logo

Xorijiy davlatlar konstitutsiyasi

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

3464 KB
MAVZU: X ORI J IYMAVZU: X ORI J IY
  
        
  
DAVLATLAR DAVLATLAR 
KON STITUTSIY ASIKON STITUTSIY ASI  2ROSSIYA FEDERATSIYASI 
KONSTITUTSIYASI  
•
Rossiya Federatsiyasining  eng	 yuqori	 normativ-huquqiy	 hujjatidir	 .  1993-yil   12-dekabrda  umumxalq	 ovoz	 berish	 
yo'li	
 bilan	 qabul	 qilingan	 va  1993-yil   25-dekabrda  kuchga	 kirgan.	 Konstitutsiya	 eng	 yuqori	 yuridik	 kuchga	 ega	 
bo'lib,  Rossiya  konstitutsiyaviy	
 tuzumining	 asoslarini,	 davlat	 tuzilishini,	 vakillik,  ijro	 etuvchi ,  sud	 hokimiyati  va	 
mahalliy	
 o'zini	 o'zi	 boshqarish	 tizimini	 shakllantirishni,	 inson	 va	 fuqaroning  huquq  va	 erkinliklarini	 belgilaydi,	 
shuningdek,	
 konstitutsiyaviy	 tuzatishlar	 va	 Konstitutsiyani	 qayta	 ko'rib	 chiqish.
•
2017-yil	
 dekabr	 oyida	 VTsIOM	 tomonidan	 o'tkazilgan	 sotsiologik	 so'rov	 natijalariga	 ko'ra,	 so'rovda	 qatnashgan	 
rossiyaliklarning	
 61	 foiz	 aholisi	 Rossiya	 Federatsiyasi	 Konstitutsiyasini	 mamlakat	 va	 uning	 aholisi	 ehtiyojlariga	 
to'liq	
 yoki	 aniqrog'i	 javob	 beradigan	 hujjat	 deb	 hisoblashga.
•
2020-yil	
 1-iyulda	 bo'lib	 o'tgan	 Butunrossiya	 ovoz	 berishda	 rasmiy	 ma'lumotlarga	 ko'ra,	 ko'pchilik	 rossiyaliklar	 
tomonidan	
 ma'qullangan	 tuzatishlar	 qabul	 qilinishi	 munosabati	 bilan	 Asosiy	 qonunga	 sezilarli	 o'zgarishlar	 
kiritildi.	
 O'zgartirishlar	 2020-yil	 4-iyulda	 kuchga	 kirdi	 .
•
Rossiya	
 bosqinchiligi  paytida	 Ukrainaning	 bosib	 olingan	 hududlarini	 qo'shib	 olish	 munosabati	 bilan	 
Konstitutsiyaga	
 o'zgartirishlar	 kiritildi	 va	 2022-yil	 6-oktyabrda	 yangi	 tahrirda	 chiqdi.  3•
Tuzilishi:
•
Rossiyaning amaldagi	 Konstitutsiyasi	 muqaddima	 va	 ikkita	 bo'limdan	 iborat.	 Preambula	 Rossiya	 xalqi	 
ushbu	
 Konstitutsiyani	 qabul	 qilganligini	 e'lon	 qiladi;	 demokratik	 va	 insonparvarlik	 qadriyatlari	 
mustahkamlandi;	
 Rossiyaning	 zamonaviy	 dunyodagi	 o'rnini	 belgilaydi.	 Birinchi	 bo'lim	 9 bobni	 o'z	 
ichiga	
 oladi	 va	 141	 moddadan	 iborat	 (Rossiya	 Federatsiyasining	 2020-yil	 14-martdagi	 "Rossiya	 
Federatsiyasi	
 Konstitutsiyasiga	 o'zgartishlar	 kiritish	 to'g'risida"gi	 №	 1-FKZ	 "Rossiya	 Federatsiyasi	 
Konstitutsiyasining	
 ayrim	 masalalarini	 tartibga	 solishni	 takomillashtirish	 to'g'risida"	 gi	 Qonuniga	 
muvofiq.	
 Rossiya	 Federatsiyasidagi	 siyosiy,	 ijtimoiy,	 huquqiy,   iqtisodiy ,	  ijtimoiy	 tizimlarning	 
asoslarini,   asosiy	
 huquqlarni   belgilovchi	 amaldagi	 137	 ta	 moddaga	 yana	 5 ta	 modda	 qo'shildi,	 
shuningdek,	
 bittasi	 o'z	 kuchini	 yo'qotdi.  4
HINDISTON KONSTITUTSIYASI
Hindiston Konstitutsiyasi  ( IAST  :  Bhāratīya Saṃ�vidhāna ) —	 Hindistonning	 oliy	 qonuni.	 Hindsiton	 
Konstitutsiyasi	
 mamlakatning	 asosiy	 siyosiy	 kodeksi	 hisoblanib,	 davlat	 tuzilmasi,	 boshqaruv	 tartiblari,	 
davlat	
 organlarining	 vakolatlari	 va	 davlat	 institutlarining	 majburiyatlarini	 va	 fuqarolarning	 asosiy	 
huquqlari,	
 direktiv	 tamoyillari	 va	 majburiyatlarini	 belgilaydi.	 Hindsiton	 Konstitutsiyasi	 dunyodagi	 eng	 
uzun	
 yozma	 milliy	 konstitutsiyadir.
Hindsiton	
 Konstitutsiyasi	 mamlakatda	 konstitutsiyaviy	 ustunlikni	 ta minlaydi(parlament	 ustunligini	 	ʼ
emas,	
 chunki	 hujjatni	 parlament	 emas,	 balki	 Ta sis	 Assambleyasi	 tomonidan	 yaratilgan)	 va	 o z	 xalqi	 	ʼ ʻ
nomidan	
 o z	 muqaddimasida	 deklaratsiya	 bilan	 qabul	 qilingan.	 Parlament	 konstitutsiyani	 bekor	 qila	 	ʻ
olmaydi.
 	
