Xorijiy davlatlar konstitutsiyasi
![MAVZU: X ORI J IYMAVZU: X ORI J IY
DAVLATLAR DAVLATLAR
KON STITUTSIY ASIKON STITUTSIY ASI](/data/documents/7833b5d0-e7be-4d96-b6cf-48d94df5bfc8/page_1.png)
![2ROSSIYA FEDERATSIYASI
KONSTITUTSIYASI
•
Rossiya Federatsiyasining eng yuqori normativ-huquqiy hujjatidir . 1993-yil 12-dekabrda umumxalq ovoz berish
yo'li
bilan qabul qilingan va 1993-yil 25-dekabrda kuchga kirgan. Konstitutsiya eng yuqori yuridik kuchga ega
bo'lib, Rossiya konstitutsiyaviy
tuzumining asoslarini, davlat tuzilishini, vakillik, ijro etuvchi , sud hokimiyati va
mahalliy
o'zini o'zi boshqarish tizimini shakllantirishni, inson va fuqaroning huquq va erkinliklarini belgilaydi,
shuningdek,
konstitutsiyaviy tuzatishlar va Konstitutsiyani qayta ko'rib chiqish.
•
2017-yil
dekabr oyida VTsIOM tomonidan o'tkazilgan sotsiologik so'rov natijalariga ko'ra, so'rovda qatnashgan
rossiyaliklarning
61 foiz aholisi Rossiya Federatsiyasi Konstitutsiyasini mamlakat va uning aholisi ehtiyojlariga
to'liq
yoki aniqrog'i javob beradigan hujjat deb hisoblashga.
•
2020-yil
1-iyulda bo'lib o'tgan Butunrossiya ovoz berishda rasmiy ma'lumotlarga ko'ra, ko'pchilik rossiyaliklar
tomonidan
ma'qullangan tuzatishlar qabul qilinishi munosabati bilan Asosiy qonunga sezilarli o'zgarishlar
kiritildi.
O'zgartirishlar 2020-yil 4-iyulda kuchga kirdi .
•
Rossiya
bosqinchiligi paytida Ukrainaning bosib olingan hududlarini qo'shib olish munosabati bilan
Konstitutsiyaga
o'zgartirishlar kiritildi va 2022-yil 6-oktyabrda yangi tahrirda chiqdi.](/data/documents/7833b5d0-e7be-4d96-b6cf-48d94df5bfc8/page_2.png)
![3•
Tuzilishi:
•
Rossiyaning amaldagi Konstitutsiyasi muqaddima va ikkita bo'limdan iborat. Preambula Rossiya xalqi
ushbu
Konstitutsiyani qabul qilganligini e'lon qiladi; demokratik va insonparvarlik qadriyatlari
mustahkamlandi;
Rossiyaning zamonaviy dunyodagi o'rnini belgilaydi. Birinchi bo'lim 9 bobni o'z
ichiga
oladi va 141 moddadan iborat (Rossiya Federatsiyasining 2020-yil 14-martdagi "Rossiya
Federatsiyasi
Konstitutsiyasiga o'zgartishlar kiritish to'g'risida"gi № 1-FKZ "Rossiya Federatsiyasi
Konstitutsiyasining
ayrim masalalarini tartibga solishni takomillashtirish to'g'risida" gi Qonuniga
muvofiq.
Rossiya Federatsiyasidagi siyosiy, ijtimoiy, huquqiy, iqtisodiy , ijtimoiy tizimlarning
asoslarini, asosiy
huquqlarni belgilovchi amaldagi 137 ta moddaga yana 5 ta modda qo'shildi,
shuningdek,
bittasi o'z kuchini yo'qotdi.](/data/documents/7833b5d0-e7be-4d96-b6cf-48d94df5bfc8/page_3.png)
![4
HINDISTON KONSTITUTSIYASI
Hindiston Konstitutsiyasi ( IAST : Bhāratīya Saṃ�vidhāna ) — Hindistonning oliy qonuni. Hindsiton
Konstitutsiyasi
mamlakatning asosiy siyosiy kodeksi hisoblanib, davlat tuzilmasi, boshqaruv tartiblari,
davlat
organlarining vakolatlari va davlat institutlarining majburiyatlarini va fuqarolarning asosiy
huquqlari,
direktiv tamoyillari va majburiyatlarini belgilaydi. Hindsiton Konstitutsiyasi dunyodagi eng
uzun
yozma milliy konstitutsiyadir.
Hindsiton
Konstitutsiyasi mamlakatda konstitutsiyaviy ustunlikni ta minlaydi(parlament ustunligini ʼ
emas,
chunki hujjatni parlament emas, balki Ta sis Assambleyasi tomonidan yaratilgan) va o z xalqi ʼ ʻ
nomidan
o z muqaddimasida deklaratsiya bilan qabul qilingan. Parlament konstitutsiyani bekor qila ʻ
olmaydi.
