logo

O’zbekiston tashqi siyosatining asosiy tamoyillari, ustuvor yo’nalishlari va istiqbollari.

Yuklangan vaqt:

12.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

717.7392578125 KB
REFERAT
Mavzu:O’zbekiston tashqi siyosatining asosiy tamoyillari, ustuvor
yo’nalishlari va istiqbollari. «O’zbekiston tashqi siyosatining asosiy tamoyillari, ustuvor yo’nalishlari va
istiqbollari.
REJA:
KIRISH
0’ZBEKISTONNING JAHON HAMJAMIYATGA QO’SHILISHI,
UNING RIVOJLANISHI VA XALQARO NUFUZINING ORTIB BORISHI,
0’zbekistonning   jahon   hamjamiyatidagi   o’mi.   Xalqaro   tashkilotlar   bilan
aloqalar o’matilishi.
XULOSA
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR
ILOVALAR KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi   Mustaqillikning   dastlabki   kunlaridanoq,
0‘zbekiston hukumati o‘z milliy manfaatlariga mos tashqi siyosat yo‘hni belgilash,
jahon   hamjamiyatiga   qo‘shilish   va   xorijiy   mamlakatlar   bilan   siyosiy,   iqtisodiy,
texnikaviy, madaniy aloqalar o‘matishga eng dolzarb vazifalardan biri deb qaradi.
0‘zbekiston   tarixida   birinchi   marta   tashqi   siyosat   asoslari   va   uning   bosh
yo‘nalishlari   qonun   yo‘li   bilan   mustaxkamlandi.   0‘zbekistonning   Oliy   Kengashi
Bayonotida   “Xalqaro   hamkorlikning   to‘la   huquqli   a’zosi   bo‘lgan   0‘zbekiston
Respublikasi   xalqaro   munosabatlarda   mustaqil   davlat,   xalqaro   huquq   sub’ekti
sifatida   qatnashadi.   Uning   asosiy   maqsadlari   mustahkam   tinchlik,   qurolsizlanish,
o‘z hududini qurol - yarog‘lardan holi qilish, yadroviy qurolni va boshqa ommaviy
qirg‘in qurollarini yo‘qotish, suveren davlatlar o‘rtasidagi nizo va ziddiyatlami hal
etishda kuch ishlatish va tazyiq o‘tkazishga, eng awalo harbiy kuch qo‘llashga yo‘l
qo‘ymaslik,   insoniyatning   jahonshumul   muammolarini   hal   etishda   davlatlar
hamkorligi va xalqlar birdamligidan iboratdir... 0‘zbekiston Respublikasi oldindan
hech qanday shart qo‘ymagan holda barcha sheriklar bilan bevosita teng huquqli,
o‘zaro manfaatli bitimlar hamda shartnomalar tuzish uchun o‘zini ochiq deb e’lon
qiladi”', deyilgan.
Birinchi   Prezidentimiz   0‘zbekistonning   tashqi   siyosati   istiqbolini   tariflab
shunday   deganlar;   “0‘zbekiston   dunyo   uchun   ochiq,   Biz   ham   dunyoning
0‘zbekistonga   katta   qiziqish   bilan   qarayotganini   his   etmoqdamiz.   Bir   paytda
0‘zbekiston   bir   yoqlama   iqtisodiyotga,   markazga   qaram   izdan   chiqqan
iqtisodiyotga ega bo‘lgan yarim mustamlaka mamlakat qatoriga aylangan edi”^.
0‘zbekiston   mustaqillik   tufayli   umumjahon   jarayonlariga   qo‘shilib   bordi
chunki   “mamlakatimizda   rivojlangan   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   farovon
demokratik   davlat   barpo   etishdek   oliy   maqsadga   erishmog‘imiz   uchun
0‘zbekistonning   jahon   hamjamiyatiga   kcng   miqyosda   integratsiyalashuvini
taminlash zarar”. 0’ZBEKIST0NNING JAHON HAMJAMIYATGA QO’SHILISHI, UNING
RIVOJLANISHIVA XALQARO NUFUZINING ORTIB BORISHI.
O’zbekisl:on Respublikasi tinchliksevar tashqi siyosatining yaratilishi
va uning siyosiy, huquqiy asoslari.
XX   asr   so’ngida   Markaziy   Osiyo   mintaqasida   yirik   o’zgarishlar   va   katta
jahonshumul   voqealar   yuz   berdi.   Markaziy   Osiyo   mintaqasida   yangi   suveren,
mustaqil davlatlar tashkil topdi. Bu esa esa jahon siyosiy xaritasida o’zgarishlarga
olib   keldi.   Markaziy   Osiyo   mintaqasida   0’zbekiston,   Qozog’iston,   Turkmanston,
Tojikiston,   Qirg’iziston   kabi   yangi   mustaqil   davlatlar   o’zining   yangi   taraqqiyot
yo’li   hamda   milliy   rivojlanish   modellarini   ishlab   chiqdilar   va   hayotga   tadbiq
etdilar. Endigina mustaqil taraqqiyot yo’lida turgan davlatlaming har birining olida
eng   muhim   ustivor   vazifa   sifatida   mintaqaviy   xavfsizlik,   tinchlik   va   barqaror
taraqqiyot   masallari   turar   edi.   Markaziy   Osiyo   davlatlari,   jumladan,   0’zbekiston
tashqi siyosatining eng muhim ustivor yo’nalishlaridan biri mintaqaviy xavfsizlik
va   barqarorlikni   ta’minlash,   xalqlar   tinchligiga   raxna   soluvchi   terrorizmning   har
qanday ko’rinishiga qarshi kurash olib borishdan iborat.
Kishilik   taraqqiyoti   tarixidan   ma’lumki,   hech   qaysi   davlat,   jamiyat   o’z
qobig’iga o’ralib, rivojlanmagan. Buning aksi o’laroq, mustaqil rivojlanish yo’lini
tanlashi   bilanoq   jahon   hamjamiyatiga   qo’shilib,   o’zaro   ko’p   tomonlama
hamkorlikni rivojlantirib taraqqiyot pillapoyalaridan dadil borgan.
0’zbekiston   ham   mustaqillikni   qo’lga   kiritishi   bilanoq   o’z   tashqi   siyosatining
ustivor   yo’nalishlarini   belgilab   oldi.   Jumladan,   0’zbekiston   Respublikasi   xalqaro
munosabatlaming   to’la   huquqli   sub’ekti   sifatida   tashqi   siyosati   davlatlaming
suveren   tengligi,   kuch   ishlatmaslik   yoki   kuch   bilan   tahdid   qilmaslik,
chegaralaming daxlsizligi, nizolami tinch yo’l bilan hal etish, boshqa davlatlaming
ichki   ishlariga   aralashmaslik   qoidalariga   va   xalqaro   huquqning   umume’tirof
etilgan   boshqa   qoidalari   va   normalariga   asoslangan   huquqiy   asoslari   ishlab
chiqildi.   SHuningdek,   respublikamiz   davlatning   xalqning   oliy   manfaatlari, hamdo’stliklarga   va   boshqa   davlatlararo   tuzilmalarga   kirishi   va   ulardan   ajralib
chiqishi konstitsutsiyaviy normalar asosida mustahkamlandi.^
Mustaqilligimizning   dastlabki   kunlaridayoq   0’zbekistonimizning   milliy
manfaatlariga   mos   keladigan   puxta   tashqi   siyosiy   yo’lni   belgilash,   jahon
hamjamiyatiga qo’shilish, horijiy mamlakatlar bilan siyosiy, diplomatik iqtisodiy,
ilmiy-   texnikaviy,   madaniy   aloqalar   o’matish   masalalari   dolzarb   vazifa   sifatida
ko’ndalang   bo’lib   turardi.   Bu   osongina   yechiladigan   vazifalar   emas   edi.
Masalaning   murakkabligi   shundan   iborat   ediki,   Ittifoq   davrida   tashqi   siyosat
yuritish,   tashqi   dunyo   bilan   aloqa   qilish,   tashqi   savdoni   tashkil   etish   Moskva,
markaziy   hokimiyat   tomonidan   olib   borilar   edi.   Respublikalar   esa,   jumladan,
0’zbekiston ham tashqi dunyodan ajralgan, to’g’ridan-to’g’ri aloqa qilolmaydigan
yopiq   mamlakat   edi.   Shu   bois   davlatimiz   tashqi   siyosat   yuritish   tajribasiga   ham,
jahon   diplomatiyasini,   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   biladigan   kadrlarga   ham   ega
emas edi. Respublikada bunday kadrlar tayy'oplovchi birorta ham o’quv yurti yo’q
edi.   Vaziyat   zudlik   bilan   tashqi   siyosiy   va   tashqi   iqtisodiy   aloqalami
shakllantirishni   talab   qilmoqda   edi.   Respublikamiz   Biinchi   Prezidenti   Islom
Karimovning   «O’zbekistonning o’z istiqlol  va taraqqiyot yo’li», “O’zbekiston
XXI asr bo’sag’asida: xavfsizlikka tahdid, barqarorlik shartlari va taraqqiyot
kafolatlari”^,   “O’zbekiston   iqtisodiy   islohotlarni   ehuqurlashtirish   yo’lida”*,
“O’zbekiston   XXI   asrga   intilmoqda”,   “0’zbekistonning   16   yillik   mustaqil
taraqqiyot yo’li”, “Yuksak ma’naviyat — yengilmas kuch”    kabi asarlarida va
“Bizning   bosh   maqsadimiz   -   jamiyatni   demokratlashtirish   va   yangilash,
mamlakatni modernizatsiya va isloh etishdir” “Mamlakatimizda demokratik
islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish
konsepsiyasi ”   kabi   ko’plab   ma’ruzalarida   mustaqil   tashqi   siyosat   yuritish
qoidalari   nazariy   va   amaliy   jihatdan   puxta   asoslab   berildi.   0’zbekiston
Respublikasi Konstitutsiyasining 17-moddasida*^ tashqi siyosat qoidalari qonunlashtirildi va u jahondagi ko’plab mamlakatlar bilan
hamkorlik   jarayonlari   ortga   qaytmasligining   huquqiy   kafolati   bo’lib   xizmat
qilmoqda.O’zbekistonni   xalqaro   huquq   sub’ekti   sifatida   belgilaydigan,
respublikaning   tashqi   siyosiy   va   tashqi   iqtisodiy   aloqalarini   tartibga   soladigan
qonunlar   qabul   qilindi.   «0’zbekiston   Respublikasi   tashqi   siyosiy   faoliyatining
asosiy   prinsiplari   to’g’risida»gi,   «Chet   el   investitsiyalari   va   xorijiy   ivestorlar
faoliyatining kafolatlari to’g’risida»gi, «Tashqi  iqtisodiy faoliyat to’g’risida»gi*^
va boshqa qonunlar hamda normativ hujjatlar ana shular jumlasidandir. Bular faol
va   keng   ko’lamli   hamkorlik   uchun   mustahkam   huquqiy   kafolat   yaratib   berdi.
