logo

CourseLab HAQIDA

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

381.0302734375 KB
REJA:
Kirish
1. CourseLab dasturining tarixi, asosiy imkoniyatlari va o’rnatilish jarayoni
2. CourseLab dasturining interfeysi, imkoniyatlari va obyektlari tasnifi 
3. Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati Kirish
“Biz farzandlarimizning nafaqat jismoniy va ma’naviy sog’lom o’sishi, balki ularning
eng   zamonaviy  intelektual bilimlarga ega  bo’lgan,  uyg’un  rivojlangan   insonlar  bo’lib,  XXI
asr talablariga to’liq javob beradigan barkamol avlod bo’lib voyaga yetkazish uchun barcha
imkoniyat   va   sharoitlarni   yaratishni   o’z   oldimizga   maqsad   qilib   qo’yganmiz”   degan   edi
O'zbekiston Respublikasining birinchi Prezidenti Islom Abdug’aniyevich Karimov. Shunday
ekan hozirda samarali ta’limning zamonaviy usullarini yaratish yetakchi masalalardan biriga
aylangan. Bunda multimedia va multimedia mahsulotlarining o’rni beqiyosdir.
Jamiyat   taraqqiyotida   yuz   berayotgan   jadal   o‘zgarishlar   uning   bir   qismi   bo‘lgan
elektron   darsliklarni   yaratish   sohasiga   ham   o‘z   ta'sirini   ko‘rsatmoqda.   Bu   ta'sir   shunchalik
kuchliki,   axborot   texnologiyalarida   bo‘layotgan   o‘zgarishlar   yillar   ichida   emas,   balki   oylar
ichida o‘zgarib va bilim jihatidan boyib bormoqda.
Multimedia   -   bu   bir   necha   ma’lumot   taqdim   etish   vositalarining   bir   tizimga
birlashishi,   matn,   sxema,   jadval,   diagramma,   fotografiyalar,   video   va   audio   fragmentlar   va
boshqa   har   xil   ma’lumotlarni   raqam   ko’rinishida   ishlab   chiqish,   yaratishning   dasturiy-
apparat   vositasidir.   Multimediadan   foydalanish   ma’lumot   qabul   qilishning   yangi   va   sifatli
darajasini ta’minlaydi.
Ushbu   ishning   maqsadi   elektron   darslik   yaratish   texnologiyalari   asosida   Ta'limda
multimedia   Texnologiyalari   fani   kesimida   Elektron   kurslar   yaratish   texnologiyalariga
asoslangan   CourseLab   dasturi   bilan   yaqindan   tanishib,   uning   imkoniyatlarini   chuqur
o'rgangan holda yutuq va kamchiliklarini yoritib berishdan iborat. 1. CourseLab dasturining tarixi, asosiy imkoniyatlari va o’rnatilish
jarayoni
CourseLab  — bu Internet tizimida, masofaviy ta’lim tizimlarida, kompakt disk yoki
boshqa   har   qanday   saqlash   qurilmalarida   ishlatish   uchun   mo‘ljallangan   interaktiv   ta’lim
materiallari   (elektron   darsliklar)   tayyorlash   uchun   mo‘ljallangan   kuchli   va   ishlatish   oson
bo‘lgan dasturiy vositadir.
Elektron   ta'limiy   kurslar   muharriri   bo'lmish   CourseLab   WebSoft   kompaniyasi
tomonidan   ishlab   chiqarilgan.   WebSoft   kompaniyasi   -   zamonaviy   axborot   tizimlari   va
dasturiy komplekslarni ishlab chiqaruvchisi hisoblanadi. Kompaniya axborot texnologiyalari
bozorida 1999 yildan ish boshlagan.
Hozirda   CourseLab   dasturining   CourseLab   3.1   va   CourseLab   2.7   versiyalari   keng
qo’llanilmoqda. Quyida CourseLab dasturining versiyalari tarixi keltirilgan:
04.09.2006
Vesiya 2.2
Rasmiy ravishda CourseLab 2.2 versiyasining relizi taqdim etilgan.
Yangi versiyada ushbu qo'shimchalar qo'shilgan edi:
• Microsoft PowerPoint dan taqdimotlar importi mexanizmi qayta ishlangan;
• Avtofiguralarni tahrirlashdagi yangi imkoniyatlar;
• Rasmlarni siqish mexanizmi qo'shilgan;
• Dasturni bezatish temalari yaratildi;
• Interfeysi mukammallashtirildi.
22.05.2006
Vesiya 2.1
Rasmiy ravishda CourseLab 2.1 versiyasining relizi taqdim etilgan.
