logo

ARAB XALIFALIGI MADANIYATI

Yuklangan vaqt:

16.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

1116.3447265625 KB
ARAB XALIFALIGI 
MADANIYATI VII asr boshida Arabiston yarim orollarida yirik Arab davlati tashkil 
topdi. Davlatning voha va shaharlar aholisi kam bo‘lgan va ularni bir-
biridan Arabiston sahrosi ajratib turgan. U jug‘rofiy jihatdan qulay 
joylashgan bo‘lib qadimdan Sharq va G‘arbdagi turli mamlakatlar bilan 
iqtisodiy va madaniy aloqalar o‘rnatishga intilib kelgan. Atrofda 
bo‘layotgan barcha siyosiy voqyealar arab xalqlari taqdiriga ta'sir 
etmay qolmadi.  qadimdan  qabila  bo‘lib  yashab  kelayotgan  arablar  ittifoqi 
mustahkam  emas  edi.  Ular   goh   birlashib ,  gohida  esa  parchalanib 
ketar  edilaBu  narsa  arablar  siyosati  va  diniy  ta'limotida  ham  o‘z 
aksini topdi. Aholi orasida ko‘p xudolik – butparastlik urf edi (xususan 
Ka'bada  360-ta  but  haykali  bo‘lib  ularning  eng  yiriklari  Xubal  va  Lut 
bo‘lgan).
Shunday bir vaziyatda Islom to‘g‘ri va yo‘lni ko‘rsatuvchi din sifatida 
yuzaga keldi. Islom – bu Alloh yagona deya itirof etib, unga 
bo‘ysunmoqlik va butun qalbi bilan unga ixlos qilmoqlik hamda Alloh 
buyurgan diniy e'tiqodga iymon keltirmoqlik demakdiIslom «itoat», 
«bo‘ysunish» ma'nolarini bildiradi. Bu dinning asoschisi Muhammad 
payg‘ambar (570-632) makkalik Abdulloh degan kishining o‘g‘li 
bo‘lgan.  Uning bobosi Abutolib quraysh qabilasining boshlig‘i bo‘lgan. 
«Payg‘ambari oxirzamon» ota-onadan juda erta yetim qolib, shu 
bobosining tarbiyasida ulg‘aydi.
Muhammad payg‘ambar ta'limotiga ergashganlarni “muslim” ya'ni 
«itoatkorlar» deb yuritilgan. O‘z payg‘ambarlik faoliyatini Muhammad 
Makkada boshlagan.
Ma'lumki, Makkada Ka'batulloh joylashgan bo‘lib diniy ta'limotga ko‘ra 
uni dastlab Odam Ato barpo etgandiKeyinchalik esa «Ollohning uyi» 
deya nom olgan bu muqaddas dargohni Ibrohim payg‘ambar o‘g‘li 
Ismoil bilan birga kayta qurgan va birinchi Haj safarini uyushtirgan. 
Ka'baning ichida muqaddas tosh «Hajar-ul-asvad» o‘rnatilgan. Har yili 
bu muqaddas joyga millionlab musulmonlar ziyoratga keladilar. Muhammad payg‘ambar muslim (musulmon)larning yagona Alloh 
oldida   teng   ekanliklarini , Yaratganning o‘zi har bandasiga rizq-nasiba 
ulashishini, jamiyatdagi adolatsizlikka qarshi jazo muqarrar va har bir 
kishi bu dunyodagi ishlariga ko‘ra taqdirlanishini, inson yolg‘iz 
Allohgagina e'tiqod qilishini targ‘ib qiladi. Bu ta'limot aholining barcha 
qatlamlari manfaatlariga mos bo‘lib,  tez   orada , dastlab shahar ahli 
ichida tarqala boshlaydi. Ammo yangi din tarafdorlarining ahvoli 
ularning e'tiqodlariga ko‘ra og‘irlashib borgandan so‘ng, bir qism 
musulmonlar Habashistonga, ba'zilari shimolga qarab ketishga majbur 
bo‘ldilaMuhammad ham o‘ziga qarshi turgan quraysh qabilasi 
a'zolarining tazyiqu-ta'qibi kuchayib ketgan 622 yil 16 iyulida (ba'zi 
manbalarda 15 iyul deyiladi) o‘zining eng yaqin do‘sti, safdoshi Abu 
Bakr bilan Makkadan Madinaga kuchishga majbur bo‘ladi. Bu arab tilida 
«hijrat» deb atalib shu kundan boshlab musulmon olamida qabul 
qilingan hijriy yil boshlanadi (Hijriy yil hisobi 2 xil bo‘ladi: hijriy- qamariy, 
ya'ni oy hisobi bo‘yicha  va   hijriy-shamsiy , quyosh hisobi bo‘yicha).  •
Madinada Muhammad o‘z ta'limotini davom ettiradi. Bu shaharda shuhrat qozongan 
makkaliklar butparastlik g‘oyalariga qarshi ham harbiy, ham siyosiy zarba bera 
boshlaydilar.
Muhammad vafotidan so‘ng (632 yil) uning tomonidan tuzilgan ittifoq arab qabilalarini 
birlashtiruvchi yanada katta markazga aylandi. Madinadagi bu ittifoq boshida Ollohning 
noiblari, xalifalar turar edi. Sun'iy mazhabdagi musulmonlarda asosan dastlabki to‘rt 
