logo

PSIXOLOGIK XIZMAt predmeti, vazifalari, tamoyillari

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

825.9287109375 KB
PSIX OLOGIK X IZMAT  PREDMETI,  VA ZIFA LARI,  
TA MOY ILLA RI.       RE JA:
1. Psixologik  xizmat  f anining pre dme t i.
2. Psixologik  xizmat  f anining rivojlanish 
  t arixi. 
3. Psixologik  xizmat ning  vazif alari.
4.  Psixologik  xizmat ning asosiy  
t amoy illari.  Psixologik xizmat AQShda 1800  yillardan boshlab rivojlana boshladi. 
AQShning birinchi amaliyotchi psixologlari o‘z-o‘zini tarbiyalash muammosini 
o‘rgangan eksperimental psixologlar edilar. Amerika maktablarida aqliy taraqq
iyot 
koeffitsentini aniqlash keng tarqalib, keyinchalik «Gaydens» xizmatining 
rivojlanishiga olib keldi.  
Fransuz maktab psixologiyasining otasi Alfred Bine bo‘lib, u bu sohada 1894 
yildan boshlab ish boshlagan. 1905 yilda Fransiya ta’lim vazirligi 
Binega umumiy 
dastur bo‘yicha o‘qiy olmaydigan bolalarni tekshirish  muammosi   bilan  
murojaat  
qiladi va shu tariqa aqliy taraqqiyotda orqada qolgan bolalarni ajratadigan 
Bine-
Simon testi yaratildi.   1990   yilda Fransiyada maktab psixologik xizmati tashkil etiladi. 1970   yilda 
Fransiyada psixologik-pedagogik yordam guruhlari psixologik xizmatning 
asosiy 
turini tashkil etadi. Bunday guruhlar maktab psixologiyasi bo‘yicha bir mutaxas
sis, 
ta’lim psixologiyasi bo‘yicha bir mutaxassis, psixomotor rivojlanish bo‘yicha bir 
mutaxassisni o‘z ichiga oladi. Bunday brigada 800-
1000 o‘quvchiga xizmat qiladi, 
bir maktabda joylashib, bir necha maktabga xizmat qilishi mumkin.
1985 yilda Fransiya pedagogik psixologlarining funksiyalari aniqlab berildi. 
Pedagogik psixolog shaxsning har tomonlama rivojlanishi uchun qo‘lidan 
kelgan 
barcha ishlarni qilishi kerak, bunda u bu ishlarga o‘qituvchilarni va ota-
onalarni ham 
jalb etishi mumkin. Pedagogik psixolog o‘z  ishida   lozim   topsa , maktab va oila 
tarbiyasiga qarshi chiqishi mumkin, deb maxsus ta’kidlangan.   Ko‘pchilik Sharqiy Yevropa mamlakatlarida maktab 
psixologik xizmati tuman 
yoki viloyat psixologik-pedagogik markazlari shaklida tashkil etilgan. Masalan, 
1980 yilda Chexoslavakiyada tarbiya masalalari bo‘yicha modda maktab 
to‘g‘risidagi qonunga kiritildi. Psixologik xizmatning asosiy mazmuni - sog‘lom 
shaxsning o‘sishini ta’minlash, shaxs rivojlanishidagi turli qiyinchiliklarni 
korreksiya qilish, kasb tanlash muammolaridir. 
Psixolog o‘zining inson xulq atvori va psixik faoliyati, psixik taraqqiyotning 
yosh qonuniyatlari  xaqidagi   kasbiy   bilimlariga , ularning o‘quvchilar va kattalar, 
tengdoshlari bilan o‘zaro munosabat xususiyatlariga, o‘quv – tarbiya jarayonini 
tashkil etishga bog‘liqligiga tayanib, bolaga individual yondashuv 
imkoniyatlarini 
ta’minlaydi, uning qobiliyatlarini aniqlaydi, nor madan chetlashishlar ning 
bo‘lishi 
mumkin bo‘lgan sabablarini psixologik-pedagogik korreksiya qilish yo‘llarini 
aniqlaydi. Bu bilan psixologik xizmat maktabda o‘quv  tarbiya   ishining  
mahsuldorligini oshirishga, ijodiy faol shaxsni shakllantirishga imkon beradi.   Eston psixologlari «tarbiyasi qiyin» o‘smirlar uchun maxsus maktablar
da ish olib bordilar. 1984   yilda Moskvada SSSR FA psixologiya 
institutida «SSSR da 
psixologik xizmat muammolari bo‘yicha I umumittifoq anjumani bo‘lib 
o‘tdi. 
Anjumanda maktabda psixologik xizmat seksiyasi ham ish olib bordi. 
Sobiq sovet Ittifoqida birinchi bo‘lib Estoniyada 1975   yilda maktabda 
psixologik xizmat tashkil etildi (rahbari X.I.Liymets, Yu.L.S ы erd bo‘lib, t
arbiyasi 
qiyin o‘smirlar uchun maxsus maktablarda ish olib bordilar). Rossiyad
a 1982 yilda 
maktablarda psixolog shtati ochildi. Rossiyada I.V.Dubrovina 
psixologik 
xizmatning rivojlanishiga ulkan ulush qo‘shgan, u ushbu mavzuda 
doktorlik 
dissertatsiyasini yoqlagan va bir qancha asarlar muallifidir.   PSIXOLOGIK XIZMATNI 3 NUQTAI NAZARDAN
 QARAB CHIQISH MUMKIN:
Ilmiy nuqtai nazar.
Tashviqot nuqtai nazar.
Amaliy nuqtai nazar.  Ilmiy nuqtai nazar psixologik xizmatning metodologik muammolarini ishlab 
chiqishni nazarda tutadi. Bu yo‘nalish ijrochilarining asosiy funksiyasi maktab 
psixologik xizmatida  ishning   psixodiagnostik , psixokorreksion va rivojlantiruvchi 
metodlarini ishlab chiqish va nazariy asoslashga bag‘ishlangan ilmiy tadqiqotlarni 
o‘tkazishdan iborat.
Tashviqot nuqtai nazari xalq ta’limi xodimlarining psixologik bilimlardan 
foydalanishni nazarda tutadi. Bu yo‘nalishda asosiy
  harakatlantiruvchi shaxslar 
bo‘lib, pedagoglar, metodistlar, didaktlar maydonga chiqadi.
Xizmatning amaliy nuqtai nazarini maktab psixologlari amalga oshiradilar, 
ularning vazifasi - u yoki bu aniq vazifani hal qilish uchun 
ota-onalar, o‘qituvchilar, 
sinf jamoasi, bolalar bilan ish olib borishdan iborat.   PSIXOLOGIK XIZMAT UCH ASOSIY 
BO`G`INDAN TUZILGAN:  
•
Aniq  o`quv  muassasasida 
ishlaydigan  bolalar  amaliy 
psixologi.  
•
Tuman  xalq  ta'limi  qoshidagi 
tashhis markazi.   
•
Respublika  kasb-hunarga 
yo`naltirish  va  psixologik-
pedagogik tashhis markazi.    Kollejlardagi va akademik litseylardagi 
psixologik xizmat o‘rta maxsus 
ta’limining zaruriy tarkibiy qismidir. Bu x
izmatning zaruriyligi kollej va akademik 
litsey ehtiyojlaridan kelib chiqadi. Har bi
r o‘quvchida hayotga ijodiy munosabat 
va 
individual xususiyatlarning taraqqiyotin
i ta’minlaganligini psixologik xizmat to‘g‘
ri tashkil etilgan deyish mumkin.

