logo

Tizim adminstratori haqida dastlabki tushunchalar. Tarmoq administratorligining asosiy maqsad va vazifalari

Yuklangan vaqt:

11.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

2627.96484375 KB
Tizim adminstratori haqida dastlabki tushunchalar. Tarmoq administratorligining 
asosiy maqsad va vazifalari.                   Intizom va uning maqsadlari
"  Tizim boshqaruvi  "
- asosiy maqsadi tizim dasturiy ta'minotini (SPO) 
yaratish, zamonaviy operatsion tizimlarda (OT) 
kirish-chiqarish quyi tizimini tashkil etishning 
maqsadi, funktsiyalari va umumiy tizimli 
echimlarini o'rganish va chuqur o'rganish bo'lgan 
ilmiy-texnikaviy fan. zamonaviy fayl tizimlarining 
ichki tuzilishi va algoritmlari (FS).                    Ko'rib chiqilishi kerak bo'lgan masalalar va hal 
qilinishi kerak bo'lgan vazifalar
Hisoblash tizimlarida 
virtualizatsiyaOperatsion tizimlarda kiritish-
chiqarish boshqaruvi (OS)
Fayl tizimlarini 
tanlash va sozlashFayl tizimlarining 
tiklanishi va xatolarga 
chidamliligi Operatsion 
tizimlarni tanlash, 
o'rnatish va sozlashTizim boshqaruvi
ish stantsiyalari va 
serverlar                   Hisoblash tizimining umumiy ko'rinishi
Kompyuter tizimi
Uskuna komponenti
Dasturiy ta'minot
Hisoblash 
uskunalari Yordamchi 
muhandislik 
uskunalari
Kommutatsiya 
uskunalari
Aloqa kanallari Tizim dasturiy ta'minoti 
(SPO)
Amaliy dasturiy 
ta'minot (ASW)                   Tizim dasturiy ta'minotining maqsadi
Tizimli dasturiy ta'minot - OT modullari, 
odatda barcha amaliy dasturlar tomonidan OT bilan o'zaro 
ta'sir qilish yoki butun kompyuter tizimiga xizmat ko'rsatish 
uchun ishlatiladi.
boshqa dasturlarning ishlashi uchun 
operatsion muhit yaratish Tizim dasturiy ta'minotining maqsadi
kompyuterning o'zi va kompyuter 
tarmog'ining ishonchli va samarali 
ishlashini ta'minlash
kompyuter texnikasi va kompyuter 
tarmoqlariga diagnostika va 
profilaktika ishlarini olib borish yordamchi texnologik jarayonlarni 
amalga oshirish (nusxa olish, 
arxivlash, dastur fayllari va 
ma'lumotlar bazalarini tiklash va 
boshqalar).yangi dasturlarni ishlab chiqish 
(yaratish)ni avtomatlashtirish                   Tizim dasturiy modullarining taxminiy tarkibi
Operatsion tizimlar Tizim dasturiy ta'minot
Fayllarni boshqarish tizimlari
Foydalanuvchining OS va dasturiy 
ta'minot muhiti bilan o'zaro 
aloqasi uchun interfeys qobiqlari Dasturlash tizimlari
OT imkoniyatlarini kengaytiruvchi 
yordamchi dasturlar va dasturlar Ma'lumotlar bazasini boshqarish 
tizimlari (DBMS)                   Operatsion tizimlar
Operatsion tizimlar Tizim dasturiy ta'minot
Dasturlash tizimlari
Ma'lumotlar bazasini boshqarish 
tizimlari (DBMS)Operatsion tizim - bu, bir tomondan, kompyuter texnikasi va foydalanuvchi 
o'z vazifalari bilan bog'liq bo'lgan interfeys vazifasini bajaradigan, ikkinchi 
tomondan, kompyuter tizimi resurslaridan eng samarali foydalanish uchun 
mo'ljallangan boshqaruv va qayta ishlash dasturlari majmuasidir. va ishonchli 
hisob-kitoblarni tashkil etish.
OTdan boshqa hech bir turdagi kompyuter tizimining dasturiy ta'minoti 
kompyuter uskunasiga bevosita kirish imkoniga ega emas.                   Fayllarni boshqarish tizimlari.
Fayllarni boshqarish tizimlari Tizim dasturiy ta'minot
Dasturlash tizimlari
Ma'lumotlar bazasini boshqarish 
tizimlari (DBMS)Fayllarni boshqarish tizimlarining maqsadi fayl sifatida tashkil etilgan 
ma'lumotlarga qulayroq kirishni ta'minlashdir.
Bunday tizimlar tufayli kerakli yozuvning aniq jismoniy manzillarini 
ko'rsatadigan past darajadagi ma'lumotlarga kirish o'rniga, fayl nomi va 
undagi yozuvni ko'rsatuvchi mantiqiy kirish qo'llaniladi.
Ushbu turdagi tizim dasturiy ta'minotining alohida toifaga bo'linishi keyingi 
yillarda ko'plab operatsion tizimlarning bir nechta turli fayl tizimlari bilan 
ishlash imkonini berishi bilan bog'liq.
