Evolyutsion nazariya
Evolyutsion nazariya
Evolyutsion g‗oyani turli mamlakatlar antropologlari: Gerbert Spenser, Eduard Taylor, Teodor Vays, Genrix Shurs (Germaniyadan); sharl Leturno (Fransiya); Lyuis Genri Mofgan (AQSh) yuksaltirdilar. Ularning tadqiqotlari tufayli madaniyat avvalgi ma‘lum mazmunga ega bo‗lmagan alohida tur va xususiyatlar yig‗indisidan, insoniyat uchun umumiy tarixiy qonunlarga ega bo‗lgan mujassam, tizimi va tartibli ko‗rinish ni olad
Tarixiy antropologiyada evolyutsion nazariya asoschisi deb haqli ravishda ingliz olimi Eduard Taylor (1833-1917) tan olinadi. U 1865 yili nashr qilingan ―Insoniyatning qadimgi tarixiga oid tadqiqotlar‖ asarida o‗z qarashlarini bayon etadi. Olim asarida insoniyat madaniyatining ibtidoiy darajasidan hozirgi qadar yuksalib borishi, xalqlar madaniyatlaridagi farqlar esa haqiqiy xususiyatlarga emas madaniy taraqqiyotning notekis rivojlanishi natijasi ekanligini ta‘kidlayd
Taraqqiyotning evolyutsion nazariyasini Taylor 1875-yilda nashr qilingan ―Ibtidoiy madaniyat‖ kitobida yanada batafsilroq yoritadi. Unda J. de Mestraning yerda yarim sivilizasiyalashgan odamlarning paydo bo‗lgani hamda ularning bir qisimi yovvoyilikka boshqalarini esa oldingi sivilizasiyaga qarab taraqqiy etishi g‗oyasiga qarshi insoniyat madaniyatining uzluksiz rivojlanishi g‗oyasi yotadi. Shu bilan birgalikda Taylor ma‘lum tarixiy va tabiiy fojialar madaniyatida rekrisiv, ya‘ni salbiy (orqaga qaytish) rivojlanish bo‗lishi mumkinligini ham inkor etmaydi
Evolyutsion nazariya klassiklaridan biri ingliz faylasufi, biologi, psixologi va sosiologi Gerbert Spenser (1820- 1903) bo‗ladi. Uning birxillik (gomogen) dan madaniyatning ko‗pxillik (geterogen), ya‘ni bosqichma-bosqich differensasiya va integrasiya orqali o‗zgarib murakkablashib borishi g‗oyasi ―Sotsiologiya asoslari‖ (1876-1896) asarida to‗la aksini topadi. S