logo

Korrupsiyaga qarshi kurash mexanizmlari. O’zbekistonda korrupsiyaga qarshi olib borilayotgan ishlar.

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

4318.7578125 KB
MAVZU:   Korrupsiyaga qarshi kurash 
mexanizmlari. O’zbekistonda  
korrupsiyaga qarshi olib borilayotgan 
ishlar.               KORRUPSIYA  
KORRUPSION FAOLIYAT  
KORRUPSIYA KO’RINISHLARI  
KORRUPSION FAOLIYAT VOSITACHILARI  
KORRUPSIYAGA QARSHI KURASH  
KORRUPSIYANING XAVFSIZLIKKA TA’SIRI  
KORRUPSIYANING TIZIMLI TAHLILI  Topshiriq  № 1  « Tushunchalar tahlili» usuli yordamida mazkur 
tushunchalarni tahlil etish.              3 - yanvar 2017-yil
KORRUPSIYAGA QARSHI KURASHISH TO‘G‘RISIDA
O‘zbekiston Respublikasining Qonuni
Qonunchilik palatasi tomonidan 2016-yil 24-noyabrda qabul qilingan
Senat tomonidan 2016-yil 13-dekabrda ma’qullangan
Qonun hujjati 6 ta bob va  34  moddadan iborat.                2-bob. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga oshiruvchi 
va unda ishtirok etuvchi organlar hamda tashkilotlar
7-modda. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga 
oshiruvchi davlat organlari
Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni bevosita amalga oshiruvchi 
davlat organlari quyidagilardan iborat:
O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi;
O‘zbekiston Respublikasi Milliy xavfsizlik xizmati;
O‘zbekiston Respublikasi Ichki ishlar vazirligi;
O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi;
O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi huzuridagi Soliq, valyutaga oid 
jinoyatlarga va jinoiy daromadlarni legallashtirishga qarshi kurashish 
departamenti.
Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni qonun hujjatlariga muvofiq 
boshqa davlat organlari ham amalga oshiradi.               3-bob. Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida huquqiy ong va huquqiy 
madaniyatni yuksaltirish
16-modda. Aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirish, 
jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish
Davlat organlari va boshqa tashkilotlar korrupsiyaga qarshi kurashish maqsadida 
aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirish, jamiyatda korrupsiyaga 
nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish bo‘yicha zarur chora-tadbirlar ko‘radi, 
shu jumladan korrupsiyaga qarshi kurashish masalalariga doir tushuntirish ishlarini 
amalga oshirish, huquqiy tarbiya va ta’limni, ilmiy-amaliy tadbirlarni tashkil etish, 
o‘quv-uslubiy va ilmiy adabiyotlarni ishlab chiqish yo‘li bilan zarur chora-tadbirlar 
ko‘radi.
17-modda. Davlat organlari va boshqa tashkilotlar xodimlarining huquqiy 
savodxonligini oshirish
Davlat organlari va boshqa tashkilotlar o‘z mansabdor shaxslarining hamda boshqa 
xodimlarining korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy savodxonligini, shu 
jumladan huquqiy bilimlari darajasini oshirish yuzasidan zarur chora-tadbirlar ko‘radi.               18-modda. Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi 
huquqiy ta’lim va tarbiya
Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy ta’lim 
va tarbiya belgilangan davlat ta’lim standartlariga muvofiq amalga oshiriladi.
Davlat ta’limni boshqarish organlari va ta’lim muassasalari korrupsiyaga qarshi 
kurashish sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlarini inobatga olgan 
holda ta’lim muassasalarida huquqiy ta’lim va tarbiyaga, mutaxassislarni kasbiy 
tayyorlashning sifatini oshirishga, ta’lim dasturlarini doimiy ravishda 
takomillashtirib borishga qaratilgan chora-tadbirlarni ishlab chiqadi.                             DAVLAT
  IJTIMOIY 
INSTITUTLAR
TA’LIM JARAYONI 
BOSQICHLARI
OILATopshiriq  №2  «Zinama-zina texnologiyasi» yordamida 
korrupsiyaga qarshi kurashda qaanday usullardan 
foydalanish lozimligini taklif eting              Mamlakat ichkarisidagi va xalqaro 