  BR	 Ambedkar : Hindiston Konstitutsiyasi Hindistonning 2015-yilgi pochta 	ṃarkasida
Hindsiton	
 Konstitutsiyasi	 1949-yil	 26-noyabrda	 Hindiston	 Ta sis	 Assambleyasi	 tomonidan	 qabul	 qilingan	 	ʼ
va	
 1950-yil	 26 -yanvarda	 kuchga	 kirgan ]
.	 Konstitutsiya	 Hindiston	 hukumatining	 1935-yilgi	 qonunini	 
mamlakatning	
 asosiy	 boshqaruv	 hujjati	 sifatida	 bekor	 qildi,	 natijada	 Hindiston	 Dominioni	 Hindiston 
Respublikasiga  aylandi.	
 Konstitutsiyaviy	 avtoxtoniyani	 ta minlash	 uchun	 uning	 tuzuvchilari	 395-	ʼ
moddada	
 Britaniya	 parlamenti	 tomonidan	 qabul	 qilingan	 avvalgi	 hujjatlarini	 bekor	 qildilar.	 Hindiston	 o z	 ʻ
konstitutsiyasi	
 qonuniy	 kuchga	 kirgan	 kun	 26-yanvarniRespublika	 kuni	 sifatida	 nishonlaydi .
Konstitutsiya	
 Hindistonni  suveren ,	 sotsialistik,	 dunyoviy  
va  demokratik   respublika  deb	 e lon	 qiladi,	 uning	 	ʼ
fuqarolariga  adolat ,  tenglik  va  erkinlikni  kafolatlaydi	
 va	 birodarlikni	 rivojlantirishga	 harakat	 qiladi.	 1950-
yilgi	
 konstitutsiyaning	 asl	 nusxasi  Nyu-Dehlidagi  parlament	 binosida  geliy  bilan	 to ldirilgan	 qutida	 	ʻ
saqlanadi.	
 „Dunyoviy“	 va  „sotsialistik“  so zlari	 1976-yilda	 Favqulodda	 vaziyat	 paytida	 42-o zgartirish	 	ʻ ʻ
qonuni	
 bilan	 muqaddimaga	 qo shilgan	ʻ  5
OZA RBA Y J ON RESPUBLI K A SI N I N G 
KONSTI TUTSI Y A SI
•
Ozarbayjon Respublikasining Konstitutsiyasi ( ozarbayjoncha :  Azerbaycan Cumhuriyeti Anayasası ) — 
Ozarbayjon Respublikasining  asosiy	 qonuni,	 oliy	 yuridik	 kuchga	 ega	 bo lgan	 siyosiy-huquqiy	 hujjat.	 Yangi	 konstitutsiya 	ʻ 1995-yil  
12-noyabrda  referendum	
 yo li	 bilan	 qabul	 qilingan	 va 	ʻ 27-noyabrda  kuchga	 kirgan.
•
zarbayjonning	
 birinchi	 Konstitutsiyasi	 ( Ozarbayjon	 SSR )  1921-yil   19-mayda  I	 Butun	 Ozarbayjon	 Sovetlari	 Kongressida	 qabul	 
qilindi.  1921-yil  Konstitutsiyasi	
 shahar	 va	 qishloq	 proletariatining	 diktaturasini	 mustahkamladi.	 RSFSR	 Konstitutsiyasining	 
namunasi	
 asosida	 tuzilgan	 ushbu	 konstitutsiya	 ishchilar	 sinfining	 davlat	 boshqaruvidagi	 yetakchi	 rolini	 ta minladi.	 Ozarbayjon	 	ʼ
Konstitutsiyasining	
 yangi	 tahriri  1925-yil   14-martda  IV	 Umumittifoq	 Sovetlarining	 qurultoyida	 qabul	 qilindi [2]
.
•
1937-yil   10-martda  bo lib	
 o tgan	 IX	 Butunjahon	 Ozarbayjon	 Sovetlari	 Kongressi,	 Ozarbayjon	 SSR	 yangi	 Konstitutsiyasi	 loyihasini	 	ʻ ʻ
muhokama	
 qildilar	 va  14-martda  respublikaning	 yangi	 konstitutsiyasini	 tasdiqladilar.	 Yangi	 konstitutsiya	 respublikaning	 milliy,	 
iqtisodiy,	
 siyosiy	 va	 tarixiy	 xususiyatlarini	 aks	 ettirdi.  1978-yil   21-aprelda  to qqizinchi	 chaqiriq	 Ozarbayjon	 SSR	 Oliy	 Kengashining	 	ʻ
navbatdan	
 tashqari	 VII	 sessiyasi	 Ozarbayjon	 SSRning	 so nggi	 Konstitutsiyasini	 qabul	 qildi.	ʻ
•
Ozarbayjon	
 mustaqillikka	 erishgach,	 yangi	 Konstitutsiya	 tayyorlash	 zarurati	 paydo	 bo ldi. 	ʻ 1995-yil   12-noyabrda  bo lib	 o tgan	 	ʻ ʻ
umumxalq	
 referendumi	 bilan	 mustaqil	 Ozarbayjonning	 birinchi	 Konstitutsiyasi	 qabul	 qilindi.
•
2009-yil   18-martda  referendumda	
 Konstitutsiyaning	 29-moddasiga	 o zgartishlar	 qabul	 qilindi.	ʻ
•
2002-yil   24-avgustda  umumxalq	
 ovozi	 bilan	 (referendum)	 Ozarbayjon	 Konstitutsiyasiga	 birinchi	 tuzatish	 kiritildi.
•
2016-yil   26-sentabrda   2009-yil  Konstitutsiyasiga	
 tuzatishlar	 ommaviy	 ovoz	 berish	 orqali	 qabul	 qilindi ]
.	 Shunday	 qilib,	 
Ozarbayjonda	
 mamlakat	 Vitse-prezidenti	 lavozimi	 o rnatildi,	 prezidentlik	 muddati	 5 yildan	 7 yilgacha	 uzaytirildi,	 Prezident	 	ʻ
shuningdek,	
 Milliy	 Majlisni	 tarqatib	 yuborish	 huquqiga	 ega.  6 HINDISTON KONSTITUTSIYASINING 
SHAKLLANISH XRONOLOGIYASI
•
Hindiston Konstitutsiyasining shakllanish xronologiyasi [ tahrir  |  manbasini tahrirlash ]
•
1946-yil 6-dekabr:  Konstitutsiyaviy	
