PSIXODIAGNOSTIKA FANINING PREDMETI VA VAZIFALARI
![PSIXODIAGNOSTIKA FANINING
PREDMETI VA VAZIFALARI](/data/documents/e7df225b-a19f-4ed9-bb4f-7cca35f749ae/page_1.png)
![PSIX ODI AGN OSTIKA
FA N IN IN G PREDMETI
Bolalar bog‘chasidagi bolalarning qobiliyat va layoqatlarini
har tamonlama rivojlantirishga, ular shaxsini
shakllantirishga qaratilgan. Pedagogika jarayonining
maxsuldorligi pedagogning o‘z tarbiyachilarini yaxshi
bilishga, talim va tarbiyaning xilma-xil metodlarini
qo‘llashga boqliq xarakat qiladilar. Bolalarning bunday
xolatlari chegara xolatlari sifatida, psixik taraqqiyot
kamchiligi sifatida shaxs aksentuatsiyasining turli ko‘rinishi
sifatida tasniflanishi mumkin. Ularni aniqlash uchun bolalar
psixologiyasi, klinik potopsixologiya va psixatriya kabi
soxalardagi bilimlar talab qilinadi. Bundan tashqari
tarbiyachiga qarovsizlik kabi muammolarni xal qilishga
to‘g‘ri keladi.](/data/documents/e7df225b-a19f-4ed9-bb4f-7cca35f749ae/page_2.png)
![PSIX ODIAGN OSTIKA FAN IN IN G PREDMETI
O‘qituvchi talim va tarbiyadagi
qiynchiliklar nima uchun va qanday qilib
paydo bo‘lishini tushunish uchun, u
avvalo bola psixik taraqqiyotining asosiy
qonuniyatlarini bilishi va turli psixik
xolatlarini psixologik-diagnostika
metodlarini egallashi zarur.
O‘qituvchining psixodiagnostik tadqiqot
yoki doimiy kuzatish jarayonida olingan
natijalarni bolalar bilan ishlashda
qanchalik to‘g‘ri foydalana olishi ham
zarur xisoblanadi.](/data/documents/e7df225b-a19f-4ed9-bb4f-7cca35f749ae/page_3.png)
![Tajribaga asoslangan fan sifatida 19-asr oxirida vujudga keldi.
Xuddi shu davrda psixologiyada o‘lchash g‘oyasi keng
ta rqaldi. Psixodiagnostikaning mustaqil fan soxasiga aylanishi
oli mlarning insonlar psixikasidagi indiviual farqlarga
qiziqishining ortishi bilan bog‘langan.
Psixodiagnostika psixologik diagnoz qo‘yish
haqidagi fandir. Bunda diagnoz ko‘rsatkich
va tavsifnomalarni birgalikda taxlil qilish
asosida sinaluvchining xolati va
xususiyalari haqidagi xulosalaridan
iboratdir.
Psixologik diagnoz (diagnosis - grekcha, aniqlash, bilish degan ma’noni
anglatadi)-shaxs individual-psixologik xususiyatlarining xozirgi xolatiga
baxo berish, rivojlanishini oldindan aytib berish (prognoz qilish) va
psixodiagnostik tekshiruv vazifalaridan kelib chiqib, tavsiyalar ishlab
chiqishga qaratilgan psixolog faoliyatining so‘nggi natijasidir.](/data/documents/e7df225b-a19f-4ed9-bb4f-7cca35f749ae/page_4.png)
![Psixodiagnostik tadqiqotlar amaliyotida psixologik
diagnoz qo‘yishning 3 bosqichi farqlanadi.
Simptomatik diagnozda dasturi mavjud har
qanday EXM bajarishi mumkin bo‘lgan
tadqiqotda olingan natijalar qayta ishlanadi.
Etnologik dagnozda (kelib chiqish sabablari) biror
xususiyatning mavjudligini emas, balki uning
vujudga kelish sabablari ham xisobga olinadi.
Tipologik dagnozda sinaluvchi shaxs tuzilishida
olingan natijalarning axamiyati va o‘rni aniqlanadi.](/data/documents/e7df225b-a19f-4ed9-bb4f-7cca35f749ae/page_5.png)
![PSIX ODIAGNOSTIK TADQIQOTLARNING
VAZIFALARI VA X USUSI YATLARI.
Bolalarni psixodiagnostik tadqiq qilish
yosh xususiyatlariga, u yoki bu yosh
davri uchun etakchi faoliyat turining
ta’siriga, individual tipologik
tavsifnomalarning taraqqiyot darajasiga
bog‘liq ravishda ba’zi xususiyatlarga ega.
Bola taraqqiyotining har bir yosh davri
bolalar bilan ishlashning usullari va
vazifalarini talab qiladi.](/data/documents/e7df225b-a19f-4ed9-bb4f-7cca35f749ae/page_6.png)
![PSIX ODIAGN OSTIK TADQIQOTLARNING VAZIFALARI VA
X USUSIYATLARI.
Eksperimental tadqiqotdan
olingan natijalar oilada,
bog‘chada, maktab va
boshqa jamoat joylarda
individual va guruhiy
tarbiyaviy-pedagogik
tadbirlar sxemasini tuzishda
qo‘llanishi mumkin. O‘qituvchi o‘z ishida doimo
bolalar psixofizik taraqqiyoti
masalalari bilan to‘qnashadi.
Uni vaqtinchalik natijalargina
emas, (masalan, chorakning
oxiriga kelib o‘quvchilarning
o‘zlashtirilishi kabi), balki u
yoki bu jismoniy va ruhiy
sifatlarning rivojlanishini
istiqbollarini aytib beradigan
natijalar qiziqtiradi.](/data/documents/e7df225b-a19f-4ed9-bb4f-7cca35f749ae/page_7.png)
![Diagnost ik a uchun zarur ma’lumot larni olish.](/data/documents/e7df225b-a19f-4ed9-bb4f-7cca35f749ae/page_8.png)
![Bunda bola psixik xolati va shaxsi
xususiyatlarining ba’zi belgilarining ko‘rinishini
o‘rganish maqsadida tadqiqot olib boriladi.