xalifa alohida ahamiyatga ega. Bular – Abu Bakr (632-634), Umar (634-644), Usmon (644-
656) va Hazrati Ali vakilligini tan olishgan.
Xalifalar yil sayin g‘oya va e'tiqod sifatida Islom ta'limotini takomillashtira 
bordilaUlarning himmati bilan Madinada 114 suradan iborat «qur'oni Karim» tartib 
topdi. Xalifa Usmon davrida Muhammadning ta'lim va o‘gitlari 50 yil deganda yozuvga 
tushiriladi.  Arablar Amudaryodan shimolda joylashgan yerlarga “Movaraunnahr”, 
ya'ni, «ikki daryo oralig‘i yohud daryo ortidagi yerlar» deya nom 
berishgan. Hozirgi Afg‘oniston shimoli, Eronning shimoli-sharqiy qismi 
hamda Janubiy Turkmanistondan Amudaryoga qadar bo‘lgan hududlar 
esa Xuroson deb yuritilgan.
Arablarning Movaraunnahrga qarshi harbiy yurishlari o‘z maqsad va 
rejalari bilan ikki davrga bo‘linadi. Birinchi davrda xalifalik istilo etishni 
emas, balki harbiy jihatdan tayyorgarlik ko‘rish, mahalliy hukmdorlar 
kuch-qudratini sinash mavjud jug‘rofiy, harbiy, iqtisodiy siyosiy 
joylashuvni o‘rganish, kichik yurishlar orqali o‘ljalar orttirish rejasini 
amalga oshiradi.
Arablarning 705 yili qutayba ibn Muslim boshchiligida Balxni bosib 
olishi bilan ikkinchi asosiy harbiy harakati boshlanadi. Balxdan tashqari 
qutaybaga Chag‘oniyon, Shuman va Markaziy Osiyo janubidagi kichik 
viloyatlar bo‘ysunadi. Shunday qilib, 10 yil davomida olib borilgan doimiy kurashlar natijasida 
Movaraunnahr xalifalik ixtiyoriga utadi.
Arablar o‘z hukmronligining siyosiy negizini mustahkamlash va uning 
barqarorligini ta'minlashda islom dinini keng yoyishga va uni targ‘ib 
qilishga katta e'tibor berdilaMarkazny Osiyo aholisi ichida e'tiqod 
qilinayotgan zardushtiylik,  moniylik , buddizm, nasroniy va boshqa 
dinlar soxta deb e'lon qilindi.
Ayniqsa zardushtiylikka qarshi keskin kurash olib borildi. Bosib olingan 
yerlarda uning barcha ibodatxonalari o‘rniga masjidlar barpo etildi. 
Zardushtiy adabiyotlar, xususan diniy kitoblar, so‘g‘d  tilidagi   nomalar , 
xalq adabiyoti yo‘q qilindi.   Muhammad payg‘ambar hayoti, faoliyati va o‘gitlari haqidagi 
hadislardiHadislar to‘plami IX asrda vatandoshlarimiz Buxoriy va Muslim 
kabi muhaddislar tomonidan amalga oshirilgan.
VII asrning ikkinchi yarmidan boshlab Xalifalik tobora kengayib boradi va 
o‘z chegaralarini g‘arbu-sharq tomon uzaytirishga harakat qiladi. Yaqin 
va O‘rta Sharqning boy viloyatlari qo‘lga olinib, nihoyatda uyushgan va 
jangovar arab qo‘shini shiddat bilan harakatlarni boshlab yuboradi. • O‘zaro tenglik va mustahkam e'tiqod dini bo‘lgan islomni birinchi
navbatda kambag‘allar qabul qila boshladilaAholining yuqori va o‘rta qatlamlari uni bir necha vaqt qabul 
qilmay turdilaArab bosqini shubhasiz, o‘lka xalqlarining madaniy-ma'rifiy yodgorliklariga qattiq ta'sir 
ko‘rsatdi. Ular shu paytgacha  saqlab   kelgan   yozuvlari , madaniyatlari,adabiyoti va dini bilan bog‘liq 
obidalari tiklanib bo‘lmas darajada yo‘q qilindi.
Masalaning boshqa tomoni shundaki, Islom dinining ko‘p  jihatdan   afzalligi , axloq va intizom nuqtai 
nazaridan ommaviyligi xususiyati arablar bosib olgan mamlakatlar aholisi tomonidan uning tez orada 
qabul etilishiga sabab bo‘ldi. Uni pul va qilich bilan olib kelish mumkin emas edi. qachonki islom 
mohiyatiga etilgachgina unga rag‘bat va e'tiqod ham kuchayib boradi.
Maishiy hayot bobida, zakot masalasida qur'on va shariat ahkomlarining qoidalari mehnatkash aholi 
tomonidan tezda qabul qilindi. Alloh oldidagi tenglik esa dinning ahamiyatini kuchaytirar edi. Islomning 
xalqparvarlik ruhi hal qiluvchi ahamiyatga ega bo‘ldi. Zero islom ma'naviy bo‘shliqni tugatdi. I
Uning ahamiyati bilan istilochilar harakatini adashtirib yubormaslik kerak.