Qo'shimcha fayl tizimini qo'shish tartibi fayl tizimini  o'rnatish deb ataladi.                   Foydalanuvchining OS va dasturiy ta'minot muhiti bilan 
o'zaro aloqasi uchun interfeys qobiqlari
Foydalanuvchining OS va dasturiy 
ta'minot muhiti bilan o'zaro 
aloqasi uchun interfeys qobiqlari Tizim dasturiy ta'minot
Dasturlash tizimlari
Ma'lumotlar bazasini boshqarish 
tizimlari (DBMS)1. OTni boshqarish imkoniyatini kengaytirish yoki soddalashtirish orqali 
foydalanuvchining OT bilan o'zaro aloqasi qulayligini ta'minlash. Misol 
tariqasida, 
UNIX-ga o'xshash operatsion tizimlarda X Window grafik interfeysi uchun 
turli xil variantlarni, Windowsda fayl boshqaruvchilarini nomlashimiz 
mumkin .
2. Alohida virtual mashinalar ichida tashkil etilgan tegishli operatsion 
muhitlarni yaratish orqali boshqa operatsion tizimlar uchun yaratilgan 
dasturlarning bajarilishini tashkil etish.                   OT imkoniyatlarini kengaytiruvchi yordamchi dasturlar va 
dasturlar
OT imkoniyatlarini kengaytiruvchi 
yordamchi dasturlar va dasturlar Tizim dasturiy ta'minot
Dasturlash tizimlari
Ma'lumotlar bazasini boshqarish 
tizimlari (DBMS)Utilitalar - bu  operatsion tizim yoki kompyuter tizimini saqlash uchun ishlatilishi 
mumkin bo'lgan 
Muayyan hisoblash tizimidagi yordamchi dasturlarning tarkibi juda xilma-xil bo'lishi 
mumkin. U EHMda yechilgan masalalar majmui va bu masalalarni yechuvchi 
foydalanuvchilar tarkibi bilan aniqlanadi.
Tizim boshqaruvi bo'yicha mutaxassisning asosiy vositalari bo'lgan bir qator 
yordamchi dasturlar uning kompyuteriga o'rnatilishi yoki foydalanuvchining 
funksionalligi va qo'llab-quvvatlashini ta'minlash bilan bog'liq har qanday 
muammolarni hal qilish uchun foydalanuvchi ish stantsiyalariga o'rnatilishi mumkin.
Bunday ochiq kodli dasturiy vositalarga masofadan kirish vositalari, tizimni 
boshqarish va monitoring vositalari, zaxira va favqulodda tizimni tiklash vositalari 
kiradi.
OT imkoniyatlarini kengaytiruvchi dasturlarga antivirus dasturlari, arxivlash 
vositalari va fayl boshqaruvchilar kiradi.                   Dasturlash tizimlari
Dasturlash tizimlari Tizim dasturiy ta'minot
Dasturlash tizimining asosiy elementlari - tegishli dasturlash tilidan 
tarjimon , pastki dastur kutubxonalari  ,  bog'lovchilar  ,  tuzatuvchilar  va 
yuklagichlar  .
Har qanday dasturlash tizimi faqat u yaratilgan operatsion tizim ostida 
ishlashi mumkin.                   Tizim boshqaruvi nima
Tizim ma'muriyati  - bu kompyuter texnikasi, 
tarmoqlari va dasturiy ta'minot parkining normal 
ishlashini ta'minlash, shuningdek, tashkilotda 
axborot xavfsizligini ta'minlashni o'z ichiga olgan 
ishlar majmui.
Tizim boshqaruvi  - bu kompyuter tizimini ish holatida saqlashga qaratilgan 
boshqaruv, texnik xizmat ko'rsatish va boshqa texnik va ma'muriy harakatlar 
jarayoni.                    Tizim boshqaruvini tashkil etish variantlari
Tizim boshqaruvi
Kompaniyada to'la vaqtli 
mutaxassis(lar)ning 
mavjudligi AT infratuzilmasini qo‘llab-
quvvatlash, texnik xizmat 
ko‘rsatish va modernizatsiya 
qilish bo‘yicha ishlar va 
xizmatlarni qisman yoki to‘liq 
bunday ish ularning asosiy 
faoliyati hisoblangan 
kompaniyalar qo‘liga o‘tkazish. 
( IT autsorsingi)                   AT autsorsing turlari
IT autsorsing
Kompaniya veb-
sayti hosting
Kompyuter obuna 
xizmati
DPC autsorsingi 
(ma'lumotlarni 
qayta ishlash 
markazi)
Infokommunikatsion 
tizimlarning tashqi 
xostingi 
(  Software as a Service , 
SaaS ) Dasturiy 
ta'minotni ishlab 
chiqish                   Kompaniya veb-sayti hosting
Xosting  (Ingliz  hosting  ) - doimiy ravishda tarmoqqa (odatda Internetga) kirish 
imkoniga ega bo'lgan serverga ma'lumotlarni joylashtirish uchun resurslarni 
taqdim etish xizmati.
Odatda, xosting xizmati veb-saytlarga texnik xizmat ko'rsatish paketiga 
kiritilgan va hech bo'lmaganda veb-sayt fayllarini ushbu fayllar (veb-server) 
uchun so'rovlarni qayta ishlash uchun zarur bo'lgan dasturiy ta'minot bilan 
ishlaydigan serverga joylashtirish xizmatini nazarda tutadi.
Qoidaga ko'ra, xizmat allaqachon pochta yozishmalari, ma'lumotlar bazalari, 
DNS, maxsus ajratilgan fayl serverida fayllarni saqlash va boshqalar uchun 
joyni ta'minlashni, shuningdek, tegishli xizmatlarning ishlashini qo'llab-
quvvatlashni o'z ichiga oladi.
