logo

Fizikani o`qitishda Mirzo Ulug`bek ilmiy me`rosidan foydalanish

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

391.45703125 KB
“Fizikani o`qitishda Mirzo Ulug`bek ilmiy me`rosidan foydalanish” 
MUNDARIJA
KIRISH ……………………………………………………………………………. 
I BOB. Mirzo Ulug`bek  ilmiy merosining fizikani o`qitishda tutgan  
o`rni ………………………….………………………………….……………….. ..
1.1 .Ta’lim mazmunini shakllantirish tamoyillari…………………………………..
1.2 . Ulug`bek akademiyasi. Akademiya faoliyatining ilmiy – tarixiy ildizlari…….. 
II BOB. Mirzo Ulug’bekning “ziji jadidi kuragoniy” 
asari ………………………………………………………………………………… 
2.1 . “Jayb (kissa, sinus) va sahmni ma’rifat qilish”……………….………………..
2.2.  “Zillni  (soyani, tangensni)  v a  miqyosni   ma′rifat        
qilish”……………………………………………………………………………….
2.3. “Falaku-l-buruj ajzo′sining mua′ddalii-n-nahorga (kuzgi va bahorgi teng kunlik
nuqtalariga)  nisbatan mayilligini  ma′rifat   qilish  haqida ”  ………………………
XULOSA ……………………………………………………………………………
Foydalanilgan adabiyotlar …………………………………………………...
Foydalanilgan internet saytlari……………………………………… KIRISH
Hozirgi   davrda   fan   va   texnikaning   turli   sohalari   aql   bovar   qilmas   darajada
tez rivojlanib borayotganligi natijasida insonlarning qadami Oyga ham yetib bordi.
Siz astronomiyani o`rganish bilan samoviy jismlarda ro`y berayotgan hodisa, uning
o`lchamlari,   masofasi,   tabiati,   harorati,   uchar   yulduz   kabi   koinotning   sirlarini
o`rganib olasiz. Buning hammasi sizga yuqori ma`naviyatli, bilimdon komil inson
bo`lib   yetishishingizga   yordam   beradi.   Bu   yo`lda   Mirzo   Ulug`bek   bobomizning
bizgacha yetib kelgan boy ma`naviy ilmiy merosidan foydalanish bizga undan ham
ko`p bilimlarni egallashimizda dasturamal bo`lib xizmat qiladi.
Kurs  ishi  mavzusining dolzarbligi.   Respublikamizda   «Ta’lim  to’g’risida»
gi   qonun,   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   talablari   va   ko’rsatmalari   bosqichma-
bosqich   amalga   oshirilib   kelinmoqda.   Ularda   asosan   tayyorlanayotgan   kadrlarni
har   tomonlama   yetuk   ,   komil   inson   qilib   tarbiyalash   g’oyasi   markaziy   o’rinni
egallaydi.   Mamlakatimizda   demokratik   davlat   va   fuqarolik   jamiyatini   qurishga
qaratilgan   ustuvor   vazifalar   belgilangan.   Ushbu   vazifalar   ta’lim   sohasiga   ham
taalluqli bo’lib bosqichma-bosqich amalga oshirilmoqda. 
Ta’lim   mazmunini   to’g’ri   belgilanishi   hamda   unga   zarur   o’zgartirishlar
kiritishda   ta’lim   mazmunining   yangilanib   borish   imkoniyatlari,   ya’ni   ta’lim
mazmunini   modernizasiya   qilishni   ham   e’tiborga   olish   lozim.   Belgilangan
mazmun   asosida   o’quv   fanlari,   o’quv   soatlari,   mashg’ulot   turlari   aniqlanadi   va
bunda ta’lim mazmuni tomoyillariga asoslanadi. 
Ta’lim   mazmuni   tamoyillari   ta’lim   berishning   ma’lum   ob’ektiv
qonuniyatlarini o’zida aks ettiradi. Shuningdek, u ta’lim beruvchi va ta’lim oluvchi
faoliyatining   muhim   ichki   tomonlarini   aks   ettiradi   hamda   turli   shaklda,   turli
mazmunda   va   har   xil   yo’sinda   tashkil   etiladigan   ta’limning   samaradorligini
belgilaydi.  Fizika   fani   rivojlanish   tarixini   o’rganish   jarayoniga   o’quvchilarda   fizika
faniga   nisbatan   qiziqish   uyg’otiladi,   o’quvchilarni   vatanparvarlik   va
mehnatsevarlik   ruhida   tarbiyalashda   ular   ongiga   milliy   mafkurani   singdirish
vositasi   bo’lib   xizmat   qiladi.   Mustaqil   O’zbekistonning   kelajagi   komil   insonning
tarbiya va bilimiga bog’liqdir. Olimlarning hayoti, xulq-atvori, qilgan kashfiyotlari
o’quvchilarda   milliy   g’urur,   vatanparvarlik   xislatlarini   shakllanishiga   xizmat
qiladi. 
Sharq allomalarining fizika fani rivojiga qo’shgan salmoqli hissalari, jumladan, Al-
Farg’oniy,   Al-Xorazmiy,   Al-Beruniy,   Ibn   al-Xaysam,   Ismoil   al-Jaziriy   kabi
allomalarning   o’z  davridan   necha   asrlar   oldin  ketgan   ilg’or   g’oyalarining  ilm-fan
rivojida   tarixiy   ahamiyati   tizimli   ravishda   yoritilgan   va   o’quvchi-yoshlarda
ajdodlarimiz   bilan   faxrlanish   va   milliy   g’ururni   shakllantirishi   bilan   muhim
tarbiyaviy   ahamiyatga   ega.   Fan   tarixiga   bunday   yondashish,   2014   yil   19   mayda
Samarqand   shahrida   “O’rta   asrlar   Sharq   alllomalari   tarixiy   merosining   jahon
stivilizastiyasi   rivojidagi   o’rni   va   ahamiyati”   xalqaro   anjumanida   Prezidentimiz
I.Karimovning so’zlagan nutqidagi fikr-mulohazalarga mos kelishini alohida qayd
etish   lozim.Mamlakatimiz   mustaqillik   davrida   ijtimoiy-siyosiy,   iqtisodiy,
ma’naviy-ma’rifiy sohalar va xalqaro munosabatlarda ulkan yutuqlarga erishdi. Bu
yillarda   O’zbekiston   o’ziga   xos   va   mos   taraqqiyot   modeli   asosida   bozor
iqtisodiyotini   vujudga   keltirdi,   jahon   hamjamiyatining   teng   huquqli   a’zosiga
aylandi.   Endilikda   iqtisodiyot   taraqqiyoti   yangi   innovastiyalarga,   zamonaviy
bilimlarga   asoslanib   olib   borishni   hayotiy   zaruriyatga   aylantirmoqda.   Bilimlar
nafaqat texnologik jarayon hisoblanmasdan, balki yangi boshqaruv usullarini ham
ifodalaydi,   keng   ko’lamda   bilimlardan   foydalanishni   taqozo   etib,   konkret   bozor
jarayonlarini takomillashtira boradi. Demak, bilimlarga asoslangan iqtisodiyot – bu
iqtisodiyotning   majmui   sifatida   tarkib   topishi   hamda   rivojlanishini   ifodalab,   ayni
paytda iqtisodiy o’sishning asosiy omilidir. I BOB. Mirzo Ulug`bek  ilmiy merosining fizikani o`qitishda tutgan  o`rni
1.1.Ta’lim mazmunini shakllantirish tamoyillari
Fizika   o ‘ qituvchisining   vazifasi   o ‘ quvchilarda     tabiatdagi   hodisalarni
dialektik   tavsifi   va   moddiylik   mohiyati   haqidagi   tasavvurlarni   chuqurlashtirishdan
iborat .   O ‘ quvchilar   materiya   va   harakatning   bepoyonligi ,   yo ‘ q   bo ‘ lmasligi   va
xilma - xilligi   haqida   xulosa   qila   olishlari   va   quyidagi   muhim   holatlarning
mohiyatini   ochib   berish   lozim .   Fizik   hodisalarning   ob ’ ektiv     realligi ;   dunyoning
moddiyligi ;   harakat - materiyaning   asosiy   xossasi   ekanligi ;   fizik   qonunlarning
ob ’ ektiv    tavsifdaligi   tabiatni   bilish   mumkinligi   kabilar   shular   jumlasiga   kiradi .
  Qo ‘ llanilayotgan   o ‘ qitish   metodining   tarbiyaviy   ahamiyati   ilmiy
dunyoqarashni   shakllantirishga ,   olamning   yagona   manzarasi   haqidagi   tasavvurni
rivojlantirishga   qo ‘ shgan   hissasi   bilan   belgi - lanadi .   Uning   ahamiyati   ilmiy
bilimlarni   o ‘ zlashtirishga   ko ‘ mak - lashadi .   Bilimlarni   o ‘ quvchilarning   shaxsiy
ishonchiga   aylanishi - ga   ham   yordam   beradi .   O ‘ quvchilarda   hayotiy   yo ‘ nalishlarni
shakllanishiga   ham   ko ‘ maklashadi .
Agar   fizika   o ‘ qitishning   birinchi     bosqichida   ko ‘ p   e ’ tibor   o ‘ quvchilarning   darslik
bilan   ishlashlaridagi   oddiy   va   murakkab   konspektlar   tuzishlariga ,   paragraf
rejalarini   tuzishga   qaratilsa ,   u   holda     bitiruvchi   sinfda   bu   hol   mutlaqo     yetarli
bo ‘ lmaydi .
Fizika kursining predmetlararo bog‘lanishi. Fizika o‘qitish-da predmetlararo
bog‘lanishni   joriy   qilish   bitiruvchi   sinf   o‘quvchi-larida,   chuqur   va   mustahkam
bilim   berishni   shakllantirishga   ko‘maklashadi.   Ularda     ilmiy   dunyoqarashni   va
politexnik   ta’limni   to‘g‘ri   shakllantirishga   yordam   beradi.   Mamlakatimiz
o‘qituvchilari   to‘plagan   tajribalarni   umumlashtirish   predmetlararo   bog‘lanishni
joriy qilish uchun kerak bo‘lgan ikkita asosiy g‘oyani ifodalashga imkon beradi:   -   asosiy   hodisa,   tushuncha,   nazariya   va   qonunlarni   yagona   talqin   qilish.