maydondagi korrupsiyaga qarshi faol 
qarshilik ko'rsatishning 
tashabbuskorlaridan biri bu hodisaga 
qarshi kurashishda katta tajribaga ega 
bo'lgan AQSh edi. 1787 yilda qabul 
qilingan AQSh Konstitutsiyasida pora 
olish eng og'ir jinoyatlardan biri 
hisoblanadi. 1960-yillarning oxirida ular 
Qo'shma Shtatlarda korruptsiyaga 
qarshi maxsus usullar bilan kurashish  
bo’yicha  qaror qili n di. Korrupsiyaga qarshi kurashda chet el tajribasi muhim va 
milliy qonunchilikda hisobga olinishi mumkin              Federal qidiruv byurosi mutaxassislari 
tomonidan "Shayx va ari" nomli 
operatsiya ishlab chiqilgan va 
muvaffaqiyatli amalga oshirilgan. 
Federal qidiruv byurosi agentlari arab 
millionerlari uchun vositachilar niqobi 
ostida korruptsiya tarmoqlariga kirib 
kelishdi va yuqori martabali davlat 
amaldorlari va kongressmenlarga 
o'zlarining tijorat manfaatlarini ilgari 
surish uchun katta pora taklif qilishdi.  
Shu asosda bir qancha korrupsion 
jinoyatlar fosh etildi              Germaniyada korrupsiyaga qarshi 
kurashish uchun qonunchilik va 
ma'muriy choralar ko'rildi. 1997 yilda 
Korrupsiyaga qarshi kurash to'g'risidagi 
qonun Germaniya Jinoyat kodeksiga bir 
vaqtning o'zida o'zgartirish kiritilishi 
bilan kuchga kirdi. Korrupsiyaga oid 
jinoyatlar ro'yxati kengaytirildi: 
imtiyozlarga ega bo'lish; xizmat vazifasini 
buzganligi uchun pora olish; va'da, foyda, 
pora taklifi; xizmat vazifasini buzganligi 
uchun pora berish; iqtisodiy muomalada 
pora olish va berish; tenderlarda 
raqobatni cheklovchi shartnomalar.              Frantsiyaning korrupsiyaga qarshi 
qonunchiligi siyosiy va ma'muriy 
qarorlarni qabul qiladigan hukumat 
amaldorlarining 
huquqbuzarliklariga qarshi 
kurashishga, shuningdek, 
noqonuniy moliyalashtirish 
usullaridan foydalanadigan va 
saylov kampaniyalarini olib 
boradigan siyosiy partiyalar 
faoliyatiga qarshi kurashishga 
qaratilgan.              Shvetsiya
XIX  asr  o‘rtalariga  qadar  Shvetsiya  korrupsiya  ta siriga  uchragan ʼ
mamlakat hisoblangan.
Ammo  elita  va  mamlakat  rahbariyati  tomonidan  mamlakatni  to‘liq 
modernizatsiya  qilish  to‘g‘risida  qabul  qilingan  strategik  qarordan 
so‘ng,  amaldorlarning  poraxo‘rlikka  moyilligini  butunlay  yo‘q 
qilishga  qaratilgan  chora-tadbirlar  ishlab  chiqilib,  amalga  oshirila 
boshlanadi.
Aksilkorrupsiya  kurashi  davlat  tarafidan  tartibga  solish  yoki  turli 
hokimiyat  idoralari  tomonidan  qo‘yilgan  taqiq  va  ruxsatnomalarga 
tayanmaydi.
Balki  soliq,  imtiyoz  va  subsidiyalar  orqali,  adolatli  va  mas uliyatli 	
ʼ
boshqaruvni rag‘batlantirishga asoslanadi.
Fuqarolarga  davlat  boshqaruvining  ichki  hujjatlaridan  foydalanish 
imkoniyati yaratiladi.
Bu  esa  har  bir  fuqaroga  davlat  qanday  ishlashini  bilish  imkonini 
berdi.
Eng muhimi - mustaqil va samarali sud tizimi yaratildi.              
Singapur
1965 yili mustaqillikka erishgan paytda Singapur korrupsiya o‘ta 
avj olgan davlat edi.
Ammo kambag‘al va sobiq mustamlaka bo‘lgan bu mamlakat 
nisbatan qisqa davrda o‘ta rivojlangan va yuqori darajali 
iqtisodiyotga ega davlatga aylandi.
Mamlakatda korrupsiyaga qarshi byuro keng vakolatlarga ega 
bo‘lgan mustaqil korrupsiya bo‘yicha tergov idorasiga aylandi.
Fuqarolar u yerdagi davlat xizmatchilariga murojaat qilishlari va 
keltirilgan zararni qoplashni talab qilishlari mumkin.  Korrupsiyaga 
qarshi kampaniya boshlanganida, ushbu Byuro hatto Li Kuan Yu 
hukumati vazirlari va uning yaqin qarindoshlariga qarshi 
tergovlarni  v a ba zi korrupsiyalashgan vazirlar qamoq jazosiga ʼ
hukm qilingan.              
Li  Kuan  Yu  ushbu  xatti-harakatlari  bilan  mamlakatning 
barcha  fuqarolariga  uning  hukumati,  vazirlari  va  boshqa 
mas ul  mansabdor  shaxslari  faqatgina  sotilmas  va  yuqori ʼ
malakaga ega bo‘lishlari mumkinligini isbotladi.

