logo

KOMPYUTER GRAFIKASI.GRAFIK FAYLLARNING KO’RINISHLARI

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

7993.1376953125 KB
Mavzu: KOMPYUTER GRAFIKASI.GRAFIK    
FAYLLARNING KO’RINISHLARI
Mundarija:
Kirish;
Nazariy qism;
1.Kompyuter grafikasi turlari
2.grafik fayllarning ko’rinishlari
3.grafik fayllarning formatlari
Amaliy qism
II.Ilova
III.Xulosa
IV.Foydalanilgan adabiyotlar
1 Kirish
Bugungi   kunga   kelib   butun   dunyo   miqyosida   fan   va   texnologiyalar
sohasida ulkan o'zgarishlar sodir bo’lmoqda. Bu o’zgarishlar bevosita axborot
texnologiyalarining   taraqqiyoti   bilan   bog’liqdir.   Aynan   axborot
texnologiyalari     sohasidagi   zamonaviy   muhandislar   faoliyati   bilan   bog’liq
o’zgarishlar,  oliy texnik  ta’lim   tizimida  olib borilayotgan  islohotlar,  bo’lajak
muhandis   kadrlarga   qo’yiladigan   talablarning   oshishi   mazkur   sohada
tayyorlanayotgan   talabalarning   kasbiy   kompetentligini   shakllantirish
zaruriyatini keltirib chiqaradi. Axborot texnologiyalari iqtisodiyotning barcha
tarmoqlariga kirib borgan va shu sohaning rivojlanishiga o’z hissasini qo’shib
kelayotgan   bir   vaqtda,   aynan   mazkur   yo’nalishlarga   bog’liq   axborot
texnologiyalarining   tadbiqi   alohida   fan   sifatida   vujudga   kelmoqda.   Bu   esa
axborot   texnologiyalari   fani   sohasi   ko’lamining   kengayishiga   olib   keladi.
Xususan,   raqamli   kontentlar   uchun   maxsus   effektlar   -   kino,   klip,   reklama,
san’at, dizayn, taqdimotlar, dinamikalar immitatsiyasi, shuningdek kompyuter
o’yinlari  va ta’limiy dasturlar  yaratish kabi  sohalarda zarur  uskunaviy vosita
hisoblanib,   kompyuter   grafikasining   muhim   yo’nalishlaridan   biri   sanaladi.
Har kuni ko’z o’ngimizda yangi mo'jizalar yaratilmoqdaki, buni ajoyib video
tasvirlar,   o’zgacha   tasvirlarda   mujassam   bo’lgan   kosmik   kemalar,   tabiatda
mavjud   bo’lmagan   narsalar   va   boshqalar   orqali   ko’rishimiz   mumkin.
Zamonaviy   kinoda   film   yaratuvchilar   montaj,   ovoz   va   ranglar   bilan   bir
qatorda   barcha   texnik   vositalar   va   usullar   yordamida   o’zlari   xoxlagandek
asarlarini   olib   chiqishlari   imkoniyati   yaratildiki,bugun   kino   chegara   bilmas
darajada   rivojlanayotganligini   bemalol   aytish   mumkin.   Elektronika   va
kibernetikaning   rivojlanishi   asosida   va   tasvirlarni   qayta   ishlashni   kompyuter
dasturlarida amalga oshirish natijasida yuzaga kelgan yangi vositalar, ularning
keng tarqalishi tasviriy san’atda yangi bir yo’nalish -kompyuter grafikasining
paydo   bo’lishiga   olib   keldi.   Bu   esa   sanoat   va   maishiy   dizayn   ko’rinishini
2 o’zgarishiga   sabab   bo’ldi.   Kompyuter   grafikasi   termini   endlikda   kino
sanoatida “Kompyuter maxsus effektlari” deb qo’llanilmoqda.
Biz axborot texnalogiyalar asrida yashayapmiz. Hozirgi kunda axborotni
boshqarish juda muhim tushunchaga aylanib bo’ldi. Axborot dunyosidagi eng
asosiy   vazifa   –   uni   qayta   ishlashdir.   Axborotni   qayta   ishlash   esa   eng
murakkab   jarayonlardan   biridir.   Umuman   olganda,   ma’lumotlarni   qayta
ishlash deganda, ular ustida bajariladigan amallar – saqlash, uzatish, tahrirdan
o’tkazish kabilarni tushunishimiz mumkin. Axborotlar ustida amallar bajarish
uchun   ularni   bir   joyga   to’plash   muhim   hisoblanadi.   Axborotlar   miqdori   oz
bo’lmaganligi   sababli   bu   jarayon,   albatta,   kompyuterlar   yordamida   amalga
oshirilmoqda.
Kompyuter   grafikasi   —   grafik   displey   ( monitor )   ekranida   tasviriy
informatsiyani   vizuallash   („ko rinadigan“   qilish).  ʻ Tasvirni   qog’ozda
fotoplyonkada ,   kinolenta   va   boshqalarda   aks   ettirish   usulidan   farqli   ravishda
Kompyuter   grafikasida   kompyuterda   hosil   qilingan   tasvirni   darhol   o chirib	
ʻ
tashlash, unga tuzatish kiritish, istalgan yo nalishda toraytirish yoki cho zish,	
ʻ ʻ
yaqinlashtirish   va   uzoqlashtirish,   rakurenn   o zlashtirish,   burish,	
ʻ
harakatlantirish,   rangini   o zgartirish   va   boshqa   amallarni   bajarish   mumkin.	
ʻ
Kitoblarni bezash, rasm va chizmalarni tayyorlashda buyumlarni loyihalash va
modellarini   yasashda,   telereklamalar   yaratishda,   television   eshittirishlar
„qistirmalari“( zastavkalari )   ni,   multfilmlarni   yaratishda,   kinofilmlarda
qiziqarli kadrlar hosil qilish va boshqa ko p sohalarda qo llaniladi. 	
