logo

Tomas Mor

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

313.94921875 KB
TOMAS MOR 7 fevral 1478, London 6 iyul 1535, London) ingliz yuristi, 
faylasuf, yozuvchi — gumanist. Angliya Lord-kansleri (1529-
1532). 1516 yilda "Utopiya" kitobini yozdi, unda u o'zining 
ideal ijtimoiy tuzilish tizimi haqidagi tasavvurini uydirma Orol 
davlati misolida tasvirladi.More islohotni cherkov va jamiyat 
uchun tahdid deb bildi, Martin Lyuter va Uilyam Tyndeylning 
diniy qarashlarini tanqid qildi va Lord-kansler lavozimida 
bo'lganida protestantizmning Angliya hududida tarqalishiga 
to'sqinlik qildi. Genrix VIIIni Angliya cherkovining boshlig'i 
deb tan olishdan bosh tortdi va uning Aragon Yekaterina 
bilan ajrashishini haqiqiy emas deb hisobladi. 1535 yilda 
xiyonat to'g'risidagi qonunga muvofiq qatl etilgan. 1935 yilda 
katolik cherkovi azizlari qatoriga kiritilgan Tomas Mor Oilaviy hayot
■ 1505 yilda mor essekslik esqning to'ng'ich qizi 17 yoshli Jeyn koltga 
uylandi. Qaynotasi Uilyam Roper tomonidan yozilgan tarjimai holiga ko'ra, 
Tomas singlisini ko'proq yoqtirardi, lekin xushmuomalalik tufayli Jeynni 
afzal ko'rdi[2]. Moraning do'stlari uni tinch va mehribon deb 
ta'rifladilar. Rotterdamlik Erasmus unga uyda olgan ta'limidan qo'shimcha 
ma'lumot olishni maslahat berdi va musiqa va adabiyot sohasida uning 
shaxsiy ustozi bo'ldi. Mora va Jeynning to'rtta farzandi bor edi: Margaret, 
Elizabet, Sesil va jon.1511 yilda Jeyn isitmadan vafot etdi [3]. Bir oy 
ichida mor yana turmushga chiqdi va boy beva ayol Elis Midltonni ikkinchi 
xotin sifatida tanladi. Birinchi xotinidan farqli o'laroq, Elis kuchli va 
to'g'ridan-to'g'ri ayol sifatida tanilgan, ammo Erasmus nikoh baxtli 
bo'lganligini tasdiqlaydi. Mor va Elisning umumiy farzandlari bo'lmagan, 
ammo mor Elisning qizini birinchi turmushidan o'zi kabi tarbiyalagan. 
Bundan tashqari, mor keyinchalik uning o'g'li jon Morga turmushga 
chiqqan Alisa Kresakr ismli yosh qizning vasiysi bo'ldi. More mehribon ota 
edi, u bolalariga huquqiy yoki davlat ishlari bo'yicha yo'qligida xat yozgan 
va ularni tez-tez yozishga undagan. Mora ayollarning ta'limiga jiddiy 
qiziqish bildirgan, uning munosabati o'sha paytda juda g'ayrioddiy edi. U 
ayollar erkaklar singari ilmiy yutuqlarga qodir ekanligiga ishongan, u 
