logo

Scratch dasturlash muhiti

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

9684.2470703125 KB
Scratch 
dasturlash muhiti Scratch dasturining 
tarixi
Scratch (skrech) dasturi 2007-yilda 
Massachusets universitetining 
professori Mitchel Reznik va Alan Key 
boshchiligida yaratilgan   “ grafi k  
int erfey sli dast urlash muhit i”dir . 
« Dast urlash – o‘qish v a y ozich 
sav odxonligi k abi y uqori darajada 
bo‘lishi k erak » . 
                                                         М.  Reznik  Scratch dasturlash muhiti
Scratch dasturlash muhitida dasturning 
kodi rangli bloklardan hosil qilinadi 
(yig‘iladi). 
Konstruktor shaklidagi bunday 
bloklarning soddaligi dasturlashni 
qiziqarli o‘yin shaklida o‘rganish 
imkonini beradi.  ijrochi tomonidan 
bajarilishi kerak 
bo‘lgan buyruq va 
ko‘rsatmalarning 
izchil ketma-ketligi. ALGORITM inson vazifasini bajaruvchi 
dastgoh (stanok), mashina, 
robot, dron kabilar bo‘lishi 
mumkin. Algorit mning
ijrochisi Ko‘rsatmalar asosida 
dastur yozish va uni 
boshqarish ko‘nikmasi. DASTURLA SH
kompyut er t i l i da 
yozi l gan buyr uq va 
ko‘ r sat mal ar yi g‘ i ndi si . DASTUR
kompyuterlar 
uchun  dasturlar  
yozishda 
foydalaniladigan 
maxsus tillar.DA STURLA SH  
TI LLA RIDasturlash jarayonidagi 
asosiy tushunchalar Scratch 
dasturining interfeysi
Ti lni o‘rnat i sh 
Fay l meny usi buy ruqlari (y angi 
fay l  y arat ish, l oy ihani 
k ompy ut erdan y uk lab olish, 
loy i hani k ompy ut erga saql ash)
Tahri rlash meny usi buy ruqlari 
(spray t ni qay t ari,sh, Turbo 
rej imini y oqish / o‘chi rish)
Yo‘riqnom alar
Loy ihaning nomi  Scratch dasturining interfeysi
Rangli 
blok lar 
paneli 
Blok lar paneli
Blok  – dast urni ng 
eng k ichi k  
(mini mal) 
fragment i (bo‘lagi) Mark aziy  panel
Blok lar 
(sk ri pt lar)ni 
t ax lash oy nasi Spray t lar ro‘y xat i  Sahna (st age) – 
da st ur ishga 
t ushirilgandan 
k ey i n spra y t l ar 
hara k a t ini 
k uza t ish 
mumk in bo‘lgan 
ishchi  oy na .
Fon t anlashBoshqarish 
panellari  Scratch dasturining interfeysi
Guruhlar Inglizcha 
nomi Rangi Vazifasi
Harakatlar
Ko‘rinishlar
Ovozlar
Hodisalar
Boshqaruvchi
Sezgirlik
Amallar
O‘zgaruvchilar
Mening bloklarim Motion
Looks
Sound
Events
Control
Sensing
Operators
Variables
My Blocks Spraytlar harakatini 
boshqarish
Spraytlar ko‘rinishini 
boshqarish
Spraytlar ovozini 
boshqarish
Jarayonlarni boshqaradi
Boshqaruv tuzilmalari, 
hodisalarni boshqaruvchi 
sarlavhalar
Arifmetik-mantiqiy 
operatsiyalar
Yangi blok yaratishBloklar guruhlari panelining tasnifi: Scratch dasturining interfeysi
Har bitta rangdagi blok 
faqat o‘ziga birkitilgan 
vazifalarni bajaradi.
Qo‘shimcha bloklar 
guruhlarini qo‘shish Sk ript  (dast ur)  – ma’lum 
algoritm asosida ketma-ket 
taxlangan rangli bloklar. Scratch dasturining interfeysi
Cost umes  oynasi spraytlarni o‘zgartirish va yangi 
spraytlar qo‘shish yoki chizish uchun ishlatiladi.
Kompy ut er 
xot irasidan spray t ni 
y uk la shSy urpriz (dast urni ng o‘zi 
t anlagan t asodiffi y  
spray t )
Spray t  chizish
Dast ur 
k ut ubxonasida n 
spray t ni y uk la shSpray t  ( ingl. sprite – asraguvchi ruh, farishta ) – Scratch dasturi 
stilida yaratilgan obyekt (qahramon). Spraytlar o‘z liboslari 
(costumes) va ularni harakatga keltiruvchi buyruqlar (skriptlar)dan 
tashkil topgan. Scratch dasturining interfeysi
Sahnani kichraytirish va 
aksincha, kattalashtirish 
tugmachalari
Skript( dastur)ni ishga 
tushirish tugmachasiNamoy ishni xohlagan 
v aqt da t o‘xt at ish 
t ugmachasi
taqdimot holatiga o‘tadi

Scratch dasturlash muhiti

Scratch dasturining tarixi Scratch (skrech) dasturi 2007-yilda Massachusets universitetining professori Mitchel Reznik va Alan Key boshchiligida yaratilgan “ grafi k int erfey sli dast urlash muhit i”dir . « Dast urlash – o‘qish v a y ozich sav odxonligi k abi y uqori darajada bo‘lishi k erak » . М. Reznik

Scratch dasturlash muhiti Scratch dasturlash muhitida dasturning kodi rangli bloklardan hosil qilinadi (yig‘iladi). Konstruktor shaklidagi bunday bloklarning soddaligi dasturlashni qiziqarli o‘yin shaklida o‘rganish imkonini beradi.

ijrochi tomonidan bajarilishi kerak bo‘lgan buyruq va ko‘rsatmalarning izchil ketma-ketligi. ALGORITM inson vazifasini bajaruvchi dastgoh (stanok), mashina, robot, dron kabilar bo‘lishi mumkin. Algorit mning ijrochisi Ko‘rsatmalar asosida dastur yozish va uni boshqarish ko‘nikmasi. DASTURLA SH kompyut er t i l i da yozi l gan buyr uq va ko‘ r sat mal ar yi g‘ i ndi si . DASTUR kompyuterlar uchun dasturlar yozishda foydalaniladigan maxsus tillar.DA STURLA SH TI LLA RIDasturlash jarayonidagi asosiy tushunchalar

Scratch dasturining interfeysi Ti lni o‘rnat i sh Fay l meny usi buy ruqlari (y angi fay l y arat ish, l oy ihani k ompy ut erdan y uk lab olish, loy i hani k ompy ut erga saql ash) Tahri rlash meny usi buy ruqlari (spray t ni qay t ari,sh, Turbo rej imini y oqish / o‘chi rish) Yo‘riqnom alar Loy ihaning nomi