ʻ ʻ
3 Kompyuter grafikasi yangi informatsion texnologiyalar orasida tuxtovsiz
rivojlanib   bora   etgan   yunalishlardan   biri   xisoblanadi.   Bunday   rivojlanish
texnika soxasida xam (grafika stantsiyalari), programmaviy vositalar sohasida
ham   (SUPER   ANIMATOR   yoki   3-D   STUDIO   )   ko’zga   tashlanmoqda.   Ular
videofilm   kadrlari   bilan   sifat   buyicha   taqqoslashga   loyiq   xaqiqiy,   xajmli
xarakatlanuvchi   tasvirlarni   yaratishga   imkon   beradi.   Bu   programmaviy
maxsulotlar   reklamalar   ishlab   chiqaruvchi   vositalar   xisoblanib,   san’at   va
multimediya texnologiyasi sohalarida qo’llaniladi. Bundan   tashkari namoyish
grafikasiga ,   geometrik   modellashtirishga,   grafik   interfeyslarni   loyihalashga,
animatsiya  (hayvonlar   tasviri  bilan  ishlash)ga  va  ko’zga  ko’rinuvchi   (vizual)
xarakatni kurishga katta e’tibor berilmoqda.
Kompyuter   grafikasi   iqtisodiyot   sohasida,   ayniqsa   iqtisodiy
ko’rsatkichlarni tahlil qilishda muvaffaqiyatli qo’llanilishi mumkin.
4 “ Kompyuter   grafikasi”   to’g’risida   umumiy   tushuncha.   Kompyuter
grafikasi   jahonda   yangi   fundamental   fan   xisoblanib,   iqtisodiyot   soxasida
kadrlar tayyorlab berishda o’ziga xos mustaqil ahamiyatga egadir.
Maxsus   kompyuter   programmalari   xuddi   bir   varoq   oq   qog’ozga   qalam
yoki   ruchka   bilan   har   xil   rasmlarni   solish   singari   kompyuter   ekranida
sichqoncha   yordamida   rasm   chizish,   ya’ni   tasvir   tuzish,   tuzatish   va   ularni
harakatlantirish   imkonini   yaratdi.   Bu   programmalar   rasm   solish
programmalari   yoki   grafik   redaktorlar   hisoblanib ,   ular   yordamida   rasmning
elementlari boshqarib boriladi.
Kompyuter grafikasining juda tez rivojlanib borishi va uning texnikaviy
va   programmaviy   vositalarining   yangilanib   turilishi   kursni   hamisha
takomillashtirishga,  bu soxadagi  yangi  yunalishlarni   tinmay  urganib borishni
takozo  etadi. Oxirgi  yillarda bu  soxada  juda  katta uzgarishlar   (siljishlar)   yuz
berdi, ya’ni 16 mln.dan ortik rang va rang turlarini (ottenok) uzida aks ettira
oladigan   displeylar,   grafik   axborotlarni   (paper   part)   kirituvchi   moslama-
skanerlar,   grafik   ish   stantsiyalari;   programmaviy   vositalar   soxasida   esa
xakikiy kompyuter dunyosini kashf kila oladigan programmalar dunega keldi.
Bundan   tashkari   jamiyat   ongida   xam   uzgarishlar   sodir   buldi,   endi
kompyuter grafikasi kirib bormagan soxa kolmaydi.
Kompyuter   grafikasi   asta-sekin   informatika   ukuv   rejalarining   ajralmas
kismi   bulib   bormokda   va   80-chi   yillarning   boshidan   boshlab   injenerlik
ma’lumotini   egallashda   markaziy   o’rinni   egallab   turibdi.   Hozirgi   vaqtda
kompyuter   grafikasi   quyidagi   kurslarning   tarkibiy   qismi   hisoblanadi:
1.“Iqtisodiy   informatika   va   hisoblash   texnikasi”
2.“Kompyuter   informatsion   sistemalari”
3.“Moddiy   resurslarning   kompyuter   informatsion   sistemalari   (marketing)”
ADP   (amaliy   dasturlar   paketi)
4.“Kompyuter   tarmoqlari”   va   boshqalar.
5 Shaxsiy   kompyuterlarda   amalga   oshiriladigan   hozirgi   zamon   grafikasi
sistemali   iqtisodiy   izlanishlarda ,   berilgan   ma’lumotlarni   tahlil   kilishda,
olingan   natijalarni   ko’rimli   qilib   ko’rsatishda   va   taqdimot   (prezentatsiya)
uchun materiallar tayyorlashda va boshqa soxalarda ko’plab ishlatiladi.
Grafikni   tuzish   va   uni   tushunish   uchun   grafika   elementlari   ma’nosi   va
ularni turli holatlarda qo’shilishini o’rganish zarur.
Grafikani   yaqqoligini   oshiruvchi   va   uning   yo’qlama   qobiliyatini
ko’paytiruvchi vositalardan biri bu rang berish usulidir. Lekin rang grafikada
aralash-quralashlikning   keltirib   chiqarmasligi   kerak.   Masalan,   alohida
regionlarda   aholini   zichligini   ko’rsatishda   yoki   bolalar   o’rtasida   o’lim
grafikasini   ifodalashda   turli   xil   regionlar   orasida   go’yoki   uzilishni
ifodalagandek taassurot  qoldiradi. Bu holda bir xil rangni raqamni qiymatiga
qarab to’q yoki och holatini ishlatgan ma’qul.