BR Ambedkar : Hindiston Konstitutsiyasi Hindistonning 2015-yilgi pochta ṃarkasida
Hindsiton
Konstitutsiyasi 1949-yil 26-noyabrda Hindiston Ta sis Assambleyasi tomonidan qabul qilingan ʼ
va
1950-yil 26 -yanvarda kuchga kirgan ]
. Konstitutsiya Hindiston hukumatining 1935-yilgi qonunini
mamlakatning
asosiy boshqaruv hujjati sifatida bekor qildi, natijada Hindiston Dominioni Hindiston
Respublikasiga aylandi.
Konstitutsiyaviy avtoxtoniyani ta minlash uchun uning tuzuvchilari 395- ʼ
moddada
Britaniya parlamenti tomonidan qabul qilingan avvalgi hujjatlarini bekor qildilar. Hindiston o z ʻ
konstitutsiyasi
qonuniy kuchga kirgan kun 26-yanvarniRespublika kuni sifatida nishonlaydi .
Konstitutsiya
Hindistonni suveren , sotsialistik, dunyoviy
va demokratik respublika deb e lon qiladi, uning ʼ
fuqarolariga adolat , tenglik va erkinlikni kafolatlaydi
va birodarlikni rivojlantirishga harakat qiladi. 1950-
yilgi
konstitutsiyaning asl nusxasi Nyu-Dehlidagi parlament binosida geliy bilan to ldirilgan qutida ʻ
saqlanadi.
„Dunyoviy“ va „sotsialistik“ so zlari 1976-yilda Favqulodda vaziyat paytida 42-o zgartirish ʻ ʻ
qonuni
bilan muqaddimaga qo shilgan ʻ](/data/documents/7833b5d0-e7be-4d96-b6cf-48d94df5bfc8/page_4.png)
![5
OZA RBA Y J ON RESPUBLI K A SI N I N G
KONSTI TUTSI Y A SI
•
Ozarbayjon Respublikasining Konstitutsiyasi ( ozarbayjoncha : Azerbaycan Cumhuriyeti Anayasası ) —
Ozarbayjon Respublikasining asosiy qonuni, oliy yuridik kuchga ega bo lgan siyosiy-huquqiy hujjat. Yangi konstitutsiya ʻ 1995-yil
12-noyabrda referendum
yo li bilan qabul qilingan va ʻ 27-noyabrda kuchga kirgan.
•
zarbayjonning
birinchi Konstitutsiyasi ( Ozarbayjon SSR ) 1921-yil 19-mayda I Butun Ozarbayjon Sovetlari Kongressida qabul
qilindi. 1921-yil Konstitutsiyasi
shahar va qishloq proletariatining diktaturasini mustahkamladi. RSFSR Konstitutsiyasining
namunasi
asosida tuzilgan ushbu konstitutsiya ishchilar sinfining davlat boshqaruvidagi yetakchi rolini ta minladi. Ozarbayjon ʼ
Konstitutsiyasining
yangi tahriri 1925-yil 14-martda IV Umumittifoq Sovetlarining qurultoyida qabul qilindi [2]
.
•
1937-yil 10-martda bo lib
o tgan IX Butunjahon Ozarbayjon Sovetlari Kongressi, Ozarbayjon SSR yangi Konstitutsiyasi loyihasini ʻ ʻ
muhokama
qildilar va 14-martda respublikaning yangi konstitutsiyasini tasdiqladilar. Yangi konstitutsiya respublikaning milliy,
iqtisodiy,
siyosiy va tarixiy xususiyatlarini aks ettirdi. 1978-yil 21-aprelda to qqizinchi chaqiriq Ozarbayjon SSR Oliy Kengashining ʻ
navbatdan
tashqari VII sessiyasi Ozarbayjon SSRning so nggi Konstitutsiyasini qabul qildi. ʻ
•
Ozarbayjon
mustaqillikka erishgach, yangi Konstitutsiya tayyorlash zarurati paydo bo ldi. ʻ 1995-yil 12-noyabrda bo lib o tgan ʻ ʻ
umumxalq
referendumi bilan mustaqil Ozarbayjonning birinchi Konstitutsiyasi qabul qilindi.
•
2009-yil 18-martda referendumda
Konstitutsiyaning 29-moddasiga o zgartishlar qabul qilindi. ʻ
•
2002-yil 24-avgustda umumxalq
ovozi bilan (referendum) Ozarbayjon Konstitutsiyasiga birinchi tuzatish kiritildi.