Yagona   terminologiya,   massa,   energiya,   modda,   maydon,   atomlar,   molekulalar,
elementar   zarralar,   kvant-mexanik   tushunchalarni   tushuntirishga     (barcha
predmetlarda)   umumiy   holda     yondashish;   saqlanish   qonunlari   (energiya,   impuls,
elektr   zaryad),   statik   va   kvant   nazariyalar,   fazo-vaqt   tasavvurlardan   butun   fizika
kursida bir xilda foydalanish;
  -   turli   fanlarda   va   o‘xshash   o‘quv   predmetlarida   foydalaniladigan   bilish
metodlarini yoritish.
Mamlakatimizda istiqlol yillarida Ulug‘bek ilmiy merosini o‘rganish borasida
keng   ko‘lamli   ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Alloma   yashagan   davr,   uning   hayoti   va
faoliyati   haqida   yangi   kitoblar,   ilmiy   maqolalar,   badiiy   asarlar   yozilmoqda.   Mirzo
Ulug‘bekning   «To‘rt   ulus   tarixi»,   «Ilmu   nujum.   Astralogiya»   asarlari   nashr   etildi.
Tarixchi   olim   A.Ahmedovning   «O‘rta   asrlarning   buyuk   allomasi»,   «Ulug‘bek
Muhammad Tarag‘ay», “Mirzo Ulug‘bek va uning «Tarixi arba ulus» asari haqida»,
U.Uvatov   va   F.Karimovning   «Amir   Temur   va   Ulug‘bek   zamondoshlari   xotirasida»
kitoblari   nashrdan   chiqdi.   Akademik   B.Valixo‘jayevning   «Mirzo   Ulug‘bek   davri
madrasalari»   risolasi   o‘quvchilarda   katta   qiziqish   uyg‘otdi.
  “Ulug‘bekning hayoti va ilmiy faoliyati xalqimiz ma’naviyatining poydevoriga
qo‘yilgan   tamal   toshlaridan   biri   bo‘lib,   yurtimizda   bundan   necha   zamonlar   oldin
fundamental fanlarni rivojlantirishga qanchalik katta ahamiyat berilganini ko‘rsatadi.
“Ziji  jadidi Ko‘ragoniy” deb nomlangan Ulug‘bek astronomik jadvali  o‘rta asrlarda
lotin tiliga tarjima qilingan. Buyuk alloma yaratgan Samarqand ilmiy maktabi faqat
oliy o‘quv yurtigina emas, o‘sha davrning akademiyasi edi.
Ta’lim   mazmuni   tamoyillari   ta’lim   berishning   ma’lum   ob’ektiv
qonuniyatlarini o’zida aks ettiradi. Shuningdek, u ta’lim beruvchi va ta’lim oluvchi
faoliyatining   muhim   ichki   tomonlarini   aks   ettiradi   hamda   turli   shaklda,   turli
mazmunda   va   har   xil   yo’sinda   tashkil   etiladigan   ta’limning   samaradorligini
belgilaydi. 
Jumladan:   -   ta’limhning   tarixiylik   tamoyili   -   ilmning   asosini   o’qitishning
uning   rivojlanish   tarixi,   rivojlanishdagi   qarama-qarshiliklar   va   g’oyalar   kurashi, har qanday ilmiy yutuqlarning paydo bo’lishi, turli ilmiy sohalarning rivojlanishiga
olimlarning qo’shgan hissasiga ta’luqli materiallarni bayon qilishni taqozo etadi. 
Fizika   fani   ham   o’z   rivojlanlish   tarixiga   ega   fan   bolib,   fanni   o’rganish
jarayonida quyidagi asosiy vazifalariga e’tibor qarariladi:  - Fizika fanining asoslari bilan tanishtirish — asosiy tushunchalar, qonunlar
va   nazariyalar   bilan   tanishtirish;   o'quvchilar   ongida   bizni   o'rab   turgan   dunyoning
tabiiy-ilmiy manzarasini shakllantirish; asosiy tabiiy ilmiy qidirish metodlari bilan
tanishtirish. 
-   Materialni   o'rganish   jarayonida   o'quvchilarning   xotiralarini   boyitish   bilan
birga ularning ijodiy qobiliyatlarini ham rivojlantirish. 
- O'quvchilarning ilmiy dunyoqarashlarini shakllantirish. 
-   Fizika   asoslarini   o'qitish   jarayonida   o'quvchilarni   tarbiyalab   borish:
g'oyaviy-siyosiy,   harbiy-vatanparvarlik,   baynalmilal,   axloqiy   va   mehnat
tarbiyalarini amalga oshinsh. 
-   O'quvchilarga   asosiy   bilimlar   berishni,   ularni   ijtimoiy   mehnatga
tayyorlashni va ongli ravishda kasb tanlay olishni amalga oshirish. 
Fizika   fani   rivojlanish   tarixini   o’rganish   jarayoniga   o’quvchilarda   fizika
faniga   nisbatan   qiziqish   uyg’otiladi,   o’quvchilarni   vatanparvarlik   va
mehnatsevarlik   ruhida   tarbiyalashda   ular   ongiga   milliy   mafkurani   singdirish
vositasi   bo’lib   xizmat   qiladi.   Mustaqil   O’zbekistonning   kelajagi   komil   insonning
tarbiya va bilimiga bog’liqdir. Olimlarning hayoti, xulq-atvori, qilgan kashfiyotlari
o’quvchilarda   milliy   g’urur,   vatanparvarlik   xislatlarini   shakllanishiga   xizmat
qiladi.
 
1.2. Ulug`bek akademiyasi. Akademiya faoliyatining ilmiy – tarixiy ildizlari
1. Ulug`bek akademiyasi. Akademiya faoliyatining ilmiy-tarixiy ildizlari   
Ma`lumki,   B.A.Voronsov   –   Vil`yaminovning   astronomiyadan   bundan   qariyb
60-70   yillar   chamasi   ilgari   yozilgan   darsliklari   ko`p   yillardan   beri   asosiy
qo`llanma   bo`lib   kelmoqda.   Undagi   mana   bu   jumlalarga   e`tiboringizni
qaratmoqchimiz:   “Kopernik,   harakatsiz   Yer   haqida   kishilarning   ongida   asrlar
osha   saqlanib   kelgan   aqidalarga   asoslangan   fikrni   uloqtirib   tashladi.   Kopernik
Yerni   oddiy   planetalar   qatoriga   qo`yib,   uning   Qyoshdan   uzoqligi   jihatidan uchinchi   o`rinda   turishini,   fazoda   boshqa   planetalardek   Quyosh   atrofida
aylanishi va shuningdek, o`z o`qi atrofida aylanishini ko`rsatib beradi”. Go`yo
XVI   asrga   qadar   N.Kopernikkacha   Yerning   harakati   yoki   Quyosh   atrofida
aylanishi   haqida   hech   qanday   fikrlar   bo`lmagan.   To`g`ri,   biz   ham
N.Kopernikning   buyukligi   va   uning   ajoyib   kashfiyoti   yevropada   chindan   ham
inqilobiy   ish   bo`lganligini   inkor   qilmaymiz.   Jordano   Bruno,   G.Galileylarning
cherkov tomonidan qanday jazolanganligi kabi faktlarni achinish bilan xayolga
olamiz   va   N.Kopernik,   Jordano   Bruno   hamda   G.Galileylarning   ruhlari   oldida
bosh  egib ta`zim   qilamiz.  Bunday  hodisalar   bizda  ham  bo`lgan. Ulug`bekning
o`limi kabi hodisalarning sonini aniq aytish qiyin. Afsuski, shunday bo`lgan. 
Biroq   N.Kopernikkacha   yashab   ijod   qilgan,   uning   geliosentrik   ta`limotini
undan   ming   yillar   oldin   aniqlagan,   hatto,   planetamizning   ayrim   joylarida   hali
johiliya   davom   etayotgan   paytda   Yerning   –   harakati   va   Quyosh   markazlik
ta`limotiga   eshik   ochib   bergan:   shuningdek,   planetalarning   Qyosh   atrofidagi
harakatlarini aylanma harakat deb hisoblagan, Kopernikning xatosini bir necha
asr   ilgari   undan   oldin   tuzatib,   bu   harakatlarning   ellipsoid   harakat   ekanligini
kashf   qilib   qo`ygan   yunon,   hind,   xitoy,   yaqin   sharq   va   markaziy   osiyolik
allomalarimizning nomlarini unutish mumkin emas. Xorazmiy, Farg`oniy, Abu
Rayhon Beruniy, Ibn Sino, Chag`miniy kabi ko`plab allomalarimizning ishlari
Ulug`bek   va   uning   maktabida   ijod   qilgan   olimlar   ishiga   kuchli   ta`sir
ko`rsatganligi ma`lum. 
Ulug`bek rasadxonasi. A.   Ahmedovning   qayd   qlishicha,   Rasadxona   1420-1429   yillarda   Samarqand
yaqinidagi Obi Rahmat tepaligida qurilgan. Bino uch qavatli to`garak shaklida
bo`lib, diametri 40-46 metr, balandligi esa 30 metr chamasidagi silindr shaklida
bo`lgan. Rasadxonaning asosiy quroli burchak o`lchaydigan juda katta vertikal
doiradan   ibotar   bo`lib,   uning   radiusi   40   metru   21,2   sm   ga   teng   bo`lgan.
