logo

yevropa mamlakatlari 19410-1991 yillarda

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

4224 KB
Y e vropa 
mamlak at lari 1941-
1991-y illarda         Reja:
1.G’arbiy  Yevropa  mamlakatlarining  iqtisodiy 
rivojlanish  darajasi  bo’yicha  guruhlanishi  va 
integratsiya jarayonlari
2.Yevropa  Ittifoqi  iqtisodiyotining  tarkibi  va 
rivojlanish tendentsiyalari
3.Yevropa  Ittifoqi  iqtisodiyotiga  jahon  moliyaviy-
iqtisodiy  inqirozining  ta’siri  va  undan  chiqish 
yo’llari
4.Yevro hududining rivojlanish istiqbollari
5.O’zbekiston  va  Yevropa  Ittifoqi  tashqi  iqtisodiy 
aloqalarp         18.1. G’arbiy Yevropa mamlakatlarining iqtisodiy rivojlanish darajasi 
bo’yicha guruhlanishi va integratsiya jarayonlari

Jahon  iqtisodiyotida  XX  asr  o’rtalariga  qadar  yevropa  yetakchilik  rolini 
egallab  kelgan  bo’lsa,  Ikkinchi  jahon  urushining  salbiy  oqibatlari  tufayli 
iqtisodiy  salohiyat  jihatdan  AQSHdan  ancha  ortda  qola  boshladi.  yevropaning 
qayta  tiklanishi  va  rivojlanishinish  asosiy  kuchi  sifatida  bozor,   xususiy 
tadbirkorlik,  raqobat,  davlat  boqaruvi  asosidagi  o’zaro  bir-biri  bilan  bog’liq 
bo’lgan jarayonlarni kuzatish mumkin.                  
G’arbiy yevropa yagona iqtisodiy hudud sifatida jahon xo’jaligida sanoat 
va qishloq xo’jaligi, tovarlar va xizmatlar eksporti, oltin-valyuta zahirasi 
va halqaro turizmning rivojlanganlik darajasi bo’yicha yetakchi o’rinda 
turadi. G’arbiy yevropa halqaro mehnat taqsimotida sanoati 
(mashinasozlik, kimyo, elektrotexnika) rivojlangan hudud sifatida tan 
olingan. XX asr boshiga kelib G’arbiy yevropa halqaro mehnat taqsimotida 
ofis jihozlari, aniq mexanika, optika, telekommunikatsiya, aloqa vositalari 
kabi tarmoqlar bo’yicha mustahkam o’rin egalladi.         Evropa iqtisodiyotining global 
raqobatbardoshligini ta’minlab 
beruvchi tarmoqlar quyidagilar 
xisoblanadi:

a) an’anaviy tar m o q lar: 
avtomobilsozlik - Germaniya, Frantsiya;  
aviatsiya sanoati - Buyuk Britaniya, 
Germaniya, Frantsiya; tekstil sanoati – 
Italiya, Frantsiya.

b) yangi tarmoqlar:   dasturiy ta’minot 
- Germaniya, Belgiya, Gollandiya; 
raqamli televideniya – Frantsiya ,  
Germaniya; mobil aloqa - SHvetsiya, 
Finlandiya , B uyuk Brita niya.         
G’arbiy yevropada integratsion jarayonlar 1950 yilda (1952 yildan yevropa 
ko’mir va po’lat birlashmasi) Frantsiya, GFR, Italiya, Belgiya, Niderlandiya 
va Lyuksemburg tomonidan erkin savdo hududini tashkil etishdan 
boshlandi. Ushbu mamlakatlar 1957 yilda Rim iqtisodiy hamkorlik 
shartnomasini imzolashdi. 1958 yili G’arbiy yevropada "Evroatom" 
birlashmasi tashkil qilindi. Rim shartnomasini imzolagan mamlakatlar 
yevropa hamkorligi yoki umumiy bozor mamlakatlari, deb atala boshlandi.         Valyuta Ittifoqini shakllantirish 1999 yilda tashkil qilingan yevropa 
valyuta tizimiga (EVT) asoslanadi. YeVTga a’zo bo’lish uchun 
da’vogar mamlakatlar iqtisodiyoti quyidagi Maastrixt keli sh uvi 
mezonlariga javob berishi zarur bo’ladi:         
Valyuta ittifoqini tartibga sol i sh tamoyillari Rim kelishuvida ishlab 
chiqilgan. 1993 yilda Maastrixt shartnomasi imzolangandan  keyin  ittifoq 
mamlakatlari 1999 yil  1  yanvardan valyuta ittifoqini  tashkil e tish 
majburiyatini olishdi. SHu kundan boshlab yevro ja hon  moliya bozorlariga 
o’ sha vaqtdagi yeIning 15 ta mamlakatidan 11 tasi n ing  xi sob-kitob 
valyutasi sifatida taqdim etild i , 2002 yil  1  yanvarda n  boshlab esa yevro 
hududidga kiruvchi 12 ta mamlakat pul birligi sifat id a muomalaga kiritildi. 
yevro yeVTda 1979-1998 yillarda foydala n ilgan yeI valyuta birligi - 
eKYUning  o’ rniga joriy etildi va  h ozi rda ye Ining 17 ta mamlakati yevro 
hududiga kiradi.         Yevropa Ittifoqida immigratsiya 
muammolari 

         So’nggi paytlarda dunyo hamjamiyatida ijtimoiy,  iqtisodiy va siyosiy 
vaziyatning yangicha ko’rinish kasb etishi bir qator jarayonlarning aktuallashuviga 
olib keldi. Ushbu holat bevosita globalizatsiya natijasi bo’lib, xalqaro 
immigratsiya masalalari ushbu jarayonning ajralmas qismlaridan biri sanaladi.