•
2016-yil 26-sentabrda 2009-yil Konstitutsiyasiga
tuzatishlar ommaviy ovoz berish orqali qabul qilindi ]
. Shunday qilib,
Ozarbayjonda
mamlakat Vitse-prezidenti lavozimi o rnatildi, prezidentlik muddati 5 yildan 7 yilgacha uzaytirildi, Prezident ʻ
shuningdek,
Milliy Majlisni tarqatib yuborish huquqiga ega.](/data/documents/7833b5d0-e7be-4d96-b6cf-48d94df5bfc8/page_5.png)
![6 HINDISTON KONSTITUTSIYASINING
SHAKLLANISH XRONOLOGIYASI
•
Hindiston Konstitutsiyasining shakllanish xronologiyasi [ tahrir | manbasini tahrirlash ]
•
1946-yil 6-dekabr: Konstitutsiyaviy
assambleyaning tashkil topishi (fransuz amaliyotiga muvofiq tuzilgan).
•
1946-yil 9-dekabr: Birinchi
yig ilish (hozirgi parlament uyining markaziy zalida) bo lib o tdi,Sachchidananda Sinha vaqtinchalik prezident etib ʻ ʻ ʻ
saylandi.
(Pokiston davlatini tuzish tarafdorlari Alohida davlatni talab qilib, Musulmonlar Ligasi uchrashuvni boykot qildi).
•
1946-yil 11-dekabr: Assambleya Rajendra
Prasadni prezident, HC Mukherjini rais o rinbosari va BN Rauni konstitutsiyaviy yuridik ʻ
maslahatchi
etib tayinladi. (Avvaliga jami 389 a zo bo lgan, bo lingandan keyin ular 299 taga kamaygan. (389 a zodan 292 nafari hukumat ʼ ʻ ʻ ʼ
viloyatlaridan,
4 nafari Bosh komissar viloyatlaridan va 93 nafari knyazlik shtatlaridan edi)).
•
1946-yil 13-dekabr: Javoharlal
Neru konstitutsiyaning asosiy tamoyillarini belgilab berdi va „Obyektiv rezolyutsiya“ni taqdim etdi. Bu
keyinchalik
Konstitutsiyaning muqaddimasi bo ldi. ʻ
•
1947-yil 22-yanvar: Obyektiv
rezolyutsiya bir ovozdan qabul qilindi.
•
1947-yil 22-iyul: Davlat
bayrog i qabul qilindi. ʻ
•
1947-yil 15-avgust: Mustaqillikka
erishildi. Hindiston davlati Hindiston hukmronligi va Pokiston hukmronligiga bo lindi. ʻ
•
1947-yil 29-avgust: Hindiston
Konstitutsiyasini Loyihalash qo mitasi ʻ BR Ambedkarni qo mita raisi etib tayinladi. Qo mitaning qolgan olti ʻ ʻ
a zosi
Munshi, Muhammad Sadulla, Alladi Krishnasvami Iyer, N. Gopalasvami Ayyangar, Xaytan va Mitter bo ldi. ʼ ʻ
•
1948-yil 16-iyul: Harendra
Kumar Mukerji bilan birga VT Krishnamachari ham Ta sis assambleyasining ikkinchi vitse-prezidenti etib saylandi. ʼ
•
1949-yil 26-noyabr: Hindiston
Konstitutsiyasi assambleya tomonidan ma qullandi va qabul qilindi. ʼ
•
1950-yil 24-yanvar: Ta sis
majlisining so nggi yig ilishida Konstitutsiya imzolandi va yakuniy shaklda qabul qilindi (395 ta modda, 8 ta dastur ʼ ʻ ʻ
va
22 qismdan iborat).
•
1950-yil 26-yanvar: Konstitutsiya
butun mamlakatda kuchga kirdi. ( Butun jarayon 2 yil, 11 oy va 18 kun davom etdi — jami 6,4 million €
sarflangan .)](/data/documents/7833b5d0-e7be-4d96-b6cf-48d94df5bfc8/page_6.png)
![7
SHIMOLIY KOREY A KON STITUTSIY A SI
•
Koreya Xalq Demokratik Respublikasining Sotsialistik Konstitutsiyasi Shimoliy Koreya Konstitutsiyasi hisoblanadi.