Ma'lumotlar bazasini joylashtirish, fayllarni joylashtirish va elektron pochtani 
joylashtirish alohida, mustaqil xizmatlar sifatida yoki keng qamrovli 
xizmatning bir qismi sifatida taqdim etilishi mumkin.
Ma'lumot manbai: https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B3                   Kompyuter obuna xizmatlari
Ushbu xizmat turi bilan mijozga tizim boshqaruvi sohasida o'z mutaxassisisiz ishlashga 
yoki ish yukini sezilarli darajada kamaytirishga imkon beradigan keng qamrovli 
xizmatlar to'plami taklif etiladi.
Obuna xizmatlari, qoida tariqasida, quyidagi xizmatlar turlarini o'z ichiga oladi:
-
uskunaning texnik jihozlarini sozlash va yangilash;
-
dasturiy ta'minotni sozlash va yangilash;
-
xakerlik va tarmoqqa kirishdan himoya yaratish;
-
antiviral profilaktika;
-
uskunani operativ ta'mirlash va almashtirish;
-
uskunaning buzilishi va eskirishini oldini olish bo'yicha profilaktika choralari;
-
ma'lumotlarni zaxiralash;
-
maslahat berish va xodimlarni o'qitish.
Amalda, xuddi shu kompaniyalar ko'pincha tegishli xizmatlarni taqdim etadilar - ofis 
jihozlarining funksionalligini ta'minlash, kompyuter parkini modernizatsiya qilish 
( yangilash ), mahalliy tarmoqlarni yotqizish, IP telefoniya va PBX sozlash, IT auditi va 
konsalting. Shuning uchun kompyuterga texnik xizmat ko'rsatish ko'pincha mijoz-
korxona axborot tizimlarining butun majmuasiga xizmat ko'rsatish shaklida bo'ladi.                   Ma'lumotlar markazining autsorsingi
ma'lumotlar markazlari  yoki  ma'lumotlar markazi  (ma'lumotlarni qayta ishlash 
markazi) xizmatlaridan foydalanish zarurati bilan duch kelishadi .
O'z ma'lumotlar markazini qurish kompaniyadan quyidagilarni talab qiladi:
-
moliyalashtirishni jalb qilish,
-
qurilish ishlarini bajarish,
-
energiya ta'minoti bilan bog'liq muammolarni hal qilish,
-
server uskunalarini xarid qilish,
-
ma'lumotlar markazidan foydalanish xizmatini tashkil etish
-
xavfsizlikni ta'minlash.
Ma'lumotlar markazlari vaqti-vaqti bilan doimiy va katta modernizatsiyani talab 
qiladi.
tijorat ma'lumotlar markazi  bilan  Xizmat ko'rsatish  darajasi to'g'risida 
shartnoma  (  SLA  )  tuzishni  va  ma'lumotlar  markazi xizmatlarini xizmat sifatida 
olishni afzal ko'radi .
SLA  atamasi  IT  va  telekommunikatsiya xizmatlariga  nisbatan qo'llaniladi . Bunday shartnomada ko'rsatiladigan xizmatning 
batafsil tavsifi, shu jumladan sifat parametrlari, ularni nazorat qilish usullari va vositalari, etkazib beruvchining 
iste'molchining so'roviga javob berish muddati, shuningdek ushbu shartnomani buzganlik uchun jarimalar bo'lishi mumkin.                   Infokommunikatsiya tizimlarini tashqi joylashtirish
(  Xizmat sifatida dasturiy ta'minot ,  SaaS )
AT-tizimlarini xosting autsorsingi (  xizmat modeli sifatida dasturiy ta'minot  , 
inglizcha  dasturiy ta'minot As a Service , SaaS  ) bulutli hisoblash shakllaridan biri 
bo'lib, abonentlarga  provayder tomonidan to'liq xizmat ko'rsatadigan tayyor 
amaliy dasturiy ta'minot bilan ta'minlangan xizmat modeli .
An'anaviy xostingdan farqli o'laroq, ushbu modelda etkazib beruvchi nafaqat 
axborot tizimlarini joylashtirish uchun jismoniy jihozlarni taqdim etadi, balki 
dasturni mustaqil ravishda boshqaradi (  ularni o'rnatish, qo'llab-quvvatlash va 
yangilashni ta'minlaydi)  , mijozlarga odatda mobil ilova orqali mijoz 
qurilmalaridan funktsiyalarga kirishni ta'minlaydi. yoki veb-brauzer.
SaaS modeli bo'yicha mijozlar dasturiy ta'minotning o'ziga egalik qilish uchun 
emas, balki uni ijaraga olish uchun (masalan, veb-interfeys orqali foydalanish 
uchun) to'laydilar. Shunday qilib, dasturiy ta'minotni litsenziyalashning klassik 
sxemasidan farqli o'laroq,  mijoz nisbatan kichik takroriy xarajatlarga duchor 
bo'ladi va tizimni sotib olish uchun katta mablag' sarflashga hojat yo'q  .                   Tizim boshqaruvini tashkil etish variantlari
Tizim boshqaruvi
Kompaniyada to'la vaqtli 
mutaxassis(lar)ning 
mavjudligi AT infratuzilmasini qo‘llab-
quvvatlash, texnik xizmat 
ko‘rsatish va modernizatsiya 
qilish bo‘yicha ishlar va 
xizmatlarni qisman yoki to‘liq 
bunday ish ularning asosiy 
faoliyati hisoblangan 
kompaniyalar qo‘liga o‘tkazish. 