 assambleyaning	 tashkil	 topishi	 (fransuz	 amaliyotiga	 muvofiq	 tuzilgan).
•
1946-yil 9-dekabr:  Birinchi	
 yig ilish	 (hozirgi	 parlament	 uyining	 markaziy	 zalida)	 bo lib	 o tdi,Sachchidananda	 Sinha	 vaqtinchalik	 prezident	 etib	 	ʻ ʻ ʻ
saylandi.	
 (Pokiston	 davlatini	 tuzish	 tarafdorlari	 Alohida	 davlatni	 talab	 qilib,	 Musulmonlar	 Ligasi	 uchrashuvni	 boykot	 qildi).
•
1946-yil 11-dekabr:  Assambleya  Rajendra	
 Prasadni  prezident,	 HC	 Mukherjini	 rais	 o rinbosari	 va	 BN	 Rauni	 konstitutsiyaviy	 yuridik	 	ʻ
maslahatchi	
 etib	 tayinladi.	 (Avvaliga	 jami	 389	 a zo	 bo lgan,	 bo lingandan	 keyin	 ular	 299	 taga	 kamaygan.	 (389	 a zodan	 292	 nafari	 hukumat	 	ʼ ʻ ʻ ʼ
viloyatlaridan,	
 4 nafari	 Bosh	 komissar	 viloyatlaridan	 va	 93	 nafari	 knyazlik	 shtatlaridan	 edi)).
•
1946-yil 13-dekabr:   Javoharlal	
 Neru konstitutsiyaning	 asosiy	 tamoyillarini	 belgilab	 berdi	 va	 „Obyektiv	 rezolyutsiya“ni	 taqdim	 etdi.	 Bu	 
keyinchalik	
 Konstitutsiyaning	 muqaddimasi	 bo ldi.	ʻ
•
1947-yil 22-yanvar:  Obyektiv	
 rezolyutsiya	 bir	 ovozdan	 qabul	 qilindi.
•
1947-yil 22-iyul:  Davlat	
 bayrog i	 qabul	 qilindi.	ʻ
•
1947-yil 15-avgust:  Mustaqillikka	
 erishildi.	 Hindiston	 davlati	 Hindiston	 hukmronligi	 va	 Pokiston	 hukmronligiga	 bo lindi.	ʻ
•
1947-yil 29-avgust:  Hindiston	
 Konstitutsiyasini	 Loyihalash	 qo mitasi 	ʻ BR	 Ambedkarni  qo mita	 raisi	 etib	 tayinladi.	 Qo mitaning	 qolgan	 olti	 	ʻ ʻ
a zosi	
 Munshi,	 Muhammad	 Sadulla,	 Alladi	 Krishnasvami	 Iyer,	 N.	 Gopalasvami	 Ayyangar,	 Xaytan	 va	 Mitter	 bo ldi.	ʼ ʻ
•
1948-yil 16-iyul:  Harendra	
 Kumar	 Mukerji	 bilan	 birga	 VT	 Krishnamachari	 ham	 Ta sis	 assambleyasining	 ikkinchi	 vitse-prezidenti	 etib	 saylandi.	ʼ
•
1949-yil 26-noyabr:  Hindiston	
 Konstitutsiyasi	 assambleya	 tomonidan	 ma qullandi	 va	 qabul	 qilindi.	ʼ
•
1950-yil 24-yanvar:  Ta sis	
 majlisining	 so nggi	 yig ilishida	 Konstitutsiya	 imzolandi	 va	 yakuniy	 shaklda	 qabul	 qilindi	 (395	 ta modda,	 8 ta dastur	 	ʼ ʻ ʻ
va	
 22	 qismdan	 iborat).
•
1950-yil 26-yanvar:  Konstitutsiya	
 butun	 mamlakatda	 kuchga	 kirdi.	 ( Butun jarayon 2 yil, 11 oy va 18 kun davom etdi	 — jami 6,4	 million € 
sarflangan .)  7
SHIMOLIY  KOREY A  KON STITUTSIY A SI
•
Koreya Xalq	 Demokratik	 Respublikasining  	Sotsialistik Konstitutsiyasi   Shimoliy	 Koreya   Konstitutsiyasi  hisoblanadi. 
Shimoliy	
 Koreya   Konstitutsiyasi  1972-yil	 27-dekabrda	 bo lib	 o tgan	 VI	 Oliy	 Xalq	 Majlisining	 birinchi	 sessiyasida	 qabul	 qilingan. 	ʻ ʻ
Shimoliy	
 Koreya   Konstitutsiyasiga  1998,	 2009,	 2012,	 2013,	 2016	 va	 2019-yillarda	 o zgartirish	 va	 qo shimchalar	 kiritilgan.	 1972-	ʻ ʻ
yilda	
 qabul	 qilingan  Konstitutsiya  mamlakatning	 1948-yilda	 tasdiqlangan	 birinchi	 konstitutsiyasining	 o rnini	 egallagan.	ʻ
•
Shimoliy	
 Koreya   Konstitutsiyasi  muqaddima,	 yetti	 bob	 va	 172	 moddadan	 iborat	 bo lib, 	ʻ Shimoliy	 Koreyaning
  siyosat ,  iqtisodiyot ,  madaniyat  va  milliy	
 mudofaa ga	 oid	 asosiy	 tamoyillarini,  mamlakat  fuqarolarining	 
asosiy  huquq  va  burchlarini ,  Shimoliy	
 Koreya  hukumatini	 tashkil	 etish	 va	 mamlakatning	 milliy	 ramzlarini	 tartibga	 soladi.
•
Shimoliy	
 Koreya  hukumati	 monolit	 mafkuraviy	 tizimni	 o rnatishning	 o nta	 tamoyili	 bilan	 boshqariladi.	 Bu	 o nta	 monolit	 	ʻ ʻ ʻ
tamoyillar  Konstitutsiya  o rnini	
 bosadi	 va	 amaldagi	 oliy	 qonun	 bo lib	 xizmat	 qiladi	ʻ ʻ .  AQSH ning  hozirda  amalda  AQSH ning  hozirda  amalda  
bo’lgan  Konst i t ut siy asi   1787 bo’lgan  Konst i t ut siy asi   1787 
y ilda  qabul  qi lingan  bo’lib,  y ilda  qabul  qi lingan  bo’lib,  
duny odagi  eng  k o’hna  duny odagi  eng  k o’hna  
k onst it ut siy alardan   biri  k onst it ut siy alardan   biri  
hisobl anadi. 7 modda v a  26  hisobl anadi. 7 modda v a  26  
t uzat ishdan   iborat .t uzat ishdan   iborat .
  