Shimoliy
Koreya Konstitutsiyasi 1972-yil 27-dekabrda bo lib o tgan VI Oliy Xalq Majlisining birinchi sessiyasida qabul qilingan. ʻ ʻ
Shimoliy
Koreya Konstitutsiyasiga 1998, 2009, 2012, 2013, 2016 va 2019-yillarda o zgartirish va qo shimchalar kiritilgan. 1972- ʻ ʻ
yilda
qabul qilingan Konstitutsiya mamlakatning 1948-yilda tasdiqlangan birinchi konstitutsiyasining o rnini egallagan. ʻ
•
Shimoliy
Koreya Konstitutsiyasi muqaddima, yetti bob va 172 moddadan iborat bo lib, ʻ Shimoliy Koreyaning
siyosat , iqtisodiyot , madaniyat va milliy
mudofaa ga oid asosiy tamoyillarini, mamlakat fuqarolarining
asosiy huquq va burchlarini , Shimoliy
Koreya hukumatini tashkil etish va mamlakatning milliy ramzlarini tartibga soladi.
•
Shimoliy
Koreya hukumati monolit mafkuraviy tizimni o rnatishning o nta tamoyili bilan boshqariladi. Bu o nta monolit ʻ ʻ ʻ
tamoyillar Konstitutsiya o rnini
bosadi va amaldagi oliy qonun bo lib xizmat qiladi ʻ ʻ .](/data/documents/7833b5d0-e7be-4d96-b6cf-48d94df5bfc8/page_7.png)
![AQSH ning hozirda amalda AQSH ning hozirda amalda
bo’lgan Konst i t ut siy asi 1787 bo’lgan Konst i t ut siy asi 1787
y ilda qabul qi lingan bo’lib, y ilda qabul qi lingan bo’lib,
duny odagi eng k o’hna duny odagi eng k o’hna
k onst it ut siy alardan biri k onst it ut siy alardan biri
hisobl anadi. 7 modda v a 26 hisobl anadi. 7 modda v a 26
t uzat ishdan iborat .t uzat ishdan iborat .
AQSH Kongressi ik k i palat ali – AQSH Kongressi ik k i palat ali –
Senat v a Vak illik Palat asidan Senat v a Vak illik Palat asidan
iborat . Hozirgi pay t da Vak illik iborat . Hozirgi pay t da Vak illik
Palat asida 435 deput at bor.Palat asida 435 deput at bor.
11.08.23
8](/data/documents/7833b5d0-e7be-4d96-b6cf-48d94df5bfc8/page_8.png)
![1949 y ilning 7 ok t abrda o’z 1949 y ilning 7 ok t abrda o’z
k onst it ut siy asini qabul qildi v a k onst it ut siy asini qabul qildi v a
Germaniy a Demok rat ik Germaniy a Demok rat ik
Respulik asini elon qildi.Respulik asini elon qildi.
Asosiy qonun Preambula v a 14 Asosiy qonun Preambula v a 14
bo’limdan iborat , 3 bo’lim bo’limdan iborat , 3 bo’lim
k onst it ut siy aga asosiy k onst it ut siy aga asosiy
qonunga qo’shimcha v a qonunga qo’shimcha v a
o’zgart irishlar k irit ilgan o’zgart irishlar k irit ilgan
pay t da qo’shildi. pay t da qo’shildi.
Qonun chiqaruv chi hok imiy at ni Qonun chiqaruv chi hok imiy at ni
parlament amalga oshiradi, u parlament amalga oshiradi, u
ik k i palat adan – Bundest ag v a ik k i palat adan – Bundest ag v a
Bundesrat .Bundesrat .
11.08.23
9](/data/documents/7833b5d0-e7be-4d96-b6cf-48d94df5bfc8/page_9.png)
![1- bo’lim asosiy qonunda asosiy huquqlar
nomini olgan. I II - I V bolimlar
t ashk illanishi t o’g’risida k echroq
k elt irilgan. V bo’lim hamk orlik huquqiy
holat ini reglament ini belgilay di. (V I, V I I ,
VI I I , ) bo’limlar shular jumlasidandir.
IX bo’lim sud hok imiy at iga t egishli.
X bo’lim, muhim ahamiy at ga ega bo’lib,
moliy av iy k onst it ut siy a nomini olgan.
Oxirgi X I bo’lim , o’t uv chi v a y ak unlov chi
bo’limlar bo’lib, bunda GFRda t o’g’risida
asosiy qonunning k uchga k irguncha
huquq normalarining t a’siri v a boshqa
masalalar k elt irilgan.
11.08.23
10](/data/documents/7833b5d0-e7be-4d96-b6cf-48d94df5bfc8/page_10.png)
![Fransiy a Konst it ut siy asi Fransiy a Konst it ut siy asi
1958 y il 5 ok t abr 1958 y il 5 ok t abr
Konst it ut siy av iy qonun Konst it ut siy av iy qonun
bilan Parlament ning ik k ala bilan Parlament ning ik k ala
palat asi; quy i – Milliy Majlis palat asi; quy i – Milliy Majlis
hamda y uqori - Respublik a hamda y uqori - Respublik a
Kengashi azolarini o’zida Kengashi azolarini o’zida
jamlashi lozim bo’lgan jamlashi lozim bo’lgan
Maslahat qo’mit asi t uzildi. Maslahat qo’mit asi t uzildi.
