logo

TADQIQOTCHI FAOLIYATI VA UNGA QO‘YILADIGAN MALAKAVIY TALABLAR

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

29316.6484375 KB
MAVZU :  
TADQIQOTCHI FAOLIYATI VA UNGA 
QO‘YILADIGAN MALAKAVIY TALABLAR                          Reja :
1. Tadqiqotchi uchun zarur bo’lgan     
malakaviy talablar 
2. Zehn va ishchanlikni saqlash
3. Tadqiqot texnologiyasi va   tadqiqot  
samaradorligini ta’minlash
4.    Olimning    ijtimoiy    mas’uliyati                   . 1. Tadqiqotchi uchun zarur bo’lgan malakaviy talablar
            Har  bir  ishni,  shu  jumladan,  ilmiy   ishni  sifat li  bajarish  uchun 
t adqiqot chi k asbiy  malak aga ega bo’lishi lozim. Sifat li ish – bu ilmiy  
muammoni  y angicha  y ondashuv   asosida  xal  qilish,  y angi  xulosaga 
k elish,  ma’lumot larni  y angi  xossa  y ok i  qonuniy at ni  ochish 
imk oniy at ini  beradigan  darajada  t asnifl ash,  umumlasht irish  v a 
t ushunt irish,  o’zida  y angi  nat ijalarni  ak s  et t irgan  maqola,  risola 
y ok i dissert asiy a y ozishdir.
          Kasbiy   malak asi  o’zi  nima?  Kasbiy   malak a  ma’lum  faoliy at ni  ijro 
et ish  uchun  zarur  bo’lgan  fazilat larga  (o’quv,  zehn,  mahorat   v a 
boshqalarga),  nazariy   v a  t ajribav iy   amallarni  bajarish  usullaridan 
foy dalana bilish xislat iga ega bo’lishdir .                             Faylasuflar  va  psixologlarni  aytishlaricha,  ilmiy  faoliyatni  unumdor 
bo’lishida  tadqiqotchidagi  qiziqish  va  hayratda  qolish  qobiliyati 
yetakchi  rol  o’ynaydi.  Qiziqish  shunday  nuqtaga  qaratiladiki,  u 
qiziquvchanlikka,  qiziqish  tug’dirgan  predmetga  berilib  ketishiga 
aylanadi.  Bunday  holatga     tushgan  inson  qiziqish  uyg’otgan  masala 
bilan  shug’ullanmasdan  yura  olmaydi,  muammo  vaunihal  qilish 
ishtiyoqi  butun  vujudini  qamrab  oladi.  Har  bir  kishida  barmoqlar 
bo’lsada,  mo’yqalam  va  bo’yoqlar  sotib     ola  olsa  ham,  lekin  bu  uni 
rassom  qilmaydi.  Qiziqishdan  tashqari  yana  o’quv,  tirishqoqlik, 
mahorat, faollik kabi xislatlar darkor.  
        Tadqiqotning  samarali  bo’lishini  muhim  sharti  ishga  berilib  ketish, 
ishni  muntazam  amalga  oshishi.  Muttasil  izlanish  jarayonida  ilhom, 
nogahon  yorishish,  ijodiy  tush  ko’rish  shaklida  namoyon  bo’ladigan 
ruhiy holatlar sodir bo’ladi.                                 Kasbiy  malakani  takomillashtirishni  muhim  pedagogik  yo’li 
tadqiqotchida  qayd  etilgan  sifatlarni  shakllantirish  va  tarbiyalashdan 
iboratdir.   Avvalambor,  kasbiy  yo’nalishni  tanlash  paytida  strategik  maqsadni 
aniqlab  olish  lozim.  Kim  bo’lmoqchisiz:  muhandismi,  texnologmi, 
nazariyotchimi?  Tanlangan  kasbiy  yo’nalishni  qaysi  sohasi:  fundamental 
nazariy  izlanishmi  yoki  konstruktiv  qurilmalarni  yasash,kashfiyotmi  yoki    
ixtiro  qilish  sizni  ko’proq  qiziqtiradi ?   Har  sohada  izlanish  olib  borish  va  ijod 
qilishni    o’ziga    xos    xususiyatlari mavjud.                             Tabiatan  berilgan  qobiliyatni  qo’yilgan 
maqsadni amalga oshirishga qaratish kerak.