        Immigratsiya nafaqat ma’lum mamlaktlarni balki, butun bir mintaqani 
qamrab olayotgani hech kimga sir emas. Yevropa mintaqasida globalizatsiyaning 
jadal sur’atlari natijasida vujudga kelgan yirik integratsion uyushma Yevropa 
Ittifoqi ham ushbu jarayonlardan holi emas.  27 davlatni birlashtirib turgan ushbu 
Ittifoqda migratsiya, emmigratsiya, immigratsiya masalalari eng dolzarb 
masalalardan biri sanaladi.  Yevropa Ittifoqida ayniqsa immigratsiya masalalarini 
tartibga solish uchun migratsion siyosat ishlab chiqilgan. Ushbu siyosat zamirida 
mamlakatlar tomonidan davlat hududiga chet el fuqarolarining kirish va chiqish 
holatlari yuzasidan nazorat o’rnatish, ishlash uchun yoki siyosiy boshpana izlab 
kelgan  fuqarolarga mamlakat hududida ma’lum muddatga yoki butunlay 
istiqomat qilishlari uchun  shart - sharoitlar yaratib berish masalalari ko’zda 
tutilgan. [1]                  Mazkur integratsion Ittifoqga a’zo har bir 
mamlakat o’z ichki qonunchiligi asosida 
migratsiya masalalarini tartibga soladi.                  
YIda mehnat qilayotgan migrantlarning 36,2 foizi Germaniyada joylashishgan. Keyingi 
o`rin Frantsiyag а  nasib etgan (18.7 foiz). Buyuk Britaniyada bu ko`rsatkich 11,35 foizni 
tashkil etadi. Mazkur uch mamlakat YI migrantlarining 63,6 foizini o`zida jamlagani bilan 
ajralib turadi.  [4]

Shuningdek, YI doirasida immigratsiya va migratsiya jarayonlari bilan bog’liq qochoqlar 
masalasi, noqonuniy migratsiya masalalari, uchinchi davlat fuqarolarining istiqomat qilish 
shartlari va muddatlari alohida ahamiyat kasb etadi. Albatta YIda bu masala bilan bog’liq 
muammolarning o’z yechimini topishida yetakchi davlatlari – Germaniya, Fransiya, Buyuk 
Britaniya, Italiya, Ispaniyaning pozitsiyalari muhim ahamiyatga ega.

Yevropa Ittifoqi doirasida migratsiya masalalarini o’rganib chiqish natijasida quyidagicha 
xulosaga kelish mumkin. Ye vropa Ittifoqida umumiy migratsion siyosat ishlab chiqilgan 
bo’lib, bu barcha a’zo davlatlar uchun amal qiladi. Davlatlarning fuqarolari 3 oy 
muddatdan tortib doimiy yashash shart-sharoitlarigacha Yevropa hududida belgilangan 
tartibda yashashlari ko’rsatib o’tilgan.Bundan tashqari national darajada ham har bir 
davlat ichki qonunchiligi asosida immigratsiya va migratsiya masalalari tartibga solinadi.         18 .2. Yevropa Ittifoqi iqtisodiyotining tarkibi va rivojlan i sh tendentsiyalari
 

