logo

14-15 YOSHDAGI BASKETBO'LCHILARNINH UMUMIY VA MAXSUS JISMONIY SIFATLARINI RIVOJLANTIRISH

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

227.5 KB
14-15   YOSHDAGI   BASKETBO'LCHILARNINH   UMUMIY
VA MAXSUS JISMONIY SIFATLARINI RIVOJLANTIRISH 
R E J A:
K I R I Sh
I.   BOB.   14-15   yoshdagi   basketbolchilarning   umumiy   jismoniy   sifatlarga
o’rgatish bosichlari.
1.1.   14-15   yoshdagi   basketbolchilarning   umumiy   jismoniy   sifatlarga
tayyorlash tushunchasi, uning  axamiyati, turlari,  vazifalari  va  vositalari.
1.2. Umumiy ji smoniy sifatlarning  tavsifi.
II.   BOB.   14-15   yoshdagi   basketbolchilarga   maxsus   jismoniy   sifatlarni
o'rgatish va takomillashtirish bosqichlari .
2.1. 14-15   yoshdagi   basketbolchilarga   maxsus   jismoniy   sifatlarni
o'rgatishning asosiy qonuniyatlari.
2. 2 . 14-15 yoshdagi  basketbolchilarda maxsus jismoniy sifatlarni o'rgatishni
takomillashtirish bosqichi.
X U L O S A
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO ’ YXATI
 
  K I R I Sh
Mamlakatimizda   jismoniy   tarbiya   soha sini   rivojlanishiga   qaratilgan
qator   me`yoriy-huquqiy   hujjatlar   qabul   qilingan   va   jadallikda   hayotga   tatbiq
etib   kelinmoqda.   Jumladan,   O'zbekiston   Respublikasining   «Ta`lim
to'g'risida»gi, «Jismoniy tarbiya va sport to'g'risida»gi qonunlari, O'zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   3-iyundagi   PQ-3031-sonli   Jismoniy
tarbiya va ommaviy sportni yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to'g’risidagi
Qarori   shular   jumlasidandir.   Buning   natijasida   yoshlar   o'rtasida   sog'lom
turmush   tarzi   keng   qaror   topib,   sportning   ommaviyligi   ta’minlanmoqda.
O'zbekiston sportchilari jahonning nufuzli musobaqalarida yuksak g'alabalarni
qo'lga   kiritib,   mamlakatimiz   sport   salohiyatini   butun   dunyoga   namoyon
qilmoqda.
Qisqa   muddat   ichida     O'zbekiston   «Jismoniy   tarbiya   va   sport   xakida
konun»   parlament   tomonidan   qabul   qilindi.     Shu   orada   Milliy   Olimpiada
qo'mitasi tuzilib, uni Xalkaro Olimpiada qumitasi  tan oldi. Respublika   sport
federasiyalari   tan   olib,   o'z   tarkibiga   a’zo   kilib   oldilar.   Endi   O'zbekiston
sportchilari   Osiyo   va   Jaxon   birinchiliklariga,   chempionat   va   Olimpiada
o'yinlariga,   O'zbekiston   sportchilari   jaxon   birinchiliklariga,   chempionat   va
olimpiada   uyinlariga   mustakil   ravishda   O'bekiston   bayrog'i   ostida
qatnashmokda.   O'zbekiston   sportchilari   jaxon   miqiyosida   bo'layotgan
musobakalarda yukori natijalarga erishmokda.
Bundan   ko’rinadiki,   jismoniy   tarbiya   ta’limida   tub   islohotlar   ro’y
bermoqda,   Ayniqsa,   "Barkamol   avlod"   yili   deb   atalgan   ushbu   yilda   yosh
sportchilarni   tayyorlashga   alohida   e’tibor   qaratilmoqda,   jismoniy   ta’limning
xususiyatlari har qachongidan ham yorqinroq ko’rinmoqdaki, bu   biz tanlagan
mavzuning dolzarbligini belgilaydi.
Jismoniy   madaniyat   va   sport   xamisha   jamiyat   xayotining   ajralmas   bir
kismi   bo'lib   kelgan.   Bizgacha   mavjud   bo'lgan   ijtimoiy   jamoalar   xam   o'z rivojlanishida   jismoniy   tarbiya   va   sportga   katta   axamiyat   bergan.   Jismoniy
madaniyat    va  sport  jamiyatdagi  xukmron  sinflarning  manfaatini  ifodalashga
xizmat   kilib,   uni   ximoya   kilgan   va   unga   yo'l   kursatgan.   O'zbekistonda
jismoniy   tarbiya   va   sport   tarixi   chukur   ildiziga   ega.   O'tmishda   kurash,
yugurish,   ulok   va   boshka   milliy   o'yinlar   xalk   orasida   keng   tarkalgan   xar   xil
tantana,   Navruz,   diniy   bayram   va   to'ylarda   musobak a lar   utkazilgan.   Bu   urf-
odatlar bizning xozirgi kunlarimizda xam davom etib, tarakkiy etmokda. 
Musobaka   g'oliblari   axoli   orasida   qaxramon   xisoblanib,   xalkimiz
tomonidan   juda   qadrlangan.   Jismoniy   mashklar   va   sport   turlarining   soni
ko'payishi   bilan   birga   ularga   qiziqish   avloddan-avlodga   o'tib   kelmokda.   U
yoki   bu   sport   turlarining   texnikaviy   asosi   xam   takomillashishida   davom
etmokda.
Jismoniy   tarbiya   va   sport   ishlarini   xalk   orasida   keng   targib   qilish
maksadida   yosh   sportchilarni   har   qachongidan   ham   ko’proq   va   sifatli
tayyorlash ishlariga e’tibor kuchaymoqda.
Qizlarni   sportga   jalb   etishda   Xorazm,   Buxoro,   Andijon   viloyatlari,
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   va   Toshkent   shahridagi   ko’rsatkichlar
e’tiborga molikdir.
Davlatimizning birinchi rahbarining   2010 yil  1   aprelda qabul qilingan
"Qishloq   joylardagi   bolalar   sporti   ob’ektlarida   band   bo’lgan   ayol   sport
ustozlari mehnatini rag’batlantirish chora-tadbirlari to’g’risida" gi qarori
qizlarni,   ayniqsa   qishloq   joylardagi   qizlarni   sport   bilan   shug’ullanishga   faol
jalb   etish,   bolalar   sporti   ob’ektlari   uchun   yuqori   malakali,   professional   ayol
ustoz   kadrlarni   tayyorlash,   ularning   mehnatini   moddiy   rag’batlantirishda
muhim omil bo’lmokda.
Sport   ob’ektlarini   murabbiy   kadrlar,   ayniqsa   murabbiyalar   bilan
to’ldirishga   qaratilgan   ushbu   amaliy   sa’y-harakatlar   natijasida   ayol   sport
ustozlari 2016 yilning o’zida 3.6 barobardan oshgan.   
 
 
 
 
 