Rasadxona   haqida   Abdurazzoq   samarqandiy   quyidagilarni   yozadi:   “Baland
qurilgan   bu   muhtasham   imorat   xonalarining   ichiga   solingan   rasm   va   beqiyos
suratlarda   to`qqiz   falakning   daraja,   daqiqa,   soniya   va   soniyaning   o`ndan   bir
ulushlari   ko`rsatilgan   yetti   qavat   osmon   gardishi,   yetti   sayyora   va   turg`un
yulduzlar   tasvirlangan   osmon   gumbazi,   iqlim,   tog`,   daryo,   sahrolar,   xullas
olamga   tegishli   hamma   narsalar   tasvirlangan   edi.   Shundan   keyin   Quyosh   va
sayyoralarning   harakatini   kuzatish,   ko`rganlarini   yozish   va   qayd   qilishni
boshlab yuborishga berildi”.
Rasadxonaning   asosiy   quroli   –   burchak   o`lchaydigan   juda   ulkan   asbobdan
iborat bo`lib, uning radiusi 40,212 metr, yoyning uzunligi 63 metrga teng edi. 
O`zbekiston   hukumati   yodgorlikning   qoldiqlarini   o`rganish   va   saqlab
qolishga   katta   e`tibor   berdi,   1949   yili   rasadxona   o`rniga   marmar   toshdan
yodgorlik o`rnatildi, 1964 yili esa Ulug`bek yodgorlik muzeyi qurib tugallandi.  Ulug`bek     asarlari   ichida   dunyoga   mashhur   qilgan   kitobi   –   “Zijji
Ko`ragoniy” bo`lib, u asosan, quyidagi masalalarni o`z ichiga olgan: 1) “Kirish,
ya`ni   nazariy   qism   bo`lib,   u   Rasadxonada   o`tkazilgan   kuzatishlar   asosida
tuzilgan jadvallardan iborat. Zijjining birinchi qismida eralar va turli taqvimlar
bayon   qilingan.   Zijjining   ikkinchi   qismi   matematika   va   sferik   astronomiyaga
bag`ishlanadi. Zijjining uchinchi qismi trigonometrik jadvallarga bag`ishlangan.
Unda   sinus   va   tangenslar   jadvali   berilgan   bo`lib,   ular   o`nta   xona   aniqligida
hisoblanganligi   bilan   o`zidan   oldingilaridan   ajralib   turadi.   Ulug`bek   zijjining
ana   shu   uchinchi     kitobining   amaliy   astronomiyaga   bag`ishlangan   bo`limida
ekliptikaning ekvatorga nisbatan og`maligi, osmon jismlarining koordinatalarini
aniqlash,   yulduz   va   sayyoralar   orasidagi   masofalarni   aniqlash   kabi   masalalar
bayon qilingan”. 
Quyidagi   jadvalda   Ekliptikaning   ekvatorga   nisbatan   ogmalar   haqidagi
Ulug`bekning   o`lchash   undan   oldingi   astronomlarning   jadvallari   bilan
taqqoslab berilgan. 
Kuzatuvchi
shaxs Qaysi
shaharda Qaysi
yili O`lchash
natijasi Farqi
Ptolomey  140 23 0
51 1
20 II
+10 I
27 II
Xorazmiy Bag`dod 840 23 0
51 I
+15 I
35 II
Bonu-Muso Samarra 870 23 0
35 I
-10 II
,8
Ahmad
Farg`oniy Samarra  870 23 o
35 I
-10 II
,8
Xo`jandiy Ray 994 23 0 
32 1
21 II
-1 I
,51 II
,7
Beruniy Qiyot 994 23 0 
35 1 
40 II
-40 II
Beruniy  Gurganch 1016 23 0 
35 1 
50 II
-1 I
 1 II Beruniy G`azna 1019 23 o
 35 I
-11 II
N.Tusiy Marog`a (1201-
1274) 23 0
30 I
+2 I
9 II
Ulug`bek Samarqand (1394-
1449) 23 o
30 I
17 II
-0 I
32 II
Ulug`bek sayyoralarning yillik harakatini quyidagicha aniqlaydi:
Sayyoraning nomi Ulug`bek hisobi Hozitgi hisob Farqi
Zuhal –Saturn 12 0
13 I
39 II
12 o
13 I
36 II
-3 II
Mushtariy-Yupiter 30 0
20 I
34 II
30 o
20 I
31 II
-3 II
Mirrix-Mars 191 0
17 I
15 II
191 0
17 I
10 II
-5 II
Zuhra –Venera 224 0
17 I
32 II
224 o
17 I
30 II
-2 II
Utorud –Merkuriy 53 0
43 I
13 II
53 0
43 1
3 II -
10  II
Ulug`bek   “Zijji”,   undan   tashqari   sayyoralarning   osmon   sferasidagi   Quyosh
va   Oy   tutilishini   oldindan   aniqlashning   ikki   xil   usuli,   shuningdek,   yulduzlar
katalogi   bo`limidan   1018   ta   yulduzning   har   birini   yulduz   turkumlari   bo`yicha
joylashgan o`rinlarini aniqlagan.  Ulug`bek “Zijji”ning oxirgi  to`rtinchi bo`limi astronomiya “Ilmi  Nujum”ga
bag`ishlangan   bo`lib,   sayyoralarning   joylashishi   holatlariga   qarab   kishilarning
tole   va   taqdirlarini   oldindan   bashorat   qilishga   bag`ishlangandir.   Ulug`bek
“Zijji” o`zining ilmiyligi va aniqligi bilan qimmatlidir.
Ulug`bek   akademiyasida   ustozi   Qozizoda   Rumiy,   shogirdlari   amshid   al-
Koshiy   va   Ali   Qushchi   kabi   ko`plab   allomalarning   olib   borgan   kuzatish   va
ilmiy   ishlari   o`z   salmog`i   bilan   fanlarning   tarixida   alohida   o`rin   egallaydi.
Birgina Koshiyning quyidagi  ishlarini  e`tiborga olaylik. Koshiy o`nli  kasrlarni
Simon   Stiven   (1548-162)   dan   150   yil   oldin,   N`yuton   binomini   N`yutondan
oldin,   to`rtinchi   darajali   tenglamalarning   yechish   usullarini   Ferreridan   oldin,
to`rtinchi   darajali   natural   sonlar   qatorini   Ferreridan   oldin,   shuningdek,
Ruffining ildizlar haqidagi kashfiyotini undan oldin kashf qilib qo`ygan buyuk
allomadir.
O`rta   Osiyoda   yashab   ijod   qilgan   buyuk   allomalarimiz   va   ularning
jahonshumul   kashfiyotlarini   sanab   adog`iga   yetib   bo`lmaydi.   Ushbu   matinda
ularning ishlaridan faqat ayrim namunalar keltirildi, xolos. II BOB. Mirzo Ulug’bekning “ziji jadidi kuragoniy” asari
2.1. “Jayb (kissa, sinus) va sahmni ma’rifat qilish”
Ulug′bek   ilmdor   odamlarga   rahnamolik   qilgan,   o′z   saroyida   yuzdan   ortiq
olimlarni   to’plagan,   o’sha   davr   uchun   ulkan   hisoblangan     astronomik
observatoriya     (rasadxona)     qurdirgan   va   unda   kuzatishlar   olib   borgan,   vaqt
hisoboti,   Oy     va   Quyosh   tutilishi,   sayyoralar   harakati   va   boshqa   bir   qator
muammolarga   oid   ilmiy   tadqiqotlarni     bajargan,   Samarqand,   Buxoro,   G
′ijduvonda   madrasalar   ( ﺔﺴﺮﺪﻤ     -     dars   beriladigan     joy,   o′quv   yurti),   Moriyda
(Abdu-r-Razzoq)     xayr-ehson   joylari,   hashamatli   binolar,   bog′lar,   hammomlar
barpo   ettirgan.   Uning   kutubxonasida     15   mingdan   ortiq   kitob   bo′lgan.   Ko′p
asarlarni  arab va fors tillaridan qadimgi o’zbek  (turkiy)  tiliga tarjima qildirgan.
Uning asosiy  ilmiy asari “Ziji jadidi Kuragoniy” (“Kuragoniy yangi  jadvallari”)
bo′lib,   u   muqaddima,   maqolatlar   (bo′limlar)   va   jadvallardan   iborat.
Muqaddimaning hajmi katta. Nazariy va amaliy ahamiyatga ega ma′lumot    to′rt
qismga   bo′linib   bayon   qilinadi:   Sharq     xalqlarida   bayon   qilingan   yil   hisobi
(Muhammad erasi – bunda hijriy-qamariy  taqvimi, Quyoshning yillik harakatiga
asoslangan   taqvim,   Yazdigird   erasi,   Malikiy   yoki   Jalol-ad-din   erasi,   xitoylar   va
uyg′urlar   erasi),   amaliy   astronomiya   masalalar,   sayyoralarning     harakat
nazariyasi,   astrologiya.   Ulug′bek   o′zining   bu   ishida     turli   matematik   jadvallar
(jumladan , sinuslar jadvali -        �,   	�ﻞﻮﺪﺠ   	�ﺐﻴﺠﻠﺍ683   ta aholi punkktining geografik
koordinatalari,   1019   ta   yulduzning   koordinatalari   ko′rsatilgan   kataloglarni
keltiradi. Ular katta aniqlikka egadirlar.   Ulug′bekning qadimgi turkiyda yozgan
“Ta′rixi   arba′i   ulus”     (“To′rt   ulus   tarixi”)     asarining   asli   va   qadimgi   nusxalari
Istambul   va   Londonda   salanmoqda.   Unda   XIII   asr   –   XIV     asrning   birinchi
yarmida Chingizxon va uning avlodlari tomonidan zabt etilgan mamlakatlardagi
siyosiy ahvol bayon qilingan. Ulug’bek va uning ilmiy maktabi namoyon-dalari
o’z   dunyoqarashlarida   O’rta   va   Yaqin   Sharq   mamlakatlarida     vujudga   kelgan
ilg’or   ijtimoiy-falsafiy   fikrlarni   himoya   qilganlar.   Uning   ilmiy   maktabi   uchun garchi   olamning   geosentrik   tuzilishi   asos   bo′lgan   bo′lsa-da,   unda   geliosentrik
dunyoqarash     ham   yot   bo′magan.   Chunonchi,   Ulug′bekning   shogirdlaridan   biri
Maxmud   ibn   Muhammad   (Meriyem   Chelebiy,     Qozizoda   Rumiyning   nevarasi)
sayyoralar   harakatini   kuzatish     uchun   olam   markazi   sifatida   Yerni   emas,   balk
boshqa   nuqtan   olish   qulayroq   bo′ladi,   degan   fikrni   aytgan.   Ulug′bek     maktabi
namooyondalrining   faoliyatida   ilmiy   asoslardan   keng   foydalanish,   umuman,
kuzatish metodi katta o′rin tutgan.