EI doirasida birlash g an yevropa dunyoning iqtisodiy jihatdan taraqqiy etgan 
mintaqalaridan biri  xi soblanadi. YeIning ja h o n  YAIMdagi ulushi 21% ni tashkil 
etadi. yeI hududi mintaqalari noteki s  iqtisodiy rivojlanish darajasiga ega 
bo’lib, iqtisodiy ittifoqning asosini yevro hududiga kiruvchi mamlakatlar 
tashkil etadi. yeIni tashkil etgan mamlakatlarda iqtisodiy o’sish sur’atlarining 
yangi a’z o  mamlakatlarga nisbatan  p astligi yeIga xos xususiyatlardan bir i  
xisoblanadi. Misol uchun, 2010 yilda yeIda i q tiso d iy o’sish 1,9% ni tashkil 
etgan holda, bu ko’rsatkich yevro hududida - 0,4% ni, Ispaniyada -1,9% ni, 
Polshada - 3,8% ni tashkil etdi.         EI iqtisodiy taraqqiyotidagi muhim vazifalardan biri - barqaror iqtisodiy 
o’sish sur’atlarini ta’minlashdan iborat. SHu maqsadda 200 0  yilda Lissabon 
strategiyasi qabul qilingan va 2005 yilda yangilangan. Lissabon 
strategiyasiga muvof iq  yeIda quyidagi sohalarn i  rivojlantirish va qo’llab-
quvvatlash ustuvor yo’nalishlar sifatida belgilangan:                  
EI iqtisodiyotining tarmoq tarkibida xizmatlar ulushi 63-65% ni, sanoat 25-
30% ni, qishloq xo’jaligi 2-5% ni tashkil etadi. yevropa sanoat jihatdan 
yuqori darajada taraqqiy etgan mintaqa xisoblanib, yeIning hissasiga jahon 
sanoat maxsulotlarining 1/3 qismi t o’g’ ri keladi, yeIning halqaro 
darajadagi tarmoq ixtisoslashuvi atom energetikasi ,  neft-gaz majmuasi, 
avtomobilsozlik, aviakosmos, elektrotexnika ,  elektronika, yuqori 
texnologiyali mashinasozlik (stanoksozlik. kompyuterlar va elektronika 
maxsulotlarini ishlab chiqarish), kimyo,  ye ngil va ozi q -ov qa t sanoati, 
biotexnol o giyalar,  yangi konstruktsiya materiallar ishlab chiqarish 
tarmoqlari bilan bog’liq .  SHu bilan  b ir ga  oxirgi o’n yillikda qora 
metallurgiya, tekstil sanoati kabi an’a naviy  sanoat tarmoqlarida eskiri sh 
va inqiroz holatlari kuzatilmoqda.                  
EI iqtisodiyoti milliy va umumiy darajada tartibga solinadi. Hozirgi vaqtda 
yeI faoliyatining muhim yo’nalishlarini qamrab oluvchi umumiy darajada 
tartibga solish ustuvorlik kasb etmoqda.  SH u bilan birga milliy darajada 
tartibga solish yetakchi mavqega ega. Umumiy darajada tartibga solish esa 
yevro hududida yagona pul-kredit siyosatini olib borishda muhim rol 
o’ynaydi.

Evro hududida pul-kredit siyosati yevropa Markaziy banklari tizimi va milliy 
Markaziy banklar orqali amalga oshiriladi. Ushbu tizimning asosiy vazifasi 
inflyatsiyaning yiliga o’rtacha 2% atrofida bo’lishini ta’minlashdan iborat. 
Bundan tashqari, unga pul-kredit va valyuta siyosatini amalga oshirish, 
a’zo mamlakatlar valyuta zahiralarini saqlash, boshqarish ,  to’lov 
tizimining barqarorligini ta’minlash ham kiradi.         EI soliq-byudjet so h asida soliq siyosati muhim dastak xisoblanadi. Har bir mamlakat o’z 
milliy soliq tizimiga ega bo’lib,  y i g’i lgan soliqlarning katta qismi milliy byudjetga kelib 
tushadi. yeIning byudjeti o’z mablag’lari, a’zo mamlakatlar yalpi milliy daromadidan 
ajratmalar (mamlakat iqtisodiy salohiyatiga bog’liq holda 1% atrofi da),  uchinchi 
mamlakatlardan import qilinayotgan qishloq x o’j alik maxsulotlariga soliqlar,  bojxona bojlari, 
qo’ shilgan qiymat  solig’idan  ajratmalardan shakllanadi. yeI byudjetining xarajatlari 
quyidagil ardan iborat:         
EIda hozirgi vaqtda 2007-2013 yillarga 
mo’ljallangan byudjet amal qiladi va 
uning miqdori 864,5 mlrd. yevrodan 
iborat. SHundan 293 mlrd. yevro 
yagona qishloq xo’jalik siyosatini 
amalga oshirishga, 157 mlrd. yevro 
yangi a’zo mamlakatlar 
iqtisodiyotining G’arbiy yevropa 
mamlakatlari iqtisodiyoti darajasiga 
yetkazish uchun sarflanadi. Misol 
uchun Polsha iqtisodiyotini 
rivojlantirish uchun 60 mlrd. yevro 
ajratilgan bo’lib, bu ko’rsatkich jami 
mablag’ning 38% ini tashkil etadi.           Yevropa 
mamlakatlari 
aholisi
        Yevropada murakkab demografik 
vaziyat mavjud bo’lib, u mamlakatlar va 
regionlarning ijtimoiy-iqtisodiy 
taraqqiyotiga juda katta ta’sir 
ko’rsatmoqda. Jahon miqyosida eng past 
darajadagi tug’ilish va tabiiy o’sish 
mavjud bo’lgan Ye vropaga hozirgi vaqtda 
barqaror tarzda «Demografik qish» holati 
xosdir.  Tu g’ilish va tabiiy o’sish sur’atlari 
XX asrning ikkinchi yarmida keskin 
qisqardi. Tu g’ilish 26 – 28 promilledan 11 – 
13 promillega, tabiiy o’sish 16 – 18 
promilledan 2 – 4 promillega tushib qoldi. 
Tu g’ilish va tabiiy o’sish darajalarining 
keskin pasayishi bar xil sabablar bilan 
bog’langan.         
Hozirgi vaqtda tug’ilishning nisbatan yuqori ko’rsatkichlari Irlandiya, 
Luksemburg, Malta, Islandiya va Makedoniya mamlakatlariga xosdir.  O’rtacha 
tug’ilish darajasi Avstriya, Shvetsariya, Niderlandiya, Norvegiya, Portugaliya, 
Gretsiya, Finlyandiya, Fransiya, Slovakiya, Shvetsiyada kuzatilmoqda. Shular 
bilan birga, tug’ilish darajasi keskin pasayib, tabiiy o’sish manfiy ko’rsatkichga 
ega (o’lganlar soni tug’ilganlar sonidan ortiq) bo’lgan mamlakatlar soni yildan-
yilga ko’payib bormoqda. Bolgariya, Xorvatiya, Latviya, Litva, Ukraina, 
Ruminiya, Estoniya, Moldova, Vengriya shunday mamlakatlar jumlasidandir.  
Mazkur davlatlarda tug’ish yoshidagi ikki ayolga tug’ilgan ikki-uch bola to’g’ri 
kelmoqda, xolos. Natijada, aholining mutlaq soni kamaymoqda.

