Fizikani o`qitishda Mirzo Ulug`bek ilmiy me`rosidan foydalanish
“Fizikani o`qitishda Mirzo Ulug`bek ilmiy me`rosidan foydalanish” MUNDARIJA KIRISH ……………………………………………………………………………. I BOB. Mirzo Ulug`bek ilmiy merosining fizikani o`qitishda tutgan o`rni ………………………….………………………………….……………….. .. 1.1 .Ta’lim mazmunini shakllantirish tamoyillari………………………………….. 1.2 . Ulug`bek akademiyasi. Akademiya faoliyatining ilmiy – tarixiy ildizlari…….. II BOB. Mirzo Ulug’bekning “ziji jadidi kuragoniy” asari ………………………………………………………………………………… 2.1 . “Jayb (kissa, sinus) va sahmni ma’rifat qilish”……………….……………….. 2.2. “Zillni (soyani, tangensni) v a miqyosni ma′rifat qilish”………………………………………………………………………………. 2.3. “Falaku-l-buruj ajzo′sining mua′ddalii-n-nahorga (kuzgi va bahorgi teng kunlik nuqtalariga) nisbatan mayilligini ma′rifat qilish haqida ” ……………………… XULOSA …………………………………………………………………………… Foydalanilgan adabiyotlar …………………………………………………... Foydalanilgan internet saytlari………………………………………
KIRISH Hozirgi davrda fan va texnikaning turli sohalari aql bovar qilmas darajada tez rivojlanib borayotganligi natijasida insonlarning qadami Oyga ham yetib bordi. Siz astronomiyani o`rganish bilan samoviy jismlarda ro`y berayotgan hodisa, uning o`lchamlari, masofasi, tabiati, harorati, uchar yulduz kabi koinotning sirlarini o`rganib olasiz. Buning hammasi sizga yuqori ma`naviyatli, bilimdon komil inson bo`lib yetishishingizga yordam beradi. Bu yo`lda Mirzo Ulug`bek bobomizning bizgacha yetib kelgan boy ma`naviy ilmiy merosidan foydalanish bizga undan ham ko`p bilimlarni egallashimizda dasturamal bo`lib xizmat qiladi. Kurs ishi mavzusining dolzarbligi. Respublikamizda «Ta’lim to’g’risida» gi qonun, Kadrlar tayyorlash milliy dasturi talablari va ko’rsatmalari bosqichma- bosqich amalga oshirilib kelinmoqda. Ularda asosan tayyorlanayotgan kadrlarni har tomonlama yetuk , komil inson qilib tarbiyalash g’oyasi markaziy o’rinni egallaydi. Mamlakatimizda demokratik davlat va fuqarolik jamiyatini qurishga qaratilgan ustuvor vazifalar belgilangan. Ushbu vazifalar ta’lim sohasiga ham taalluqli bo’lib bosqichma-bosqich amalga oshirilmoqda. Ta’lim mazmunini to’g’ri belgilanishi hamda unga zarur o’zgartirishlar kiritishda ta’lim mazmunining yangilanib borish imkoniyatlari, ya’ni ta’lim mazmunini modernizasiya qilishni ham e’tiborga olish lozim. Belgilangan mazmun asosida o’quv fanlari, o’quv soatlari, mashg’ulot turlari aniqlanadi va bunda ta’lim mazmuni tomoyillariga asoslanadi. Ta’lim mazmuni tamoyillari ta’lim berishning ma’lum ob’ektiv qonuniyatlarini o’zida aks ettiradi. Shuningdek, u ta’lim beruvchi va ta’lim oluvchi faoliyatining muhim ichki tomonlarini aks ettiradi hamda turli shaklda, turli mazmunda va har xil yo’sinda tashkil etiladigan ta’limning samaradorligini belgilaydi.