Tashqi  aloqalami  ta’minlaydigan  vazirliklar  va muassasalar  tashkil  etildi. Tashqi
ishlar vazirligi, Tashqi iqtisodiy aloqalar vazirligi, Tashqi iqtisodiy faoliyat Milliy
banki,   ixtisoslashtirilgan   tashqi   savdo   firmalari   shular   jumlasidandir.   Jahon
iqtisodiyoti   va   diplomatiyasi   universiteti,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
huzuridagi   Davlat   va   jamiyat   qurilish   akademiyasi   va   boshqa   universitetlarda
tashqi   siyosiy   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   sohasi   uchun   mutaxassis   kadrlar
tay^'^orlash   yo’lga   qo’yildi.   Tashqi   siyosatga   tinchlik,   barqarorlik,   hamkorlik
yo’li asos qilib olindi.
0’zbekiston Respublikasi tashqi siyosatining asosiy tamoyillari quyidagilar:
-mafkuraviy qarashlardan qatiy nazar hamkorlik uchun ochiqlik,
umuminsoniy qadriyatlarga, tinchlrk va xavfsizlikni saqlashga sodiqlik;
- davlatlaming suveren tengligi va chegaralar daxlsizligini hurmat qilish;
- boshqa davlatlaming ichki ishlariga aralashmaslik;
-nizolami tinch yo’l bilan hal etish;
- kuch ishlatmaslik va kuch bilan tahdid qilmaslik;
- tnson huquqlari va erkinliklarmi hurmatlash; -ichki   milliy  qonunlar  va  huquqiy normalardan xalqaro  huquqning  umum  e’tirof
etilgan qoidalari va normalarining ustivorligi;
- davlatning,   xalqning   oliy   manfaatlari,   farovonligi   va   xavfsizligini
ta’minlash
maqsadida   ittifoqlar   tuzish,   hamdo’stliklarga   kirish   va   ulai'dan   ajralib
chiqish;
- tajovuzkor harbiy bloklar va uyushmalarga kirmaslik;
- davlatlararo aloqalarda teng huquqlilik va o’zaro manfaatdorlik, davlat
milliy manfaatlarining ustunligi;
-tashqi   aloqalami   ham   ikki   tomonlama,   ham   ko’p   tomonlama   kelishuvlar
asosida  rivojlantirish, bir davlat  bilan yaqinlashish  xisobiga boshqasidan
uzoqlashmaslik.
Mamlakatimizning   jahon   xalqlari   tinchligi   va   xavfsizligiga   mos   bo’lib
tushgan tinchliksevar tashqi siyosati, uni jahonda mustaqil davlat sifatida tezda tan
olinishini   ta’minladi.   0’zbekiston   Respublikasining   davlat   mustaqilligini
dunyodagi   nufuzli   davlatlar   tan   oldi,   ulaming   ko’plari   bdan   diplomatik   siyosiy,
iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy va madaniy aloqalar o’rnatildi.
0’zbekistonning jahon hamjamiyatida obro’-e’tiborining, nufuzining tobora
oshib   borishi   ham   istiqlolning   hosilasidir.   Buning   bir   qancha   omillari   va
manbalari mavjud;
Birinchidan, faqat mustaqil, ozod jamiyatdagina iqtisodiy infratuzilmaning
barcha   tarmoqlarini   muttanosib   rivojlantirishning   ijtimoiy-siyosiy   shart-sharoiti
yaratiladi.   Sobiq   sovet   hukmronligi   yillarda   0’zbekiston   faqat   xom   ashyo
yetishtfruvchi   hudud   edi.   O’zbekiston   mustaqilligi   sharoitida   og’ir   va   yengil
sanoatning   ko’plab   turlari   barpo   etildi.   Endi   0’zbekiston   o’zining   sifadi
malisulotlari bilan jahon bozorlarida obro’-e’tibor topmoqda, ko’plab buyurtmalar
qabul qilmoqda.
Ikkinchidan, istiqlol - bu dunyoga chiqish, jahon davlatlari va xalqaro  istiqlolning   dastlabki   davridanoq   jahon   hamjamiyatiga   qo’shilish   siyosatini   olib
bordi.   Bu   siyosat   mohiyatan   o’zaro   hurmat   va   milliy   manfaatdorlikka
asoslangandir.   Binobarin,   «0’zbekistonning   milliy   manfaadariga   mos   keladigan
ko’p   tomonlama   faol   tashqi   siyosatini   amalga   oshirish   -   davlatimizning
mustaqilligini   mustahkamlash,   iqtisodiy   qiyinchiliklami   bartaraf   etish   va   xalq
turmushini yaxshilashning zarur sharti va g’oyat muhim vositasidir».
Uchinchidan,   har   bir   davlatning   tashqi   siyosiy   mavqei,   nufuzi   u
mamlakatdagi   siyosiy   vaziyatga,   ijtimoiy-iqtisodiy,   intellektual-huquqiy
rivojlanish   darajasiga,   moddiy,   tabiiy-ashyoviy   zahiralarga   v.h.   bog’liq.
O’zbekistonda   barqaror   tinchlikning   ta’minlanishi   sifatli   qishloq   xo’jaligi   va
sanoat   mahsulotlari   ishlab   chiqarishga   asos   bo’lmoqda.   Demak,   mamlakatning
iqtisodiy qudrati tobora mustahkamlanmoqda. 0’z navbatida jamiyatda uning ko’p
yo’nalishi faol tashqi siyosat uchun ijtimoiy, iqtisodiy, ma’naviy asos hozirladi.
To’rtinchidan,   0’zbekistonning   xalqaro   mavqei   mustahkamlanib,   nufiizi
oshib   borishining   muhim   omillaridan   biri   jahon   hamjamiyati   bilan   hamkorlik
qilish   jarayonida   yangi   texnologiya   va   barqaror   investitsiyani   jalb   qilinishidadir.
Bu   borada   0’zbekistonning   hamdo’stlik   mamlakatlari   orasida   natijalari
samaralidir.   Juda   qisqa   vaqtda   0’zbekistonda   hozirgi   zamon   texnologiyasi   bilan
ishlaydigan   yuzlab   yirrk   qo’shma   korxonalar   qurildi   va   muvaftaqqiyatli
ishlamoqda.   Bu   qo’shma   korxonalarda   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlarga   jahon
bozorlarida   talab   tobora   oshib   bormoqda.   SHtmingdek,   0’zbekistonning
geosiyosiy   jihatdan   qulayligi   ya’ni   Markaziy   Osiyoning   tabiiy-xomashyo,
energetika,   transport   va   boshqa   kommunikatsiyalarga   qulay   va   boy   mintaqada
joylashganligi ham muhim ahamiyat kasb etmoqda.
Beshinchidan,   O’zbekistonning   jahondagi   nufuzining   mustahkamlanishi
va   yuksalishida   mamlakatda   xalqaro   huquq   talablariga   javob   beradigan   milliy
huquqiy tizinming yaratilganligidadir. Bu qonunlar majmuasida xalqaro huquq 
normalarining ustivorligi tan olinganligidadir. SHuning uchun ham O’zbekiston davlatining   tashqi   siyosatida   ochiq   oydinlik   prinsipiga   amal   qilib,   mafkuraviy,
diniy   qarashlaridan   qat’iy   nazar,   dunyoning   barcha   tinchliksevar   davlatlari   bilan
ikki tomonlama faol aloqalar o’matgan.
Oltinchidan,   0’zbekistonnig   jahon   hamjamiyatidagi   mavqeining
mustahkamlanishi  va nutuzining oshishida uning eksport qudrati yetakchi o’rinda
turadi.   Eksportga   yo’naltirilgan   iqtisodiyot   nafaqat   jamiyat   ijtimoiy   taraqqiyotini
tezlashtiradi, balki uning uzoq kelajak istiqbolini ham belgilab beradi. Bu borada
0’zbekiston   istiqlolining   o’n   olti   yilligi   arafasidagi   eng   katta   yutug’i   eksport
mahsulotlarini   xomashyo   holatida   emas,   balki   jahon   standartlari   darajasidagi
xaridorbop   sanoat   mahsulotlari   sifatida   chiqarishga   erishganligidadir.   Bu
mamlakat   iqtisodiyotini   intensiv   rivojlantirishning   eng   qulay   yo’li.   Hozir
0’zbekistonda   paxta   tolasiga   sanoat   ishlovi   beradigan,   qishloq   xo’jaligi
mahsulodarini  qadoqlaydigan, xaridorgir  sifatli  kiyim-kechak  ishlab chiqaradigan
o’nlab   sanoat   korxonalarining   ishlayotganligi   mamlakatning   eksport   ko’lamini
bildirib   turibdi.   0’zbekistonda   tayyorlangan   malisulodar   allaqachon   jation
bozorlariga   kirib   bordi   va   o’zining   talabchan   xaridorlariga   ega.   Bu   O’zbekiston
Birinchi   Prezidenti   LKarimovning   «eksport   imkoniyatlarini   kengaytirish,   jahon
bozorlariga   kirib   borish   uchun,   awalo,   qimmatbaho   xom   ashyoni   qayta   ishlash
negizida   tayyor   mahsulot   ishlab   chiqaruvchi   qo’shma   korxonalami   rivojlantirish
zarur.»‘* - degan g’oyasining hayotiy ifodasidir.
