logo

Janubiy Turkmaniston shaharlari

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

461.9560546875 KB
Mavzu:Janubiy 
Turkmaniston shaharlari            J A N UBIY  TURKMA N I STON   SHA HA RLA R
•
Hozir o’rta asrlarda aholisi million kishidan oshiq bo’lgan 
yirik Marv shahri o’rnida faqat xarobalar va bo’lak-
bo’lak eski imoratlarni ko’rish mumkin. Bu vayronalar 
hamda kattagina - 10-12 metrlik madaniy qatlam – 
beshta turli manzilgoh izlari Qadimgi Marv nomi ostida 
birlashadi. Birinchisi,  bu eng qadimiy , tarixdan ilgarigi 
davrga mansub istehkomli shahar - Erk Qal’a; ikkinchisi, 
antik Marv – Gaur Qal’a shahri; uchinchisi, arab davriga 
xos qo’rg’on-manzilgoh - Shoim Qal’a; keyingisi, eng 
gullab-yashnagani – saljuqiylar davriga mansub, shahar 
markazi sanalgan Sulton Qal’a qo’rg’oni bilan Ko’hna 
Marvdir. Nihoyat, nisbatan  keyinroq , temuriylar davrida 
paydo bo’lgan manzilgoh – Abdullaxon qal’asi yoki Yangi 
Marv mo’g’ul-tatarlar tomonidan vayron qilingan eski 
shahar o’rnida ikki asrdan so’ng qad ko’targan. Ilk o’rta 
asrlardagi Marv hakim,  faylasuf va sayyoh Barzuya , 
xonanda va sozanda Barbut, shoirlar Anvariy va 
Mas’udiy Marvaziy, tarixchi Somoniy, falakshunos 
Habash, faylasuf va shoir Umar Xayyom va yana boshqa 
ko’plab zotlar yetishib chiqqan ma’vo edi.
Buyuk Umar Xayyom bu ajib go’shaning Erk Qal’asida – 
Qadimgi Marvning qoq markazida tug’ilgan. •
Shunday qilib , Marv – eramizgacha bo’lgan II mingyillikda 
vujudga kelgan manzildir, u ko’p asrlar davomida o’z 
tarixiy asosi bo’ylab o’rnini o’zgartirar ekan, shu asnoda 
rivojlandi, taraqqiy topdi. Va har bir davr unda o’zining 
takrorlanmas izini qoldirdi. Marv eramizgacha bo’lgan 
davrda uzoq vaqtlar Buyuk ipak yo’lining muhim zanjiri va 
rivojlangan Marg’iyona o’lkasining poytaxti edi. Ko’p 
asrlar mobaynida bu shahar Hindiston, Xitoy va 
Sharqning boshqa mamlakatlari bilan kuchli savdo 
aloqalarini yo’lga qo’ygan, unda madaniyat, fan va 
hunarmandchilik jadal taraqqiy topgan. Zoroastrizm, 
ya’ni otashparastlik dinining muqaddas kitobi “Avesto”da 
u “Mouru” deb ataladi. Keyinchalik shahar nomi bir 
necha bor o’zgardi: Marg’ush, Marg’iyona, Marg’ob, 
Maru va Marv. O’rta asrlarda Marv alohida sifatlashga 
ega bo’ldi - Shohijon, ya’ni “shoh qalbi”, 
boshqacha aytganda , Xuroson shaharlarining tirgagi, 
onasi. Afsuski, qadimiy Marv bino va inshootlarining 
katta qismi zamonlar osha shu qadar shikast topib, 
yemirilganki, ularning o’tmishdagi azim qiyofasi haqida 
faqatgina tarix darsliklari yoki Sharq adabiyotidan o’qib 
bilish mumkin. XI-XII asrlardagi 
Marvdan bir 
qancha ajib 
me’moriy 
inshootlar saqlanib 
qolgan bo’lib
bino biroz 
soddaroq tus 
olib, tantanavor 
qiyofasini 
yo’qotdi. 
Endilikda 
maqbara 
Qanday 
bo’lmasin, 
maqbara o’rta 
asr 
me’morchiliginin
g ajoyib 
namunasi 
hisoblanadi, Vaqt unga o’z 
ta’sirini o’tkaza 
oldi: 
gumbazining 
moviy koshinlari 
ust qavati to’kilib 
tushdi,Sulton Qal’aning 
qoq markazida 
joylashgan 
maqbara 
mo’g’ul-tatarlar 
bosqinidan 
omon qolgan.  221 yilda boy va gullab-yashnagan 
Marv Chingizxonning o’g’li To’lixon 
tomonidan yer bilan yakson qilindi. 
Rivoyatlarga ko’ra, o’shanda 
shaharning 1 million 300 ming 
kishilik aholisi halok bo’lgan. 
Shahar faqatgina Amir Temurning 
o’g’li Shohrux 1396 yilda Xuroson 
hukmdori etib tayinlanganidan 
