PEDAGOGIKA SHAXS TARBIYASI VA RIVOJLANISHI TO’G’RISIDAGI FAN
PEDAGOGIKA SHAXS TARBIYASI VA RIVOJLANISHI TO’G’RISIDAGI FAN.
Reja: 1. Pedagogika predmeti. 2. Ijtimoiy tarbiya va uning bosqichlari. 3. Pedagogika fanining vazifalari. 4. Pedagogika fanining asosiy kategoriyalari. 5. Pedagogikaning boshqa fanlar bilan aloqasi. 6. Pedagogika fanlari tizimi. ■ 7. Pedagogik tadqiqot metodlari.
Pedagogika predmeti ■ Pedagogika predmeti. Pedagogika (yunoncha “paidagogike”– “paidagogos” “bola” va “etaklayman”) ijtimoiy fanlar tizimiga kiruvchi fan sanalib, shaxsni shakllantirishga qaratilgan tizimli faoliyat mazmuni, ta’lim, ijtimoiy tarbiyaning umumiy qonuniyatlari, shakllari, metodlari, vositalari, yagona ijtimoiy maqsad asosida yosh avlodni milliy istiqlol g’oyasi ruhida tarbiyalash, unga ta’lim berish muammolarini o’rganadi. A.Avloniy tushunchani “bola tarbiyasining fani” (“pedagogiya”) deb ataydi.
Pedagogika predmeti ■ Pedagogika fani shaxsni rivojlantirishning ikki muhim jihati, uni o’qitish va tarbiyalashga e’tiborni qaratadi. Shu bois didaktika (ta’lim nazariyasi) va tarbiya nazariyasi Pedagogika fanning muhim tarkibiy qismlari hisoblanadi. ■ Ta’lim umumiy va maxsus ta’lim kabi turlarga ajratiladi. Umumiy ■ Pedagogika fanining muhim tarkibiy qismlaridan yana biri – bu tarbiya nazariyasi sanaladi. Tarbiya nazariyasi bevosita tarbiya jarayonini o’rganadi.
Ijtimoiy tarbiya Ijtimoiy tarbiya aqliy, axloqiy, jismoniy, mehnat, estetik, iqtisodiy, huquqiy, ekologik va jinsiy tarbiya kabi yo’nalishlarda tashkil etiladi. ■ Ijtimoiy tarbiya va uning bosqichlari. Insoniyatning yashash uchun kurashish va turli tabiiy ofatlardan himoyalanish yo’lida olib borgan harakatlari tarbiya g’oyalarining shakllanishiga asos bo’lib xizmat qilgan. Ijtimoiy tarbiya g’oyalari asrlar davomida shakllanib kelgan bo’lib, kishilik jamiyati tarixiy taraqqiyotining har bir bosqichida yangi mazmun bilan boyib borgan.