( IT autsorsingi)                   Tizim administratori
Tizim ma'mur - ish majburiyatlari kompyuter texnikasi, tarmoqlari va  dasturiy 
ta'minot parkining normal ishlashini ta'minlashni o'z ichiga olgan xodim .
Ko'pincha tizim ma'muriga tashkilotda axborot xavfsizligini ta'minlash yuklanadi.                   Tizim administratori
Tizim ma'mur - ish majburiyatlari kompyuter texnikasi, tarmoqlari va  dasturiy 
ta'minot parkining normal ishlashini ta'minlashni o'z ichiga olgan xodim .
Ko'pincha tizim ma'muriga tashkilotda axborot xavfsizligini ta'minlash yuklanadi.
Tizim ma'muri kompyuter texnikasi foydalanuvchilariga xizmat ko'rsatish, 
tizim dasturiy ta'minotining normal ishlashini  va kompyuter tizimining barcha 
apparat elementlarining ishlashini                      Kasbning tavsifi
Tizim administratori   - ish vazifalariga kompyuter uskunalari, operatsion tizimlar, 
tizim dasturiy ta'minotining normal ishlashini ta'minlash, shuningdek, axborot 
xavfsizligi darajasini nazorat qilish kiradi.
Tizim ma'murlari toifalari
tizim administratori 
- generalist
ma'lumotlar bazasi ma'muri - 
ma'lumotlar bazasini DBMS 
orqali boshqaradi tarmoq xavfsizligi ma'muri - 
kompaniya ma'lumotlarining 
axborot xavfsizligi uchun 
javobgartarmoq ma'muri - uning vazifalariga 
tarmoqlarni rivojlantirish va texnik xizmat 
ko'rsatish, kompaniyaning ichki tarmog'ida va 
tashqi tarmoqlar bilan o'zaro aloqada 
ma'lumotlar uzatish xavfsizligini ta'minlash 
kiradi. WEB -server ma'muri - WEB- 
server dasturiy ta'minotini 
o'rnatadi, sozlaydi va xizmat 
ko'rsatadi                   Tizim ma'murining asosiy faoliyati
Faoliyat turlari
kerakli operatsion tizimlarni o'rnatish va sozlash
operatsion tizim va foydalaniladigan dasturlar uchun kerakli 
yangilanishlarni o'rnatish va sozlash
ma'lumotlarni zaxiralash, tekshirish va kerak bo'lganda yo'q qilish
qo'shimcha apparat va dasturiy ta'minotni o'rnatish va sozlash
foydalanuvchi hisoblarini boshqarish
axborot xavfsizligi darajasini nazorat qilish
tarmoq strukturasini kengaytirish ishlarini rejalashtirish va 
amalga oshirish
texnik hujjatlar bilan ishlash                   Ish joylari va kasbiy mahorat
Ish joylari
IT kompaniyalari;
o'rta va yirik kompaniyalarning IT bo'limlari va bo'limlari;
foydalanuvchilar yoki mijozlar uchun texnik yordam bo'limlari;
o'z ishida kompyuter va Internetdan foydalanadigan har qanday boshqa 
kompaniyalar
Professional mahorat
IT bilimi;
texnik ingliz                   Professional mahorat
Texnik komponent Funktsional komponent
1. uskunalarni loyihalash, 
kompyuter tarmoqlari, operatsion 
tizimlar va tizim dasturlari, 
ma'lumotlar bazalari sohasidagi 
bilimlar;
2. texnik muammoni aniq 
shakllantirish qobiliyati;
3. muammoga yechim topish uchun 
bir nechta ma'lumot manbalaridan 
(kitoblar, jurnallar, e'lonlar taxtasi 
va boshqa Internet resurslari) 
foydalanish qobiliyati 1. kompaniya xodimlarini kompyuter bilan ta'minlashda 
muammolar va uzilishlarni minimallashtirish;
2. muammolarni o'z vaqtida va minimal xarajatlar bilan, 
ham xarajatlar, ham vaqt jihatidan hal qilish eskirgan 
uskunalarni almashtirish, yangi huquqlar va vakolatlarni 
olish, yangi dasturiy ta'minotni sotib olish va o'rnatish 
ehtiyojlarini qondirish;
3. dasturiy ta'minot versiyalarini o'zgartirish va jihozlarni 
almashtirish 1-bandda ko'rsatilgan muammolarga olib 
kelmadi;
4. mahalliy muammolar (kompyuterning qattiq diskida 
ishlamay qolishi) yoki global ofatlar (server yoki tarmoq 
qurilmasi ishlamay qolishi, elektr quvvati uzilishi, 
yong'in) yuz berganda kompaniya xodimlari ishlashda 
davom etishlari mumkin;
5. menejerlar stoliga yuboriladigan hisobotlar ishonchli 
va izchil ma'lumotlarni o'z ichiga oladi;
6. Kompaniya xodimlari ish yuritishni avtomatlashtirish 
va hujjat aylanishi vositalarining hech bo'lmaganda ba'zi 
imkoniyatlaridan faol foydalandilar.                   Tizim administratorining asosiy vazifalari
Vazifa
1. Operatsion tizimni tanlash va o'rnatish
2. Foydalanuvchilarni ulash va o'chirish
3. Uskunani ulash va olib tashlash
4. Zaxiralash
5. Yangi dasturiy ta'minotni o'rnatish
6. Tizim monitoringi
7. Muammolarni bartaraf etish
8. Mahalliy hujjatlarni yuritish
9. Tizimning xavfsizlik darajasini kuzatish
10. Foydalanuvchilarga yordam ko'rsatish                   Operatsion tizimni tanlash va o'rnatish
Ma’lumki, kompyuterning  operatsion tizimi  (OT) bu bir tomondan amaliy 
dasturlar va foydalanuvchilar, ikkinchi tomondan esa kompyuter texnikasi 
o‘rtasida interfeys vazifasini bajaradigan o‘zaro bog‘langan dasturlar 
yig‘indisidir.