Amaliy   dasturlar   paketlarini   keng   tarqalishi   shu   bilan   asoslanadiki,
tasvirni   kommunikatsiya   vositasi   sifatida   qabul   qilish   inson   uchun   tabiiyroq
bo’lib bu usulda ham yetarli aniqlikka erishish mumkin.
Mashina   grafikasini   passiv   va   interaktiv   bo’laklarga   bo’lish   avvaldan
ma’lum. Bundan 20 yil  avval ulug’ olimlarni, san’at  ustalarini, sportchilarni,
multiplikatsion   filmlar   qahramonlarini   (masalan,   bo’ri,   quyon   rasmlari),
Albert Eynshteyn rasmi  alfavit raqamli chop etuvchi qurilmalardan chiqarish
keng tarqalgan edi. Bunda rasm ma’lum nuqtalarga bir xil belgilarni tushirish
orqali, rang tafovut esa ba’zi bir joylarda shu belgilarni bir necha marta urib
(to’q   rang   uchun),   ba’zi   bir   joylarda   bir   marta   tushirib   (och   rang   uchun)
mashina   qog’ozi   satxida   xosil   qilinardi.   Tasvirni   bunday   usulda   xosil   qilish
passiv mashina   grafikasiga tegishlidir.
Interaktiv   mashina   grafikasi   (IMG)   bu   shundayki,   bunda   tasvirning
holati , uning shakli, mazmuni, o’lchamlari va rangi displey ekranida interaktiv
6 qurilmalar   yordamida   dinamik   ravishda   uzluksiz   o’zgartirilib,   boshqarib
turiladi.
Zamonaviy   shaxsiy   kompyuterlarda   hosil   qilinadigan   grafikalar   amaliy
jihatdan qaraganda hammasi interaktivdir.
Passiv   mashina   grafikasiga   planshetli   va   barabanli   grafik   quruvchi
qurilmalar yordamida, shuningdek printer, kino va videokameralar yordamida
hosil qilinadigan tasvirlar kiritiladi.
Bu qurilmalar yordamida xosil qilinayotgan tasvirga bevosita ta’sir qilib
bo’lmaydi.   Displey(monitor)   qurilmasi,   sichqoncha   yordamida   kiritish,
klaviatura,   skaner   qurilmalari   orqali   tasvir   hosil   qilishda   tasvir   jarayonini
istagancha boshqarish mumkin.
Yuqorida ko’rib o’tilgan hamma tasvir hosil qilish usullari ning umumiy
tomoni shundaki , bu erda tasvir raqamli protsessor yordamida xosil qilinadi.
Grafik   tasvirni   xosil   qilishni   zamonaviy   usullari   bilan   yaxshiroq
tanishish   uchun   kompyuter   grafikasining   ikki   usulda   -   rastrli   va   vektorli
usulda   hosil   qilinishini   ko’rib   chiqamiz.   Bu   ikki   usulning   asosiy   farqi   ekran
yuzasi bo’yicha nurni xaraktlanishini turlichaligidadir.
Vektorli   kompyuter   grafikasi   -   bu   usulda   vektorli   displeylardan
foydalaniladi.   Vektorli   qurilmalarda   xotirlovchi   elektron   nurli   trubka
qo’llanilib   ,   nur   ekran   bo’yicha   berilgan   traektoriya   bo’yicha   bir   marta
yugurib   o’tadi   va   shu   xolat   ikkinchi   buyruq   kelmaguncha   trubka   xotira
qurilmasida saqlanib qoladi.  
7 Rastrli   qurilmalarda   tasvir   uni   xosil   qiluvchi   nuqtalarning   yig’indisi
sifatida   paydo   bo’ladi.   (piksel   va   PEL-lar   yig’indisi).   Rastr   -   deb   gorizontal
qatorlarning vaqt birligidagi yig’indisiga aytiladi. Bunda xar bir qator aloxida
PELlardan tashkil topadi. Nur ketma-ket xar bir qator bo’ylab yugurib o’tadi.
Har   bir   PELlardan   o’tayotganda   nurning   yorqinlik   darajasi   o’zgaradi.
Displeylar turli rejimda ishlashi mumkin.  
8 Bir   qatordagi   piksellar   sonini   ekrandagi   qatorlar   soniga   ko’paytmasi
displeyning   sezuvchanlik   darajasini   ko’rsatadi.   Sezuvchanlik   darajasi
qanchalik katta bo’lsa, shunchalik xosil qilinadigan tasvirni sifati xam yaxshi
bo’ladi,   lekin   teskari   nisbatda   apparatura   tannarxi   qimmatlashib   boradi.
Kompyuter grafikasining quyidagi turkumlarini ajratib ko'rsatish mumkin:
Tijoratga oid;
namoyishlarga oid;
injenerlikka oid;
ilmiy;
ko’rgazmaviy;
animatsion;
Kompyuter grafikasi turlarining xususiyatlari.
9 Kompyuter  grafikasi  uch turga bo’linadi: rastli  grafika, vektorli grafika
va fraktal grafika.  Ular bir-biridan monitor ekranida tasvirlanishi va  q o g’ ozda
bosib chi q arilishi bilan far q lanadi.
Rastli   grafika .   Rastli   grafika da   tasvir   nu q talar   (ko g’ ozda),   piksellar
(nu q talar   ekranda   shunday   deb   ataladi)   yordamida   h osil   q ilinadi.   Tabiiyki,
nu q talar   soni   q ancha   k o’ p   b o’ lsa   (ular   zich   q ilib   joylashtirilsa),   unga
asoslangan rasm, shakl, grafik va  h okazolar shuncha ani q  k o’ rinib turadi. Shu
munosabat   bilan   ekranning   ruxsat   etish   q obiliyati   tushunchasi   kiritilgan
b o’ lib,   unda   gorizontal   va   vertikal   y o’ nalishlardagi   nu q talar   soni   mu h im
ahamiyatga ega  va u ekranning  ruxsat etish  imkoniyati deyiladi.