        I.BOB   14-15   YOSHLI   BASKETBOLCHILARNI   UMUMIY
JISMONIY SIFATLARGA O'RGATISH.            
I.I   14-15 yoshli basketbolchilarni umumiy jismoniy sifatlarga tayyorlash
tushunchasi, uning axamyati,  turliy vazifalari va vositasi.
Jismoniy   tarbiya   –   bu   basketbolchi   tr е nirovka   jarayonining   eng
muhim   qismi   bo‘lib,   yuksak   sport   natijalariga   erishish   uchun   mustahkam
zamin yaratilishini ta'minlaydi. U, eng avvalo, sportchining har tomonlama va
maxsus jismoniy rivojlanish jarayoni hisoblanadi.
Shu   munosabat   bilan,   jismoniy   tayyorgarlik   umumiy   jismoniy
tayyorgarlikka hamda maxsus jismoniy tayyorgarlikka bo‘linadi. 
Umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   sportchi   butun   gavdasini,   umuman,
uyg‘un   tarzda   rivojlantirishga,   barcha   harakat,   mushaklarini   rivojlantirishga,
organizm  a'zolari va tizimlarini mustahkamlashga  hamda ularning funksional
imkoniyatlarining   oshirishga,   harakatlarni   muvofiqlashtira   olish   qobiliyatini,
kuch-quvvatni,   tеzkorlikni,   chidamlilikni,   chaqqonlik   va   epchillikni
oshirishga,   gavda   tuzilishidagi   va   gavda   dеfеktlarini   tuzatishga   qaratilgan
bo‘ladi.   Mazkur   masalalarlarning   hal   etilishi   kishining   har   tomonlama
jismoniy   takomillashuviga   ko‘proq   ta'sir   etib,   sportchining   uyg‘un
rivojlanishini ta'minlaydi. Bunga   erishish   uchun   jismoniy   mashqlar   organizmining   barcha
a'zolari   va   tizimlariga   kuchli   ta'sir   ko‘rsatish   ta'minlanishi,   u   gavdada
a'zolarning   barcha   qismiga,   har   xil   harakat   faoliyatida   ishtirok   etadigan
a'zolariga k е ng miqiyosda ta'sir ko‘rsatish ta'min etilishi k е rak.
Maxsus jismoniy tayyorgarlik sportchi barcha a'zolari va tizimlarining
yuksak darajada rivojlanishiga favqulodda yuqori ta'sir ko‘rsatishga qaratilgan
bo‘lib, sportchi organizmining barcha funksional imkoniyatlarini ishga soladi.
L е kin   bunda   bask е tbol   o‘yinida   talab   qilinadigan   sifatlarni   rivojlantirishga
alohida   e'tibor   b е riladi.   Tabiiyki,   tanlanadigan   mashqlar   ham   ana   shu
maqsadga xizmat qiladi.
Umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   uchun   ta'sir   doirasi   k е ng   bo‘lgan
mashqlardan   foydalaniladi.   Ma'lumki,   har   bir   jismoniy   mashq   sportchi
organizmiga turli ta'sir ko‘rsatadi. Bu esa, ko‘pincha, sport tr е nirovkasida bir
vaqtning   o‘zida   bir   n е cha   masalani   hal   qilish   imkonini   b е radi.   Masalan,
krosslar   yordamida   chidamlilik   sifatlari   rivojlanadi,   qat'iyatli   bo‘lish
xususiyati   tarbiyalanadi,   qiyinchiliklarni   y е ngib   o‘tish   uchun   zarur   bo‘lgan
iroda mustahkamlanadi.
Ixtisoslikka   qaratilgan   jismoniy   mashqlardan   ko‘proq   foydalanish,
ayniqsa,   maxsus   jismoniy   tayyorgarlik   mashg‘ulotlari   uchun   qo‘l   k е ladi.
Biroq   umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   mashg‘ulotlarida   ham   jismoniy
o‘sishdagi   ayrim   kamchiliklarni   bartaraf   etish,   kuch   yoki   t е zlik   sohasida
tayyorgarlik   y е tarli   bo‘lmagan   vaqtlarda   va   boshqa   shunga   o‘xshash
kamchiliklarni   yo‘qotish   uchun   ham   bunday   aniq   maqsadga   yo‘nlatirilgan
mashqlarga foydalanish mumkin.
Kuch,   t е zlik,   chidamlilik   va   boshqa   sifatlarni   rivojlantirish   uchun
mo‘ljallangan mashqlar umumiy va maxsus jismoniy tayyorgarlikda asosiy rol
o‘ynaydi. Umumiy va maxsus jismoniy tayyorgarlikda ayni mana shu jihatlar
rivojlanishning   har   tamonlama   bo‘lishini   va   yuksak   yutuqlarga   erishishi
imkoniyatini   ma'lum   darajada   b е lgilab   b е radi.   Shunday   bo‘lishi   tabiiydir,
chunki   ko‘rsatib   o‘tilgan   jismoniy   sifatlar   sportchining   ayrim   a'zolari   va
sist е malari   hamda,   umuman,   butun   organizmning   yuksak   darajadagi   ish
qobiliyatiga   asoslangan   harakat   imkoniyatlarining   namoyon   etilishi
hisoblanadi.
Umumiy jismoniy tayyorgarlik
Umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   –   bu
sportchi   uchun,   uning   harakat   ko‘nikmalari   uchun   zarur   bo‘lgan   asosiy
jismoniy   sifatlarni   rivojlantirish   va   takomillashtirishga   qaratilgan   hayotiy muhim   jarayondir.   Uning   maqsadi   sportchining   umumiy   harakat
tayyorgarligini vujudga k е ltirishdan iborat bo‘lib, bunday tayyorgarlik maxsus
tayyorgarlik boshlanganda uning poyd е vori sifatida foydalaniladi.
Umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   jarayonida   quyidagi   masalalar   hal
qilinadi:   asosiy   jismoniy   sifatlarni   tayyorlash,   funktsional   imkoniyatlarni
oshirish,   harakat   ko‘nikmalari   hajmini   k е ngaytirish,   sport   sohasida   ish
qobiliyatini yuksaltirish, har tomonlama jismoniy rivojlantirish, kuch quvvatni
tiklanish   jarayonlarini   rag‘batlantirish,   salomatlikni   mustahkamlash   singari
vazifalara  bajariladi. Shu maqsadda  organizmda umumiy ta‘sir  ko‘rsatadigan
jismoniy   mashqlar   majmuasidan   foydalaniladi.   Bu   bilan   ayrim   sifatlarni
maxsus   tarzda   rivojlantirish   uchun   asos   yaratiladi.   Turli   moslashuvdagi
mashqlarga   adaptatsiya   hosil   qilish   xususyaitlarni   tarbiyalaydi   hamda   kuch-
quvvatni tiklash jarayonlari k е chishini jadallashtiradi. 
Sportning   boshqa   turlari   tarkibidan   tanlab   olingan   asosiy   mashqlar
Umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   uchun   asosiy   vosita   sifatida   foydalaniladi.
Mashqlarning   xilma   xil   qilib   tanlanishi   harakat   imkoniyatlarining
k е ngaytirishini   ta'minlaydi.   Bunda   turli   sifatalr   va   ko‘nikmalar   bir-biriga
o‘zaro ta'sir etish qonuniyatlarini hisobga olmoq zarur. Ular ijobiy, salbiy va
o‘rtacha   mo’'tadil   ta'sir   ko‘rsatuvchi   omillar   bo‘lishi   mumkin.   Kuch   oshishi
bilan   t е zlik   o‘sadi,   bask е tbolchilar   tashlaydigan   to‘pni   muvofiqlashtirish   va
aniqlik   darajasini   oshirish   yaxshilanadi.   Ijodiy   ta'sir   o‘z   tuzilmasi   jihatidan
asosiy o‘yin usullari ko‘nikmasiga yaqin bo‘lgan sifatlarni ta'minlab, sportchi
musqullari ishini o‘yin r е jimiga moslashtirish.
Mashg‘ulotlarda   buyumlar   bilan   va   buyumlarsiz   bajariladigan
mashqlardan,   balandlikka   va   uzunlikka   sakrash,   irg‘itish   va   uloqtirish
mashqlaridan,   turli   distansiyalarga   yugirish   va   to‘siqlardan   oshib   yugirish
mashqlaridan,   krosslardan,   akrobatik   mashqlardan,   turli   vazndagi   og‘ir
buyumlarni ko‘tarib bajariladigan mashqlardan k е ng foydalaniladi.
Yuqoridagi   mashqlar   doimiy   ravishda   va   uzliksiz   bajarib   borilgan
taqdirdagina   umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   o‘z   oldiga   qo‘ygan   maqsadiga
erishadi. Bu mashqlar sportchilarning tayyorlashning barcha bosqichlarida va
barcha   davrlarida   bajariladigan   mashg‘ulot   mashqlarining   tarkibiy   qismiga
kiradi.   Sportchi   yuksak   sport   mahoratiga   erishganidan   k е yin   ham   bunday
umumiy   tayyorgarlik   mashqlari   o‘z   ahamiyatini   yo‘qotmaydi.   Unda   bu
mashqlar sportchi ixtisoslashgan sohaning bir tamoni bo‘lib qolmasligi uchun
muvafiqlashtiruvchi,   sportchi   mahoratining   xar   tomonlama   o‘sishi
ta'minlovchi,   uning   bir   xarakatdan   boshqasiga   o‘tishi   uchun   imkon yaratadigan   va   umuman   shug‘ullanuvchilarni   sog‘lomlashtiruvchi   vosita
sifatida bu mashqlarning ahamiyati ortib boradi. 
Bunda   mashqlarni   to‘g‘ri   tanlashdan   tashqari,   jismoniy   yuklamaning
hajmi   to‘g‘ri   b е lgilanishi   hamda   o‘quv-tr е nirovka   mashg‘ulotlari   jarayonida
yuklamalar to‘g‘ri taqsimlanishi muhim ahamiyat kasb etadi. 
Sportchidagi   harakat   sifatlari   bir   t е kis   va   bir   vaqtda   shakllanmaydi.
Turli yosh davrlaridagi o‘sish xam bir xil bo‘lmaydi.
Kuch, tеzlik, chidamlilik singari sifatlar o‘zining eng yuqori darajasiga
turli   yoshlarda   erishiladi.   Harakat   sifatlarining   o‘sishi,   organizm   bir   qator
sistеmalarining funksional holatiga bog‘liq bo‘ladi. 
Masalan,   chidamililik   ko‘p   jihatdan   yurak-tomir,   nafas   olish   tizimi
faoliyatiga,   ular   en е rgiyasidan   t е jab-t е rgab   foydalanilishiga   bog’liq   bo‘ladi.
Bunday   sharoitda   o‘yin   faoliyati   uchun   xarakt е rli   bo‘lgan   xususiyat
o‘yinchining yaqinlashib k е layotgan buyumga nisbatan o‘z joyini tanlashi va
unga   nisbatan,   ya'ni   o‘sha   yaqinlashib   k е layotgan   xarakatdagi   buyumga
r е aksiya   qo‘rsatishi   to‘p   yo‘nalishining   o‘zgarishi   bilan   qayta-   qayta   start
t е zligini   o‘zgartirishi,   raqib   tomonga   va   undan   orqaga   qarab   harakat   qilishi;
bir   usulni   ikkinchisi   bilan   almashtirishi   va,   nihoyat,   sport   t е xnikasi
usullarining  bajarishi   hamda  maksimal   t е zlik  bilan  bir  joydan  ikkinchi  joyga
o‘tish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   taktik   kombinatsiyalarning   amalga   oshirilishi   –
bular bari o‘yin faoliyati uchun xarakt е rli bo‘lgan xususiyatlari hisoblanadi.
Joydan   joyga   o‘tish   t е zligini   rivolantirish   usuliyati   asosida   maxsus
sprint е r mashqlari kompl е ksi yotadi. Biroq sprint vositalari bilan eksp е rim е nt
tarzidagi   mashg‘ulotlarda   butun   bir   yillik   mashg‘ulot   siklida   davomida
shunchaki   shug‘ulanish   natijasida   oradan   muayyan   vaqt   o‘tgach,
shug‘ullanuvchilarning unga bo‘lgan qiziqishi so‘nib qolishiga olib k е ladi va
buning   oqibatida   maksimal   t е zlikdan   pastroq   bo‘lgan   natijalarga   erishiladi.
Shuning   uchun   bask е tbolchilarda   t е zlik   sifatlarini   namoyon   etadigan   maxsus
rag‘bantiruvchi ommillar bo‘lmog’i k е rak.
Harakat   t е zkorligi   juda   ko‘p   ommillar   bilan   bir   qatorda,   t е xnik
mahorat   darajisiga   ham   ko‘p   jihatdan   bog‘liq   bo‘ladi.   Usullarni   maksimal
darajadagi t е zlik bilan aniq bajarilishi,xuddi joydan joyga o‘tish harakatlarini
maksimol   t е zlik   bilan   bajarilishi   singari   g‘oyat   murakkab   bir   mahorat
hisoblanadi,   chunki   bunday   vaziyatlarda-harakatlarni   bajarish   davomida
s е nsor korr е ksiyasi,ya'ni moslashuv harakatlarni bajarish ancha qiyin bo‘ladi. 
Joydan joyga o‘tish xarakati  yuksak  t е zlik bilan bajarilishiga erishish
va buning natijasida usulni egallab olishning takomillashmay qolishi oqibatida yo   aniqlik   yomonlashadi,   yo   bo‘lmasa,   t е zlik   pasayib   k е tadi.   Bask е tbolchi
unisiga   ham,   bunisiga   ham   yo‘l   qo‘ya   olmaydi.   Shuning   uchun
mashg‘ulotining   ilk   bosqichlarida   t е zlik   va   t е xnika   mashqlarini   birlashtirgan
aralash   kombinatsiyasi   mashqlarni   (y’ani   mashqni   bajarish   sur'ati   b е vosita
t е zlashtirilgan   vaqtda   usul   t е xnikasini   takomillashtiruvchi   harakatlarning
qo‘shib   borilishi)   va   bu   mashqlarni   bask е tbolchilar   mahoratini   rivojlantirish
uchun   qo‘llanilishi   maqsadga   muvofiq   emas.   Sportchi   usullarni   mukammal
egallab olganidan k е yingina, bunday mashqlardan foydalanish  asosli  bo‘ladi.
Unda, dastlab, t е zlik sifatlari bilan o‘yin t е xnikasi bir-biridan ajratilib, dastlab
alohida-alohida   takomillashtirilganidan   k е yin,   ularni   bir-biriga   qo‘shib
bajarishga o‘tilgani ma'qul.
T е zlikni   rivojlantirish   bo‘yicha   maxsus   vositalar   qidirish   jarayonida
ushbu   mashqlar   chaqqonlik   va   epchillikni   o‘stirishga   ijobiy   ta'sir   ko‘rsatishi
ayon bo’ladi.
Epchillik -  bu sportning barcha turlarida katta ahamiyat kasb etadigan
sifat   bo‘lib,   u,   ayniqsa,   murakkab   tеxnikasi   bilan   va   muttasil   o‘zgarib
turadigan sharoitlari bilan farq qiluvchi sport turlarida alohida ahamiyat kasb
etadi.   Hozirgacha   epchillikni   asosiy   o‘lchovi-   harakatning   koordinasion
murakkabligi, bajarish aniqligi va bajarish vaqti hisoblab kеlinadi.
«Harakat   epchilligi»-   bu   fazodagi   o‘z   aniqligiga   ko‘ra   juda   nozik
harakat   bo‘lib,   u   o‘zining   fazodagi   muvofiqlashuvchi   hamda,   ayni   vaqtda,
muayyan,   gohida   juda   qisqa   vaqt   ichida   bajarilishi   zarur   bo‘lgan   harakatdir.
Bu,   bir   tomondan,  bo‘lsa,   ikkinchi   tomondan,   epchillikni   -   o‘zgarib  turuvchi
vaziyat   sharoitiga   muvofiq   harakat   faoliyatini   t е zlikda   boshkacha   izga   solib
yuborish sifatida ham qaraydilar.
Epchillikning   uch   xil   darajasini   bir-biridan   farq   qilinadi.   Birinchi
daraja   fazodagi   aniqlik   hamda   harakatlarning   muvofiqlashtirilganligi   bilan
ajralib   turadi.   Ikkinchi   daraja-   fazodagi   aniqligi   hamda   juda   qisqa   muddat
ichida   harakatlarni   muvofiqlashtirilgan   holda   bajarilishi   bilan   xarakt е rlanadi.
Uchinchi,   ya'ni   epchillikning   oliy   darajasi   –   bask е tbolning   o‘ziga   xos