AQSH Kongressi ik k i palat ali – AQSH Kongressi ik k i palat ali – 
Senat  v a Vak illik    Palat asidan  Senat  v a Vak illik    Palat asidan  
iborat . Hozirgi pay t da Vak illik  iborat . Hozirgi pay t da Vak illik  
Palat asida 435 deput at  bor.Palat asida 435 deput at  bor.
  
11.08.23
8  1949 y ilning 7 ok t abrda o’z 1949 y ilning 7 ok t abrda o’z 
k onst it ut siy asini qabul qildi v a k onst it ut siy asini qabul qildi v a 
Germaniy a Demok rat ik  Germaniy a Demok rat ik  
Respulik asini elon qildi.Respulik asini elon qildi.
Asosiy  qonun Preambula v a   14 Asosiy  qonun Preambula v a   14 
bo’limdan iborat , 3 bo’lim bo’limdan iborat , 3 bo’lim 
k onst it ut siy aga asosiy     k onst it ut siy aga asosiy     
qonunga qo’shimcha v a   qonunga qo’shimcha v a   
o’zgart irishlar k irit ilgan    o’zgart irishlar k irit ilgan    
pay t da qo’shildi. pay t da qo’shildi. 
Qonun chiqaruv chi hok imiy at ni Qonun chiqaruv chi hok imiy at ni 
parlament  amalga oshiradi, u parlament  amalga oshiradi, u 
ik k i palat adan – Bundest ag v a ik k i palat adan – Bundest ag v a 
Bundesrat .Bundesrat .
11.08.23
9  1- bo’lim asosiy  qonunda asosiy    huquqlar 
nomini olgan. I II -  I V   bolimlar 
t ashk illanishi  t o’g’risida        k echroq   
k elt irilgan. V  bo’lim    hamk orlik  huquqiy  
holat ini     reglament ini belgilay di. (V I, V I I , 
VI I I , )    bo’limlar  shular   jumlasidandir. 
IX  bo’lim sud hok imiy at iga t egishli.
X  bo’lim, muhim ahamiy at ga ega bo’lib,    
moliy av iy  k onst it ut siy a nomini olgan. 
Oxirgi X I  bo’lim , o’t uv chi v a y ak unlov chi 
bo’limlar bo’lib, bunda GFRda t o’g’risida 
asosiy  qonunning k uchga k irguncha 
huquq normalarining t a’siri v a boshqa 
masalalar k elt irilgan.
11.08.23
10  Fransiy a Konst it ut siy asi Fransiy a Konst it ut siy asi 
1958 y il 5 ok t abr 1958 y il 5 ok t abr 
Konst it ut siy av iy      qonun Konst it ut siy av iy      qonun 
bilan Parlament ning ik k ala   bilan Parlament ning ik k ala   
palat asi; quy i – Milliy  Majlis palat asi; quy i – Milliy  Majlis 
hamda y uqori - Respublik a hamda y uqori - Respublik a 
Kengashi azolarini o’zida Kengashi azolarini o’zida 
jamlashi lozim bo’lgan jamlashi lozim bo’lgan 
Maslahat  qo’mit asi t uzildi. Maslahat  qo’mit asi t uzildi. 
Hozirgi t ahrirda qisqacha Hozirgi t ahrirda qisqacha 
preambula   v a 17 bo’limdan preambula   v a 17 bo’limdan 
iborat . iborat . 
11.08.23
11  X orijiy  mamlak at lar Konst it ut siy av iy  X orijiy  mamlak at lar Konst it ut siy av iy  
  nazorat  inst it ut i mav jud bo’lib,    nazorat  inst it ut i mav jud bo’lib,  
Konst it ut siy av iy  nazorat  - dav lat da  Konst it ut siy av iy  nazorat  - dav lat da  
 huquqni himoy a qilish  huquqni himoy a qilish 
faoliy at ining   alohida t uri bo’lib, faoliy at ining   alohida t uri bo’lib, 
mazk ur dav lat   qonunlari v a mazk ur dav lat   qonunlari v a 
boshqa normat iv   hujjat larining boshqa normat iv   hujjat larining 
k onst it ut siy aga    muv ofi qligini k onst it ut siy aga    muv ofi qligini 
t ek shirishda o’z  ifodasini t opadi. t ek shirishda o’z  ifodasini t opadi. 
Konst it ut siy av iy   nazorat   19  asrda  Konst it ut siy av iy   nazorat   19  asrda  
AQSHda,   k ey inchalik    1848  y ilda  AQSHda,   k ey inchalik    1848  y ilda  
Shv ey sariy ada  pay do  bo’lgan.Shv ey sariy ada  pay do  bo’lgan.
11.08.23
12  •
Konstitutsiyaviy  nazorat   organlarining    nazoratni   
amalga   oshirishi      biror  bir    sud   ishini   ko’rish   
yoki   hech   qanday      ish   qo’zg’atuvchi   sud      
ishisiz   to’g’ridan- to’g’ri  vakolatni   amalga  oshirish  
orqali  amalga       oshirishi     mumkin.   
Konstitutsiyaviy       nazorat   quydagi   hollarda   
vujudga     kelishi       mumkin.    Biror   bir   ish   
yuzasidan       nazorat   olib   borish    zarurati   orqali-  
 AQSH,   Italiya, GFR,   Meksika, Hindiston.   
Sotsialistik  davlatlarda     maxsus  konstitutsiyaviy    
nazorat   organlari   mavjud   emas.  Ular   bunday    
organ   bo’lishi   kerak  emas   deb   hisoblaydilar,  
sababi   bunday   organlar      parlamentning   oliyligini 
  buzadi.     Maxsus   konstitutsiyaviy   nazorat   
organlari   yana   bir   marta     parlamentning   oliyligi  
     konvensiyasini   ishlab   chiqqan   davlat-   Buyuk  
Britaniyada     ham     yo’q.    Yana   konstitutsiyaviy   
nazorat      organlari   Niderlandiyada   ham   yo’q.    
Totalitar   sosializm   davlatlarida    konstitutsiyaga   
rioya    etilishi    ustidan   nazoratni     prakratura,  
alohida   savollar      inson   huquqlari ,  atrof  tabiiy   
muhit  himoyasi  tillar   tengligi    yuzasidan   esa   
parlament   vakolat   bergan   organ     amalga  
oshiradi.   •
A ralash  shak llarda – Konst it ut siy av iy  A ralash  shak llarda – Konst it ut siy av iy  
nazorat   organini   shak llant irishda  faqat  nazorat   organini   shak llant irishda  faqat  
 birgina  organ    isht irok   et masdan,   birgina  organ    isht irok   et masdan,  
balk i  hok imiy at ning bir  necha  organlari balk i  hok imiy at ning bir  necha  organlari 
 isht irok   et adi.  isht irok   et adi. 
•
Fransiy ada   k onst it ut siy av iy   nazorat   Fransiy ada   k onst it ut siy av iy   nazorat   
k engashi 9 t a  azosi  mav jud  bo’lib  k engashi 9 t a  azosi  mav jud  bo’lib  
Prezident , Milliy  Kengash,  Senat   rasi,  Prezident , Milliy  Kengash,  Senat   rasi,  
ucht adan nomzodni  t ay inlay di. Ular  ucht adan nomzodni  t ay inlay di. Ular  
t o’qqiz  y il  muddat da t ay inlanadi.t o’qqiz  y il  muddat da t ay inlanadi.
  
