logo

BOJXONA FAOLIYATIDA PSIXOLOGIK XIZMAT

Yuklangan vaqt:

16.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

3224.146484375 KB
M avzu : BOJXONA 
FAOLIYATIDA 
PSIXOLOGIK XIZMAT           Psixologik xizmat vazifalari :Ilmiy   tadqiqot vazifalari - o’quvchilar 
shaxsning shakllantirishning muhim muammolarini, ta’lim va 
tarbiyaning psixologik asoslarini o’quvchilar bilan o’qituvchilar, maktab 
psixologlari, maktab psixologlar bilan o’qituvchilar o’rtasidagi o’zaro 
ta’sirni hamda maktab psixologning etikasini o’z ichiga oladi.
          Amaliy vazifalar - psixologik tadqiqotni natijalarini amalda psixologik 
xizmat ishida qo’llab, bolalarning maktab ta’limiga tayyorligini aniqlash, 
o’quvchilrning o’qish faoliyatini osonlashtirish, o’quvchi shaxsini har 
tomonlama kamon toptirish, o’quvchilarnig qobiliyat va moyilliklarini 
aniqlash va rivojlantirish, talabalar bilan hunarga, kasbga oid suhbat, 
maslahat ishlarini olib borish, turli xildagi  «qiyin» bolalar bilan ish olib 
borish kabi asosiy vazifani hal qilishdan iboratdir.
          Tashviqot ishlari – psixologik bilimlarni, psixologik umumta’lim tashviq 
qilib, o’quvchilarning psixologik bilimlarini oshirish, ota-onalar uchun 
seminarlar, ma’ruzalar va suhbatlar uyushtirish, anjumanlar 
o’tkazishdan iborat. .
                    Psixologik xizmat AQShda 1800 yillardan boshlab rivojlana 
boshladi. AQShning birinchi amaliyotchi psixologlari oz-ozini 
tarbiyalash muammosini organgan eksperimental psixologlar edilar. 
Amerika maktablarida aqliy taraqqiyot koeffitsientini aniqlash keng 
tarqalib, keyinchalik «Gaydens» xizmatining rivojlanishiga olib keldi.
Fransuz maktab psixologiyasining otasi Alfred Bine bolib, u bu 
sohada 1894 yildan ish boshlagan. 1905 yilda Fransiya ta’lim vazirligi 
Binega umumiy dastur boyicha oqiy olmaydigan bolalarni tekshirish 
muammosi bilan murojaat qiladi va shu tariqa aqliy taraqqiyotda 
orqada qolgan bolalarni ajratadigan Bine-Simon testi yaratildi. 1909 
yilda Fransiyada maktab psixologik xizmati tashkil etiladi. 1970 yilda 
Fransiyada psixologik-pedagogik yordam guruhlari psixologik 
xizmatning asosiy turini tashkil etdi. Bunday guruhlar maktab 
psixologiyasi boyicha bir mutaxassis, ta’lim psixologiyasi boyicha bir 
mutaxassis, psixomotor rivojlanish boyicha bir 5 mutaxassisni oz 
ichiga oladi. Bunday brigada 800-1000 o`quvchiga xizmat qiladi, bir 
maktabda joylashib, bir necha maktabga xizmat qilishi mumkin.          
                     Hozirgi vaqtda bojxona faoliyati samaradorligini oshirish ko'p 
jihatdan unga yuklangan rasmiy funktsiyalarni muvaffaqiyatli hal 
etishga qodir kadrlar bilan ishlashni tashkil etish bilan 
belgilanadi. Rossiyadagi so'nggi yillardagi siyosiy va iqtisodiy 
beqarorlik turli toifadagi xodimlarning (jumladan, mansabdor 
shaxslar va bojxona xodimlari) ma'naviy va psixologik holatiga salbiy 
ta'sir ko'rsatdi. Davlat organlarining ish amaliyoti shuni ko'rsatadiki, 
davlat xizmatchilari har doim ham ortiqcha yuk va kasbiy xavfga 
mustaqil ravishda moslasha olmaydi, ular ekstremal sharoitlarda 
harakat qilish uchun etarli ko'nikmalarga ega emaslar, ular 
stressdan chiqishning eng yaxshi usullarini bilmaydilar. 
vaziyatlar. Buning sabablari: xizmatdagi jismoniy, psixologik va 
ma'naviy ortiqcha yuk, zarur maxsus kasbiy va psixologik 
tayyorgarlikning yo'qligi. Psixologlarning faol ishi bu muammolarni 
bartaraf etishga yordam beradi. Jamiyatimiz va davlatimizning turli 
unsurlari va quyi tuzilmalari psixolog uchun ob'ekt vazifasini 
bajaradi.          Bular iqtisodiyot tarmoqlari, iqtisodiyot, shuningdek, davlat institutlari. Bu 
sohalarning o'ziga xos xususiyatlari bor va shuning uchun psixologning ishini 
qanday tashkil qilish kerakligi (tarmoqning tuzilishi va o'ziga xos xususiyatlari 
bo'yicha) muammolari paydo bo'ladi. Davlat organlarining faoliyati o'ziga xos 
