logo

Taʼlim tarbiya tizimini modernizatsiya qilish tõğrisida

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

96.5126953125 KB
Ta lim tarbiya tizimini ʼ
modernizatsiya qilish 
tõğrisida   “ Maktabni modernizatsiya qilishning asosiy 
natijasi maktab ta’limining ilg‘or rivojlanish 
maqsadlariga muvofiqligi bo‘lishi kerak.
Maktabda allaqachon bolalar o'z qobiliyatlarini 
ochib berish, yuqori texnologiyali raqobat 
dunyosida hayotga tayyorgarlik ko'rish 
imkoniyatiga ega bo'lishlari kerak. 
Yangilangan ta’lim mazmuni ana shu vazifaga 
mos kelishi kerak”.
D.A.Medvedev   "Modernizatsiya" atamasi

o'z-o'zidan emas, balki maqsadli, boshqaruvchi xarakter 
bilan ajralib turadigan ijtimoiy jarayonning o'ziga xos 
usuli.
Ta'limga nisbatan modernizatsiya quyidagilarni anglatadi:

birinchidan, uning Rossiya rivojlanishining o'zgargan 
ijtimoiy-iqtisodiy va davlat-siyosiy sharoitlariga 
moslashishi;

ikkinchidan, ta’lim sohasini modernizatsiya qilish 
bo‘yicha dunyoning ilg‘or mamlakatlarida to‘plangan 
tajribani o‘zlashtirish.   Ta'limni modernizatsiya qilish eng 
muhim davlat vazifasidir

Uni hal qilishdagi muvaffaqiyatlar Rossiya 
jamiyatidagi siyosiy, iqtisodiy va ijtimoiy o'zgarishlar 
dinamikasini belgilaydi va belgilaydi, malakali 
kadrlarni qayta ishlab chiqarish uchun sifat va 
miqdoriy parametrlarni ta'minlaydi va ayniqsa 
muhim bo'lgan davlat mafkurasini shakllantirishga 
yordam beradi. fuqarolik jamiyatining siyosiy 
rivojlanishining asosi.   Ta'lim tizimini o'zgartirish zaruriyatini keltirib 
chiqaradigan jahon tizimining rivojlanish 
tendentsiyalari

-jamiyat taraqqiyot sur’atlarining tezlashishi, siyosiy, ijtimoiy va kasbiy tanlov imkoniyatlarining 
kengayishi odamlarning bunday tanlovga tayyorlik darajasini oshirish zaruriyatini keltirib 
chiqarmoqda;

- postindustrial, axborot jamiyatiga o‘tish, madaniyatlararo o‘zaro hamkorlik ko‘lamining 
sezilarli darajada kengayishi, shu munosabat bilan aloqa va bag‘rikenglik omillari alohida 
ahamiyatga ega;

- xalqaro hamjamiyat doirasidagi hamkorlik natijasidagina hal etilishi mumkin bo‘lgan global 
muammolarning paydo bo‘lishi va kuchayishi, bu esa yosh avlodda zamonaviy tafakkurni 
shakllantirishni taqozo etadi;

- iqtisodiyotning jadal rivojlanishi, raqobatning kuchayishi. Malakasiz va past malakali mehnat 
ko'lamini qisqartirish, kasbiy harakatchanlikni oshirishga doimiy ehtiyojni belgilaydigan bandlik 
sohasidagi chuqur tarkibiy o'zgarishlar;

- insoniyat oldida turgan murakkab global muammolar, ularning yechimi bo‘yicha ulkan 
transmilliy kompaniyalarning yaratilishi, yolg‘iz ishni bajarishning iloji yo‘qligini, jamoada 
ishlash ko‘nikmalari, hamkorlik va yetakchilik ko‘nikmalarini rivojlantirishning yo‘qligidan 
dalolat beradi;

- rivojlangan mamlakatlarda milliy boylikning 70-80 foizini tashkil etuvchi inson kapitali 
rolining oshishi, bu esa, o'z navbatida, yoshlar va kattalar uchun ta'limning jadal sur'atda 
rivojlanishiga sabab bo'ladi.   Ta'limni modernizatsiya qilishning beshta asosiy jihati 
mavjud:

1. Maktabgacha, umumiy va kasb-hunar ta’limining yangi 
zamonaviy sifatiga erishish (mohiyat jihati);

2. Ta’lim tizimida resurslarni jalb qilish va ulardan 
foydalanishning samarali tashkiliy-iqtisodiy mexanizmlarini 
shakllantirish (iqtisodiy jihat);