so’nggina qayta tiklandi.  1407–1409 yillarda asosiy qismi 
janubroqda joylashgan qadimgi 
Marvga taqab u Yangi Marv 
shahriga poydevor qo’yadi, 10 
yildan so’ng esa bu yerda 
saroylari, qo’rg’on va maydoni 
bilan ulkan shahar barpo etiladi. 
XV asr oxirlarida Marvni 
o’zbeklar  egallashdi , 1510 yilda 
esa ular o’rniga forslar kelishdi.
Deyarli 3 asr mobaynida Marv 
galma-gal forslar, Buxoro, Xiva va 
bir qismi Afg’oniston 
qalamravida bo’ldi.
Turkmaniston FA Prezidiumi qoshida 
prof. M. Ye. Masson boshchiligida 
tashkil qilingan (1945). JTAKE tosh 
davri (Jabal makoni), neolit (Joytun 
madaniyati), eneolit (Anov, 
Namozgoh tepa, Go’ksur), jez 
(Oltintepa) va ilk temir (Yoztepa, 
Dahiston) davrlari, ayniqsa Parfiya 
madaniyati bo’yicha muhim 
arxeologik  tadqiqotlar olib  Bir muddat, to 1790 yilda Buxoro xonligi 
tomonidan vayron qilinmagunicha, 
mustaqil hukm surdi. Shundan keyin 
shahar bilan birgalikda rivojlangan Marv 
vohasining asosiy qismi Murg’ob 
daryosidagi Sultonband to’g’onining 
buzilishi oqibatida inqirozga uchradi. Bu 
zarba bir necha marotaba xarobalar 
ostidan qad tiklagan shahar uchun tuzatib 
bo’lmaydigan oqibat edi. O’pirilgan, ammo qadimgi sulukatini saqlab 
qolgan devorlari tufayli Erk Qal’a boshqa 
qo’rg’on-qal’alardan ajralib turadi. Uning 
maydoni kattaligi 20 gektarga yaqin. Hozirgi 
davrda qiyalik va tekis qirqilganday 
ko’rinuvchi minoralari bilan qal’a 
devorlarining balandligi 25-29 metrga yetadi. 
Shahar markazida hukmdor saroyi qoldiqlari 
ko’zga tashlanadi, Erk Qal’aning shimoliy 
qismida esa ulkan maydon yastangan. Aynan 
Erk Qal’ani  •
Antiox bu yerda keyinchalik o’zining sharafiga Marg’iyona Antioxiyasi 
deb yuritilgan shaharga asos solish haqida farmon beradi. Yangi 
shaharning qal’a devorlari barpo qilinishida mahalliy me’morlar 
ellinizm shaharsozligining yuksak tajribalariga tayanishgan. Ushbu 
muhtasham qal’a qoldiqlari Gaur Qal’a sarhadlarida saqlanib qolgan. 
Qal’a maydoni 300 gektardan oshiqroq bo’lib, o’zida antik davrning 
qudratli inshootlarini namoyon etgan.
II asrda Marv taraqqiyotining yuqori bosqichiga chiqqan, III asrning 
birinchi yarmida esa uni sosoniylar egallab olishdi. Bu mashhur sulola 
hukmronligi 651 yilga qadar davom etdi. So’ngra Marv arablar 
tomonidan bosib olindi va so’nggi sosoniylar hukmdori Yazdigird III 
shu shaharda halok bo’ldi.
O’rta asrlardagi Marvning eng gullab-yashnagan vaqti hamda uning 
joylashuv o’rni borasidagi aniq xulosa XI-XII asrlarga to’g’ri keladi. Bu 
vaqtda shahar Buyuk Saljuqiylar davlati poytaxti edi. Saljuq sultoni 
Malikshoh (1072-1092 yillar) farmoniga binoan shahar mustahkam 
qal’a devori va xandaqlar bilan o’rab olingan. Hozirda maydoni 400 
gektardan oshiq bu qal’a “Sulton Qal’a” nomi bilan mashhur. Shahar 
imoratlari Mahjon kanalining har ikki tarafida qad ko’targan. Sulton 
Qal’aning shimoli-sharqiy qismida yana bir qo’rg’on – Shahri ar-Ark 
qad kergan, bu yerda sulton saroylari majmuasi, harbiy qarorgoh va 
ma’muriy binolar joylashgan. Iskandar Qal’a va kichik Sulton Qal’a 
keyinroq, Marv yaqinidagi aholi zich yashovchi manzillar muhofazasini 
ko’zlab qurilgan. Saljuqiylar hukmronligi davrida shaharga xos hayot 
tarzi Sulton Qal’a devorlaridan oshib o’tib, undan uzoqlarga tarqalgan.Marg’ush yoki Marg’iyona shahri deb atashgan. U 