Tadqiqotda olingan ma’lumotlar yordamchi
xarakterga ega bo‘lib, bola xulq-atvorining xaqiqiy
kuzatilgan xususiyatlari, uning psixik funksiyalari
taraqqiyot darajasi bilan taqqoslashda
foydalanadi. Masalan: darsda bola diqqatining
barqaror emasligi, diqqatini bir joyga to‘plashga
qiynalishi, aqliy ish qobiliyatining pastligi, tez
chalg‘ishi va boshqalar bilan ajralib turadi. Lekin
xulq-atvorning ko‘rsatilgan belgilari (bilan) bola
xulq-atvori extiyojlari va motivlari ierarxiyasining
(bosqichma-bosqich) o‘zgarishi natijasi bo‘lishi
mumkin.](/data/documents/e7df225b-a19f-4ed9-bb4f-7cca35f749ae/page_9.png)
![Umumiy tushuncha
Inson
ruhiyatini
tashxislashdiagnostika](/data/documents/e7df225b-a19f-4ed9-bb4f-7cca35f749ae/page_10.png)
![Psixologik diagnoz
muamm
o
diagnoz natija](/data/documents/e7df225b-a19f-4ed9-bb4f-7cca35f749ae/page_11.png)
![Tay anch
t ushunchalar
Psixologik diagnoz yoki – psixodiangostika – psixologik aniqlash
degan ma’noni anglatadi- shaxs individual-psixologik
xususiyatlarining xozirgi xolatiga baxo berish rivojlanishi oldindan
aytib berish-ya’ni:-Prognoz qilish.
Akseleratsiya-bu bolaning tez etilishi va rivojlanishi.
Komissiya-xay’at degan ma’noni anglatadi.
Longityud-uzluksiz usul degan ma’noni anglatadi.](/data/documents/e7df225b-a19f-4ed9-bb4f-7cca35f749ae/page_12.png)
![Etiboringiz uchun rahmat](/data/documents/e7df225b-a19f-4ed9-bb4f-7cca35f749ae/page_13.png)
PSIXODIAGNOSTIKA FANINING PREDMETI VA VAZIFALARI
PSIX ODI AGN OSTIKA FA N IN IN G PREDMETI Bolalar bog‘chasidagi bolalarning qobiliyat va layoqatlarini har tamonlama rivojlantirishga, ular shaxsini shakllantirishga qaratilgan. Pedagogika jarayonining maxsuldorligi pedagogning o‘z tarbiyachilarini yaxshi bilishga, talim va tarbiyaning xilma-xil metodlarini qo‘llashga boqliq xarakat qiladilar. Bolalarning bunday xolatlari chegara xolatlari sifatida, psixik taraqqiyot kamchiligi sifatida shaxs aksentuatsiyasining turli ko‘rinishi sifatida tasniflanishi mumkin. Ularni aniqlash uchun bolalar psixologiyasi, klinik potopsixologiya va psixatriya kabi soxalardagi bilimlar talab qilinadi. Bundan tashqari tarbiyachiga qarovsizlik kabi muammolarni xal qilishga to‘g‘ri keladi.
PSIX ODIAGN OSTIKA FAN IN IN G PREDMETI O‘qituvchi talim va tarbiyadagi qiynchiliklar nima uchun va qanday qilib paydo bo‘lishini tushunish uchun, u avvalo bola psixik taraqqiyotining asosiy qonuniyatlarini bilishi va turli psixik xolatlarini psixologik-diagnostika metodlarini egallashi zarur. O‘qituvchining psixodiagnostik tadqiqot yoki doimiy kuzatish jarayonida olingan natijalarni bolalar bilan ishlashda qanchalik to‘g‘ri foydalana olishi ham zarur xisoblanadi.
Tajribaga asoslangan fan sifatida 19-asr oxirida vujudga keldi. Xuddi shu davrda psixologiyada o‘lchash g‘oyasi keng ta rqaldi. Psixodiagnostikaning mustaqil fan soxasiga aylanishi oli mlarning insonlar psixikasidagi indiviual farqlarga qiziqishining ortishi bilan bog‘langan. Psixodiagnostika psixologik diagnoz qo‘yish haqidagi fandir. Bunda diagnoz ko‘rsatkich va tavsifnomalarni birgalikda taxlil qilish asosida sinaluvchining xolati va xususiyalari haqidagi xulosalaridan iboratdir. Psixologik diagnoz (diagnosis - grekcha, aniqlash, bilish degan ma’noni anglatadi)-shaxs individual-psixologik xususiyatlarining xozirgi xolatiga baxo berish, rivojlanishini oldindan aytib berish (prognoz qilish) va psixodiagnostik tekshiruv vazifalaridan kelib chiqib, tavsiyalar ishlab chiqishga qaratilgan psixolog faoliyatining so‘nggi natijasidir.
Psixodiagnostik tadqiqotlar amaliyotida psixologik diagnoz qo‘yishning 3 bosqichi farqlanadi. Simptomatik diagnozda dasturi mavjud har qanday EXM bajarishi mumkin bo‘lgan tadqiqotda olingan natijalar qayta ishlanadi. Etnologik dagnozda (kelib chiqish sabablari) biror xususiyatning mavjudligini emas, balki uning vujudga kelish sabablari ham xisobga olinadi. Tipologik dagnozda sinaluvchi shaxs tuzilishida olingan natijalarning axamiyati va o‘rni aniqlanadi.