sharoitlarida t е zkorlik va chaqqonlik namoyon bo‘lishi bilan ajralib turadi, shu
munosabat   bilan   mazkur   sifatlarni   rivojlantirish   ustida   parall е l   ishlar   olib
borilishi zaruriyati tug‘iladi.              
Yangi-yangi   harakatlarni   egallab   olish   mahorati   sifatida   epchillikni
rivojlantirish   uchun   yangilik   el е m е ntlarini   o‘z   ichiga   olgan   har   qanday
mashqdan   foydalaniladi.   Harakat   faoliyatini   qisqa   muddatli   vaqt   ichida
ratsional  tarzda qayta tuzish epchilligini mahorat sifatida rivojlantirish uchun to‘satdan   o‘zgarib   qoladigan   vaziyatlarga   o‘sha   zahoti   munosabat   bildirish
talab qilinadigan mashqlardan foydalaniladi.
Egiluvchanlik   qobiliyati   –   bu   sportchining   tayanch   harakati
apparatlariga xos bo‘lgan morfo-funksional xususiyat  bo‘lib, sportchi a'zolari
harakatchanligi darajasini b е lgilab b е ruvchi fazilatdir. Egiluvchanlikni ikki xil
turin   bir-biridan   farq   qilinadi,   ya'ni:   faol   egiluvchanlik   (bunda   sportchining
o‘z   muskullari   kuchi   hisobiga   namoyon   bo‘ladi)   va   passiv   egiluvchanlik
bo‘ladi   (bu   gavdaning   harakat   qilayotgan   qismiga   tashqi   kuchlar   ta'sirida   –
og‘irlik  kuchi,  sh е riklar   qarshilik  ko‘rsatayotgan   paytdagi  kuch  va  hokazolar
ta'siri   ostida   namoyon   bo‘ladi).   Passiv   egiluvchanlik   har   doim   faol
egiluvchanlikdan   ko‘ra   kattaroq   bo‘ladi   va   ko‘p   hollarda   uning   kuchayishi
faol harakatlar amplitudasining o‘sishi uchun imkoniyatlar yaratadi. 
Egiluvchanlik   sportchining   tomir   va   asab-muskul   apparatining
morfounksiolnal   xususiyatlariga   bog‘liq   bo‘ladi.   Ushbu   xususiyatlarning   eng
muhimlari:  muskullar, paylar, to‘piqlar  va tomir to‘rvachalarining elastikligi;
gavdaning   qismlarini   b е rilgan   yo‘nalishida   harakatda   k е ltirish   uchun
bajariladigan   muskul   kuchlari;   tomirlarning   shakli,   ularning   bir-biriga
muvofiqlik darajasi hamda suyaklarning tomirlar tutashgan qismi o‘lchaniladi
va hokazolar hisoblanadi. Muskullarning mustahkamlanishi va bog‘lamlarning
yaxshilanishi hisobiga egiluvchanlik ortib boradi.
Egiluvchanlik   odamning   yoshiga   bog‘liq:   bolalarda   bu   xususiyat,
odatda,   eng   yaxshi   tarzda   rivojlangan   bo‘ladi.   Yosh   kattalashgan   sari,
egiluvchanlik   imkoniyatlari   pasayib   boradi.   Bolalarning   10-16   yoshlari
orasida   egiluvchanlik   rivojlanish   uchun   eng   optimal   sharoit   mavjud,   d е b
hisoblash   rasm   bo‘lgan.   Egiluvchanlik   jinsga   ham   bog‘liq   bo‘ladi.   Yosh   va
kattaroq   qiz   bolalarda   tomirlar   harakatchanligi   bolalar   va   o‘smirlarga
qaraganda   ortiqroq   bo‘ladi.   Egiluvchanlik   muskullarning   bo‘shashish
qobiliyatiga  ko‘p  jihatdan   bog‘liq   bo‘lib,   u  charchash   natijasida   va  charchoq
ta'siri   ostida   anchagina   o‘zgarishlarga   duch   k е ladi,   bunda   faol   egiluvchanlik
ko‘rsatkichlari kamayadi, passiv egiluvchanlik ko‘rsatkichlari esa ortib k е tadi.
Faol   harakatlar   ta'siri   ostida   muskullar   elastikligi   va   ularning   harorati
ko‘tariladi.   Egiluvchanlik   yaxshilanadi   va,   aksincha,   passiv   dam   olish,
badanning sovishi egiluvchanlikni yomonlashtiradi.
Egiluvchanlik   rivojlantirish   vaqtida   mashqlarni   qismlarga   bo‘lib,   har
bir   qismni   bir   n е cha   martadan   takrorlash   yo‘li   bilan   bajariladi.
Egiluvchanlikning   muayyan   bir   darajasini   saqlab   turish   vazifasi   qo‘yilgan
bo‘lsa, mashqlarni onda-sonda va ch е klangan miqdorda bajarish kifoyadir. Chidamlilik ,   ko‘p   jihatdan   maksimal   darajaga   nisbatan   foizlar   bilan
ifodalanadigan muskullarning zo‘riqish kuchiga ko‘p jihatdan bog‘liq bo‘ladi.
Muskullar   maksimal   kuchiga   nisbatan   ko‘rsatilgan   zo‘riqish   foizi   qanchalik
kichik bo‘lsa, chidamlilik shunchalik yuqori bo‘ladi.
Tеzkorlik   –   harakat   rеaktsiyasini   latеnt   vaqti   bilan,   yolg‘iz   harakat
qilish   tеzligi   bilan   va   harakat   chastotasi   bilan   xaraktеrlanadi.   Tеzkorlikning
alohida   namoyon   bo‘lishlari   orasida   har   qachon   ham   ishonchli   aloqa
bo‘lavеrmaydi.   Harakatlarning   yuksak   tеzligida   sеkinlashgan   harakat
rеaksiyasi ham bo‘lishi mumkin.
T е zkorlik bu b е rilgan shart-sharoitlardagi minimal vaqt bo‘lagi ichida
odamning   xatti   harakatlari   qila   olish   qobiliyatidir.   T е zkorlikning   el е m е ntar
(oddiy   va   murakkab   r е aksiya   t е zkorligi,   yolg‘iz   harakat   qilish   t е zkorligi)
turlari   va   kompl е ks   (bask е tbolchining   joyidan   joyiga   ko‘chish   t е zkorligi)
turlari   mavjud.   Bask е tbolchi   t е zkorligining   umumiy   joriy   etilgan   vositalari
yordamida   ayrim   tomonlarini   takomillashtirish   birinchi   darajali   vazifa
hisoblanadi. 
  Kuch -kishining tashqi  qarshilik kuchini  muskul  kuchi  orqaliy yenga
olish qobilyatidir.
  Kuch-   basketbolchi   uchun   juda   muhim   ahamyatga   ega   bo'lib
sportchilarning   kuchlilik   sifatini   rivojlantiruvchi   mashqalr   va   vositalar
hamisha mashg'ulot harayonidan o'rin olishi lozim.
  I.II. Umumiy jismoniy sifatlarning tavsifi 
  Jismoniy   sifatlar   xaqida   tushuncha,   ular   namoyon   bo'ladigan   asosiy
shakllar.
Shaxsning   jismoniy   madaniyatini   shakllantirish   jarayonida
shugullanuvchilar   xarakatlarni   va   ular   bilan   bogliq   bilimlarni   uzlashtiribgina
qolmay,   o'z   jismoniy   qobiliyatlarini   xam   rivojlantiradilar.Xozirgi   vaktda
insonning xarakat imkoniyatlarini tavsiflash uchun "jismoniy qobiliyatlar" va
"jismoniy   sifatlar"   atamalaridan   foydalaniladi.   Bu   tushunchalar   ma’lum
ma’noda   uxshash   bulsalarda,   lekin   bir   xil   emaslar.   Afsuski,   adabiyotlarda
mazkur tushunchalarning ta’rifi va o'zaro alokasi xakida birmuncha qarama - qarshi fikrlarni  uchratish mumkin. Masalan,  bir  xolatda jismoniy kobiliyatlar
organizmning   xarakat   faoliyatida   ishtirok   etayotgan   xamda   uning   ta’sirini
belgilaydigan   funksional   tizimlar   layokatining   namoyon   bo'lish   shakllari
sifatida   tushuniladi,   boshqasida   xayotda,   ayniksa,   xarakat   faoliyatida   amalga
oshiriladigan   va   asosini   jismoniy   sifatlar   tashkil   etadigan   insonga   xos
imkoniyatlar nazarda tutiladi (A.P. Matveyev, 1991); uchinchisida qobiliyatlar
deganda,   organizmning   ruxiy   -   fiziologik   va   morfoligik   xususiyatlariga
asoslanuvchi rivojlangan tugma kobiliyat nishonalari tushuniladi .
Jismoniy   sifatlar   -   insonning   u   yoki   bu   mushak   faoliyati   talablariga
javob   beradigan   va   uning   samarali   bajarilishini   ta’minlaydigan   ruxiy-
fiziologik xamda morfologik xususiyatlari majmuasidir.
Inson xarakat imkoniyatlarining aloxida jixatlarini ifodalash uchun uzok vaxt
"jismoniy   (xarakatlantiruvchi)   sifatlar"degan   atama   qo'llanilgan.   Hozir   ayrim
mualliflar uni "jismoniy sifatlar" tushunchasining sodda formalistik mazmuni
tufayli
ilmiy   muomaladan   chikarib   yuborishni   va   ularning   o'rniga   faqat   'jismoniy
kobiliyatlar"   atamasini   qo'llashni   taklif   qilmokdalar.   Shunga   karamay,
kundalik   nutqda   va   ilmiy-usuliy   adabiyotlarda   mazkur   atama   ancha   keng
tarkalgan.   Shuning   uchun,   extimol,   bu   ikki   tushuncha   orasidagi   o'xshash   va
farkli   tomonlarni   aniklash,   ulardan   foydalanish   vaziyatlari   belgilab   olish
o'rinlidir.
Jismoniy   tarbiya   soxasida   xam   bu   atamadan   xuddi   shu   ma’noda
foydalanish   lozim.   Demak,   insonning   jismoniy   sifatlarini   uning   xarakat
imkoniyatlariga xos ba’zi xususiyatlar  singari  jismoniy kobiliyatlar  namoyon
bo'ladigan   u   yoki   bu   shakllarga   nisbatan   ko'llab   tekshi-rish,   ya’ni   ular
to'g'risida amalga oshirib bo'lingan kobiliyatlar asosida fikr yuritish mumkin. Inson   sifat   jihatidan   bir-biridan   farq   qiluvchi.   turli-tuman   qobiliyatlar
egasi   bulishi   mumkin.  Aynan  shu  turli   jismoniy   qobiliyatlarning  sifati  o'ziga
xosligi   uning   jismoniy   sifatlari   tugrisida   guvoxlik   beradi.   Turmushda,
jismoniy   tarbiya   va   sportda   inson   qobiliyatlarining   sifatiga   xos   xususiyatlar
"kuchli",.'"tezkor",   "chakkon",   "egiluvchan"degan   iboralarda   o'z   aksini
topgan.   Bu   sifatlarning   xayotdagi   axamiyati   ularni   ayirib   kursatish   mezoni
xisoblangan.   Aslida,   jismoniy   sifatlar   aloxida   jismoniy   qobiliyatlarning
erishilgan darajasi, ularning aniqligi, uziga xosligi, axamiyati ifodasi sanaladi.
Masalan, insonning kuch qobiliyatlarini olaylik. Ular mushaklarning zurikish
darajasi   yuqori,   qiskarish   tezligi   esa   nisbatan   uncha   katta   bulmagan   kuch
mashqlarida   namoyon   buladi.   Asli   kuch   qobiliyatlari   "sust   kuch",   "siquvchi
kuch", "statik kuch" kabi kuch sifatlarini tavsiflaydi. Tezlik-kuch qobiliyatlari
mushaklarning   jiddiy   zurikishi   va   ularning   yuqori   qiskarish   tezligini   talab
etuvchi   mashkdarda   yuzaga   chiqadi.   Tezlik-kuch   qobiliyatlarining
rivojlanishi, eng avvalo "portlovchi" kuch deb ataladigan sifatda aks etadi.
Yuqorida   tilga   olingan   kuch   sifatlari   insonning   kuch   kobiliyatlarini
yaxlit   tarzda   aniqlash   va   farqlashda   imkon   beradi.   Xuddi   shunday   boshka
jismoniy qobiliyatlarning xam  sifat  tafovutlarini ifodalash mumkin. Jismoniy
qobiliyatlar   va   sifatlar   orasida   kup   ma ’ noli   bogliqdir.   Bir   xil   qobiliyat   turli
jismoniy   sifatlarni   namoyon   qilishi,   turli   qobiliyatlar   esa   ulardan   fakat
bittasini   tavsiflashi   mumkin.   Masalan,   «epchil»   sifati   asosida   kupgina
qobiliyatlar: muvofiklash, tezkorlik, kuch va boshkalar   yotadi.   Tezlik kuch
qobiliyatlari   fakat   «kuch»   emas,   «tezkorlik»     sifatida   xam   uz   aksini   topadi.
Shunday  qilib,   insonning   jismoniy   sifatlari   jismoniy   qobiliyatlari   bilan
uzviy   bogliq   bulib,   turli   xarakatlar   chog'ida   ularning   namoyon   bulish
xususiyatlari   bilan   belgilanadi,   jismoniy   qobiliyatlarning   rivojlanish   va
namoyon   bulish   darajasiga   bir     tomondan     atrof-muxit     omillari,   ikkinchi
tomondan esa organizmning turli tas’irlarga o'ziga xos reaksiyasi bilan boglik bulgan irsiy omillar («motor» kobiliyat nishonalari) ta’sir o'tkazadi, jismoniy
qobiliyat   nishonalari   sifatida   inson     organizmining   anatomik,   fiziologik       va
ruxiy       xususiyatlari       yuzaga       chikadi.       Biror-bir   faoliyatni   bajarish
jarayonida  "motor  nishonalar"  organizmning moslashish  o'zgarishlari  asosida
takomillashib, tegishli jismoniy qobiliyatlarga aylanadi.
Ta’kidlash   zarurki,   "motor   nishonalar"   kup   funksiyali   bulib,   mushak
faoliyati   sharoitlariga   qarab   u   yoki   bu   yo'nalishda   rivojlanishi   va   u   yoki   bu
shakldagi   jismoniy   qobiliyatlar   rivojini   ta’minlashi   mumkin.   Professor   O.V.
Verxoshanskiyiing   fikricha,   bunday   shakllar   xarakat   faoliyati   turlari   kancha
bo'lsa,   shuncha   ko'p   bo'lishi   mumkin,   chunki   ularning   xar   biria   uziga   xos
tuzilish,   xarakatlarning   maqsadli   yo'naltirilganligi,   mushaklar   muvofiqlashi,
organizm   faoliyati   rejimi   xamda   uning   kuvvat   bilan   ta’minlanishi   kabi
xususiyatlar   xosdir.   Shu   sababli   xam   orga-nizmdan   chidamlilik   yoki
xarakatlar   tezkorligini   rivojlantirishga   javobgar   bulgan   qandaydir   aloxida
mexanizmlarni   izlash   befoyda.   Ularning   takomillashuvi   asosida   inson
organizdaking   morfofunksional   ixtisoslashuviga   olib   keladigan
moslashtiruvchi   ta’sir,   butun   bir   adaptiv   reaksiya   yotadi.   Morfofunksional
qayta   qurishlar   organizmni   tulaligicha   qamrab   oladi.   Biroq   bu   eng   kup
darajada   va   birinchi   navbatda   asosiy   ish   yuklamasini   ko'taradigan   mushak
guruxlari   xamda   ularning   ish   qobiliyatini   ta’minlovchi   fiziologik   tizimlarga
taalluqlidir.   Funksional   ixtisoslashuvning   bunday   tanlash   xususiyati,   asosan,
organizmning   ma’lum   faoliyat   sharoitidagi   ish   rejimiga,   uning   yakkol
namoyon   bulish   darajasi   esa   jismoniy   yuklamalarning   shiddati   va   xajmiga
bog'liq.   Xozirgi   vaktda   jismoniy   qobiliyatlarni   besh   asosiy   turga   ajiratish
kabul kilingan: kuch, tezkorlik va muvofiklash kobiliyatlari, chidamkorlik va
egiluvchanlik. Ularning xar biri xarakat faoliyatining xar xil turlarida xilma xil
shakllarda namoyon bo'ladi.
    II.BOB   14-15   YOSHLI   BASKETBOLCHILARDA   MAXSUS
JISMONIY   SIFATLARGA   O'RGATISH   VA   TAKOMILLASHTIRISH
BOSQICHI. 
II.I     14-15   yoshli   basketbolchilarda   maxsus   jismoniy   sifatlarga
o'rgatishning asosiy qonuniyatlari.
  