eramizgacha bo’lgan 522 yilga taalluqli ko’hna Behistun 
qoyatosh bitiklarida tilga olingan. O’sha olis zamonlarda 
Marg’iyona serhosil voha bo’lib, uning tuprog’i 
barakotli ekanligi haqida afsonalar yurgan. Qadimgi 
yunon tarixchisi Strabonning yozishicha, bu yerdagi 
toklarning novdasini ikki kishi zo’rg’a ko’targan, bir bosh 
uzum ikki tirsak bo’yi (1 metrga yaqin) kelgan. 
Eramizgacha bo’lgan IV asrda Marg’ush shahri va butun 
Marg’iyona vohasi Aleksandr Makedonskiy qo’shinlari 
tomonidan istilo qilinadi. Shahar endilikda Marg’iyona 
Iskandariyasi deb atala boshlanadi. Biroq buyuk 
sarkardaning o’limidan so’ng, uning imperiyasi 
parchalanishi tufayli Marg’iyona yerlari Salavkiylar 
davlati tarkibiga o’tadi. Strabonning guvohlik 
berishicha, eramizgacha bo’lgan 281 yildan 261 yilgacha 
hukmronlik qilgan salavkiylar shohi Antiox I Soter 
Marg’iyonaning hosildor zaminiga shu qadar ixlos 
qo’yganki, hatto vohani 250 kilometrga yaqin 
masofadagi himoya devori bilan o’rashni buyurgan.   Yaisodagi qazishmalar vaqtida jahon tarix fani 
uchun o’ta muhim ashyoviy dalillar topdi, 
ulardan ritonlar (fil suyagidan ishlangan) 
xususidagi ma’lumotlar (M. ye. Massoy, G. A. 
Pugachenkova) Italiyada, Parfiya yozma 
hujjatlari (V. A. Livshits, I. M. Dyakonov) esa 
Angliyada nashr etildi. JTAKE shaharlar tarixiy 
topografiyasi va qad.  •
Turkmaniston FA Prezidiumi qoshida prof. M. 
Ye. Masson boshchiligida tashkil qilingan 
(1945). JTAKE tosh davri (Jabal makoni), neolit 
(Joytun madaniyati), eneolit (Anov, Namozgoh 
tepa, Go’ksur), jez (Oltintepa) va ilk temir 
(Yoztepa, Dahiston) davrlari, ayniqsa Parfiya 
madaniyati bo’yicha muhim arxeologik 
tadqiqotlar olib borib , yangi va eski Yaisodagi 
qazishmalar vaqtida jahon tarix fani uchun 
o’ta muhim ashyoviy dalillar topdi, ulardan 
ritonlar (fil suyagidan ishlangan) xususidagi 
ma’lumotlar (M. ye. Massoy, G. A. 
Pugachenkova) Italiyada, Parfiya yozma 
hujjatlari (V. A. Livshits, I. M. Dyakonov) esa 
Angliyada nashr etildi. JTAKE shaharlar tarixiy 
topografiyasi va qad. karvon yo’llarini 
o’rganish borasida ham muhim i. t. lar olib 
bordi: Erk qala, Gabr qal’a hamda Sulton qal’a 
xarobalaridan topilgan idish va buyumlarga 
tayanib, Marv tarixi davrlarga bo’lindi Erk qala, Gabr qal’a hamda Sulton qal’a xarobalaridan 
topilgan idish va buyumlarga tayanib, Marv tarixi 
davrlarga bo’lindi (3. I.  Usmonova , M. I. Filanovich), 
Marv vohasida 11 — 12-a. da hunarmandchilik taraqqiy 
etganligi aniqlandi. JTAKE tomonidan Islomdan avvalgi 
davr (mazdakiylik, buddizm, xristianlik)ga oid 
yodgorliklar o’rganildi(G. Ya. Dresvyanskaya). Jumladan 
Gabr qal’a va Xarobakoshuxdagi cherkov xarobasi 
hamda Turkmaniston FAning 50-y. larda boshlangan (S. 
A. yershova) va ayniqsa, JTAKE tomonidan 60-y. larda 
Marv atrofidagi nekropol to’la tekshirildi. Marvda 
Islomga doyr arxeologik yodgorliklar (Marvdagi 
dastlabki masjid, Nomozgoh tepa) xarobalarini qazib 
o’rganmokda(T. Xo’janiyozov, B. D. Kochnev), turkman 
qabilalari etnogenezi (D. I. Ovezov), qad. me’morlik 
uslublari va antik o’rta asr san’ati bo’yicha i. t.  Buyuk Umar Xayyom bu ajib go’shaning Erk Qal’asida – Qadimgi Marvning qoq markazida 
tug’ilgan. O’pirilgan, ammo qadimgi sulukatini saqlab qolgan devorlari tufayli Erk Qal’a boshqa 
qo’rg’on-qal’alardan ajralib turadi.n
i
n
g
 