Li  Kuan  Yu  korrupsiya  darajasini  pasaytirib, 
singapurliklarga  mashaqqatli  va  malakali  mehnat  har  doim 
yuqori maosh bilan taqdirlanishini hamda farovon turmush 
darajasiga yetaklashini ko‘rsata oldi.

Singapurning  xavfsiz  va  korrupsiyasiz  davlat  sifatidagi 
imidjini  yaratish  bilan  bir  qatorda,  iqtisodiyotga  ichki  va 
xorijiy sarmoyalar jalb qilindi.

Ayni  holat  mamlakatning  jadal  iqtisodiy  o‘sishiga  yordam 
berdi.

Singapurdagi  bu  jarayonda  “tanish-bilishchilik”  va  “aka-
ukachilik” tushunchalari  parchalab tashlandi.              Janubiy Koreya

Hali nisbatan yaqinda, ya ni 1999 yili Seul shahar hokimi Gox ʼ
Kunning buyrug‘i bilan ishlab chiqilgan “OPEN” nomli 
korrupsiyaga qarshi kurash dasturi fuqarolarga davlat amaldorlari 
ishini chinakam nazorat qilishga imkon berdi.

Endi ular istalgan vaqtda, xususan, internet orqali murojaatlari 
qanday ko‘rib chiqilayotganini kuzata oladilar.

Bu fuqarolarga muayyan holatda ruxsatnomalar yoki sanksiyalar 
berish masalasi aynan korrupsiya aniqlangan holatlarda qanday hal 
qilinishini kuzatishga va agar mas ullar biron qonunbuzarlikka 	
ʼ
yo‘l qo‘yishsa, norozilik bildirishga imkon beradi.              Gonkong

Ma lumki, Gongkong - Xitoy Xalq Respublikasining maxsus ʼ
ma muriy hududi, hozirda Osiyo va dunyoning yetakchi moliyaviy 
ʼ
markazlaridan biri.

Gonkongda poraxo‘rlik asrlar davomida an ana bo‘lib kelgan.	
ʼ

Go‘yo shahar hokimiyatidagi amaldorlarni pora olishdan, xalqini 
esa pora berishdan qaytarib bo‘lmasdek tasavvur shakllangandi.

Gonkong korrupsiyaga qarshi kurash boshlagan 1974 yilda butun 
davlat sektorining 94 foizi korrupsiyaga botgan edi.

Ammo ular qanday qilib korrupsiya balosidan qutulishdi?

Eng samarali chora - mansabdor shaxslar uchun aybsizlik 
prezumpsiyasining bekor qilinishi bo‘ldi.              
Buning o‘rniga "mulkni pora evaziga olmaganingizni isbotlang" 
tamoyili qo‘llanildi.

Gonkong qonunchiligiga binoan, agar mansabdor shaxs o‘zining 
xorijiy hisob raqamlaridagi mablag‘ini qonuniy topganligini 
yoki ko‘chmas mulki va qimmatbaho mol-mulkini halol pulga 
sotib olganligini isbotlay olmasa, u 15 yilgacha qamoq jazosiga 
hukm qilinadi.

Davlat hokimiyati ushbu qonun normasini izchil va aniq amalga 
oshira boshladi.