Maqsadni  ro’yobga  chiqaradigan  ma’naviy  kuch 
motiv  (bois)dir.  Motiv  yoki  bilish  motivasiyasi 
inson  faoliyatini  obyektga  yo’naltiradi,  istak, 
maylni  harakatga  keltirish  orqalitadqiqotchiga 
izlanish energiyasini beradi.
            Faoliyat  yo’nalishi  va  barqarorligini 
ta’minlaydigan  xislat  ruhiy  ko’rsatmadir.  Bu  xislat 
tadqiqotchi  faoliyatini  tartibga  soladi, 
boshqaradi.  Ruhiy  ko’rsatma  orqali  tadqiqotchida 
faoliyat  maqsadi  va  motivasiyasi  birlashadi, 
o’zgarayotgan  vaziyatdahamizlanish  energiyasi 
kamaymaydi.                                                                      Tadqiqotchi  uchun  zarur  bo’lgan 
xislatlardan  biri  tirishqoqlikdir.  Bu 
xislat  tadqiqot  yo’lida  uchrab 
turadigan  qiyinchiliklarni  sabr-toqat 
bilan  bilan  yengib  o’tish  imkoniyatini 
beradi.  «Tirishqoqlik  –  deydi  ingliz 
yozuvchisi  Bernard  Shou  –  ilm  sari 
yagona  yo’ldir»Yana  bir  muhim  talab 
(tavsiya)  ustoz,  u  yaratgan  ilmiy 
maktab  an’analarini  davom  ettirish, 
shakllangan  tadqiqot  an’analarini 
yangi mazmun bilan boyitishdir.                         
         Shu o‘rinda G.Alder  ishlab  chiqqan  va  
Sinab  kur  Ishla,  Natijani    ol  deb    nomlangan   
SIN    modelidan    foydalanish    ijobiy    natijani   
berishi    mumkin.  Sinab    ko‘rishda    bitta   
qadam      natija  berilsa    boshqa    qadam   
quyiladi, ya’ni  boshqa  chora  va  imkoniyatlar 
 ishga  solinadi. Shu  jarayonda  tadqiqotchilik  
kasbi    uquv  va    izlanish    foaliyati   
takomillashib  boradi.
            Samarali  faoliyat    modelini    G.Alder   
quyidagicha  ifodalaydi.

Nima kerakligini aniqlang

Udaburon buling ishlang

  Sodir  bulayotgan  o‘zgarishlarni kuzating

  Aks aloqani o‘rnating                   Zehn va ishchanlikni saqlash2. Zehn va ishchanlikni saqlash
          Tadqiqotchining  asosiy 
intellektual  quroli-zehndir.  «Zehn» 
arabcha  so’zdan  olingan  bo’lib, 
tushunish  qobiliyati,  fahm,  uquv 
kabi  ma’nolarni  anglatadi.  Yana  bir 
ibora:  zehn  solmoq  diqqat  bilan 
kuzatmoqni  bildiradi.  Zehnning  bir 
qator  turlari  mavjud:  amaliy  zehn, 
hissiy-obrazli  zehn,  verbal  (og’zaki 
so’zlarga  nisbatan)  zehn, 
mavhumlashgan zehn, operator
zehni va boshqalar.                   Mavsumlashgan zehn tafakkurni o’tkirligi 
va  qobiliyatida  namoyon  bo’ladi.  Bunday 
zehn  fundamental  muammolar  bilan 
shug’ullanadigan  nazariyotchilarda 
rivojlangan bo’ladi.