Ushbu va keyingi bobda  Mirzo Ulug’bek  teng yonli uchburchak 
trigonometriyasi elementlarini  bayon qiladi.  Bizga o’rta maktabdan ma’lum 
bo’lgan to′g’ri burchakli uchburchak trigonometriyasi uning     xususiy holidan 
iborat .  Bobda sinus(  بيج   ) , 
kosinus  (  عبر   ات بيج   ) , yettinchi trigonometrik funksiya – sahm  (   مهس   ,    АС
kesma, hozirgi
belgilashlar va iboralar bizniki) , ularning xossalari, keltirish va to′ldirish 
formulalari, asosiy munosabatlar, arcsinus (jaybu ma’kus       سكعمبيج   )  
chizmalarga  tayanib tushintirilgan . Jayb   (arabcha kissa, sinus) – АВС, ВDC, 
B
1 DA kabi yarim segmentlardan iborat.   Ularning   kattaligi  ВС, СВ
1   kabi 
perpendikulyat   ( amud    دومع   )  kesma  узунлиги билан ифодаланган. Shunga ko’ra
bu kesmalar ham jayb deb atalgan.  10-расмда:  ВС=:Rsin α =Rsin β ,    bundan   
sin α =sin β , yoki   β =180 0
- α   bolgani uchun  sin α =sin(180 0
- α ).  Agar barcha hisobot 
hozirgi maktab mashg’lotlarida qilinayotganidek birlik doirada olib borilsa  
(Ulug’bekda ham shunday), almashtirishlar juda yengillashadi.  Endi biz uchun 
nuqtalarni                                                                                        ularning 
koordinatalari orqali berish qoladi.   11- rasmdan  sin(90 0
+30 0
) =sin(90 0
-30 0
) bo
′ lishini ko’ramiz. Shu kabi  ZO vertikal diametrga nisbatan simmetriyaga 
asoslanib,  sin(90 0
-  α ) = =sin(90 0
+  α ).,  sin(270 0
-  α ) =sin(270 0
+  α )., sin(180 0
-  α ) 
=sin(180 0
+  α ).,  sin(360 0
-  α ) = =sin(360 0
+ α ). Va jaybu tamomi qavsi rub’  
(yoyning 90 0
 gacha  tamomining ya’ni   90 0
-  α  yoyning   sinusi  ya’ni yoy kosinusi)
bo’lishini ya’ni   sin(90 0
-  α ) = cos α       bo’lishini aniqlaymiz       Ulug’bek teskari trigonometri k    haqida    alohida gapirgan emas. Lekin 
asarda keltirilgan  chizmada (7-rasm, shuningdek  12-rasmda)  aynan    arcsin α   
tasvirlanganligini ko’ramiz. Biz unda jaybu ma’kus (teskari jayb) so’zlarini  
o’qiymiz. Bu hozirgi tilda sinusnng teskarisi degani.  Bundan tashqari  yoy 
qiymatini jadval bo’yicha quyidagi tartibda izlashni tavsiya etadi:  agar sahm  nisfi 
qutridan  (yarim diametr,  radiusdan)  katta bo’lsa  ( АС
2  >  R , 11- расм ), 
  α =90 0
 – arcsin(sahm - R) , agar undan kichik bo’lsa,   α =90 0
 + arcsin(R – sahm) , 
bunda  R = 1, va  sahm qiymati jadvaldan olinadi.
Sahm funksiya haqidagi bu ma’lumot hozirgi o’quv yurtlarida beriladigan 
ma’lumotlarni   chuqurroq o’tishga imkon yaratadi, o’z o’rni bilan hisoblashlani 
yengillashtiradi, ayniqsa  stereometriya  qismini amaliy astronomiya, tabiiy 
geografiya, geodeziya va  bosha fanlar elementlari bilan  mustahkamroq 
bog’lanishiga imon beradi Sahm funksiyaning xossalari, asosan,  uning ta’rifiga 
tayangan holda, chizmalar bo’yicha mushohida yuritish va nisbatan sodda 
mulohazalar orqali berilishi mumkin, bu  ortiqcha qiyinchilik tug’dirmaydi, 
aksincha keyinchalik mehnat va vaqtni tejaydi. Sahm funksiyaning ta’rifidan kelib 
chiqadigan
у = sahmx=1 - cosx asosiy munosabat  quyidagi kabi mashqlarni mustaqil 
bajarishga tavsiyya etilishi mumkin:
1)  у = cos х   va   у  = arccos(1- х ) , bunda 0 ≤   х   ≤  2,  funksiyalarni tekshirish  ва
ularning   grafigini   yasash.   Masala   kosinusoidani     abssisalar   o′qiga   nisbatan
simmetrik   akslantirish   va   ordinatalar   o′qi   bo′icha   1   birlik   parallel   ko’chirish     (bu
sahm funksiya grafiigini beradi), so’ng  
у   =   х     bissektrisaga   nisbatan   simmetrik   almashtirish   bilan   (bu   teskari   sahm
grafigini   beradi)   yoki   nuqtalar   usuli   bilan   hal   qilinadi.     у =   sahmx   ning   xossalari
kosinusnikiga   asoslanib   ham   ko’rsatilishi   mumkin:       (   -∞;   +∞)     da   aniqlangan,
lekin faqat   musbat qiymatlar qabul qilgunicha (0 0
; 180 0
) oraliqda   0 dan 2 gacha
o’sadi, (180 0
; 360 0
) da  2 dan 0 gacha kamayadi, juft, davriy , asosiy davri  Т =360 0
. 2)    sin х = ±√с(2−с)    (3) , bunda  c –  саҳм  , c = 1- cos х ;
c	
(
х
2)  = 1 - 	√1−	с
2        (4)     ,  c(90 0
k±x) = 1 ± sinx,  k – toq butun son,    (5),
             c(180 0
 ±x) = 1 + cos х          (6),             c(360 0
 ±x) = 1 - cos х           (7)
Bu formulalar radiusi  R=1  bo’lgan koordinatali aylanag nisbatan o′rinli.  Radius 
R . ixtiyoriy  bo’lgan  holda bu munosabatlarda tengliknig har ikkala qismi shu R 
ga ko′paytirilishi kerak.
      Xususan, teng yonli uchburchakning yon tomoni 1 ga teng bo′lsa, uning 
asosi 	
√2с     га  teng bo′’ladi, bunda   α   -  uchburchak ucnidagi burchak. Haqiqatan, 
ΔАОВ  da  ОА =1 bo′lsin (10-
- rasm). U holda:  
ВС  = 	
√1−(1−с)2=√2с−	с2 ,   АВ  = 	√ВС	2+АС	2 ,   АВ  = 	√2с ,
Bunda   с   orqali   α   burchak sahmi ko′rsatilgan. Agar  ОА =R=1  bo′lsa,  АВ = ОА ۰	
√2с
   yoki
АВ = 	
√2⋅ОА	⋅АС    (8)  bo’ladi
       Ulug′bekning geometrik tahlili va bayon qilish uslubidan  foydalanishni 
tavsiya  etamiz, 
       M a s a l a.  Radiusi R ga  teng aylana ichiga chizilgan   ΔАОВ  da  
ОВ = ОА = R, BF	
¿ OA, FA=m  bo′lsa, BL bissektrisa qarshi yotgan  OA tomonni  
qanday kattalikdagi bo′laklarga bo′ladi?
Y e ch i sh:  (8) munosabat va bissektrisa xossalaridan foydalanamiz:
  OL/LA=OB/AB ,   OL=R 2
/(	
√2Rm  + R),   LA = R – OL = 	
R√2Rm	
√2Rm	+R   2.2. “Zillni  (soyani, tangensni)  v a  miqyosni   ma′rifat
qilish”
Ushbu va keyingi bobda Mirzo Ulug’bek trigonometriyaga, xususan, to’g’ri 
burchakli uchburchak trigonometriyasiga oid ma’lumotlarni , shu jumladan 
yettinchi trigonometrik  funksiya – sahmni (   مهﺴ    , rasmda AC kesma)  bayon 
qiladi. Sahm (-∞; +∞) da aniqlangan bo’lib, 0 dan +2 gacha o’zgaradi, juft  , 
davriy  (asosiy davri 360 0
)  funksiya.  Bob 
yozilgan betning 9-satri ikkinchi yarmidan 10-satri birinchi yarmigacha       ﺮﻫ 	
و
ﺪﺸ	
اﺒ  	س	وﻗ  ﻦﺍ 	مهﺴ ﻰﻗ	اﺒ ﺪﻨﻨﻛ ﻦ	اﺻﻗﻨ ﺮﻃﻗ ﻒﺴﻧ ﺰﺍ ﺍﺮ	وﺍ مامﺘ بيﺠ 	دﺸاب عبﺮ ﺰﺍ ﺮﺘ	مﻛ ﻪﻛ 	س	وﻗ       ya’ni 
yoy α < 90 0
 da  sahm α = R - cos α  ( R=1 da sahm α = 1 - cos α  ) bo’ladi, degan 
so’zlarni o’qiymiz.