•
O’zbek ist on Respublik asida O’zbek ist on Respublik asida 
k onst it ut siy av iy    nazorat ni k onst it ut siy av iy    nazorat ni 
Konst it ut siy av iy  Sud organi   amalga Konst it ut siy av iy  Sud organi   amalga 
oshiradi.oshiradi.
    •
Saylash va saylanish huquqi chet ṃ	a	ṃ	lakatlarda Saylash va saylanish huquqi chet 	ṃ	aṃ	lakatlarda 
har bir shaxsga beril	
ṃ	agan. Bu erda saylov stenzi har bir shaxsga beril	ṃ	agan. Bu erda saylov stenzi 
degan tushunchaga degan tushunchaga 
to`g`rito`g`ri
 kela	
ṃ	iz. Saylov stenzi  kela	ṃ	iz. Saylov stenzi 
saylov huquqidan foydalanish uchun zarur bo’lgan saylov huquqidan foydalanish uchun zarur bo’lgan 
talablar yitalablar yi
g`g`
indisidan iborat. 19 asrlarda 	
ṃ	ulk indisidan iborat. 19 asrlarda 	ṃ	ulk 
stenzi bo’lgan. stenzi bo’lgan. 
HH
ozir 	
ṃ	ulk stenzi ayri	ṃ	 ozir 	ṃ	ulk stenzi ayri	ṃ	 
ṃ	
a	ṃ	lakatlarda passiv saylov huquqini a	ṃ	alga ṃ	a	ṃ	lakatlarda passiv saylov huquqini a	ṃ	alga 
oshirishda belgilanadi. Belgiyada Senatga saylanish oshirishda belgilanadi. Belgiyada Senatga saylanish 
uchunuchun
  
