logo

Muhammad Rizo Ogahiy hayoti va ijodi

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

936.26171875 KB
Mav zu:  Muhammad Rizo Ogahiy  
hay ot i v a ijodi
Darsning shiori:  Adabiy ot  at omdan k uchli, 
lek in uning k uchini o‘t in y orish uchun 
sarfl amaslik  k erak !   (A.Qahhor)                               
                          Ogahiy (1809-1874)                         Muhammad  Rizo  Ogahiy  1809-yil  17-dekabrda  Xiva 
yaqinidagi  Qiyot  qishlog’ida  Ernazarbiy  mirob  oilasida 
tug’ilgan.  Otasi  erta  vafot  etganligi  tufayli  amakisi 
Shermuhammad  Munis  qo’lida  tarbiyalandi.  1829-yilda 
amakisi  va  ustozi  Munis  vafot  etgach,  Xiva  xoni  Olloqulixon 
(1825-1842)  Ogahiyni  Munisning  o‘rniga  mirob  etib 
tayinlagan.  Shu  davrdan  e’tiboran  Ogahiy  xalq  hayoti  va 
saroy  ishlari  bilan  shug‘ullangan.  Qizg‘in  ijtimoiy-siyosiy 
mehnat  bilan  mashg‘ul  bir  paytda  otdan  yiqilib,  oyog‘i 
«shakarlang»  (shol)  bo‘lib  qolgan  (1845).  1857  yildan 
miroblik  vazifasidan  iste’fo  bergan.  Umrining  oxirigacha 
moddiy muhtoj, g‘amgin, kasalmand ahvolda kun kechirgan.                           Ogahiy  xalq  orasida  ko‘proq  lirik  shoir  sifatida 
mashhur.  Umrining  oxirgi  yillarida  (1905-09)  tuzgan  lirik 
kulliyoti  —  «Ta’viz  ul-oshiqin»  («Oshiqlar  tumori»,  1872) 
bizgacha  to‘la  yetib  kelgan.  Devon  an’anaviy  tartibda 
tuzilgan,  470  g‘azal,  3  mustazod,  89  muxammas,  5 
musaddas,  2  murabba,  4  musamman,  4  tarje’band,  7 
qit’a,  80  ruboiy,  10  tuyuq,  1  mulamma,  4  chiston,  2 
muammo,  4  masnaviy,  1  bahri  tavil,  1  munojot,  1  oshiq 
va  ma’shuq  savol-javobi,  20  ta’rix,  19  qasida  —  jami 
18000  misradan  iborat.  Devonga  «Ash’ori  forsiy»  nomi 
bilan  Ogahiyning  fors  tilidagi  1300  misra  she’ri  ham 
kiritilgan.  Devondagi  asarlar  mazmun-mundarijasi 
markazida ishq mavzui turadi.                   Ogahiy  janr  imkoniyatlariga  ijodiy  yondashib,  ularni 
takomillashtirgan:  o‘zigacha  bo‘lgan  7-8,  10-12  baytli  g‘azal 
yozish  tartibini  23  baytgacha  yetkazgan,  mustazod  janrining 
qo‘sh orttirma misrali yangi shaklini kashf etgan.
                  Ogahiy  «Riyoz  ud-davla»  («Saltanat  bog‘lari»,  1844), 
«Zubdat ut-tavorix» («Tarixlar qaymog‘i», 1845-46), «Jome’ ul-
voqeoti  sultoniy»  («Sultonlik  voqealarini  jamlovchi»,  1857), 
«Gulshani  davlat»  («Davlat  gulshani»,  1865),  «Shohidi  iqbol» 
(«Iqbol  guvohi»,  1872)  va  boshqa  tarixiy  asarlarida 
Olloqulixon,  Rahimqulixon  (1843-46),  Muhammad  Aminxon 
(1846-55), Sayid Muhammadxon (1856-64), Muhammad Rahim 
II  (1864-1910)  hukmronligi  davrida  Xorazmda  yashagan 
o‘zbek,  turkman,  qoraqalpoq,  qozoq  xalqlarining  tarixi, 
madaniy va  ijtimoiy  hayoti, Xiva xonligining boshqa xonliklar 
bilan munosabati va boshqa tarixiy voqealar aks etgan.                         Ogahiy  «Ravzat  us-safo»  (Mirxond),  «Tarixi 
jahonkushoyi Nodiriy» (Muhammad Maxdiy Astrobodiy), 
«Badoe’  ul-vaqoe’»  (Z.  Vosifiy),  «Miftoh  ut-tolibin» 
(Mahmud  binni  Shayx  Ali  G‘ijduvoniy),  «Tabaqoti 
Akbarshohiy»  (Muhammad  Muqim  Hirotiy),  «Tazkirai 
Muqimxoniy»  (Muhammad  Yusuf  Munshiy),  «Ravzat  us-
safoyi  Nosiriy»  (Rizoqulixon  Hidoyat),  «Axloqi  Muhsiniy» 
(Koshifiy),  «Qobusnoma»,  «Zubdat  ul-hikoyot»,  «Sharhi 
daloil ul-hayrat» (Muhammad Voris), «Guliston» (Sa’diy), 
«Yusuf  va  Zulayho»  (Jomiy),  «Shoh  va  gado»  (Hiloliy), 
«Haft  paykar»  (Nizomiy)  va  boshqa  tarixiy-badiiy 
asarlarni fors tilidan o‘zbekchaga tarjima qilgan.  Shoir  1974-yilda  65  yoshidaa  vafot  etgan. 
O‘zbekistonda  ko‘chalar,  maktablar,  Xorazm  viloyati 
musiqali  drama  va  komediya  teatri,  istirohat  bog‘i  va 
boshqa  muassasalarga  Ogahiy  nomi  berilgan.  Qiyot 
qishlog‘ida  Ogahiy  bog‘i  tashkil  etilib,  shoirning  uy-
muzeyi  ochilgan;  muzey  oldida  Ogahiyga  haykal 
o‘rnatilgan.   
        Uy ga v azifa:  Ogahiy  hay ot i v a ijodini 
o’qish v a g’azallaridan birini y od olish. E	
’t
ib	
o	
r	
in	
g	
iz	
 	