Barcha funksiyalar xossalari , asosiy munosabatlar geometrik mulohazalar 
asosida chiqarilgan (chimalarga nazar soling, hozirgi zamon belgilashlari 
bizniki). Jayb (kissa) – ABC  yarim segment. Uning o’lchamlarini BC 
perpendikulyar  kesma uzunligi bilan ifodalash mumkin. Shunga ko’ra bu kesma 
ham jab (sinus) deb atalgan.     Agar barcha ish radiusi R=1 doirada olib borilsa  
(Ulug’bekda ham shunday) almashtirishlar soddalashadi.  1-rasm bo’yicha  
BC=Rsinα=Rsinβ yoki β=180 0
- α  bo’lgani uchun    sin(180 0
 – α )=sinα  hosil 
qilinadi. Ikkinchi chizmaga ko’ra   sin(90 0
 – 30 0
 )=sin(90 0
+30 0
) , umuman,  
vertikal diametr (qatr   ﺮﻂﻘ   ) ga simmetrik  joylashgan  90 0
- α  va  90 0
+ α ,  270 0
- α
va  270 0
+ α  yoylarning sinuslari teng bo′ladi.Shu kabi AD gorizontal diametrga 
nisbatan  sin(180 0
 – α)=-sin(180 0
+ α) ,  
sin(360 0
 – α)=-sin(360 0
+ α) va “jaybu tamomi to rub′ ” (“yoyning 90 0
 gacha 
tamomining –to’ldiruvchisining  sinusi”) ya’ni sin(90 0
- α) ifoda cosα  dan 
iboratligi ma′lum bo′ladi..            Ulug’bek teskari trigonometrik funksiya haqida  alohida gapirgan emas. 
Lekin chizmada  arcsinα   - jaybu ma’kus  tasvirlangan. 
            Sahm funksiya haqidagi ma′lumot , jumladan  uning  ta’rifidan kelib 
chiqadigan 
 y=1-cosα  asosiy munosabat , hisoblashlarni yengillashtiradi, stereometriya 
qismini amaliy astronomiya , tabbiy geografiya va geodeziya bilan aloqasini 
mustahkamlashga imkon yaratadi. Sahm funksiyaning xossalari uning ta’rifiga 
tayangan holda chizmalar ustida nisbatan sodda mulohazalar orqali  berilishi 
mumkin, ya′ni ta′limni tashkil etishda ortiqcha qiyinchilik tug′dirmaydi, balki 
mehnat va vaqtni  tejaydi.   
  
( سايﻘم و ﻞﻇ ﺖﻔﺮ	عم  ﺮﺪ  	م وﺴ 	باﺒ   ).
13-rasmda   ( undagi asliy belgilashlari arabcha-7-rasmga qarang, hozirgi 
zamon belgi-lashlar bizniki) DZC  osmon gumbazi, DC-gorizont (ufq) tekisligi, 
S-yoritg’ich (yulduz, quyosh, oy) . Yoritg’ichdan SO parallel ( ﺰﺍ	
و     muvozin) nur 
dastasi tomonlari 1 ga teng OAFB kub shakldagi miqyosga (o’chov asbobiga) 
yetib keladi. Uning ustki gorizontal to’sinidan AE  birinchi  (vertikal) soya (zillu 
avval , tangens chizig’i), OB vertikal to’sinidan BK  ikkinchi (gorizontal) soya 
(zillu soni, kotangens chizig′i) tushadi. Yoritg’ichning gorizontdan  DS balandligi
α  . Asl nusxada    α = 45 0
 bo′lgan hol tasvirlangan. Bu holda ikkala soya uzunligi
bir xil va 1 ga teng ya’ni   tg45 0
=ctg45 0
=1. Lekin S yoritg’ich gorizont ostidan 
endi
ko′tarilgan payt  (D nuqta, α = 0 0
) , ya′ni avval ko′rinmay (mun′adim bo′lib), so
′ng 
                                                                Z
   α                  O       A
                            E                                           S
                                    
                                   D C                                                      C
                                                        C                                    
13-rasm
ko′tarilganida (tulu′  bo′lganida) birinchi soya 0 ga teng (mutanoqis), ikkinchi 
soya esa cheksiz (nomutanohi), u Z zenit  ( سأر    ra’as , yuqoriga) ga  tomon 
siljigan sari birinchi soya cheksizlikkacha uzayadi, ikkinchisi esa 0 gacha 
qisqaradi va hokazo.  Asarda nur dastasining parallel kelishi, yorug′liqning yassi 
tekislikdan qaytishi qoniniyatlari o′z o’rnini topgan. Miqyosning O uchidan 
soyalarning uchigaca kelgan  nur qismi – to′g′ri chiziq kesmasi xattu vosilu avval
va soniylar – sekans va kosekanslar.        Ulug′bek hozir bizga ma′lum bo′lgan 
tgα ∙ ctgα = 1, tgα =  sinα/cosα , ctgα = cosα / sinα  munosabatlarni  geometrik 
tushuntirib bergan. Ikkinchi soyadan  vaqtni o’lchashda foydalanish maqsadida 
gorizontal miqyos ham o’rnatilgani va uning limbi o′n ikkiga bo′linganligi ham 
ma′lum.
T r a n s l i t e r a t s i y a d a:
        B o b i   s e y o′ m .  D a  r   m a′ r i f a t i   z i l l   v a   m i q y o s i   z i  l l   
(7-rasm, 19-s а trdan  boshlab).  Amudi  boshad qoim bar (20-satr) sathi ufq bo bar sathe ki qoim boshad. Bar har
yaki az sathi  ufq va sathi doira irtifo’  niz , az jonib niz   ya’ne miqyos  muvozi 
ufq boshad (21-satr) va dar sathi doira irtifo’ buvad va az sathe, ki baru u  qoim 
shuda dar jonibe boshad ki nayyir az on sath dar on jonib buvad. Zill xatti boshad
(22-satr)  mustaqim dar sathi ki miqyos bar u qoim boshad. Miyoni qo’idi  
miqyos va tarafi xatti shuo’i  ki bar sari miqyos guzarad va agar miqyos muvozi 
(23-satr) ufq boshad, onro zilli avval va zilli ma’kus  xonand va qoim bar ufq 
boshad, onro zilli duvvo′m va zilli shuo′i  ki bar sari miqyos guzarad va agar 
miqyos muvozi (23-satr)  ufq boshad onro zilli duvvo’m va zilli mustavi  xonand 
va xate ki vosil (24-satr) boshad , miyoni sari miqyos va sari zilli onro qutri zill 
xonand va avval ki nayyire az ufq tulu′  kunad   avval mun’adim boshad.  Va ba′d
az hodis (25-satr) shaved  va tir oyad  irtifo′ meafzoyad to ba smti ra’as rasad zilli
avval nomutanohi  shaved va zilli duvvo’m bar aksi on boshad ya’ne ba tarsi (26-
satr) nayyir bar ufq boshad, zilli duvvo′m nomutanohi buvad va ba tir oyad, 
irtifo’i  mutanoqis meshavad, to chun nayyir ba samti ra’as rasad, mun’adim 
shavad. (27-satr) Va taqdiri zill ba  ajzo’i  miqyos kunand. Va miqyosi zilli 
avvalro bist juz taqsim kunn and va miqyosi zilli duvvo′mro ba duvozdah  (8-
rasmning 1-satri)  qism kunannd va onro zoye’ go’yand va  goh ba hasht qism 
kunand va onro aqdom go’yand. Va chun ra’si miqyosro markaz soznd va qomati
miyosro nisfi qutr va  qavse rasm kunand ki mutahaddad boshad . Ba miqyos va 
quutri zill shak nest, ki zill amudi  boshad ki (3-satr) az yak tarafi on qavs berun 
rafta boshad va qoim shuda  bar qutri ki ba hamon tarafi digari on qavs guzarad 
va az in jihat munajjimon har xattero, ki bo in sifat boshad, on xattro zillo on (5-
satr)  go;yand va dar a’moly nujumy ba kor dorand. Va chun bo in istillohi zilli 
avval zilli irtifo’ niz meshavad. Va zilli duvvo’m zilli tamomi (6-satr) irtifo’. Az 
jihat zilli har  qavsro zilli avvalii on qavs go’yand. Va zilli tamomi on qavsro zilli
duvvo’mi on  qavs go’yand. (7-satr) Pas, agar avse ma’lum boshad va xohem, ki 
zilli on qavs  ma’lum kunem, jaybi on qavsro bar jaybi tamomi qavsi munhat 
qismat kunem. Zilli (8-satr) avvalii on qavs xorij shaved. Va agar jaybi tamomi 
on qavsro ba jaybi  on qavsi munhat qismat kunem, xoriji qismat zilli duvvo’mi  on qavs (9-satr) boshad. Ba ajzo′i, ki miqyose shast juzv girand. Va chun zill 
go’yand va nago’yand, ki    avval yo duvvo′m va mustave , yo ma′qul murod, 
(10-satr)  zlli avval boshad va har miqdorro, ki dar zilli qavsii munhat zarb 
kunand va hamon miqdorro bar zilli tamomi on qavsi munhat qismat kunand. 
(11-satr) Hosili zarb  va xoriji qismat yak miqdor boshad. Ba ′ayna va in jihat bar
irodi itloli sumni az  davr iqtisor namoyand/ Va mo (12-satr) jadvali avval bar 
minvoli jadvali jayb o’zadem va etloli qavshoi az cummnro ba tazoid oyad panj-
panj daqiqa dar jadval (13-satr)  ovardem va zilli duvvo’mro ba tazoyyid oyad 
yak-yak  daraja dar jadval nihodem.
2.3.“Falaku-l-buruj ajzo′sining mua′ddalii-n-nahorga (kuzgi va bahorgi
teng kunlik nuqtalariga)  nisbatan mayilligini  ma′rifat   qilish  haqida ”  
T a r j i m a s i:   Tartib bilan olingan har   to′rt nuqta  - burjning mayilligi 
shundayki, ular ikki ( ο  bahorgi va  γ  kuzgi) teng kunlik nuqtalariga nisbatan 
mutasoviy (simmetrik) va 
musoviy (teng) uzoqliqda joylashadirlar. Nariroqdagi boshqa ikkitasi esa (yozgi va
qishki Quyosh turg’unligi nuqtalari) e’tidollardan bir xil masofadadirlar. Shunga 
ko’ra  bir  rub’ (sferik  kvadrant) ajzo’ining mayiligini a’rifat qilinishi  (16-satr) 
mintaqatu-l-burujdagi (ekliptikadagi) barcha ajzo’ini  ma’rifat qilishga yetarli. 