Hozirgi t ahrirda qisqacha Hozirgi t ahrirda qisqacha
preambula v a 17 bo’limdan preambula v a 17 bo’limdan
iborat . iborat .
11.08.23
11](/data/documents/7833b5d0-e7be-4d96-b6cf-48d94df5bfc8/page_11.png)
![X orijiy mamlak at lar Konst it ut siy av iy X orijiy mamlak at lar Konst it ut siy av iy
nazorat inst it ut i mav jud bo’lib, nazorat inst it ut i mav jud bo’lib,
Konst it ut siy av iy nazorat - dav lat da Konst it ut siy av iy nazorat - dav lat da
huquqni himoy a qilish huquqni himoy a qilish
faoliy at ining alohida t uri bo’lib, faoliy at ining alohida t uri bo’lib,
mazk ur dav lat qonunlari v a mazk ur dav lat qonunlari v a
boshqa normat iv hujjat larining boshqa normat iv hujjat larining
k onst it ut siy aga muv ofi qligini k onst it ut siy aga muv ofi qligini
t ek shirishda o’z ifodasini t opadi. t ek shirishda o’z ifodasini t opadi.
Konst it ut siy av iy nazorat 19 asrda Konst it ut siy av iy nazorat 19 asrda
AQSHda, k ey inchalik 1848 y ilda AQSHda, k ey inchalik 1848 y ilda
Shv ey sariy ada pay do bo’lgan.Shv ey sariy ada pay do bo’lgan.
11.08.23
12](/data/documents/7833b5d0-e7be-4d96-b6cf-48d94df5bfc8/page_12.png)
![•
Konstitutsiyaviy nazorat organlarining nazoratni
amalga oshirishi biror bir sud ishini ko’rish
yoki hech qanday ish qo’zg’atuvchi sud
ishisiz to’g’ridan- to’g’ri vakolatni amalga oshirish
orqali amalga oshirishi mumkin.
Konstitutsiyaviy nazorat quydagi hollarda
vujudga kelishi mumkin. Biror bir ish
yuzasidan nazorat olib borish zarurati orqali-
AQSH, Italiya, GFR, Meksika, Hindiston.
Sotsialistik davlatlarda maxsus konstitutsiyaviy
nazorat organlari mavjud emas. Ular bunday
organ bo’lishi kerak emas deb hisoblaydilar,
sababi bunday organlar parlamentning oliyligini
buzadi. Maxsus konstitutsiyaviy nazorat
organlari yana bir marta parlamentning oliyligi
konvensiyasini ishlab chiqqan davlat- Buyuk
Britaniyada ham yo’q. Yana konstitutsiyaviy
nazorat organlari Niderlandiyada ham yo’q.
Totalitar sosializm davlatlarida konstitutsiyaga
rioya etilishi ustidan nazoratni prakratura,
alohida savollar inson huquqlari , atrof tabiiy
muhit himoyasi tillar tengligi yuzasidan esa
parlament vakolat bergan organ amalga
oshiradi.](/data/documents/7833b5d0-e7be-4d96-b6cf-48d94df5bfc8/page_13.png)
![•
A ralash shak llarda – Konst it ut siy av iy A ralash shak llarda – Konst it ut siy av iy
nazorat organini shak llant irishda faqat nazorat organini shak llant irishda faqat
birgina organ isht irok et masdan, birgina organ isht irok et masdan,
balk i hok imiy at ning bir necha organlari balk i hok imiy at ning bir necha organlari
isht irok et adi. isht irok et adi.
•
Fransiy ada k onst it ut siy av iy nazorat Fransiy ada k onst it ut siy av iy nazorat
k engashi 9 t a azosi mav jud bo’lib k engashi 9 t a azosi mav jud bo’lib
Prezident , Milliy Kengash, Senat rasi, Prezident , Milliy Kengash, Senat rasi,
ucht adan nomzodni t ay inlay di. Ular ucht adan nomzodni t ay inlay di. Ular
t o’qqiz y il muddat da t ay inlanadi.t o’qqiz y il muddat da t ay inlanadi.