Yevropa aholi o’rtasida umumiy o’lim koeffitsiyentining nisbatan yuqori 
ekanligi bilan ajralib turadi. Aholining har 1000 kishiga nisbatan o’lganlar soni 
bu yerda 2003-yilda 12 kishini tashkil etdi. Bu ko’rsatkich aholining yosh-jins 
tarkibida keksa yoshdagilarning ulushi yuqori bo’lgan mamlakatlar (Germaniya, 
Shvetsiya, Fransiya, Belgiya, Niderlandiya, Norvegiya, Finlandiya va h.) da 
yana ham yuqori darajaga egaligi bilan ajralib turadi. Shu vaqtning o’zida aholi 
tarkibida bolalar va yoshlar salmog’i nisbatan katta bo’lgan mamlakatlar 
(Portugaliya, Polsha, Gretsiya, Italiya, Albaniya)da umumiy o’lim koeffitsiyenti 
birmuncha pastdir.         
Yevropa davlatlari (Albaniyadan tashqari) aholi sonini tabiiy takror barpo 
etilishining birinchi turiga mansubdirlar.  So’nggi chorak asrda Bolgariya va 
Vengriyada faol demografik siyosat olib borildi. Shunga qaramasdan 
aholining o’sish sur’atlari deyarli o’zgarmadi va uning darajasi pasayishda 
davom etdi. Oqibatda, Vengriyada aholi soni 1980-2003- yillarda 220 ming 
kishiga qisqardi. Ruminiyada har 1000 ta tug’ilgan go’dakdan 23 tasi bir 
yoshga yetmasdan o’lmoqda. G’arbiy Ye vropada bu ko’rsatkich 6 – 10 
bolaga to’g’ri keladi. Umumiy tarzda shuni ta’kidlash mumkinki, XX 
asrning so’nggi 10 yili va XXI asrning dastlabki davrida Sharqiy Yevropada 
qoniqarsiz demografik vaziyat yuzaga keldi.

Yevropa — aholi migratsiyalarining ham yirik markazi hisoblanadi. Buyuk 
geografik kashfiyotlar davridan beri Yevropa aholisi okeanorti 
mamlakatlariga ko’chib o’tadigan eng katta region hisoblanadi. Bir asr 
davomida (1815-1914 - yillar) emigratsiya 35 – 40 mln. kishini qamrab oldi. 
Ikkinchi jahon urushi davrida ayrim davlatlardan yoppasiga aholining 
emigratsiyasi kuzatildi. Birinchi navbatda bu Sharqiy Yevropada namoyon 
bo’ldi.         Ye vropa mamlakatlarida 
mehnatga yaroqli aholi bandligi 
(jami band aholiga 
nisbatan  %  hisobida)         
XX asr 50 – yillarining o’rtalarida G’arbiy Yevropada emigratsiya immigratsiyadan 
ustun kelardi, lekin keyinchalik ahvol keskin o’zgarib, G’arbiy Yevropa dunyodagi 
eng ko’p aholini qabul qilish markaziga aylanib qoldi, 70 - yillarning boshida 
immigrantlar soni 10 mln. bo’lsa, 90 - yillarning boshida ularning soni 15 mln. ga 
yetdi.

G’arbiy Yevropaga aholining oqib kelishi sabablarini chet el va mahalliy 
geograflar o’rganib quyidagi xulosaga keldilar.   Immigrantlar,  asosan, katta pul 
topish hamda mehnat va hayotning qulay sharoitlari izidan keladi. Ta hlil 
natijasida aniq bo’ldiki, immigrantlarning aksariyat qismi yirik sanoat rayonlarida 
va katta shaharlarda istiqomat qiladi. Masalan, Fransiyadagi immigrantlarning 37 
% i Parijda, Belgiyada esa ularning 24  %  i Brusselda yig’ilgan. Buning asosiy sababi 
past malakali, “kelgindi” ishchilar eng avvalo qurilish, tog’-kon sanoatida hamda 
farrosh,gazeta sotuvchisi bo’lib ishlaydi. Masalan, Fransiyadagi «kelgindi» 
ishchilarning 45% i qurilish sanoatida, 40 % i yo’l ishlarida, 15 % i avtomobilsozlik 
sanoatida ishlaydi.         18.3. Yevropa Ittifoqi iqtisodiyotiga jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozining 
ta’siri va undan chiqish yo’llari