12 00012 000
  
frank daro	
ṃ	ad beradigan 	ṃ	ulk egasi frank daro	ṃ	ad beradigan 	ṃ	ulk egasi 
bo’lishi lozi	
ṃ	. Ma’lu	ṃ	ot stenzi ha	ṃ	 xozirda olib bo’lishi lozi	ṃ	. Ma’lu	ṃ	ot stenzi ha	ṃ	 xozirda olib 
tashlangan. tashlangan. 
•
Muqi	
ṃ	 yashash stenzi. Bunga ko’ra saylanayotgan Muqi	ṃ	 yashash stenzi. Bunga ko’ra saylanayotgan 
shaxs o’z no	
ṃ	zodini qo’ygan erda 	ṃ	uqi	ṃ	 yashashi shaxs o’z no	ṃ	zodini qo’ygan erda 	ṃ	uqi	ṃ	 yashashi 
shart.shart.
  
(Fransiya, Belgiyada-6 oy, Ya ngi (Fransiya, Belgiyada-6 oy, Ya ngi 
Zelandiyada-3 oy). Jins stenzi yaqinlargacha Lotin Zelandiyada-3 oy). Jins stenzi yaqinlargacha Lotin 
A	
ṃ	erika davlatlarida 	ṃ	avjud edi. Baxreyin,Quvayt, A	ṃ	erika davlatlarida 	ṃ	avjud edi. Baxreyin,Quvayt, 
Katarda ayollar saylov huquqiga ega e	
ṃ	as. Katarda ayollar saylov huquqiga ega e	ṃ	as. 
•
Yo sh stenzi AQSh, Buyuk Britaniyada -18 yosh, Yo sh stenzi AQSh, Buyuk Britaniyada -18 yosh, 
Ya poniyada- 20 yosh. Irqiy stenz JARda 
ṃ	avjuddir, Ya poniyada- 20 yosh. Irqiy stenz JARda 	ṃ	avjuddir, 
u erda 75 foiz aholi saylovlarda qatnash	
ṃ	aydi.u erda 75 foiz aholi saylovlarda qatnash	ṃ	aydi.  •
Konstitutsiyaga kiritilgan o`zgartirishlar
•
Ayriṃ	   hollarda     Skandinaviya   	ṃ	a	ṃ	lakatlarida     
Konstitutsiyaga   o’zgartirishlar    kiritish    uchun   albatta,    
referendu	
ṃ	    chaqirilishi    kerak.   Bazi   davlatlarda    
Italiyadaa   o’zgartirishlar    kiritish  uchun    parla	
ṃ	ent   2  
palatasining   	
ṃ	utlaq  ko’p   ovozini  olishi   kerak.     Vengriyada  
  Konstitutsiyaga  o’zgartirish   kiritish    tartibi   referendu	
ṃ	  
yo’li  bilan   a	
ṃ	alga   oshirilishi   lozi	ṃ	.  
•
SHuni    takidlash     kerakki,      Ispaniya     Konstitutsiyasi   
bo’yicha     Bosh     Kortesning   ikkala  palatasida  ha	
ṃ	     
deputatlarning  uchdan   bir  qis	
ṃ	idan   ko’prog’  ovoz   bersa   
kontitutsiyaga  o’zgartirishlar   kiritish  	
ṃ	u	ṃ	kin. 
•
Ba’zi  hollarda   esa   konstitutsiyaga    o’zgartirish  kiritishni  
qonun   tashabbusiga   ega   bo’lgan  barcha  subyektkarning  
o’zlarigina    taklif  eta ol	
ṃ	aydilar . Masalan;   Gretsiyada  
Prezedent  va  parla	
ṃ	entning  150 deputati  roziligi  bilan,  
Avstriyada  boshqa subyektlar  bilan   birga  xalq  tashabbusi,    
yani  100 	
ṃ	ing  i	ṃ	zo   bilan ,   ITaliyada 50   	ṃ	ing  i	ṃ	zo  bilan 
o’zgartirishlar  taklif  etilishi  	
ṃ	u	ṃ	kin. Meksika  Konstitutsiyasi  
u	
ṃ	u	ṃ	an  o’zgartiril	ṃ	aydigan     hujjat  sifatida  qaraladi.