Ushbu versiyada:
• Qator o'zgartirishlar;
• Qiyin ko'pobyektli o'zaro aloqalarni yaratishdagi masalalarni 
yengillashtiruvchi ssenariylar mexanizmlari qo'shilgan,
16.04.2006 Vesiya 2.0
Rasmiy ravishda CourseLab 2.0 versiyasining relizi taqdim etilgan. Kurslarni ko'rish
imkonini beruvchi, butunlay qayta ishlangan dastur sezilarli darajada tezligi ortgan, Gecko-
based   brauzerlarini   (Mozilla   FireFox,   Netscape)   qo'llab-   quvvatlanishi   yaratilgan   edi.   Bu
versiyada:
• Kurslarni taqdim etish tezlashgan;
• Yaratilgan kurslarni nafaqat Microsoft Internet Explorer brauzeri orqali, balki
FireFox,   Mozilla,   Netscape   brauzerlari   orqali   ham   ko'rish   imkoniyati
tug’ilgan;
• Ta’lim   materiallarining   almashish   standarti   SCORM   2004   qo’llab-
quvvatlangan;
• Obyektlarni ko’rsatishda vaqt boshqaruvi qo’shilgan, “Timeline” tahrir paneli;
• Taqdim etish effektlarini boshqarish mukammallashtirilgan;
• Yangi mukammal obyektlar qo’shilgan;
• Obyektlarni yangi bezatish va rang sxemalari qo’shilgan;
• Modullarning yangi shablonlari qo’shilgan.
CourseLabning asosiy imkoniyatlari:
• WYSIWYG tizimida ko‘rish va natijalarni olish mumkin bo‘lgan ta’lim materiallarini
yaratish va tahrir qilish.
• Tuzuvchidan HTML yoki boshqa dasturlash tillarini bilishni talab qilmaydi.
• Obyektiv yondashish har qanday murakkablikdagi ta’lim materiallarini yaratish 
imkonini beradi.
• Ssenariylardan foydalanish murakkab ko‘p «Obyekt»li bog‘liqliklarni yaratishni 
osonlashtiradi.
• Testlarni avtomatik yaratish mexanizmiga ega.
• Ochiq obyektiv interfeys obyekt va shablonlar kutubxonasi va foydalanuvchi 
yaratgan kutubxonalarni osonlikcha kengaytirish imkonini beradi.
• Obyektlar animatsiyasi mexanizmiga ega. • Ta’lim   kurslariga   har   qanday   Rich-medianing   har   qanday   turini   —
Macromedia®Flash®,   Shockwave®,   Java®   va   har   qanday   formatdagi   video-
formatdagi fayllarni joylashtirish imkonini beradi.
• Musiqiy ketma-ketlik joylashtirish va sinxronlashning oson mexanizmlari.
• Microsoft®PowerPoint®   formatidagi   taqdimotlarni   o‘quv   materialiga   joylashtirish
imkoniyati.
• Har xil dasturiy ta’minotlarning simulyasiyalarini yaratish imkonini beruvchi ekranni
suratga olish mexanizmiga ega.
• Amallarni izohlashning oson tiliga ega.
• Malakali   foydalanuvchiga   dastur   fayllarining   xususiyatlariga   to‘g‘ridan-   to‘g‘ri
JavaScript-kirish imkonini beradi.
• Elektron ta’lim kurslarini ko‘rish uchun Javaning bo‘lishi talab qilinmaydi.
CourseLab yordamida yaratilgan ta’lim materiallari ishlatilish turiga qarab,
elektron ta’limning quyidagi standartlariga mos keladi:
- AICC  (http://www.aicc.org/ )
- SCORM 1.2  (http://www.adlnet.org/ )
- SCORM 2004 (SCORM 1.3)  (http://www.adlnet.org/)
CourseLab dasturining o’rnatilish jarayoni
CourseLab   dasturi   ham   boshqa   dasturlar   kabi   darturning   o’rnatish   paketi   orqali
o’rnatildi. Paketni CourseLab ning rasmiy saytidan sotib olish, yoki demo versiyasini yuklab
olishingiz mumkin. Bundan tashqari internetdagi dasturiy vositalarning keng assortimentini
taqdim etuvchi boshqa saytlar ham talaygina. Siz o’rnatish paketini ana shunday saytlardan
yuklab   olishingiz   ham   mumkin.   Paket   yuklab   olingach   uni   raspakovka   qilasiz   va   uning
tarkibidagi   .exe   kengaytmali   faylni   ishga   tushirasiz.   So’ngra   keying   chiquvchi   oynalardagi
o’rnstish   shartlari   va   ketma-   ketligini   o’qigan   holda   ularga   amal   qilib   borasiz.   Natijada
CourseLab  dasturi kompyuteringizga o’rnatiladi va uning  yorliqchasi ish  stolingizda paydo
bo’ladi. Dasturni birinchi ishga tushirganingizda sizga quyidagi (1 -rasm) oyna ochiladi: 1- rasm. CourseLab da ro ’yxatdan o ’tish oynasi  Yuqorida 
ochilgan oynaning tegishli maydonlariga mos ma’lumotlar kiritilgach, dastur tomonidan 
sizning elektron pochtangizga maxsus xos kod jo’natiladi. Ushbu kodni mas maydonga (2-
rasm) kiritish orqali siz dasturda erkin ishlash huquqiga ega bo’lasiz.
2- rasm. CourseLab da ro ’yxatdan o ’tish
Ushbu amallarni bajargach siz CourseLab dasturida erkin ravishda barcha uskuna va 
effektlardan samarali foydalangan holatda elektron kurs yaratish imkoniyatiga ega bo’lasiz. 2. CourseLab dasturining interfeysi, imkoniyatlari va obyektlari tasnifi.