Global moliyaviy inqiroz jahonda 1930 yillardagi Buyuk depressiyadan 
keyingi eng chuqur inqiroz deb tan olindi va bu inqiroz yeI iqtisodiyotiga 
jiddiy salbiy ta’sir ko’rsatdi. Jumladan, bu inqiroz yeIning moliyaviy xizmatlar 
ulushi yuqori bo’lgan (Buyuk Britaniya) va iqtisodiyoti tashqi iqtisodiy 
aloqalarga bevosita bog’liq mamlakatlar (Germaniya) iqtisodiyotida jiddiy iz 
qoldirdi.         EIda moliyaviy-iqtisodiy inqirozga qarshi kurash rejasi yilning kuzidan 
amalga oshirila boshladi va u  "Barqarorlik va o’sish rejasi”  deb 
ataldi. Ushbu reja 2009-2010 yillarga mo’ljallangan bo’lib, umumiy 
miqdori 200 mlrd. yevro yoki YeI YA IMning 1,5% ini tashkil etdi. 
SHuningdek. YeIga a’zo bo’lgan mamlakatlar iqtisodiyotini 
rivojlantirish uchun yana shu mamlakatlar xisobidan 170 mlrd. yevro, 
yevropa investitsiya banki xisobidan 30 mlrd. yevro ajratish 
mo’ljallandi va quyidagi chora-tadbirlarni o’z ichiga oldi:         
kichik va o’rta korxonalarni (250 kishigacha band bo’lgan korxonalar) moliyalashtirish 
manbalarini yaxshilash. yeI mamlakatlarida kichik va o’rta korxonalar hamma 
korxonalarning 90% ini tashkil etib, ularda 23 mln. ortiq, kishi band;

korxonalarni tashkil etish sohasidagi ma’muriy to’siqlarni kamaytirish. 2012 yilga qadar 
kichik va o’rta korxonalarni tashkil etishdagi rasmiyatchilik 25% ga kamayishi, korxona 3 kun 
ichida tuzilishi va uni ochish to’g’risidagi litsenziyani olish muddati 1 oydan ortmasligi 
lozim;

investitsiyalar infratuzilmani rivojlantirish uchun yo’naltirilishi va shu maqsadda 
qo’shimcha 5 mlrd. yevro ajratishi ko’zda tutilgan;

uy-joy sektorida energiyadan foydalanish samaradorligini oshirish;

"yashil" maxsulotlarni jadal rivojlantirishni rag’batlantirish;

tadqiqotlar va ilmiy ishlarni investitsiyalashni rag’batlantirish;

av t omobilsozlik va qurilishda yangi texnologiyalarni rivojlan tirish, "yashil" avtomobilni 
yaratish uchun 5 mlrd. yevro ajratiladi;

hamma uchun yuqori tezlikdagi internetga kirish imkoniyatlarini
kengaytirish.

EI a’zo bo’lgan mamlakatlarga quyidagilarni tavsiya etadi:

vaqtinchalik ishsizlik b o’y icha nafa q ani ko’paytirish;

kam daromadli oilalarga soliqni kamaytirish va ish  beruvchilar uchun  uchun  oz  ish xa q idan 
to’lanadigan ijtimoiy to’lovlarni kamaytirish ;         EI a’zo bo’lgan mamlakatlarga 
quyidagilarni tavsiya etadi:         
EIning inqirozga qarshi siyosatida 
an g losakson va kontinental  modellari 
farqlanadi. Birinchi modelda davlat 
tomonidan moliyaviy xizmatlarga ta’sir 
o’t kazishdan natsional iz atsiya qilishgacha 
bo’lgan choralar qo’llanildi. Ikkinchi 
model ichida qayta ishlash sanoatining 
yetakchi kompaniyalarini dav lat 
tomonidan qo’llab-quvvatlash choralarini 
o’z ichiga oluvchi «frantsuz va dav	
 lat 
aralashuvi nisbatan kam, asosan, kichik va 
o’rta tadbirkorlikni qo’llab-quvvatlash g a 
e’tibor qaratilayotgan nemis modellarini 
ajrat i sh mumkin.                  EIda inqirozdan keyingi iqtisodiy tiklanishning uchta modeli ni  ajratish 
mumkin.

1. Ishlab chiqarishning keskin pasayishi sodir bo’lgan, amm o  uning o’sish 
sur’atlari tezda tiklangan mamlakatlar.  Ushbu mamlakatla rd a iqtisodiy o’sish 
inqirozgacha bo’lgan davrga nisbatan barqarorlashga n  mamlakatlar kiradi va 
yevro hududida bu modelga  G erma n iya misol b o’ la ol a di.