PSIX OLOGIK X IZMAT PREDMETI, VA ZIFA LARI, TA MOY ILLA RI.

RE JA: 1. Psixologik xizmat f anining pre dme t i. 2. Psixologik xizmat f anining rivojlanish t arixi. 3. Psixologik xizmat ning vazif alari. 4. Psixologik xizmat ning asosiy t amoy illari.

Psixologik xizmat AQShda 1800  yillardan boshlab rivojlana boshladi.  AQShning birinchi amaliyotchi psixologlari o‘z-o‘zini tarbiyalash muammosini  o‘rgangan eksperimental psixologlar edilar. Amerika maktablarida aqliy taraqq iyot  koeffitsentini aniqlash keng tarqalib, keyinchalik «Gaydens» xizmatining  rivojlanishiga olib keldi. Fransuz maktab psixologiyasining otasi Alfred Bine bo‘lib, u bu sohada 1894  yildan boshlab ish boshlagan. 1905 yilda Fransiya ta’lim vazirligi  Binega umumiy  dastur bo‘yicha o‘qiy olmaydigan bolalarni tekshirish  muammosi bilan murojaat   qiladi va shu tariqa aqliy taraqqiyotda orqada qolgan bolalarni ajratadigan Bine- Simon testi yaratildi.

1990   yilda Fransiyada maktab psixologik xizmati tashkil etiladi. 1970   yilda  Fransiyada psixologik-pedagogik yordam guruhlari psixologik xizmatning asosiy  turini tashkil etadi. Bunday guruhlar maktab psixologiyasi bo‘yicha bir mutaxas sis,  ta’lim psixologiyasi bo‘yicha bir mutaxassis, psixomotor rivojlanish bo‘yicha bir  mutaxassisni o‘z ichiga oladi. Bunday brigada 800- 1000 o‘quvchiga xizmat qiladi,  bir maktabda joylashib, bir necha maktabga xizmat qilishi mumkin. 1985 yilda Fransiya pedagogik psixologlarining funksiyalari aniqlab berildi.  Pedagogik psixolog shaxsning har tomonlama rivojlanishi uchun qo‘lidan kelgan  barcha ishlarni qilishi kerak, bunda u bu ishlarga o‘qituvchilarni va ota- onalarni ham  jalb etishi mumkin. Pedagogik psixolog o‘z  ishida lozim topsa , maktab va oila  tarbiyasiga qarshi chiqishi mumkin, deb maxsus ta’kidlangan.

Ko‘pchilik Sharqiy Yevropa mamlakatlarida maktab  psixologik xizmati tuman  yoki viloyat psixologik-pedagogik markazlari shaklida tashkil etilgan. Masalan,  1980 yilda Chexoslavakiyada tarbiya masalalari bo‘yicha modda maktab  to‘g‘risidagi qonunga kiritildi. Psixologik xizmatning asosiy mazmuni - sog‘lom  shaxsning o‘sishini ta’minlash, shaxs rivojlanishidagi turli qiyinchiliklarni  korreksiya qilish, kasb tanlash muammolaridir.  Psixolog o‘zining inson xulq atvori va psixik faoliyati, psixik taraqqiyotning  yosh qonuniyatlari  xaqidagi kasbiy bilimlariga , ularning o‘quvchilar va kattalar,  tengdoshlari bilan o‘zaro munosabat xususiyatlariga, o‘quv – tarbiya jarayonini  tashkil etishga bog‘liqligiga tayanib, bolaga individual yondashuv  imkoniyatlarini  ta’minlaydi, uning qobiliyatlarini aniqlaydi, nor madan chetlashishlar ning bo‘lishi  mumkin bo‘lgan sabablarini psixologik-pedagogik korreksiya qilish yo‘llarini  aniqlaydi. Bu bilan psixologik xizmat maktabda o‘quv  tarbiya ishining   mahsuldorligini oshirishga, ijodiy faol shaxsni shakllantirishga imkon beradi.