U	
c	
h	
u	
n	
 	
R	
a	
h	
m	
a	
t
!!!

Mav zu: Muhammad Rizo Ogahiy hay ot i v a ijodi Darsning shiori: Adabiy ot at omdan k uchli, lek in uning k uchini o‘t in y orish uchun sarfl amaslik k erak ! (A.Qahhor)

Ogahiy (1809-1874)

Muhammad Rizo Ogahiy 1809-yil 17-dekabrda Xiva yaqinidagi Qiyot qishlog’ida Ernazarbiy mirob oilasida tug’ilgan. Otasi erta vafot etganligi tufayli amakisi Shermuhammad Munis qo’lida tarbiyalandi. 1829-yilda amakisi va ustozi Munis vafot etgach, Xiva xoni Olloqulixon (1825-1842) Ogahiyni Munisning o‘rniga mirob etib tayinlagan. Shu davrdan e’tiboran Ogahiy xalq hayoti va saroy ishlari bilan shug‘ullangan. Qizg‘in ijtimoiy-siyosiy mehnat bilan mashg‘ul bir paytda otdan yiqilib, oyog‘i «shakarlang» (shol) bo‘lib qolgan (1845). 1857 yildan miroblik vazifasidan iste’fo bergan. Umrining oxirigacha moddiy muhtoj, g‘amgin, kasalmand ahvolda kun kechirgan.

Ogahiy xalq orasida ko‘proq lirik shoir sifatida mashhur. Umrining oxirgi yillarida (1905-09) tuzgan lirik kulliyoti — «Ta’viz ul-oshiqin» («Oshiqlar tumori», 1872) bizgacha to‘la yetib kelgan. Devon an’anaviy tartibda tuzilgan, 470 g‘azal, 3 mustazod, 89 muxammas, 5 musaddas, 2 murabba, 4 musamman, 4 tarje’band, 7 qit’a, 80 ruboiy, 10 tuyuq, 1 mulamma, 4 chiston, 2 muammo, 4 masnaviy, 1 bahri tavil, 1 munojot, 1 oshiq va ma’shuq savol-javobi, 20 ta’rix, 19 qasida — jami 18000 misradan iborat. Devonga «Ash’ori forsiy» nomi bilan Ogahiyning fors tilidagi 1300 misra she’ri ham kiritilgan. Devondagi asarlar mazmun-mundarijasi markazida ishq mavzui turadi.

Ogahiy janr imkoniyatlariga ijodiy yondashib, ularni takomillashtirgan: o‘zigacha bo‘lgan 7-8, 10-12 baytli g‘azal yozish tartibini 23 baytgacha yetkazgan, mustazod janrining qo‘sh orttirma misrali yangi shaklini kashf etgan. Ogahiy «Riyoz ud-davla» («Saltanat bog‘lari», 1844), «Zubdat ut-tavorix» («Tarixlar qaymog‘i», 1845-46), «Jome’ ul- voqeoti sultoniy» («Sultonlik voqealarini jamlovchi», 1857), «Gulshani davlat» («Davlat gulshani», 1865), «Shohidi iqbol» («Iqbol guvohi», 1872) va boshqa tarixiy asarlarida Olloqulixon, Rahimqulixon (1843-46), Muhammad Aminxon (1846-55), Sayid Muhammadxon (1856-64), Muhammad Rahim II (1864-1910) hukmronligi davrida Xorazmda yashagan o‘zbek, turkman, qoraqalpoq, qozoq xalqlarining tarixi, madaniy va ijtimoiy hayoti, Xiva xonligining boshqa xonliklar bilan munosabati va boshqa tarixiy voqealar aks etgan.