2.  Retsessiyadan keyin iqtisodiy o’sish sur’atlari avvalgi darajaga yetgan, 
ammo ishlab chiqarishdagi yo’qotishlar qayta tiklanmagan mamla k atlar.  
Ushbu guruhga yevro hududining ko’pchilik mamlakatlari kiradi.

3.  Ishlab chiqarish hajmining pasayishi chuqur bo’lmagan, ammo uzoq 
davom etgan mamlakatlar.  Bu mamlakatlarda iqtisodiy o’sish qisqa 
muddatda, tez sur’atlarda tiklanmadi va aholi daromadlari inqirozgacha 
bo’lgan davrga nisbatan pastligicha qoldi. Bu guruhga yeIning Janubiy yevropa 
mamlakatlari kiradi va ularda 2010 yildan boshlab qarz muammosi paydo 
bo’ldi.         
      EI mamlakatlarida davlat moliyasi 
sektori inqirozdan jiddiy zarar k o’ rdi. 
2008 yilgacha davlatning tashqi qarzi 
yevro hududida Frantsiya, Germaniya, 
Portugaliya. Gretsiyadan tashqari 
barcha mamlakatlarda YA IMga nisbatan 
pasaygan bo’lishiga qaramasdan, 
aksariyat mamlakatlarda bu ko’rsatkich 
yu q orl i gicha qoldi. Ta hlillar yevropa 
barqarorlik va o’sish paktida belgilangan 
davlat qarzining YAIMga nisbatan 60% li 
ko’rsatkichi 2010 yilda estoniya, 
Lyuksemburg, Polsha, Finlyandiya, 
Slovakiya va Sloveniyadagina 
bajarilganligini ko’rsatmoqda. yeIda 
2008-2010 yillarda iqtisodiy 
pasayishlarning oldini olish, 
barqarorlashtirish dasturlarining ishga 
tushirilishi sababli davlat xarajatlarining 
ortishi davlat qarzining o’rtacha 23,3% 
ga o’sishiga olib keldi.         Evro hududiga a’zo bo’lishga da’vogar 
mamlakatlar iqtisodiyoti quyidagi 
konvergentsiya ko’rsatkichlari bo’yicha tahlil 
qilinadi:          Yevropadagi eng rivojlangan davlatlar
      Yevropa dunyoning iqtisodiy jihatdan eng 
rivojlangan regionlaridan biridir.  Shuning 
uchun ham uning hududida dunyo 
miqyosida iqtisodiy jihatdan eng 
rivojlangan ko’pgina mamlakatlarning 
joylashganligi bejiz emas. Bunday 
mamlakatlar qatoriga «yettilik» 
davlatlari GFR, Fransiya, Buyuk Britaniya 
va Italiya bilan bir navbatda Ispaniya, 
Shveysariya, Avstriya, Shvetsiya, Belgiya, 
Niderlandiya, Norvegiya, Finlandiya va 
boshqalar kiradi.
     Ye vropadagi eng rivojlangan davlatlar 
ichida o’zining ulkan iqtisodiy salohiyati 
va rivojlanganlik darajasiga binoan 
Germaniya Federativ Respublikasi keskin 
ajralib turadi.         GERMANIYA FEDERATIV RESPUBLIKASI
Ta biiy boyliklari

Rudali foydali qazilmalarning konlari o’rtacha balandlikdagi tog’larga, neft va tabiiy gaz konlari esa Shimoliy Germaniya 
pasttekisligiga to’g’ri keladi.

G’arbiy Ye vropa davlatlari o’rtasida Germaniya o’zining toshko’miri va qo’ng’ir ko’miri bilan ajralib turadi. To shko’mirning 
asosiy konlari Rur,  Saar va Axen havzalarida joylashgan, ko’mirning 2/3 qismi yuqori sifatli kokslanadigan ko’mirdir.

Qo’ng’ir ko’mirning ishonchli zaxiralarining (80 mlrd. t) katta qismi Sharqiy Germaniyada joylashgan.  U ochiq usulda qazib 
olinadi.

Ta biiy gaz konlari (340 mlrd. m3) mamlakatning shimolida to’plangan. Te mir rudalari zaxiralari mavjud bo’lsa-da, biroq 
ularning sifati past. Shimoliy Germaniya pasttekisligida tosh tuzining katta qatlamlari joylashgan. Kaliy va magniy tuzlarining 
zaxiralari ham mavjud.

Qurilish materiallari ishlab chiqarish va shisha sanoati uchun xomashyo resurslari kattadir.