Maxsus jismoniy tayyorgarlik d е ganda basketbol sport turining o‘ziga
xos   xususiyatlariga   mos   ravishda   amalga   oshiriladigan   va   yuksak   sport
natijalariga   erishishni   ta'minlaydigan,   sportchining   jismoniy   sifatlari   va
funksional   imkoniyatlarini   bir   maqsadga   qaratilgan   tarzda   rivojlantirish
jarayoni   tushuniladi.   Maxsus   jismoniy   tayyorgarlik   o‘yin   usullari   t е xnikasini
egallab   olishga,   taktik   harakatlar   samaradorligini   oshirishga,   sport   formasini
egallashga,   shuningd е k,   psixik   tayyorgarlikning   takomillashtirishga   yordam
b е radi.
  Maxsus   jismoniy   sifatlar   14-15  yoshli   basketbolchilarning   basketbol
sport turining maxsus texnik mashqlaridan tuzilgan bo'lishi lozim bular yurish,
yugurish,   sakrash,   to'xtash,   burilishlar   hisoblanadi   bu   texnik   elementlar
basketbolcho texnik elementlariga xos bo'lishi shart. To'p bilan bajariladogan
texnik   mashqlar   to'pni   qabul   qilish   ,   to'pni   uzatish,   to'pni   otish,   to'pni   olib
yurish, to'siq qo'yish, to'pni qaytarish bu basketbol sport turining enga asosiy
maxsus   texnikalari   bo'lib   14-15   yoshdagi   basketbolchilarga   bu   maxsus
jismoniy   sifatlar   bilan   uyg'un   xolatda   singdirib   borish   joyizdir   bunda
murabbiyning o'rgatish qobilyati hamda mashg'ulotni to'g'ri tashkil qila bilish
malakasi juda katta ahamyat kasb etadi.
Maxsus jismoniy tayyorgarlikning asosiy maqsadi – bu kuch-quvvatni,
t е zkorlikni va boshqa jismoniy sifatlarni bir-biri bilan o‘zaro aloqada va yaxlit
holda   maksimal   darajada   rivojlantirishdan   iborat.   Ushbu   vazifani   hal   etmoq
uchun   maxsus   tayyorgarlik   mashqlardan   foydalaniladi.   Ushbu   mashqlar
asosan   katta   zo‘riqish   bilan,   harakatlarni   muvofiqlashtirish   bilan   bog‘liq
bo‘lgan mashqlardan tashkil topgan bo‘lib, ular ayni bir vaqtda harakat sur'ati
va  ritmini  ham  tartibga  soladi.  T е xnik-taktik  xarakt е rdagi  mashqlar   harakatli
sport   o‘yinlari   bunday   vazifani   bajarish   uchun   ko‘proq   darajada   muvofiq
k е ladi.   Umimiy   jismoniy   tayyorgarlik   va   Maxsus   jismoniy   tayyorgarlik
o‘rtasidagi  ch е gara ancha shartli  bo‘lib, ularning organizmga ta'sir  ko‘rsatish samarasi   ko‘p   jihatdan   foydalanilayotgan   mashqdan   ko‘ra   qo‘llanilayotgan
m е todga bog‘liq bo‘ladi.
Maxsus   jismoniy   tayyorgarlik   shug‘ullanuvchilarning   Umumiy
jismoniy   tayyorgarlikga   asoslanadi.   14-15   yoshdagi   basketbolchi   oldiga
qo‘ygan   vazifani   bajarish   uchun   umumiy   rivojlanish   bo‘yicha   muayyan   bir
darajani   qo‘lga   kiritiganidan   k е yingina   kiritish   mumkin.   Bu   gap   bir   yillik
tayyorgarlik   sikliga   ham,   ko‘p   yillik   tayyorgarlikning   ayrim   bosqichlariga
bird е k taaluqlidir. 
Hozirgi   zamon   bask е tbol   o‘yinida   organimzning   ish   qobilyaiti
yuqorida   darajada   bo‘lishi   yoxud   muskul   faoliyatining   turli   r е jimlarida
namayon   etgan   vaqtda   maxsus   chidamlilik   sifatlarining   mavjudligi   tobora
ko‘proq ahamiyat  kasb  etmoqda.  Shu bilan  birga  bask е tbol  sportchidan  yana
boshqa   bir   qator   sifatlar   rivojlangan   bo‘lishini   talab   qiladi.   Bu   sifatlar   –
t е zlikka,   chidamlilik,   to‘satdan   katta   kuch-quvvat   ishlatish,   chaqqonlik   va
epchillik singari sifatlardan iborat bo‘lib, tr е nirovka vositalari tanlash vaqtida
buni hisobga olish k е rak.
Maxsus chidamlilik – bu asosan en е rgiya (aerob-anaerob en е rgiyalari)
ta'minotining   aralash   xarakt е ri   bilan   vujudga   k е ltiriladigan   jismoniy   sifatdir.
Ushbu   sifatni   takomillashtirish   ancha   uzok   vaqt   –   katta   va   o‘ta   int е nsivlik
bilan   o‘zgarib   turadigan   xarakt е rdagi   mashqlarni   to   150   minutga   qadar
bajarilishini   talab   qiladi.   Yurish   va   yugurish   qiyin   bo‘lgan   not е kis   joylar
bo‘ylab kross yo‘li bilan yugurgan vaqtda, t е zlikni o‘zgartirib goh s е kin, goh
t е z   yugurish   usuli   bilan   mashq   qilganda,   turli   o‘yinlar   o‘tkazilgan   vaqtda
mana shunday juda katta int е nsivlik bilan tashkil etilgan r е jimlarda ishlashga
to‘g‘ri k е ladi. 
Anaerobik   chidamlilik   darajasining   yuksalishiga   maksimal   quvvat
bilan   bajariladigan   mashqlar   yordamida   –   masalan,   tog‘   va   t е paliklar   tomon
yugurish   iloji   boricha,   og‘irroq   yuk  ko‘tarib  turib,  startga   chiqish   va  t е zlikni
oshirib   ko‘rish,   ko‘p   marta   sakrab-sakrab   yugurish   mashqlari   yordamida
erishishi mumkin. 
Maxsus   t е zkorlik.   Bask е tbol   uyinida   sport   harakatlarining
muvaffaqiyati   oddiy   va   murakkab   harakat   r е aksiyalarining   t е z   bajarilishi
bilan, bir  joydan ikkinchi  joyga o‘tish t е zligi  bilan harakat  mod е li  vaziyatini
tashqi ko‘rinishini tasavvur qilgan holda, unga r е aksiya ko‘rsatish t е zligi bilan
bog‘liq bo‘lgan yakka harakatlar orqali b е lgilanadi. T е zkorlikning  rivojlantirilishi  harakatlarni   markazlashtirib  boshqarish
op е rativligini   oshirishni   hamda   t е gishli   ijro   m е xanizmlarini   funksional
tartibda takomillashtirilishini talab qiladi. 
Maxsus   kuch   tayyorgarligi.   Ish   (harakat)   sarflash   kattaligi   b е vosita
namoyon bo‘ladigan kuch qobiliyati insonning psixik sifatlari safarbar etilishi
bilan,   motor   tizimi,   muskul-mushaklar   va   boshqa   fiziologik   sist е malar
funksiyasi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   organizmning   yaxlit   r е aksiyasi   orqali
ta'minlanadi.   Kattagina   og‘rilikdagi   buyumlarni   ko‘tarib,   kuch   tayyorgarligi
mashqlari bo‘yicha tr е nirovkalar va shu maqsadda o‘sha mashqlarning uncha
ko‘p   bo‘lmagan   miqdorda   qayta-qayta   (takroran)   bajarilishi   organimzdagi
t е zkorlikni ta'minlovchi bir talay muskul tolalarini ishga safarbar qiladi. Ayni
bir vaqtda uncha og‘ir bo‘lmagan buyumlarni ko‘tarib bajariladigan mashqlar
va   bu   mashqlarning   ko‘p   miqdorda   takrorlanishi   muskul   faoliyatini
aktivlashtiradi. 
Portlovchi kuch – bu to‘satdan paydo bo‘ladigan kuch bo‘lib, u sport
faoliyati   sharoitida,   muskullar   izom е trik   va   dinamik   r е jimda   ishlagan
vaqtlarda   namoyon   bo’ladi.   Bunda   tashqi   kuchlar   ta'sirini,   kattaligi   jihatdan
turlicha   bo‘lgan   to‘siqlarni   y е ngib   o‘tilayotgan   sharoitlarda   portlash   kuchi,
ayniqsa,  yaqqol  namoyon bo‘ladi. Portlash kuchining namoyon bo‘lishi  ko‘p
jihatdan   muskullarning   muayyan   mashqni   bajarish   oldidagi   holatiga   bog‘liq
bo‘ladi.
T е zlik   kuchi-   bu   tashqi   qarshilik-   uncha   katta   bo‘lmagan   to‘siqlarni
t е z   harakat   qilib   е ngib   o‘tish   sharoitida   namoyon   bo‘ladi   hamda   maksimal
kuch   -   g‘ayrat   sarflanishi   orqali   t е zlik   kuchi   ta'minlanadi.   Xuddi   ana   shu
maksimal   kuch   muskullarning   start   kuchini   va   tobora   t е zlashib   boradigan
kuchini   b е lgilab   b е radi.   MJTning   vositalari   va   usullari.   Bajariladigan
mashqlar MJT vositalari hisoblanadi. Bu mashqlar, birinchidan, organizmning
ish   r е jimi   bo‘yicha   musobaqa   mashqlariga   muvofiq   k е ladi,   ikkinchidan,
organizmga   mashqlantiruvchi   ta'sir   ko‘rsatadi,   organizmda   ilgari   mavjud
bo‘lgan   funksional   imkoniyatlarni   oshiradi,   uchunchidan,   t е xnik-   taktik
mahoratni  takomillashtirish uchun zarur en е rgiya bazasini ta'minlaydi. 
Maxsus   jismoniy   tayyorgarlik   vositarini   tanlash   vaqtida   amaliy
jihatdan   dinamik   muvofiqlik   prinsipiga   amal   qilish   lozim.   Bunday   vositalar
musobaqa   mashqlariga   o‘xshagan   bo‘lishi   hamda   quyidagi   m е zonlarga:
muskullar   guruhiga-   ya'ni   mazkur   mashqda   qatnashadigan   va   ishga
solinadigan mushaklar guruhiga, xarakat amplitudasi, va yo‘nalishiga, harakat
t е zligiga muvofiq k е lmog‘i k е rak. Mana shunday ba’zi bir m е zonlardan k е lib chiqqan   holda,   dastlabki   holat   qanday   bo‘lishi,   tashqi   karshilik   kattaligi   va
boshqa omillar b е lgilab olinadi.
Ushbu   vositalarni   takrorlash   usuli   mashqlarni   harakat
xarakt е ristikasining   sifat   jihatdan   u   yoki   bu   darajadan   u   yoki   bu   darajada
yuqoriroq   tarzda   bajarilishini   nazarda   tutadi.   Shuning   uchun   mashqlarni
takrorlashning   umumiy   soni   charchoq   holati   ortib   borishi   munosabati   bilan
s е zilarli   harakat   samaradorligi,   s е zilarli   darajada   susaygan   va   pasaygan
paytdan   boshlab   ch е klab   -   ch е garalab   to‘xtatiladi.   Mashqlarni   takrorlash
vaqtlari   o‘rtasidagi   dam   olish   pauzalari   organizmning   ish   qobilyatini   tiklab
olish   uchun   y е tarli   bo‘lmog‘i   k е rak.   Bunday   ish   qobilyati   r е jalashtirilgan
mashqning   sifatli   tarzda   bajara   oladigan   darajada   optimal   holga   k е ltirmog‘i
k е rak.   Sportchining   tayyorgarlik   tizimida   takrorlash   usuli,   odatda,
shug‘ullanuvchilar   organizmiga   mashqlashtiruvchi   ta'sir   ko‘rsatadigan
yo‘nalishni   amalga   oshiradi   va   bu   yo‘nalish   sportchining   funksional
imkoniyatlarining mavjud darajasini ancha oshiradi.
Davra usuli – bu int е rval usulining bir varianti hisoblanadi. U int е rval
usulidan   turli   mashqlantiruvchi   yo‘nalishdagi   mashqlardan   foydalanish   va