Yettinchidan,   0’zbekistonning   xalqaro   aloqalari   faqatgina   savdo-iqtisodiy
aloqalar   bilan   chegaralanmaydi.   U   juda   ham   ko’plab   yirik   xalqaro   tashkilotlar,
ilmiy,   madaniy   muassasalaming   teng   huquqli   a’zosidir.   Jumladan,   Birlashgan
Millatlar   Tashkiloti,   yevropada   xavfsizlik   va   hamkorlik   tashkiloti,   NATOning
«Tinchlik   yo’lida   hamkorlik»   dasturi,   Jalion   Sog’liqni   Saqlash   tashkiloti,
YUNESKO,   Iqtisodiy   hamkorlik   tashkiloti,   Xalqaro   valyuta   fondi,   Jahon   banki,
Xalqaro   moliya   korporatsiyasi   kabi   o’nlab   xalqaro   tashkilotlar   bilan   hamkorlik
qiladi. Endi yosh 0’zbekiston dunyoga chiqdi, uni jahon tanidi va tan oldi. Bunda «0’zbekiston   kelajagi   buyuk   davlat»   degan   bashoratning   amaldagi   tasdig’i
mujassamlashgan.
«O’zbekiston   Respublikasining   tappsi   siyosiy   faoliyatining   asosiy
prinsiplari   to’g’risida»gi   O’zbekiston   Respublikasining   1996   yil   26-   dekabr
Qonuni   mustaqil   tashqi   siyosiy   doktrinani   shakllantirishning   shox   ko’chasyni
ochib   berdi.   Ushbu   xujjatga   ko’ra   dunyoda   barqarorlikning   saqlanishi,   o’z
xavfsizligining   hamda   taraqqiyot   yo’lidan   barqaror   rivojlanish   uchun   shart-
sharoitlarning ta’minlanishi O’zbekiston uchun oliy milliy ustuvor yo’nalishlardir.
2012   yil   O’zbekiston   Respublikasi   tashqi   siyosati   uchun   tom   ma’noda
tarixiy   yil   bo’ldi,   desak,   aslo   mubolog’a   bo’lmaydi.   Zero,   aynan   shu   yili
mamlakatimizning   Birinchi   rahbari   Islom   Karimov   tomonidan   qonunchilik
tashabbusi   tartibida   kiritilgan   «O’zbekiston   Respublikasining   tashqi   siyosiy
faoliyati   Konsepsiyasini   tasdiqlash   to’g’risida»gi   Qonun   Oliy   Majlis   tomonidan
qabul kilindi va u kuchga kirdi. Mazkur Qonunni mamlakatimizning uzoq yillarga
mo’ljallangan   tashqi   siyosat   strategiyasini   belgilab   beruvchi   o’ta   muhim   hujjat
sifatida baholash mumkin
Qonunda   belgilab   berilgan   asosiy   prinsiplar   muliim   voqea   bo’ldi.   Bu
prinsiplar quyidagilardan iboratdrr:
1. 0’zbekistonning turli harbiy bloklardan uzoq bo’lishi;
2. 0’zining   suverentiteti   va   hududiy   yaxlitligini   himoya   qilish   bo’yicha
qafiy   pozitsiyaga   ega   bo’lishi   va   o’z   hududida   xorijiy   davlatlaming
harbiy bazalarini joylashtirilishiga yo’l qo’ymasligi ;
3. Ochiq, izchil va faol tashqi siyosat olib boorish;
Demak,   keltirilgan   ilmiy   xulosalardan   aniq   bo’lmoqdaki,   faqat   mustaqil
ozod   jamiyat   o’zini   har   tomonlama,   jumladan,   xalqaro   munosabatlar
doirasida ,ham yaqqol namoyon eta olar ekan. Mustaqil  0’zbekiston bu maktabni
yana muvaffaqqiyatli o’tadi. Endilikda 0’zbekiston davlati jahon hamjamiyatining katta
minbaridan   turib   dunyoning   global   muammolarini   hal   qilishda   faollik   va
tashabbus ko’rsatmoqda.
O’zbekistonning   tashqi   siyosat   konsepsiyasi   o’tgan   mustaqil   taraqqiyot
yillari   davomida   mamlakatimizda   tashki   siyosat   borasida   to’plangan   milliy
tajribani   umumlashtirish,   kolaversa,   ilg’or   xorijiy   mamlakatlar   tajribasini   chuqur
o’rganish   asosida   ishlab   chiqilgan   bo’lib,   u   hozirgi   davrning   murakkab
xususiyatlaridan   kelib   chikkan   holda   mamlakatimiz   tashqi   siyosatining   o’rta   va
uzoq muddatli strategiq maqsad va vazifalarini o’zida mujassam etadi. 0’zbekistonning   jahon   hamjaniiyatidagi   o’rni.   Xalqaro   tashkilotlar   bilan   aloqalar
o’rnatilishi.
0‘zbekiston   mustaqillikka   erishgandan   keyingi   yutuqlardan   muhimi   uning
jahon   hamjamiyatidan   munosib   o‘rin   olganidir.   1991-yil   31-avgustda   Oliy
Kengash   VI   sessiyasida   qabul   qilingan   «Mustaqillik   haqidagi   Qonun»da
0‘zbekistonning   tashqi   siyosatdagi   yo‘li   aniq   qilib   belgilangan   edi.   Jumladan
unda:   «Xalqaro   hamjamiyatning   to‘la   huquqli   a’zosi   bo‘lgan   0‘zbekiston   Res-
publikasi xalqaro munosabatlarda mustaqil davlat, xalqaro huquq sub’ekti sifatida
qatnashadi,   uning   maqsadlari   mustahkam   tinchlik,   qurolsizlanish,   o‘z   hududini
qurol-yaroqlardan   xoli   qilish,   yadroviy   qurolni   va   boshqa   ommaviy   qirg‘in
qurollarini yo‘qotish, suveren davlatlar o‘rtasidagi nizo va ziddiyatlami hal etishda
kuch ishlatish va tazyiqqa yo‘l qo‘ymaslikdan iborat», - deb qayd qilindi.
Oradan ma’lum muddat o‘tgandan so‘ng 1992-yil 8-dekabrda qabul qilingan
0‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   bu   yo‘l   yana   bir   bor   ta’kidlanib
davlatimiz   tashqi   siyosatining   asosiy   qoidalari   qonun   bilan   mustahkamlab
qo‘yildi.   «0‘zbekiston   Respublikasi   xalqaro   munosabatlaming   to‘la   huquqli
sub’ektidir.   Uning   tashqi   siyosati   davlatlaming   suveren   tinchligi,   kuch
ishlatmaslik yoki kuch bilan tahdid qilmaslik, chegaralaming daxlsizligi, nizolami
tinch   yo‘l   bilan   hal   etish,   boshqa   davlatlaming   ichki   ishlariga   aralashmaslik
qoidalariga   va   xalqaro   huquqning   umume’tirof   etilgan   boshqa   qoidalari   va
me’yorlariga   asoslanadi.   Respublika   davlaming,   xalqning   oliy   manfaatlari,
farovonligi   va   xavfsizligini   ta’minlash   maqsadida   ittifoqlar   tuzishi,
hamdo‘stliklarga   va   boshqa   davlatlararo   tuzilmalarga   kirishi   va   ulardan   ajralib
chiqishi   mumkin”,   -   deyiladi   0‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   17-
moddasida.
Konstitusiyaning   17-moddasida   belgilangan   tashqi   siyosatning   hukuqiy
asoslarini:
-   “O’zbekiston   Respublikasining   davlat   mustaqilligi   asoslari   to’g’risida”gi
1991 yil 31 avgustdagi qonuni; - “Tashki   iqtisodiy   faoliyat   to’g’risida”gi   2000   yil   26   maydagi   yangi
tahrirdagi qonuni;
- “Mudofaa tugrisida”gi 2001 yil 11 maydagi yangi tahrirdagi qonuni;
- “O’zbeqiston Respubliqasi  tashqi  siyosiy faoliyatsh^ing asosiy  prinshshlari
to’g’risida’gi 1996 yil 26 dekabrdagi qonuni;
- “O’zbeqiston Respubliqasining xalqaro shartnomalari to’g’risida”gi 1995 yil
22 dekabrdagi qonuni;
- Oliy   Majlisining   1995   yil   30   avgust   Qarori   bilan   qabul   qilingan
“O’zbeqiston   Respublikasining   Harbiy   doqtrinasi”   kabi   normativ-hukuqiy
hujjatlar tappsil etadi.
0‘zbekistonning   tashqi   siyosat   borasida   tutgan   yo‘li   davlatimiz   biron   bir
buyuk   davlat   ta’sir   doirasiga   tushib   qolmasligi,   xalqaro   maydonda   tinchlik   va
xavfsizlikni   ta’minlash,   mojarolarni   tinch   yo‘l   bilan   hal   etish,   boshqa
mamlakatlaming   ichki   siyosat   iga   aralashmaslik,   mafkuraviy   qarashlardan   qat’i
nazar   tashqi   siyosatda   ochiq-oydinlik   tamoyilini   ro‘yobga   chiqarish,   xalqaro
tashkilotlar   doirasida   hamkorlikni   chuqurlashtirish   hamda   xalqaro   huquqning
umumeTirof etilgan qoidalari va mezonlariga asoslanadi.
1992   yil   2-martda   0‘zbekiston   Respublikasi   o‘z   tarixida   birinchi   bor   jahon
hamjamiyatining   teng   huquqli   sub’ekti   sifatida   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti
a’zoligiga qabul qilindi. Bu tarixiy voqea 0‘zbekistonning mustaqil davlat sifatida
xalqaro   hamjamiyatdan   munosib   o‘rin   olishida   katta   ahamiyatga   ega   bo‘ldi.
Markaziy   Osiyoda   xavfsizlik,   barqarorlik   va   hamkorlik   masalalari   bo‘yicha
BMTning   Toshkentda   doimiy   ishlovchi   seminarini   chaqirish,   Tojikiston   va
Afg‘oniston   mojarolari,   narkobiznesga   qarshi   kurashni   kuchaytirish,   Orol
muammosini   hai   etish   va   boshqa   masalalar   bo‘yicha   bir   qator   takliflami   o‘rtaga
qo‘ydi.
0‘zbekiston   Prezidentining   asosli   mulohazalari   bu   nufiizli   tashkilot
tomonidan inobatga olinib, 1993 yil fevral oyida Toshkentda VMT vakolatxonasi
ta’sis   etilib,   ish   boshladP.   Xolid   Malik   BMTning   O‘zbekiston   dagi   vakili   qilib
yuborildi. Bugungi   kunda   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   0‘zbekistondagi
vakolatxonasi   respublikada   BMTning   Taraqqiyot   Dasturi,   Sanoat   taraqqiyoti
Dasturi, qochoqlar ishi bo‘yicha vakillari Oliy Komissari, Jahon sogTiqni saqlash
tashkiloti,   Aholi   joylashish   jamg‘armasi,   Narkotiklami   nazorat   qilish   bo‘yicha
Dastur,   Bolalar   jamg‘armasi   singari   ixtisoslashgan   muassasalami   o‘z   tarkibiga
birlashtirishgamuvaffaq bo‘ldi.
0‘zbekiston   1992   yil   fevral   oyida   dunyoda   tinchlikni   mustahkamlash,   inson
huquqlarini  himoya qilish bo‘yicha katta tadbirlami amalga oshirayotgan nufuzli
xalqaro   tashkilot   evropada   Xavfsizlik   va   Hamkorlik   Tashkilotiga   (YXHT)   a’zo
bo‘lib   kirdi.   I.A.Karimovning   1992-yil   9-10-iyulda   bo‘lib   o‘tgan   evropada
Xavfsizlik va Hamkorlik Tashkilotining majlisida ishtirok etishi, nutq so‘zlashi va
uning   10-iyulda   bo‘lgan   majlisiga   raislik   qilishi   0‘zbekiston   ning   jahon
hamjamiyatiga muvaffaqiyatli kirib borayotganligini ko‘rsatdi.
O‘zbekistonning   xalqaro   miqyosda   tinchliksevar   siyosat   o‘tkazishi   uchun
keng   imkoniyatlar   vujudga   keldi.   1993-yil   sentabrda   bo‘lib   o‘tgan   Birlashgan
Millatlar   Tashkilotining   48-sessiyasida   O‘zbekiston   Birinchi   Prezidenti
l.A.Karimovning ishtiroki va unda qilgan maYuzasi 0‘zbekistonni jahonga ko‘hna
va navqiron davlat sifatida tanitdi^^.
0‘zbekiston   jahondagi   105   mamlakatni   birlashtimvchi   qo‘shilmaslik
harakatiga   qabul   qilindi.   Bo‘lg‘usi   jahon   Parlamentining   timsoli   bo‘lmish
Parlamentlararo Ittifoqqa kirdi.
Mamlakatimiz   Parlamentlararo   Ittifoqning   93   va   94-konferensiyalarida
hamda   YXHT   Parlament   Assambleyasining   har   yili   o‘tkaziladigan   sessiyasida
muntazam qatnashmoqda. Oliy Majlis Raisi YXHT Parlament Assambleyasining
Vitse-   prezidenti   etib   saylandi.   Ana   shu   va   boshqa   xalqaro   anjumanlarda
0‘zbekiston   vakillari   ma’ruza   va   axborotlar   bilan   chiqdilar,   qator   takliflarni
o‘rtaga   tashladilar.   Shu   tariqa   respublika   Parlamenti   a’zolarining   ovozi   xalqaro
maydonda baralla yangramoqda.   Davlatimizning   obro‘-e’tibori   mustahkamlanib,   xalqaro   miqyosda
tobora ko‘proq e’tirof etilmoqda.
Mustaqillikning   ilk   damlaridayoq   Oliy   Majlis   Raisi   ye.X.   Xalilovning
Avstriya,   Germaniya,   Ispaniya,   SHveysariya,   Belgiya,   Bolgariya,   Pokiston,
Turkiya,   Janubiy   Koreya   va   boshqa   bir   qancha   mamlakatlaming   davlat
boshliqiari,   parlament   va   vakolatxonalar   boshliqlari   bilan   uchrashuvlari   bo‘lib
o‘tdi.   Oliy   Majlisda   o‘n   uchta   parlament   delegatsiyasi,   shu   jumladan   GFR,
Yaponiya,   Quvayt,   Litva,   Latviya,   Pokiston,   Bolgariya   va   Turkiya
mamlakatlarining   parlament   delegatsiyalari,   Shveysariya,   Xitoy,   GFR   va
Litvaning   rasmiy   hukumat   delegatsiyalari,   turli   xalqaro   tashkilotlaming   o‘n   uch
nafar   vakdi,   xorijiy   davlatlaming   O‘zbekiston   dagi   elchilari   va   elchixonalari
hamda   vakolatxonalari   xodimlaridan   28   kishi,   shu   jumladan,   Fransiya,   GFR,
Janubiy Kogeua, AQSH, Rossiya, Pokiston, Turkiya, Buyuk Britaniya, Shvetsiya,
Hindiston   namoyandalari   qabul   qilindi.   0‘z   navbatida   0‘zbekiston   parlamenti
a’zolarining   delegatsiyalari   bir   qancha   davlatlarda,   shu   jmnladan,   AQSH,   GFR,
Turkiya kabi mamlakatlarda bo‘lishdi^^.
O‘zbekiston   Respublikasi   bir   qator   ixtisoslashgan   nuftizli   xalqaro   iqtisodiy,
ilmiy-texnika   va   madaniy   tashkilotlar   -   Jahon   iqtisodiy   hamkorlik   tashkiloti,
Jahon   Banki,   Xalqaro   valyuta   jamg‘armasi,   evropada   tiklanish   va   taraqqiyot
banki, Xalqaro mehnat tashkiloti, Xalqaro pochta ittifoqi, Jahon sog‘liqni saqlash
tashkiloti,   Xalqaro   Olimpiya   Qo‘mitasi,   Osiyo   va   Tinch   okean   havzasi   bo‘yicha
iqtisodiy va ijtimoiy komissiya, Markaziy Osiyo mamlakatlari iqtisodiy hamkorlik
tashkiloti,   Bojxonalar   hamkorligi   Kengashi,   BMTning   taTim,   fan   va   madaniyat
bo‘yicha Qo‘mitasi (YUNESKO) va boshqa tashkilotlar a’zosidir^®.
0‘zbekiston   mustaqil   davlat   sifatida   ko‘plab   xaiqaro   Konvensiyalarga   va
VMT   hamda   YXHT   kabilarning   protokollariga   qo‘shildi.   SHu   yillar   mobaynida
0‘zbekiston   o‘zining   tashqi   siyosatida,   awalo,   jahonning   taraqqiy   etgan
mamlakatlar   bilan   o‘zaro   munosabatlarini   rivojlantirishga   katta   ahamiyat   berdi.
AQSH, Germaniya, Fransiya, Italiya, Buyuk Britaniya, YAponiya, Janubiy Koreya,   Turkiya   va   boshqa   ko‘plab   rivojlangan   mamlakatlar   bilan   o‘matilgan
aloqalar o‘z natijalarini  bera boshladi. Turkiya bilan abadiy do‘stlik shartnomasi
0‘zbekiston tashqi siyosatidagi o‘ziga xos yangilikdir.
1995   yil   15-16-sentabrda   Toshkentda   Markaziy   Osiyo   Xavfsizlik   va
Hamkorlik   masalalariga   bag‘ishlangan   seminar   Kengashi   bo‘ldi.   Bu   Kengashda
ishtirok   etish   uchun   31   mamlakat,   oltita   Xalqaro   Tashkilotlar   vakillari
qatnashdilar.   Mintaqa   xavfsizligi   va   mojarolaming   oldini   olish   masalalari   ko‘rib
chiqildi^*.
1995  yil oktabrda nishonlangan Birlashgan Millatlar Tashkilotining 50 yilligi
va   uning   yubiley   sessiyasi   O‘zbekistonning   xalqaro   siyosat   borasidagi   yangidan
yangi   imkoniyatlarini   ko‘rsatishga   sharoit   yaratdi.   Birinchi   Prezidentimiz
I.A.Karimovning ana shu mo‘tabar minbardan turib so‘zlagan nilioyatda qisqa va
lo‘nda   nutqi   jahon   hamjamiyatining   tamoyilga   aylangan   qarasMaririi
o‘zgartirishga,   xalqaro   tashkilotlar   faoliyatini   yangicha   shakl   va   mazmun   bilan
boyitishga o‘ziga xos ta’sir ko‘rsatdi. Jumladan, u mamlakatlararo, mintaqalararo
va   qifalararo   munosabatlami   chuqurlashtirish,   har   bir   mintaqada   vujudga
kelayotgan   ijtimoiy-siyosiy   jarayonlaming   borishidan   oldindan   ogoh   bo‘lish,
ulami o‘z vaqtida o‘rganish va zarur xulosalarga kelish, shu asosda umumbashariy
muammolami chigallashtirmasdan hal etish masalalarini ko‘tardi.
Darhaqiqat, XXI asr har bir davlat rahbarining faqat o‘z mamlakati va xalqi
doirasida   o‘ylashi   kabi   hodisalarni   unchalik   ham   xush   ko‘rmaydi.   YAngi   yuz
yillik   o‘z   tabiati   va   ehtiyojiga   ko‘ra   endi   tor   «mahalliy»   doiralardan   keng
dunyoviy   maydonga   chiqishni,   mamlakatning   kundalik   tashvishlariga   o‘ralashib
qolmasdan, olam minbarlaridan turib dunyo kengliklariga nazar tashlashni va shu
asosda   umumbashariy   muanunolar   hamda   xalqaro   masalalami   hal   etishning
umuminsoniy va er kurrasining istiqboliga daxldor bo‘lgan keng miqyosli fikrlash
tarzini taqozo etadi. Bulaming bari yangi dunyoning va yangi yuz yillikning jahon
siyosatiga olib kirayotgan g‘oyat insonparvar, hayotiy va ezgulikka tayangan, dunyo siyosatining
yangi madaniyat darajasini belgilaydigan omillardir.
0‘zbekiston   Birinchi   Prezidentining   Birlashgan   Milladar   Tashkiloti   Bosh
Assambleyasining   50-sessiyasida   ko‘targan   dolzarb   masalalari   butun   jahon
siyosatdonlari   va   ulkan   davlat   arboblarini   jiddiyroq   o‘ylashga,   masalalar
mohiyatini   ancha   chuqurroq   anglashga,   yangi   asr   ostonasida   turib,   yuz   yilliklar
ortini   yorqinroq   va   ravshanroq   ko‘rishga   da’vat   etayotgani   bejiz   emas.
I.A.Karimov   bu   ulkan   minbardan   turib,   birinchidan,   davlat   arboblari   va
siyosatdonlar   diqqatini   milliy   xavfsizlik   masalasini   hozirgi   zamon   talab   va
ehtiyojlari nuqtai nazardan qa^dadan ko‘rib chiqishga qaratdi. CHunki hozirgacha
Xavfsizlik   Kengashiga   doimiy   a’zo   bo‘lgan   besh   davlat   Birlashgan   Millatlar
Taslikiloti   a’zoligiga   kirgan   187   davlat   tashvislilarini,   ulaming   muammolari   va
taqdirini   hal   etishga   qodir   emasligini,   keng   dunyoning   bir-biriga   o‘xshamagan,
bir-   birini   takrorlamaydigan   va   hatto   bir-biriga   zid   muammolarining   barchasini
qamrab   olishga   kuchi   etmasligini,   bu   keng   miqyosli   ishga   qodir   emasligini
ko‘rsatib   berdi.   SHuning   uchun   ham   Xavfsizlik   Kengashi   doimiy   a’zolari
doirasini, ulaming faoliyat maydonini kengaytirish va mazmunini chuqurlashtirish
zarar ekanligiga hamjamiyat a’zolarining e’tiborini qaratmoqda. Ana shu kengash
a’zoligiga Germaniya va Yaponiya mamlakatlarini ham qo‘shish zararligini aytdi
va ulaming no mz odini ko‘rsatdi.
1997-2001   yillar   davomida   faoliyat   olib   borgan   “6+2”   guruhi   1997-yili
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tashabbusi   bilan   BMT   kotibiyatida   tashkil
topgan   edi.   Bu   guruh   Afg’onistonda   o’sha   paytda   hukmron   bo’lgan   ikki   asosiy
harbiy   kuch-   Ahmadshoh   Ma’sud   boshchiligidagi   Tolibon   harakati   qo’shinlari
o’rtasidagi   qurolli   lo’qnashuv-u   mojarolami   siyosiy   uoT   bilan   hal   etish   va   bu
mamlakatda   tinchlik   o’matishga   qaratilgan   edi.   Muloqot   gurahining   birinchi
uchrashuvi 1997-yil 16-oktabrda Nyu-Yokda bo’ldi. Mazkur anjuman 0’zbekiston
rahbariyatining ko’p yillik sa’y-harakatlari natijasi edi. Mazkur   muloqot   guruhiga   Afg’onistonga   chegaradosh   bo’lgan   6   mamlakat;
Xitoy Xalq Respublikasi,  Pokiston Islom  Respubhkasi,  Eron Islom Respublikasi,
Tojikiston, Turkmaniston, 0’zbekiston va AQSH hamda Rossiya kiritilgan edi^*^.
BMT   Bosh   Assambleyasining   2000-yil   sentabr   oyida   o‘tgan   «Mingyillik
sammiti»da   davlatimiz   rahbari   xalqaro   terrorchilik   va   giyohvand   moddalaming
noqonuniy savdosiga qarshi kurashga, mintaqaviy xavfsizlikni  mustahkamlashga,
BMT   faoliyati   va   uning   tarkibiy   tizimini   isloh   qilishga   doir   ko‘plab   takliflami
bildirdi.   Xalqaro   jamoatchilik   e’tiborini   yana   bir   bor   Orol   muammosiga   qaratdi.
Ta’kidlamoq   joizki,   Oroldagi   vaziyat   nafaqat   Markaziy   Osiyo   mintaqasi,   balki
butun   dunyo   mamlakatlarining   ekologik   muammosidir.   SHundan   kelib   chiqqan
holda,   davlatimiz   rahbari   «Mingyillik   sammiti»da   ekologik   xavfsizlik   sohasidagi
xalqaro hamkorlikni qo‘llab-quwatlash, ushbu xayrli ishlarga xalqaro tashkilot va
donor  mamlakatlardan moliyaviy vositalar  jalb etish  maqsadida  BMTning Atrof-
muhit   muhofazasi   bo‘yieha   xalqaro   dasturi   huzurida   Orol   va   Orolbo‘yi
muammolari kengashini tuzishni taklif qildi.
Evropada   xavfsizlik   va   hamkorlik   tashkilotining   1999-yilgi   Istanbul
sammitida   Islom   Karimov   BMT   huzurida   terrorchilikka   qarshi   kurash   bo‘yicha
xalqaro   markaz   tashkil   etish   g‘oyasini   ilgari   surdi.   2001-yil   28-sentabrda   VMT
Xavfsizlik   kengashi   doirasida   terrorchilikka   qarshi   kurash   qo‘mitasining   tashkil
etilishi bu g‘oyaning amaliy natijasi bo‘ldi.
0‘zbekiston   ayni   vaqtda   BMTning   mavjud   12   aksilterror   konvensiyasiga
hamda   narkotik   moddalar   savdosiga   qarshi   kurashga   oid   konvensiyalariga
qo‘shilgan.   Bu   yo‘nalishdagi   hamkorlikning   amaliy   ifodasi   sifatida   2000-yil   19-
20-oktabr   kunlari   Toshkentda   BMT   bilan   hamkorlikda   «Markaziy   Osiyoda
xavfsizlik   va   barqarorlikni   mustahkamlash;   giyohvand   moddalar,   uyushgan
jinoyatchiilik   va   terrorizmga   qarshi   kurashda   umumiy   yondashuv»   mavzuida
xalqaro konferensiya o‘tkazildi^^. 2006   yilning   sentabrida   esa   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   vakillari
Qozog‘istonning Semipalatinsk shahrida «Markaziy Osiyoda yadro qurolickn xoli
hudud   barpo   etish   to‘g‘risida»gi   shartnomani   imzoladilarlslom   Karimov
g‘oyasining   amaliy   natijasi   bo‘lgan   bu   shartnoma   mintaqamizda   tinchlikni
mustahkamlash   va   ommaviy   qirg‘in   qurollari   tarqalishining   oldini   olishdagi,
pirovardida   dunyoda   yalpi   yadroviy   xavfsizlikni   ta’minlash   yo‘lidagi   g‘oyat
muhim qadam bo‘ldi.
Mamlakatimiz   BMT   va   uning   ixtisoslashgan   tashkilotlari   bilan   turli
yo‘nalishlarda   samarali   hamkorlik   qilib   kelmoqda.   Bunda   Islom   Karimovning
xalqaro   integratsiyani   kuchaytirish,   barqarorlikni   mustahkamlash   va   davlatlararo
hamkorlikni   rivojlantirishga   qaratilgan   hamda   tinchlikparvarlikka   asoslangan
izchil siyosati muhim omil bo’ldi.
2017-yilning   sentabr   oyida   Nyu-York   shahrida   bo‘lib   o‘tgan   VMT   Bosh
Assambleyasming 72-sessiyasida batafsil bayon qildi. So‘ng o‘tgan yilning noyabr
oyida   Samarqand   shahrida   bo‘lib   o‘tgan   "Markaziy   Osiyo:   yagona   tarix   va
umumiy   kelajak,   barqaror   rivojlanish   va   taraqqiyot   yo‘lidagi   hamkorlik"
mavzusidagi   konferensiyada   davlatimiz   rahbari   Markaziy   Osiyo,   jumladan,
Afg‘onistonda   mustahkam   tinchlik   va   barqarorlikni   ta’minlash   bo‘yicha
mintaqaviy   va   xalqaro   miqyosdagi   qo‘shma   sa’y-harakatlaming   keng   qamrovli
dasturini taklif etdP^.
Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   «globallashuv   va   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalari   jadal   rivojlanib   borayotgan   bugungi   sharoitda   yoshlarga   oid
siyosatni shakllantirish va amalga oshirishga qaratilgan umumlashtirilgan xalqaro
huquqiy hujjat - BMTning Yoshlar huquqlari to‘g‘risidagi xalqaro konvensiyasini
ishlab   chiqish"ni   taklif   etdi.   Shuningdek,   0‘zbekiston   rahbari   jalion
jamoatchiligiga   "islom   dinining   asl   insonparvarlik   mohiyatini"   yetkazishga
chaqirdi. 0‘zbekiston   Prezidenti   BMTga   a’zo   davlatlarga   "VMT   Bosli
Assambleyasining   "MaTifat   va   diniy   bag‘rikenglik"   deb   nomlangan   maxsus
rezolutsiyasini   qabul   qilisli   taklifi"   bilan   murojaat   qildi.   «Bu   hujjatning   asosiy
maqsadi - barchaning taTim olish huquqini ta’minlashga, savodsizlik va jaholatga
barham   berishga   ko‘maklashishdan   iborat.   Ushbu   rezolutsiya   bag‘rikenglik   va
o‘zaro   hurmatni   qaror   toptirish,   diniy   erkinlikni   ta’minlash,   eTiqod
qiluvchilaming huquqini himoya qilish, ulaming kamsitilishiga yo‘l qo‘ymaslikka
ko‘maklashishga qaratilgan", deb ta’kidladi Shavkat Mirziyoyev", deyiladi TASS
xabarida.
VMT   rasmiy   sayti   (un.org)   axborot   berishicha,   Shavkat   Mirziyoyev
Amudaryo   va   Sirdaryo   havzalari   suv   resurslaridan   foydalanish   to‘g‘risidagi
konvensiyalar   loyihalarini   qo‘llab-quwatlashini   qayd   etdi   hamda   xalqaro
hamjamiyatni Orol dengizi butkul qurishining oldini olishga chaqirdi.
0‘zbekiston AQSh Prezidenti Donald Trampning Afg‘oniston bilan qo‘shni
mamlakatlami  afg‘on muammosini  tinch yo‘l  bilan hal  qilishga ko‘maklashishga
oid   da’vatini   qo‘llab-quwatlaydi   hamda,   Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning
fikricha, Afg‘onistonda  tinchlikka erishishning yagona  yo‘li  -  markaziy  hukumat
va mamlakat ichidagi asosiy siyosiy kuchlar o‘rtasida oldindan hech qanday shart
qo‘ymasdan, to‘g‘ridan-to‘g‘ri muloqot olib borishdir. Prezident O‘zbekiston
Afg‘onistonning   iqtisodiy   tiklanishiga,   uning   transport   va   energetika
inlfatuzilmasini   rivojlantirishga,   milliy   kadrlarini   tay>'orlashga   bundan   buyon
ham hissa qo‘shadi, deb qayd qilib o’tdi. Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   tashqi   siyosatda   odil   ^rategiyasi
0’zbekii^ton tashqi siyosatiga Harakatlar iftrategiyasining ahamiyati
O'zbekiston   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   2017—^2021   yillarda   O'zbekistonni
rivojlantirishning beshta ustuvor yo'nalishi bo'yicha Harakat strategiyasi haqidagi
farmonni   imzoladi.   Strategiya   loyihasi   dolzarb   hamda   aholi   va   tadbirkorlami
tashvishga   solayotgan   masalalami   atroflicha   o'rganish,   qonunchilik,   huquqni
muhofaza   qilish   amaliyoti   va   xorijiy   tajribani   tahlil   qilish   yakunlari   bo'yicha
ishlab chiqilgan. Harakatlar strategiyasi 5 bosqichda amalga oshirilib, ulaming har
biri   bo'yicha   yil   nomianishidan   kelib   chiqqan   holda   alohida   bir   yillik   daviat
dasturini   tasdiqlashni   nazarda   tutdi.   Imzolangan   farmonda   davlat   va   jamiyat
qurilishi   tizimini   takomillashtirishning   5   ta   ustuvor   yo'nalishi   keltirildi   va
shulardan   beshinchisi   -Xavfsizlik,   millatlararo   totuvlik   va   diniy   bag'rikenglikni
ta'minlash   hamda   chuqur   o'ylangan,   o'zaro   manfaatli   va   amaliy   tashqi   siyosat
sohasidagi ustuvor yo'nalishlar sifatida belgilab o'tildi-^^.
Strategiyaning mazmun va mohiyatiga tayanib, uning asosiy xususiyatlarini
hisobga   olishimiz   kerak.   Birinchidan,   Strategiyani   qabul   qilish   bugungi   0‘zbek
jamiyatida   jiddiy   muammolar   mavjudligini   tan   olish   ekanini   anglatadi.   Bunday
hoiatda,   ushbu   muammolami   yechish   ham   ulaming   to‘g‘ridan   to‘g‘ri   tan
olinishidan   boshlanadi.   0‘zbekistonning   yangi   rahbariyati   Harakatlar   Strategiyasi
doirasida   keng   ko‘lamli   va   tarixiy   islohotlami   yo‘lga   qo‘yish   orqali   muhim
qadamni qo‘ydi.
Ikkinchidan, birinchi marta bunday keng ko‘lamli dastur Hukumat va xalq
o‘rtasida   to‘g‘ridan   to‘g‘ri   muloqot   orqali   qabul   qilindi.   Awal   uni   qabul   qilish
strategiyasining loyihasi ommaviy axborot vositalarida va Intemetda e’lon qilindi
va   har   bir   fliqaro   o‘z   fikrini   bildirish,   qarashlari   bilan   bo‘lishish   va   unga
p‘zgartishlar   kiritishga   imkon   yaratdi.   Shu   nuqtayi   nazardan   qaraganda   o‘zbek
xalqi, jumladan, ekspertlar hamjamiyati vakillari, xususiy sektor, tadbirkorlar. nodavlat   tashkilotlar,   hatto   xorijiy   ekspertlar   ham   strategiyaning   hammualliflari
bo‘lishdi.   Shu   orqali   xalq   qaror   qabul   qilish   jarayonida   ishtirok   etish   uchun
haqiqiy   imkoniyatni   qo‘lga   kiritdi   va   bu   umummilliy   muhokama   mavzusiga
aylandi.
Uchmchidan,   Strategiya   nafaqat   hujjat,   balki   haqiqiy   harakatlar   va   aniq
choralar uchun yo‘l xaritasidir. Bu balandparvoz gaplar yoki PR kampaniyasining
populist   deklaratsiyasi   emas.   Shu   bois   bugun   biz   0‘zbekiston   ijobiy   va   dinamik
o‘zgarishlami   kuzatmoqda.   O‘zbekiston   viloyatlariga   ko‘plab   tashriflar   aholiga
Prezident  bilan muloqotga kirishish imkonini  bermoqda. Hukumat  va mintaqaviy
darajada   tez-tez   o‘zgarishlar,   shuningdek,   islohotlarga   moyil   bo‘lgan   yosh
vazirlami tayinlash 0‘zbekiston rahbariyatining modemizatsiya qilishga qaratilgan
jiddiy e’tiborini tasdiqlaydi.
To‘rtinchidan,   0‘zbekiston   Markaziy   Osiyo   bo‘yicha   demografik
ko‘rsatkichlari   eng   yirik   bo‘lgan   davlat   hisoblanadi.   Mintaqaning   deyarli   yarim
aholisi 0‘zbekiston fuqarosi hisoblanadi. Mustaqillikdan buyon 0‘zbekiston aholisi
50   foizga   (20   milliondan   33,2   milliongacha)   oshdi.   Bir   so‘z   bilan   aytganda,
mintaqadagi   har   ikkinchi   odam   0‘zbekiston   Respublikasi   fiiqarosi   hisoblanadi.
Shunday qilib, Markaziy Osiyo aholisining yarmi rivojlanishning yangi bosqichiga
o‘tdi.
Shu   munosabat   bilan,   Strategiyani   amalga   oshirish   nafaqat   0‘zbekistonga,
balki   butun   Markaziy   Osiyo   mintaqasiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin.
0‘zbekiston   mintaqaning   barcha   davlatlari,   jumladan,   Afg‘oniston   bilan
chegaradosh. 0‘zbekistonning faol mintaqaviy siyosati va butun dunyoga ochiqligi
Markaziy Osiyoda yangi siyosiy voqea bo‘ldi.
BMT   Bosh   Assambleyasining   2017   yil   sentabridagi   murojaatida
Sh.Mirziyoev   0‘zbekiston   zamonaviy   tashqi   siyosatining   asosiy   yo‘nalishlarini
ta’riflab, Markaziy Osiyo mintaqasi asosiy ustuvor yo‘nalish ekanligini ta’kidladi
va buni "ongli ravishdagi tanlov" deb atadi. U "tinch va iqtisodiy jihatdan gullab-
yashnayotgan   Markaziy   Osiyo   bizning   eng   muhim   maqsadimiz   va   asosiy
vazifamiz", deb ta’kidladi. Bundan tashqari, Prezident Markaziy Osiyo davlatlari rahbarlarining   sammitini   tashkillashtirish   tashabbusi   bilan   davlatlararo   aloqalami
kuchaytirishga   alohida   urg‘u   berdi.   U   ta’kidlaganidek,   "Prezidentlar   muntazam
maslaliadashuv   uclirashuvlarini   o‘tkazish"   qo‘shnilar   bilan   yaqinlashish
tendensiyasini mustahkamlashga yordam beradi^^.
Davlatimizning   tashqi   siyosati   haqida   so‘z   yuritar   ekanmiz,   2017-yil   bu
borada   ko‘p   jihatdan   muvaffaqiyatli   bo‘lganhii   mamnuniyat   bilan   qayd   etish
o‘rinlidir.   Biz   xorijiy   sheriklarimiz,   awalo,   yaqin   qo‘shnilarimiz   bilan   do‘stona
munosabatlami rivojlantirish va mustahkamlash bo‘yieha aniq natijalarga erishdik.
Ko‘r   yillardan   buyon   yechilmay   kelayotgan   masalalami   birgalikda   amalda   hal
qilishni   boshladik.   Bo‘lib   o‘tgan   ko‘plab   oliy   darajadagi   tashrif   va   uchrashuvlar
barcha   murakkab   masalalami   hal   etish   uchun   ochiq   va   amaliy   muloqot,   o‘zaro
manfaatlami hisobga olish va oqilona murosa yo‘lini izlash muhimligini ko‘rsatdi.
Bugungi   kunda   hayotning   o‘zi   barcha   sohalar   kabi   tashqi   siyosat   yo‘nalishidagi
faoliyatimizni   ham   tanqidiy   qayta   ko‘rib   chiqishni,   Tashqi   ishlar   vazirligi,
elchixonalarimiz,   butun   diplomatik   korpusimiz   ishini   yangicha   tashkil   qilishni
talab etimoqda.
Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti,   Yevropada   xavfsizlik   va   hamkorlik
tashkiloti,   Shanxay   hamkorlik   tashkiloti,   Islom   hamkorlik   tashkiloti   va   boshqa
nufuzli xalqaro tuzilmalar va moliyaviy institutlar bilan sherikligimiz sifat jihatdan
yangi   bosqichga   ko‘tarildi.   Toshkent   shahrida   Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot
bankining   vakolatxonasi   qayta   ish   boshladi.   Biz   Xalqaro   valyuta   jamg‘armasi,
Jahon banki, Osiyo taraqqiyot banki, Islom taraqqiyot banki, Osiyo inffastmktura
investitsiyalari banki bilan hamkorlikni yangicha asosda yo‘lga qo‘ydik.
2017 yilda  xorijiy  sheriklarimiz  bilan 200  dan  ortiq xalqaro  shartnomalar,
shuningdek,  savdo-iqtisodiy   va  investitsiya   sohalarida  qiymati  qariyb  60  milliard
dollarlik   kelishuv   va   bitimlar   imzolandi.Chet   el   mamlakatlari   va   xalqaro
tashkilotlar   bilan   amaliy   hamkorlikni   rivojlantirish   bo‘yicha   40   dan   ortiq   “yo‘l
xaritalari”   tasdiqlandi.   Ko‘rib   turganingizdek,   qisqa   vaqt   ichida   juda   ko‘p   ishlar
qilindi. Bunda Tashqi ishlar vazirligi va xorijdagi qator elchixonalarimizning ham munosib   hissasi   bor.   Faqat   2017-yilning   o‘zida   tashabbusi   va   natijadorligi
yo‘qligi, sustkashligi hamda yo‘l qo‘ygan xatolari uchun 10 nafar elchi, jumladan,
Xitoy, Yaponiya, Turkiya, Malayziya va boshqa davlatlardagi elchilar vazifasidan
ozod etildi.
Tashqi ishlar vazirligi va 0‘zbekistonning xorijdagi elchixonalari faoliyatini
tanqidiy o‘rganish va tubdan takomillashtirish bo‘yicha maxsus komissiya taslikil
qilindi.   Ushbu   komissiya   ishiga   Prezidentning   Davlat   maslahatchisi   O.Murodov
rahbarlik   etib   tayillandi   va   elchixonalar   faoliyatini   mutlaqo   yangicha   asosda
tashkil   etish   vazifa   qilib   olindi.   Bu   nafaqat   elchixonalaming   tashldliy   tuzilmasi,
balki   elchilaming   kundalik   amaliy   faoliyatingizga   ham   daxldordir.   Har   bir
elchixonaga   mamlakatimizning   muayyan   hududlari   va   iqtisodiyot   tarmoqlari
hamda   yirik   korxonalami   biriktirib   qo‘yishga   qaror   qilindi.   Bu   o‘z   navbatida
eksport va turizmni rivojlantirish, investitsiya, biznes kooperatsiyani kuchaytirish
bo‘yicha aniq loyihalami amalga oshirish bilan bog‘liq masalalami tezkor
hal qilish imkonini beradi.
Shuningdek, viloyat hokimlari bir yilda kamida ikki marta tegishli mamlakatlarga
xizmat safariga yuborilishi rejalashtirdgan. Ular shaharsozlik va obodonlashtirish,
inlfatuzilmani   rivojlantirish,   zamonaviy   axborot,   energiya   tejaydigan
texnologiyalami joriy etish, sanoat va qishloq xo‘jaligi, ta’lim va sog‘liqni saqlash
sohalaridagi   ilg‘or   xorijiy   tajribani   o‘rganib,   o‘z   hududlarida   keng   joriy   qilishi
lozim^*.
Xorijiy   mamlakatlardagi   elchilar   va   diplomatik   vakolatxonalarimiz
faoliyatini,   awalo,   ulaming   amaliy   ish   natijalari   va   kelgusiga   mo‘ljallangan   aniq
rejalarini   chuqur   va   atroflicha   o‘rganish   maqsadida   Prezident   huzuridagi
Xavfsizlik   kengashining   sektor   mudrri   E.G‘aniyev   hamda   Strategik   va
mintaqalararo   tadqiqotlar   instituti   direktori   V.Norov   rahbarligida   komissiya
tashkil etishga qaror qilindi.
Mamlakatimizning   iqtisodiy   rivojlanishi   ko‘p   jihatdan   faol   investitsiya
siyosatiga bog‘liq. Shu asosda davlatimizning raqobatbardoshligi va, eng asosiysi. aholi   farovonligi   tubdan   oshishi,   yangi   korxona   va   tarmoqlar,   yangi   ish   o‘rinlari
yaratilishini,   uchun   0‘zbekistonga   kelayotgan   sayyohlar   oqimini   kengaytirish
bo‘yicha elchixonalarga qushimcha topshiriqlar berildi.
Shuni   alohida   ta’kidlash   joizki,   xorijiy   turistlami   mamlakatimizga   jalb
etish yuzasidan elchilarimizning Turizmni rivojlantirish bo‘yicha davlat qo‘mitasi
raisi   A.Abduhakimov   va   Savdo-sanoat   palatasi   raisi   A.lkromov   bilan   birgalikda
tizimli ravishda qattiq ishlashi talab qilinagan. 0‘zbekiston ochiq, amaliy va o‘zaro
manfaatli   hamkorlikni   rivojlantirishga   tayyor   ekanini   xorijiy   mamlakatlaming
keng   jamoatehiligiga   yetkazish   bo‘yicha   muntazam   ish   olib   borish   kerakligi
elchilarga uklatildi.
2017   yilning   noyabr   oyida   Samarqand   shahrida   bo‘lib   o‘tgan   "Markaziy
Osiyo:   yagona   tarix   va   umumiy   kelajak,   barqaror   rivojlanish   va   taraqqiyot
yo‘lidagi   hamkorlik"   mavzusidagi   konferensiyada   davlatimiz   rahbari   Markaziy
Osiyo,   jumladan,   Afg‘onistonda   mustahkam   tinchlik   va   barqarorlikni   ta’minlash
bo‘yicha   mintaqaviy   va   xalqaro   miqyosdagi   qo‘shma   sa’y-harakatlaming   keng
qamrovli dasturini taklif etdi.
0‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   nutqlaridagi   dasturiy   nizomlar,
uning Markaziy Osiyo va Afg‘onistondagi  joriy vaziyat, rivojlanish istiqbollariga
bergan   bahosi   xalqaro   hamjamiyatda   katta   qiziqish   uyg‘otdi.   Davlatimiz   rahbari
ta’kidlaganidek, «Evroosiyoning “yuragi”da joylashgan Markaziy Osiyo? Yevropa
va Yaqin Sharq, Janubiy va Sharqiy Osiyoni bog‘lovchi ko‘prikdir»^^.
Mintaqamiz tabiiy resurslarga boy, bu yerda ko‘plab mamlakatlar va butun
mintaqalar   rivojiga   sezilarli   darajada   ta’sir   ko‘rsatgan   noyob   madaniyat   va
taraqqiyot   salohiyati   mavjud.   Shu   bilan   birga,   Shavkat   Mirziyoyevning   fikricha,
Markaziy   Osiyoda   jahonning   qudratli   davlatlarining   manfaatlari   kesishmoqda,
beqarorlik   va   qarama-qarshilik   o‘choqlariga   tutash   bo‘lgan   ushbu   mintaqa   yaqin
va uzoq xorijda ro‘y berayotgan barcha salbiy jarayonlar ta’sirini his etmoqda. FOYDALANILGAN MANBALAR VA ADABIYoTLAR RO’YXATI;
i. Qonunlar va huqukiy-me’yoriy hujjatlar
I.O’zbekiston Respublikasining Konstitusiyasi.-Toppsent: O’zbekiston, 2009.
II. Rasmiy adabiyotlar
2.1. Mirziyoyev.Sh.M.   Tankidiy   tahlil,   kat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik—   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak-
T.O’zbekiston, 2017Y
2.2. Mirziyoyev   Sh.M.   Milliy   tarakkiyot   yo’limizni   katiyat   bilan   davom   ettirib,
yangi boskichga kzl^aramiz. - T.: O’zbekiston, 2017. - 592bet
2.3
2.4. Karimov   I.A.   O’zbekistonning   o’z   istiklol   va   tarakkiyot   yo’li.-T:
O’zbekiston, 1992.-78 b.
2.5. Karimov I.A. O’zbekiston. milliy istiqlol, ikgisod, siyosat, mafk\ra.  Asarlar,
1-jild.-T: O’zbekiston, 1996.-364 b
2.6. Karimov I.A. O’zbekiston: milliy istiklol, iqtisod, siyosat, mafkura.
Asarlar, 1-jild.-T; O’zbekiston, 1996.-364 b.
2.7. Karimov   I.A.   Yangicha   fikrlash   va   ishlash   -   davr   talabi.   5-jild.   -
T.:O’zbekiston. 1997.-B. 122-123.
2.8. Karimov   I.A.   O’zbek   xalki   hyech   kachon,   hyech   kimga   karam   bo’lmaydi.
Asarlar, 13-jild.-T; O’zbekiston, 2005,- 448 b.
2.9. Karimov   I.A.   Mamlakatni   modernizasiya   kilish   va   iktisodiyotimizni
barkaror rivojlantirish yo’lida.  Asarlar, 16-jild.-T; O’zbekiston, 2008. -368
b.
2.10. Karimov   I.A.   Jahon   inkirozining   okibatlarini   yengish,   mamlakatimizni
modernizasiya kilish va tarakkiy topgan davlatlar darajasiga ko’tarish sari.
Asarlar, 18-jild.-T: O’zbekiston, 2010. chukurlashtirish   va   fukarolik   jamiyatini   rivojlantirish   konsepsiyasi
(O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi va Senatining
ko’shma majlisidagi ma’ruza). -T: O’zbekiston,  2010 .
2.12. Karimov I.A. Demokratik islohotlarni yanada chukurlashtirish va fukarolik
jamiyatini shakllantirish - mamlakatimiz tarakkiyotining asosiy mezonidir.
Asarlar,  \ 9 - j i l d . ~   T :   U z b e k i s t o n ,   2 0 1 1 .
2.13. Karimov I.A. O’zbekiston Konstitusiyasi - biz uchun demokratik tarakkiyot
yo’lida   va   fuqarolik   jamiyatini   barpo   etishda   mustahkam   poydevordir.
//Xalk so’zi, 2009 yil 6 dekabr.
2.14. Karimov I. O’zbekiston Respublikasi  Oliy Majlisi  Qonunchilik palatasi va
Senatining   ko’shma   majlisidagi   ma’ruzasi.//   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti Matbuot xizmatining veb-sayti-www-press- servise.uz.
2.15. Islom   Karimovning   2012   y.9   iyul   “Fukarolarning   o’zini   o’zi   boshkarish
organlari   xodimlari   mehnatini   rag’batlantiripna   oid   kushimcha
chorag’tadbirar to’g’risida “ gi Farmoni // O’zbekiston Resublikasi  konun
xujjatlari to’plami. - 2012. - 28 son. - 309 modda; 7- son - 188- modda. ' IV. Internet saytlari
4.1. www.gov.uz    .
4.2. www.press-service.uz    .
4.3. www.uza.uz   
4.4. www.bilim.uz    .

REFERAT Mavzu:O’zbekiston tashqi siyosatining asosiy tamoyillari, ustuvor yo’nalishlari va istiqbollari.

«O’zbekiston tashqi siyosatining asosiy tamoyillari, ustuvor yo’nalishlari va istiqbollari. REJA: KIRISH 0’ZBEKISTONNING JAHON HAMJAMIYATGA QO’SHILISHI, UNING RIVOJLANISHI VA XALQARO NUFUZINING ORTIB BORISHI, 0’zbekistonning jahon hamjamiyatidagi o’mi. Xalqaro tashkilotlar bilan aloqalar o’matilishi. XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ILOVALAR

KIRISH Mavzuning dolzarbligi Mustaqillikning dastlabki kunlaridanoq, 0‘zbekiston hukumati o‘z milliy manfaatlariga mos tashqi siyosat yo‘hni belgilash, jahon hamjamiyatiga qo‘shilish va xorijiy mamlakatlar bilan siyosiy, iqtisodiy, texnikaviy, madaniy aloqalar o‘matishga eng dolzarb vazifalardan biri deb qaradi. 0‘zbekiston tarixida birinchi marta tashqi siyosat asoslari va uning bosh yo‘nalishlari qonun yo‘li bilan mustaxkamlandi. 0‘zbekistonning Oliy Kengashi Bayonotida “Xalqaro hamkorlikning to‘la huquqli a’zosi bo‘lgan 0‘zbekiston Respublikasi xalqaro munosabatlarda mustaqil davlat, xalqaro huquq sub’ekti sifatida qatnashadi. Uning asosiy maqsadlari mustahkam tinchlik, qurolsizlanish, o‘z hududini qurol - yarog‘lardan holi qilish, yadroviy qurolni va boshqa ommaviy qirg‘in qurollarini yo‘qotish, suveren davlatlar o‘rtasidagi nizo va ziddiyatlami hal etishda kuch ishlatish va tazyiq o‘tkazishga, eng awalo harbiy kuch qo‘llashga yo‘l qo‘ymaslik, insoniyatning jahonshumul muammolarini hal etishda davlatlar hamkorligi va xalqlar birdamligidan iboratdir... 0‘zbekiston Respublikasi oldindan hech qanday shart qo‘ymagan holda barcha sheriklar bilan bevosita teng huquqli, o‘zaro manfaatli bitimlar hamda shartnomalar tuzish uchun o‘zini ochiq deb e’lon qiladi”', deyilgan. Birinchi Prezidentimiz 0‘zbekistonning tashqi siyosati istiqbolini tariflab shunday deganlar; “0‘zbekiston dunyo uchun ochiq, Biz ham dunyoning 0‘zbekistonga katta qiziqish bilan qarayotganini his etmoqdamiz. Bir paytda 0‘zbekiston bir yoqlama iqtisodiyotga, markazga qaram izdan chiqqan iqtisodiyotga ega bo‘lgan yarim mustamlaka mamlakat qatoriga aylangan edi”^. 0‘zbekiston mustaqillik tufayli umumjahon jarayonlariga qo‘shilib bordi chunki “mamlakatimizda rivojlangan bozor iqtisodiyotiga asoslangan farovon demokratik davlat barpo etishdek oliy maqsadga erishmog‘imiz uchun 0‘zbekistonning jahon hamjamiyatiga kcng miqyosda integratsiyalashuvini taminlash zarar”.

0’ZBEKIST0NNING JAHON HAMJAMIYATGA QO’SHILISHI, UNING RIVOJLANISHIVA XALQARO NUFUZINING ORTIB BORISHI. O’zbekisl:on Respublikasi tinchliksevar tashqi siyosatining yaratilishi va uning siyosiy, huquqiy asoslari. XX asr so’ngida Markaziy Osiyo mintaqasida yirik o’zgarishlar va katta jahonshumul voqealar yuz berdi. Markaziy Osiyo mintaqasida yangi suveren, mustaqil davlatlar tashkil topdi. Bu esa esa jahon siyosiy xaritasida o’zgarishlarga olib keldi. Markaziy Osiyo mintaqasida 0’zbekiston, Qozog’iston, Turkmanston, Tojikiston, Qirg’iziston kabi yangi mustaqil davlatlar o’zining yangi taraqqiyot yo’li hamda milliy rivojlanish modellarini ishlab chiqdilar va hayotga tadbiq etdilar. Endigina mustaqil taraqqiyot yo’lida turgan davlatlaming har birining olida eng muhim ustivor vazifa sifatida mintaqaviy xavfsizlik, tinchlik va barqaror taraqqiyot masallari turar edi. Markaziy Osiyo davlatlari, jumladan, 0’zbekiston tashqi siyosatining eng muhim ustivor yo’nalishlaridan biri mintaqaviy xavfsizlik va barqarorlikni ta’minlash, xalqlar tinchligiga raxna soluvchi terrorizmning har qanday ko’rinishiga qarshi kurash olib borishdan iborat. Kishilik taraqqiyoti tarixidan ma’lumki, hech qaysi davlat, jamiyat o’z qobig’iga o’ralib, rivojlanmagan. Buning aksi o’laroq, mustaqil rivojlanish yo’lini tanlashi bilanoq jahon hamjamiyatiga qo’shilib, o’zaro ko’p tomonlama hamkorlikni rivojlantirib taraqqiyot pillapoyalaridan dadil borgan. 0’zbekiston ham mustaqillikni qo’lga kiritishi bilanoq o’z tashqi siyosatining ustivor yo’nalishlarini belgilab oldi. Jumladan, 0’zbekiston Respublikasi xalqaro munosabatlaming to’la huquqli sub’ekti sifatida tashqi siyosati davlatlaming suveren tengligi, kuch ishlatmaslik yoki kuch bilan tahdid qilmaslik, chegaralaming daxlsizligi, nizolami tinch yo’l bilan hal etish, boshqa davlatlaming ichki ishlariga aralashmaslik qoidalariga va xalqaro huquqning umume’tirof etilgan boshqa qoidalari va normalariga asoslangan huquqiy asoslari ishlab chiqildi. SHuningdek, respublikamiz davlatning xalqning oliy manfaatlari,

hamdo’stliklarga va boshqa davlatlararo tuzilmalarga kirishi va ulardan ajralib chiqishi konstitsutsiyaviy normalar asosida mustahkamlandi.^ Mustaqilligimizning dastlabki kunlaridayoq 0’zbekistonimizning milliy manfaatlariga mos keladigan puxta tashqi siyosiy yo’lni belgilash, jahon hamjamiyatiga qo’shilish, horijiy mamlakatlar bilan siyosiy, diplomatik iqtisodiy, ilmiy- texnikaviy, madaniy aloqalar o’matish masalalari dolzarb vazifa sifatida ko’ndalang bo’lib turardi. Bu osongina yechiladigan vazifalar emas edi. Masalaning murakkabligi shundan iborat ediki, Ittifoq davrida tashqi siyosat yuritish, tashqi dunyo bilan aloqa qilish, tashqi savdoni tashkil etish Moskva, markaziy hokimiyat tomonidan olib borilar edi. Respublikalar esa, jumladan, 0’zbekiston ham tashqi dunyodan ajralgan, to’g’ridan-to’g’ri aloqa qilolmaydigan yopiq mamlakat edi. Shu bois davlatimiz tashqi siyosat yuritish tajribasiga ham, jahon diplomatiyasini, tashqi iqtisodiy faoliyatni biladigan kadrlarga ham ega emas edi. Respublikada bunday kadrlar tayy'oplovchi birorta ham o’quv yurti yo’q edi. Vaziyat zudlik bilan tashqi siyosiy va tashqi iqtisodiy aloqalami shakllantirishni talab qilmoqda edi. Respublikamiz Biinchi Prezidenti Islom Karimovning «O’zbekistonning o’z istiqlol va taraqqiyot yo’li», “O’zbekiston XXI asr bo’sag’asida: xavfsizlikka tahdid, barqarorlik shartlari va taraqqiyot kafolatlari”^, “O’zbekiston iqtisodiy islohotlarni ehuqurlashtirish yo’lida”*, “O’zbekiston XXI asrga intilmoqda”, “0’zbekistonning 16 yillik mustaqil taraqqiyot yo’li”, “Yuksak ma’naviyat — yengilmas kuch” kabi asarlarida va “Bizning bosh maqsadimiz - jamiyatni demokratlashtirish va yangilash, mamlakatni modernizatsiya va isloh etishdir” “Mamlakatimizda demokratik islohotlarni yanada chuqurlashtirish va fuqarolik jamiyatini rivojlantirish konsepsiyasi ” kabi ko’plab ma’ruzalarida mustaqil tashqi siyosat yuritish qoidalari nazariy va amaliy jihatdan puxta asoslab berildi. 0’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 17-moddasida*^