Mamlakatning yirik daryolari — Reyn, Elba, Vezer,  Ems (Shimoliy va Boltiq dengizlari havzalari) va Dunay (Qora dengiz 
havzasi). Barcha muhim daryolar kanallar bilan tutashtirilgan. 1993-yilda Shimoliy dengizdan Qora dengizgacha bo’lgan 
transyevropa suv yo’lining qurilishini yakunlagan Mayn—Dunay kanali ochildi. O’rta Germaniya kanali va uning Berlin hamda 
Vezer daryosigacha bo’lgan davomi ta’mirlanmoqda. Xalqaro daryo mavqeyiga ega bo’lgan Reyn daryosining iqtisodiy 
ahamiyati Germaniya uchun juda muhimdir.         Aholisi

Ikki nemis davlati birlashganidan so’ng 
mamlakat aholisi keskin ko’paydi va hozir 
salkam 83 mln. kishini tashkil qiladi (G’arbiy 
Yevropada birinchi o’rinni egallaydi). Tu g’ilish 
oiimdan birmuncha ko’proq, 1 km 2
 ga 237 kishi 
to’g’ri keladi. Germaniya aholisining soni 
muhojirlar (Tu rkiya, sobiq Yugoslaviya 
respublikalari, Italiya, Gretsiya, Portugaliya va 
boshqa mamlakatlardan kelayotgan) hisobiga 
oshib bormoqda. Davlatning qayta birlashishi 
arafasida G’arbiy yerlarda 5 mln. ga yaqin, 
Sharqda esa 0,2 mln. chet elliklar bor edi. 
Hozirgi paytga kelib ular soni 6 mln. dan 
oshdi.

Davlat tili —  nemis tili . Aholining eng ko’p 
qismi nemislar,  qolganlari — dunyoning turli 
davlatlaridan kelgan muhojirlardan iborat.

Ustuvor din —  xristian dini . Mamlakatda 40 
mln. — protestantlar,  35 mln. katoliklar 
mavjud. Janub va G’arbda katoliklar ko’p 
uchraydi, qolgan hududlarda protestantlar 
ustunlikka ega.

Shaharlarda mamlakat aholisining salkam 90% 
i yashaydi. Ko’pgina shaharlar 
aglomeratsiyalar yadrosi hisoblanadi, biroq 
aholisi 1 mln. dan ortiq bo’lgan shaharlar ko’p 
emas (Berlin, Gamburg, Myunxen).         Yevropa mamlakatlari 
transporti

Yevropa mamlakatlari yuqori darajada rivojlangan transport 
infratuzilmasiga ega. Regionda transporting deyarli barcha turlari taraqqiy 
etgan. Dunyodagi jami aloqa yo’llari, transport korxonalari va transport 
vositalari birgalikda jahon transport tizimini tashkil qiladi. Jahon 
transportida 100 mln dan ortiq, Yevropa mamlakatlarida 20 mln. kishi ish 
bilan band. Ye vropa mamlakatlarida o’rtacha yiliga 20 mlrd. t yuk va 200 
mlrd. kishi transporting barcha turlari yordamida tashiladi. Ushbu 
jarayonda 130 mln. avtomobillar,  salkam 10 ming dengiz kemalari, 2 
mingdan ortiq samolyot, 40 ming lokomotiv ishtirok etadi.

Yevropada yo’lovchi tashish transportida avtomobil transporti yetakchilik 
qiladi. Unga jami tashilgan yo’lovchilarning deyarli yarmi to’g’ri keladi. 
Dengiz transporti yuk tashishda tengsiz hisoblanadi. Uning jami tashilgan 
yukdagi ulushi 62 foizni tashkil etadi.         
Ye vropada temiryo’l transporti Rossiya, 
GFR, Fransiya va boshqa ko’pchilik 
mamlakatlarda rivojlangan. Rossiyada 87 
ming km, GFR da 44 ming km va 
Fransiyada 33 ming km temiryo’l 
qurilgan. Te miryo’llarning katta qismi 
elektrlashtirilgan.

Ma’lumki, avtomobil transportining 
rivojlanishi unda mavjud mashinalar 
soniga bog’liq. GFR (35 mln. dona), 
Italiya (31 mln.), Fransiya (28 mln.), 
Buyuk Britaniya (24 mln.), Rossiya (18 
mln.), Ispaniya (16 mln. dona) davlatlari 
yetakchilik qiladilar.         
Yevropada quvur transporti ham yuqori darajada rivojlangan. G’arbiy,  
Sharqiy,  Shimoliy va Janubiy Yevropa mamlakatlarining ko’pchiligi bir-biri 
hamda Rossiya bilan neft va tabiiy gaz quvurlari orqali bog’langan. Neft va 
gaz quvurlari Shimoliy va Norvegiya dengizlari akvatoriyalarida ham 
faoliyat ko’rsatmoqda.

Yevropa mamlakatlarida dengiz transporti ham, ichki suv transporti ham 
rivojlangan. Dengiz transporti Niderlandiya, Fransiya, Buyuk Britaniya, 
Italiya, Rossiya, Polsha, Shvetsiya, Norvegiya va boshqa mamlakatlarda 
rayonlararo va xalqaro ahamiyatga ega.

Dunyoda yuk aylanmasi yiliga 200 mln. tonnadan yuqori bo’lgan dengiz 
portlari ichida Rotterdam porti (300 mln. t) nafaqat Niderlandiyada, balki 
butun dunyoda tengi yo’q hisoblanadi.

Ichki suv yo’llari Rossiya, GFR, Niderlandiya va qator boshqa 
mamlakatlarda yuqori darajada rivojlangan.