qizlari ham o'g'li singari oliy ma'lumot olishlarini talab qilgan. Diniy tortishuvlar
■ 1520 yilda islohotchi Martin Lyuter uchta asarini nashr etdi:" 
nemis millatining nasroniy zodagonlariga murojaat"," cherkovning 
Bobil asirligi to'g'risida","xristian erkinligi to'g'risida". Ushbu 
asarlarda Lyuter imon orqali najot haqidagi ta'limotini bayon qildi, 
muqaddas marosimlar va boshqa katolik amaliyotlarini rad etdi va 
Rim-katolik cherkovining suiiste'mollari va zararli ta'siriga ishora 
qildi. 1521 yilda Genrix VIII Lyuterning tanqidiga "yetti muqaddas 
marosimni himoya qilish" manifesti bilan javob berdi, ehtimol mor 
tomonidan yozilgan va tahrirlangan. Ushbu ishni hisobga olgan 
holda, Papa Leo X Genrix VIIIni ("imon himoyachisi") Lyuterning 
bid'atiga qarshi kurashda qilgan sa'y-harakatlari uchun 
mukofotladi. Martin Lyuter Genrix VIIIGA matbuotda javob berib, 
uni "cho'chqa, ahmoq va yolg'onchi"deb atadi. Genrix VIIIning 
iltimosiga ko'ra, mor rad javobini tuzdi: Responsio Lutherum. U 
1523 yil oxirida nashr etilgan. The Responsio More papaning 
ustunligini va boshqa cherkov marosimlarining muqaddasligini 
himoya qildi. Lyuter bilan bo'lgan bu qarama-qarshilik Morning 
konservativ diniy tendentsiyalarini tasdiqladi va o'shandan beri 
uning ishi cherkov hokimiyatiga zarar etkazish deb hisoblanishi 
mumkin bo'lgan tanqid va satiradan mahrum bo'ldi. Tomas Mor Oilasi She'riy asarlar
■ Tomas mor 280 ta lotin epigrammalari, tarjima asarlari, 
shuningdek, kichik she'rlar muallifi bo'lgan. Tomas mor 
qadimgi yunon tilidan tarjimalar bilan faol shug'ullanardi, 
bu uning davrida lotin tiliga qaraganda kamroq mashhur 
edi.Y. F. Shultsning "Tomas mor she'riyati"maqolasida[4] 
mor epigrammalarining aksariyat qismini aniq belgilash 
qiyin. Shunga qaramay, epigramlarni tanlashda ham, 
Tomas Morening she'riy asarlarida ham asosiy mavzu 
ideal hukmdor obrazidir, ko'plab epigrammalar va she'riy 
asarlar Tomas Morening "Utopiya"asariga mafkuraviy 
jihatdan yaqin. She'riy asarlar va tarjimalar
■ Tomas More 280 ta lotincha epigrammalar, tarjimalar va 
qisqa she'rlar	
 muallifi edi .	 Tomas More o'z davrida lotin 
tilidan kamroq mashhur bo'lgan qadimgi yunon tilidan 
tarjimalar bilan faol shug'ullangan.
■ "Tomas  Morening   she'riyati " [11]
 	