Yosh  tadqiqotchi  o’z  zehnini  muntazam 
mashq  qilish,  vazifalarni  bajarish  va  o’z-
o’zini  nazorat  qilish  yo’li  bilan 
takomillashtiradi.
Zehn  kuchini  o’stiradigan  ruhiy-
emosional  omillar  ham  mavjud.  Bular: 
motivasiya,  ishtiyoq,  kayfiyat,  o’z  ishidan 
qoniqish  yoki  qoniqmaslik,  ilmiy 
muammoga  berilib  ketish,  ishlash 
qobiliyati,  hamkasbdoshlarning  ishlarini 
tanqidiy tahlil qilish va boshqalar.                        Izlani sh samaradorli gini oshiradigan muhim 
ruhiy -energet ik   zaxira  i shchanlik dir.  Bu  ishga 
berilib  k et ish  holat ini  munt azam  jaray onga 
ay lani shida namoy on bo’l adi.
Ishchanlik   i shl ash  qobiliy at i  k oeffi si y ent i 
bo’l ib,  mehnat   k unida  t urlicha  qiy mat ga  ega 
bo’l adi .  Psi xologik   t adqi qot l arda 
ishchanlik   k oeffi siy ent i 
qiy mat i ni ng  o’rt acha 
raqaml ari  quy idagi cha 
belgilangan:  biri nchi 
bosqich-mehnat ga 
k irishish  (1-1,5  soat ). 
Organizm  uy qu  y ok i 
orom holat idan chiqadi. 
     Ikkinchi bosqich-barqaror, unumli ish vaqti           
          (3-4 soat). 
        Uchinchi  bosqichda  toliqish  paydo  bo’ladi, 
ishlash qobiliyatini dinamikasi susayadi.
        Mehnat  kunida  bu  bosqichlar  almashadi-
tushlikkacha,  tushdan  keyin  sutka  davomida 
ishchanlik  koeffisiyenti  to’lqinsimon  o’zgarib, 
maksimumlari  9-13  va  16-20  soatlarga  to’g’ri 
keladi.                           Ayrim tadqiqotchilar kechalari 
unumdor  ishlaydilar.  Aytish 
kerakki,  keltirilgan  raqamlar 
o’rtacha  statistic  ko’rsatkichdir.         
Tadqiqotchining  individual 
xislatlariga   ko’ra   raqamlar u yoki 
bu    tomonga      og’ishi  mumkin.  Bu 
ko’rsatkichlarni  mehnat  va  dam 
olish  rejimini  tashkil  qilishda 
hisobga olish kerak.
            Hafta  davomida  ham  ish 
qobiliyati  o’zini  darajalariga  ega. 
Dushanba  –  ishga  kirishish  kuni, 
seshanba, chorshanba, payshanba 
–  barqaror,  unumdor  mehnat 
qilish  kunlari,  juma  va  shanba  – 
faoliyat  energiyasi  asta-sekin 
pasayadigan kunlar.                    Ayrim  tadqiqotchilar  kechalari 
unumdor  ishlaydilar.  Aytish  kerakki, 
keltirilgan  raqamlar  o’rtacha  statistik 
ko’rsatkichdir.  Tadqiqotchining 
individual xislatlariga ko’ra raqamlar u 
yoki  bu  tomonga  og’ishi  mumkin.  Bu 
ko’rsatkichlarni  mehnat  va  dam  olish 
rejimini  tashkil  qilishda  hisobga  olish 
kerak.