Fizika fani rivojlanish tarixini o’rganish jarayoniga o’quvchilarda fizika faniga nisbatan qiziqish uyg’otiladi, o’quvchilarni vatanparvarlik va mehnatsevarlik ruhida tarbiyalashda ular ongiga milliy mafkurani singdirish vositasi bo’lib xizmat qiladi. Mustaqil O’zbekistonning kelajagi komil insonning tarbiya va bilimiga bog’liqdir. Olimlarning hayoti, xulq-atvori, qilgan kashfiyotlari o’quvchilarda milliy g’urur, vatanparvarlik xislatlarini shakllanishiga xizmat qiladi. Sharq allomalarining fizika fani rivojiga qo’shgan salmoqli hissalari, jumladan, Al- Farg’oniy, Al-Xorazmiy, Al-Beruniy, Ibn al-Xaysam, Ismoil al-Jaziriy kabi allomalarning o’z davridan necha asrlar oldin ketgan ilg’or g’oyalarining ilm-fan rivojida tarixiy ahamiyati tizimli ravishda yoritilgan va o’quvchi-yoshlarda ajdodlarimiz bilan faxrlanish va milliy g’ururni shakllantirishi bilan muhim tarbiyaviy ahamiyatga ega. Fan tarixiga bunday yondashish, 2014 yil 19 mayda Samarqand shahrida “O’rta asrlar Sharq alllomalari tarixiy merosining jahon stivilizastiyasi rivojidagi o’rni va ahamiyati” xalqaro anjumanida Prezidentimiz I.Karimovning so’zlagan nutqidagi fikr-mulohazalarga mos kelishini alohida qayd etish lozim.Mamlakatimiz mustaqillik davrida ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy, ma’naviy-ma’rifiy sohalar va xalqaro munosabatlarda ulkan yutuqlarga erishdi. Bu yillarda O’zbekiston o’ziga xos va mos taraqqiyot modeli asosida bozor iqtisodiyotini vujudga keltirdi, jahon hamjamiyatining teng huquqli a’zosiga aylandi. Endilikda iqtisodiyot taraqqiyoti yangi innovastiyalarga, zamonaviy bilimlarga asoslanib olib borishni hayotiy zaruriyatga aylantirmoqda. Bilimlar nafaqat texnologik jarayon hisoblanmasdan, balki yangi boshqaruv usullarini ham ifodalaydi, keng ko’lamda bilimlardan foydalanishni taqozo etib, konkret bozor jarayonlarini takomillashtira boradi. Demak, bilimlarga asoslangan iqtisodiyot – bu iqtisodiyotning majmui sifatida tarkib topishi hamda rivojlanishini ifodalab, ayni paytda iqtisodiy o’sishning asosiy omilidir.
I BOB. Mirzo Ulug`bek ilmiy merosining fizikani o`qitishda tutgan o`rni 1.1.Ta’lim mazmunini shakllantirish tamoyillari Fizika o ‘ qituvchisining vazifasi o ‘ quvchilarda tabiatdagi hodisalarni dialektik tavsifi va moddiylik mohiyati haqidagi tasavvurlarni chuqurlashtirishdan iborat . O ‘ quvchilar materiya va harakatning bepoyonligi , yo ‘ q bo ‘ lmasligi va xilma - xilligi haqida xulosa qila olishlari va quyidagi muhim holatlarning mohiyatini ochib berish lozim . Fizik hodisalarning ob ’ ektiv realligi ; dunyoning moddiyligi ; harakat - materiyaning asosiy xossasi ekanligi ; fizik qonunlarning ob ’ ektiv tavsifdaligi tabiatni bilish mumkinligi kabilar shular jumlasiga kiradi . Qo ‘ llanilayotgan o ‘ qitish metodining tarbiyaviy ahamiyati ilmiy dunyoqarashni shakllantirishga , olamning yagona manzarasi haqidagi tasavvurni rivojlantirishga qo ‘ shgan hissasi bilan belgi - lanadi . Uning ahamiyati ilmiy bilimlarni o ‘ zlashtirishga ko ‘ mak - lashadi . Bilimlarni