3. Ta’limni samarali boshqariladigan ochiq davlat-jamoat tizimi 
sifatida rivojlantirish (boshqaruv jihati);

4. Butun modernizatsiya jarayonini zarur me’yoriy-huquqiy baza 
bilan ta’minlash (tartibga solish jihati);

5. Ta’lim xodimlarining ijtimoiy mavqei va kasbiy mahoratini 
oshirish, ularni davlat va jamiyat tomonidan qo‘llab-quvvatlashni 
kuchaytirish (kadrlar va ijtimoiy jihat).   Ta'limni diversifikatsiya qilish  
Evropa ta'lim makonida amalga oshirish usuli.
Ta'limni diversifikatsiya qilish yo'nalishlari:

dasturlarning xilma-xilligi, ta'lim muassasalari, 
malakalari, ularning nostrifikatsiyasi (diplomlar va 
sertifikatlar teng bo'lgan taqdirda ekvivalentligi);

ta'limning turli darajalari va quyi darajalari, 
mutaxassislarni tayyorlash va qayta tayyorlash 
asoslari va muddatlari.

moliyalashtirish va universitet boshqaruvining 
xilma-xilligi.   Ta'limni insonparvarlashtirish

individual o'qituvchi va o'quvchining ustuvor qadriyatlaridan 
birini tan olishni, ularning manfaatlarini, munosabatlarini va 
rivojlanishi va o'zini o'zi rivojlantirish shartlarini 
uyg'unlashtirishni hisobga olgan holda ta'lim tizimini 
rivojlantirish;

ijtimoiy munosabatlar tarkibida markaziy o‘rinni egallagan 
shaxsni takomillashtirishga yo‘naltirilgan ta’lim mazmuni va 
o‘qitish texnologiyasida umumiy madaniy komponentlarni 
ustuvor rivojlantirishga qaratilgan chora-tadbirlar tizimi;

insonparvarlashtirish muammosi zamonaviy insoniyat 
jamiyatining global muammolarini hal qilish sharti sifatida 
umumiy tsivilizatsiyaviy , umumbashariy ahamiyatga ega vazifa 
sifatida ishlaydi  .   Insonparvarlashtirish quyidagilar orqali amalga 
oshiriladi:

Ta'lim va tarbiyani insonparvarlashtirish  - ta'lim 
sohasidagi siyosat: inson ekologiyasini, uning jismoniy 
va ruhiy salomatligini, hayotining ma'nosini, shaxsiy 
erkinligini, ma'naviyatini, axloqini saqlash va tiklashga 
qaratilgan.
 

Ta'limning fundamental tabiati  - bu ilmiy bilimlar va 
ta'lim jarayonlarining uyg'unligi bo'lib, u bilimli 
odamga barchamiz tabiat va jamiyat qonunlari bo'yicha 
yashashimizni hech kim e'tibordan chetda qoldirib 
bo'lmaydi.   Ta'limni demokratlashtirish  .

Ta'limda teng imkoniyatlar  . Bugungi kunda barcha davlatlar 
siyosiy tizimdan qat'i nazar, ta'lim olishdan teng foydalanish 
muammolarini hal qilishga harakat qilmoqda. Rossiya 
Federatsiyasining "Ta'lim to'g'risida" gi qonunida - "Rossiya 
Federatsiyasi ta'lim sohasini ustuvor deb e'lon qiladi.

Ochiq ta'lim  - ta'limning qulayligini kengaytirish yo'llari haqidagi 
zamonaviy ta'limot. Doktrinaning asosiy g'oyasi insonning 
haqiqiy va rasmiy malakalari huquqlarini tenglashtirishdir. Katta 
kasbiy tajribaga ega bo'lgan odamlar o'zlarining bilim va 
ko'nikmalarini rasmiy tan olishlari kerak; ushbu maqsadlar uchun 
qabul qilish uchun ta'lim to'g'risidagi hujjatni taqdim etishni talab 
qiladigan muassasalar tizimi yaratilmoqda.   Xalqaro integratsiya.

Zamonaviy dunyo rivojlanishining aniq tendentsiyasi 
- bu faoliyatning barcha asosiy sohalarida 
integratsiyaga intilish. Ta'lim sohasida integratsiya 
jarayonlari birinchi navbatda "akademik 
harakatchanlik" fenomeniga - dunyoning barcha 
mamlakatlari ta'lim muassasalari o'rtasida talabalar, 
aspirantlar, stajyorlar, o'qituvchilarning intensiv 
almashinuviga asoslanadi. Integratsiya jarayonining 
kuchayishi ta’lim hujjatlari va ilmiy darajalarni o‘zaro 
tan olish bo‘yicha tegishli kelishuvlarni ishlab chiqish 
zaruriyatiga olib keladi.   Ta'limning nodavlat shakllari.