Hafta  davomida  ham  ish  qobiliyati 
o’zini  darajalariga  ega.  Dushanba  – 
ishga  kirishish  kuni,  seshanba, 
chorshanba,  payshanba  –  barqaror, 
unumdor  mehnat  qilish  kunlari,  juma 
va  shanba  –  faoliyat  energiyasi  asta-
sekin pasayadigan kunlar.                   3. Tadqiqot  t exnologiy asi v a 
t adqiqot  samaradorligini 
t a’minlash 
        Tadqiqot ni  amalga  oshiri shda 
izlanish faoliy at i k et ma-k et l igi v a
izchil ligi ga  al ohida  e’t i bor  berish 
k erak ,
          Tadqiqot chi  k asbi  ommav iy  
k asblardan  bi riga  ay langandagan 
k ey in  izlanish  oli b  borishni   oqil ona 
modell ariga,  y a’ni   il miy l ik   st andart ini  
t a’minlay digan  t alab-t av siy alarga 
bo’lgan  eht iy oj  k uchay adi.          Tadqi qot  
t ex nologiy asi  mana  shu  eht i y ojni  
qondiradi.                    Tadqiqot texnologiyasi – bu ilmiy mahnatni tashkil qilishga oid qoidalar, tavsiyalar va talablar majmuasidir. 
Eng muhim qoida va talablar quyidagilardan iborat.
1. Tadqiqotni amalga oshirishda izlanish faoliyatini izchilligi va ketma-ketligini ta’minlash zarur.
2. Diqqatni dolzarb, nazariy va amaliy ahamiyati asoslangan mavzu yoki ilmiy muammoga qaratish lozim.
3. Tadqiqot maqsadi va vazifalarini to’g’ri ta’riflash, bayonini berish.
4. Ish rejasi va tadqiqot bosqichlarini mumkin qadar aniq tuzib chiqish, zarur vositalarni (kompyuterlar, 
modemlar, disklar, antivirus dasturlar, eksperiment asbob uskunalari va boshqalarni) oldindan tayyorlab 
qo’yish.
5. Bir bosqichda belgilangan ishni oxirigacha yetkazmasdan boshqasiga o’tilmaydi. Aks holda oldingi 
bosqichda yo’l qo’yilgan xatolik keyingi bosqichdagi natijaga salbiy ta’sir ko’rsatadi.
6. To’plangan ma’lumotlarni sifatli qayta ishlash. Bu mavjud g’oya va ochilgan yangi hodisani to’g’ri baholash 
imkoniyatini beradi.
7. Olinayotgan natijalarni ilmiylik me’yorlari asosida nazorat qilib borish, zaruriyat tug’ilganda
shakllanayotgan tasavvurlarga o’zgartirishlar kiritish.
8. Aniq, mantiqan asoslangan, tajribada tasdiqlangan xulosalarga kelish. Bu bilan yangi g’oya yoki nazariya 
ishlab chiqish uchun zamin yaratiladi.
9. Tadqiqot natijalarini rasmiylashtirishda qabul qilingan talablarga rioya qilish.
Tadqiqot murakkab faoliyat turiga kiradi. Bunday faoliyatni amalga oshirish uchun shart-sharoit, asos, 
ta’minot, izlanish metodologiyasi va nihoyatda, katta aniqlikni talab qiladigan intellektual mehnat zarurdir. 
Bu turdagi mehnatni ichki mantig’i, bajariladigan operasiyalar ketma-ketligi va izchilligi tadqiqot 
texnologiyasida ifodalangan.
Shuning uchun ham tadqiqot texnologiyasi talablariga qat’iy rioya qilgan holda ish olib borish mehnatni yuqori 
darajada tashkil qilish imkoniyatini beradi, bo’lajak yutuqlar kafolati bo’lib qoladi.                   Tadqiqot samaradorligini ta’minlash
        Tadqiqot  aqliy  mehnatning 
ixtisoslashgan  bir  turidir.  Bu 
sohada  mehnat  samaradorligiga 
erishish  bir  qator  obyektiv  va 
subyektiv omillarga bog’liq.
Birinchisiga  jamiyatni  fanga 
munosabati,  davlat  siyosati, 
tadqiqot  olib  borish  uchun 
yaratilgan  sharoit,  moliyaviy, 
texnik  va  axborotli  ta’minot 
kiradi.