Operatsion tizimni tanlashda, avvalo, tizim o'rnatilgan kompyuter qanday 
vazifalarni bajarishini hisobga olishingiz kerak.
Agar kompyuter maxsus server sifatida ishlatilsa, u holda operatsion tizimni 
tanlash texnik talablarga ta'sir qilishi mumkin. Agar kompyuter ish stantsiyasi 
vazifasini bajaradigan bo'lsa, unda OT tanlashda e'tiborga olinishi kerak 
bo'lgan eng muhim omillardan biri bu bitta kompyuterni baham ko'radigan 
foydalanuvchilar soni va ularning kompyuterni o'rgatish darajasi bo'ladi.                   Foydalanuvchilarni ulash va o'chirish
Yangi foydalanuvchilar uchun hisob yaratish va allaqachon tugatilgan 
foydalanuvchilarning hisoblarini o'chirish tizim ma'murining vazifalaridan 
biridir.
Foydalanuvchilarni tizimga qo'shish jarayoni avtomatlashtirilishi mumkin, 
ammo yangi foydalanuvchi qo'shilishi va ishlashi bog'liq bo'lgan bir qator 
qarorlar tizim administratori tomonidan qabul qilinishi kerak.
Foydalanuvchi hisobini o'chirib tashlaganingizda, ushbu hisob bilan bog'liq 
bo'lgan barcha fayllar va kataloglarni o'chirishingiz kerak, bu diskda bo'sh 
joyni bo'shatadi va natijada ba'zan tizim ish faoliyatini yaxshilaydi.                   Uskunani ulash va olib tashlash
Agar siz yangi uskuna sotib olsangiz yoki mavjud uskunani boshqa mashinaga 
ulasangiz, tizim uskunani tanib olish va undan foydalanish uchun sozlanishi 
kerak.
Ba'zi hollarda, yangi uskunaning to'g'ri ishlashi uchun maxsus tizim dasturiy 
ta'minotini -  drayverni o'rnatish kerak bo'ladi,  uning yordamida OS apparatga 
kirish imkoniyatiga ega bo'ladi.
Yangi uskunani ulash bilan bog'liq konfiguratsiya o'zgarishlari oddiy vazifa 
(masalan, chop etish qurilmasini ulash) yoki juda murakkab (masalan, 
skanerni ulash yoki eskirgan yoki noyob qurilma uchun drayverni topish va 
o'rnatish) bo'lishi mumkin.                   Yangi dasturiy ta'minotni o'rnatish
Yangi dasturiy ta'minotni sotib olish ikkita vazifani yaratadi: dasturiy ta'minotni 
o'rnatish va sinovdan o'tkazish kerak.
Agar dasturlar normal ishlayotgan bo'lsa, foydalanuvchilarga ularning 
mavjudligi haqida xabar berishingiz va ularga qanday kirishni aytishingiz kerak.
Mahalliy dasturiy ta'minotni o'rnatishda siz oddiy qoidaga amal qilishingiz 
kerak:  dasturiy ta'minot operatsion tizimning bir qismi sifatida taqdim etilgan 
dasturiy ta'minotdan osongina ajratilishi mumkin bo'lgan joyda o'rnatilishi 
kerak  .
Ushbu yondashuv operatsion tizimni kengaytirish vazifasini sezilarli darajada 
osonlashtiradi, chunki bunday kengaytirish paytida mahalliy dasturiy ta'minotni 
yo'q qilish xavfi yo'qoladi.                   Zaxira
Zaxira nusxalarini yaratish tizim ma'murlarining eng muhim vazifalaridan 
biridir.
Zaxiralash jarayoni juda zerikarli va ko'p vaqt talab qiladi, lekin buni qilish 
kerak.
U avtomatlashtirilgan bo'lishi yoki bo'ysunuvchilarga ishonib topshirilishi 
mumkin, ammo zaxira nusxasi to'g'ri va jadvalda bajarilishiga ishonch hosil 
qilish hali ham tizim ma'murining javobgarligidir.                   Tizim monitoringi va nosozliklarni bartaraf etish
Tizim ma'murining vazifalari orasida har kuni bajarilishi kerak bo'lgan 
vazifalar guruhi mavjud. Masalan, elektron pochta va telekonferentsiyaning 
to'g'ri ishlashini tekshirish, nosozliklarning dastlabki belgilari uchun jurnal 
fayllarini ko'rib chiqish, mahalliy tarmoqlar ulanishini kuzatish, tizim 
resurslarining mavjudligini kuzatish.