MAVZU: X ORI J IYMAVZU: X ORI J IY DAVLATLAR DAVLATLAR KON STITUTSIY ASIKON STITUTSIY ASI

2ROSSIYA FEDERATSIYASI KONSTITUTSIYASI   • Rossiya Federatsiyasining  eng  yuqori  normativ-huquqiy  hujjatidir  .  1993-yil   12-dekabrda  umumxalq  ovoz  berish   yo'li  bilan  qabul  qilingan  va  1993-yil   25-dekabrda  kuchga  kirgan.  Konstitutsiya  eng  yuqori  yuridik  kuchga  ega   bo'lib,  Rossiya  konstitutsiyaviy  tuzumining  asoslarini,  davlat  tuzilishini,  vakillik,  ijro  etuvchi ,  sud  hokimiyati  va   mahalliy  o'zini  o'zi  boshqarish  tizimini  shakllantirishni,  inson  va  fuqaroning  huquq  va  erkinliklarini  belgilaydi,   shuningdek,  konstitutsiyaviy  tuzatishlar  va  Konstitutsiyani  qayta  ko'rib  chiqish. • 2017-yil  dekabr  oyida  VTsIOM  tomonidan  o'tkazilgan  sotsiologik  so'rov  natijalariga  ko'ra,  so'rovda  qatnashgan   rossiyaliklarning  61  foiz  aholisi  Rossiya  Federatsiyasi  Konstitutsiyasini  mamlakat  va  uning  aholisi  ehtiyojlariga   to'liq  yoki  aniqrog'i  javob  beradigan  hujjat  deb  hisoblashga. • 2020-yil  1-iyulda  bo'lib  o'tgan  Butunrossiya  ovoz  berishda  rasmiy  ma'lumotlarga  ko'ra,  ko'pchilik  rossiyaliklar   tomonidan  ma'qullangan  tuzatishlar  qabul  qilinishi  munosabati  bilan  Asosiy  qonunga  sezilarli  o'zgarishlar   kiritildi.  O'zgartirishlar  2020-yil  4-iyulda  kuchga  kirdi  . • Rossiya  bosqinchiligi  paytida  Ukrainaning  bosib  olingan  hududlarini  qo'shib  olish  munosabati  bilan   Konstitutsiyaga  o'zgartirishlar  kiritildi  va  2022-yil  6-oktyabrda  yangi  tahrirda  chiqdi.

3• Tuzilishi: • Rossiyaning amaldagi  Konstitutsiyasi  muqaddima  va  ikkita  bo'limdan  iborat.  Preambula  Rossiya  xalqi   ushbu  Konstitutsiyani  qabul  qilganligini  e'lon  qiladi;  demokratik  va  insonparvarlik  qadriyatlari   mustahkamlandi;  Rossiyaning  zamonaviy  dunyodagi  o'rnini  belgilaydi.  Birinchi  bo'lim  9 bobni  o'z   ichiga  oladi  va  141  moddadan  iborat  (Rossiya  Federatsiyasining  2020-yil  14-martdagi  "Rossiya   Federatsiyasi  Konstitutsiyasiga  o'zgartishlar  kiritish  to'g'risida"gi  №  1-FKZ  "Rossiya  Federatsiyasi   Konstitutsiyasining  ayrim  masalalarini  tartibga  solishni  takomillashtirish  to'g'risida"  gi  Qonuniga   muvofiq.  Rossiya  Federatsiyasidagi  siyosiy,  ijtimoiy,  huquqiy,   iqtisodiy ,   ijtimoiy  tizimlarning   asoslarini,   asosiy  huquqlarni   belgilovchi  amaldagi  137  ta  moddaga  yana  5 ta  modda  qo'shildi,   shuningdek,  bittasi  o'z  kuchini  yo'qotdi.

