Bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchilarini maktabda algebra fani materiallarini o’rgatishga tayyorlash
Mavzu: Bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchilarini maktabda algebra fani materiallarini o’rgatishga tayyorlash Reja I Bob Boshlang’ich matematika kursidagi algebraik materiallar 1.1 Algebra fani tushunchalarini belgilashda harfiy simvolikalar 1.2 Arifmetika va geometriya fanida algebraic simvolikaning ishlatilishi II Bob Boshlang’ich sinflarda algebra fanining ba’zi bir tushunchalarini o’rganish 2.1 Boshlang’ich ta’limda sonli va harfiy ifodalar, ko’phad va birhad tushunchalarini o’rganish metodikasi 2.2 Boshlang’ich ta’limda tenglama tushunchasi va uni o’rganish metodikasi
KIRISH Tabiat va jamiyatda bo’layotgan jarayonlarni kuzatish,uni o’rganish ,tahlil qilish va unga qisman bo’lsa ham ta’sir ko’rsatish uchun bu aytilgan jarayonlarning matematik ifodasi,ya’ni ularni matematik formulalarini bilishimiz kerak bo’ladi. Shuning uchun ham odamlar qadimdan tabiat hodisalarining ro’y berishini o’rganish jarayonida ular ma’lum bir qonunlar asosida yuzaga kelishlarini bilib olganlar.Masalan kun va tunlarning o’zaro ketma-ket kelishi va doimiy takrorlanishi ,yerning o’z o’qi atrofida aylanishidan yoki tabiatdagi yil fasllarining paydo bo’lishi yerning quyosh atrofida aylanishi natijasida ro’y berishini anglab yetganlar.Bunday ishlanishlar natijasida matematika va boshqa tabiiy fanlar va ularning asosiy tushunchalari va bu fanlar o’rganadigan o’z formulalari yuzaga kelgan va ular odamlarning hayot tarzini ijobiy tarafga solib turishga kata ahamiyatga ega bo’lmoqda. Bitiruv malakaviy ish mavzusuning dolzarbligi shundan iboratki, fan va texnikasi jadal suratlar bilan rivojlanayotgan hozirgi kunda maktabda ta’lim tarbiya ishlarini zamon talablariga mos ravishda isloh qilish masalasi bilan chambarchas bog’liqdir. Kadrlar tayyorlash milliy dasturini yangi zamonaviy talablaridan kelib chiqib, nazariy bilimlarni amaliy ko’nikmalarga yaqinlashtirish masalasidir. Bu islohdan ko’zlangan asosiy maqsad kichik yoshdagi o’quvchilarni hamma fanlarni o’zlashtirishning kaliti bo’lgan matematika bilimlarni o’rgatishning yangi zamonaviy usullaridan foydalangan holda hayot bilan uzviy bog’liqlikda o’rgatishdir. Bitiruv ishning asosiy maqsadi bo’lg’usi boshlang’ich sinf o’qituvchilariga maktabda boshlang’ich sinf o’quvchilariga algebra fanining asosiy tushunchalaridan biri tenglama tushunchasini o’quvchilarning kundalik, amaliy hayotlari bilan bog’lab o’tish bo’yicha ba’zi bir uslubiy tavsiyalarni ishlab chiqish. Bu maqsaddan kelib chiqadigan quyidagi vazifalarni bajarish kerak bo’ladi:
a) tenglama tushunchasiga kichik maktab yoshidagi o’quvchilar uchun tushunarli sodda tilda ta’riflash; b) matnli masala berilganda uning yechimini tenglama ko’rinishiga keltirish ko’nikmalarini shakllantirish; c) tenglama berilganda uni yechishdan oldin bu ko’rinishdagi tenglamalar o’quvchilarning kundalik amaliy hayotlarida uchraydigan qanday matematik masalalarni hal qilishi mumkinligini oydinlashtirib berish. Bitiruv ishining obekti boshlang’ich sinf matematika darslaridan iborat. Bitiruv ishining predmeti 2-4-sinflar matematika darsliklari Bitiruv ishining uslubiy-amaliy ahamiyati shundan iboratki, boshlang’ich sinf o’qituvchilariga tenglama tushunchasini kichik maktab yoshidagi o’quvchilarga o’rgatishda boshlang’ich matematikani nazariy bilimlarini amaliy o’qitish metodikasi bilan uzviy bog’liqlikda o’tish bo’yicha tavsiyalar ishlab chiqish. Bitiruv ishning muhokamasi Boshlang’ich va ta’lim texnologiyasi kafedrasida o’tkazildi. Bitiruv ishning mundarijasi . Bitiruv ish kirish, asosiy qism ( ikki bob va har bor ikki paragraf), xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. Bitiruv ishida keltirilgan tavsiyalar. Termiz Davlat Universitetida bo’lib o’tgan respublika miqyosidagi anjumanda maqola bilan ishtirok etildi va anjuman materiallari sifatida chop etildi. Men o’zimning 2- va 3-kurslardagi malakaviy va 4-kursdagi pedagogik amaliyotlar davrida kuzatishlardan shunday xulosaga keldimki, boshlang’ich sinf o’quvchilarining pedagogik-psixologik rivojlanish darajasidan va ularning o’yinqaroq xarakteridan kelib chiqib o’tilayotgan matematika fani materiallarini ularning kundalik amaliy hayotlaridan olingan misol va masalalar bilan boyitilsa dars juda samarali bo’ladi.