Vektorli   grafika.   Vektorli   grafikada   tasvirning   asosiy   elementi   sifatida
chizi q   q araladi.
Chizi q   sifatida   t o’g’ ri   chizi q   yoki   egri   chiziq   o li ni shi   mumkin.   Rastli
grafikada   bunday   chizi q lar   nu q talar   (piksellar)   yordamida   yaratilsa,   vektorli
grafikada   esa   tasvirlarni   yaratishda   nu q taga   nisbatan   umumiyro q   b o’ lgan
chizi q lardan   foydalaniladi   va   shuning   h isobiga   tasvirlar   ani q ro q   ko’rinishga
b o’ ladi.
Vektor li   grafikaning   afzallik   tomoni   tasvirning   xotirada   kamro q   joy
olishidir,   chunki   bu   h olda   xotirada   joy   chizi q   o’ lchoviga   bo g’ li q   bo’lmagan
ravishda   b o’ ladi.   Buning   sababi   xotirada   chizi qning   o’zi   emas   balki   uni
ifodalovchi   formula     yoki   parametrlar   saqlanishida dir.   Vektor   grafikaning
ixtiyoriy   tasviri   chizi q lardan   tashkil   topadi   va   oddiy   chizi q lardan
murakkablari   h osil   q ilinadi.   K o’ pincha   vektorli   grafikani   ob`ektga
m o’ ljallangan   grafika   deyish   mumkin.   Chunki   bunda,   masalan,   uchburchak
h osil   q ilish   uchun   3   ta   chizi q   (kesma)dan   foydalanilsa,   p i r a m id a   h osil   q ilish
uchun   uni   uchburchakdan   foydalanibgina   hosil   q ilish   mumkin.   Vektorli
grafikani   h isoblanadigan   grafika   deb   h am   atash   mumkin ,   ch unki   tasvirni
10 (ob`ektni)   ekranga   chi q arishdan   avval   uning   koordinatalari   h isoblanadi   va
mos nu q talar  h osil  q ilinadi.
Vektorli   grafikaning   matematik   asosini   geometrik   figuralarning
xosslarini   o’ rganish   tashkil   et adi.   Ma`lumki,   nu q ta   tekislikda   2   ta   (x,y)
koordinatasi bilan ,  t o’g’ ri chizi q  uning kanonik k o’ rinishi y=kx+b (bunda k va
b   ixtiyoriy   sonlar)   da,   kesma   esa   mos   ravishda   boshlan g’ ich   va   oxirgi
nu q tasini   berish   bilan   tasvirlanadi.   Egri   chizi q lar   h am   mos   ravishda   o’ z
tenglamalariga ega.
Vektorli grafika asosan illyustratciyalar yaratish uchun y o’ naltirilgan dir .
Vektorli   grafika   reklama   agentliklarida,   loyixalash   byurolarida,
nashriyotlarida va bosh q a joylarda keng  qo’ llaniladi.
Vektorli   grafika   bilan   ishlaydigan   dasturlarga   misol   sifatida   Adobe
Illustrator   7.0,   Macromedia   Freehand   8.0   va   Corel   Draw   5.0   larni   keltirish
mumkin.
Kompyuter grafikasi – bu model tasvirlarni kompyuter yordamida hosil
qilish, saqlash va qayta ishlash to’g’risidagi fandir.
Kompyuter   grafikasining   3   turini   o’rganamiz,   bular   :   rastrli,   fraktal,
vektorli grafikadir.
Rastrli-grafikaning   asosi   piksel   (nuqta)   hisoblanib,   u   rang   bilan
ifodalanadi. Rastr bu – nuqtalarning tartibli joylashuvidir.
Afzalligi:
Rastr   grafikasi   real   obrazlarni   effektiv   namoyish   eta   oladi.   Sifatli   rastr
tasvirlari   foto   surat   darajasidagi   yuqori   aniqlikda   real   va   haqqoniy   aks
ettirilishi   mumkin.   Rastr   tasvirlar   chiqarish   qurilmalari   –   asosan   lazer
printerlarida   juda   yaxshi   chop   etiladi.   Ya‘ni   rastr   grafikasining   sifati   chop
etishda o’zgarmaydi. 
Kamchiliklari: 
11 Rastr  tasvirlari  saqlash  qurilmalarida (qattiq disk, CD-DVD, fleshka  va
h.) ko’p joy egallaydi; 
Rastr   tasvirlarni  tahrirlashda  kompyuterning xotira  resurslari   – xususan
tezkor xotirada ko’proq joy talab etiladi; 
Rastr tasvirlarni tahrirlash mehnat talab va mashaqqatli; 
Rastr tasvir masshtablashtirilganda tasvir sifati o’zgaradi.
Fraktal grafikasi-asosan matematik amallar asosida grafik kompozitsiya
tuzishda   qo’llaniladi.   Bugungi   kunda   videoroliklar,   kliplar,   video   o’yinlar
yaratishda fraktal grafikaning o’rni beqiyosdir.
Afzalligi: 
Original va bejirim, fantastik tasvirlarni hosil qilish mumkinligi; 
Real hodisa va jarayonlarni (ilmiy grafikaviy) modellashtirishda qo’llash
mumkinligi. 
Kamchiliklari: 
Dasturlash   tilining   murakkabligi.   Turli   dasturlash   tillari   (C,   Delphi,
Pascal va h.) ni bilish talab etiladi; 
Natijani oldindan baholashning qiyinligi. 