Bizning rasadimizga (kuzatishimizga) ko′ra mayili kulli   وي  ل  جﻛ       (oltmishli 
sanoq sistemasida   α =16 0
30’23” , bu o′nli sanoq sistemasida    α =66 0
30’23” )
         Falakning boshqa ajzo’ining (juzlarining, zodiakal yulduz turkumlarining)
mayilligini istixroj qilish (hisoblab chiqarish) jihati:  (17-satr) mafruzning  (faraz 
etilayotgan, qaralayotgan juz’ning) aqrab e’tidolidan (unga yaqin teng kunlikdan)  
keyingi    λ  juzvning jaybu ba’d ini   жайбу   баъдини  ( sin(90 0
- λ ) ni)  mayili kulli 
jaybiga   ko’paytiramiz. O’sha juzv oldingi og’ishining jaybi  (18-satr) hosil boladi
. Shuningdek, e’tidoldan keyingi  o’sha juzv jaybini mayili kulli maxatta zilliga   
ko’paytiramiz. Juzv ikkinchi mayilligining  (ekvatorga nisbatan og’ishining, 
uzoqlashishining) zilli hosil bo’ladi.          Boshqa vajhga ko’ra (19-satr) o’sha bu’di  juzvi mafruzni inqilobi aqrab 
(yaqin to’ntarish, almashtirish siljitish)  qilib olsak, uning o’rnida mayili avval 
(cony) hosil bo’ladi. Uni o’sha juzvning mayili ma’kysi deb (20-satr) o’qiymiz. 
So’ng , juzvi mafruz oldingi mayilligi (tamomi)  jaybini o’sha maxatta mayili  ma
′kus tamomining jaybiga bo’lamizki , juzvi mafruz ikkinchi  mayilligining jaybi 
(21- satr)  hosil bo’lsin. Agar tamomi mayili  (22-satr) kulli jaybini o’sha mafruzi 
maxatta juzvi (mayili) ma’kusi jaybiga bo′lsak , juzvi mafruz   ikkinchi tamomi 
mayilligining jaybi hosil bo′ladi. Agar (23-satr) e’tidoldan keyingi juzv  (berilgan 
bo’lsa, uni) jadvalga istivo′dan o′qiladigan qilib muqavvas qiladilar. (Agar) bu 
qavs birinchi mayillikdan  ayrilsa , ikkinchi mayillik va izlanayotgan) mafruz hosil
bo’ladi.
 T r a n s l i t e r a t s i y a d a:
         B o b u   ch a h o  r u m.  D a r   m a ′ r i f a t i     m a y i  l i   a j z o′ i     f a
l a k u – l – buruj  a z   m u′ a d d a l i  - n – n a h o r  ( (8-rasm,  13-25-satrlar)
Mayili har chahor nuqta, ki ba′adadi  va az onho az ahada-l-e′tidolayn mutasovi 
(15-satr) buvad va musovy bu′di on dui digar boshad, az e’tidoli digar yak miqdor. 
Pas ,  ma’rifati muyuli hamai ajzo’i  mintaqatu-l-buruj va mayili kully ba rasadi 
mo …. Ast va … . Ba jihati istixroji muyuli digar ajzo′i (17-satr)   falak jaibi bu′di 
juzvi mafro′zro  az e’tidoli aqrab dar jaybi mayili kulli munhat zarb kunem. Jaybi 
mayili avvali on juzv hosil (18-satr) oyad va chun jaybi hamin bu’d az e′tidolro dar
zilli mayili kulli munhat zarb kunem. Zilli mayili coni on juzv hosil oyad. Va ba 
vajhi (19-satr)  digar bu’idi hamin juzvi mafruuz az inqilobi aqrab bigirem va bo 
izo’I on mayili avval hosil kunem va onro mayili mankusi on (20-satr) juzv xonem.
Pas jaibi mayili avvali juzvi mafruzro bar jaybi tamomi mayili mankusi o’ munhat 
qismat kunem to jaybi mayili soni juzvi (21-satr) mafruz hosil shaved. Va agar 
jaybi tamomi mayili kulliro bar hamon jaybi tamomi ma]kisi juz’i mafruz hosil 
oyad. Va agar jaybi tamomi mayili (22-satr) kulliro bar hamon jaybi tamomi 
ma’kisi juz′i  mafruzi munhat qismat kunem, jaybi tamomi mayili soni juz′i mafruz
hosil oyad. Va agar (23-satr) ba’d juzve az e′tidolro  dar jadvali mutolaai  ustuvoni  myqavvs kunand  va on qavsro mayili avval bigirand, mayili sony va mafruz (24-
satr) hosil oyad. Va mo hard u maylro dar jadval nihodem too soni mayili har qavs 
va avsi har mayil ma’lum shaved. Va chun mayilro (25-satr) itloq kunand. Murod 
mayili avval boshad.   
       M a z m u n i :
Ushbu 4-bob osmon sferasida nuqtalarning (samoviy jismlarning, yulduzlarning) 
ekvatorial koordinatalari  sistemasiga bag′ishlangan. Xattu-l-istivo′ (ekvator), 
mintaqatu-l-buruj (ekliptika), shimoliy va janubiy qutblar, ikki muoddali-n-nahor 
(bahorgi va kuzgi teng kunlik nutalari) ustidan o’tuvchi boshlang’ich (0 0 
 li) 
meridian, qutblar hamda yozgi va qishgi Quyosh turishi nuqtalari ustidan o’tuvchi 
(90 0
 li) meridian chizilgan, falaku-l-buruj (zodiakal yulduzlar to’plamlari) ularni 
S
1 , S
2 , …, S
11 , S
12   orqali belgilaylik. Bobning kirish qismidayoq har qaysi katta 
doirada , xususan, ekliptikada joylashgan har bir nuqtaga (masalan, S
1   ga)
simmetrik joylashgan yana  uchta nuqta borligi (S
5 , S
7  , S
11  ), ulardan biri bilan S
1   
nuqta ularga yaqin turgan  tenglik nuqtasidan ,  boshqa ikkitasi esa narigi teng 
kunlikdan  bir xil uzoqliqda joylashishlari tushuntiriladi (masalan, γ  kuzgi  teng 
kunlikdan  S
5   va  S
7  , ο  bahorgi  teng kunlikdan esa S
1  va  S
11  ). Bu o’rinda  
fazodagi markaziy, o’q va tekislikka nisbatan simmetriyaning xossalaridan 
foydalanilganini tushunish qiyin emas. 2-bobdagi mulohazalarga qaraganda 
aylanada yotgan istalgan nuqta uchun diametr va markazga nisbatan  simmetrik 
joylashadigan uchta nuqta mavjud. Shunga ko’ra barcha trigonometric 
funksiyalarning istalgan yoyga mos qiymatini 1-rub’ (chorak) dan tashqariga 
chiqmay aniqlash mumkin   
(sin α  =  ׀   sin(- α )   ׀   =  sin(180 0
 –  α ) =   ׀   sin(180 0 
  ′ 1-oktantadan) tashqari chiqilmay 
bjariladi. Oktanta ucchchala burchagi to ′ g ′ ri burchak bo’lgan sferik uchburchak.
Ulug′bekning ta’kidlashicha  ekliptikaning boshlang’ich meridianga mayilligi 
(og’ishi)  g = 60 lik sanoq sstemasida  وي  ل  جﻛ       ya’ni   α =16 0
30′23′′ , bu o′nli sanoq 
sistemasida    α =66 0
30′23′′  yoki ekliptikaning ekvatorga mayilligi   ε  = 90 0
 –  α   =  
23 0
 27′23′′  .  Bu hozirgi  ma’lumotlarga deyarli teng..
Yoy kesmasi  – juz′ yoki juzv, yoy kesmalari – ajzo. Ular sferada tkislikdagi 
to’g’ri chiziq kesmalari  kabi vazifani bajaradilar. Shunga ko’ra ularga «maxatta – 
chizilgan, chiziqli»  iborasi qo’shilib, juzvi maxatta, deb atalgan  bo’lsalar kerak. 
Bu sferik to’g’ri chiziq terminiga o’xshab ketadi. Kulli maxatta – to’liq chizma, bu
o’rinda ekliptika chizig’ining mayllik-og’ish burchagi, chunonchi , mayili kulli 
maxatta – ekliptikaning ekvatorga og’ishi ( ε  ), lekin mayili kully – ekliptikaning 
boshlang’ich meridianga og’ishi. Bu’d , bu’ad (     ﺪ	
عب )  -  uzoqliq, masofa..
Sferik to’g’ri burchakli  ΔγС S
2   uchburchakda    γ  – nisbatan yaqin joylashgan 
tengkunlik  nuqtasi,  С   - ekvatorda olingan biror nuqta,  S
2   -  burj, bunda   S
2 С  ┴ 
γС  ,    λ  – bu′di juzvi mafruz az e’tidol aqrab  – juzvi mafruzning yaqin turgan 
tengkunlik nuqtasidan uzoqlig’i,  S
2   nuqtaning sferik koordinatalaridan biri.;    90 0
 
–  λ    -   ba′di  mafruz az  e’tidoli  aqrab ya’ni          mafruz juzvining   λ   dan 
hisoblanadigan ikknchi uzoqlig’i  ;     μ  – mayili avvali juzvi mafruz ya’ni  mafruz 
juzvining birinchi mayilligi;  90 0
 –  α   - mayili avvalning tamomi (to’ldirmasi);
δ ” – mayili sony juzvi mafruz az e’tidoli aqrab ya’ni uning ikkinchi mayilligi.  