1. Mehnat bozori talablariga moslashuvchan va tez 
javob berish qobiliyati;

2. Xodimlarning yuqori ish haqi va uni 
mutaxassislarning malakasiga muvofiq o'zgartirish 
imkoniyati;

3. Talabalar sonining kamroqligi, shuning uchun 
ta'lim xizmatlarini ko'rsatishga individual 
yondashish imkoniyati;

4. O'quv jarayonining moddiy-texnik bazasini 
rivojlantirishning nisbatan yuqori sur'atlari.   Uzluksiz ta'lim
yagona tizim, shu jumladan:

1. Nazariy va amaliy mashg‘ulotlar modullari majmuasi 
sifatida uzluksiz ta’lim modelini qurish;

2. Malaka oshirish tizimida kasbiy tayyorgarlikning 
uzluksizligi;

3. Malaka oshirish tizimining moslashuvchan ilmiy-
metodik xizmatini tashkil etish;

4. Uzluksiz o'z-o'zini tarbiyalashni me'yor sifatida 
belgilash, yuqori malaka va madaniyat darajasidagi 
tashkil etilgan jarayonlar (kurslar, dasturlar, ta'lim 
muassasalari va boshqalar) shaklida turtki izlash.   Masofaviy ta'lim
Masofaviy ta’lim  xalqaro hodisaga aylandi.
Butun dunyoda ta’lim sifatiga e’tibor kuchaymoqda. 
Bu muammoga e’tibor kuchayib borayotgan 
omillardan biri masofaviy va ochiq ta’limni 
rivojlantirishdir.
Masofaviy ta'limning paydo bo'lishi va rivojlanishi 
Rossiya jamiyatini o'zgartirish jarayonining bir qismi 
va ayni paytda uning tezlashtiruvchilaridan biridir.   Meta-mavzuga yondashuv

O'rganish qobiliyati  ,  ya'ni bolaning yangi ijtimoiy 
tajribani ongli va faol o'zlashtirish orqali o'z-o'zini 
rivojlantirish va o'z-o'zini takomillashtirish 
qobiliyati.

Metakknowledge bolalarni o'ylashga majbur qiladi, 
uni "bilish" dan "fikrlashga" aylantiradi, o'quvchilar 
tushunchalar bilan ishlash qobiliyatini rivojlantiradi. 
Bu ob'ektlar ustidagi faoliyat, "aqliy faoliyat", ya'ni 
meta-bilimlarga, meta-metodlarga ega bo'lish, 
boshqacha aytganda, shaxsning rivojlanish darajasi.   Umumiy ta'lim davlat standarti
Rus maktabi ta'limning o'zgaruvchanligini ta'lim 
siyosati va amaliyotining asosiy printsipi sifatida 
saqlaydi. Ushbu tamoyilni amalga oshirish 
vositalaridan biri umumiy ta'lim muassasalarining 
asosiy o'quv dasturining federal, mintaqaviy va 
maktab tarkibiy qismlarining puxta o'ylangan o'zaro 
bog'liqligidir.   Yagona davlat Test

modernizatsiya yonalishi doirasida oliy ta limning ʻ ʼ
mavjudligini ta minlashga qaratilgan yagona davlat 	
ʼ
imtihonlari tizimi (YDT) joriy etilmoqda. Yagona 
davlat imtihonini joriy etish bo'yicha eksperiment 
Rossiya Federatsiyasi Hukumatining 2001 yil 16 
fevraldagi qarori bilan belgilangan. Rossiya 
Federatsiyasi Mudofaa vazirligining 2002 yil 9 
apreldagi qarori.   Inklyuziv ta'lim

Hozirda standart 24 ta hududda 115 ta maktabda 
sinovdan o‘tkazilmoqda. Standart oilaviy ta'lim 
uchun, shuningdek, uyda yoki tibbiy tashkilotlarda 
o'qitish uchun ham maqbuldir. Bunday holda, 
tarmoq shakli ham mumkin . Inklyuzivlik maktab 
hayotining barcha jabhalariga turli qobiliyatlarga ega 
bo'lgan bolalarni to'liq qamrab olishni anglatadi, 
bunda boshqa barcha o'quvchilar ham ishtirok 
etadilar.   Profil ta'limi
Ta'limni qurish usuli, bu o'quv jarayonining tuzilishi, mazmuni va tashkil etilishiga 
kiritilgan o'zgarishlar tufayli har bir o'quvchining qiziqishlari, qobiliyati va 
imkoniyatlarini hisobga olish imkonini beradi. Profilli ta'lim shuni anglatadiki, 
9-sinf oxirida asosiy fanlar bo'yicha topshirilgan imtihonlar natijalariga ko'ra 
o'quvchilar "ekrandan o'tkaziladi":

imtihonlarni ijobiy baholaganlar uchun o'qituvchilar o'zlarining tug'ilgan 
maktablari devorlarida to'liq umumiy ta'lim olish uchun qolishni tavsiya 
qiladilar;

o'rtacha (qoniqarli) natijalarni ko'rsatganlarga o'qishni kollej va texnikumlarda 
davom ettirish tavsiya etiladi, bu erda ular ham to'liq umumiy ta'lim olishlari 
mumkin, ammo biroz boshqacha tizim bo'yicha.

