pedogokik texnologiya haqida tushuncha
![MAVZU;PEDOGOKIK TEXNOLOGIYA
HAQIDA TUSHUNCHA](/data/documents/c021a376-eaea-4334-b864-03509cabb277/page_1.png)
![RE JA ;
•
1 Peodogik texnologiya tushunchasi
•
2 Pedogik texnologiya tarafi](/data/documents/c021a376-eaea-4334-b864-03509cabb277/page_2.png)
![O'zbekiston Respublikasi « Kadrlar tayyorlash milliy
dasturi»ning (1997y.) ikkinchi bosqichi sifat bosqichi
hisoblanib, bunda zamonaviy pedagogik texnologiyalarni joriy
qilish va o'zlashtirish zarurligi ko'p marta takrorlanib, ularni
o'quv muassasalariga olib kirish zarurati uqtirilgan. Muhimi
shundaki, Prezidentimiz I.A.Karimov tomonidan milliy
dasturni ro'yobga chiqarish bosqichlari har jihatdan ilmiy
asoslab berildi va uning ikkinchi bosqichida «o’quv-tarbiyaviy
jarayonini ilg’or pedagogik texnologiyalar bilan ta'minlash»
muhim vazifalardan biri sifatida belgilandi.
Bugungi kunda jamiyatimizda yangi ijtimoiy munosabatlarning
shakllanishi, ta'limning dunyo ta'lim tizimiga
integratsiyalashuvi, demokratiyalash va insonparvarlashtirish
jarayonlarining rivojlanishi ta'lim jarayonida zamonaviy
pedagogik texnologiyalarga yangicha yondashuv zarurligini
taqozo etmoqda](/data/documents/c021a376-eaea-4334-b864-03509cabb277/page_3.png)
![1.Rivojlangan mamlakatlar qatoridan o'rin olish uchun, aholi ta'limini jadallashtirish va
samaradorligini oshirish maqsadida zamonaviy pedagogik texnologiyalardan foydalanish zarurligi;
2.Fan-texnika taraqqiyotining o'ta rivojlanganligi natijasida axborotlar tizimi hajmining tobora
ko'payib borayotganligi;
3.Zamonaviy texnika va texnologiyalarni ta'limga tatbiq etish, ta'lim jarayonini
kompyuterlashtirish, o’quv-tarbiya jarayonida axborot texnologiyasi va texnik vositalardan
foydalanish kerakligi;
4.Talaba va o'qituvchi faoliyatini to'g’ri yo'lga qo'yish, o'qituvchi ta'lim maqsadi va mazmunini
puxta bilishi, ta'lim usullari, metodlari va vositalarini yaxshi egallagan bo'lishi, talabaning qiziqish va
intiluvchanligini to'g’ri yo'lga yo'naltira olishi lozimligi;
5.O'qituvchi ta'lim jarayonini yuqori darajada, samarali tashkil etish uchun maqsad va
vazifalarni aniq belgilashi, ta'lim natijasini oldindan qayd etishi, o’quv predmetlarini to'liq
o'zlashtirishga erishish uchun zaruriy ta'lim vositalari, shart-sharoitlarini tayyorlashga erishishi
kerakligi;
6.O’quv jarayoni uchun zarur moddiy-texnik bazaning yaratilgan bo'lishligi;
7.Ta'lim-tarbiya jarayoni natijalarini xolisona va ob'ektiv baholash, talabalarning bilim va
malakalarini egallash jarayonini nazorat qilish va baholashni avtomatlashtirishga erishilganligi;
8.O'sib kelayotgan yosh avlodni hayotga mukammal tayyorlash talabi ularga eng ilg’or bilim
berish usuli hisoblangan ob'ektiv borliqqa majmuiy yondashuv tamoyilidan foydalanishni talab qilishi
kabi muammolardadir .](/data/documents/c021a376-eaea-4334-b864-03509cabb277/page_4.png)
![Bugunga kelib pedagogik texnologiyaga qiziqish kuchayganining sababi
shundaki, rivojlanayotgan davlatlarda, odatda, birinchi navbatda, pedagogik
texnologiyaga ta'lim sohasidagi siyosatning bosh vazifasi sifatida qarab
kelingan.