Qo’llanish sohasi: 
Ko’ngilochar   dastur   va   video   o’yinlar   yaratishda   (oddiy   va   murakkab
teksturalar, turli landshaft va fonlarni yaratishda); 
Kino   va   video   industriyada   (noananaviy   hodisa   va   jarayonlarni   hosil
qilishda, fantastik syujetlar yaratishda). 
Vektorli-   grafikada   tasvir   vektor   deb   nomlanuvchi   chiziqlar   asosida
qurilib, ularga turli parametrlar – rang, chiziq qalinligi va joylashuvi (vaziyati)
xususiyatlari beriladi. 
12 Afzalligi :
Vektor   grafikasi   printerda   barcha   sifat   sig’imidan   foydalanib,   tasvir
masshtabi o’zgartirilganda ham uning sifatini saqlab qoladi;
Vektor   grafikasi   alohida   ob’ektlarni   tahrirlash   imkonini   beradi   va
tasvirlar oson tahrirlanadi;
Vektorli   grafika   agar   tasvirda   rastrli   ob’ektlar   qo’llanmagan   bo’lsa
xotirada kam joy egallaydi.
Kamchiliklari :
Vektorli tasvirlar sun’iy ko’rinadi;
Rastr grafikasiga nisbatan ranglar kam tusga ega.
Qo’llanish sohalari :
Kompyuterda loyihalash tizimlarida ;
Elektron va poligrafik nashriyotlarda, 
Web dizynda;
Kompyuter dizayni va reklamada.
Vektorli tasvir koordinatalar, rang va boshqa parametrlarga ega bo‘lgan
egri   chiziqlar,   shuningdek ,   biror   rangdagi   yopiq   sohalardan   iborat.   Bu
sohalarning   chegaralari   ham   egri   chiziqlardan   iborat.   Vektorli   rasm   bu   egri
chiziqlarning   koordinatalari   va   parametrlarini   o‘z   ichiga   oladi.   Muharrir
bunday   fayllarni   ochishda   egri   chiziqlarni   ularning   funksiyalariga   ko‘ra
chizadi. Matematikadagi funksiyalarning grafik tasvirlari vektorli grafikaning
eng yaqin analogidir. Bunda tasvirlash usuli rasmdagi barcha egri chiziqlarni
ketma-ket   chizishdan   iborat.   Vektorli   grafikani   tahrirlash   koordinatalarlar,
ranglar,   koeffitsiyentlardagi   egri   chiziqlar   va   yopiq   sohalarni   o‘zgartirishda
o‘z   ifodasini   topadi.   Vektorli   grafikaga   Kompyuterlar   paydo   bo‘lishi   bilan
13 ijodiy   qurol   sifatida   qarala   boshlandi.   Shuning   uchun   uning   barcha
xususiyatlari hozircha to‘la o‘rganilmagan.
Kompyuter  grafikasining yuqorida aytilgan ikkala turi  ham  o‘z afzallik
va   kamchiliklariga   ega.   Nuqtali   grafika   tahrirlash   usullariga   ancha   boy,   shu
bilan   birga   u   diskret   xarakterga   ega.   Nuqtali   grafikaning   minimal   elementi
nuqta   hisoblanadi.   Monitor   ekranida   u   o‘lchamlari   monitor   imkoniyatlari   va
videokarta   rejimiga   boliq   bo‘lgan   pikseldir.   Vektorli   grafika   esa
formulalarning mustaqil to‘plami hisoblanadi, u tasvirni aks ettiruvchi obpekt
xususiyatlariga deyarli bog’liq emas.
Bu   holatni   biror   tasvirni   tahrirlash   misolida   tushuntiramiz.   Ixtiyoriy
nuqtali   tasvir   o‘zining   boshlanich   o‘lchamiga   ega.   Bu   o‘lchamni   bazis
o‘lcham   deb   nomlaymiz.   Tasvirni   raqamli   vositalar   yordamida
kattalashtirilganda uning  asl  ko‘rinishi buziladi, ranglar chaplashib ketadi.  Asl
ko‘rinishni saqlab qolish algoritmlari murakkablashib ketadi.
Vektorli   tasvirni,   aksincha,   hech   qanday   kamchiliksiz   kattalashtirish
mumkin. Bunda barcha egri chiziqlarning koeffitsientlari o‘zgaradi xolos. Bu
parametrlarni   yetarlicha   aniqlikda   hisoblash   bilan   tasvirni   o‘nlab   baravar
kattalashtirish   yoki   kichiklashtirish   mumkin.  Vektorli   tasvirda  bazis   o‘lcham
mavjud   emas ,   unda   ranglar   matematik   ifodalash   mumkin   bo‘lgan
o‘zgartirishlar,   masalan,   maolum   burchakka   burish,   egish,   ko‘chirish,
aylantirish,   o‘xshashlik   almashtirishi   kabilar   natijasida   o‘zgarmaydi,
chaplashib ketmaydi. Tasvirni qarama-qarshi yo‘nalishlarga kattaligi jihatdan
teng   burchaklarga   burganda   nuqtali   tasvir   ranglari   kamida   ikki   baravar
chaplashadi, vektorli tasvir ranglarida umuman o‘zgarish bo’lmaydi.
Vektorli   grafikaning   kamchiligi   shundaki,   vektorli   tasvirga   juda   kichik
o‘zgartirish kiritilganda, bir necha parametrli egri chiziq qo‘shiladi va buning
hisobiga   tasvir   faylining   o‘lchami   sezilarli   darajada   kattalashadi.   Nuqtali
14 tasvirda   kichik   o‘zgarishlar   deyarli   bilinmaydi,   chunki   bir   nechta   nuqta
qo‘shiladi xolos.