O’qiymiz:  «Jaybi ba′di  juzvi mafruzro az e′tidoli aqrab dar jaybi mayili kullii
maxatta zarb kunem.  Jaybi (tamomi) avvali on juzv hosil oyad », ya’ni:
sin(90 0
-λ)· sinε =  sin(90 0
 – μ)       (1)
«Jaybi bu′di az ….  dar zilli kulli maxatta         zarb … . Zilli mayili soni in juzv
hosil …»  ya’ni     sinλ · tgε = tgδ′′               (2)
       Inqilobi aqrab – yaqin ag′darilish, to’ntarilish, bahorgi va kuzgi tengkunlik 
nuqtalarini tutashtiruvchi o’qqa nisbatan simmetrik almashtirish.  Bunda, masalan, 
1-oktantadagi to’g’ri burchakli  Δ (  γС
2 S
2  )  7- oktantadagi unga  congruent to’g’ri 
burchakli   Δ (  γС
10 S
10  )   ga akslanadi va bunda    λ  =  λ
10  
,  μ  =  μ
10  ,   δ ′′ =   δ ′′
10    bo’ladi. Shu bilan birga  λ  va  δ ′′
10   o’zaro akslanadilar, Chunki «ba izo’i  bu’di … 
mayili sony hosil kunem»;
        γ  S
10  – juzvi mafruz az inqilobi aqrab ya′ni inqilobi aqrab natijasida olingan 
juzvi mafro’z;   λ
10 =  ں   γС
10  –bu′di juzv;   μ
10  =  ﮮ   γ  S
10 С
10  – mayili avval (mayili 
mankusi – ag’darilgan juzv  deb ham ataladi);  90 0
-  μ
10  – tamomi mayili avval;       δ
′′
10   - mayili sonii juzvi mafro’z  ;
90 0
 -  δ ′′
10  –tamomi mayili mankusi maxatta;  90 0
- α = ε  -   tamomi mayili kully.
     O’qiymiz: «Jaybu (tamomi) mayili avvali ….  bar jaybu tamomi mayili 
mankusi o′ maxatta  qismat …  to mayili  soni  … hosil shavad» ya’ni   ( λ   ↔  
δ ”
10  )  almashtirish nazarga olinsa:
sin(90 0
-μ) / sin(90 0
-α) =  sin(90 0
-λ)              (1′)
O’qiymiz: «Jaybu tamomi mayili kullero bar jaybu tamomi mayili mankusi  
jo’zvi
mafro′zi maxatta qismat  …   jaybu  mayili sonii … hosil oyad» ya′ni
-   21   -
sin(90 0
-α) / sin(90 0
-  μ
10 ) =  sin(90 0
-  δ ′′
10 )              (2’)
      Ulug′bek tomonidan bayon qilingan bu munosabatlar hozirgi matematik 
adabiyotda Jon Neper (1550-1617)  «mnemonik qoidalari»  nomi bilan ataluvchi 
matematik bog′lanishlar sifatida qaraladi, xususan:
cosA = ctg(90 0
-b)∙ctgc,      cos(90 0
-a) = sinc∙ sinA     (14-rasm)                                        14 -  расм
      Ulug′bek to′g′ri  burchakli uchburchak tomonlari va burchaklari (qavslar-
yoylae, mayilliklar-og’ish burchaklari) uchun alohida jadval tuzganligini aytadi.
XULOSA
 
Har bir xalqning ma’naviy qiyofasini uning tarixi, milliy salohiyati, urf-odat va 
an’analari belgilaydi. Bu borada yuksak ilmiy merosning o‘rni va ahamiyati 
beqiyosdir.   Sharq va G‘arbni o‘zaro bog‘lagan, Buyuk ipak yo‘lidagi turli 
sivilizatsiyalar tutashadigan muhim chorraha sanalgan qadim va betakror yurtimiz 
azaldan olimu ulamolari, fozilu fuzalolari, shoiru shuarolari bilan dovruq qozongan. 
Ona zaminimizda tug‘ilib, kamolga yetgan ulug‘ allomalar dunyoviy va diniy ilmlar
taraqqiyotiga ulkan hissa qo‘shganlar.
Buyuk bobolarimiz tafakkuri va dahosi mahsuli bo‘lmish minglab asarlar, tarix, 
adabiyot, san’at, siyosat, axloq, falsafa, tibbiyot, matematika, kimyo, astronomiya, 
me’morlik, dehqonchilik va boshqa sohalarga oid noyob qo‘lyozmalar bizning 
bebaho ma’naviy boyligimizdir.
  O‘nlik sanoq sistemasini, algoritm va algebra tushunchalarini dunyoda birinchi 
bo‘lib ilm-fan sohasiga joriy etgan Muhammad Muso Xorazmiy, Yevropada Al-
Fraganus nomi bilan mashhur bo‘lgan Ahmad Farg‘oniy, qomusiy tafakkur sohibi 
Abu Rayhon Beruniy, meditsina fanining otasi sanalgan Abu Ali ibn Sino, arab tili  grammatikasini mukammal tarzda ishlab chiqqan Mahmud Zamahshariy, o‘zida 
mingdan ziyod yulduzlar harakatini jamlagan astronomik jadval yaratgan Mirzo 
Ulug‘bek singari dunyo ahlini hayratga solgan ulug‘ mutafakkirlarimiz bilan haqli 
ravishda faxrlanamiz. Bunday yuksak iftixor tuyg‘usi bizni hech kimdan kam 
bo‘lmagan xalq sifatida iftixor bilan yashashga, ajdodlarga munosib avlod bo‘lishga 
da’vatetadi.
  Mirzo Ulug‘bekning umumbashariy qadriyatlarga qo‘shgan hissasi beqiyos 
bo‘lib, u bugungi kunda ham hayotimizda ulkan ahamiyat kasb etmoqda va 
O‘zbekistonning xalqaro obro‘sini oshirish yo‘lida katta xizmat qilmoqda, deb 
ta’kidlaydi Prezidentimiz.    1994 yilda Mirzo Ulug‘bekning 600 yillik tavalludi 
xalqaro miqyosda keng nishonlandi. Davlatimiz rahbari tashabbusi bilan 1994 yil 
«Ulug‘bek yili» deb e’lon qilindi
Foydalanilgan adabiyotlar
1.Karimov   I.A.   Barkamol   avlod   orzusi.   -   O‘zbekiston     milliy   entsiklopediyasi.-
2000.
2.Karimov   I.A.   Barkamol   avlod-O‘zbekiston   taraqqiyotining     poydevori.-   Sharq,
1998.
3.Bugayev   A.   I.   Metodika   prepodovaniya   fiziki   v   sredney   shkole.   –M:
Prosvesheniye, 1981.
4.Isaak N’yuton. Matematicheskiye nachala naturalnoy flosofii.-M   : Nauka,1989. 
5.Razumovskiy   V.G.,Xijnyakova   L.   S.   Sovremenno‘y   urok   v   sredney   shkole.-M:
Prosvesheniye, 1983. 6.Dimonstratsionny ekspriment po fizike v sredney shkole. ch.1-2.  1978.
7.Kamenskiy   S.Ye.,   P.V.   Orexov   Fizikadan   masalalar   yechish   metodikasi.   -   T:
O‘qituvchi, 1989.
8.Dadaxujayev P., Botirov M. Fizika kabinetlarini jihozlash. –T: O‘qituvchisi, 1984.
9.O‘rta maktabda fizika va astronomiya o‘qitish. /L. I. Reznikov tav. os. –T: O‘qituvchi, 1974.
 10.Tursunmetov K. A., Xudoyberganov A. M. Fizikadan praktukum: Akademik litsey va kasb- ҳ unar 
kollejlari uchun o‘quv qo‘llanma.– : O‘qituvchi, 2002.
11.Tursunov Q.Sh. Fizika o‘qitishda belgili modellar.-Toshkent shahri, j:\Xalq ta’limi-27-29 b.-№3-4 
sonlari, 1994.
12.Tursunov Q.Sh. Fizikadan darslarni rejalashtirish (IX sinf) Metodik qo‘llanma, - 1994.
13.Tursunov Q.Sh. Fizikadan darslarni rejalashtirish (X sinf) Metodik qo‘llanma, - 1994.
11.   physicomp.lipetsk.ru/   -   Электронный   журнал   "Физикомп"   для   изучения
физики. 
Foydalanilgan internet saytlari
12. www.mf.uz 
13. www.gov.uz 
14. www.cer.uz 
15. www.publicfinance.uz 
16. www.lex.uz 
17. www.buy book.ru. Copyrignt c 2004.  Free web Net work.