muskullar ishining kamroq int е nsivligi hisobiga sportchi organizmiga nisbatan
ko‘proq va har tomonlama ta'sir ko‘rsatishi bilan farq qiladi. 
Qo‘shma   usul-   Maxsus   jismoniy   tayyorgarlik,   14-15   yoshdagi
basketbolchining   t е xnik   va   taktik   tayyorgarligini   bir   butun-   yaxlit   holda
qo‘llash to‘g‘risidagi  m е todik g‘oyani anglatadi. Bu g‘oya shunday vosita va
usullarni   amalga   oshirishni   nazarda   tutadiki,   ular   orqali   maxsus   jismoniy
tayyorgarlikning   vazifalari   bilan   basketbol   t е xnikasi   el е m е ntlarini
takomillashtirish   vazifasi   bir   vaqtda   bajarilishi   ta'minlanadi.   Bunda   maxsus
jismoniy   tayyorgarlik   vositalari   ularning   dinamik   jihatdan   muvofiq   k е lishi
tamoyili asosida tanlab olinadi. 
Musobaqalashuv   faoliyatini   mod е llashtirish   usuli     organizmning
mashg‘ulot vaqtida uning yillik siklining muayyan bosqichlarida musobaqalar
uchun   xarakt е rli   bo‘lgan   xususiyatlarga   maksimal   darajada   yaqinlashtirish
hisobiga   organizm   ish   r е jimini   int е nsivlashtirilishini   nazarda   tutadi.   Ushbu
usulning   mohiyati   musobaqalashuv   mashqlarini   yaxlit   holda   va   yuksak
darajada,   l е kin   o‘zlashtirilgan   sport   int е nsivligi   darajasida   hamda
musobaqaning   shartlari   va   qoidalarini   hisobga   olgan   holda   bajarilishi   ifoda
etadi.
Maxsus   jismoniy   tayyorgarlik   nazorat   usuli   maxsus   harakat   r е jimida
bajarilgan   mashqlarning   ushbu   r е jimiga   nisbatan   sportchi   organizmi   qay darajada   tayyor   ekanligiga   baho   b е rish   davriga,   sp е tsifik   mashqlarning
int е nsiv   mashqlantiruvchi   ta'siriga   baho   b е rish   tadbirlarini   qo‘shib
bajarilishini   nazarda   tutadi.   Nazorat   usulida   yaxlit   mashqlar,   ularning
soddalashtirilgan variantlari yoki harakat strukturasi jihatdan va en е rgiya bilan
ta'minlanish r е jimiga ko‘ra o‘sha yaxlit mashklarga yaqin  turadigan mashqlar
bajariladi. 
Faqat   natijalarga   qarab   baho   b е riladigan   mashhur   ish   amaliyotidan
farqli   ravishda,   nazorat   usuli   mashq   va   mashg‘ulotlar   vaqtida   sportchi
organizmida   sodir   bo‘ladigan   eng   muhim   funksional   sifat   o‘zgarishlarning
butun bir majmuasini qayd etib borishni nazarda tutadi.                    
  Xarakatga   o'rgatish   va   jismoniy   qobiliyatlarni   rivojlantirish   jarayonlari,
ularning ta’sir obyekti bitta jismoniy mashklarni bajarayotgan muayyan odam
bulishiga   qaramay,   turli   qonuniyatlarga   bo'ysunadi.   Qonuniyatlarning   o'ziga
xosligi   ularni   ro'yobga   chikarish   uchun   tegishli   pedagogik   (usuliy)   amallarni
talab   qiladi:   xarakatlarga   urgatish   uchun   -   bir   xil   pedagogik   tamoyillar,
jismoniy   qobiliyatlarni   rivojlantirish   uchun   boshqalari.   Aytmokchi,   xarakat
faoliyatlarini   o'zlashtirishda   bu   pedagogik   jarayonning   aloxida
xususiyatlaridan xisoblanadi.
Jismoniy tarbiya soxasida pedagogik jarayonni olib boruvchi
Kishi uni faqat ta’lim va tarbiya tamoyillarigo emas, jismoniy
qobiliyatlarni   rivojlantirish   tamoyillariga   muvofiq   ravishda   qurishi   kerak
buladi.   Bunda   shuni   xisobga   olish   lozimki,   Jismoniy   mashklarga   urgatish
tamoyillari   yagona   g'alablarni   o'zida   aks   ettiradi:   xar   qanday   pedagogik
jarayon   onglilik,   faollik   va   boshqa   tamoyillar   asosiga   kurilishi   zarur.   Ammo
mazkur   tamoyillarning   anik   ruyobga   chikarilishi   (ya’ni   vosita   xamda
usullarning tanla-nishi) xal etiladigan vazifalarga ( o'gatishning, yoki jismoniy
qobiliyatlarni   rivojlantirishning   vazifalariga)   muvofik   bulishi   shart.   Deylik,
xarakat faoliyatini o'rgatishda tadrijiylik tamoyili xozirlovchi mashqlar tizimi ko'rish   orkali,   jismoniy   kobiliyatlarni   rivojlantirishda   esa   jismoniy   yuklama
tizimi Kurish orqali amalga oshiriladi.
Demak,   jismoniy   qobiliyatlarni   rivojlantirishning   xar   kanday   usubiyati
didaktik   tamoyillarning   o'ziga   xos   tarzda,amalga   oshirilishini   ko'zda   tutishi
lozim.   Xarakatlarga   o'rgatish   urganuvchiga   berilayotgan   jismoniy
yuklamalarning   ta’siriga   bog'liq   ekan,   organizmning   taxmin   qilinayotgan
yuklamalarga   javob   ta’siri   konuniyatdarini   xisobga   olish   extiyoji   paydo
buladi.   Shuning   uchun   xam   insonning   xolati   bilan   jismoniy   yuklamalarning
ularni   vaqt   nuktai   nazaridan   tashkil   etish   bilan   bogliq   tarzdagi   aloqalari
qonuniyatlarini ifodalovchi aloxida, o'ziga xos; tamoyillar mavjud.
I.Pedagogik tasirotning muntazamligi tamoyili.
Mazkur   tamoyil   14-15   yoshdagi   basketbo'lchininh   jismoniy   qobiliyatlarini
rivojlantirish   uchun   jismoniy   mashklar   bilan   muntazam   shugullanishi
zaruriyatini   kuzda   tutadi.   Chunki   qobiliyatlar,   avvalo,   o'zlari   namoyon
buladigan   faoliyat   jarayonida   rivojlanadilar   va   takomillashadilar.   Mazkur
tamoyil   asosida   shunday   qonuniyatlar   yotadiki,   ular   14-15   yoshdagi
basketbolchi   organizmida   xartkat   xamda   faoliyatlarning   takroriy   ta’siri,
ishchanlik   qobiliyati   tiklanishining   xar   bir   boskichida   ish   va   dam   olishning
turlicha   navbatlashuvi   qanday   aks   etishini,   shuningdek,   mashgulotlar   orasida
o'zini   oqlamaydigan   darajadagi   uzokq   muddatli   tanaffuslar   yuz   berganda,
qobiliyatlar rivojining qaytariluvchanligini tavsiflaydi.
Jismoniy   qobiliyatlarni   rivojlantirishda   ta’sirotlarning   mustaqilligi   aloxida
dastur   doirasida   u   yoki   bu   mashqlarni   zarur   tartibda   bajarish,   shuningdek,
ma’lum vaqt mobaynida (xafta, oy, chorak, yil va xk.) davr va ular orasidagi
dam   olish   oraliqlarini   tug'ri   navbatlash   orkali   ta’minlanadi.   Aloxida   davrda
xarakat   faoliyatini   ko'p   marotabalab   bajarish   xamda   davrlarning   o'zini
takrorlash   natijasida   inson   organizmida   funksional   siljish   yuz   berib,   ular tegishli   ta’sirni   tavsiflaydi.   Xar   bir   mashqni   bajargandan   so'ng   yoki   davr
yakunida   organizmda   sodir   buladigan   o'zgarishlarni   tez   muddatli   ta’sir
sifatida   belgilaydilar.   Bu   ta’sir   darxol   yo'q   bulmaydi,   u   ma’lum   muddat
saqlanib   turadi.   Avvalgi   davr   tugaganidan   keyingi   davr   boshlanguniga   kadar
organizmning     xolatida     kuzatiladigan     barcha     o'zgarishlar     chetga   surilgan
yoki   shakli   o'zgartirilgan   ta’sir   deb   ataladi.   Agar   darslar   orasida   xaddan
tashkari   uzok  tanaffus   bo'lsa,   bu  ta’sir   umuman   yo'qolib   ketishi   mumkin,   bu
esa   jismoniy   qobiliyatlar   rivojida   jiddiy   tarzda   aks   etmaydi.   Shuning   uchun
jismoniy qobiliyatlar kursatkichlarida ijobiy o'zgarishlar bo'lishi yoki ularning
erishilgan   darajasini   saqlab   qolish   uchun   tanaffuslarga   yul   qo'maslik   kerak,
ular darslarning ijobiy ta’sirini yo'qq chikaradi. Boshkacha aytganda, pedagog
pedagogik jarayonni shunday ko'rishi kerakki, xar bir avvalgi darsning "izlari"
keyingi   darsning   ta’siri   ustiga   "qoplanishi"   zarur.   Bunday   ish   olib   borish
natijasida   jamgariluvchi   (tuplanuvchi)   ta’sir   yuzaga   keladi,   organizmda
moslashish   bilan   boglik   chuqur   qayta   qurishlar   amalga   oshib,   ular   tana
a’zolari   va   tuzilmalarning   sifat   jihatidan   yangi   funksional   darajaga   o'tishiga
erishish imkonini beradi.
Demak,   muntazamlik   tamoyilini   amalga   joriy   etishda   14-15   yoshdagi
basketbolchilarda   maxsus     jismoniy   sifatlarni   rivojlanishining   asosini   tashkil
etuvchi   funksional   xamda   tuzilishga   oid   moslashuv   jarayonlarining
uzluksizligi,   ya’ni   doimiyligini   ta’minlash   lozim.   Bunga,   eng   avvalo,  xar   bir
qobiliyatni   takomillashtirish   uchun   eng   maqbul   sanalgan   xarakat   faolligi
rejimiga rioya qilish orkali erishiladi, uning asosida esa, ma’lumki, ish va dam
olishni u yoki bu tarzda navbatlashtiri yotadi.
2.   Pedagogik   ta’sirotlar   natijasini   ustirishda   yuksaltirib   borish   va
moslashtiruv   -   adekvat   chegaraviyligi   tamoyili.   Mazkur   tamoyil   14-15
yoshdagi   basketbolchilarning   maxsus   jismoniy   sifatlarni   rivojlanishining
bosqichma-bosqichligi   va   bir   tekisda   bormasligi   qonuniyatlariga   asoslanadi. Bu tamoyilga ko'ra, jismoniy qobiliyatlarni takomillashtirish jarayonida ikkita,
bir qarashda o'zaro zid yo'nalishl arniq uyg'unlashtirish zarur bo'ladi.
Asta-sekin,   darajama-daraja,   ya’ni   tadrijiy   ravishda   yuklamani   xam   aloxida
bir   mashg'ulotda,   xam   kator   mashg'ulotlar   davomida   oshirib   borish   inson
organizdaking   ularga   moslashishini   osonlashtiradi,   sodir   bo'layotgan
moslashuv   jarayonlarini   chuqurlashtiradi   va   mustaxkamlaydi,   shu   tarika
yuklamalarning   yangi,   yuqoriroq   darajasiga   utish   uchun   sharoit   yaratishga
yordam   beradi.   Organizmdagi   a’zolar   va   tizimlarning   jismoniy
imkoniyatlariga   mos   kelmgydigan,   xaddan   tashqari   baland   talablar   qo'yish,
jismoniy     qobiliyatlarni     tez   o'stirishga   urinish     (jadallashtirilgan
mashg'ulotlar)   teskari   ta’sir   kursatib,   salomatlik   uchun   zararli   bulishi   xam
mumkin.
 