Turli xil operatsion tizimlar va ular ishlaydigan apparat vaqti-vaqti bilan 
ishdan chiqadi. Administratorning vazifasi tizimdagi nosozliklarni tashxislash 
va kerak bo'lganda texnik mutaxassislarni chaqirishdir. Qoidaga ko'ra, xatoni 
topish uni tuzatishdan ko'ra ancha qiyin bo'lishi mumkin.                   Tizimning xavfsizlik darajasini kuzatish
Tizim ma'muri xavfsizlik strategiyasini amalga oshirishi va tizim xavfsizligi 
buzilgan yoki yo'qligini vaqti-vaqti bilan tekshirishi kerak.
Past darajadagi xavfsizlik tizimlarida ushbu protsedura ruxsatsiz kirish uchun 
bir nechta doimiy tekshiruvlarga qisqartirilishi mumkin.
Yuqori xavfsizlik tizimlari odatda tuzoq va boshqaruv dasturlarining 
murakkab tizimidan foydalanadi.                   Mahalliy hujjatlarni saqlash
Konfiguratsiyani maxsus talablaringizga moslashtirganingizda, tez orada 
uning hujjatlarda tasvirlangan konfiguratsiyadan (asosiy konfiguratsiya) 
sezilarli darajada farq qilishini bilib olishingiz mumkin.
Shunday qilib, tizim ma'muri quyidagilarni bajarishi kerak:
-
standart etkazib berish paketiga kiritilmagan barcha o'rnatilgan 
dasturlarni hujjatlash,
-
hujjat kabelini yo'naltirish,
-
barcha apparatlarga texnik xizmat ko'rsatish yozuvlarini yuritish,
-
zaxira holatini yozib olish,
-
tizim bilan ishlash uchun mahalliy tartib va qoidalarni hujjatlashtirish.                   Foydalanuvchilarga yordam berish
"Foydalanuvchilarga turli muammolarni hal qilishda yordam berish" vazifasi 
kamdan-kam hollarda tizim ma'murining ish tavsifiga kiritiladi, ammo bunday 
vazifalarni bajarish oxirgi ish vaqtining muhim qismini oladi.
Foydalanuvchilar bilan ishlash shunday tuzilgan bo'lishi kerakki, 
bir tomondan, foydalanuvchilarning kompyuterni o'qitish darajasi ma'lum 
muammolarni hal qilish bilan ortadi, 
ikkinchi tomondan, tizim ma'murining faoliyati foydalanuvchilarning 
potentsial so'rovlari sonini kamaytiradi.                   Tizim administratori va zamonaviy mehnat bozori
Ish beruvchi bilan munosabatlar
"  Tizim ma'muri rolida ish beruvchi 
35 yoshgacha bo'lgan, muloqotga ochiq, mas'uliyatli, e'tiborli, jamoada ishlashga qodir, oliy 
texnik ma'lumotga ega, analitik fikrlash va tizimli yondashuvni ko'radi. Ish, texnik ingliz tilini 
biladigan, bu nafaqat apparatni yaxshi biladigan, balki tizim boshqaruvi bilan bog'liq bo'lgan 
turli xil bilim sohalarida tezda harakat qila oladigan odam bo'lishi kerak  .
 
Shuni ta'kidlash kerakki, ba'zida ish beruvchiga katta ish tajribasiga ega bo'lgan odam kerak 
emas, chunki yo'lda o'z malakasini oshirish imkoniyati mavjud. Bunday amaliyot axborot 
texnologiyalari kompaniyalarida keng tarqalgan. Bir qator ish beruvchilar teskari nuqtai 
nazarga ega bo'lib, o'zlarining bo'lajak tizim ma'muri turli xil apparat platformalari va OT 
uchun server mahsulotlarini boshqarish sohasida uning yuqori professional darajasini 
ko'rsatadigan turli sertifikatlar egasi bo'lishini xohlashadi.
 
Ko'pgina ish beruvchilar tizim boshqaruvi sohasidagi ish tajribasiga e'tibor berishadi, garchi 
amaliyotdan ma'lumki, ish tajribasi arizachining yuqori malakasini kafolatlamaydi.
Ishga qabul qilishda o'rganish qobiliyati va istagi va amaliy ish ko'nikmalariga katta e'tibor 
beriladi.                    Tizim administratori va zamonaviy mehnat bozori
Jins
Tizim ma'muri kasbi dastlab "erkak" kasbi deb hisoblangan.
Buning sababi, tizim ma'murlari ko'pincha muhandislar bo'lib, ularning 
mas'uliyati mahalliy tarmoqni yotqizish bo'yicha qo'pol ishlarni o'z ichiga 
oladi.
Tizim administratori sifatida ishlaydigan ayollar soni ushbu kasbni tanlagan 
erkaklar soni bilan taqqoslanmaydi.
Biroq, yangi simsiz texnologiyalarning paydo bo'lishi tez orada vaziyatni 
o'zgartirishi mumkin.                   Tizim administratori va zamonaviy mehnat bozori
Bo'sh o'rinlarda nima deyishadi?
Tizim ma'muri lavozimiga nomzodlarni qidirishda ish tavsifida tizim 
ma'murining asosiy vazifalari ro'yxati odatda quyidagilarni o'z ichiga oladi:
-
yangi apparat va dasturiy ta'minotni o'rnatish va sozlash,
-
foydalanuvchi hisobini boshqarish,
-
kompaniyaning axborot xavfsizligi siyosatini ishlab chiqish va amalga 
oshirish;
-
tizim muammolarini bartaraf etish, ma'lumotlarning zaxira nusxalarini 
tayyorlash va saqlash.                   Tizim administratori va zamonaviy mehnat bozori
Mehnat taqsimoti
Ishga qabul qilish agentliklari xodimlarining kuzatuvlariga ko'ra, ish beruvchining asosiy xatosi 
dasturchi va tizim ma'murini bir odamda birlashtirish istagi. Bunday tizim ma'muri ko'plab 
mas'uliyatni birlashtirishi kerak va butun IT iqtisodiyotini tegishli texnik va funktsional 
darajada ushlab turish juda qiyin.