•
O’zbek ist on Respublik asida O’zbek ist on Respublik asida
k onst it ut siy av iy nazorat ni k onst it ut siy av iy nazorat ni
Konst it ut siy av iy Sud organi amalga Konst it ut siy av iy Sud organi amalga
oshiradi.oshiradi.](/data/documents/7833b5d0-e7be-4d96-b6cf-48d94df5bfc8/page_14.png)
![•
Saylash va saylanish huquqi chet ṃ a ṃ lakatlarda Saylash va saylanish huquqi chet ṃ aṃ lakatlarda
har bir shaxsga beril
ṃ agan. Bu erda saylov stenzi har bir shaxsga beril ṃ agan. Bu erda saylov stenzi
degan tushunchaga degan tushunchaga
to`g`rito`g`ri
kela
ṃ iz. Saylov stenzi kela ṃ iz. Saylov stenzi
saylov huquqidan foydalanish uchun zarur bo’lgan saylov huquqidan foydalanish uchun zarur bo’lgan
talablar yitalablar yi
g`g`
indisidan iborat. 19 asrlarda
ṃ ulk indisidan iborat. 19 asrlarda ṃ ulk
stenzi bo’lgan. stenzi bo’lgan.
HH
ozir
ṃ ulk stenzi ayri ṃ ozir ṃ ulk stenzi ayri ṃ
ṃ
a ṃ lakatlarda passiv saylov huquqini a ṃ alga ṃ a ṃ lakatlarda passiv saylov huquqini a ṃ alga
oshirishda belgilanadi. Belgiyada Senatga saylanish oshirishda belgilanadi. Belgiyada Senatga saylanish
uchunuchun
12 00012 000
frank daro
ṃ ad beradigan ṃ ulk egasi frank daro ṃ ad beradigan ṃ ulk egasi
bo’lishi lozi
ṃ . Ma’lu ṃ ot stenzi ha ṃ xozirda olib bo’lishi lozi ṃ . Ma’lu ṃ ot stenzi ha ṃ xozirda olib
tashlangan. tashlangan.
•
Muqi
ṃ yashash stenzi. Bunga ko’ra saylanayotgan Muqi ṃ yashash stenzi. Bunga ko’ra saylanayotgan
shaxs o’z no
ṃ zodini qo’ygan erda ṃ uqi ṃ yashashi shaxs o’z no ṃ zodini qo’ygan erda ṃ uqi ṃ yashashi
shart.shart.
(Fransiya, Belgiyada-6 oy, Ya ngi (Fransiya, Belgiyada-6 oy, Ya ngi
Zelandiyada-3 oy). Jins stenzi yaqinlargacha Lotin Zelandiyada-3 oy). Jins stenzi yaqinlargacha Lotin
A
ṃ erika davlatlarida ṃ avjud edi. Baxreyin,Quvayt, A ṃ erika davlatlarida ṃ avjud edi. Baxreyin,Quvayt,
Katarda ayollar saylov huquqiga ega e
ṃ as. Katarda ayollar saylov huquqiga ega e ṃ as.
•
Yo sh stenzi AQSh, Buyuk Britaniyada -18 yosh, Yo sh stenzi AQSh, Buyuk Britaniyada -18 yosh,
Ya poniyada- 20 yosh. Irqiy stenz JARda
ṃ avjuddir, Ya poniyada- 20 yosh. Irqiy stenz JARda ṃ avjuddir,
u erda 75 foiz aholi saylovlarda qatnash
ṃ aydi.u erda 75 foiz aholi saylovlarda qatnash ṃ aydi.](/data/documents/7833b5d0-e7be-4d96-b6cf-48d94df5bfc8/page_15.png)
![•
Konstitutsiyaga kiritilgan o`zgartirishlar
•
Ayriṃ hollarda Skandinaviya ṃ a ṃ lakatlarida
Konstitutsiyaga o’zgartirishlar kiritish uchun albatta,
referendu
ṃ chaqirilishi kerak. Bazi davlatlarda
Italiyadaa o’zgartirishlar kiritish uchun parla
ṃ ent 2
palatasining
ṃ utlaq ko’p ovozini olishi kerak. Vengriyada
Konstitutsiyaga o’zgartirish kiritish tartibi referendu
ṃ
yo’li bilan a
ṃ alga oshirilishi lozi ṃ .
•
SHuni takidlash kerakki, Ispaniya Konstitutsiyasi
bo’yicha Bosh Kortesning ikkala palatasida ha
ṃ
deputatlarning uchdan bir qis
ṃ idan ko’prog’ ovoz bersa
kontitutsiyaga o’zgartirishlar kiritish
ṃ u ṃ kin.