maqolasida ifodalangan	  Yu.F.Shulzning
 	
fikricha	 , More epigrammalarining katta qismining aniq 
sanasini aniqlash qiyin.	
 Shunga qaramay, epigramma 
tanlashda ham, Tomas Morening she’riy asarlarida ham 
ideal hukmdor obrazi asosiy mavzu bo‘lib, ko‘plab 
epigrammalar va she’riy asarlar Tomas Morening “Utopiya” 
asariga g‘oyaviy jihatdan yaqin. Siyosiy qarashlar
•
Barcha illat va balolarning asosiy sababchisi xususiy mulk va u tufayli shaxs va jamiyat 
manfaatlari, boy va kambag‘al, dabdaba va qashshoqlik o‘rtasidagi ziddiyatdir. Xususiy mulk 
va pul hech qanday qonun va sanktsiyalar bilan to'xtatib bo'lmaydigan jinoyatlarni keltirib 
chiqaradi.
•
Utopiya (ideal mamlakat) 54 ta shaharning	
 o'ziga xos federatsiyasidir	 .
•
Har bir shaharning tuzilishi va boshqaruvi bir xil, ammo asosiysi asosiy senat joylashgan 
markaziy Amaurot shahridir.	
 Shaharda	 6000 ta oila bor	 ; oilada - 10 dan	 16 gacha 
kattalar	
 . Har bir oila ma'lum bir hunarmandchilik bilan shug'ullanadi (bir oiladan ikkinchisiga 
o'tishga ruxsat beriladi).	
 Shaharga tutash qishloqda ishlash uchun	 shaharda yashovchi 
kamida ikki yil ishlashi kerak bo'lgan "qishloq oilalari" (	
 40 kattadan ) tuziladi.
•
Utopiyada amaldorlar saylanadi.	
 Har	 30 oila	 bir yilga filarx (sifogrant) saylaydi;	 10 ta 
filarxning	
 boshida	 protofilarx (tranibor) turadi.	 Protofilarxlar olimlar orasidan saylanadi.	 Ular 
shahzoda boshchiligidagi shahar senatini tuzadilar.	
 Shahzoda (adem) shahar filarxlari 
tomonidan xalq tomonidan taklif qilingan nomzodlar orasidan saylanadi.	
 Shahzodaning 
mavqei, agar u zolimlikka intilayotganlikda gumon qilinmasa, buzilmaydi.
 Shaharning eng 
muhim ishlarini xalq majlislari hal qiladi;	
 ular ko'pchilik mansabdor shaxslarni ham saylaydilar 
va ularning hisobotlarini eshitadilar. Hibsga olish va ijro etish
■ Genrix VIIIning ajrashishi bilan bog'liq vaziyat alohida e'tiborga loyiqdir, bu esa Morani 
yuksalishga, keyin qulashga va oxir — oqibat o'limga olib keldi. Kardinal Tomas Uolsi, York 
arxiyepiskopi va Angliya Lord-kansleri, Genrix VIII va Aragon qirolichasi Ketrinning ajrashishiga 
erisha olmadi, natijada u 1529 yilda iste'foga chiqishga majbur bo'ldi. Keyingi Lord-kansler etib 
ser Tomas mor tayinlandi, u o'sha paytda Lancaster dukati kansleri va jamoatlar palatasi spikeri 
bo'lgan. Afsuski, hamma uchun Genrix VIII qanday odam o'lat ekanligini tushunmadi. Kanonik 
huquq sohasida chuqur diniy va mukammal ma'lumotga ega bo'lgan mor qat'iy turdi: cherkov 
tomonidan muqaddas qilingan nikohni faqat Papa bekor qilishi mumkin. Klement VII bu ajralishga 
qarshi edi-qirolicha Ketrinning jiyani ispaniyalik Karl V unga bosim o'tkazdi.1532 yilda mor sog'lig'i 
yomonligini aytib, Lord-kansler lavozimidan iste'foga chiqdi. Uning ketishining asl sababi Genrix 
VIII ning Rim bilan ajralishi va anglikan cherkovining tashkil etilishi edi; More bunga qarshi edi. 
Bundan tashqari, Tomas More Angliyaning "haqiqiy e'tiqod" dan uzoqlashishidan shunchalik 
g'azablanganki, u qirolning yangi rafiqasi Anna Boleynning toj kiyish marosimida qatnashmagan. 
Tabiiyki, Genrix VIII buni payqadi. 1534 yilda Kent rohibasi Elizabet Barton qirolning katolik 
cherkovi bilan ajralishini ochiqchasiga qoralashga jur'at etdi. Ma'lum bo'lishicha, umidsiz rohiba 
shunga o'xshash qarashlarga ega bo'lgan mor bilan yozishmalar olib borgan va u lordlar palatasi 
himoyasiga tushmasin, qamoqxonalardan o'tmasin. O'sha yili parlament qirolni cherkovning Oliy 
rahbari deb e'lon qilgan "suprematiya to'g'risidagi AKT" va ingliz ritsarligining barcha vakillari olib 
kelishlari shart bo'lgan qasamyodni o'z ichiga olgan "vorislik to'g'risidagi AKT" ni qabul qildi. ETIBORINGIZ UCHUN 
RAHMAT

TOMAS MOR

7 fevral 1478, London 6 iyul 1535, London) ingliz yuristi, faylasuf, yozuvchi — gumanist. Angliya Lord-kansleri (1529- 1532). 1516 yilda "Utopiya" kitobini yozdi, unda u o'zining ideal ijtimoiy tuzilish tizimi haqidagi tasavvurini uydirma Orol davlati misolida tasvirladi.More islohotni cherkov va jamiyat uchun tahdid deb bildi, Martin Lyuter va Uilyam Tyndeylning diniy qarashlarini tanqid qildi va Lord-kansler lavozimida bo'lganida protestantizmning Angliya hududida tarqalishiga to'sqinlik qildi. Genrix VIIIni Angliya cherkovining boshlig'i deb tan olishdan bosh tortdi va uning Aragon Yekaterina bilan ajrashishini haqiqiy emas deb hisobladi. 1535 yilda xiyonat to'g'risidagi qonunga muvofiq qatl etilgan. 1935 yilda katolik cherkovi azizlari qatoriga kiritilgan Tomas Mor

