logo

Lider bo’lish tavsiyalari munosabat va qoidalari

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

711.7587890625 KB
Mavzu: Lider bo’lish tavsiyalari 
munosabat va qoidalari .   Reja:

1. Liderlik tushunchasi;

2. Lider bo’lish tavsiyalari;

3. Lider bo’lish munosabat va qoidalari .   Liderlik  t ushunchasi

Liderlik  (inglizcha:  leader  —  yetakchi ,  boshlovchi  soʻzidan) — umumiy 
bir ishni bajarishda boshqalarning yordami va haraktini 
birlashtiruvchi ijtimoiy taʼsir jarayoni. Lider bo’lish uchun tanlangan 
direktor yoki bosh menedjer bo’lish shart emas. Lider yoxud yetakchi 
— bu boshqalar uning tendentsiyalari va g’oyalari ortidan intilishni 
istaydigan shaxsdir. Liderlikka vaqtincha erishish ham mumkin, ammo 
haqiqiy liderni keyingi olg’a qadamlar bilan o’zgartirib bo’lmas sodiqlik 
ajratib turadi   
Liderlikni tadqiqot qilish bir necha bosqichlarni o’tgan. Birinchi bosqich 
olimlari samarali lider ega bo’lishi lozim bo’lgan hususiyatlarni aniqlashga 
urinishlari bilan tavsiflanadi. Biroq bu nazariya amaliyotda yetarli natijalar 
bermadi. Tadqiqotlar ko’rsatishicha, bir xil muvaffaqiyatga erishgan 
liderlar turli hususiyatlari bilan ajralib turgan. Bundan tashqari liderlik 
hususiyatlarining ro’yxati juda uzun bo’lib, amalda hyech bir inson bu 
hususiyatlarga to’liq ega bo’lishi mumkin emas.

Tashkilotda liderlar katta hokimiyatga ega bo’ladilar. Hokimiyatga kuch, 
yolg’on ishlatib yoki tasodifan erishish mumkin bo’lsa-da, hokimiyat har 
doim ham liderlikka olib kelmaydi. Lekin, aksincha, liderlik hokimiyatga 
erishish vositasidir. Yevropa an’analariga ko’ra hokimiyat tabiatini tadqiqot 
qilish N.Makiavelli va uning mashhur “Hukmdor” asari bilan bog’liq. 
Makiavelli hokimiyat, ayniqsa, bir holatdan ikkinchisiga o’tishda muhim 
ahamiyatga ega, chunki bunda inson tafakkuri ham qayta shakllanadi deb 
hisoblagan. Bu jarayonlar qarshilikni yuzaga keltiradi, bu qarshilikni 
yengish uchun esa hokimiyat zarur.   Liderlik - kuch ishlashtishga asoslanmagan hokimiyat hisoblanadi. Liderlar 
qayerdan vujudga kelishini hyech kim bilmaydi, lekin tashkilotda liderlar yuzaga 
kelishi bilan ishlar yurishib ketadi3. Hozirgi paytda liderlik biznesning asosiy tashkil 
etuvchilaridan biri ekanligiga shubha yo’q.
Sifatini boshqarish tizimlarida ham liderlik tizimning asosiy yurituvchi mexanizmini 
sifatida qaratiladi. Sifat menejmentiga oid adabiyotlarda5 ham liderlik tashkilot 
tizimining barcha komponentlari uchun zarurligi ta’kidlanadi.
Liderlik – biznesdagi muvaffaqiyat kaliti bo’lib, barcha innovasion o’zgarishlarni 
amalga oshirishda yuqori rahbariyatdan liderlik sifatlari talab etiladi. Liderlik 
tashkilot faoliyatini yurituvchi kuch, global qo’lamdagi raqobatbardoshlikni 
ta’minlovchi vosita bo’lishiga qaramay6, menejmentda liderlik salohiyatidan to’liq 
foydalanilmay kelinmoqda. Faqat ayrim kompaniyalar, xususan ba’zi yaponiyalik 
kompaniyalar bu ko’rsatkichga yaqinlashgan.   Lider bo’lish t av siy alari

O’ZINGIZGA  ISHONING

Bu qadam nima qilayotganingizni aniq bilish bilan bog’liq emas — siz 
o’zingizga ishonar ekansiz, boshqalar sizga kamroq savol beradi. 
Odamlar oldindan fikr yuritishga moyil va siz o’zingizni huddi shunday 
bo’lishi kerakligidek tutsangiz, odamlar ham bu shunday bo’lishi kerak 
ekan deb o’ylashadi. Shu sababli, siz o’zingizga ishonsangiz, odamlar 
sizni «o’z ishini biladi» deb o’ylashadi. Shu tariqa siz ishonch, 
javobgarlik va hurmat topishingiz mumkin.   
MUTAXASSIS BO’LING

Lider sifatida «bilmayman» deb aytish normal hisoblanadi. Lekin har 
bir savol uchun qayta-qayta «bilmayman» deb javob berish yaxshi 
emas. Biron narsani bilmasangiz, uning javobni izlab toping. O’z 
sohangiz mutaxassisi bo’ling. Oxir-oqibat, siz barcha javoblarga ega 
bo’lishingiz kerak.