Bunday yondashish YUNESKO tomonidan ham ma'qullandi va 1972 yilda
«Ta'limni rivojlantirish masalalari» bo'yicha
Xalqaro Komissiya tashkil topdi. Bu komissiya zamonaviy texnologiya -
ta'limni modernizatsiyalashda h arakatlantiruvchi kuchdir, deb ba h oladi](/data/documents/c021a376-eaea-4334-b864-03509cabb277/page_5.png)
![Pedagogik jarayonlar uchun tatbiq qilinuvchi texnologiyaning an'anaviy va
noan'anaviy, tarixiy, klassik, yangi va zamonaviy turlari farq qilinmoqda. Asosiy
maqsad - shaxsning ta'lim va tarbiyasi hamda uning aqlan va jismonan rivojlanishi
bilan bog’liq kasbiy faoliyat ekanligini nazarda tutsak, qanday nomlanishidan qat'iy
nazar, pedagogik texnologiya komil inson tushunchasiga mazmunan singib ketishi
lozim.
« Pedagogik texnologiyalar va pedagogik mahorat » kursining maqsadi - talabalarni
pedagogik texnologiyalarning mazmuni, o'ziga xos xususiyatlari va turlari bilan
tanishtirish va pedagogik texnologiyalardan o'quv jarayonida samarali foydalanish
mahoratini shakllantirishdir.
Fanning asosiy vazifalari - pedagogik texnologiyalarni o’quv jarayoniga joriy etish;
ilg’or tajribalarni tatbiq qilish, har bir mavzu yuzasidan oydinlashtirilgan rejalarni
tuzish; maxsus fanlarini o’qitish jarayonida pedagogik texnologiyalarni qo'llash usullari
bilan tanishtirish; talabalarda texnologik loyiha va texnologik xaritalarni tuzish,
pedagogik texnologiyalardan mahorat bilan foydalanish malakasini shakllantirish.](/data/documents/c021a376-eaea-4334-b864-03509cabb277/page_6.png)
![Pedagogik texnologiyaning maqsadi – ommaviy ta’lim sharoitida
ta’lim jarayonining zaruriy samaradorligini ta’minlash va talabalar
tomonidan o‘qishning ko‘zlangan natijalariga erishish kafolatidan
iboratdir .
Pedagogik texnologiyaning
bosh vazifasi – ommaviy ta’lim
sharoitida «oddiy» pedagoglarga o’qitishning yetarli samarasiga
erishishni ta’minlovchi, o‘quv jarayonini yaratishh hisoblanadi.
Pedagogik texnologiyaning
predmeti – o‘quv jarayoining o‘zi
hisoblanadi.
Pedagogik texnologiyaning
ob’yekti – o‘quv jarayonining tarkibiy
qismlari hisoblanad i .](/data/documents/c021a376-eaea-4334-b864-03509cabb277/page_7.png)
![Pedagogik texnologiya-ta'lim shakllarini maqbullashtirish
uchun inson va texnik resurslarni hamda ularning o'zaro ta'sirini
e'tiborga olgan holga o’qitish va bilimlarni o'zlashtirish jarayonini
yaratish, qo’llashi va aniqlashning tizimiy uslubidir».
Pedagogik texnologiyani o’quv jarayoniga olib kirishning
zarurligini bunday mamlakatlar ichida birinchilar qatorida har
tomonlama ilmiy asoslab bergan rossiyalik olim V.P. Bespalkoning
fikricha, «Pedagogik texnologiya - bu o’qituvchi mahoratiga
bog’liq bo'lmagan holga pedagogik muvaffaqiyatni kafolatlay
oladigan talaba shaxsini shakllantirish jarayonining loyihasidir».