o ‘ quvchilarning shaxsiy ishonchiga aylanishi - ga ham yordam beradi . O ‘ quvchilarda hayotiy yo ‘ nalishlarni shakllanishiga ham ko ‘ maklashadi . Agar fizika o ‘ qitishning birinchi bosqichida ko ‘ p e ’ tibor o ‘ quvchilarning darslik bilan ishlashlaridagi oddiy va murakkab konspektlar tuzishlariga , paragraf rejalarini tuzishga qaratilsa , u holda bitiruvchi sinfda bu hol mutlaqo yetarli bo ‘ lmaydi . Fizika kursining predmetlararo bog‘lanishi. Fizika o‘qitish-da predmetlararo bog‘lanishni joriy qilish bitiruvchi sinf o‘quvchi-larida, chuqur va mustahkam bilim berishni shakllantirishga ko‘maklashadi. Ularda ilmiy dunyoqarashni va politexnik ta’limni to‘g‘ri shakllantirishga yordam beradi. Mamlakatimiz o‘qituvchilari to‘plagan tajribalarni umumlashtirish predmetlararo bog‘lanishni joriy qilish uchun kerak bo‘lgan ikkita asosiy g‘oyani ifodalashga imkon beradi:
- asosiy hodisa, tushuncha, nazariya va qonunlarni yagona talqin qilish. Yagona terminologiya, massa, energiya, modda, maydon, atomlar, molekulalar, elementar zarralar, kvant-mexanik tushunchalarni tushuntirishga (barcha predmetlarda) umumiy holda yondashish; saqlanish qonunlari (energiya, impuls, elektr zaryad), statik va kvant nazariyalar, fazo-vaqt tasavvurlardan butun fizika kursida bir xilda foydalanish; - turli fanlarda va o‘xshash o‘quv predmetlarida foydalaniladigan bilish metodlarini yoritish. Mamlakatimizda istiqlol yillarida Ulug‘bek ilmiy merosini o‘rganish borasida keng ko‘lamli ishlar amalga oshirilmoqda. Alloma yashagan davr, uning hayoti va faoliyati haqida yangi kitoblar, ilmiy maqolalar, badiiy asarlar yozilmoqda. Mirzo Ulug‘bekning «To‘rt ulus tarixi», «Ilmu nujum. Astralogiya» asarlari nashr etildi. Tarixchi olim A.Ahmedovning «O‘rta asrlarning buyuk allomasi», «Ulug‘bek Muhammad Tarag‘ay», “Mirzo Ulug‘bek va uning «Tarixi arba ulus» asari haqida», U.Uvatov va F.Karimovning «Amir Temur va Ulug‘bek zamondoshlari xotirasida» kitoblari nashrdan chiqdi. Akademik B.Valixo‘jayevning «Mirzo Ulug‘bek davri madrasalari» risolasi o‘quvchilarda katta qiziqish uyg‘otdi. “Ulug‘bekning hayoti va ilmiy faoliyati xalqimiz ma’naviyatining poydevoriga qo‘yilgan tamal toshlaridan biri bo‘lib, yurtimizda bundan necha zamonlar oldin fundamental fanlarni rivojlantirishga qanchalik katta ahamiyat berilganini ko‘rsatadi. “Ziji jadidi Ko‘ragoniy” deb nomlangan Ulug‘bek astronomik jadvali o‘rta asrlarda lotin tiliga tarjima qilingan. Buyuk alloma yaratgan Samarqand ilmiy maktabi faqat oliy o‘quv yurtigina emas, o‘sha davrning akademiyasi edi. Ta’lim mazmuni tamoyillari ta’lim berishning ma’lum ob’ektiv qonuniyatlarini o’zida aks ettiradi. Shuningdek, u ta’lim beruvchi va ta’lim oluvchi faoliyatining muhim ichki tomonlarini aks ettiradi hamda turli shaklda, turli mazmunda va har xil yo’sinda tashkil etiladigan ta’limning samaradorligini belgilaydi. Jumladan: - ta’limhning tarixiylik tamoyili - ilmning asosini o’qitishning uning rivojlanish tarixi, rivojlanishdagi qarama-qarshiliklar va g’oyalar kurashi,