Ma’lum bir darajadagi bilim o’zingizni ko’proq ishongan va yetakchi 
his qilishingizga yordam beradi. Agar bunday qila olmasangiz — bu 
faqatgina vaqt masalasi bo’lib, sizdan bilim va xarizma bo’yicha 
ustunroq bo’lgan odam kelib, qo’llaringiz ostidan liderlikni olib ketadi. 
Shu sababli, qayerda va kimlar orasida liderlik qilishni 
xohlashingizdan qat’iy nazar, o’z ustingizda ishlang! Uzoq muddatli 
perspektivada bu sizga juda qo’l keladi   
Har doim va’z qilayotganingizni bajaring. Ishonchni yo’qotishning 
liderning ikkiyuzlamachiligidanda yaxshiroq usuli yo’q.

«Agar sizning harakatlaringiz boshqalarni ko’proq orzu qilishga, 
ko’proq o’rganishga va o’z ustida ishlashga ilhomlantirsa, u holda siz 
lidersiz». Jon Kuinsi Adams.

Xarizma, albatta, foydalidir, lekin majburiy emas. Insoniyat tarixida 
unchalik do’stona bo’lmagan ko’pdan-ko’p hurmatga sazovor liderlar 
bor. Lekin, eng muhimi odamlar ularga ishonishgan. O’z fikringizni 
aniq ifodalashingiz uchun sizga muloqot qobiliyatlari (nutq, yozish, 
hatto san’at orqali) kerak bo’ladi.   Lider bo’lish munosabat  v a 
qoidalari

QARORLAR QABUL QILING VA OQIBATLARI UCHUN JAVOBGARLIKNI 
O’Z ZIMMANGIZGA OLING

Katta muammolarni hal qilish va ta’sir o’tkaza olish uchun sizga qaror 
qabul qilish vakolatlari kerak bo’ladi va bu qarorlar ushbu vakolatlarni 
bergan odamlarga ta’sir qiladi. Bu hurmat kabi mas’uliyatdir. Siz 
nafaqat o’rinli qarorlarni qabul qilishingiz, balki ular uchun 
javobgarlikni olishga tayyor bo’lishingiz kerak. Agar biron narsa reja 
bo’yicha ketmasa, odamlar bu sizning aybingiz (garchi shunday 
bo’lmasa ham) deb hisoblaydi .   
FAOL BO’LING

Agar chuqurroq savollarga oid fikrlaringiz bo’lsa, natijada qanday muammolar 
yuzaga kelishi mumkinligini oldindan ko’ra olishingiz mumkin. Muammolarni 
kutish o’rniga, ularni oldini olish uchun choralar ko’ring. Agar ularga to’sqinlik qila 
olmasangiz, hech bo’lmaganda ularni kutib olishga tayyor bo’lasiz. Bu lider va 
menedjer o’rtasidagi asosiy farq. Yaxshi menedjer ko’p vaziyatlarga yaxshi 
reaktsiya qiladi. Yaxshi lider vaziyatni oldini ola biladi va u yuzaga kelmasidan 
oldin samarali choralar ko’radi.

O’Z VA’DA LARIN GIZDA TURI N G

Va’dasini ustidan chiqmaydigan odamlar hech kimga yoqmaydi. Va’dada 
turmaslik — ishonchni yo’qotish demakdir. Ko’ringishingiz, xarizma va bilimingiz 
bilan lider sifatlariga ega bo’lishingiz mumkin, lekin o’z va’dangizda turmasangiz, 
odamlar uchun dushmanga aylanasiz.

Va’dada turishning ajralmas qismi — bajara oladigan narsani bajra olmaydigan 
narsadan ajrata olish. Agar siz birini ikkinchisidan ajrata olsangiz, yagona to’siq — 
halollik qoladi.   
MUAMMONI ANIQLANG

Atrofga nazar soling va atrofingizdagi dunyoni qanday yaxshilash 
mumkinligi haqida o’ylab ko’ring. Atrof-muhitni kuzatib, odamlarni 
tinglang. Qanday yordam bera olaman? Qaysi savol javobsiz qoldi? 
Tashkilot nimadan foydalanishi mumkin?