          Fanning  hozirgi  taraqqiyot 
bosqichida  tadqiqot  olib  borish 
uchun  qayd  etilgan  sharoit  va 
ta’minotni  mavjud  bo’lishi,  aytish 
mumkinki,  hal  qiluvchi  rol 
o’ynaydi.                    Tadqiqot  samaradorl igining suby ek t i v  shart -sharoit l ari  ay rim 
ma’nav i y omi llardan iborat . Bu t adqi qot chi , ilmiy  rahbar, jamoa v a 
an’anaga bog’liq t omonlar bo’li b, xususan:
- t adqiqot chining zehni, int el lek t  k oeffi si y ent i (i jodi y t est  bilan 
ani qlanadi);
- t adqiqot chining bili mi v a t ajribasi ;
- jamoada ilmi y rahbarli k  t arzi , rahbarning ij odi y  pot ensiali; - ilmiy  
v orislik ;
- ilmiy  an’ana;
- jamoadagi ruhiy -ma’nav iy  muhit ni t ashk l qil adi.
Tadqiqot  i ndi v idual v a jamoav i y i lmiy  mehnat  birligidi r. Bu birli k da 
y et ak chi  o’rinni ilmi y rahbar egallay di.
Fanda ilmiy  mak t abni mav jud bo’li shi , ijodiy  izlanish muhit ini 
shak ll ani shi, il miy  v orisli k ni saqlash, y osh t adqi qot chi larni  
t ay y orlash v a o’st irish k o’p jihat dan ilmiy  rahbarga bog’l iq. Tabi iy -
k i, shogirdl ar v a y osh olimlarning g’ay rat -shijoat i, fanga fi doy iligi , 
t ari shqoqlik  bilan ijod mev alarini y ig’i shl ari  i lmiy  an’ana v a 
mak t abga nisbat an munosi b j av ob bo’ladi .                   4. Olimning ijtimoiy mas’uliyati
            Fan  muayyan  odamlar  –  olimlar  tomonidan 
amalga  oshiriluvchi  faoliyat  turi  sifatida  namoyon 
bo’ladi.  Ba’zan  fan  hatto  olimlar  bajaradigan  ish 
sifatida  ham  ta’riflanadi.  Olimlar  asosan  tarqoq 
holda  faoliyat  olib  boradilar,  ularning  ayrimlari 
maxfiy  laboratoriyalarda  ishlasa,  ayrimlari 
murakkab  hisoblash  va  isbotlashlar  bilan 
shug’ullanadi. 
          Ularning   hammasi   faqat  o’z   hamkasblari 
tushunadigan  tildan  foydalanadi.  Ayni  vaqtda 
kashfiyot  muayyan  olimning  shaxsiy  hissasidan 
qat’i  nazar  u  yoki  bu  tarzda  amalga  oshirilgani 
haqidagi  tasavvur  o’rnini  nazariya  ortida  muayyan 
olim,  faylasuf  yoki  mutafakkir  shaxsi  turishini  aniq 
tushunish egallamoqda .                        X o’sh, hozirgi  zamon oli mi  k i m v a u qanday  sifat larga ega? 