xususiyatga ega bo'lib, bu, albatta, psixologning alohida maqomini shakllantiradi. 
Davlat organlari zimmasiga yuklatilgan aniq vazifalarni hal etishda psixologlarni 
faol jalb etish 90-yillardan boshlab amalga oshirilmoqda. huquqni muhofaza qilish 
organlarida amaliy psixologlarning birinchi lavozimlari 1974 yilda jazoni ijro etish 
tizimida (voyaga etmaganlar uchun ta'lim va mehnat koloniyalarida) joriy etilgan 
bo'lsa-da hozirgi vaqtda davlat (huquqni muhofaza qilish) organlarida nafaqat 
alohida psixologlar, balki psixologiyani psixologik qo'llab-quvvatlash bilan 
shug'ullanadigan ixtisoslashtirilgan tarkibiy bo'linmalar va mutaxassislar 
lavozimlarining markazlashtirilgan boshqariladigan tizimi bo'lgan. psixologik 
xizmatning faoliyati haqida gapirish mumkin. muayyan davlat organlarining 
faoliyati. Psixologik xizmatlar Rossiya Federatsiyasi Federal Bojxona xizmati 
tizimida, Rossiya Ichki ishlar vazirligida, Rossiya Federatsiyasi Qurolli Kuchlarida, 
Federal xavfsizlik xizmatida va boshqalarda mavjud.            Bojxona organlarining psixologik xizmati psixologiya fanining inson psixikasi faoliyati va 
jamoalardagi ijtimoiy-psixologik jarayonlarni tartibga soluvchi qonuniyatlar haqidagi 
zamonaviy g‘oyalari asosida bojxona organlari faoliyati samaradorligini oshirishga 
qaratilgan. Bojxona organlarida psixologik xizmat oldiga quyidagi vazifalar qo'yiladi: 
bojxona organlarida kadrlar siyosati va faoliyatini psixologik ta'minlash; bojxona 
organlarining mansabdor shaxslari va xodimlariga kasbiy faoliyatini psixologik ta'minlash, 
psixologik tayyorgarlik, psixologik yordam ko'rsatish; jamoalarda ijtimoiy-psixologik 
jarayonlarni optimallashtirish uchun psixologik ish. Ushbu vazifalarga muvofiq psixologik 
xizmat ikkita faoliyat yo'nalishini amalga oshiradi: bojxona organlarining mansabdor 
shaxslari va xodimlari, xizmatga nomzodlar bilan ishlashni psixologik ta'minlash va rasmiy 
topshiriqlarni psixologik ta'minlash. Birinchi yo'nalish quyidagilarni o'z ichiga oladi: 
kadrlarni kasbiy yo'naltirish va psixologik tanlash; yosh xodimlarni joylashtirish va kasbiy 
moslashtirishda psixologik yordam ko'rsatish; xodimlarning psixologik kompetensiyasi va 
shaxsiy rivojlanishini takomillashtirish; jamoadagi axloqiy-psixologik iqlim diagnostikasi va 
buzg'unchi hodisalarning oldini olish; mansabdor shaxslarni tashqi iqtisodiy faoliyat 
ishtirokchilari bilan o‘zaro hamkorlik qilish usullari va usullariga o‘rgatish va o‘rgatish; 
rag'batlantirish va xodimlarni attestatsiyadan o'tkazishda ishtirok etish uchun kadrlar zaxirasi 
bilan ishlashni psixologik ta'minlash; xodimlar va ularning oila a'zolari uchun psixologik 
maslahat.                   Ikkinchi yo'nalish quyidagilarni o'z ichiga oladi: mintaqadagi ijtimoiy-
psixologik hodisalarni o'rganish; joriy operatsion vazifalarni hal qilishda 
xodimlarga psixologik maslahat berish; individual profilaktika ishlarini amalga 
oshirish va hokazo Ushbu faoliyat sohalarini amalga oshirish quyidagi funktsiyalar 
orqali amalga oshiriladi: xizmatga nomzodlarni kasbiy va psixologik 
tanlash; bojxona organlarining mansabdor shaxslari va xodimlarini joylashtirish, 
attestatsiyadan o'tkazish, rotatsiyasi, kasbiy o'sishini prognozlash va mansab 
ko'tarilishi jarayonlarida ishtirok etish; bojxona organlarining mansabdor shaxslari 
va xodimlariga bojxona organlarida xizmat (ish)ga moslashishda 
ko‘maklashish; rahbarlik lavozimlariga ko‘tarilish uchun kadrlar zaxirasi, shu 
jumladan yuqori bojxona organlari nomenklaturasi bilan psixologik ish olib 
borish; bojxona organlari mansabdor shaxslarining boshqaruv faoliyatini 
psixologik ta'minlash; jamoalardagi ijtimoiy-psixologik jarayonlarni o‘rganish, tahlil 
qilish va prognozlash, ularni optimallashtirish bo‘yicha rahbariyatga taklif va 
tavsiyalar ishlab chiqish; huquqbuzarliklar, hodisalar va xizmat (mehnat) intizomi 