Yaxshiyamki, axborot texnologiyalari (IT) sohasi jadal rivojlanmoqda va yordamchi 
dehqonchilikdan mehnat taqsimotiga sezilarli o'tish kuzatilmoqda: alohida, ko'pchilik uchun 
hali ham g'ayrioddiy kasblar paydo bo'lmoqda, ularning ichida tizim ma'muriga eng yaqinlari 
texnik mutaxassis hisoblanadi. , AT xavfsizligi bo'yicha mutaxassis, xizmat ko'rsatish 
muhandisi, foydalanuvchilarga xizmat ko'rsatish bo'yicha mutaxassis va qo'llab-quvvatlash 
markazi operatori (dispetcher)  .
Shu munosabat bilan, tizim ma'muri lavozimiga  nomzodni qidirishda  kelajakdagi xodimning 
funktsional majburiyatlarini aniq belgilash kerak .
Amaliyot shuni ko'rsatadiki, yirik kompaniyalarda kompyuter tizimining muammosiz ishlashini 
ta'minlash bilan bog'liq ko'plab vazifalar bir nechta tizim ma'murlari o'rtasida taqsimlanadi, 
ularning har biri qat'iy belgilangan vazifalarni hal qiladi. Masalan, ish stantsiyalarini 
boshqarish, kompyuter tarmoqlarini boshqarish, foydalanuvchilarni boshqarish va boshqalar.                   Tizim administratori va zamonaviy mehnat bozori
Mehnatni baholash ko'rsatkichi va ish haqi
Ish beruvchi uchun ma'murning ish sifatining ko'rsatkichi ko'pincha  tizim mutaxassisi 
ko'rinmasligi yoki eshitilmasligi kerak, lekin hamma narsa ishlashi kerak  .
Biroq,  bir  qator  kompaniyalarda  u  yoki  bu  usuldan  foydalanib,  kompaniyaning  IT  bo'limining 
uning foydasiga  qo'shgan hissasini, shuningdek,  boshqa bo'linmalarning  ushbu foydaga qo'shgan 
hissasini aniqlashga harakat qilmoqdalar.
 
Tizim  ma'murining  maoshi  arizachining  tajribasi  va  bilimiga  hamda  uning  oldida  turgan 
vazifalarga  bog'liq.  Ish  haqini  muhokama  qilishda  muhim  ahamiyatga  ega  -  kompaniyaning 
hajmi,  ma'mur  tomonidan  qo'llab-quvvatlanadigan  ish  stantsiyalari  soni  va  apparatning  tarkibi 
va holati.
 
Boshqa  narsalar  qatorida,  ish  beruvchilar  tizim  ma'murlarini  nafaqat  moliyaviy,  balki  barcha 
turdagi bonuslar, ijtimoiy paketlar va bonuslar yordamida ham rag'batlantiradilar.
An'anaga  ko'ra,  tizim  ma'murlari  bepul  jadvalni  juda  yaxshi  ko'radilar.  Ba'zi  mutaxassislar  ofis 
ishlarini  masofadan  boshqarishni  ancha  osonlashtiradi,  garchi  bu  ish  rejimi  faqat  kichik 
kompaniyalar uchun mos keladi.
Tajribali tizim ma'murlaridan birining so'zlariga ko'ra, "  agar tizim ma'muriga qattiq chegaralar 
qo'yilgan bo'lsa-da, lekin shu bilan birga katta maosh berilsa, u faqat moddiy manfaat tufayli 
qolishi, maoshni afzal ko'rishi umuman haqiqat emas. bepul jadvalga  ."                   Tizim administratori va zamonaviy mehnat bozori
Foydalanuvchilar bilan aloqa qilishda muammolar
Tizim  ma'murining  majburiyatlari,  qoida  tariqasida,  kompaniya  xodimlarini  operatsion  tizim 
bilan ishlashning samarali usullariga o'rgatish va foydalanuvchilarning barcha texnik savollariga 
javob berishni o'z ichiga oladi.
Tizim  ma'muri  ko'p  odamlar  bilan  muloqot  qilishda  katta  sabr-toqatga  ega  bo'lishi  ,  ularning 
muammolarini  xotirjam tinglashi  va ularni  bezovta qilmasdan hal qila olishi kerak  .
Bundan  tashqari,  tizim  ma'muri,  albatta,  "tanqidiy  vaziyatlarda  xatolarga  chidamli"  bo'lishi 
kerak.
Tizim ma'murining har qanday xodimning kompyuteriga kirishi bilan bog'liq psixologik jihat ham 
muhimdir.
