CHIZIQLI INTEGRAL TENGLAMALAR
CHIZIQLI INTEGRAL TENGLAMALAR MUNDARIJA KIRISH .............................................................................................. ... .6 I BOB. CHIZIQLI INTEGRAL TENGLAMALAR. 1.1-§ C hiziqli integral tenglamalar va operatorlar . Asosiy tushunchalar…. .. .... . 9 1.2-§ Funksional qatorlar haqida asosiy tushunchalar. Misollar .............. … … 1 6 II - BOB. CHIZIQLI INTEGRAL TENGLAMALARNI YECHISHNING USULLARI 2.1-§ . Integral tenglamalarni Fredholm usuli bilan yechish . Misollar................ .2 8 2.2 -§ Ketma-ket o`rniga qo`yish usuli. Misollar…………………………………42 III-BOB. OLIY TA’LIMDA DARS JARAYONIDA P EDAGOGIK TEX - NOLOGIYALAR FOYDALANISH . 3.1 -§. Dars jarayonida foydalani ladigan pedagogik texnologiyalar … ………….50 3.2 -§. Ayrim interfaol usullardan foydalanish……………………………………54 XULOSA .................................................................................................. ..... ......5 9 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI ............................. ...........60
KIRISH Bitiruv ishi mavzusining dolzarbligi va uning asoslanishi. So‘nggi yillarda respublikamizda matematika fani va ta’limini rivojlantirishga alohida e’tibor qaratildi va bu jarayon malakali mutaxassislar tayorlashda, fan, texnika va ishlab chiqarish taraqqiyotida muhim ahamiyatga ega. Shu o‘rinda Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyevning 2020-yil 7-may dagi “Matematika sohasidagi ta’lim sifatini oshirish va ilmiy tadqiqotlarni rivojlantirish chora tadbirlari to‘g’risida” nomli PQ- 4708 qarori1 asosiy hujjatlardan biri ekanligini ta’kidlash joiz. Unda “Ta’limning barcha bosqichlarida matematika fanini o‘qitish tizimini yanada takomillashtirish va matematika sohasidagi ta’lim sifatini oshirish” bo‘yicha dolzarb vazifalar belgilab berilgan [1]. Zero, “ta’lim — ta’lim oluvchilarga chuqur nazariy bilim, malakalalar va amaliy ko‘nikmalar berishga, shuningdek, ularning umumta’lim va kasbiy bilim, malaka hamda ko‘nikmlarini shakllantirishga, qobiliyatini rivojlantirishga qaratilgan tizimli jarayon” ekanligi 637–sonli O‘zbekiston Respublikasi Qonuni 3-moddasida alohida ko‘rsatib o‘tilgan [2]. Funktsional tenglamalar uzoq vaqt davomida matematiklarning asarlarida muhim o'rin tutgan. So'nggi paytlarda matematiklarning e'tibori, ayniqsa, integral tenglamalar deb ataladigan funktsional tenglamalarning maxsus turiga qaratildi, ya'ni noma'lum funktsiya integral belgisi ostiga kiradigan tenglamalar. Kvant mexanikasi, qattiq jismlar nazariyasi va statistik fizika masalalarini yechish ko‘p hollarda integral tenglamalar yechimlari xossalarini tadqiq qilish masalasiga keltiriladi. Integral tenglamalarni yechish usullarini o’rganish muhim masalalardan biridir. Taniqli shved olim Fred g olm birinchi marta (1900) ikkinchi turdagi integral tenglamalarning to'liq nazariyasini ishlab chiqdi. Umuman olganda, parametrli ikkinchi tur chiziqli integral tenglamaning yechimi uch xil usul yordamida va bundan tashqari uch xil shaklda olingan. Birinchi usul Fredgolmga tegishli bo’lib, yechimni har birining yaqinlashish radiusi cheksiz bo'lgan ikkita butun qatorning 2