Aybsizlik prezumpsiyasi bekor qilingandan so‘ng Gonkongning 
bir necha yirik amaldorlari qamoqqa olingan.              
BMT tarqatgan ma lumotlarga ko‘ra, dunyo bo‘yicha har ʼ
yili 1 trillion AQSH dollari miqdorida pora berish va olish 
jinoyatlari sodir etiladi. Dunyo mamlakatlari iqtisodiyoti 
har yili korrupsiya tufayli 2,6 trillion AQSH dollaridan ortiq 
zarar ko‘radi. Bu esa jahon yalpi ichki mahsulotining 5 
foizini tashkil etadi. So‘nggi yillarda mamlakatimizda 
korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida muhim tashkiliy-
huquqiy islohotlar amalga oshirildi. Ya ni, davlat va jamiyat 	
ʼ
hayotining barcha sohalarida korrupsiya omillarini keltirib 
chiqarayotgan tizimli muammolarni bartaraf etishga 
qaratilgan qator qonun hamda Prezident va hukumat 
qarorlari qabul qilindi.               
Mahalliy ekspertlar va xalqaro jamoatchilik e tirof ʼ
etayotganidek, bunday choralar qisqa muddatda o‘z 
samarasini bera boshladi. Masalan, “Transparency 
International” xalqaro nodavlat tashkiloti tomonidan 
2019 yil bo‘yicha e  lon qilingan “Korrupsiyani qabul 	
ʼ
qilish indeksi” reytingida O‘zbekiston 5 pog‘onaga 
ko‘tarilib, 158 o‘rindan 153 o‘rinni egalladi. Yoki 
dunyodagi nufuzli nashrlardan biri – “The 
Economist” jurnali O‘zbekistonni 2019 yilda 
islohotlarni eng jadal amalga oshirgan davlat – “Yil 
mamlakati”	
  deya e tirof etdi.	ʼ              “ QANDAY” ORGANAYZERINI TO’LDIRING
                                                                                             

                                                                                  QANDAY?

  
                                                                                          QANDAY?
                                                                                                                 QANDAY?
                             
  QANDAY?
                                                                      QANDAY?
                                                                  KORUPSIYAGA 
QARSHI ENG 
YAXSHI CHORA              Korrupsiyaga qarshi kurash – bugunning dolzarb vazifasi.
Korrupsiya dunyo miqyosida hal etilishi lozim bo‘lgan global muammolardan 
biridir. Ushbu illat har qanday davlat va jamiyatning siyosiy-iqtisodiy 
rivojlanishiga jiddiy putur yetkazadi, inson huquq va erkinliklarining poymol 
bo‘lishiga olib keladi. Shu bois unga qarshi kurash xalqaro ahamiyat kasb etib, 
jahon siyosatining muhim masalalari qatoridan joy olgan.   Xo‘sh, korruptsiya 
nimasi bilan xavf li? Bu toifadagi jinoyatlarga mansabdor shaxslarning o‘z 
vazifalarini suiste’mol qilishlari va mansab soxtakorligi kabi holatlar kiradi. 
Ya’ni, davlat xizmatchilarining, mansabdor shaxslarning o‘z mansab vakolatidan 
qasddan foydalanib jinoyat olami vakillariga nomoddiy va moddiy jihatdan 
sotilishlari, pora olish, berish, vositachilik qilishlari va hokazolar... Korrupsiya va 
poraxo‘rlik avj olgan davlat ich-ichidan yemiriladi.                Qolaversa, korrupsiya fuqarolar, ayniqsa, yosh avlodda ijtimoiy adolatga, 
haqiqatga, davlat organlari va mansabdor shaxslarga bo‘lgan ishonchni 
susaytiradi. Shu nuqtai nazardan o‘sib kelayotgan yosh avlodni, ayniqsa, kollej va 
oliy ta’lim muassalarini bitirib, kasbiy faoliyat boshlash ostonasida turgan 
yoshlarga korruptsiyaning nechog‘li xavfli illat ekani haqida ma’lumotlar berish 
foydadan xoli bo‘lmaydi, albatta. Negaki, bugungi kun bitiruvchisi ertangi 
mutaxassis, jamiyat va davlat boshqaruvining ishtirokchisidir.               O‘zbekistonda barcha darajalarda korrupsiyaga qarshi kurash ketmoqda, shuning jumlasiga 
mamlakatning korrupsiyaga qarshi BMT konvensiyasiga qo‘shilganligini aytib o‘tish mumkin. 
O‘zbekiston bu Konvensiyani 2008 yilda ratifikatsiya qilgan. Hozirgi paytda dunyoning 177 
mamlakati ushbu Konvensiya ishtirokchilaridir. Konvensiyaning maqsadlari sifatida 
korrupsiyaning oldini olishda samaraliroq va natijaga yo‘naltirilgan chora-tadbirlarni qabul 
qilish va mustahkamlashga ko‘maklashish, jumladan, aktivlarni qaytarish bo‘yicha chora-
tadbirlar qabul qilish, halollik va pora olmaslik, mas’uliyatni, shuningdek, davlat ishlari va 
davlat mulkini tegishli tartibda boshqarishni rag‘batlantirish kabilarni keltirish mumkin.
Korrupsiyaning oldini olishda xalqaro hamkorlikni qo‘llab quvvatlash uchun 2015 yilning 
iyun-iyul oylarida  O‘zbekistondagi  BMTTD  BMTning   korrupsiyaga   qarshi   Konvensiyasi  
bo‘yicha   mamlakat   majburiyatlarining    	
va	    korrupsiyaga   qarshi   kurash   bo‘yicha   Istanbul  
harakat   rejasi ni bajarilishini o’rganuvchi missiyaning tashrifini tashkil qilishga texnik ko‘mak 
ko‘rsatdi.   Shunisi diqqatga sazovorki, BMTTD O‘zbekistondagi BMTning Narkotik va 
jinoyatchilikka qarshi kurash tashkiloti (UNODC) bilan hamkorlikda Bosh prokuraturada 
mamlakatda korrupsiyaning oldini olish bo‘yicha chora-tadbirlarni tushuntirish, tadbirkorlikni 
mansabni suiiste’mol qilish va buyruqbozlik to‘siqlaridan himoyalash, prokuratura organlari 
faoliyatining ochiqligi va oshkoraligiga bag‘ishlangan ochiq eshiklar kunlarini o‘tkazishni 
tashkil qi lindi .                E’TIBORINGIZ UCHUN 
RAHMAT!!!