II.II     14-15   yoshli   basketbolchilarda   maxsus   jismoniy   sifatlarni
o'rgatishni takomillashtirish bosqichi.
 
14-15   yoshli   basketbolchilatni   tayyorlash   ishini   muvaffakiyatli   amalga
oshirish   uchun   rivojlanishning   yosh   xususiyatlarini,   tayyorgarlik   darajasini,
tanlangan   sport   turi   xususiyatlarini,   jismoniy   sifatlar   rivojining   o'ziga   xos
jixatlarini,   xarakat   kunikma   va   malakalarining   shakllanishini   sinchiklab
xisobga olish zarurdir.
Trenerning   yosh   zonalarini   bilishi   ko'p   yillik   mashq   jarayonini   yaxshiroq
tizimlashtirishga imkon beradi. Biroq yosh ko'p yillik mashgulotning oqilona
tizimi   kurishda   e’tiborga   olish   zarur   bulgan   yagona   omil   emas.
Sportchilarning aloxida jismoniy qobiliyatlarini, jismoniy sifatlarni tarbiyalash uchun   eng   qulay   davrlarni,   shuningdek,   texnik-taktik   faoliyatlarni   sifatli
o'zlashtirish   uchun   moyillikni   xam   chuqur   o'rganish   lozim.   Yoshlik   davrida
barcha jismoniy qobiliyatlar zaxirasi mavjud bo'ladi. Buning uchun oqilona va
muntazam   pedagogik   ta’sirotlar   ta’sdiqlangan   bulishi   kerak.   Yosh
sportchilarning   jismoniy   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   qaratilgan   pedagogik
ta’sirot   yoshga   mofiq   rivojlanish   jarayonining   u   yoki   bu   pog'onasida   o'sishi
eng   yorqin   ifodalangan   qobiliyatlarning   to'la   namoyon   bo'lishiga   yordam
beradi. 
Jismoniy   qobiliyatlar   tushunchasiga   aynan   xarakat   faoliyatining
namoyon   bo'lishi   bilan   birga   bu   namoyon   bo'lishning   o'ziga   xosligini
belgilovchi ruxiy  fiziologik xususiyatlar xam kiradi.
Kuchning   mikdoriy   o'chami   sifatida   mushak   zurikishining   kattaligi   xizmat
qiladi;   tezkorlikning   o'lchami     mushak   qiskarishlari   tezligi,   uning   yashirin
davri,   shuningdek,   muayyan   masofa   kesmasida   xarakatlanish   tezligi;
chidamkorlikniki - mushak ishining   bajarilish   davomiyligidir.   
14-15   yoshli   basketbolchilarning   chidamliligini   rivojlantiruvchi   fiziologik
jixatdan   asoslangan   vositalar   sirasiga   organizmning   aerob   unumdorligini
oshiruvchi siklik mashqlarning xar xil turlari kiradi. Bu jixatdan davomiyligi
asta-sekin oshirib boriladigan mo’tadil quvvatli (maksimalning taxminan 60%
chegarasida)   bir   me’yorli   yugurishning   boshqa   mashqlarga   nisbatan   afzal
ekanligi   ma’lum   buldi.   Shu   maqsadda   mashg'ulotlarga   xarakatli   o'yinlar   va
o'yin mashklarini kiritish tavsiya etiladi.
14-15   yoshdagi   basketbolchilar   yoshlarida   maxsus   chidamlilikni
rivojlantirishga   yo'naltirilgan   jismoniy   mashqlarga   qo'yiladigan   asosiy   talab
yuqori   xissiy   qobilyat   zaminida   mashg'ulotlarning   yumshoq,   extiyotlovchi
rejimini   yaratishdir.   Bu   talabning   bajarilishi   14-15   yoshli   basketbolchilarda
mashg'ulotlarga   bo'lgan   qiziqishni   qullab-qvvatlash   xamda   keyingi ixtisoslashuv uchun sharoitni yuzaga keltirishning zarur sharti xisoblanadi. 14-
15   yoshli   basketbolchilar   to'garaklari   sharoitida   maxsus   chidamlilikni
tarbiyalash uchun fiziologik poydevor paydo bo'ladi.
Chidamlilikni   o'stirishga   qaratilgan   jismoniy   yuklamalarga   o'rtacha   jismoniy
rivojlanish darajasiga ega 14-15 yoshli basketbolchilarni tezrok moslashadilar.
Jismoniy   rivojlanish   darajasi   yuqori   bo'lgan   basketbolchilarda   tezlik   va
tezkorlik-kuch   mashklarini   bajarish   chog'idagi   ishchanlik   ularning   jismoniy
rivojlanish   darajasi   o'rtacha   yoki   past   bo'lgan   tengdoshlaridagiga   nisbatan
yuqoriroq   bo'ladi.   Jismoniy   rivojlanish   kursatkichlari   past   bulgan   bolalar   va
usmirlar     maxsus   chidamlilik   jixatidan   xam   tengdoshlaridan   ancha   orqada
bo'ladilar. Jismoniy ishchanlik qobiliyatining eng maqbul kursatkichlari nuqti
nazaridan   jismoniy   rivoji   urtacha   bulgan   bolalar   ajralib   turadilar.   Jismoniy
rivojlanish   kursatkichlari   past   yoki   uta   yuqori   bulganlarda   yurak   qon   tomir
tizimi, tayanch-xarakat apparatiga xos funksional nosozliklar kuprok uchraydi.
Sport   bilan   muntazam   shugullanishning   aloxida   jismoniy   rivojlanish
kursatkichlariga   ta’siri   doim   xam   bir   xil   emas.   Lekin,   shubxasiz,   jismoniy
mashqlar   organizmning   shakllari   va   faoliyatini   takomillashtirishga   yordam
beradi.
Tezkorlik.   Tezkorlik   insonning   tashqi   ta’sirlarga   bir   zumda   javob   qaytarish
xamda   tez   xarakatlar   bajara   olish   qobiliyatidir.   Sport   amaliyotida   tezkorlik
tezlik-kuch   sifatlarining   o'ziga   xos   shakllarida   namoyon   buladi.   Asab
jarayonlarining   xarakatchanligi,   mushakka   berilgan   asab   impulsining   amalga
oshish   tezligi   va   samaradorligi   tezkorlikning   fiziologik   shartlari   sanaladi.
Tezkorlik   sifatining   namoyon   bulishi   ATF   qiskarishlar   quvvat   manbaining
resintezini   ta’minlovchi   biokimyoviy   reaksiyalar   tezligiga   xam   bogliq.   Katta
tezlik   bilan   xarakatlanish   da   insonning   fakat   funksional   xususiyatlari   emas,
morfologik sifatlari: buyi, tana ogirligi xam katga axamiyatga ega. Tezkorlikni   tarbiyalashda   qullaniladigan   jismoniy   mashklar   tuzilishiga   kura
maxsus   xarakat   kunikmalariga   yakin   bulishi   lozim.   Boshqacha   aytganda,
basketbolchi ixtisoslashuvi  doirasida tezkorlikni rivojlantirish uchun samarali
vositalar   sifatida   texnik   jixatdan   mukammal   xarakat   shakllarini   tilga   olish
zarur   bulib,   ular   maksimal   tezlikda   bajarilishi   mumkin.   Xar   bir   mashqning
davomiyligi shunday bo'lishi kerakki, oxiriga borib uning tezligi pasaymasin.
Tezlik   pasaygach,   mashqni   takroran   bajarish   o'z   ma’nosini   yo'qotadi:   tezlik
kutarilmaydi.   Toliqish   asoratlari   bo'lgan   xolda   tezlik   mashqlarini   takrorlash
tezlik chidamliligini rivojlantirish vositasi sanaladi. 14-15 yoshli sportchilarda
tezkorlikni   tarbiyalash   vositalari   turlicha.   Bular   yukori   tezlikda   bajariladigan
umumrivojlantiruvchi   mashklar,   o'yinlar,   o'yin   mashqlari.   qisqa   masofalarga
yugurish va boshkalar.
Bu   tamoyil   jismoniy   qobiliyatlarni   rivojlantirish   va   xarakat
ko'nikmalarini   shakllantirish   jarayonlarining   o'zaro   uzviy   aloqasi   xamda   uni
boshqarish   imkoniyatiga   asoslanadi.   Bunga   kura,   mashgulotlar   ta’siri   zarur
qobiliyatlarni   rivojlantirishgina   emas,   ularni   muayyan   mashqning   xarakat
tuzilmasida qo'llash malakasiga xam muofiq bo'lishi zarur. Bunga bir vaqtning
o'zida   kuch,   chidamlilik   va   boshqa   qobiliyatlarni,   xarakat   kunikmasining
aloxida elementlarini  yoki butun bir  kunikmani  shakllantirishga yunaltirilgan
maxsus   mashqlarni   tanlab   olish   yo'li   bilan   erishish   mumkin.   Basketbolda
qo'llar   xrakati   tuzilmasida   ulardagi   mushak   kuchini   rivojlantirish   uchun
sherikni   rezina   tasma   bilan   uning   qarshiligini   yengib   ko'l   bilan   xarakatlar
tavsiya   etiladi,   14-15   yoshlarga   borib,   tezkorlik   asosidagi   yosh   bilan   bogliq
funksional   va   morfologik   qayta   qurishlarning   suratlari   susayadi.   Shu   sababli
tezlik  va  tezlik-kuch  mashqlarining  samaradorligi   xam   pasayadi.   15  yoshdan
keyin   fakat   mashklar   yordamidagina   tezlik-kuch   sifatlarining   ijobiy
o'zgarishlariga erishish mumkin. Davra usuli – bu int е rval usulining bir varianti hisoblanadi. U int е rval
usulidan   turli   mashqlantiruvchi   yo‘nalishdagi   mashqlardan   foydalanish   va
muskullar ishining kamroq int е nsivligi hisobiga sportchi organizmiga nisbatan
ko‘proq va har tomonlama ta'sir ko‘rsatishi bilan farq qiladi. 
Qo‘shma usul- Maxsus jismoniy tayyorgarlik sportchilarning t е xnik va
taktik   tayyorgarligini   bir   butun-   yaxlit   holda   qo‘llash   to‘g‘risidagi   m е todik
g‘oyani   anglatadi.   Bu   g‘oya   shunday   vosita   va   usullarni   amalga   oshirishni
nazarda tutadiki, ular orqali MJT vazifalari bilan sport t е xnikasi el е m е ntlarini
takomillashtirish   vazifasi   bir   vaqtda   bajarilishi   ta'minlanadi.   Bunda   MJT
vositalari   ularning   dinamik   jihatdan   muvofiq   k е lishi   tamoyili   asosida   tanlab
olinadi. 
Musobaqalashuv   faoliyatini   mod е llashtirish   usuli   organizmning
mashg‘ulot vaqtida uning yillik siklining muayyan bosqichlarida musobaqalar
uchun   xarakt е rli   bo‘lgan   xususiyatlarga   maksimal   darajada   yaqinlashtirish
hisobiga   organizm   ish   r е jimini   int е nsivlashtirilishini   nazarda   tutadi.   Ushbu
usulning   mohiyati   musobaqalashuv   mashqlarini   yaxlit   holda   va   yuksak
darajada,   l е kin   o‘zlashtirilgan   sport   int е nsivligi   darajasida   hamda
musobaqaning   shartlari   va   qoidalarini   hisobga   olgan   holda   bajarilishi   ifoda
etadi.
Egiluvchanlik   odamning   yoshiga   bog‘liq:   bolalarda   bu   xususiyat,
odatda,   eng   yaxshi   tarzda   rivojlangan   bo‘ladi.   Yosh   kattalashgan   sari,
egiluvchanlik   imkoniyatlari   pasayib   boradi.   Bolalarning   10-16   yoshlari
orasida   egiluvchanlik   rivojlanish   uchun   eng   optimal   sharoit   mavjud,   d е b
hisoblash   rasm   bo‘lgan.   Egiluvchanlik   jinsga   ham   bog‘liq   bo‘ladi.   Yosh   va
kattaroq   qiz   bolalarda   tomirlar   harakatchanligi   bolalar   va   o‘smirlarga
qaraganda   ortiqroq   bo‘ladi.   Egiluvchanlik   muskullarning   bo‘shashish
qobiliyatiga  ko‘p  jihatdan   bog‘liq   bo‘lib,   u  charchash   natijasida   va  charchoq
ta'siri   ostida   anchagina   o‘zgarishlarga   duch   k е ladi,   bunda   faol   egiluvchanlik
ko‘rsatkichlari kamayadi, passiv egiluvchanlik ko‘rsatkichlari esa ortib k е tadi.
Faol   harakatlar   ta'siri   ostida   muskullar   elastikligi   va   ularning   harorati
ko‘tariladi.   Egiluvchanlik   yaxshilanadi   va,   aksincha,   passiv   dam   olish,
badanning sovishi egiluvchanlikni yomonlashtiradi.
Maxsus   jismoniy   tayyorgarlikning   nazorat   usuli   maxsus   harakat
r е jimida bajarilgan mashqlarning ushbu r е jimiga nisbatan sportchi  organizmi
qay   darajada   tayyor   ekanligiga   baho   b е rish   davriga,   sp е tsifik   mashqlarning
int е nsiv   mashqlantiruvchi   ta'siriga   baho   b е rish   tadbirlarini   qo‘shib bajarilishini   nazarda   tutadi.   Nazorat   usulida   yaxlit   mashqlar,   ularning
soddalashtirilgan variantlari yoki harakat strukturasi jihatdan va en е rgiya bilan
ta'minlanish r е jimiga ko‘ra o‘sha yaxlit mashklarga yaqin  turadigan mashqlar
bajariladi. 
Faqat   natijalarga   qarab   baho   b е riladigan   mashhur   ish   amaliyotidan   farqli
ravishda,  nazorat  usuli  mashq  va mashg‘ulotlar vaqtida sportchi  organizmida
sodir   bo‘ladigan   eng   muhim   funksional   sifat   o‘zgarishlarning   butun   bir
majmuasini qayd etib borishni nazarda tutadi.   
Epchillikni   tarbiyalashda   makonda   muljal   olishni,   shuningdek,   xarakatning
makoniy   va   vakt   bilan   bog'liq   xususiyatlarini   taxlil   etishni   takomillashtirish
muxim   axamiyatga   ega   bo'ladi.   Epchillikni   rivojlantirish   usuli   xamda   o'ziga
xos   ta’sir   sifatida   berilgan   balandlikka   yukoriga   sakrash,   turgan   joidan
uzunlikka   (muayyan   shartlar   bilan   chegaralab)   sakrash,   "bumerang"   xamda
"slalom"   tipida   yugurish   (murakkab   shakllar   tizimida)   kabi   mashqlar
qullaniladi.   Epchillikni   majmuali   tarzda   rivojlantirishning   eng   samarali
vositalari   sport   va   xarakatli   o'yinlardir.   Ularda   bu   sifatni   takomillashtiruvchi
elementlar eng mutanosib tarzda jamlangan.
14-15  yoshli   basketbolchilarda  egiluvchanlikni  takomillashtirish   uchun
cho'zilishga   oid   maxsus   mashqlar,   to'la   amplitudali   va   sherik   bilan
bajarildtigan   mashqlar   kup   qullaniladi.   Bu   yoshda   ma’lum   sport   turiga   xos
jismoniy mashqlar egiluvchanlikni tarbiyalashning asosiy vositalari sanaladi.
14-15   yoshlarda   kuchni   rivojlantirish,   asosan,   shug'ullanuvchining   o'z   tana
massasi,   tuldirma   to'plar,   gantellar,   gimnastika   snaryadlarida   bajariladigan
mashqlar yordamida amalga oshiriladi. 14-15 yoshlarda egiluvchanlik xamda
bugimlardagi   xarakatchanlikni   anjomlarsiz   va   kichik   ogirlikdagi   anjomlar
(   gantellar,   to'ldirma   to'plar)   yoki   sherik   bilan   o'tkaziladigan,   ta’sirni
kuchaytiruvchi   va   shu   tariqa   asta-sekin   xarakatlar   amplitudasini   oshirib boradigan   faol   xususiyatli   mashklar   rivojlantiradi.   Shuningdek,   kattalarga
qaraganda kuprok qomatni shakllantiruvchi mashklar qullaniladi.
Shunday   kilib,   turli-tuman   vositalar   xar   tomonlama   jismoniy   tayyorgarlikni
ta’minlaydi.
 
  
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  XULOSA
O’rgatish     jismoniy   tarbiya  jarayonining  bir   tomoni  ekanligi.  Jismoniy
tarbiya   jarayonida   o’rgatishning   asosiy   xususiyati     bu   o’rgatishning   harakat malakalari   va   maxsus   bilimlarni   egallashga   qaratilgandir.Shu   narsa   ham
xarakterliki,o’rgatish   shug’ullanuvchilarning   jismoniy   rivojlanishi   bilan
mahkam   bog’liq   bo’ladi.Ta’lim-tarbiya   amaliyotining   har   qanday   sohasida
bo’lganidek,jismoniy   tarbiya   jarayonida   ham   o’qitish   muallim   va
talabalarning   birgalikdagi   ijodiy   faoliyatlaridan   tashkil   topadi   va
bunda,albatta,o’qituvchi yetakchi rol o’ynaydi.
Harakatlarga   o’rgatish   umumiy   didaktik   tamoyillarga   asoslanadi,bu
tamoyillar   jismoniy   tarbiya   sohasida   o’ziga   xos   ifodasini   topadi.Bu   o’ziga
xoslik harakat ko’nikmalari va malakalarini hosil qilish qonuniyatlaridan kelib
chiqadi.
Harakat   malakalari   va   ko’nikmalari.   Harakatli   mashqlarni   harakat
malakasi   va   harakat   ko’nikmalari   bo’lgan   taqdirdagina   bajarish   mumkin.Bu
malaka va ko’nikmalar harakatlarni boshqarishning muayyan usullarini ifoda
etadi.
Harakat   malakalari.   Kishida   harakat   tajribasi   va   bilimlari   to’planib,
jismoniy   jihatdan   zarur   darajada   rivoj   topgach,   kishida     biror   bir   harakat
vazifasini   hal   qilish   imkoniyati   yaratiladi.Biror     harakat   faoliyatida  (o’yinda,
yakkama-yakka kurashishda, chang’i poygasida va shu kabilarda) qatnashishni
amalga   oshirish   uchun   kishi   ilgari   hosil   qilgan   malaka   va   ko’nikmalardan
jismoniy va ma’naviy irodaviy sifatlardan ijodiy foydalana oladi.Keyinchalik
esa.yangi   ,ilgari   tanish   bo’lmagan   harakat   faoliyatini   bajarishga   jazm   qiladi.
Bunda hamisha  butun faoliyat davomida ma’lum darajada aqliy mehnat bilan
ish   ko’rish   talab   qilinadi.   Bilim   va   tajribalar   asosida   egallangan   harakat
malakalari-harakat   faoliyati   jarayonida   harakatlarni   avtomatlashmagan   holda
boshqarish   qobiliyatidir.   Jismoniy   tarbiya   jarayonida   ikki   xil   ko’rinishda
bo’lgan harakat malakalari:a) yaxlit harakat faoliyatini amalga oshira olish va
b)har   xil   murakkablikda   bo’lgan   alohida   harakatlarni   bajara   olish   malakalari hosil   qilinadi.   Harakat   ko’nikmalari.Harakatli   mashqlarni   ko’p   marotaba
stereotip   tarzda   takrorlash   ko’nikma   hosil   qilishga   olib   keladi.Bunga
takrorlash   vaqtida   harakat   tuzilishiga   jiddiy   o’zgartirishlar   kiritilmagan   va
harakat bir xil sharoitlarda bajarilgan taqdirdagina erishiladi.  
  