m
a
y
d
o
n
i 
k
a
t
t
a
l
i
g
i 
2
0
 
g
e
k
t
a
r
g
a
 
y
a
q
i
n
. 
H
o
z
i
r
g
i 
d
a
v
r
d
a
 
q
i
y
a
l
i
k
 
v
a
 
t
e
k
i
s
 
q
i
r
q
i
l
g
a
n
d
a
y
 
k
o
’
r
i
n
u
v
c
h
i 
m
i
n
o
r
a
l
a
r
i 
b
i
l
a
n
 
q
a
l
’
a
 
d
e
v
o
r
l
a
r
i
n
i
n
g
 
b
a
l
a
n
d
l
i
g
i
 Ilk o’rta asrlardagi Marv hakim,  faylasuf va sayyoh Barzuya , xonanda va sozanda 
Barbut, shoirlar Anvariy va Mas’udiy Marvaziy, tarixchi Somoniy, falakshunos 
Habash, faylasuf va shoir Umar Xayyom va yana boshqa ko’plab zotlar yetishib 
chiqqan ma’vo edi.            TURKMANISTON SHAHARLARI •
Ilk o’rta asrlardagi Marv hakim,  faylasuf va sayyoh Barzuya , xonanda va sozanda Barbut, shoirlar Anvariy va 
Mas’udiy Marvaziy, tarixchi Somoniy, falakshunos Habash, faylasuf va shoir Umar Xayyom va yana boshqa 
ko’plab zotlar yetishib chiqqan ma’vo edi.
Buyuk Umar Xayyom bu ajib go’shaning Erk Qal’asida – Qadimgi Marvning qoq markazida tug’ilgan. O’pirilgan, 
ammo qadimgi sulukatini saqlab qolgan devorlari tufayli Erk Qal’a boshqa qo’rg’on-qal’alardan ajralib turadi. 
Uning maydoni kattaligi 20 gektarga yaqin. Hozirgi davrda qiyalik va tekis qirqilganday ko’rinuvchi minoralari 
bilan qal’a devorlarining balandligi 25-29 metrga yetadi. Shahar markazida hukmdor saroyi qoldiqlari ko’zga 
tashlanadi, Erk Qal’aning shimoliy qismida esa ulkan maydon yastangan. Aynan Erk Qal’ani  qachonlardir Mouru
, Marg’ush yoki Marg’iyona shahri deb atashgan. U eramizgacha bo’lgan 522 yilga taalluqli ko’hna Behistun 
qoyatosh bitiklarida tilga olingan. O’sha olis zamonlarda Marg’iyona serhosil voha bo’lib, uning tuprog’i 
barakotli ekanligi haqida afsonalar yurgan. Qadimgi yunon tarixchisi Strabonning yozishicha, bu yerdagi 
toklarning novdasini ikki kishi zo’rg’a ko’targan, bir bosh uzum ikki tirsak bo’yi (1 metrga yaqin) kelgan. 
Eramizgacha bo’lgan IV asrda Marg’ush shahri va butun Marg’iyona vohasi Aleksandr Makedonskiy qo’shinlari 
tomonidan istilo qilinadi. Shahar endilikda Marg’iyona Iskandariyasi deb atala boshlanadi. Biroq buyuk 
sarkardaning o’limidan so’ng, uning imperiyasi parchalanishi tufayli Marg’iyona yerlari Salavkiylar davlati 
tarkibiga o’tadi.   Strabonning guvohlik berishicha, eramizgacha bo’lgan 281 yildan 261 yilgacha hukmronlik 
qilgan salavkiylar shohi Antiox I Soter Marg’iyonaning hosildor zaminiga shu qadar ixlos qo’yganki, hatto 
vohani 250 kilometrga yaqin masofadagi himoya devori bilan o’rashni buyurgan. Antiox bu yerda 
keyinchalik o’zining sharafiga Marg’iyona Antioxiyasi deb yuritilgan shaharga asos solish haqida farmon 
beradi. Yangi shaharning qal’a devorlari barpo qilinishida mahalliy me’morlar ellinizm shaharsozligining 
yuksak tajribalariga tayanishgan. Ushbu muhtasham qal’a qoldiqlari Gaur Qal’a sarhadlarida saqlanib 
qolgan. Qal’a maydoni 300 gektardan oshiqroq bo’lib, o’zida antik davrning qudratli inshootlarini 
namoyon etgan. •
Toshkent vohasida Qovunchi madaniyati yodgorliklarini muntazam o’rganish ishi bilan 1960 
yillar oxiridan boshlab, Yu.F. Buryakov shug’ullana boshladi. U G. Dadaboyev bilan birga 
Qulokchintepa, Niyozboshitepa, Shoshtepa, Cho’ngtepa, Ahmadtepa va Qovunchitepa kabi 
yodgorliklarda izlanishlar olib bordi. Niyozboshitepa, Qovunchitepa, Quloqchintepa, 
Shoshtepa va Ahmad tepalarda stratigrafik kuzatuvlar o’tkazdi. 1971-1972 yillardan 