nisbati shaklida beradi (maxraj noldan farqli bo’lganda), ikkinchi usul - ya'ni ketma-ket o’rniga qo’yish usuli orqali yechim topiladi (Neyman, Liuvill va Volterra tomonidan ishlab chiqilgan) va uchinchi usul odatda yechimni mos bir jinsli tenglamaning yechimlari bo'lgan fundamental funktsiyalar orqali ifodalalaydi (Hilbert va Shmidt tomonidan ishlab chiqilgan). Ushbu bitiruv malakaviy ishida chiziqli integral tenglamalar va integral operatorlar, funksional qatorlar va integral tenglamalarni yechishning Fredgolm va ketma-ket o‘rniga qo’yish usullari o’rganildi. Shuningdek, o’quv mashg’ulotlarida pedagogik texnologiyalardan foydalanish samaradorligi tadqiq qilindi. Bitiruv ishining ob’ekti. Chiziqli integral tenglamalar, ularni yechish usullari va ta’lim jarayonida pedagogik texnologiyalar ning mavjudligi. Bitiruv ishining predmeti. Funksional tenglamalar hisoblangan integral tenglamalar va ularni yechish usullarining ilmiy asoslanganligi bilan belgilanadi. Bitiruv ishining maqsadi va vazifalari . Bitiruv malakaviy ishining maqsadi chziqli integral tenglamalar va integral operatorlar nazariyasi, integral tenglamalarni yechishning Fredgolm usulini uni tadqiq qilishda zarur bo’lgan funsional qatorlar, xususan darajali qatorlarni va ketma-ket o’rniga qo’yish usulini o’rganish bo’lib, ilmiy tadqiqod ishlarida ularning qo’llanilishini va ushbu mavzularinining mohiyatini.o’quv dasturiga kiritilgan ta’lim yo’nalishlari talabalariga ochib berish asosiy vazifa hisoblanadi. Bitiruv ishini tayyorlashda foydalanilgan adabiyotlarni o‘rganish darajasini qisqacha tahlili. BMI ning ilmiy va metodologik asoslarini ishlab chiqishda O’zbekistonlik olimlardan T.A. Sarimsoqov “Funksional analiz kursi” (1986 yil), D.Z.Sayfiyeva “Chiziqli integral tenglamalar” (2022 yil), Sh.T. Maqsudov “Chiziqli integral tenglamalar elementlari” (1975 yil), Sh.O. Alimov, R.R.Ashurov, Matematik tahlil (2012), Sh.A. Ayupov, M.A. Berdiqulov, R.M. Turg‘unboyev, Funksional analiz (2008), Abdullayev J.I., G’anixo‘jayev R.N., Shermatov M.H., O.I.Egamberdiyev. Funksional analiz va integral tenglamalar. 3
Toshkent. (2013) hamda xorijiy adabiyotlar А . Н . Колмогоров , С . В . Фомин , « Элементы теории функций и функционального анализа », ( Москва 1988 г .) va У . В . Ловитт . Линейные интегральные уравнения. (Москва-Ленинград. 1933) kabi kitoblardagi ma ’ lumotlarga asoslanildi [3-10] . Bitiruv ishining nazariy va amaliy ahamiyati. Chiziqli integral tenglamalar nazariyasi bo’yicha nazariy va amaliy bilimlarni ilmiy asoslanganligini anglagan holda ularni ilmiy tatqiqot ishlarini bajarishga tatbiq qilish muhim ahamiyat kasb etadi. Bitiruv ishi tuzilmasining tavsifi. Bitiruv malaka ishi kirish, uch bob, 6 ta paragraf, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan tashkil topgan bo‘lib 60 betdan iborat. 4
I BOB. CHIZIQLI INTEGRAL TENGLAMALAR. UMUMIY TUSHUN- CHALAR 1.1-§ C hiziqli integral tenglamalar va operatorlar. Asosiy tushunchalar. 1. Fredgolm va Volterra integral tenglamalari Funksional fazoda (masalan, biror tenglama berilgan bo‘lib, noma’lum element funksiyadan iborat bo‘lsa, bunday tenglama funksional tenglama deyiladi. Agar funksional tenglamada noma’lum funksiya integral ostida bo‘lsa, u holda tenglama integral tenglama deyiladi. Masalan, tenglama ga nisbatan integral tenglamadir, bu yerda berilgan funksiyalar. Integral tenglamadagi ifoda noma’lum funksiyaga nisbatan chiziqli bo‘lgan holda tenglama chiziqli integral tenglama deyiladi. Quyidagi tenglamalar chiziqli integral tenglamalarga misol bo‘ladi: Bu yerda noma’lum funksiya, va ma’lum funksiyalar. (1.1) va (1.2) tenglamalar mos ravishda birinchi va ikkinchi tur Fredholm tenglamalari deyiladi. Х ususan, funksiya qiymatlar uchun shartni qanoatlantirsa, u holda (K.1) va (K.2) tenglamalar mos ravishda (1.3 ) (1.4) ko‘rinishlarga ega bo‘ladi. Bunday tenglamalar birinchi va ikkinchi tur Volterr tenglamalari deyiladi. Volterr tenglamalari Fredholm tenglamalarining х ususiy holi bo‘lsada, ular alohida o‘rganiladi, chunki Volterr tenglamalari o‘ziga х os bo‘lgan bir qator muhim х ossalarga ega. 5