buzilishining psixologik oldini olish; bojxona organlarining mansabdor shaxslari va 
xodimlarini hamda bojxona organlari rahbarlarini psixologik-pedagogik 
tayyorlash, ularga maxsus psixologik bilimlarni, ruhiy holatni o‘z-o‘zini tartibga 
solish usullarini o‘rgatish, umumiy psixologik madaniyatni oshirish; bojxona        Bojxona  organlarida  xizmat  (ish)ga  moslashishda  ko‘maklashish;  rahbarlik  lavozimlariga 
ko‘tarilish  uchun  kadrlar  zaxirasi,  shu  jumladan  yuqori  bojxona  organlari  nomenklaturasi 
bilan  psixologik  ish  olib  borish;  bojxona  organlari  mansabdor  shaxslarining  boshqaruv 
faoliyatini psixologik ta'minlash; jamoalardagi ijtimoiy-psixologik jarayonlarni o‘rganish, tahlil 
qilish va prognozlash, ularni optimallashtirish bo‘yicha rahbariyatga taklif va tavsiyalar ishlab 
chiqish;  huquqbuzarliklar,  hodisalar  va  xizmat  (mehnat)  intizomi  buzilishining  psixologik 
oldini  olish;  bojxona  organlarining  mansabdor  shaxslari  va  xodimlarini  hamda  bojxona 
organlari  rahbarlarini  psixologik-pedagogik  tayyorlash,  ularga  maxsus  psixologik  bilimlarni, 
ruhiy  holatni  o‘z-o‘zini  tartibga  solish  usullarini  o‘rgatish,  umumiy  psixologik  madaniyatni 
oshirish;  bojxona  organlarining  mansabdor  shaxslari  va  xodimlarini  tashqi  iqtisodiy  faoliyat 
ishtirokchilari  bilan  o‘zaro  hamkorlik  qilish  uslublari  va  uslublariga  hamda  psixologik 
bosimdan  himoyalanish  usullariga  o‘rgatish;  bojxona  organlarining  mansabdor  shaxslari  va 
xodimlariga  psixologik  maslahatlar  berish;  bojxona  organlarining  mansabdor  shaxslari  va 
xodimlari  bilan  psixo-tuzatish  ishlari.  Psixologik  xizmatning  muvaffaqiyatli  faoliyat 
yuritishining shartlaridan biri uning tashkiliy tuzilmasini ilmiy asoslangan loyihalashdir.
                                               Shunday qilib, davlat organining 
psixologik xizmatining tashkiliy tuzilmasi hokimiyat va 
mas'uliyatni markazlashtirish va markazsizlashtirishning 
optimal kombinatsiyasi bilan ierarxik xususiyatga ega bo'lishi 
kerak. Bojxona organlari faoliyatini psixologik qo'llab-
quvvatlashni tashkil etish Federal bojxona xizmatining Davlat 
xizmati va kadrlar bo'limi tomonidan amalga oshiriladi. 
Kafedraning vazifalaridan biri bojxona psixologlari faoliyatini 
tashkil etishdan iborat. Rossiya Federatsiyasi Federal Bojxona 
xizmati huzurida Rossiya Federatsiyasi bojxona organlarining 
psixologik ish va psixologik xizmati faoliyatini 
takomillashtirish masalalari bo'yicha Maslahat-uslubiy 
kengash mavjud. RTU va RTUga bo'ysunuvchi bojxona 
organlarida psixologik ishlarni amalga oshirish uchun 
RTUning psixologik ish bo'limi tashkil etiladi.            Psixologik  xizmat  ishini  tashkil  etish  uchun  to'g'ridan-to'g'ri  javobgarlik:  Rossiya 
FCSda  -  FCSning  kadrlar  bo'limi  boshlig'i;  bojxona  organida  -  bojxona  organining 
psixologik  xizmat  bo'limi  boshlig'i  (psixologi).  Bojxona  organi  psixologining 
namunaviy  ish  tavsifiga  (Rossiya  Davlat  bojxona  qo'mitasining  2000  yil  14 
dekabrdagi  1164-sonli  buyrug'iga)  muvofiq,  oliy  asosiy  psixologik  ma'lumotga  ega 
bo'lgan  mutaxassislar,  shuningdek,  maxsus  tayyorgarlikdan  o'tgan  oliy  ma'lumotli 
mutaxassislar.  fakultetlarda  va  qayta  tayyorlash  kurslarida  amaliy  psixologiya 
yo‘nalishi  bo‘yicha  qayta  tayyorlash,  davlat  hujjati  bilan  tasdiqlangan,  amaliy  ish 
stajiga  ega.  Bojxona  organi  psixologi  quyidagi  huquqlarga  ega:  bojxona  organida 
individual  psixologik  va  ijtimoiy-psixologik  tadqiqotlar  o‘tkazish;  bojxona 
organining  psixologik  xizmat  bo‘linmasi  tuzilmasi  va  faoliyatini  takomillashtirish 
yuzasidan  rahbariyatga  takliflar  kiritish;  mansabdor  shaxslardan  zarur  hujjatlar  va 
ma'lumotlarni  so'rash;  bojxona  organlarining  mansabdor  shaxslari  va 
xodimlarining shaxsiy ishlari materiallarini olish va ular bilan belgilangan .