Pol  Fey erabend  qalami ga  mansub  sahi falar  dav rimiz 
olimining  o’ziga  xos  xususiy at larini  anglab  y et ish,  uning 
port ret ini  y arat ishga  qarat ilgan  falsafi y   ijodning  y orqin 
namunasidir. U o’z do’st i  v a hamk asbi Imre Lak at os obraziga 
murojaat   et ib,  olim  port ret ini  y arat adi.  Port ret   juda  aniq 
y arat il gan,  chunk i  met odologni ng  asosiy   v azifasi  haqiqat ni 
k o’rsat ishdir.  Zamondoshlari ning  xot iralariga  k o’ra,  Pol 
Fey erabendning  o’zi  hazi l-mut oy ibaga  moy i lligi   k uchli, 
ek st rav agant   shax s  bo’lgan.  U  ist i blishment ,  soxt a 
iy erarxiy a  v a  har  xi l  dabdababozlik lar  ust idan  k ulgan.  Har 
qanday   y orqin,  t anqidiy   k ay fi y at dagi  shaxs  sifat ida,  u 
ay ov siz  t anqid  t ig’i  ost iga olingan v a muqarrar t arzda  o’ziga 
nisbat an dushmanli k  t uy g’ulari ni  uy g’ot gan.                                   Olim  ilmi y   faoli y at ga  o’zining  but un  v ujudi  bil an  beri lishga  qodir  bo’lishi 
lozim.  « Eht iros  eng  muhi m  omi l  –  il homni ng  dast labk i  shart idir.  Birgi na  mo’ljal  
bilan  hy ech  narsaga  erishib  bo’lmay di.  Al bat t a,  mo’ljal  ham  dast l abk i  
shart lardan  biri  hisoblanadi.  Qo’qqisdan  pay do  bo’l gan  faraz  mehnat   o’rni ni  
bosmay di.  Boshqa  t omondan,  mehnat   bunday   farazning  o’rnini  bosishga  y ok i  
majburiy   k elt irib  chiqarishga  qodi r  emas.  Eht i ros  ham  bunga  ojiz.  Ko’rsat il gan 
ik k i  omil v a faqat  birgalik da farazning y uzaga k el ishiga sabab bo’ladi. Biroq faraz 
u  bizga  k erak   bo’l gan  pay t da  emas,  o’zi  ma’qul  k o’rgan  pay t da  pay do  bo’l adi. 
Ilmiy   xodim  har  qanday   ilmiy   ishning  y o’ldoshi  bo’l gan  t av ak k alchi lik ni   ham 
bo’y niga  olishi   k erak .  Il m  jabhasida  faqat   bir  ishga  xizmat   qiluv chi     odamgina 
shaxs hisoblanadi» .
Ilmiy   elit a  v a  i nt el lek t uallar  ilmiy   muhit ning  alohida  t i pini  t ashk il  et adi.  Ilmiy  
elit a v a int ellek t uallar – int ell ek t ual mulk  buny odk orlari. Int ellek t ual mulk ning 
o’zi ni   umuman  olganda  k elib  chiqishi  mazk ur  olim  y ok i  il miy   jamoa  mehnat i  
bilan  bog’liq  bo’lgan  bi lim  v a  ax borot ga  mul k   sifat ida  egali k   qili sh  huquqi  deb 
t a’rifl ash mumk in                   ХУЛОСА
1 . Fan  o’zining  uchinchi,  post nok l assik   t araqqiy ot   bosqi chga  o’t moqda,  t adqiqot   oli b  borish 
amaliy ot i,     y o’llari v a usull ari t obora murak k abl ashmoqda. Bunday sharoit da fan
sohasi da faoli y at   k o’rsat moqchi  bo’lgan  t adqiqot chi  bir  qat or  malak av i y 
xislat larga ega bo’li shi , k asbiy  t alabl arga jav ob berishi  k erak .
2.Kasbiy   malak a  mav jud  v a  o’st irilishi  k erak   bo’lgan  fazil at lardan  (qobi liy at ,  o’quv,  zehn, 
t irishqoqli k ,  mahorat   v a  boshqal ar)  iborat   bo’lib,  bular  fanda  ijod  qili shni  asosiy   shart i 
hisobl anadi.
3.Samarali t adqiqot ning psixologik omillari qat origa qiziquv chanli k , t adqiqot ga 
berili b k et ish, zehn, doi miy  faoll ik  k iradi.
4.Maqsad  v a  mot iv asiy a  o’zida  y angilik ni  saql agan  nat ijani   qo’lga  k irit i shga  qarat il gan 
bo’lishi k erak .
5.Ilmiy  mak t ab an’analarini dav om et t irish ilmiy  i jod manbai v a zaminidir.
6.Int ellek t ual qobi liy at ni o’st iradigan amall arni (diqqat ni t o’plash, xot irani must ahk amlash, 
fi k rni mant iqan t o’g’ri ifodalash v a boshqalar) munt azam bajarib borish k erak .
7.Tadqiqot  t ex nologiy asi t alabalariga rioy a qil ish i lmiy  y ut uqlarni muhi m shart i dir.