Domotexnika  kompaniyasi  ofisining  tizim  ma'muri  (xodim  -  160  kishi)  Aleksey  Goy  [21]  bu 
haqda shunday yozadi :
"  Albatta,  tizim  ma'murlari  istalgan  vaqtda  shaxsiy  pochta  va  fayllarni  ko'rib  chiqishlari  hech 
kimga  yoqmaydi,  ammo  bundan  qutulib  bo'lmaydi.  Asosan,  hamma  narsa  tizim  ma'murining 
o'ziga  bog'liq.  Agar  u  o'zini  yorliq  bilan  yopmasa.  o'zining  shkafiga  aqlli  ko'rinish  va 
foydalanuvchilarni  "kompyuteringizda  qanday  fotosuratlarni  ko'rdim?"  Bilmasdan  va 
tahdidlarsiz  ishlaydigan  kursor  bilan  qo'rqitmaydi,  shunda  odamlar,  hatto  universal  kirishda 
ham  tizim  mavjudligini  bilishganda,  o'zlarini  xotirjam  his  qilishadi.  Administrator  ruxsatisiz 
uning shaxsiy hayotiga aralashmaydi  .                   BIBLIOGRAFIK RO'YXAT
1.  Ivanov N.A. Shaxsiy kompyuterning tizimli boshqaruvi [Matn]: ma'ruzalar kursi / N.A.Ivanov; 
[ rec .: S. N. Petrova, A. I. Konikov]; Moskva davlat qurilish universiteti. - Moskva: MGSU, 2014. 
- 168 p.
2.  Limoncelli T., Hogan K., Cheylap S. Tizim va tarmoq boshqaruvi. Amaliy qo'llanma, 2-nashr. - 
Per. ingliz tilidan – Sankt-Peterburg: Symbol-Plus, 2009. – 944 p.
3.   Matveev M.D. Windows 7 ni boshqarish [Elektron resurs]: amaliy qo'llanma va administrator 
ma'lumotnomasi / Matveev M.D., Prokdi R.G - Elektron. Matn ma'lumotlari - Sankt-Peterburg: 
Fan va texnologiya, 2013.  http://www.iprbookshop.ru/  35386
4. Gultyaev A.K. Virtual mashinalar: bir nechta kompyuterlar (+ CD) . - Sankt-Peterburg: 
Peter, 2006. - 224 p.
5.  Windows va Linux operatsion tizimlarida zaxiralash vositalari va ma'lumotlarni qayta tiklash 
[Matn]: bakalavriat talabalari uchun amaliy mashg'ulotlar o'tkazish bo'yicha ko'rsatmalar , 
09.03.01 "Informatika va informatika" yo'nalishi bo'yicha, " Tizim mexanikasi va 
avtomatlashtirish " profilida. loyihalash va nazorat" qurilishda" kunduzgi va sirtqi ta'lim 
shakllari / Moskva davlat qurilish universiteti, kafedrasi. qurilishda axborot tizimlari, 
texnologiyalari va avtomatlashtirish; [komp. N. A. Ivanov; rets . P.B. Kogan]. - Moskva: MGSU, 
2015. - 39 p.  http://lib-04.gic.mgsu.ru/lib/2015/5.pdf
6.  Russinovich M., Ionesku A., Solomon D., Yosifovich P. Windows-ning ichki dizayni , 7-nashr - 
Trans. ingliz tilidan  - Sankt-Peterburg:  Pyotr, 2018 yil . – 944 b.

Tizim adminstratori haqida dastlabki tushunchalar. Tarmoq administratorligining asosiy maqsad va vazifalari.

Intizom va uning maqsadlari " Tizim boshqaruvi " - asosiy maqsadi tizim dasturiy ta'minotini (SPO) yaratish, zamonaviy operatsion tizimlarda (OT) kirish-chiqarish quyi tizimini tashkil etishning maqsadi, funktsiyalari va umumiy tizimli echimlarini o'rganish va chuqur o'rganish bo'lgan ilmiy-texnikaviy fan. zamonaviy fayl tizimlarining ichki tuzilishi va algoritmlari (FS).

Ko'rib chiqilishi kerak bo'lgan masalalar va hal qilinishi kerak bo'lgan vazifalar Hisoblash tizimlarida virtualizatsiyaOperatsion tizimlarda kiritish- chiqarish boshqaruvi (OS) Fayl tizimlarini tanlash va sozlashFayl tizimlarining tiklanishi va xatolarga chidamliligi Operatsion tizimlarni tanlash, o'rnatish va sozlashTizim boshqaruvi ish stantsiyalari va serverlar

Hisoblash tizimining umumiy ko'rinishi Kompyuter tizimi Uskuna komponenti Dasturiy ta'minot Hisoblash uskunalari Yordamchi muhandislik uskunalari Kommutatsiya uskunalari Aloqa kanallari Tizim dasturiy ta'minoti (SPO) Amaliy dasturiy ta'minot (ASW)

Tizim dasturiy ta'minotining maqsadi Tizimli dasturiy ta'minot - OT modullari, odatda barcha amaliy dasturlar tomonidan OT bilan o'zaro ta'sir qilish yoki butun kompyuter tizimiga xizmat ko'rsatish uchun ishlatiladi. boshqa dasturlarning ishlashi uchun operatsion muhit yaratish Tizim dasturiy ta'minotining maqsadi kompyuterning o'zi va kompyuter tarmog'ining ishonchli va samarali ishlashini ta'minlash kompyuter texnikasi va kompyuter tarmoqlariga diagnostika va profilaktika ishlarini olib borish yordamchi texnologik jarayonlarni amalga oshirish (nusxa olish, arxivlash, dastur fayllari va ma'lumotlar bazalarini tiklash va boshqalar).yangi dasturlarni ishlab chiqish (yaratish)ni avtomatlashtirish