CourseLab juda qulay va tushunarli interfeysga ega, ammo uni zamonaviy deb aytish
qiyin:   u   Microsoft   Office   ning   10   yil   avvalgi   uslubida   yaratilgan   va   bu   ishlab
chiqaruvchilaming   shaxsiy   tanloviga   o’xshaydi.   Oynaning   yuqori   qismida   menyu   va
uskunalar paneli joylashgan, asosiy qism esa bir necha bo’limlarga ajratilgan: chap tomonda
kursning   tuzilmasi   aks   etadi,   o’ng   tomonda   esa   masalalar   maydoni   joy   olgan.   Dasturni
tushunib   olish   qiyin   emas   -   bu   Adobe   Flash   emas,   ammo   Action   Script   kabi   murakkab
bo’lmasada,   o’ziga   ornatilgan   dasturlash   tili   baribir   mavjud.   Uning   yordamida   CourseLab
asosida   hattoki   katta   bo’lmagan   o’yinlarni   ham   yaratish   mumkin.   Masalan,   “tetris”   yoki
“dengiz   jangi”   kabi.   Shuning   uchun   taqdimot   ko’rinishidan   murakkabroq   loyihalarni
yaratishda dasturchilik va mualliflikni uyg’unlashtirish tavsiya etilmaydi.
3- rasm. CourseLab interfeysi.
CourseLab   yordamida   yaratilgan   elektron   o’quv   kursi   tartiblangan   o’quv   modullari
yig’indisidan   iborat.   O’quv   materialining   qurilishiga   qarab   modular   bo’limlarga   birlashishi
mumkin.   O’z   navbatida   bo’limlar   ham   iyerarxik   ravishda   kattaroq   birliklarga   birlashishi
mumkin.
O’quv   moduli   -   kurs   iyerarxiyasining   asosiy   birligi   bo’lib,   slaydlarning   ketma-
ketligidan   iborat.   Ta’lim   tizimi  davomida   o’quvchilar  slayddan   slaydga   ketma-ket   ravishda
o’tib boradilar. Odatda slaydlarni o’rganish muallif tomonidan belgilangan   ketma-ketlikda   olib   boriladi,   lekin   testlar   natijalariga   qarab   slaydlar   ketma-
ketligi o’zgarishi mumkin.
Ta’lim moduli ham o’qish uchun, ham olingan bilimlar nazorati uchun mo’ljallangan
bo’lishi mumkin. O’quv va nazorat materiallari odatda modulda birlashtiriladi: bunda o’quv
materiali yakunida o’quvchi shu modulda testdan o’tadi.
4-rasm. Modullar oynasi
Bo’lim
CourseLab   yordamida   yaratilgan   o’quv   kurslari   modular   ularni   tematik
birlashtiradigan bo’limlarga birlashtirilishi mumkin.
Masofaviy   ta’lim   tizimida   bo’lim   odatda   o’zida   modul   va   boshqa   bo’limlarni
birlashtiradigan papka sifatida ko’rsatiladi. Bo’lim - masofaviy ta’lim tizimida faqat tuzilishi
birligi   hisoblanadi   -   o’zining   holati   haqida   o’quv   modullaridan   hech   qanday   ma’lumot
olmaydi va tizim bo’limga unga kiruvchi modular holatiga qarab o’zgartirishlar kiritiladi. Metodistik nuqtai nazaridan bo’lim tematik birlashtirilgan ma’ruza va darslar ketma-
ketligi sifatida sharhlanishi mumkin.
5- rasm.Slaydlar ko ’rinishi  Slayd 
(interaktiv sahifa) -  ta’lim modulining asosiy strukturaviy birligi. Slaydlarda kurs muallifi 
o’quv va yordamchi adabiyotlarni, mashg’ulotlar va testlarni joylashtiradi. O’quv jarayonida
slayddan slaydga o’tish muallif tomonidan belgilangan ketma-ketlikda amalga oshiriladi.
Slayd   bir   yoki   bir   necha   kadrlardan   iborat   bo’ladi   (murakkab   animatsiyalar   yoki
dasturiy ta’minot simulyatsiyasi mavjud bo’lsa kadrlar soni juda ko’p bo’lishi mumkin). Har
qanday slayd kamida bitta kadrga ega bo’ladi.
Masofaviy   ta’lim   tizimida   slaydlar   mustaqil   ravishda   foydalanib   bo’lmaydigan   va
ta’lim moduli tomonidan boshqariladigan kichik birlikdir.
Kursning   yaratilishini   ko’rib   chiqamiz.   Dastavval   uning   nomini   va   qaysi   papkada
joylashishini yozamiz, undan keyin esa birinchi modul uchun shablon tanlaymiz. Ular yetarli
darajada ko’p, ular yigirmata kategoriya bo’yicha taqsimlangan (oddiy, aylanasimon, jiddiy
va   h.k),   har   bir   kategoriyada   1tadan   to   10tagacha   va   undan   ham   ko’p   shablonlar   mavjud.