Rossiyalik olimlaridan biri V.M. Monaxov «Pedagogik
texnologiya - avvaldan rejalashtirilgan natijalarga olib
boruvchi va bajarilishi shart bo'lgan tartibli amallar tizimidir», -
degan qisqacha ta'rifni bera turib, uning asosiy xususiyatlariga
e'tiborni haratadi. «Pedagogik texnologiya - o'quv jarayonini
texnologiyalashtirib, uning qayta tiklanuvchanligini hamda
pedagogik jarayon turg’unligini oshirib, bu jarayon ijrochisining
sub'ektiv xususiyatlaridan uni ozod qiladi», -deydi u.](/data/documents/c021a376-eaea-4334-b864-03509cabb277/page_8.png)
![](/data/documents/c021a376-eaea-4334-b864-03509cabb277/page_9.png)
MAVZU;PEDOGOKIK TEXNOLOGIYA HAQIDA TUSHUNCHA
RE JA ; • 1 Peodogik texnologiya tushunchasi • 2 Pedogik texnologiya tarafi
O'zbekiston Respublikasi « Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»ning (1997y.) ikkinchi bosqichi sifat bosqichi hisoblanib, bunda zamonaviy pedagogik texnologiyalarni joriy qilish va o'zlashtirish zarurligi ko'p marta takrorlanib, ularni o'quv muassasalariga olib kirish zarurati uqtirilgan. Muhimi shundaki, Prezidentimiz I.A.Karimov tomonidan milliy dasturni ro'yobga chiqarish bosqichlari har jihatdan ilmiy asoslab berildi va uning ikkinchi bosqichida «o’quv-tarbiyaviy jarayonini ilg’or pedagogik texnologiyalar bilan ta'minlash» muhim vazifalardan biri sifatida belgilandi. Bugungi kunda jamiyatimizda yangi ijtimoiy munosabatlarning shakllanishi, ta'limning dunyo ta'lim tizimiga integratsiyalashuvi, demokratiyalash va insonparvarlashtirish jarayonlarining rivojlanishi ta'lim jarayonida zamonaviy pedagogik texnologiyalarga yangicha yondashuv zarurligini taqozo etmoqda
1.Rivojlangan mamlakatlar qatoridan o'rin olish uchun, aholi ta'limini jadallashtirish va samaradorligini oshirish maqsadida zamonaviy pedagogik texnologiyalardan foydalanish zarurligi; 2.Fan-texnika taraqqiyotining o'ta rivojlanganligi natijasida axborotlar tizimi hajmining tobora ko'payib borayotganligi; 3.Zamonaviy texnika va texnologiyalarni ta'limga tatbiq etish, ta'lim jarayonini kompyuterlashtirish, o’quv-tarbiya jarayonida axborot texnologiyasi va texnik vositalardan foydalanish kerakligi; 4.Talaba va o'qituvchi faoliyatini to'g’ri yo'lga qo'yish, o'qituvchi ta'lim maqsadi va mazmunini puxta bilishi, ta'lim usullari, metodlari va vositalarini yaxshi egallagan bo'lishi, talabaning qiziqish va intiluvchanligini to'g’ri yo'lga yo'naltira olishi lozimligi; 5.O'qituvchi ta'lim jarayonini yuqori darajada, samarali tashkil etish uchun maqsad va vazifalarni aniq belgilashi, ta'lim natijasini oldindan qayd etishi, o’quv predmetlarini to'liq o'zlashtirishga erishish uchun zaruriy ta'lim vositalari, shart-sharoitlarini tayyorlashga erishishi kerakligi; 6.O’quv jarayoni uchun zarur moddiy-texnik bazaning yaratilgan bo'lishligi; 7.Ta'lim-tarbiya jarayoni natijalarini xolisona va ob'ektiv baholash, talabalarning bilim va malakalarini egallash jarayonini nazorat qilish va baholashni avtomatlashtirishga erishilganligi; 8.O'sib kelayotgan yosh avlodni hayotga mukammal tayyorlash talabi ularga eng ilg’or bilim berish usuli hisoblangan ob'ektiv borliqqa majmuiy yondashuv tamoyilidan foydalanishni talab qilishi kabi muammolardadir .
Bugunga kelib pedagogik texnologiyaga qiziqish kuchayganining sababi shundaki, rivojlanayotgan davlatlarda, odatda, birinchi navbatda, pedagogik texnologiyaga ta'lim sohasidagi siyosatning bosh vazifasi sifatida qarab kelingan. Bunday yondashish YUNESKO tomonidan ham ma'qullandi va 1972 yilda «Ta'limni rivojlantirish masalalari» bo'yicha Xalqaro Komissiya tashkil topdi. Bu komissiya zamonaviy texnologiya - ta'limni modernizatsiyalashda h arakatlantiruvchi kuchdir, deb ba h oladi