Qayta topshirgandan keyin ham imtihonlardan o'ta olmaganlar uchun 
mutaxassislar maxsus maktablar negizida ishlaydigan tuzatish sinflariga yoki 
individual ta'limga borishni maslahat berishadi.
Shunday qilib, barcha bolalar o'z qobiliyatlariga ko'ra to'liq umumiy ta'lim olishlari 
mumkin.

Ta lim tarbiya tizimini ʼ modernizatsiya qilish tõğrisida

“ Maktabni modernizatsiya qilishning asosiy natijasi maktab ta’limining ilg‘or rivojlanish maqsadlariga muvofiqligi bo‘lishi kerak. Maktabda allaqachon bolalar o'z qobiliyatlarini ochib berish, yuqori texnologiyali raqobat dunyosida hayotga tayyorgarlik ko'rish imkoniyatiga ega bo'lishlari kerak. Yangilangan ta’lim mazmuni ana shu vazifaga mos kelishi kerak”. D.A.Medvedev

"Modernizatsiya" atamasi  o'z-o'zidan emas, balki maqsadli, boshqaruvchi xarakter bilan ajralib turadigan ijtimoiy jarayonning o'ziga xos usuli. Ta'limga nisbatan modernizatsiya quyidagilarni anglatadi:  birinchidan, uning Rossiya rivojlanishining o'zgargan ijtimoiy-iqtisodiy va davlat-siyosiy sharoitlariga moslashishi;  ikkinchidan, ta’lim sohasini modernizatsiya qilish bo‘yicha dunyoning ilg‘or mamlakatlarida to‘plangan tajribani o‘zlashtirish.

Ta'limni modernizatsiya qilish eng muhim davlat vazifasidir  Uni hal qilishdagi muvaffaqiyatlar Rossiya jamiyatidagi siyosiy, iqtisodiy va ijtimoiy o'zgarishlar dinamikasini belgilaydi va belgilaydi, malakali kadrlarni qayta ishlab chiqarish uchun sifat va miqdoriy parametrlarni ta'minlaydi va ayniqsa muhim bo'lgan davlat mafkurasini shakllantirishga yordam beradi. fuqarolik jamiyatining siyosiy rivojlanishining asosi.

Ta'lim tizimini o'zgartirish zaruriyatini keltirib chiqaradigan jahon tizimining rivojlanish tendentsiyalari  -jamiyat taraqqiyot sur’atlarining tezlashishi, siyosiy, ijtimoiy va kasbiy tanlov imkoniyatlarining kengayishi odamlarning bunday tanlovga tayyorlik darajasini oshirish zaruriyatini keltirib chiqarmoqda;  - postindustrial, axborot jamiyatiga o‘tish, madaniyatlararo o‘zaro hamkorlik ko‘lamining sezilarli darajada kengayishi, shu munosabat bilan aloqa va bag‘rikenglik omillari alohida ahamiyatga ega;  - xalqaro hamjamiyat doirasidagi hamkorlik natijasidagina hal etilishi mumkin bo‘lgan global muammolarning paydo bo‘lishi va kuchayishi, bu esa yosh avlodda zamonaviy tafakkurni shakllantirishni taqozo etadi;  - iqtisodiyotning jadal rivojlanishi, raqobatning kuchayishi. Malakasiz va past malakali mehnat ko'lamini qisqartirish, kasbiy harakatchanlikni oshirishga doimiy ehtiyojni belgilaydigan bandlik sohasidagi chuqur tarkibiy o'zgarishlar;  - insoniyat oldida turgan murakkab global muammolar, ularning yechimi bo‘yicha ulkan transmilliy kompaniyalarning yaratilishi, yolg‘iz ishni bajarishning iloji yo‘qligini, jamoada ishlash ko‘nikmalari, hamkorlik va yetakchilik ko‘nikmalarini rivojlantirishning yo‘qligidan dalolat beradi;  - rivojlangan mamlakatlarda milliy boylikning 70-80 foizini tashkil etuvchi inson kapitali rolining oshishi, bu esa, o'z navbatida, yoshlar va kattalar uchun ta'limning jadal sur'atda rivojlanishiga sabab bo'ladi.