logo

Milliy o’quv dasturi asosida o’quvchilarda O’qish kompetensiyasi Yozish kompetensiyasi So’zlab berish kompetensiyasi Tinglab tushunish kompetensiyasini shakllantirish

Yuklangan vaqt:

15.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

13504.55859375 KB
Milliy o’quv dasturi asosida  o’quvchilarda 
O’qish kompetensiyasi Yozish kompetensiyasi 
So’zlab berish kompetensiyasi Tinglab 
tushunish kompetensiyasini shakllantirish                 Bilasizmi, yulduzlarning ham “yulduzi”, yaʼni mashhurlari bo‘ladi. Qutb yulduzi ana
shundaylardan biri. Chunki u o‘tgan davrlar mobaynida ko‘plab adashganlarga yo‘l 
ko‘rsatib,o‘z manzillariga eson-omon yetib olishlarida ko‘makchi bo‘lgan.
      Qadimda dengizchilar yoki sahrodagi karvonlar yulduzlarning joylashishiga qarab
yo‘lni aniqlashgan. Yulduzlarni o‘rganib, ularning xaritasini chizib beradigan kishilarni esa
‘‘ munajjim’’ deb atashgan.
       Qutb yulduzi osmondagi eng yorqin yulduzlardan biri bo‘lgani uchun uni topib olish
qiyin emas. Olimlarning aytishicha, kunlar, oylar, baʼzan yillar o‘tishi bilan yulduzlarning
samodagi o‘rni o‘zgarib turar ekan. Faqatgina Qutb yulduzi o‘z joyidan hech qachon jilmaydi,
doim osmonning shimoliy qismida yaraqlab turadi. Shunday o‘ziga xos xususiyati tufayli
sayyohlar Qutb yulduziga qarab shimol, janub, sharq va g‘arbni aniqlay olishgan.
       Qutb yulduzi Katta Ayiq yulduz turkumiga kiradi. U Quyoshdan 120 marta katta bo‘lib,
10 ming marta kuchliroq nur taratadi. Odamlarga yo‘l ko‘rsatib turgani uchun uni “yo‘lchi
yulduz” deb ham atashgan. Juda olisda bo‘lgani bois ushbu yulduz nurlari Yergacha 472
yilda yetib keladi. Qutb yulduzi    1. Qutb yulduzi mashhurligining sababi nima?
2. Munajjimlar nima bilan 
shug‘ullangan?
3. Qutb yulduzi o‘z joyini o‘zgartirib 
turadimi? Javobingizni izohlang.
4. Matndan Qutb yulduzi haqida 
berilgan daliliy tavsifni aniqlang   
Matnning uslubini farqlagan holda ravon va 
ifodali o’qiy olish;

Turli matnlar –yo’riqnoma ,reklama matnlarini 
o’qib tushunish va munosabat bildira olish ;

Turli davrlarda yozilgan matnlarni  qiyoslay olish;

Matnlardagi ohang va mazmunga munosabat 
bildira olish ;

Xulosa chiqarish ,xulosani matnda berilgan 
hodisaga bog’lay olish. O’qish 
kompetensiyasi    ,,Chumchuqlarga qiron 
keltirgan Xitoy”   audiomatnini 
tinglang,matn mazmunini 
rasm asosida so’zlab bering.   Audiomatndan olingan 
gaplarni o‘qing. 
1. Mamlakatdagi qariyb barcha chumchuqlar qirib 
bitiriladi.
2. Butun Xitoyda chumchuqlarga qiron keltirish 
boshlanadi.
3. Har bir odamga ma’lum miqdorda chumchuq 
o‘ldirish majburiyati qo‘yiladi.
4. Mamlakatdagi qariyb hamma chumchuq yo‘q 
qilingach, tabiatdagi muvozanat buziladi.
5. Har kim ekkanini o‘radi, deganlaridek, tabiatga 
qarshi ayovsiz kurash olib borgan
xitoyliklarni tabiatning o‘zi shu tariqa ayovsiz 
jazolaydi   Chap ustunda sarlavhalar, o‘ng 
ustunda esa matn qismlarining 
qisqacha mazmuni
berilgan. Ularni moslashtirib 
ko‘chiring

Tabiatga qarshi 
chiqish loyihasi

Muhim qaror: 
hasharotlarga va
    qushlarga qarshi 
hujum

Erta quvonish va 
ocharchilik 
Mao Szedunning 8-syezddagi nutqi 
hamda chumchuqlarni charchatish 
usuli orqali o‘ldirishning boshlanishi

G‘allaning yaxshi rivojlana boshlashi,  
ammo hosilning kutilgandan kam         
    bo‘lishi hamda bug‘doy 
yetishmovchiligi

“ Katta sakrash” deb nomlangan
     dasturning muhokama etilishi va Mao
     Szedunning unga rozi bo‘lishi   1. Chumchuqlarni qirib tashlashni o‘ylay 
boshlashdi.
2. Mao Szedun tabiat muvozanatining buzilishi 
haqida hech nima bilmas edi.
3. Chigirtka va shilliqqurtlar ko‘payib ketdi.
4. Bug‘doy hosili juda kam bo‘ldi.
5. Odamlar chumchuqlarni shovqin-suron bilan 
qo‘rqitishgan Quyidagi voqealarning 
sabablarini yozing
.   
1. Chumchuqlarga qarshi kurashishdan maqsad nima edi?