M avzu : BOJXONA FAOLIYATIDA PSIXOLOGIK XIZMAT

Psixologik xizmat vazifalari :Ilmiy tadqiqot vazifalari - o’quvchilar shaxsning shakllantirishning muhim muammolarini, ta’lim va tarbiyaning psixologik asoslarini o’quvchilar bilan o’qituvchilar, maktab psixologlari, maktab psixologlar bilan o’qituvchilar o’rtasidagi o’zaro ta’sirni hamda maktab psixologning etikasini o’z ichiga oladi. Amaliy vazifalar - psixologik tadqiqotni natijalarini amalda psixologik xizmat ishida qo’llab, bolalarning maktab ta’limiga tayyorligini aniqlash, o’quvchilrning o’qish faoliyatini osonlashtirish, o’quvchi shaxsini har tomonlama kamon toptirish, o’quvchilarnig qobiliyat va moyilliklarini aniqlash va rivojlantirish, talabalar bilan hunarga, kasbga oid suhbat, maslahat ishlarini olib borish, turli xildagi «qiyin» bolalar bilan ish olib borish kabi asosiy vazifani hal qilishdan iboratdir. Tashviqot ishlari – psixologik bilimlarni, psixologik umumta’lim tashviq qilib, o’quvchilarning psixologik bilimlarini oshirish, ota-onalar uchun seminarlar, ma’ruzalar va suhbatlar uyushtirish, anjumanlar o’tkazishdan iborat.