ARAB XALIFALIGI MADANIYATI

VII asr boshida Arabiston yarim orollarida yirik Arab davlati tashkil topdi. Davlatning voha va shaharlar aholisi kam bo‘lgan va ularni bir- biridan Arabiston sahrosi ajratib turgan. U jug‘rofiy jihatdan qulay joylashgan bo‘lib qadimdan Sharq va G‘arbdagi turli mamlakatlar bilan iqtisodiy va madaniy aloqalar o‘rnatishga intilib kelgan. Atrofda bo‘layotgan barcha siyosiy voqyealar arab xalqlari taqdiriga ta'sir etmay qolmadi.

qadimdan qabila bo‘lib yashab kelayotgan arablar ittifoqi mustahkam emas edi.  Ular goh birlashib , gohida esa parchalanib ketar edilaBu narsa arablar siyosati va diniy ta'limotida ham o‘z aksini topdi. Aholi orasida ko‘p xudolik – butparastlik urf edi (xususan Ka'bada 360-ta but haykali bo‘lib ularning eng yiriklari Xubal va Lut bo‘lgan). Shunday bir vaziyatda Islom to‘g‘ri va yo‘lni ko‘rsatuvchi din sifatida yuzaga keldi. Islom – bu Alloh yagona deya itirof etib, unga bo‘ysunmoqlik va butun qalbi bilan unga ixlos qilmoqlik hamda Alloh buyurgan diniy e'tiqodga iymon keltirmoqlik demakdiIslom «itoat», «bo‘ysunish» ma'nolarini bildiradi. Bu dinning asoschisi Muhammad payg‘ambar (570-632) makkalik Abdulloh degan kishining o‘g‘li bo‘lgan. 

Uning bobosi Abutolib quraysh qabilasining boshlig‘i bo‘lgan. «Payg‘ambari oxirzamon» ota-onadan juda erta yetim qolib, shu bobosining tarbiyasida ulg‘aydi. Muhammad payg‘ambar ta'limotiga ergashganlarni “muslim” ya'ni «itoatkorlar» deb yuritilgan. O‘z payg‘ambarlik faoliyatini Muhammad Makkada boshlagan. Ma'lumki, Makkada Ka'batulloh joylashgan bo‘lib diniy ta'limotga ko‘ra uni dastlab Odam Ato barpo etgandiKeyinchalik esa «Ollohning uyi» deya nom olgan bu muqaddas dargohni Ibrohim payg‘ambar o‘g‘li Ismoil bilan birga kayta qurgan va birinchi Haj safarini uyushtirgan. Ka'baning ichida muqaddas tosh «Hajar-ul-asvad» o‘rnatilgan. Har yili bu muqaddas joyga millionlab musulmonlar ziyoratga keladilar.