Shablonda   kurs   haqida   ma’lumot   va   uning   boshqaruv   elementlari   -   “prev”(orqaga),
“next”(oldinga) kabi tugmalari mavjud. 6- rasm.   Dasturdagi   shablonlar   to   'plami
Kursni   kontent   bilan   to’ldirish   modulning   asosiy   oynasida   amalga   oshiriladi,
uning   yonida   esa   slaydlar   lentasi   joylashgan   bo’ladi.   Uning   3ta   ko’rinish   rejimi
bor:   odatdagidan   tashqari,   ularning   birinchisida   joriy   holatda   tanlangan   modulning
zastavkasini   tahrirlash   mukin,   ikkinchisida   esa   -   slaydlarda   foydalaniladigan
shablonlarni   o’zgartirish   mumkin.   Loyihadagi   nafaqat   har   bir   modul   uchun,   balki
har   bir   slayd   uchun   ham   alohida   shablonlardan   foydalanish   imkoniyati   ham
mavjud.   Shuningdek,   siz   shablonlarni   eksport   yoki   import   qilishingiz   ham
mumkin.
Курс x
 | Слайды Структура
и;  Курс  Деи о курс': &
£2) Новый  раздел
S   1
g
4
Новый раздел 2
I s
1г"|   Новый   раздел   3
Новый раздел  4 1 abcdef ...|
Выпад  меню
Button
Кнопка
8- rasm. Dasturda obyektlar 
kutubxonasi  Obyektlar   kutubxonasida   quyidagi   kategoriyalar  
mavjud :
Tezkor   ishlab   chiqish  (Быстрая разработка).   Bu   to ’ plam   o ’ zida   matnni   formaning
( galereya ,  tugmali   menyu ,  ko ’ rish   oynasi   ko ’ rinishida   va   h . k .)  ichiga   joylashga   mo ’ ljallangan
obyektlarni   jamlagan .   Slayd   maydoniga   joylashtiriladigan   matn   hajmi   cheklanganligini
hisobga   olsak ,   bunday   obyektlar   katta   hajmdagi   ma ’ lumotlar   bloklarini   slaydga   joylashda
samarali   bo ’ ladi . Ma ’ lumotlarni   vizuallashtirish   (Визуализация   данных).   Slaydlarni   illyustratsiya
qilish   mumkin   bo ’ lgan   grafiklar .   Hozirda   bunday   grafiklarga   sector,   piramida,   aylana,
gistogramma, radar kabilarini misol qilish mumkin.
Tashqi elementlar (Внешние  элементы).   Bu  yerda  tashqi fayl  yoki URL-  adresga
havola, hamda slaydning ichiga freym joylashtirish mumkin.
Savollar   (Вопросы).   Bu   bo’limda   foydalanuvchilarni   testdan   o’tkazish   elementlari
joylashgan.   Savollarning   9ta   variant   mavjud:   haqiqat-yolg’on,   yagona   tanlov,   bir   necha
tanlov, ranjirlash, raqamli kiritish, matnli kiritish, o’zaro mos juftlik, bittasi bir qanchaga, bir
qancha bir qanchaga.
Suzib chiquvchi oynalar (Всплывающие окна).   Ular slaydning  ichida   ko’rinadi  va
qo’shimcha ma’lumotlarni qo’shish uchun qulay hisoblanadi: foydalanuvchi ularni o’zining
xohishiga binoan yopishi mumkin. Suzib chiquvchi oynalarning uch turi mavjud.
Vinoska.   Ularni   slayddagi   boshqa   elementlarga   tushuntirish   berish   uchun
foydalanadi.   Hammasi   bo’lib   5   xil   vinoska   turi   mavjud:   oddiy,   standart,   qavariq,   gradient,
fikr.   Dizayn-elementlar.   Slaydlarni   bezatishda   foydalanish   uchun   qo’shimcha   elementlar
(gradient, bosish maydoni, podlojka, tugma va boshq.)
Zastavka.   “Запуск”   (Ishlash)   va   “Окно   для   заставки”   (Zastavka   uchun   oyna)
tugmalari bu yerda taqdim etilgan. Slaydda modul zastavkasi bilan ishlatiladi.
Mediaobyektlar. Elektron kurslarning multimediali imkoniyatlarini sezilarli darajada
kengaytiradi.   CourseLab   quyidagi   fayllar   tiplarini   qo’yilishini   qo’llab-   quvvatlaydi:   Flash,
Shockwave, video, Java, Flash Video, hamda TUTO paketlari.
Navigatsiya   (Навигация).   Ushbu   obyektlar   kursni   boshqarish   uchun   va
foydalanuvchilarning   qo’l   ostidagi   uskunalari   sifatida   qo’llaniladi   -   bular   yuklanish
indikatorlari,   slaydlarda   harakatlanish   tugmalari,   izlash,   teymer,   kalkulyatorni   chaqirish   va
h.k. 9- rasm. “Navigatsiya  ”  kategoriyasidagi obyektlar.
Personajlar   ( Персонажи ).   Slaydlami   tiriltiradigan,   animatiyalashgan   personajlar:
“gapiruvchi boshlar”, “hayvonchalar”, “agentlar”, “arablar”. Ularni o’quv materialini egallab
olishda yordam beruvchi assistent sifatida foydalanish mukin.