4 HINDISTON KONSTITUTSIYASI Hindiston Konstitutsiyasi  ( IAST  :  Bhāratīya Saṃ�vidhāna ) —  Hindistonning  oliy  qonuni.  Hindsiton   Konstitutsiyasi  mamlakatning  asosiy  siyosiy  kodeksi  hisoblanib,  davlat  tuzilmasi,  boshqaruv  tartiblari,   davlat  organlarining  vakolatlari  va  davlat  institutlarining  majburiyatlarini  va  fuqarolarning  asosiy   huquqlari,  direktiv  tamoyillari  va  majburiyatlarini  belgilaydi.  Hindsiton  Konstitutsiyasi  dunyodagi  eng   uzun  yozma  milliy  konstitutsiyadir. Hindsiton  Konstitutsiyasi  mamlakatda  konstitutsiyaviy  ustunlikni  ta minlaydi(parlament  ustunligini   ʼ emas,  chunki  hujjatni  parlament  emas,  balki  Ta sis  Assambleyasi  tomonidan  yaratilgan)  va  o z  xalqi   ʼ ʻ nomidan  o z  muqaddimasida  deklaratsiya  bilan  qabul  qilingan.  Parlament  konstitutsiyani  bekor  qila   ʻ olmaydi.     BR  Ambedkar : Hindiston Konstitutsiyasi Hindistonning 2015-yilgi pochta ṃarkasida Hindsiton  Konstitutsiyasi  1949-yil  26-noyabrda  Hindiston  Ta sis  Assambleyasi  tomonidan  qabul  qilingan   ʼ va  1950-yil  26 -yanvarda  kuchga  kirgan ] .  Konstitutsiya  Hindiston  hukumatining  1935-yilgi  qonunini   mamlakatning  asosiy  boshqaruv  hujjati  sifatida  bekor  qildi,  natijada  Hindiston  Dominioni  Hindiston  Respublikasiga  aylandi.  Konstitutsiyaviy  avtoxtoniyani  ta minlash  uchun  uning  tuzuvchilari  395- ʼ moddada  Britaniya  parlamenti  tomonidan  qabul  qilingan  avvalgi  hujjatlarini  bekor  qildilar.  Hindiston  o z  ʻ konstitutsiyasi  qonuniy  kuchga  kirgan  kun  26-yanvarniRespublika  kuni  sifatida  nishonlaydi . Konstitutsiya  Hindistonni  suveren ,  sotsialistik,  dunyoviy   va  demokratik   respublika  deb  e lon  qiladi,  uning   ʼ fuqarolariga  adolat ,  tenglik  va  erkinlikni  kafolatlaydi  va  birodarlikni  rivojlantirishga  harakat  qiladi.  1950- yilgi  konstitutsiyaning  asl  nusxasi  Nyu-Dehlidagi  parlament  binosida  geliy  bilan  to ldirilgan  qutida   ʻ saqlanadi.  „Dunyoviy“  va  „sotsialistik“  so zlari  1976-yilda  Favqulodda  vaziyat  paytida  42-o zgartirish   ʻ ʻ qonuni  bilan  muqaddimaga  qo shilgan ʻ

5 OZA RBA Y J ON RESPUBLI K A SI N I N G KONSTI TUTSI Y A SI • Ozarbayjon Respublikasining Konstitutsiyasi ( ozarbayjoncha :  Azerbaycan Cumhuriyeti Anayasası ) —  Ozarbayjon Respublikasining  asosiy  qonuni,  oliy  yuridik  kuchga  ega  bo lgan  siyosiy-huquqiy  hujjat.  Yangi  konstitutsiya  ʻ 1995-yil   12-noyabrda  referendum  yo li  bilan  qabul  qilingan  va  ʻ 27-noyabrda  kuchga  kirgan. • zarbayjonning  birinchi  Konstitutsiyasi  ( Ozarbayjon  SSR )  1921-yil   19-mayda  I  Butun  Ozarbayjon  Sovetlari  Kongressida  qabul   qilindi.  1921-yil  Konstitutsiyasi  shahar  va  qishloq  proletariatining  diktaturasini  mustahkamladi.  RSFSR  Konstitutsiyasining   namunasi  asosida  tuzilgan  ushbu  konstitutsiya  ishchilar  sinfining  davlat  boshqaruvidagi  yetakchi  rolini  ta minladi.  Ozarbayjon   ʼ Konstitutsiyasining  yangi  tahriri  1925-yil   14-martda  IV  Umumittifoq  Sovetlarining  qurultoyida  qabul  qilindi [2] . • 1937-yil   10-martda  bo lib  o tgan  IX  Butunjahon  Ozarbayjon  Sovetlari  Kongressi,  Ozarbayjon  SSR  yangi  Konstitutsiyasi  loyihasini   ʻ ʻ muhokama  qildilar  va  14-martda  respublikaning  yangi  konstitutsiyasini  tasdiqladilar.  Yangi  konstitutsiya  respublikaning  milliy,   iqtisodiy,  siyosiy  va  tarixiy  xususiyatlarini  aks  ettirdi.  1978-yil   21-aprelda  to qqizinchi  chaqiriq  Ozarbayjon  SSR  Oliy  Kengashining   ʻ navbatdan  tashqari  VII  sessiyasi  Ozarbayjon  SSRning  so nggi  Konstitutsiyasini  qabul  qildi. ʻ • Ozarbayjon  mustaqillikka  erishgach,  yangi  Konstitutsiya  tayyorlash  zarurati  paydo  bo ldi.  ʻ 1995-yil   12-noyabrda  bo lib  o tgan   ʻ ʻ umumxalq  referendumi  bilan  mustaqil  Ozarbayjonning  birinchi  Konstitutsiyasi  qabul  qilindi. • 2009-yil   18-martda  referendumda  Konstitutsiyaning  29-moddasiga  o zgartishlar  qabul  qilindi. ʻ • 2002-yil   24-avgustda  umumxalq  ovozi  bilan  (referendum)  Ozarbayjon  Konstitutsiyasiga  birinchi  tuzatish  kiritildi. • 2016-yil   26-sentabrda   2009-yil  Konstitutsiyasiga  tuzatishlar  ommaviy  ovoz  berish  orqali  qabul  qilindi ] .  Shunday  qilib,   Ozarbayjonda  mamlakat  Vitse-prezidenti  lavozimi  o rnatildi,  prezidentlik  muddati  5 yildan  7 yilgacha  uzaytirildi,  Prezident   ʻ shuningdek,  Milliy  Majlisni  tarqatib  yuborish  huquqiga  ega.