Vektorli   tasvirlarni   tahrirlash   nuqtali   tasvirlarni   tahrirlashga   qisman
o‘xshaydi.   Foydalanuvchi   (tasvirlovchi)   qurollardan   birini   tanlaydi   va   ishchi
maydonda   uning yordamida chizish , bo‘yash  ishlarini bajaradi. Lekin nuqtali
tasvirlardan   farqli   ravishda   yangi   qo‘shilgan   element   tasvirga   doimiy
«yopishib»   qolmaydi.   Uni   istalgan   paytda   to‘g’rilash   mumkin.   Vektorli
tasvirning   har   bir   egri   chiziq   parametrlarini   o‘zgartirish   mumkin   bo‘lgan
formula   bilan   ifodalanadi.   Sichqoncha   yordamida   egri   chiziqning   tayanch
nuqtalari   va   bog’lamlarini   siljitish   yo‘li   bilan   ham   tasvirni   osonroq
o‘zgartirish mumkin.   Vektorli grafikalar - ob'ektlarning asl manbaga nisbatan
matematik ta'rifi.  Vektorli grafika matematik jihatdan Bezpe egri chiziqlaridan
foydalanishga   asoslanadi.   Professor   Pper   Bezpe   (1910   yilda   tuilgan)
«Renault»   kompaniyasida   ishlagan.   Bezpe   egri   chiziqlari   juda   murakkab
bo'lmagan  ikkita 3-darajali parametrik tenglamalar sistemasi bilan ifodalanadi.
Ko’plab   vektorli   grafika   muharrir   dasturlari,   o‘yinlar,   SWF   (Makromedia
Flash 4, Makromedia FreeHand dasturlari foydalanadigan) formatdagi fayllar
Bezpe egri chiziqlariga asoslanadi.
Muharrir dasturlarda Bezpe egri chiziqlari odatda ikkita bog’lam (chiziq
oxirlari),   va   bolamlardan   chiqqan   kesmalarning   chegaralarida   joylashgan
ikkita yoki to‘rtta egri chiziq ko‘rinishda tasvirlanadi.
Kompyuter   grafikasi   uch   turga   bo‘linadi:   nuqtali   (rastrovaya,
tochechnaya,   pikselnaya),   vektorli   va   fraktal   grafika.   Dastlabki   ikki   tur
orasidagi   farq   grafik   tasvirni   yaratish   texnologiyasi   aks   ettirish   uslubi,
tahrirlash   va   saqlashda   bo’linadi.   Qisqacha   qilib   bu   farqni   shunday
tushuntirish   mumkin:   nuqtali   grafikada   tasvirning   minimal   elementi   nuqta
hisoblanadi,   vektorli   grafikada   esa   -   egri   chiziq.   Fraktal   grafikada   esa
tasvirlarni   matematik   hisoblashlar   yordamida   avtomatik   o‘zgartirib
ko‘paytirish   yo‘li   chiroyli   manzaralar   hosil   qilinadi.   Fraktal   kompozitsiya
15 yaratish   chizish   yoki   shakl   berish   emas,   balki   dasturlashga   asoslanadi.
Teleko‘rsatuvlar va reklamalarni badiiy bezashda ishlatiladi.
Nuqtali rasm koordinatalar  va rangga ega bo‘lgan nuqtalar  to‘plamidan
iborat.   Grafik   muharrir   bu   rasmni   nuqtalarni   ketma-ket   chizgan   holda
tasvirlaydi.   Oddiy   holda   nuqtali   tasvirdan   iborat   bo‘lgan   fayl   -   rasmni   birin-
ketin   hosil   qiluvchi   nuqtalar   ketma-ketligi   va   ularning   ranglarini   o‘z   ichiga
oladi. Minglab yillardan beri yaratib kelinayotgan rangtasvir asarlarini nuqtali
grafikaning   ilk   ko‘rinishi   deyish   mumkin.   Atrofimizdagi   olamda   biz   faqat
nuqtali   tasvirlarni   ko‘ra   olamiz.   Fotosurat,   rasm,   izlar,   tasvirlar   ko‘zimizda
16 nuqtali   xarakterda   aks   etadi.
Nazariy qism
Har   qanday   grafik   tasvir   faylga   saqlanadi.   Grafika   fayllarini   faylga
saqlab   qo'yish   uslubi   faylning   grafik   formatini   aniqlaydi.   Rastr   tasvir   va
vektor   tasvir   fayl   formatlari   mavjud.   Raster   tasvirlari   to'rtburchaklar   jadval
shaklidagi faylga saqlanadi, har bir kamerada mos keladigan pikselning ikkilik
rang   kodi   saqlanadi.Ushbu   fayl,   grafik   tasvirning   ma'lumotlarni   va   boshqa
xususiyatlarini,   shuningdek,   siqishni   algoritmini   saqlaydi.   Vektorli   tasvirlar
faylga   ob'ektlar   va   ularning   xususiyatlarining   qiymatlari   -   koordinatalar,
o'lchamlar, ranglar va shunga o'xshashlar ro'yxati sifatida saqlanadi. Raster va
vektor   formatlari   ham   grafik   fayllarning   juda   ko'p   soni   bor.   Ushbu   turli   xil
formatlar   orasida   barcha   mumkin   bo'lgan   talablarni   qondiradigan   ideal   bir
narsa  yo'q. Rasmni   saqlash   uchun bir  yoki   bir   nechta  formatni  tanlash  tasvir
bilan   ishlash   maqsadlariga   bog'liq.   Agar   rangni   qayta   tiklashning   fotosurat
aniqligi   talab   etilsa,   raster   formatlardan   biri   afzalliklarga   ega.   Tizmalar,
sxemalar,   dizayn   elementlari   saqlanishi   kerak   bo’lgan   format   bu-   vektor
formatlari. Fayl  formati ushbu faylni egallagan xotira miqdoriga ta'sir  qiladi.