Ro’yxatlar (Списки).  Oddiy matnli ro’yxatlar.
Matnli qutilar (Текстбоксы).  Ramkaga ega matnli bloklar.
Testlar (Тесты).  Testdan o’tkazish uchun yana bir obyektlar kategoriyasi: testlar, bir
slaydning   o’zida   boshdan   oxirigacha   o’tishi   mukin,   QTI   test-bloki,   hamda   savolli
obyektlardan foydalangan holda test natijalari.
Formalar   elementlari   ( Элементы   форм ).   Ushbu   to’plam   tarkibiga   matn   kiritish
formalarini, markerlar, menyu, tugmalar va boshqa elementlarni oladi. O c   I t   2 c   3 c   4 c   ^
I   I   1   1   ■   1   1   ■   1 1   I   1   1   M   1   I f   1 1   ■   1   1   I   1   1   I   1 1   1   1   1   I   1   1   I I 1   I   1   1   1   ■   1   1   I   1   1   ■ > c   6 c   7 c   3 c   9 c   1 0 c
l l l l l   ■   1   1   1   1   ■   1   1   1   1   1   ■   ■   1   1   ■   1   1   1   1   ■   i l l   ■   1  
1   1   1   ■   ■   1   1   ■   1   1   1   1   ■   M i l l
^ C B J _ 3 2 J -
^   O B J .   3 4 w
" j y C B J _ 3 6
Ti  D
*   A   > * * * < ?
Evtr* Otxcct
Acbcn  A
i ond*ck
EXTERNAL URUURL=Wtkey  nj) CALL
oodblcbck CHECKHIT
ortrxxisedomi
DELAY
orihvjueeup
DISPLAY
onrmoueedown
ELSE
onrmouseup
EXTERNAL URL
onmousecvef
FOR
onroouseout
GOTO
orxJroo
IF
b^oredoc^ay
IF COMPLETION STATUS
aherdspley
IF SCORE
IF SUCCESS STATUS
JAVASCRIPT
METHOD
MOVE   START v	
■
< >
< НННШН  y
OK J I Cancel
10-rasm. CoursaLab da vaqt shkalasi
11-rasm. Slayddagi kadrlarpaneli
CourseLab ning shaxsiy xususiyatlaridan biri obyektlarni dasturlash. Dasturlashda oz
bo’lsada uquvi bo’lmagan foydalanuvchi ushbu xususiyatdan foydalana olishi qiyin masala.
Ammo harakat qilsangiz bu dastur dasturchi uchun jiddiy potensialga ega.
12-rasm. “ Действия ” (Harakat). Bu yerda obyektni dasturlash amalga
oshiriladi. Kurs eksporti.
Endi kurslarni taqdim etish haqida. Butun kurs va undagi har bir modul uchun ta’rif
va identifikator kiritish  (bu  ma’lumotlar SDO da  saqlanadi) va shundan  keyin  taqdim etish
usulini   tanlash   lozim   bo’ladi.   To’rt   xil   variant   mavjud:   kompakt-diksdan   ishga   tushirish,
SCORM ning 1.2 versiyadagi va 2004 yildagi boshqaruvi ostida va AICC boshqaruvi ostida
ishga   tushirish.   Agar   siz   diskdan   ishga   tushirishni   tanlasangiz   dastur   sizga   html-fayllarni
taqdim   etadi,   ularni   keyinchalik   veb-serverdan   ham   ishga   tushirishingiz   mumkin.   Boshqa
holatda bu ZIP-arxivga solingan SCORM/AICC- paket ko’rinishida bo’ladi.
13-rasm. CourseLab da kurs taqdimoti Xulosa
Oxirgi   yillardagi   ishlarga   qaraganda   kompaniyalar   orasidagi   ishlab   chiqaruvchilar
pog’onasi   sezilarli   darajada   o’sdi.   Ishlab   chiqaruvchilar   CourseLab   da   kurslarni   agentlar,
testli   masalalar   va   mashqlar   yordamida   interatsiya   qilishga   yo’naltirilgan   uskunalarini
yanada boyitishga ko’proq e’tibor berishgan.
Ushbu kurs ishi kesimida quyidagi vazifalar amalga oshirildi:
- Multimedia vositalari va turli dasturlarning ta’lim jarayoniga ta’siri tahlil qilindi;
- CourseLab dasturining tarixi va o’rnatilish jarayonlari o’rganildi va amalga 
oshirildi;
- CourseLab dasturining interfeysi va imkoniyatlari o’rganildi, hamda obyektlari 
tasnifi tahlil qilindi.
Xulosa qilib aytganda mavjud barcha fanlarni shu CourseLab dasturidan foydalangan
holda   nafaqat   o’quv   mashqlari,   balki   testlar   yaratish,   multimediali   ma'ruzalar   yaratishda
foydalanilsa o'quv samaradoligini oshishiga olib keladi. Foydalanilgan adabiyotlar
1. I.A.Karimiov “Asosiy vazifamiz - vatanimiz taraqqiyoti va xalqimiz 
farovonligini yanada yuksaltirish” 74-75bet.