O’z qobiliyatlaringizni kashf eting, ularni takomillashtiring va ularning 
yaxshi maqsadlarda qo’llashga e’tibor qarating. Sizning 
iste’dodlaringiz qanday muammolarga yechim berishda qo’l keladi?

Ehtiyojlar, yo’nalishlar, ziddiyatlar, to’ldirish kerak bo’lgan bo’shliqlar va 
samarasizliklarni o’rganing. Yechimlar doim ham ijodiy yoki eng 
zamonaviy bo’lmasligi mumkin, ba’zida ular oddiy narsalardir.   E’tiboringiz uchun rahmat!
Tay y orladi: Toshpo’l at ov  Bahrom.

Mavzu: Lider bo’lish tavsiyalari munosabat va qoidalari .

Reja:  1. Liderlik tushunchasi;  2. Lider bo’lish tavsiyalari;  3. Lider bo’lish munosabat va qoidalari .

Liderlik t ushunchasi  Liderlik  (inglizcha:  leader  —  yetakchi ,  boshlovchi  soʻzidan) — umumiy bir ishni bajarishda boshqalarning yordami va haraktini birlashtiruvchi ijtimoiy taʼsir jarayoni. Lider bo’lish uchun tanlangan direktor yoki bosh menedjer bo’lish shart emas. Lider yoxud yetakchi — bu boshqalar uning tendentsiyalari va g’oyalari ortidan intilishni istaydigan shaxsdir. Liderlikka vaqtincha erishish ham mumkin, ammo haqiqiy liderni keyingi olg’a qadamlar bilan o’zgartirib bo’lmas sodiqlik ajratib turadi

 Liderlikni tadqiqot qilish bir necha bosqichlarni o’tgan. Birinchi bosqich olimlari samarali lider ega bo’lishi lozim bo’lgan hususiyatlarni aniqlashga urinishlari bilan tavsiflanadi. Biroq bu nazariya amaliyotda yetarli natijalar bermadi. Tadqiqotlar ko’rsatishicha, bir xil muvaffaqiyatga erishgan liderlar turli hususiyatlari bilan ajralib turgan. Bundan tashqari liderlik hususiyatlarining ro’yxati juda uzun bo’lib, amalda hyech bir inson bu hususiyatlarga to’liq ega bo’lishi mumkin emas.  Tashkilotda liderlar katta hokimiyatga ega bo’ladilar. Hokimiyatga kuch, yolg’on ishlatib yoki tasodifan erishish mumkin bo’lsa-da, hokimiyat har doim ham liderlikka olib kelmaydi. Lekin, aksincha, liderlik hokimiyatga erishish vositasidir. Yevropa an’analariga ko’ra hokimiyat tabiatini tadqiqot qilish N.Makiavelli va uning mashhur “Hukmdor” asari bilan bog’liq. Makiavelli hokimiyat, ayniqsa, bir holatdan ikkinchisiga o’tishda muhim ahamiyatga ega, chunki bunda inson tafakkuri ham qayta shakllanadi deb hisoblagan. Bu jarayonlar qarshilikni yuzaga keltiradi, bu qarshilikni yengish uchun esa hokimiyat zarur.

Liderlik - kuch ishlashtishga asoslanmagan hokimiyat hisoblanadi. Liderlar qayerdan vujudga kelishini hyech kim bilmaydi, lekin tashkilotda liderlar yuzaga kelishi bilan ishlar yurishib ketadi3. Hozirgi paytda liderlik biznesning asosiy tashkil etuvchilaridan biri ekanligiga shubha yo’q. Sifatini boshqarish tizimlarida ham liderlik tizimning asosiy yurituvchi mexanizmini sifatida qaratiladi. Sifat menejmentiga oid adabiyotlarda5 ham liderlik tashkilot tizimining barcha komponentlari uchun zarurligi ta’kidlanadi. Liderlik – biznesdagi muvaffaqiyat kaliti bo’lib, barcha innovasion o’zgarishlarni amalga oshirishda yuqori rahbariyatdan liderlik sifatlari talab etiladi. Liderlik tashkilot faoliyatini yurituvchi kuch, global qo’lamdagi raqobatbardoshlikni ta’minlovchi vosita bo’lishiga qaramay6, menejmentda liderlik salohiyatidan to’liq foydalanilmay kelinmoqda. Faqat ayrim kompaniyalar, xususan ba’zi yaponiyalik kompaniyalar bu ko’rsatkichga yaqinlashgan.