. Psixologik xizmat AQShda 1800 yillardan boshlab rivojlana boshladi. AQShning birinchi amaliyotchi psixologlari oz-ozini tarbiyalash muammosini organgan eksperimental psixologlar edilar. Amerika maktablarida aqliy taraqqiyot koeffitsientini aniqlash keng tarqalib, keyinchalik «Gaydens» xizmatining rivojlanishiga olib keldi. Fransuz maktab psixologiyasining otasi Alfred Bine bolib, u bu sohada 1894 yildan ish boshlagan. 1905 yilda Fransiya ta’lim vazirligi Binega umumiy dastur boyicha oqiy olmaydigan bolalarni tekshirish muammosi bilan murojaat qiladi va shu tariqa aqliy taraqqiyotda orqada qolgan bolalarni ajratadigan Bine-Simon testi yaratildi. 1909 yilda Fransiyada maktab psixologik xizmati tashkil etiladi. 1970 yilda Fransiyada psixologik-pedagogik yordam guruhlari psixologik xizmatning asosiy turini tashkil etdi. Bunday guruhlar maktab psixologiyasi boyicha bir mutaxassis, ta’lim psixologiyasi boyicha bir mutaxassis, psixomotor rivojlanish boyicha bir 5 mutaxassisni oz ichiga oladi. Bunday brigada 800-1000 o`quvchiga xizmat qiladi, bir maktabda joylashib, bir necha maktabga xizmat qilishi mumkin.

Hozirgi vaqtda bojxona faoliyati samaradorligini oshirish ko'p jihatdan unga yuklangan rasmiy funktsiyalarni muvaffaqiyatli hal etishga qodir kadrlar bilan ishlashni tashkil etish bilan belgilanadi. Rossiyadagi so'nggi yillardagi siyosiy va iqtisodiy beqarorlik turli toifadagi xodimlarning (jumladan, mansabdor shaxslar va bojxona xodimlari) ma'naviy va psixologik holatiga salbiy ta'sir ko'rsatdi. Davlat organlarining ish amaliyoti shuni ko'rsatadiki, davlat xizmatchilari har doim ham ortiqcha yuk va kasbiy xavfga mustaqil ravishda moslasha olmaydi, ular ekstremal sharoitlarda harakat qilish uchun etarli ko'nikmalarga ega emaslar, ular stressdan chiqishning eng yaxshi usullarini bilmaydilar. vaziyatlar. Buning sabablari: xizmatdagi jismoniy, psixologik va ma'naviy ortiqcha yuk, zarur maxsus kasbiy va psixologik tayyorgarlikning yo'qligi. Psixologlarning faol ishi bu muammolarni bartaraf etishga yordam beradi. Jamiyatimiz va davlatimizning turli unsurlari va quyi tuzilmalari psixolog uchun ob'ekt vazifasini bajaradi.  

Bular iqtisodiyot tarmoqlari, iqtisodiyot, shuningdek, davlat institutlari. Bu sohalarning o'ziga xos xususiyatlari bor va shuning uchun psixologning ishini qanday tashkil qilish kerakligi (tarmoqning tuzilishi va o'ziga xos xususiyatlari bo'yicha) muammolari paydo bo'ladi. Davlat organlarining faoliyati o'ziga xos xususiyatga ega bo'lib, bu, albatta, psixologning alohida maqomini shakllantiradi. Davlat organlari zimmasiga yuklatilgan aniq vazifalarni hal etishda psixologlarni faol jalb etish 90-yillardan boshlab amalga oshirilmoqda. huquqni muhofaza qilish organlarida amaliy psixologlarning birinchi lavozimlari 1974 yilda jazoni ijro etish tizimida (voyaga etmaganlar uchun ta'lim va mehnat koloniyalarida) joriy etilgan bo'lsa-da hozirgi vaqtda davlat (huquqni muhofaza qilish) organlarida nafaqat alohida psixologlar, balki psixologiyani psixologik qo'llab-quvvatlash bilan shug'ullanadigan ixtisoslashtirilgan tarkibiy bo'linmalar va mutaxassislar lavozimlarining markazlashtirilgan boshqariladigan tizimi bo'lgan. psixologik xizmatning faoliyati haqida gapirish mumkin. muayyan davlat organlarining faoliyati. Psixologik xizmatlar Rossiya Federatsiyasi Federal Bojxona xizmati tizimida, Rossiya Ichki ishlar vazirligida, Rossiya Federatsiyasi Qurolli Kuchlarida, Federal xavfsizlik xizmatida va boshqalarda mavjud.