2. T.X.Xolmatov , N.I.Taylaqov “Informatika”, Toshkent
3. A.B. Ahmedov, N.I. Taylaqov, “Informatika”, Toshkent
4. M. Aripov, A. Xaydarov. «Informatika asoslari».— Toshkent. «O‘qituvchi» 2002-
yil. 429 b.
5. http://elearning.zn.uz/2013/04/08/courselab   
6. http://www.uzinfocom.uz    MAVZU:2 Auto  Play Media Studio da Elektron ta’lim resurslarini yaratish
     Elektron darslik bu mavjud o’quv qo’llanma, darsliknining undan foydalanuvchiga qulaylik 
yaratish maqsadida maxsus dasturiy vositalar yordamida ixcham holatga keltirilgan ma’lumotlar 
to’plamidan iborat. Elektron darslik tayyorlashda taqdim etilayotgan ma’lumotlar undan 
foydalanuvchilarga qulay, qiziqarli va kerakli bo’lishligi ahamiyatlidir.
Axborot asrida insoniyat tarixida sanoat va fan olamida olamshumul yutuqlar qo’lga kiritildi. 
Dunyoda axborot eng qimmat narsaga aylandi. Kompyuter    ixtiro qilinishi insonlar bajaradigan 
yumushlarni yengillashishiga olib keldi. Fan, ta’lim sohalarida o’qitish o’rganishning zamonaviy 
vositalari joriy qilindi. Endilikda elektron darslikarning bu sohadagi ahamiyati yanada oshmoqda. 
Dastlab elektron darsliklar oddiy matn ko’rinishida bo’lsa hozirda turli tasviriy ko’rinishlarini ham 
o’zida mujassamlashtirmoqda.
Bizga ma’lumki inson axborotni ko’rganda uni oddiy eshitib yoki o’qigandan ko’ra ko’proq eslab 
qoladi. Anashu taraflarni hisobga olgan holda elektron darslik tayyorlash uni yashash davrini uzoq 
bo’lishiga olib kelish mumkin.
Turli animatsiya tayyorlovchi dasturlar ishlab chiqilishi    elektron darslik tayyorlash sohasida ham 
sifatli bo’lgan elektron darsliklar tayyorlashga olib keldi.
Endilikda elektron darslik yaratuvchi dasturlar yordamida Flash, 3D Max    va boshqa turdagi 
animatsiyalarni, turli video va audio fayllarni elektron darslik tarkibida qo’llash imkoniyatlari paydo 
bo’ldi.
Bu imkoniyatlardan qay darajada qulay foydalanish elektron darslik tayyorlovchining mahorati va 
psixologik tomondan yondoshishiga bo’g’liq.
Hozirda Internet tehnologiyalari ham jadallik bilan rivojlanmoqda. Internet orqali ta’lim beruvchi 
maxsus repitiror va saytlar mavjuddir. Masofadan turib o’qish tehnologiyalari hayotga joriy 
qilinmoqda. Bu ta’lim oluvchilarga ancha qulayliklar tug’dirmoqda. Bunda talabalar o’z yurtida turib 
boshqa    davlatning oliygohlarida o’qishi va o’sha oliygoh diplomiga ega bo’lishi mumkin.
Hozirgi kunda elektron darslik, multimediali darslarni Macromedia Flash dasturida yaratish eng ko’p 
tarqalgan, lekin bu dasturlarni o’zlashtirish ko’p vaqt, bilim va ko’nikmani talab qiladi. Quyida 
elektron darslik yaratish uchun qulay va tushunarli bo’lgan ikki dastur xususida to’xtalib o’tamiz.
1. Auto Play Media Studio
2. iSpring
Auto Media Play Studio dasturi yordamida elektron axborot-ta’lim resurslari, elektron axborot-
boshqaruv resurslari, elektron darsliklar, multimediyali darslar, interaktiv vositalarni yaratish 
mumkin. Bu dasturda “Lua dasturlash tili” yordamida o’yinlar yaratish imkoniyati mavjud, “Lua” 
tilini puxta egallamagan foydalanuvchilar uchun qulaylik yaratilgan bo’lib, “ Мастер   действий ” 
yordamida standart kodlardan foydalanib ham o’yin yaratish mumkin. Aziz sayt foydalanuvchilari 
bugundan boshlab men sizlarga AutoPlay MediaStudio va ISpring dasturlari yordamida elektron 
darslik yaratish haqida ma’lumot berib boraman. Dasturda ishlash oson bo’lishi uchun avval uning tuzilishi bilan tanishib chiqamiz.  Menyular 
satri   Файл, Редактировать, Выровнять, Страница, Диалог, Проект, Публикация, Вид, 
Инструменти, Помощь   kabi menyulardan iborat:
Standart paneli   Новый   (Yangi),   Открыть   (Ochish),   Сохранить   (Saqlash),   Вырезать   (Qirqib 
olish),   Копировать   (Nusxa olish),   Вставить   (Qo’yish),   Отменить   (Bekor qilish),
Восстонавить   (Qayta tiklash),   Предпросмотр ,   Собрать   kabi vazifalardan iborat va obyektlar 
paneli   Кнопка   (Tugma obyekti),   Изображение   (Rasm obyekti),   Метка   (Nishon 
obyekti),   Параграф   (Paragraf obyekti),   Видео   (Video obyekti),   Quick Time   obyekti,   Флеш   (Flesh 
obyekti),   Слайдшоу   (Bir nechta rasmlar ketma-
ketligi),   PDF   obyekti,   Web   obyekti,   xКнопка   (xTugma obyekti),   Переключатель   (Belgilash 
obyekti),   РадиоКнопка   (Tanlash obyekti),   Область ввода   (Kiritish sohasi),   Список   (Ro’yxat 
obyekti),   Каталог ,   Сетка ,   Индикатор выполнения   (ijro etilish chizig’i),   Rich   текст ,   Точка, 
Свойства   объекта   kabi vazifalardan iborat:
Sahifalar paneli orqali   Добавить   страницу   (Yangi sahifa qo’shish,   Удалить   страницу   (Sahifani 
o’chirish),   Свойства   страницы   (sahifa sozlamalari), Добавить диалог (Yangi dialog qo’shish), 
Удалить диалог (dialogni o’chirish), Настройки диалога () kabi vazifalarni bajarish mumkin.