Grafik   tahrirlovchilari   foydalanuvchini   tasvirni   saqlash   formatini   tanlashga
imkon   beradi.   Agar   siz   faqatgina   bitta   tahrirlovchida   grafik   tasvir   bilan
ishlashni   rejalashtirmoqchi   bo'lsangiz,   tahrirlovchini   sukut   bo'yicha   taqdim
17 etadigan   formatni   tanlash   tavsiya   etiladi.   Ma'lumotlar   boshqa   dasturlar
tomonidan   qayta   ishlanadigan   bo'lsa,   universal   formatlardan   birini
qo'llashingiz kerak.
Quyidagi   fikrlarni   aytib   o'tish   mumkin.   Ba'zida   bizda   katta   kutilmagan
hodisalar   mavjud.   Qadimgi   siqishni   filtrlaridan   foydalanish   ham   keng
tarqalgan,   shuning   uchun   grafik   formatlar   keraksiz   darajada
murakkablashmagan   bo'lishi   kerak   -   rasm   siqilgan   bo'lishi   yoki   siqilmasligi
mumkin.   Ta'riflangan   grafik   formatlar   ikki   versiyada   -   matn   va   ikkilik
versiyada mavjud.
Ikkala variant orasidagi farq ochiq. Matn versiyasi bo'lsa, to'rt martadan
katta fayllar yaratiladi , lekin saqlangan rasmlar avvalo matnli fayllarni ishlash
uchun   mo'ljallangan   dasturiy   ta'minot   resurslari   yordamida   osonlik   bilan
ishlanadi. Ba'zi  hollarda matnning ayrim variantlari ham oddiy bo'lib, odatda
dasturning   standart   chiqimini   faylga   yo'naltiradi   va   keyinchalik   nom
qo'shiladi.   Dasturchi   tomonidan   yaratilgan   matnli   fayllar   deyarli   har   qanday
protokolga   osongina   ko'chirilishi   mumkin.   .   Buning   sababi   aniq   -   raster
faylining   oxiridan   siz   qanday   chuqurlikdagi   bit   va   ranglarning   maksimal
sonini topishingiz mumkin.
U yerda   universal formatlar    bir vaqtning o'zida ham vektor, ham raster
tasvirlarni qo'llab-quvvatlaydigan rasm fayllari.
PDF   (portativ   hujjat   formati)   Acrobat   dasturiy   ta'minot   to'plami   bilan
ishlash   uchun   mo'ljallangan.   Ushbu   formatda   ham   vektor,   ham   rastrli
formatdagi   tasvirlar,   matnli   matn   mo'l-ko'l   shriftlar   gipermatnli   matnlar   va
hatto printerni chop etish sozlamalari ham mavjud. Fayl hajmi juda kichik. Bu
faqat   fayllarni   ko'rish   imkonini   beradi,   bu   formatdagi   rasmlarni   tahrirlash
mumkin emas.
Ushbu   ketma-ketlikning   ortida   bir   yoki   bir   necha   oq   belgi,   piksel
kengligi, bitta yoki undan ko'p oq belgi, piksel balandligi, kerak bo'luvchi va
18 maksimal pikselni zichligi ko'rsatilgan. Ko'pgina ilovalar bu yerda 255 piksel
qiymatiga   ega,   shuning   uchun   piksellar   intervalda   intensivlikni   o'z   ichiga
olishi mumkin. Quyida oq harflar bilan ajratilgan son qiymatlari, kamida bitta
bo'sh joy, yorliq yoki satr yakuni belgisi bo'lgan rastrli ma'lumotlar mavjud.
GIF   (CompuServe   grafik   almashinuvi   formati).   Uskuna   mustaqil   gIF
formati   rastrli   tasvirlarni   tarmoqlar   orqali   uzatish   uchun   CompuServe
tomonidan 1987 yilda (GlF87a) ishlab chiqildi. 1989 yilda format o'zgartirildi
(GIF89a), shaffoflik  va  animatsiyani   qo'llab-quvvatlash   qo'shildi.  GIF  LZW-
siqishni   ishlatadi,   bu   juda   ko'p   hil   bo'lmagan   plombalarning   (logotiplar,
yozuvlar, diagrammalar) bo'lgan fayllarni yaxshi siqilishini ta'minlaydi.
Bu   yerda   siz   barcha   na’munali   fayllarni   yuklab   olishingiz   mumkin.
Maksimal intensivlik 256 dan kam bo'lsa, ikkilik fayldagi har piksel bir bayt
sifatida   saqlanadi,   aks   holda   piksel   qiymati   uchun   ikki   bayt   himoyalangan.
Ikki  baytli  formatda  ba'zi  brauzerlar  to’g’ri  o'rnatilmaydi, shuning uchun biz
odatda faqat bitta bayt shaklini ko'ramiz. Sarlavha shunday ko'rinadi.
Rangli   piksel   komponentlari   2   gacha   bo'lgan   koeffitsiyent   bilan
saqlanadi,   ammo   ba'zi   materiallarda   gamma   koeffitsiyenti   =   2
mavjud.Noto’g’ri   yozilgan   ilovalar   rang   komponentining   qiymatini   va   uning
qiymati   bilan   chiziqli   munosabat   mavjudligini   ko'rsatadi,   lekin   olingan
tasvirlar yuqori zo'ravonlik sohasidagi kontrasti va dinamikani kamaytiradi.
JPEG   (Qo'shma   Fotografik   Ekspertlar   Guruhi).   Albatta,   JPEG   formati
emas, balki bir xil  elementlarni izlashga emas , balki piksellar orasidagi farqqa
asoslangan   holda   siqishni   algoritmi   emas,   balki   siqishni   darajasi   qanchalik
yuqori  bo'lsa,  undagi  ma'lumotlar ko'paytiriladi, sifati ham past  bo'ladi.JPEG
yordamida   faylni   1-500   marta   olishingiz   mumkin     BMP   dan   kichikroq!