2. Chumchuq va kalamushlarni o‘ldirish qaysi dasturga 
kiritilgan edi?

3. Chumchuqlarni o‘ldirishni dastlab kimlar boshlab berdi?

4. Chumchuqlarga qarshi qanday usul o‘ylab topilgan edi?

5. Tabiatdagi muvozanat buzilishi nimalarda ko‘ringan?

6. Nima deb o‘ylaysiz, Xitoy hukumati o‘z xatosini 
to‘g‘rilashga harakat qildimi? 

7.Hukumat  qanday yo‘l tutgan bo‘lishi mumkin? ,, Chumchuqlarga qiron 
keltirgan Xitoy” audiomatnini 
tinglang. Topshiriqlarni bajaring   
Jonli nutq va audiomaterialning umumiy mavzusi 
yuzasidan tilga olingan tafsilotlarni belgilay olish ;

Audio yoki videomaterialda berilgan ma’lumotni yozma 
va grafik rasm ko’rinishida ifodalay olish ;

So’roq gap ,darak  gap, undov gaplar va kinoya 
ohangidagi farqni tushuna olish ;

Tinglagan nutqni kommunakativ baholay olish;

Eshitilganlar asosida xulosa qilish va xulosani dalillar 
bilan asoslay olish. Tinglash  
kompetensiyasi    
O’zbek adabiy tilning qonun qoidalariga amal qilgan holda 
rasmiy va norasmiy vaziyatlarda ravon va ifodali so’zlay 
olish;

Har qanday mavzu  yuzasida nutq tayyorlay olish ;

Mavzudan chetlashmagan holda fikr va g’oyalarni 
tqadimot ko’rinishida ifodalay olish ;

Murakkab grafik chizma hamda diagrammalarini og’zaki 
ifodalab bera olish 

Munozaralarda ishtirok eta olish ,aytilgaanlarni 
umumlashtirish va xulosalay olish . So’zlab  berish 
kompetensiyasi    
Imlo va uslubiy qoidalarga rioya qilgan holda 
to’g’ri ,izchil,o’z fikr va hissiyotlarini 
ifodalash ,shuningdek ,biror ma’lumotni yetkazish 
uchun  25-35 ta gapdan iborat matn yoza olish ;

Materialni tartiblash va umumlashtirish ,fikrlar va 
argumentlarni daliliy tafsilotlar  bilan asoslab tezis 
yoza olish ;

O’z yozma nutqning ta’sirchanligini  oshirish 
maqsadida badiiy  va ritorik  vositalarni qo’llay olish ; Yozish 
kompetensiyasi     
Asosiy adabiyot ;

11-sinf ona tili darslik  ; ,,O’qituvchi ’’  Toshkent- 2020;

Tuzuvchular ; Baxtiyor Mingliyev ,Sharofat 
Toshmirzayeva , Saodat Atoyeva ,Saida Majidova . 

Qo’shimcha adabiyot ; 

7-sinf ona tili darslik , Tohkent -2022.

Umumiy o’rta ta’limning  MILLIY   O’QUV  DASTURI. Foydalanilgan 
adabiyotlar    
Fan-O’zbek tili;

Fan o’qituvchi –Z.Qurbonov ;

Talaba –Mardiyeva Rashida E’TIBORINGIZ  UCHUN TASHAKKUR

Milliy o’quv dasturi asosida o’quvchilarda O’qish kompetensiyasi Yozish kompetensiyasi So’zlab berish kompetensiyasi Tinglab tushunish kompetensiyasini shakllantirish

Bilasizmi, yulduzlarning ham “yulduzi”, yaʼni mashhurlari bo‘ladi. Qutb yulduzi ana shundaylardan biri. Chunki u o‘tgan davrlar mobaynida ko‘plab adashganlarga yo‘l ko‘rsatib,o‘z manzillariga eson-omon yetib olishlarida ko‘makchi bo‘lgan. Qadimda dengizchilar yoki sahrodagi karvonlar yulduzlarning joylashishiga qarab yo‘lni aniqlashgan. Yulduzlarni o‘rganib, ularning xaritasini chizib beradigan kishilarni esa ‘‘ munajjim’’ deb atashgan. Qutb yulduzi osmondagi eng yorqin yulduzlardan biri bo‘lgani uchun uni topib olish qiyin emas. Olimlarning aytishicha, kunlar, oylar, baʼzan yillar o‘tishi bilan yulduzlarning samodagi o‘rni o‘zgarib turar ekan. Faqatgina Qutb yulduzi o‘z joyidan hech qachon jilmaydi, doim osmonning shimoliy qismida yaraqlab turadi. Shunday o‘ziga xos xususiyati tufayli sayyohlar Qutb yulduziga qarab shimol, janub, sharq va g‘arbni aniqlay olishgan. Qutb yulduzi Katta Ayiq yulduz turkumiga kiradi. U Quyoshdan 120 marta katta bo‘lib, 10 ming marta kuchliroq nur taratadi. Odamlarga yo‘l ko‘rsatib turgani uchun uni “yo‘lchi yulduz” deb ham atashgan. Juda olisda bo‘lgani bois ushbu yulduz nurlari Yergacha 472 yilda yetib keladi. Qutb yulduzi

1. Qutb yulduzi mashhurligining sababi nima? 2. Munajjimlar nima bilan shug‘ullangan? 3. Qutb yulduzi o‘z joyini o‘zgartirib turadimi? Javobingizni izohlang. 4. Matndan Qutb yulduzi haqida berilgan daliliy tavsifni aniqlang

 Matnning uslubini farqlagan holda ravon va ifodali o’qiy olish;  Turli matnlar –yo’riqnoma ,reklama matnlarini o’qib tushunish va munosabat bildira olish ;  Turli davrlarda yozilgan matnlarni qiyoslay olish;  Matnlardagi ohang va mazmunga munosabat bildira olish ;  Xulosa chiqarish ,xulosani matnda berilgan hodisaga bog’lay olish. O’qish kompetensiyasi

,,Chumchuqlarga qiron keltirgan Xitoy” audiomatnini tinglang,matn mazmunini rasm asosida so’zlab bering.