“ Просмотрщик проектов” (loyihalarni ko’rish):
Bu oyna orqali loyihada mavjud barcha sahifa va dialoglarning obyektlariga o’tish va o’zgartirish 
mumkin. “Свойства” (Таркиби):
Bu   oyna   orqali   tanlangan   sahifa   yoki   dialogni   o ’ zgartirish   mumkin .
Va ishchi maydondan iborat:
Dastur bilan ishlash uchun asosiy elementlari bilan tanishdik.

REJA: Kirish 1. CourseLab dasturining tarixi, asosiy imkoniyatlari va o’rnatilish jarayoni 2. CourseLab dasturining interfeysi, imkoniyatlari va obyektlari tasnifi 3. Xulosa Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati

Kirish “Biz farzandlarimizning nafaqat jismoniy va ma’naviy sog’lom o’sishi, balki ularning eng zamonaviy intelektual bilimlarga ega bo’lgan, uyg’un rivojlangan insonlar bo’lib, XXI asr talablariga to’liq javob beradigan barkamol avlod bo’lib voyaga yetkazish uchun barcha imkoniyat va sharoitlarni yaratishni o’z oldimizga maqsad qilib qo’yganmiz” degan edi O'zbekiston Respublikasining birinchi Prezidenti Islom Abdug’aniyevich Karimov. Shunday ekan hozirda samarali ta’limning zamonaviy usullarini yaratish yetakchi masalalardan biriga aylangan. Bunda multimedia va multimedia mahsulotlarining o’rni beqiyosdir. Jamiyat taraqqiyotida yuz berayotgan jadal o‘zgarishlar uning bir qismi bo‘lgan elektron darsliklarni yaratish sohasiga ham o‘z ta'sirini ko‘rsatmoqda. Bu ta'sir shunchalik kuchliki, axborot texnologiyalarida bo‘layotgan o‘zgarishlar yillar ichida emas, balki oylar ichida o‘zgarib va bilim jihatidan boyib bormoqda. Multimedia - bu bir necha ma’lumot taqdim etish vositalarining bir tizimga birlashishi, matn, sxema, jadval, diagramma, fotografiyalar, video va audio fragmentlar va boshqa har xil ma’lumotlarni raqam ko’rinishida ishlab chiqish, yaratishning dasturiy- apparat vositasidir. Multimediadan foydalanish ma’lumot qabul qilishning yangi va sifatli darajasini ta’minlaydi. Ushbu ishning maqsadi elektron darslik yaratish texnologiyalari asosida Ta'limda multimedia Texnologiyalari fani kesimida Elektron kurslar yaratish texnologiyalariga asoslangan CourseLab dasturi bilan yaqindan tanishib, uning imkoniyatlarini chuqur o'rgangan holda yutuq va kamchiliklarini yoritib berishdan iborat.