MAVZU: Korrupsiyaga qarshi kurash mexanizmlari. O’zbekistonda korrupsiyaga qarshi olib borilayotgan ishlar.

KORRUPSIYA   KORRUPSION FAOLIYAT   KORRUPSIYA KO’RINISHLARI   KORRUPSION FAOLIYAT VOSITACHILARI   KORRUPSIYAGA QARSHI KURASH   KORRUPSIYANING XAVFSIZLIKKA TA’SIRI   KORRUPSIYANING TIZIMLI TAHLILI  Topshiriq № 1 « Tushunchalar tahlili» usuli yordamida mazkur tushunchalarni tahlil etish.

3 - yanvar 2017-yil KORRUPSIYAGA QARSHI KURASHISH TO‘G‘RISIDA O‘zbekiston Respublikasining Qonuni Qonunchilik palatasi tomonidan 2016-yil 24-noyabrda qabul qilingan Senat tomonidan 2016-yil 13-dekabrda ma’qullangan Qonun hujjati 6 ta bob va 34 moddadan iborat.

2-bob. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga oshiruvchi va unda ishtirok etuvchi organlar hamda tashkilotlar 7-modda. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga oshiruvchi davlat organlari Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni bevosita amalga oshiruvchi davlat organlari quyidagilardan iborat: O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi; O‘zbekiston Respublikasi Milliy xavfsizlik xizmati; O‘zbekiston Respublikasi Ichki ishlar vazirligi; O‘zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi; O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi huzuridagi Soliq, valyutaga oid jinoyatlarga va jinoiy daromadlarni legallashtirishga qarshi kurashish departamenti. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni qonun hujjatlariga muvofiq boshqa davlat organlari ham amalga oshiradi.

3-bob. Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida huquqiy ong va huquqiy madaniyatni yuksaltirish 16-modda. Aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirish, jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish Davlat organlari va boshqa tashkilotlar korrupsiyaga qarshi kurashish maqsadida aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirish, jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish bo‘yicha zarur chora-tadbirlar ko‘radi, shu jumladan korrupsiyaga qarshi kurashish masalalariga doir tushuntirish ishlarini amalga oshirish, huquqiy tarbiya va ta’limni, ilmiy-amaliy tadbirlarni tashkil etish, o‘quv-uslubiy va ilmiy adabiyotlarni ishlab chiqish yo‘li bilan zarur chora-tadbirlar ko‘radi. 17-modda. Davlat organlari va boshqa tashkilotlar xodimlarining huquqiy savodxonligini oshirish Davlat organlari va boshqa tashkilotlar o‘z mansabdor shaxslarining hamda boshqa xodimlarining korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy savodxonligini, shu jumladan huquqiy bilimlari darajasini oshirish yuzasidan zarur chora-tadbirlar ko‘radi.