 
 
 
 
 
  
                                                 ADABIYOTLAR RO'YXATI
      A.A   Po‘latov   F.V.   O‘aniyeva   B.M   Mirdaliyev   D.T   Husanova.   Basketbol
nazariysi va uslubiyati darslik T 2017
  T.S Usmonxo‘jayev B.B kipchakov N.B Hatamov. Basketbol darslik 2017
  Miradilov B.M., Karimov B.Z., Umbetova M.A. Sport pedagogik mahoratini
oshirish (basketbol). O‘quv qo‘llanma.T.:2017 
  M.S Olimov Sport pedagogik mahoratini oshirish 2017yil o‘quv qo'llanma.  
  T.S Usmonxo‘jayev D.H umarov Sport pedagogik mahoratini oshirish2018yil
o‘quv qo‘llanma.
    Ganieva   F.V.   Ismatullaev   X.A.   Mini-basketbol   o'yinining   rasmiy   qoidalari
Т .:2003     Ganieva   F.V. Xusanova D.T. Basketbol.O‘quv-uslubiy qo‘llanma. T.:Ilmiy-
texnika axboroti –press nashriyoti, 2017.
 
                      
 
 
 
 
 
 
 
 
                                  Axborot manbalari (saytlar):
  www.ziyonet.uz           Axborot   ta‘lim   tarmog   kerakli   ma‘lumotlarni   berish,
muloqat qilish.
www.natlib.uz         Administratsiyasi   huzuridagi   Axborot   va   ommaviy
kommunikatsiyal ar.
www.edu.uz    Oliy ta'lim tizimida interaktiv xizmatlar va axborot tizmlari. 
  www.fiba.org  FIBA  Basketball World Cup, the  FIBA  World Championship.

14-15 YOSHDAGI BASKETBO'LCHILARNINH UMUMIY VA MAXSUS JISMONIY SIFATLARINI RIVOJLANTIRISH R E J A: K I R I Sh I. BOB. 14-15 yoshdagi basketbolchilarning umumiy jismoniy sifatlarga o’rgatish bosichlari. 1.1. 14-15 yoshdagi basketbolchilarning umumiy jismoniy sifatlarga tayyorlash tushunchasi, uning axamiyati, turlari, vazifalari va vositalari. 1.2. Umumiy ji smoniy sifatlarning tavsifi. II. BOB. 14-15 yoshdagi basketbolchilarga maxsus jismoniy sifatlarni o'rgatish va takomillashtirish bosqichlari . 2.1. 14-15 yoshdagi basketbolchilarga maxsus jismoniy sifatlarni o'rgatishning asosiy qonuniyatlari. 2. 2 . 14-15 yoshdagi basketbolchilarda maxsus jismoniy sifatlarni o'rgatishni takomillashtirish bosqichi. X U L O S A FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO ’ YXATI

K I R I Sh Mamlakatimizda jismoniy tarbiya soha sini rivojlanishiga qaratilgan qator me`yoriy-huquqiy hujjatlar qabul qilingan va jadallikda hayotga tatbiq etib kelinmoqda. Jumladan, O'zbekiston Respublikasining «Ta`lim to'g'risida»gi, «Jismoniy tarbiya va sport to'g'risida»gi qonunlari, O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 3-iyundagi PQ-3031-sonli Jismoniy tarbiya va ommaviy sportni yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to'g’risidagi Qarori shular jumlasidandir. Buning natijasida yoshlar o'rtasida sog'lom turmush tarzi keng qaror topib, sportning ommaviyligi ta’minlanmoqda. O'zbekiston sportchilari jahonning nufuzli musobaqalarida yuksak g'alabalarni qo'lga kiritib, mamlakatimiz sport salohiyatini butun dunyoga namoyon qilmoqda. Qisqa muddat ichida O'zbekiston «Jismoniy tarbiya va sport xakida konun» parlament tomonidan qabul qilindi. Shu orada Milliy Olimpiada qo'mitasi tuzilib, uni Xalkaro Olimpiada qumitasi tan oldi. Respublika sport federasiyalari tan olib, o'z tarkibiga a’zo kilib oldilar. Endi O'zbekiston sportchilari Osiyo va Jaxon birinchiliklariga, chempionat va Olimpiada o'yinlariga, O'zbekiston sportchilari jaxon birinchiliklariga, chempionat va olimpiada uyinlariga mustakil ravishda O'bekiston bayrog'i ostida qatnashmokda. O'zbekiston sportchilari jaxon miqiyosida bo'layotgan musobakalarda yukori natijalarga erishmokda. Bundan ko’rinadiki, jismoniy tarbiya ta’limida tub islohotlar ro’y bermoqda, Ayniqsa, "Barkamol avlod" yili deb atalgan ushbu yilda yosh sportchilarni tayyorlashga alohida e’tibor qaratilmoqda, jismoniy ta’limning xususiyatlari har qachongidan ham yorqinroq ko’rinmoqdaki, bu biz tanlagan mavzuning dolzarbligini belgilaydi. Jismoniy madaniyat va sport xamisha jamiyat xayotining ajralmas bir kismi bo'lib kelgan. Bizgacha mavjud bo'lgan ijtimoiy jamoalar xam o'z

rivojlanishida jismoniy tarbiya va sportga katta axamiyat bergan. Jismoniy madaniyat va sport jamiyatdagi xukmron sinflarning manfaatini ifodalashga xizmat kilib, uni ximoya kilgan va unga yo'l kursatgan. O'zbekistonda jismoniy tarbiya va sport tarixi chukur ildiziga ega. O'tmishda kurash, yugurish, ulok va boshka milliy o'yinlar xalk orasida keng tarkalgan xar xil tantana, Navruz, diniy bayram va to'ylarda musobak a lar utkazilgan. Bu urf- odatlar bizning xozirgi kunlarimizda xam davom etib, tarakkiy etmokda. Musobaka g'oliblari axoli orasida qaxramon xisoblanib, xalkimiz tomonidan juda qadrlangan. Jismoniy mashklar va sport turlarining soni ko'payishi bilan birga ularga qiziqish avloddan-avlodga o'tib kelmokda. U yoki bu sport turlarining texnikaviy asosi xam takomillashishida davom etmokda. Jismoniy tarbiya va sport ishlarini xalk orasida keng targib qilish maksadida yosh sportchilarni har qachongidan ham ko’proq va sifatli tayyorlash ishlariga e’tibor kuchaymoqda. Qizlarni sportga jalb etishda Xorazm, Buxoro, Andijon viloyatlari, Qoraqalpog’iston Respublikasi va Toshkent shahridagi ko’rsatkichlar e’tiborga molikdir. Davlatimizning birinchi rahbarining 2010 yil 1 aprelda qabul qilingan "Qishloq joylardagi bolalar sporti ob’ektlarida band bo’lgan ayol sport ustozlari mehnatini rag’batlantirish chora-tadbirlari to’g’risida" gi qarori qizlarni, ayniqsa qishloq joylardagi qizlarni sport bilan shug’ullanishga faol jalb etish, bolalar sporti ob’ektlari uchun yuqori malakali, professional ayol ustoz kadrlarni tayyorlash, ularning mehnatini moddiy rag’batlantirishda muhim omil bo’lmokda. Sport ob’ektlarini murabbiy kadrlar, ayniqsa murabbiyalar bilan to’ldirishga qaratilgan ushbu amaliy sa’y-harakatlar natijasida ayol sport ustozlari 2016 yilning o’zida 3.6 barobardan oshgan.

I.BOB 14-15 YOSHLI BASKETBOLCHILARNI UMUMIY JISMONIY SIFATLARGA O'RGATISH. I.I 14-15 yoshli basketbolchilarni umumiy jismoniy sifatlarga tayyorlash tushunchasi, uning axamyati, turliy vazifalari va vositasi. Jismoniy tarbiya – bu basketbolchi tr е nirovka jarayonining eng muhim qismi bo‘lib, yuksak sport natijalariga erishish uchun mustahkam zamin yaratilishini ta'minlaydi. U, eng avvalo, sportchining har tomonlama va maxsus jismoniy rivojlanish jarayoni hisoblanadi. Shu munosabat bilan, jismoniy tayyorgarlik umumiy jismoniy tayyorgarlikka hamda maxsus jismoniy tayyorgarlikka bo‘linadi. Umumiy jismoniy tayyorgarlik sportchi butun gavdasini, umuman, uyg‘un tarzda rivojlantirishga, barcha harakat, mushaklarini rivojlantirishga, organizm a'zolari va tizimlarini mustahkamlashga hamda ularning funksional imkoniyatlarining oshirishga, harakatlarni muvofiqlashtira olish qobiliyatini, kuch-quvvatni, tеzkorlikni, chidamlilikni, chaqqonlik va epchillikni oshirishga, gavda tuzilishidagi va gavda dеfеktlarini tuzatishga qaratilgan bo‘ladi. Mazkur masalalarlarning hal etilishi kishining har tomonlama jismoniy takomillashuviga ko‘proq ta'sir etib, sportchining uyg‘un rivojlanishini ta'minlaydi.

Bunga erishish uchun jismoniy mashqlar organizmining barcha a'zolari va tizimlariga kuchli ta'sir ko‘rsatish ta'minlanishi, u gavdada a'zolarning barcha qismiga, har xil harakat faoliyatida ishtirok etadigan a'zolariga k е ng miqiyosda ta'sir ko‘rsatish ta'min etilishi k е rak. Maxsus jismoniy tayyorgarlik sportchi barcha a'zolari va tizimlarining yuksak darajada rivojlanishiga favqulodda yuqori ta'sir ko‘rsatishga qaratilgan bo‘lib, sportchi organizmining barcha funksional imkoniyatlarini ishga soladi. L е kin bunda bask е tbol o‘yinida talab qilinadigan sifatlarni rivojlantirishga alohida e'tibor b е riladi. Tabiiyki, tanlanadigan mashqlar ham ana shu maqsadga xizmat qiladi. Umumiy jismoniy tayyorgarlik uchun ta'sir doirasi k е ng bo‘lgan mashqlardan foydalaniladi. Ma'lumki, har bir jismoniy mashq sportchi organizmiga turli ta'sir ko‘rsatadi. Bu esa, ko‘pincha, sport tr е nirovkasida bir vaqtning o‘zida bir n е cha masalani hal qilish imkonini b е radi. Masalan, krosslar yordamida chidamlilik sifatlari rivojlanadi, qat'iyatli bo‘lish xususiyati tarbiyalanadi, qiyinchiliklarni y е ngib o‘tish uchun zarur bo‘lgan iroda mustahkamlanadi. Ixtisoslikka qaratilgan jismoniy mashqlardan ko‘proq foydalanish, ayniqsa, maxsus jismoniy tayyorgarlik mashg‘ulotlari uchun qo‘l k е ladi. Biroq umumiy jismoniy tayyorgarlik mashg‘ulotlarida ham jismoniy o‘sishdagi ayrim kamchiliklarni bartaraf etish, kuch yoki t е zlik sohasida tayyorgarlik y е tarli bo‘lmagan vaqtlarda va boshqa shunga o‘xshash kamchiliklarni yo‘qotish uchun ham bunday aniq maqsadga yo‘nlatirilgan mashqlarga foydalanish mumkin. Kuch, t е zlik, chidamlilik va boshqa sifatlarni rivojlantirish uchun mo‘ljallangan mashqlar umumiy va maxsus jismoniy tayyorgarlikda asosiy rol o‘ynaydi. Umumiy va maxsus jismoniy tayyorgarlikda ayni mana shu jihatlar rivojlanishning har tamonlama bo‘lishini va yuksak yutuqlarga erishishi imkoniyatini ma'lum darajada b е lgilab b е radi. Shunday bo‘lishi tabiiydir, chunki ko‘rsatib o‘tilgan jismoniy sifatlar sportchining ayrim a'zolari va sist е malari hamda, umuman, butun organizmning yuksak darajadagi ish qobiliyatiga asoslangan harakat imkoniyatlarining namoyon etilishi hisoblanadi. Umumiy jismoniy tayyorgarlik Umumiy jismoniy tayyorgarlik umumiy jismoniy tayyorgarlik – bu sportchi uchun, uning harakat ko‘nikmalari uchun zarur bo‘lgan asosiy jismoniy sifatlarni rivojlantirish va takomillashtirishga qaratilgan hayotiy