boshlab, butun voha bo’ylab keng ko’lamli arxeologik tadqiqot ishlari yo’lga qo’yildi. Yu.F. 
Buryakov shogirdlari va kasbdoshlari bilan birgalikda Toshkent vohasining eng qadimgi 
shaharlari Qanqa, Kavardon, Kulota, Kindiktepa, Banokat, To’rtko’ltepa, Shamatepa, 
Chordara, Dalvarzintepa, Oqqo’rg’on, Oqatatepa kabi  shahar va shaharmonand aholi 
punktlarida keng ko’lamli arxeologik izlanishlar olib borildi. V.A. Bo’latova va M.I. Filanovich 
rahbarligidagi guruh Shoshtepa, No’g’aytepa, Mingo’rik, Chilonzor Oqtepasi, Yunusobod 
Oqtepasi kabi yodgorliklarda keng ko’lamli qazishmalar olib borib, qadimgi Toshkent tarixini 
o’rganish bo’yicha arxeologik izlanishlar olib bordilar. Har xil yillarda Qovunchi madaniyatiga 
tegishli katakomba tuzilishidagi qator mozor-qo’rg’on majmualari, ya’ni Piskent mingtepa 
mozor-qo’rg’onlari, Olmaliq va Xonobod tuproq qo’rg’onlari, Kavardon  qo’rg’onlari, 
Qizilolma, Apartak, Do’lanabuloq kabi 40 dan ortiq mozor-qo’rg’onlar topilib tadqiq etilgan. 
Bu yodgorliklardan boy arxeologik materiallar kompleksi qo’lga kiritildi.   Keyingi yillarda 
kompleks asosda olib borilgan arxeologik va antropologik tadqiqotlar Qovunchi 
madaniyatining tarqalish geografiyasi Sirdaryoning o’rta havzalarining nafaqat Toshkent 
vohasi, balki Janubiy Qozog’iston hududlariga ham keng ko’lamda yoyilganligidan dalolat 
beradi. Chordara arxeologik ekspedisiyasining (1959-1963 yillar) Oqtoba 1 va Oqtoba 2, 
Shovshuqumtoba shahar xarobalari  Buryakov Toshkent vohasi 
yodgorliklari materiallari 
tahliliga asoslanib, uning 
davriy sanasi va xronologik 
bosqichlariga (Qovunchi 1,2,3) 
aniqliklar kiritadi. Yu.F. 
Buryakov shkalasiga Toshkent vohasining 
Qovunchi madaniyati 
yodgorliklariga murojaat 
qiladi. O’tror-Qoratov  O’rta va yuqori Aris havzasiga joylashgan bu yodgorliklar Qovunchi madaniyati aholisining xo’jalik 
va etnomadaniy hayoti, uning rivojlanish yo’lini aniqlashda katta ahamiyatga ega.  O’tror vohasi yodgorliklarining davriy sanasini aniqlashda bir tomondan 
Sirdaryoning quyi havzasi yodgorliklari (Jeti-Asar madaniyati)ga, ikkinchi 
tomondanBu yodgorliklar Qovunchi madaniyatiga tegishli bo’lib, ayniqsa, ularning mozor- 
qo’rg’onlaridan topilgan materiallar qang’arlarning urf-odatlari va mafkuraviy qarashlarini 
Toshkent vohasi aholisi bilan bir ekanligi bilan xarakterlanadi. •
Keyingi yillarda kompleks asosda olib borilgan arxeologik va 
antropologik tadqiqotlar Qovunchi madaniyatining tarqalish 
geografiyasi Sirdaryoning o’rta havzalarining nafaqat Toshkent vohasi, 
balki Janubiy Qozog’iston hududlariga ham keng ko’lamda 
yoyilganligidan dalolat beradi. Chordara arxeologik ekspedisiyasining 
(1959-1963 yillar) Oqtoba 1 va Oqtoba 2, Shovshuqumtoba shahar 
xarobalari va Jamanto’g’ay, Oqtoba, Shovshuqumtoba, To’raboy 
Tumshiq kabi qadimgi qabristonlarida olib borilgan arxeologik 
izlanishlar bunga misol bo’la oladi. Bu yodgorliklar Qovunchi 
madaniyatiga tegishli bo’lib, ayniqsa, ularning mozor- qo’rg’onlaridan 
topilgan materiallar qang’arlarning urf-odatlari va mafkuraviy 
qarashlarini Toshkent vohasi aholisi bilan bir ekanligi bilan 
xarakterlanadi. O’rta va yuqori Aris havzasiga joylashgan bu 
yodgorliklar Qovunchi madaniyati aholisining xo’jalik va etnomadaniy 
hayoti, uning rivojlanish yo’lini aniqlashda katta ahamiyatga ega.

Mavzu:Janubiy Turkmaniston shaharlari

J A N UBIY TURKMA N I STON   SHA HA RLA R • Hozir o’rta asrlarda aholisi million kishidan oshiq bo’lgan yirik Marv shahri o’rnida faqat xarobalar va bo’lak- bo’lak eski imoratlarni ko’rish mumkin. Bu vayronalar hamda kattagina - 10-12 metrlik madaniy qatlam – beshta turli manzilgoh izlari Qadimgi Marv nomi ostida birlashadi. Birinchisi,  bu eng qadimiy , tarixdan ilgarigi davrga mansub istehkomli shahar - Erk Qal’a; ikkinchisi, antik Marv – Gaur Qal’a shahri; uchinchisi, arab davriga xos qo’rg’on-manzilgoh - Shoim Qal’a; keyingisi, eng gullab-yashnagani – saljuqiylar davriga mansub, shahar markazi sanalgan Sulton Qal’a qo’rg’oni bilan Ko’hna Marvdir. Nihoyat, nisbatan  keyinroq , temuriylar davrida paydo bo’lgan manzilgoh – Abdullaxon qal’asi yoki Yangi Marv mo’g’ul-tatarlar tomonidan vayron qilingan eski shahar o’rnida ikki asrdan so’ng qad ko’targan. Ilk o’rta asrlardagi Marv hakim,  faylasuf va sayyoh Barzuya , xonanda va sozanda Barbut, shoirlar Anvariy va Mas’udiy Marvaziy, tarixchi Somoniy, falakshunos Habash, faylasuf va shoir Umar Xayyom va yana boshqa ko’plab zotlar yetishib chiqqan ma’vo edi. Buyuk Umar Xayyom bu ajib go’shaning Erk Qal’asida – Qadimgi Marvning qoq markazida tug’ilgan. • Shunday qilib , Marv – eramizgacha bo’lgan II mingyillikda vujudga kelgan manzildir, u ko’p asrlar davomida o’z tarixiy asosi bo’ylab o’rnini o’zgartirar ekan, shu asnoda rivojlandi, taraqqiy topdi. Va har bir davr unda o’zining takrorlanmas izini qoldirdi. Marv eramizgacha bo’lgan davrda uzoq vaqtlar Buyuk ipak yo’lining muhim zanjiri va rivojlangan Marg’iyona o’lkasining poytaxti edi. Ko’p asrlar mobaynida bu shahar Hindiston, Xitoy va Sharqning boshqa mamlakatlari bilan kuchli savdo aloqalarini yo’lga qo’ygan, unda madaniyat, fan va hunarmandchilik jadal taraqqiy topgan. Zoroastrizm, ya’ni otashparastlik dinining muqaddas kitobi “Avesto”da u “Mouru” deb ataladi. Keyinchalik shahar nomi bir necha bor o’zgardi: Marg’ush, Marg’iyona, Marg’ob, Maru va Marv. O’rta asrlarda Marv alohida sifatlashga ega bo’ldi - Shohijon, ya’ni “shoh qalbi”,  boshqacha aytganda , Xuroson shaharlarining tirgagi, onasi. Afsuski, qadimiy Marv bino va inshootlarining katta qismi zamonlar osha shu qadar shikast topib, yemirilganki, ularning o’tmishdagi azim qiyofasi haqida faqatgina tarix darsliklari yoki Sharq adabiyotidan o’qib bilish mumkin.

XI-XII asrlardagi Marvdan bir qancha ajib me’moriy inshootlar saqlanib qolgan bo’lib bino biroz soddaroq tus olib, tantanavor qiyofasini yo’qotdi. Endilikda maqbara  Qanday bo’lmasin, maqbara o’rta asr me’morchiliginin g ajoyib namunasi hisoblanadi, Vaqt unga o’z ta’sirini o’tkaza oldi: gumbazining moviy koshinlari ust qavati to’kilib tushdi,Sulton Qal’aning qoq markazida joylashgan maqbara mo’g’ul-tatarlar bosqinidan omon qolgan. 

221 yilda boy va gullab-yashnagan Marv Chingizxonning o’g’li To’lixon tomonidan yer bilan yakson qilindi. Rivoyatlarga ko’ra, o’shanda shaharning 1 million 300 ming kishilik aholisi halok bo’lgan. Shahar faqatgina Amir Temurning o’g’li Shohrux 1396 yilda Xuroson hukmdori etib tayinlanganidan so’nggina qayta tiklandi.  1407–1409 yillarda asosiy qismi janubroqda joylashgan qadimgi Marvga taqab u Yangi Marv shahriga poydevor qo’yadi, 10 yildan so’ng esa bu yerda saroylari, qo’rg’on va maydoni bilan ulkan shahar barpo etiladi. XV asr oxirlarida Marvni o’zbeklar  egallashdi , 1510 yilda esa ular o’rniga forslar kelishdi. Deyarli 3 asr mobaynida Marv galma-gal forslar, Buxoro, Xiva va bir qismi Afg’oniston qalamravida bo’ldi. Turkmaniston FA Prezidiumi qoshida prof. M. Ye. Masson boshchiligida tashkil qilingan (1945). JTAKE tosh davri (Jabal makoni), neolit (Joytun madaniyati), eneolit (Anov, Namozgoh tepa, Go’ksur), jez (Oltintepa) va ilk temir (Yoztepa, Dahiston) davrlari, ayniqsa Parfiya madaniyati bo’yicha muhim arxeologik  tadqiqotlar olib  Bir muddat, to 1790 yilda Buxoro xonligi tomonidan vayron qilinmagunicha, mustaqil hukm surdi. Shundan keyin shahar bilan birgalikda rivojlangan Marv vohasining asosiy qismi Murg’ob daryosidagi Sultonband to’g’onining buzilishi oqibatida inqirozga uchradi. Bu zarba bir necha marotaba xarobalar ostidan qad tiklagan shahar uchun tuzatib bo’lmaydigan oqibat edi.

O’pirilgan, ammo qadimgi sulukatini saqlab qolgan devorlari tufayli Erk Qal’a boshqa qo’rg’on-qal’alardan ajralib turadi. Uning maydoni kattaligi 20 gektarga yaqin. Hozirgi davrda qiyalik va tekis qirqilganday ko’rinuvchi minoralari bilan qal’a devorlarining balandligi 25-29 metrga yetadi. Shahar markazida hukmdor saroyi qoldiqlari ko’zga tashlanadi, Erk Qal’aning shimoliy qismida esa ulkan maydon yastangan. Aynan Erk Qal’ani  • Antiox bu yerda keyinchalik o’zining sharafiga Marg’iyona Antioxiyasi deb yuritilgan shaharga asos solish haqida farmon beradi. Yangi shaharning qal’a devorlari barpo qilinishida mahalliy me’morlar ellinizm shaharsozligining yuksak tajribalariga tayanishgan. Ushbu muhtasham qal’a qoldiqlari Gaur Qal’a sarhadlarida saqlanib qolgan. Qal’a maydoni 300 gektardan oshiqroq bo’lib, o’zida antik davrning qudratli inshootlarini namoyon etgan. II asrda Marv taraqqiyotining yuqori bosqichiga chiqqan, III asrning birinchi yarmida esa uni sosoniylar egallab olishdi. Bu mashhur sulola hukmronligi 651 yilga qadar davom etdi. So’ngra Marv arablar tomonidan bosib olindi va so’nggi sosoniylar hukmdori Yazdigird III shu shaharda halok bo’ldi. O’rta asrlardagi Marvning eng gullab-yashnagan vaqti hamda uning joylashuv o’rni borasidagi aniq xulosa XI-XII asrlarga to’g’ri keladi. Bu vaqtda shahar Buyuk Saljuqiylar davlati poytaxti edi. Saljuq sultoni Malikshoh (1072-1092 yillar) farmoniga binoan shahar mustahkam qal’a devori va xandaqlar bilan o’rab olingan. Hozirda maydoni 400 gektardan oshiq bu qal’a “Sulton Qal’a” nomi bilan mashhur. Shahar imoratlari Mahjon kanalining har ikki tarafida qad ko’targan. Sulton Qal’aning shimoli-sharqiy qismida yana bir qo’rg’on – Shahri ar-Ark qad kergan, bu yerda sulton saroylari majmuasi, harbiy qarorgoh va ma’muriy binolar joylashgan. Iskandar Qal’a va kichik Sulton Qal’a keyinroq, Marv yaqinidagi aholi zich yashovchi manzillar muhofazasini ko’zlab qurilgan. Saljuqiylar hukmronligi davrida shaharga xos hayot tarzi Sulton Qal’a devorlaridan oshib o’tib, undan uzoqlarga tarqalgan.Marg’ush yoki Marg’iyona shahri deb atashgan. U eramizgacha bo’lgan 522 yilga taalluqli ko’hna Behistun qoyatosh bitiklarida tilga olingan. O’sha olis zamonlarda Marg’iyona serhosil voha bo’lib, uning tuprog’i barakotli ekanligi haqida afsonalar yurgan. Qadimgi yunon tarixchisi Strabonning yozishicha, bu yerdagi toklarning novdasini ikki kishi zo’rg’a ko’targan, bir bosh uzum ikki tirsak bo’yi (1 metrga yaqin) kelgan. Eramizgacha bo’lgan IV asrda Marg’ush shahri va butun Marg’iyona vohasi Aleksandr Makedonskiy qo’shinlari tomonidan istilo qilinadi. Shahar endilikda Marg’iyona Iskandariyasi deb atala boshlanadi. Biroq buyuk sarkardaning o’limidan so’ng, uning imperiyasi parchalanishi tufayli Marg’iyona yerlari Salavkiylar davlati tarkibiga o’tadi. Strabonning guvohlik berishicha, eramizgacha bo’lgan 281 yildan 261 yilgacha hukmronlik qilgan salavkiylar shohi Antiox I Soter Marg’iyonaning hosildor zaminiga shu qadar ixlos qo’yganki, hatto vohani 250 kilometrga yaqin masofadagi himoya devori bilan o’rashni buyurgan.