•
Ba’zi hollarda esa konstitutsiyaga o’zgartirish kiritishni
qonun tashabbusiga ega bo’lgan barcha subyektkarning
o’zlarigina taklif eta ol
ṃ aydilar . Masalan; Gretsiyada
Prezedent va parla
ṃ entning 150 deputati roziligi bilan,
Avstriyada boshqa subyektlar bilan birga xalq tashabbusi,
yani 100
ṃ ing i ṃ zo bilan , ITaliyada 50 ṃ ing i ṃ zo bilan
o’zgartirishlar taklif etilishi
ṃ u ṃ kin. Meksika Konstitutsiyasi
u
ṃ u ṃ an o’zgartiril ṃ aydigan hujjat sifatida qaraladi.](/data/documents/7833b5d0-e7be-4d96-b6cf-48d94df5bfc8/page_16.png)
MAVZU: X ORI J IYMAVZU: X ORI J IY DAVLATLAR DAVLATLAR KON STITUTSIY ASIKON STITUTSIY ASI
2ROSSIYA FEDERATSIYASI KONSTITUTSIYASI • Rossiya Federatsiyasining eng yuqori normativ-huquqiy hujjatidir . 1993-yil 12-dekabrda umumxalq ovoz berish yo'li bilan qabul qilingan va 1993-yil 25-dekabrda kuchga kirgan. Konstitutsiya eng yuqori yuridik kuchga ega bo'lib, Rossiya konstitutsiyaviy tuzumining asoslarini, davlat tuzilishini, vakillik, ijro etuvchi , sud hokimiyati va mahalliy o'zini o'zi boshqarish tizimini shakllantirishni, inson va fuqaroning huquq va erkinliklarini belgilaydi, shuningdek, konstitutsiyaviy tuzatishlar va Konstitutsiyani qayta ko'rib chiqish. • 2017-yil dekabr oyida VTsIOM tomonidan o'tkazilgan sotsiologik so'rov natijalariga ko'ra, so'rovda qatnashgan rossiyaliklarning 61 foiz aholisi Rossiya Federatsiyasi Konstitutsiyasini mamlakat va uning aholisi ehtiyojlariga to'liq yoki aniqrog'i javob beradigan hujjat deb hisoblashga. • 2020-yil 1-iyulda bo'lib o'tgan Butunrossiya ovoz berishda rasmiy ma'lumotlarga ko'ra, ko'pchilik rossiyaliklar tomonidan ma'qullangan tuzatishlar qabul qilinishi munosabati bilan Asosiy qonunga sezilarli o'zgarishlar kiritildi. O'zgartirishlar 2020-yil 4-iyulda kuchga kirdi . • Rossiya bosqinchiligi paytida Ukrainaning bosib olingan hududlarini qo'shib olish munosabati bilan Konstitutsiyaga o'zgartirishlar kiritildi va 2022-yil 6-oktyabrda yangi tahrirda chiqdi.
3• Tuzilishi: • Rossiyaning amaldagi Konstitutsiyasi muqaddima va ikkita bo'limdan iborat. Preambula Rossiya xalqi ushbu Konstitutsiyani qabul qilganligini e'lon qiladi; demokratik va insonparvarlik qadriyatlari mustahkamlandi; Rossiyaning zamonaviy dunyodagi o'rnini belgilaydi. Birinchi bo'lim 9 bobni o'z ichiga oladi va 141 moddadan iborat (Rossiya Federatsiyasining 2020-yil 14-martdagi "Rossiya Federatsiyasi Konstitutsiyasiga o'zgartishlar kiritish to'g'risida"gi № 1-FKZ "Rossiya Federatsiyasi Konstitutsiyasining ayrim masalalarini tartibga solishni takomillashtirish to'g'risida" gi Qonuniga muvofiq. Rossiya Federatsiyasidagi siyosiy, ijtimoiy, huquqiy, iqtisodiy , ijtimoiy tizimlarning asoslarini, asosiy huquqlarni belgilovchi amaldagi 137 ta moddaga yana 5 ta modda qo'shildi, shuningdek, bittasi o'z kuchini yo'qotdi.
4 HINDISTON KONSTITUTSIYASI Hindiston Konstitutsiyasi ( IAST : Bhāratīya Saṃ�vidhāna ) — Hindistonning oliy qonuni. Hindsiton Konstitutsiyasi mamlakatning asosiy siyosiy kodeksi hisoblanib, davlat tuzilmasi, boshqaruv tartiblari, davlat organlarining vakolatlari va davlat institutlarining majburiyatlarini va fuqarolarning asosiy huquqlari, direktiv tamoyillari va majburiyatlarini belgilaydi. Hindsiton Konstitutsiyasi dunyodagi eng uzun yozma milliy konstitutsiyadir. Hindsiton Konstitutsiyasi mamlakatda konstitutsiyaviy ustunlikni ta minlaydi(parlament ustunligini ʼ emas, chunki hujjatni parlament emas, balki Ta sis Assambleyasi tomonidan yaratilgan) va o z xalqi ʼ ʻ nomidan o z muqaddimasida deklaratsiya bilan qabul qilingan. Parlament konstitutsiyani bekor qila ʻ olmaydi. BR Ambedkar : Hindiston Konstitutsiyasi Hindistonning 2015-yilgi pochta ṃarkasida Hindsiton Konstitutsiyasi 1949-yil 26-noyabrda Hindiston Ta sis Assambleyasi tomonidan qabul qilingan ʼ va 1950-yil 26 -yanvarda kuchga kirgan ] . Konstitutsiya Hindiston hukumatining 1935-yilgi qonunini mamlakatning asosiy boshqaruv hujjati sifatida bekor qildi, natijada Hindiston Dominioni Hindiston Respublikasiga aylandi. Konstitutsiyaviy avtoxtoniyani ta minlash uchun uning tuzuvchilari 395- ʼ moddada Britaniya parlamenti tomonidan qabul qilingan avvalgi hujjatlarini bekor qildilar. Hindiston o z ʻ konstitutsiyasi qonuniy kuchga kirgan kun 26-yanvarniRespublika kuni sifatida nishonlaydi . Konstitutsiya Hindistonni suveren , sotsialistik, dunyoviy va demokratik respublika deb e lon qiladi, uning ʼ fuqarolariga adolat , tenglik va erkinlikni kafolatlaydi va birodarlikni rivojlantirishga harakat qiladi. 1950- yilgi konstitutsiyaning asl nusxasi Nyu-Dehlidagi parlament binosida geliy bilan to ldirilgan qutida ʻ saqlanadi. „Dunyoviy“ va „sotsialistik“ so zlari 1976-yilda Favqulodda vaziyat paytida 42-o zgartirish ʻ ʻ qonuni bilan muqaddimaga qo shilgan ʻ
5 OZA RBA Y J ON RESPUBLI K A SI N I N G KONSTI TUTSI Y A SI • Ozarbayjon Respublikasining Konstitutsiyasi ( ozarbayjoncha : Azerbaycan Cumhuriyeti Anayasası ) — Ozarbayjon Respublikasining asosiy qonuni, oliy yuridik kuchga ega bo lgan siyosiy-huquqiy hujjat. Yangi konstitutsiya ʻ 1995-yil 12-noyabrda referendum yo li bilan qabul qilingan va ʻ 27-noyabrda kuchga kirgan. • zarbayjonning birinchi Konstitutsiyasi ( Ozarbayjon SSR ) 1921-yil 19-mayda I Butun Ozarbayjon Sovetlari Kongressida qabul qilindi. 1921-yil Konstitutsiyasi shahar va qishloq proletariatining diktaturasini mustahkamladi. RSFSR Konstitutsiyasining namunasi asosida tuzilgan ushbu konstitutsiya ishchilar sinfining davlat boshqaruvidagi yetakchi rolini ta minladi. Ozarbayjon ʼ Konstitutsiyasining yangi tahriri 1925-yil 14-martda IV Umumittifoq Sovetlarining qurultoyida qabul qilindi [2] . • 1937-yil 10-martda bo lib o tgan IX Butunjahon Ozarbayjon Sovetlari Kongressi, Ozarbayjon SSR yangi Konstitutsiyasi loyihasini ʻ ʻ muhokama qildilar va 14-martda respublikaning yangi konstitutsiyasini tasdiqladilar. Yangi konstitutsiya respublikaning milliy, iqtisodiy, siyosiy va tarixiy xususiyatlarini aks ettirdi. 1978-yil 21-aprelda to qqizinchi chaqiriq Ozarbayjon SSR Oliy Kengashining ʻ navbatdan tashqari VII sessiyasi Ozarbayjon SSRning so nggi Konstitutsiyasini qabul qildi. ʻ • Ozarbayjon mustaqillikka erishgach, yangi Konstitutsiya tayyorlash zarurati paydo bo ldi. ʻ 1995-yil 12-noyabrda bo lib o tgan ʻ ʻ umumxalq referendumi bilan mustaqil Ozarbayjonning birinchi Konstitutsiyasi qabul qilindi. • 2009-yil 18-martda referendumda Konstitutsiyaning 29-moddasiga o zgartishlar qabul qilindi. ʻ • 2002-yil 24-avgustda umumxalq ovozi bilan (referendum) Ozarbayjon Konstitutsiyasiga birinchi tuzatish kiritildi. • 2016-yil 26-sentabrda 2009-yil Konstitutsiyasiga tuzatishlar ommaviy ovoz berish orqali qabul qilindi ] . Shunday qilib, Ozarbayjonda mamlakat Vitse-prezidenti lavozimi o rnatildi, prezidentlik muddati 5 yildan 7 yilgacha uzaytirildi, Prezident ʻ shuningdek, Milliy Majlisni tarqatib yuborish huquqiga ega.