Havo transporti Buyuk Britaniya, Fransiya, GFR va Rossiyada yaxshi 
rivojlangan bo’lib, bir yilda 60 mln. yo’lovchini tashuvchi London, 
Frankfurt-Mayn, Parij shaharlari keskin ajralib turadi.         18.5. O’zbekiston va yevropa 
Ittifoqi tashqi iqtisodiy aloqalar
 
O’zbekiston Respublikasi va Ye I o’rtasida o’zaro hamkorlik aloqalarining 
rivojlanishida 1992 yilda «O’zaro hamkorlik» to’g’risidagi 
Memorandumning imzolanishi muhim ahamiyatga ega. 1994 yilda 
O’zbekiston va yevropa davlatlari o’rtasida o’zaro diplomatik 
munosabatlar o’rnatildi. SHu yili yeI Komissiyasining (UzbyuroKES) «Te xnik 
hamkorlikni muvofiqlashtirish byurosini tashkil etish» to’g’risida 
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarori qabul qilindi.  1995 
yilda Bryussel shahrida yeI Komissiyasi tarkibida respublikaning diplomatik 
missiyasi o’z ishini boshladi.         
1996 yilda O’zbekiston Respublikasi va 
yeI o’rtasida savdo-iqtisodiy 
munosabatlarni yanada rivojlantirishga 
bag’ishlangan «O’zbekiston — yeI va 
ularga a’zo davlatlar o’rtasida 
hamkorlik munosabatlarini o’rnatish" 
to’g’risidagi shartnoma imzolandi. SHu 
tariqa O’zbekiston sobi q  ittifoq 
respublikalari tar k ibida Rossiyadan 
keyin ikkinchi bo’lib yeI bilan hamkorlik 
aloqalarini  o’ rnatdi.         EI mamlakatlari O’zbekiston iqtisodiyoti uchun 
muhim investorlar xisoblanadi. Respublikamiz 
hududida yeI mamlakatlarining 480 dan ortiq firma 
va kompaniyalari faoliyat olib boradi va ularning 
100 dan ortig’i to’liq yevropa kapitaliga 
asoslangandir.         
O’zbekiston va yeI o’rtasidagi savdo aloqalariga 1993 yil 8 iyunda 
Bryusselda tekstil maxsulotlari sohasida tuzilgan shartnoma asos 
x isoblanadi. Ushbu shartnomada O’zbekiston to’qimachilik maxsulotlari 
uchun belgilangan kvotaning har yili 1,2% ga ortib borishi ko’zda tutilgan, 
bo’lib 2004 yildan boshlab tomonlar O’zbekiston tekstil maxsulotlariga 
nisbatan kvotani bekor qilish g a kelishildi.         O’zbekiston va yeI o’rtasidagi iqtisodiy munosabatlarnipg 
istiqboli k o’ p ji ha tdan transport muammolari bilan 
bog’liq. Bu  soha da yeIning TRASEKA dasturi alohida 
e’tiborga loyi q .  O’ zbek iston  va yeI hamkorligining 
istiqbolli sohalari sifatida quyidagilarn i  keltirish mumkin:

Y e vropa mamlak at lari 1941- 1991-y illarda

Reja: 1.G’arbiy Yevropa mamlakatlarining iqtisodiy rivojlanish darajasi bo’yicha guruhlanishi va integratsiya jarayonlari 2.Yevropa Ittifoqi iqtisodiyotining tarkibi va rivojlanish tendentsiyalari 3.Yevropa Ittifoqi iqtisodiyotiga jahon moliyaviy- iqtisodiy inqirozining ta’siri va undan chiqish yo’llari 4.Yevro hududining rivojlanish istiqbollari 5.O’zbekiston va Yevropa Ittifoqi tashqi iqtisodiy aloqalarp

18.1. G’arbiy Yevropa mamlakatlarining iqtisodiy rivojlanish darajasi bo’yicha guruhlanishi va integratsiya jarayonlari  Jahon iqtisodiyotida XX asr o’rtalariga qadar yevropa yetakchilik rolini egallab kelgan bo’lsa, Ikkinchi jahon urushining salbiy oqibatlari tufayli iqtisodiy salohiyat jihatdan AQSHdan ancha ortda qola boshladi. yevropaning qayta tiklanishi va rivojlanishinish asosiy kuchi sifatida bozor, xususiy tadbirkorlik, raqobat, davlat boqaruvi asosidagi o’zaro bir-biri bilan bog’liq bo’lgan jarayonlarni kuzatish mumkin.

 G’arbiy yevropa yagona iqtisodiy hudud sifatida jahon xo’jaligida sanoat va qishloq xo’jaligi, tovarlar va xizmatlar eksporti, oltin-valyuta zahirasi va halqaro turizmning rivojlanganlik darajasi bo’yicha yetakchi o’rinda turadi. G’arbiy yevropa halqaro mehnat taqsimotida sanoati (mashinasozlik, kimyo, elektrotexnika) rivojlangan hudud sifatida tan olingan. XX asr boshiga kelib G’arbiy yevropa halqaro mehnat taqsimotida ofis jihozlari, aniq mexanika, optika, telekommunikatsiya, aloqa vositalari kabi tarmoqlar bo’yicha mustahkam o’rin egalladi.