Boshlang’ich ta’lim matematika darsliklarida berilgan masalalarning juda ko’p qismi o’quvchilarning kundalik amaliy hayotlarida uchraydigan matematik muammolarni hal qilishga qaratilgandir. Bundan tashqari ba’zi yosh boshlang’ich sinf o’qituvchilarini ko’p qiziqtiradigan savollardan biri, matnli masala berilganda, uning yechimini topish uchun berilganlar asosida sonli va harfiy ifoda yoki tenglama tuzish masalasidir. O’qituvchi bu savolga ijobiy javob berishi uchun “ Boshlang’ich matematika kursi nazariyasi asoslari” ni juda yaxshi o’zlashtirib olgan bo’lishi kerak. Masalaning ikkinchi tomoni bu fan bo’yicha o’quvchilarga matematik bilimlarni qoniqarli ravishda yetkazib berish da” Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitish metodikasi” fanining ham ahamiyatli o’rni bor. Demak, bu aytilganlardan ko’rinadiki, boshlang’ich sinf o’qituvchilari tayyorlaydigan fakultetlarda bu ikki “Boshlang’ich matematika kursi nazariyasi asoslari”va “Boshlang’ich ta’limda matematika o’qitish metodikasi” fanlari o’zaro bog’liqlikda integratsiyalashgan holatda o’qitilishi kerak ekan. Men o’zimning “Bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchilarini maktabda algebra fani materiallarini o’rgatishga tayyorlash” deb nomlanuvchi bitiruv malakaviy ishimni shu yuqoridagi masalaga qaratganman. O’tilayotgan u yoki bu mavzuning arifmetika va algebra faniga bog’liqliklaridan kelib chiqib, “ xususiylikdan- umumiylikka” degan prinsipda ya’ni o’qitishning indiktiv metodiga qaratilishiga e’tibor qaratdim. Boshlang’ich ta’limda o’qitishni hayot bilan uzviy bog’lashda matnli masalalarning o’rni katta. Ma’lumki, matematik matnli masalalar tuzilishi jihatdan ikki xil sodda va murakkab masalalarga va yechilish metodiga ko’ra arifmetik va algebraik masalalarga bo’linadi. Arifmetik masalalar, asosan, masala matnidan kelib chiqib sonli ifoda tuzish yordamida topiladi. Algebraik masalalar esa algebraik usulda yechilganda yechimini topish uchun harfiy belgilash ya’ni yechimini noma’lum deb qabul qilib, shu noma’lum qatnashgan tenglama tuzish yordamida topiladi.
Bitiruv ishida algebra fanining asosiy tushunchalaridan biri bo’lgan masalalarni tenglama tuzib yechishga qaratilgan. Bo’lg’usi boshlang’ich sinf o’qituvchilari masalani yechishni bilishi bilan birga, yechimni to’g’ri topilganligini tekshirishlari ham lozim. Pedagogik amaliyot davrida ko’plab o’qituvchilar masala yechimining to’g’riligiga e’tibor bermaydi, uni tekshirib ko’rmaydilar, ya’ni ishni to’liq bajarmasdan chala qoldiradilar. Vaholanki, masalaning to’g’ri yechilganligini tekshirish masalasi o’qituvchining o’ziga ayniqsa, o’quvchilarga juda zarur bo’lib, buning bilan o’quvchining o’zlari-o’zlarining bilimlarini nazariy qilish imkoniga ega bo’ladilar. Qisqa qilib aytganda, o’zimning bitiruv malakaviy ishimda ko’targan masalaning ikkinchi tomoni boshlang’ich sinf o’qituvchilarining tenglama haqidagi nazariy va amaliy bilim, malaka va ko’nikmalari mustahkam bo’lishida masala matnidan kelib chiqib, tenglama tuzish va aksincha berilgan tenglama asosida matnli masala tuzaolishlari ham katta ahamiyatga ega. Kuzatishlardan ma’lumki, ba’zi boshlang’ich ta’lim o’qituvchilari darslikda berilgan tenglamaga sxema-chizmaga va jadvallarda berilgan formula va kattaliklar asosida matnli masala tuzishga ham e’tibor qaratadilar. Bunday didaktik ishlarni har bir amallar ularning xossalarini va ularga bag’ishlangan masalalar yechganda katta ahamiyat berish kerak bo’ladi. Masalalarni algebraik usulda yechishda va berilgan tenglamalar asosida unga mos keluvchi matnli masalalar tuzish boshlang’ich sinf matematika darslarini o’quvchilarning kundalik amaliy hayotlari bilan bog’lashda va buning asosida dars samaradorligini oshirishdagi o’rni katta ekanligini ishonch bilan aytish mumkin.