logo

PSIXODIAGNOSTIKA FANINING PREDMETI VA VAZIFALARI

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

246.8212890625 KB
PSIXODIAGNOSTIKA FANINING 
PREDMETI VA VAZIFALARI    PSIX ODI AGN OSTIKA 
FA N IN IN G PREDMETI
Bolalar bog‘chasidagi bolalarning qobiliyat va layoqatlarini 
har tamonlama rivojlantirishga, ular shaxsini 
shakllantirishga qaratilgan. Pedagogika jarayonining 
maxsuldorligi pedagogning o‘z tarbiyachilarini yaxshi 
bilishga, talim va tarbiyaning xilma-xil metodlarini 
qo‘llashga boqliq xarakat qiladilar. Bolalarning bunday 
xolatlari chegara xolatlari sifatida, psixik taraqqiyot 
kamchiligi sifatida shaxs aksentuatsiyasining turli ko‘rinishi 
sifatida tasniflanishi mumkin. Ularni aniqlash uchun bolalar 
psixologiyasi, klinik potopsixologiya va psixatriya kabi 
soxalardagi bilimlar talab qilinadi. Bundan tashqari 
tarbiyachiga qarovsizlik kabi muammolarni xal qilishga 
to‘g‘ri keladi.   PSIX ODIAGN OSTIKA  FAN IN IN G PREDMETI
O‘qituvchi talim va tarbiyadagi 
qiynchiliklar nima uchun va qanday qilib 
paydo bo‘lishini tushunish uchun, u 
avvalo bola psixik taraqqiyotining asosiy 
qonuniyatlarini bilishi va turli psixik 
xolatlarini psixologik-diagnostika 
metodlarini egallashi zarur. 
O‘qituvchining psixodiagnostik tadqiqot 
yoki doimiy kuzatish jarayonida olingan 
natijalarni bolalar bilan ishlashda 
qanchalik to‘g‘ri foydalana olishi ham 
zarur xisoblanadi.      Tajribaga asoslangan fan sifatida 19-asr oxirida vujudga           keldi. 
  Xuddi shu davrda psixologiyada o‘lchash g‘oyasi keng                        
 ta     rqaldi. Psixodiagnostikaning mustaqil fan soxasiga aylanishi 
oli          mlarning insonlar psixikasidagi indiviual farqlarga 
qiziqishining     ortishi bilan bog‘langan.
Psixodiagnostika psixologik diagnoz qo‘yish 
haqidagi fandir. Bunda diagnoz ko‘rsatkich 
va tavsifnomalarni birgalikda taxlil qilish 
asosida sinaluvchining xolati va 
xususiyalari haqidagi xulosalaridan 
iboratdir.
Psixologik diagnoz (diagnosis - grekcha, aniqlash, bilish degan ma’noni 
anglatadi)-shaxs individual-psixologik xususiyatlarining xozirgi xolatiga 
baxo berish, rivojlanishini oldindan aytib berish (prognoz qilish) va 
psixodiagnostik tekshiruv vazifalaridan kelib chiqib, tavsiyalar ishlab 
chiqishga qaratilgan psixolog faoliyatining so‘nggi natijasidir.    Psixodiagnostik tadqiqotlar amaliyotida psixologik 
diagnoz qo‘yishning 3 bosqichi farqlanadi.
Simptomatik diagnozda dasturi mavjud har 
qanday EXM bajarishi mumkin bo‘lgan 
tadqiqotda olingan natijalar qayta ishlanadi.
Etnologik dagnozda (kelib chiqish sabablari) biror 
xususiyatning mavjudligini emas, balki uning 
vujudga kelish sabablari ham xisobga olinadi.
Tipologik dagnozda sinaluvchi shaxs tuzilishida 
olingan natijalarning axamiyati va o‘rni aniqlanadi.    PSIX ODIAGNOSTIK TADQIQOTLARNING 
VAZIFALARI VA X USUSI YATLARI.
Bolalarni psixodiagnostik tadqiq qilish 
yosh xususiyatlariga, u yoki bu yosh 
davri uchun etakchi faoliyat turining 
ta’siriga, individual tipologik 
tavsifnomalarning taraqqiyot darajasiga 
bog‘liq ravishda ba’zi xususiyatlarga ega. 
Bola taraqqiyotining har bir yosh davri 
bolalar bilan ishlashning usullari va 
vazifalarini talab qiladi.    PSIX ODIAGN OSTIK TADQIQOTLARNING VAZIFALARI VA  
X USUSIYATLARI.
Eksperimental tadqiqotdan 
olingan natijalar oilada, 
bog‘chada, maktab va 
boshqa jamoat joylarda 
individual va guruhiy 
tarbiyaviy-pedagogik 
tadbirlar sxemasini tuzishda 
qo‘llanishi mumkin. O‘qituvchi o‘z ishida doimo 
bolalar psixofizik taraqqiyoti 
masalalari bilan to‘qnashadi. 
Uni vaqtinchalik natijalargina 
emas, (masalan, chorakning 
oxiriga kelib o‘quvchilarning 
o‘zlashtirilishi kabi), balki u 
yoki bu jismoniy va ruhiy 
sifatlarning rivojlanishini 
istiqbollarini aytib beradigan 
natijalar qiziqtiradi.    Diagnost ik a uchun zarur ma’lumot larni olish.      
Bunda bola psixik xolati va shaxsi 
xususiyatlarining ba’zi belgilarining ko‘rinishini 
o‘rganish maqsadida tadqiqot olib boriladi. 
Tadqiqotda olingan ma’lumotlar yordamchi 
xarakterga ega bo‘lib, bola xulq-atvorining xaqiqiy 
kuzatilgan xususiyatlari, uning psixik funksiyalari 
taraqqiyot darajasi bilan taqqoslashda 
foydalanadi. Masalan: darsda bola diqqatining 
barqaror emasligi, diqqatini bir joyga to‘plashga 
qiynalishi, aqliy ish qobiliyatining pastligi, tez 
chalg‘ishi va boshqalar bilan ajralib turadi. Lekin 
xulq-atvorning ko‘rsatilgan belgilari (bilan) bola 
xulq-atvori extiyojlari va motivlari ierarxiyasining 
(bosqichma-bosqich) o‘zgarishi natijasi bo‘lishi 
mumkin.    Umumiy tushuncha
Inson 
ruhiyatini 
tashxislashdiagnostika    Psixologik diagnoz
muamm
o
diagnoz natija      Tay anch 
t ushunchalar
Psixologik diagnoz yoki – psixodiangostika – psixologik aniqlash 
degan ma’noni anglatadi- shaxs individual-psixologik 
xususiyatlarining xozirgi xolatiga baxo berish rivojlanishi oldindan 
aytib berish-ya’ni:-Prognoz qilish.
Akseleratsiya-bu bolaning tez etilishi va rivojlanishi.
Komissiya-xay’at degan ma’noni anglatadi.
Longityud-uzluksiz usul degan ma’noni anglatadi.       Etiboringiz uchun rahmat