1. CourseLab dasturining tarixi, asosiy imkoniyatlari va o’rnatilish jarayoni CourseLab — bu Internet tizimida, masofaviy ta’lim tizimlarida, kompakt disk yoki boshqa har qanday saqlash qurilmalarida ishlatish uchun mo‘ljallangan interaktiv ta’lim materiallari (elektron darsliklar) tayyorlash uchun mo‘ljallangan kuchli va ishlatish oson bo‘lgan dasturiy vositadir. Elektron ta'limiy kurslar muharriri bo'lmish CourseLab WebSoft kompaniyasi tomonidan ishlab chiqarilgan. WebSoft kompaniyasi - zamonaviy axborot tizimlari va dasturiy komplekslarni ishlab chiqaruvchisi hisoblanadi. Kompaniya axborot texnologiyalari bozorida 1999 yildan ish boshlagan. Hozirda CourseLab dasturining CourseLab 3.1 va CourseLab 2.7 versiyalari keng qo’llanilmoqda. Quyida CourseLab dasturining versiyalari tarixi keltirilgan: 04.09.2006 Vesiya 2.2 Rasmiy ravishda CourseLab 2.2 versiyasining relizi taqdim etilgan. Yangi versiyada ushbu qo'shimchalar qo'shilgan edi: • Microsoft PowerPoint dan taqdimotlar importi mexanizmi qayta ishlangan; • Avtofiguralarni tahrirlashdagi yangi imkoniyatlar; • Rasmlarni siqish mexanizmi qo'shilgan; • Dasturni bezatish temalari yaratildi; • Interfeysi mukammallashtirildi. 22.05.2006 Vesiya 2.1 Rasmiy ravishda CourseLab 2.1 versiyasining relizi taqdim etilgan. Ushbu versiyada: • Qator o'zgartirishlar; • Qiyin ko'pobyektli o'zaro aloqalarni yaratishdagi masalalarni yengillashtiruvchi ssenariylar mexanizmlari qo'shilgan, 16.04.2006

Vesiya 2.0 Rasmiy ravishda CourseLab 2.0 versiyasining relizi taqdim etilgan. Kurslarni ko'rish imkonini beruvchi, butunlay qayta ishlangan dastur sezilarli darajada tezligi ortgan, Gecko- based brauzerlarini (Mozilla FireFox, Netscape) qo'llab- quvvatlanishi yaratilgan edi. Bu versiyada: • Kurslarni taqdim etish tezlashgan; • Yaratilgan kurslarni nafaqat Microsoft Internet Explorer brauzeri orqali, balki FireFox, Mozilla, Netscape brauzerlari orqali ham ko'rish imkoniyati tug’ilgan; • Ta’lim materiallarining almashish standarti SCORM 2004 qo’llab- quvvatlangan; • Obyektlarni ko’rsatishda vaqt boshqaruvi qo’shilgan, “Timeline” tahrir paneli; • Taqdim etish effektlarini boshqarish mukammallashtirilgan; • Yangi mukammal obyektlar qo’shilgan; • Obyektlarni yangi bezatish va rang sxemalari qo’shilgan; • Modullarning yangi shablonlari qo’shilgan. CourseLabning asosiy imkoniyatlari: • WYSIWYG tizimida ko‘rish va natijalarni olish mumkin bo‘lgan ta’lim materiallarini yaratish va tahrir qilish. • Tuzuvchidan HTML yoki boshqa dasturlash tillarini bilishni talab qilmaydi. • Obyektiv yondashish har qanday murakkablikdagi ta’lim materiallarini yaratish imkonini beradi. • Ssenariylardan foydalanish murakkab ko‘p «Obyekt»li bog‘liqliklarni yaratishni osonlashtiradi. • Testlarni avtomatik yaratish mexanizmiga ega. • Ochiq obyektiv interfeys obyekt va shablonlar kutubxonasi va foydalanuvchi yaratgan kutubxonalarni osonlikcha kengaytirish imkonini beradi. • Obyektlar animatsiyasi mexanizmiga ega.

• Ta’lim kurslariga har qanday Rich-medianing har qanday turini — Macromedia®Flash®, Shockwave®, Java® va har qanday formatdagi video- formatdagi fayllarni joylashtirish imkonini beradi. • Musiqiy ketma-ketlik joylashtirish va sinxronlashning oson mexanizmlari. • Microsoft®PowerPoint® formatidagi taqdimotlarni o‘quv materialiga joylashtirish imkoniyati. • Har xil dasturiy ta’minotlarning simulyasiyalarini yaratish imkonini beruvchi ekranni suratga olish mexanizmiga ega. • Amallarni izohlashning oson tiliga ega. • Malakali foydalanuvchiga dastur fayllarining xususiyatlariga to‘g‘ridan- to‘g‘ri JavaScript-kirish imkonini beradi. • Elektron ta’lim kurslarini ko‘rish uchun Javaning bo‘lishi talab qilinmaydi. CourseLab yordamida yaratilgan ta’lim materiallari ishlatilish turiga qarab, elektron ta’limning quyidagi standartlariga mos keladi: - AICC (http://www.aicc.org/ ) - SCORM 1.2 (http://www.adlnet.org/ ) - SCORM 2004 (SCORM 1.3) (http://www.adlnet.org/) CourseLab dasturining o’rnatilish jarayoni CourseLab dasturi ham boshqa dasturlar kabi darturning o’rnatish paketi orqali o’rnatildi. Paketni CourseLab ning rasmiy saytidan sotib olish, yoki demo versiyasini yuklab olishingiz mumkin. Bundan tashqari internetdagi dasturiy vositalarning keng assortimentini taqdim etuvchi boshqa saytlar ham talaygina. Siz o’rnatish paketini ana shunday saytlardan yuklab olishingiz ham mumkin. Paket yuklab olingach uni raspakovka qilasiz va uning tarkibidagi .exe kengaytmali faylni ishga tushirasiz. So’ngra keying chiquvchi oynalardagi o’rnstish shartlari va ketma- ketligini o’qigan holda ularga amal qilib borasiz. Natijada CourseLab dasturi kompyuteringizga o’rnatiladi va uning yorliqchasi ish stolingizda paydo bo’ladi. Dasturni birinchi ishga tushirganingizda sizga quyidagi (1 -rasm) oyna ochiladi: