logo

JISMONIY TARBIYA NAZARIYASINING YETAKCHI TUSHUNCHALARI

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

193.79296875 KB
MAVZU:  “JISMONIY TARBIYA 
NAZARIYASINING YETAKCHI 
TUSHUNCHALARI”   REJA:
1. JISMONIY MADANIYAT NAZARIYASI VA METODIKASI FANINING ASOSIY 
TUSHUNCHALARI
2. JISMONIY MADANIYAT NAZARIYASI VA METODIKASI FANINING MAQSADI VA 
VAZIFALARI.
3. JISMONIY MADANIYAT NAZARIYASI VA METODIKASI FANI ILMIY VA AMALIY 
FAN SIFATIDA
4. JISMONIY MADANIYAT NAZARIYASI FANINING MAZMUNI VA TUZILISHI.
XULOSA.  JISMONIY MASHQLAR, JISMONIY TARBIYA TAMOYILLARI 
TO’G’RISIDAGI TUSHUNCHALAR MUVOFIQ BOBLARDA KO’RIB 
CHIQILADI. JISMONIY MADANIYAT NAZARIYASI VA METODIKASI 
FANINING TUSHUNCHALARINI KO’PCHILIGI  “JISMONIY”  SO’ZI 
BILAN BOSHLANADI. ODATDA AMALGA OSHIRILADIGAN HAR 
QANDAY HARAKAT FAOLIYATI, BAJARILADIGAN ISH, JISMIMIZ, 
VUJUDIMIZNING MA’LUM A’ZOLARI, TANIMIZ 
BO’LAKLARINING MAKON (FAZO)DAGI JOYI, O’RNINI 
ALMASHINUVI ORQALI SODIR BO’LADI VA BU “JISMONIY” 
SO’ZI BILAN IFODALANADI.  
Jismoniy rivojlanish  – bu sog’lomlashtiruvchi jarayon 
bo’lib, inson organizmining vazifalari va shakllari 
o’zgarishining asta-sekin qaror topishidir. Rivojlanishning 
o’sib borishida uchta fazani ajratish mumkin: - rivojlanish 
darajasining ko’tarilishi, - nisbatan barqarorligi va - inson 
jismoniy imkoniyatlarining asta-sekin pasayishi.        Harakatga o’rgatish (o’qitish)  - o’zining asosiy mazmuniga 
ko’ra jismoniy bilim (ta’lim) berishni, ya’ni insonni o’z 
harakatlarini ratsional boshqarishni bilishini, tahlil qilishiga 
oid nazariy bilimlarga ega qilishni va shu yo’l bilan 
egallangan bilimlariga asoslanib, hayotiy-zaruriy harakat 
malakalari va ko’nikmalari zahirasini boyitishni hamda 
ularga oid nazariy bilimlarga ega qilishni nazarda tutadi 
(P.F.Lesgaft).  
Jismoniy  madaniyat   -  muayyan  tarixiy  sharoit  maxsuli.  Xar  bir 
ijtimoiyiqtisodiy  tuzimida  jamiyat  a’zolari  jismining  madaniyati  o’z 
davri  uchun  xarakterli  bo’lib,  jamiyat  taraqqiyotining  muayyan 
davridagi  butun  bir  xalq  boyligi,  mulki  tarzida  shaxsning  xar 
taraflama  barkamolligini  ta’minlovchi  vosita  yoki  uning  majburiy 
sharti  bo’lib  qolaveradi.  Jismoniy  madaniyat  -  jamiyat  a’zolarining 
jismoniy  kamolotga  erishishini  maqsadga  muvofiq  ravishda  amalga 
oshirish uchun maxsus vositalar, metodlar va sharoitlarni yaratish va 
ulardan  ratsional  foydalanish  bo’yicha  erishilgan  yutuqlarning 
majmuidir.     
Jismoniy tayyorgarlik.  

Individning  tashqi  ko’rinishiga  qarab  jismoniy 
tayyorgarligiga  baho  berish  hozirgi  kungacha 
ham  uchrab  turadi.  Qaddi  qomatning 
kelishganligi  bu  jismoniy  jihatdan  barkamolik 
belgisi  emasligi  maxsus  adabiyotlarda  qayd 
qilingan.   
Bolalar sporti.

  Bolalar sport faoliyati darsdan tashqari vaqtda 
amalga oshiriladi. O’quv fani sifatida umumta’lim 
maktablari o’quv rejalari va dasturlariga qisman 
kiritilgan va maktabda sinfdan tashqari ishlar, 
maktabdan tashqari muassasalardagi mashg’ulotlar 
shaklida alohida ahamiyat kasb etadi, ko’ngilli 
tarzda yo’lga qo’yiladi.   XULOSA

Xulosa qilib shuni takidlash lozimki, jismoniy tarbiya 
tushunchasi mazmunida, tushunchaning ta’rifi, harakatga 
o’rgatish, jismoniy mashqlarning mohiyati, ularni tarbiya 
jarayonida qo’llash tartibi (ketma-ketligi), tarbiyalash 
maqsadida qo’llangan mashqlarni bajarish texnikasini 
egallash, ularni farqlash, taqqoslash, bajarishga ongli 
yondashish, harakatlarini boshqara olish, yuzaga 
keladigan to’siqlarni yengish, o’zlashtirilishi lozim 
bo’lganlariga - tez moslasha olish chaqqonlik va qat ь iyat 
namoyish qilishni o’rganish, faol harakatlanishni odatga 
aylantirish, mashqlarni organizmga ta’siri, harakatga 
o’rgatishga oid, jismoniy bilimlar berishni zaruriyat deb 
hisoblaymiz.  
E’tiboringiz 
uchun 
rahmat!

MAVZU: “JISMONIY TARBIYA NAZARIYASINING YETAKCHI TUSHUNCHALARI”

REJA: 1. JISMONIY MADANIYAT NAZARIYASI VA METODIKASI FANINING ASOSIY TUSHUNCHALARI 2. JISMONIY MADANIYAT NAZARIYASI VA METODIKASI FANINING MAQSADI VA VAZIFALARI. 3. JISMONIY MADANIYAT NAZARIYASI VA METODIKASI FANI ILMIY VA AMALIY FAN SIFATIDA 4. JISMONIY MADANIYAT NAZARIYASI FANINING MAZMUNI VA TUZILISHI. XULOSA.

JISMONIY MASHQLAR, JISMONIY TARBIYA TAMOYILLARI TO’G’RISIDAGI TUSHUNCHALAR MUVOFIQ BOBLARDA KO’RIB CHIQILADI. JISMONIY MADANIYAT NAZARIYASI VA METODIKASI FANINING TUSHUNCHALARINI KO’PCHILIGI “JISMONIY” SO’ZI BILAN BOSHLANADI. ODATDA AMALGA OSHIRILADIGAN HAR QANDAY HARAKAT FAOLIYATI, BAJARILADIGAN ISH, JISMIMIZ, VUJUDIMIZNING MA’LUM A’ZOLARI, TANIMIZ BO’LAKLARINING MAKON (FAZO)DAGI JOYI, O’RNINI ALMASHINUVI ORQALI SODIR BO’LADI VA BU “JISMONIY” SO’ZI BILAN IFODALANADI.

 Jismoniy rivojlanish – bu sog’lomlashtiruvchi jarayon bo’lib, inson organizmining vazifalari va shakllari o’zgarishining asta-sekin qaror topishidir. Rivojlanishning o’sib borishida uchta fazani ajratish mumkin: - rivojlanish darajasining ko’tarilishi, - nisbatan barqarorligi va - inson jismoniy imkoniyatlarining asta-sekin pasayishi.

Harakatga o’rgatish (o’qitish) - o’zining asosiy mazmuniga ko’ra jismoniy bilim (ta’lim) berishni, ya’ni insonni o’z harakatlarini ratsional boshqarishni bilishini, tahlil qilishiga oid nazariy bilimlarga ega qilishni va shu yo’l bilan egallangan bilimlariga asoslanib, hayotiy-zaruriy harakat malakalari va ko’nikmalari zahirasini boyitishni hamda ularga oid nazariy bilimlarga ega qilishni nazarda tutadi (P.F.Lesgaft).