8.Tadqiqot chi ni ng k uchli psixologik  quroli zehn bo’li b, uni doi mo o’st irib borish k erak .
9.Tiri shqoqlik ,  ishga  berilib  k et ish,  aqliy   mehnat   gigi y enasi ga  ri oy a  qilish  ijod  qilish  uchun 
zarur.
10.J amoadagi   ilmi y   an’ana  v a  v orislik ni  dav om  et t i ri sh  muhim  ma’nav iy   v a  met odologik  
qonuniy at dir.                        E’TIBORINGIZ UCHUN RAXMAT

MAVZU : TADQIQOTCHI FAOLIYATI VA UNGA QO‘YILADIGAN MALAKAVIY TALABLAR

Reja : 1. Tadqiqotchi uchun zarur bo’lgan malakaviy talablar 2. Zehn va ishchanlikni saqlash 3. Tadqiqot texnologiyasi va tadqiqot samaradorligini ta’minlash 4. Olimning ijtimoiy mas’uliyati

. 1. Tadqiqotchi uchun zarur bo’lgan malakaviy talablar Har bir ishni, shu jumladan, ilmiy ishni sifat li bajarish uchun t adqiqot chi k asbiy malak aga ega bo’lishi lozim. Sifat li ish – bu ilmiy muammoni y angicha y ondashuv asosida xal qilish, y angi xulosaga k elish, ma’lumot larni y angi xossa y ok i qonuniy at ni ochish imk oniy at ini beradigan darajada t asnifl ash, umumlasht irish v a t ushunt irish, o’zida y angi nat ijalarni ak s et t irgan maqola, risola y ok i dissert asiy a y ozishdir. Kasbiy malak asi o’zi nima? Kasbiy malak a ma’lum faoliy at ni ijro et ish uchun zarur bo’lgan fazilat larga (o’quv, zehn, mahorat v a boshqalarga), nazariy v a t ajribav iy amallarni bajarish usullaridan foy dalana bilish xislat iga ega bo’lishdir .

Faylasuflar va psixologlarni aytishlaricha, ilmiy faoliyatni unumdor bo’lishida tadqiqotchidagi qiziqish va hayratda qolish qobiliyati yetakchi rol o’ynaydi. Qiziqish shunday nuqtaga qaratiladiki, u qiziquvchanlikka, qiziqish tug’dirgan predmetga berilib ketishiga aylanadi. Bunday holatga tushgan inson qiziqish uyg’otgan masala bilan shug’ullanmasdan yura olmaydi, muammo vaunihal qilish ishtiyoqi butun vujudini qamrab oladi. Har bir kishida barmoqlar bo’lsada, mo’yqalam va bo’yoqlar sotib ola olsa ham, lekin bu uni rassom qilmaydi. Qiziqishdan tashqari yana o’quv, tirishqoqlik, mahorat, faollik kabi xislatlar darkor. Tadqiqotning samarali bo’lishini muhim sharti ishga berilib ketish, ishni muntazam amalga oshishi. Muttasil izlanish jarayonida ilhom, nogahon yorishish, ijodiy tush ko’rish shaklida namoyon bo’ladigan ruhiy holatlar sodir bo’ladi.

Kasbiy malakani takomillashtirishni muhim pedagogik yo’li tadqiqotchida qayd etilgan sifatlarni shakllantirish va tarbiyalashdan iboratdir. Avvalambor, kasbiy yo’nalishni tanlash paytida strategik maqsadni aniqlab olish lozim. Kim bo’lmoqchisiz: muhandismi, texnologmi, nazariyotchimi? Tanlangan kasbiy yo’nalishni qaysi sohasi: fundamental nazariy izlanishmi yoki konstruktiv qurilmalarni yasash,kashfiyotmi yoki ixtiro qilish sizni ko’proq qiziqtiradi ? Har sohada izlanish olib borish va ijod qilishni o’ziga xos xususiyatlari mavjud.