Oilaviy hayot ■ 1505 yilda mor essekslik esqning to'ng'ich qizi 17 yoshli Jeyn koltga uylandi. Qaynotasi Uilyam Roper tomonidan yozilgan tarjimai holiga ko'ra, Tomas singlisini ko'proq yoqtirardi, lekin xushmuomalalik tufayli Jeynni afzal ko'rdi[2]. Moraning do'stlari uni tinch va mehribon deb ta'rifladilar. Rotterdamlik Erasmus unga uyda olgan ta'limidan qo'shimcha ma'lumot olishni maslahat berdi va musiqa va adabiyot sohasida uning shaxsiy ustozi bo'ldi. Mora va Jeynning to'rtta farzandi bor edi: Margaret, Elizabet, Sesil va jon.1511 yilda Jeyn isitmadan vafot etdi [3]. Bir oy ichida mor yana turmushga chiqdi va boy beva ayol Elis Midltonni ikkinchi xotin sifatida tanladi. Birinchi xotinidan farqli o'laroq, Elis kuchli va to'g'ridan-to'g'ri ayol sifatida tanilgan, ammo Erasmus nikoh baxtli bo'lganligini tasdiqlaydi. Mor va Elisning umumiy farzandlari bo'lmagan, ammo mor Elisning qizini birinchi turmushidan o'zi kabi tarbiyalagan. Bundan tashqari, mor keyinchalik uning o'g'li jon Morga turmushga chiqqan Alisa Kresakr ismli yosh qizning vasiysi bo'ldi. More mehribon ota edi, u bolalariga huquqiy yoki davlat ishlari bo'yicha yo'qligida xat yozgan va ularni tez-tez yozishga undagan. Mora ayollarning ta'limiga jiddiy qiziqish bildirgan, uning munosabati o'sha paytda juda g'ayrioddiy edi. U ayollar erkaklar singari ilmiy yutuqlarga qodir ekanligiga ishongan, u qizlari ham o'g'li singari oliy ma'lumot olishlarini talab qilgan.

Diniy tortishuvlar ■ 1520 yilda islohotchi Martin Lyuter uchta asarini nashr etdi:" nemis millatining nasroniy zodagonlariga murojaat"," cherkovning Bobil asirligi to'g'risida","xristian erkinligi to'g'risida". Ushbu asarlarda Lyuter imon orqali najot haqidagi ta'limotini bayon qildi, muqaddas marosimlar va boshqa katolik amaliyotlarini rad etdi va Rim-katolik cherkovining suiiste'mollari va zararli ta'siriga ishora qildi. 1521 yilda Genrix VIII Lyuterning tanqidiga "yetti muqaddas marosimni himoya qilish" manifesti bilan javob berdi, ehtimol mor tomonidan yozilgan va tahrirlangan. Ushbu ishni hisobga olgan holda, Papa Leo X Genrix VIIIni ("imon himoyachisi") Lyuterning bid'atiga qarshi kurashda qilgan sa'y-harakatlari uchun mukofotladi. Martin Lyuter Genrix VIIIGA matbuotda javob berib, uni "cho'chqa, ahmoq va yolg'onchi"deb atadi. Genrix VIIIning iltimosiga ko'ra, mor rad javobini tuzdi: Responsio Lutherum. U 1523 yil oxirida nashr etilgan. The Responsio More papaning ustunligini va boshqa cherkov marosimlarining muqaddasligini himoya qildi. Lyuter bilan bo'lgan bu qarama-qarshilik Morning konservativ diniy tendentsiyalarini tasdiqladi va o'shandan beri uning ishi cherkov hokimiyatiga zarar etkazish deb hisoblanishi mumkin bo'lgan tanqid va satiradan mahrum bo'ldi.

Tomas Mor Oilasi