PSIXODIAGNOSTIKA FANINING PREDMETI VA VAZIFALARI

PSIX ODI AGN OSTIKA FA N IN IN G PREDMETI Bolalar bog‘chasidagi bolalarning qobiliyat va layoqatlarini har tamonlama rivojlantirishga, ular shaxsini shakllantirishga qaratilgan. Pedagogika jarayonining maxsuldorligi pedagogning o‘z tarbiyachilarini yaxshi bilishga, talim va tarbiyaning xilma-xil metodlarini qo‘llashga boqliq xarakat qiladilar. Bolalarning bunday xolatlari chegara xolatlari sifatida, psixik taraqqiyot kamchiligi sifatida shaxs aksentuatsiyasining turli ko‘rinishi sifatida tasniflanishi mumkin. Ularni aniqlash uchun bolalar psixologiyasi, klinik potopsixologiya va psixatriya kabi soxalardagi bilimlar talab qilinadi. Bundan tashqari tarbiyachiga qarovsizlik kabi muammolarni xal qilishga to‘g‘ri keladi.

PSIX ODIAGN OSTIKA FAN IN IN G PREDMETI O‘qituvchi talim va tarbiyadagi qiynchiliklar nima uchun va qanday qilib paydo bo‘lishini tushunish uchun, u avvalo bola psixik taraqqiyotining asosiy qonuniyatlarini bilishi va turli psixik xolatlarini psixologik-diagnostika metodlarini egallashi zarur. O‘qituvchining psixodiagnostik tadqiqot yoki doimiy kuzatish jarayonida olingan natijalarni bolalar bilan ishlashda qanchalik to‘g‘ri foydalana olishi ham zarur xisoblanadi.

Tajribaga asoslangan fan sifatida 19-asr oxirida vujudga keldi. Xuddi shu davrda psixologiyada o‘lchash g‘oyasi keng ta rqaldi. Psixodiagnostikaning mustaqil fan soxasiga aylanishi oli mlarning insonlar psixikasidagi indiviual farqlarga qiziqishining ortishi bilan bog‘langan. Psixodiagnostika psixologik diagnoz qo‘yish haqidagi fandir. Bunda diagnoz ko‘rsatkich va tavsifnomalarni birgalikda taxlil qilish asosida sinaluvchining xolati va xususiyalari haqidagi xulosalaridan iboratdir. Psixologik diagnoz (diagnosis - grekcha, aniqlash, bilish degan ma’noni anglatadi)-shaxs individual-psixologik xususiyatlarining xozirgi xolatiga baxo berish, rivojlanishini oldindan aytib berish (prognoz qilish) va psixodiagnostik tekshiruv vazifalaridan kelib chiqib, tavsiyalar ishlab chiqishga qaratilgan psixolog faoliyatining so‘nggi natijasidir.

Psixodiagnostik tadqiqotlar amaliyotida psixologik diagnoz qo‘yishning 3 bosqichi farqlanadi. Simptomatik diagnozda dasturi mavjud har qanday EXM bajarishi mumkin bo‘lgan tadqiqotda olingan natijalar qayta ishlanadi. Etnologik dagnozda (kelib chiqish sabablari) biror xususiyatning mavjudligini emas, balki uning vujudga kelish sabablari ham xisobga olinadi. Tipologik dagnozda sinaluvchi shaxs tuzilishida olingan natijalarning axamiyati va o‘rni aniqlanadi.