“Fizikani o`qitishda Mirzo Ulug`bek ilmiy me`rosidan foydalanish” MUNDARIJA KIRISH ……………………………………………………………………………. I BOB. Mirzo Ulug`bek ilmiy merosining fizikani o`qitishda tutgan o`rni ………………………….………………………………….……………….. .. 1.1 .Ta’lim mazmunini shakllantirish tamoyillari………………………………….. 1.2 . Ulug`bek akademiyasi. Akademiya faoliyatining ilmiy – tarixiy ildizlari…….. II BOB. Mirzo Ulug’bekning “ziji jadidi kuragoniy” asari ………………………………………………………………………………… 2.1 . “Jayb (kissa, sinus) va sahmni ma’rifat qilish”……………….……………….. 2.2. “Zillni (soyani, tangensni) v a miqyosni ma′rifat qilish”………………………………………………………………………………. 2.3. “Falaku-l-buruj ajzo′sining mua′ddalii-n-nahorga (kuzgi va bahorgi teng kunlik nuqtalariga) nisbatan mayilligini ma′rifat qilish haqida ” ……………………… XULOSA …………………………………………………………………………… Foydalanilgan adabiyotlar …………………………………………………... Foydalanilgan internet saytlari………………………………………

KIRISH Hozirgi davrda fan va texnikaning turli sohalari aql bovar qilmas darajada tez rivojlanib borayotganligi natijasida insonlarning qadami Oyga ham yetib bordi. Siz astronomiyani o`rganish bilan samoviy jismlarda ro`y berayotgan hodisa, uning o`lchamlari, masofasi, tabiati, harorati, uchar yulduz kabi koinotning sirlarini o`rganib olasiz. Buning hammasi sizga yuqori ma`naviyatli, bilimdon komil inson bo`lib yetishishingizga yordam beradi. Bu yo`lda Mirzo Ulug`bek bobomizning bizgacha yetib kelgan boy ma`naviy ilmiy merosidan foydalanish bizga undan ham ko`p bilimlarni egallashimizda dasturamal bo`lib xizmat qiladi. Kurs ishi mavzusining dolzarbligi. Respublikamizda «Ta’lim to’g’risida» gi qonun, Kadrlar tayyorlash milliy dasturi talablari va ko’rsatmalari bosqichma- bosqich amalga oshirilib kelinmoqda. Ularda asosan tayyorlanayotgan kadrlarni har tomonlama yetuk , komil inson qilib tarbiyalash g’oyasi markaziy o’rinni egallaydi. Mamlakatimizda demokratik davlat va fuqarolik jamiyatini qurishga qaratilgan ustuvor vazifalar belgilangan. Ushbu vazifalar ta’lim sohasiga ham taalluqli bo’lib bosqichma-bosqich amalga oshirilmoqda. Ta’lim mazmunini to’g’ri belgilanishi hamda unga zarur o’zgartirishlar kiritishda ta’lim mazmunining yangilanib borish imkoniyatlari, ya’ni ta’lim mazmunini modernizasiya qilishni ham e’tiborga olish lozim. Belgilangan mazmun asosida o’quv fanlari, o’quv soatlari, mashg’ulot turlari aniqlanadi va bunda ta’lim mazmuni tomoyillariga asoslanadi. Ta’lim mazmuni tamoyillari ta’lim berishning ma’lum ob’ektiv qonuniyatlarini o’zida aks ettiradi. Shuningdek, u ta’lim beruvchi va ta’lim oluvchi faoliyatining muhim ichki tomonlarini aks ettiradi hamda turli shaklda, turli mazmunda va har xil yo’sinda tashkil etiladigan ta’limning samaradorligini belgilaydi.

Fizika fani rivojlanish tarixini o’rganish jarayoniga o’quvchilarda fizika faniga nisbatan qiziqish uyg’otiladi, o’quvchilarni vatanparvarlik va mehnatsevarlik ruhida tarbiyalashda ular ongiga milliy mafkurani singdirish vositasi bo’lib xizmat qiladi. Mustaqil O’zbekistonning kelajagi komil insonning tarbiya va bilimiga bog’liqdir. Olimlarning hayoti, xulq-atvori, qilgan kashfiyotlari o’quvchilarda milliy g’urur, vatanparvarlik xislatlarini shakllanishiga xizmat qiladi. Sharq allomalarining fizika fani rivojiga qo’shgan salmoqli hissalari, jumladan, Al- Farg’oniy, Al-Xorazmiy, Al-Beruniy, Ibn al-Xaysam, Ismoil al-Jaziriy kabi allomalarning o’z davridan necha asrlar oldin ketgan ilg’or g’oyalarining ilm-fan rivojida tarixiy ahamiyati tizimli ravishda yoritilgan va o’quvchi-yoshlarda ajdodlarimiz bilan faxrlanish va milliy g’ururni shakllantirishi bilan muhim tarbiyaviy ahamiyatga ega. Fan tarixiga bunday yondashish, 2014 yil 19 mayda Samarqand shahrida “O’rta asrlar Sharq alllomalari tarixiy merosining jahon stivilizastiyasi rivojidagi o’rni va ahamiyati” xalqaro anjumanida Prezidentimiz I.Karimovning so’zlagan nutqidagi fikr-mulohazalarga mos kelishini alohida qayd etish lozim.Mamlakatimiz mustaqillik davrida ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy, ma’naviy-ma’rifiy sohalar va xalqaro munosabatlarda ulkan yutuqlarga erishdi. Bu yillarda O’zbekiston o’ziga xos va mos taraqqiyot modeli asosida bozor iqtisodiyotini vujudga keltirdi, jahon hamjamiyatining teng huquqli a’zosiga aylandi. Endilikda iqtisodiyot taraqqiyoti yangi innovastiyalarga, zamonaviy bilimlarga asoslanib olib borishni hayotiy zaruriyatga aylantirmoqda. Bilimlar nafaqat texnologik jarayon hisoblanmasdan, balki yangi boshqaruv usullarini ham ifodalaydi, keng ko’lamda bilimlardan foydalanishni taqozo etib, konkret bozor jarayonlarini takomillashtira boradi. Demak, bilimlarga asoslangan iqtisodiyot – bu iqtisodiyotning majmui sifatida tarkib topishi hamda rivojlanishini ifodalab, ayni paytda iqtisodiy o’sishning asosiy omilidir.

I BOB. Mirzo Ulug`bek ilmiy merosining fizikani o`qitishda tutgan o`rni 1.1.Ta’lim mazmunini shakllantirish tamoyillari Fizika o ‘ qituvchisining vazifasi o ‘ quvchilarda tabiatdagi hodisalarni dialektik tavsifi va moddiylik mohiyati haqidagi tasavvurlarni chuqurlashtirishdan iborat . O ‘ quvchilar materiya va harakatning bepoyonligi , yo ‘ q bo ‘ lmasligi va xilma - xilligi haqida xulosa qila olishlari va quyidagi muhim holatlarning mohiyatini ochib berish lozim . Fizik hodisalarning ob ’ ektiv realligi ; dunyoning moddiyligi ; harakat - materiyaning asosiy xossasi ekanligi ; fizik qonunlarning ob ’ ektiv tavsifdaligi tabiatni bilish mumkinligi kabilar shular jumlasiga kiradi . Qo ‘ llanilayotgan o ‘ qitish metodining tarbiyaviy ahamiyati ilmiy dunyoqarashni shakllantirishga , olamning yagona manzarasi haqidagi tasavvurni rivojlantirishga qo ‘ shgan hissasi bilan belgi - lanadi . Uning ahamiyati ilmiy bilimlarni o ‘ zlashtirishga ko ‘ mak - lashadi . Bilimlarni o ‘ quvchilarning shaxsiy ishonchiga aylanishi - ga ham yordam beradi . O ‘ quvchilarda hayotiy yo ‘ nalishlarni shakllanishiga ham ko ‘ maklashadi . Agar fizika o ‘ qitishning birinchi bosqichida ko ‘ p e ’ tibor o ‘ quvchilarning darslik bilan ishlashlaridagi oddiy va murakkab konspektlar tuzishlariga , paragraf rejalarini tuzishga qaratilsa , u holda bitiruvchi sinfda bu hol mutlaqo yetarli bo ‘ lmaydi . Fizika kursining predmetlararo bog‘lanishi. Fizika o‘qitish-da predmetlararo bog‘lanishni joriy qilish bitiruvchi sinf o‘quvchi-larida, chuqur va mustahkam bilim berishni shakllantirishga ko‘maklashadi. Ularda ilmiy dunyoqarashni va politexnik ta’limni to‘g‘ri shakllantirishga yordam beradi. Mamlakatimiz o‘qituvchilari to‘plagan tajribalarni umumlashtirish predmetlararo bog‘lanishni joriy qilish uchun kerak bo‘lgan ikkita asosiy g‘oyani ifodalashga imkon beradi:

- asosiy hodisa, tushuncha, nazariya va qonunlarni yagona talqin qilish. Yagona terminologiya, massa, energiya, modda, maydon, atomlar, molekulalar, elementar zarralar, kvant-mexanik tushunchalarni tushuntirishga (barcha predmetlarda) umumiy holda yondashish; saqlanish qonunlari (energiya, impuls, elektr zaryad), statik va kvant nazariyalar, fazo-vaqt tasavvurlardan butun fizika kursida bir xilda foydalanish; - turli fanlarda va o‘xshash o‘quv predmetlarida foydalaniladigan bilish metodlarini yoritish. Mamlakatimizda istiqlol yillarida Ulug‘bek ilmiy merosini o‘rganish borasida keng ko‘lamli ishlar amalga oshirilmoqda. Alloma yashagan davr, uning hayoti va faoliyati haqida yangi kitoblar, ilmiy maqolalar, badiiy asarlar yozilmoqda. Mirzo Ulug‘bekning «To‘rt ulus tarixi», «Ilmu nujum. Astralogiya» asarlari nashr etildi. Tarixchi olim A.Ahmedovning «O‘rta asrlarning buyuk allomasi», «Ulug‘bek Muhammad Tarag‘ay», “Mirzo Ulug‘bek va uning «Tarixi arba ulus» asari haqida», U.Uvatov va F.Karimovning «Amir Temur va Ulug‘bek zamondoshlari xotirasida» kitoblari nashrdan chiqdi. Akademik B.Valixo‘jayevning «Mirzo Ulug‘bek davri madrasalari» risolasi o‘quvchilarda katta qiziqish uyg‘otdi. “Ulug‘bekning hayoti va ilmiy faoliyati xalqimiz ma’naviyatining poydevoriga qo‘yilgan tamal toshlaridan biri bo‘lib, yurtimizda bundan necha zamonlar oldin fundamental fanlarni rivojlantirishga qanchalik katta ahamiyat berilganini ko‘rsatadi. “Ziji jadidi Ko‘ragoniy” deb nomlangan Ulug‘bek astronomik jadvali o‘rta asrlarda lotin tiliga tarjima qilingan. Buyuk alloma yaratgan Samarqand ilmiy maktabi faqat oliy o‘quv yurtigina emas, o‘sha davrning akademiyasi edi. Ta’lim mazmuni tamoyillari ta’lim berishning ma’lum ob’ektiv qonuniyatlarini o’zida aks ettiradi. Shuningdek, u ta’lim beruvchi va ta’lim oluvchi faoliyatining muhim ichki tomonlarini aks ettiradi hamda turli shaklda, turli mazmunda va har xil yo’sinda tashkil etiladigan ta’limning samaradorligini belgilaydi. Jumladan: - ta’limhning tarixiylik tamoyili - ilmning asosini o’qitishning uning rivojlanish tarixi, rivojlanishdagi qarama-qarshiliklar va g’oyalar kurashi,