Dastlab,   spektaklda   CMYK   yo'q   edi,   Adobe   ajralmaslikka   yordam   berdi,
ammo   CMYK   JPEG   ko'p   dasturlarda   muammo   yaratdi.JPEG   "fotosurat
sifatining rastr tasvirlari logos yoki sxemalarga qaraganda yaxshiroq siqilgan.
19 Bu   shaffof   va   portativ   tasvirlardan   foydalanishga   bog’liq.   Ikki   tomonli
formatda   ishlashda   ham   biz   2   gacha   bo'lgan   gamma   koeffitsiyentini   unutib
qo'ysak   bo'ladi.   Rang   elementlarining   maksimal   qiymati   256   gacha,   odatda,
qo'ng'iroq   jadvalini   ishlatish   uchun   gamma   tuzatishni   bajarish   afzaldir,   lekin
katta maksimal qiymatlar uchun jadvalning kattaligi oshadi va shuning uchun
ham   sekinroq   xotira   yo'q,   ayirboshlash   funktsiyasidan   foydalanish   osonroq.
Tez   oldindan   ko'rish   uchun   so'rov   mavjud   bo'lsa,   gamma   funksiyasini
yaqinlashtirishi ham juft-juftliklar tomonidan qo'llaniladi.
TIFF,   TIF   (maqsadli   rasm   fayl   formati).   Bugungi   kunda   eng   keng
tarqalgan va ishonchli TIFF formatidagi apparat-mustaqil TIFF formati PC va
Macintosh'dagi   deyarli   barcha   dasturlar,   shu   bilan   birga,   grafikalar   bilan
bog'liq. Unga monoxromdan RGB, CMYK va qo'shimcha Pine Flowers gacha
rangli modellar taqdim etiladi. TIFFda kesish yo'llari, alfa kanallari, qatlamlar
va   boshqa   qo'shimcha   ma'lumotlar   bo'lishi   mumkin.   In   tIFF   formatida   bir
necha   turdagi   siqishni   yordamida   saqlash   mumkin:   JPEG,   ZIP,   lekin   odatda
faqat LZW-siqishni ishlatiladi.
Ko'p EPS navlari bor, ular oldindan ko'rishlar, kompozit yoki ajratilgan
tasvirlar,   kodlash   va   siqish   mavjudligi   bilan   ajralib   turadi.   Ammo   ularning
barchasi   bir   narsaga   rozi   bo'lishadi   -   EPS   PostScript-sahifa   ta'rifi   tiliga
asoslangan   bo'lib,   u   o'z   navbatida   chiqadigan   qurilmalarni   chop   etish   uchun
standart   hisoblanadi.   Shuning   uchun,   masalan,   CDR   va   CCX   kabi   boshqa
formatdagi barcha fayllar majburiy PS ga o'tkazilishi kerak. Bundan tashqari,
bitta tilning buyruqlar har doim ham etarlicha boshqa tilga tarjima qilinmaydi
va   bunday   o'zgarishlarning   natijasi ,   eng   yomoni,   butunlay   muomalada
bo'ladigan   filmlarni   buzishi   mumkin.   Shuning   uchun,   matbaa   xodimlarining
bunday   format   va   dasturlarga   bo'lgan   munosabati   to'g'ri.   Biroq,   bu   barcha
so'rovlar   fotosuratda   Illustrator   va   raster   grafik   vektor   grafikasini   boshqa
paketda   tayyorlashda   tayyorlash   kerak   degani   emas,   balki   siz   "fantaziya"
parvozingizni   cheklashingiz   va   PostScript   xatolar   uchun   chiqish   fayllarini
20 diqqat   bilan   tekshirishingiz   kerak.   Boshqa   paketlardan   farqli   o'laroq,   Adobe
Illustrator   PostScript   til   interfeysi   sifatida   ishlab   chiqilgan   va   chiqdi
qurilmalar   uchun   tushunarli   bo'lgan   formatni   olish   uchun   fayllarini
aylantirishga hojat  yo'q. Illustrator ning to'qqizinchi va o'ninchi versiyalarida
asosiy   format   PDF   bo'lib,   u   ham   chiqish   uchun   muammo   emas   deyarli
"tozalangan" EPS. Barcha oldingi versiyalar PostScript-ga asoslangan.
Shriftlar haqida unutmang. Odatda, EPS faylida shrift nomlari ko'rinadi,
boshqalari   esa   ishlab   chiqaruvchining   niyatiga   mos   kelmaydigan   chiqishi
bilan   almashtiriladi.   Shuning   uchun,   shriftlar   faylga   kiritilgan   yoki   alohida
fayllarga   biriktirilgan   egri   chiziqlarga   aylantirilishi   kerak.
HSB   rangli   modellari   ulardan   foydalanish   uchun   qulay   grafik
tahrirlovchisitayyorlangan   tasvirlarni   qayta   ishlashga   yo'naltirilgan   emas,
balki   o'zlarining   yaratilishiga   qaratilgan.   Rassomning   turli   xil   asboblarini
(cho'tkasi,   qalam,   naqshli   qalam,   qalam),   bo'yoq   materiallarini   (akvarel,
gouache, neft, siyoh, ko'mir, pastel) va kanvas materiallarini (kanvas, karton,
guruch   qog'ozi   va   boshqalarni)   taqlid   qilishga   imkon   beruvchi   dasturlar
mavjud.   O'z   rasmingizni   yaratishda   HSB   modelida   ishlash   qulay   bo'lishi   va
ish oxirida uni ekran yoki bosib chiqarilgan tasvir sifatida ishlatilishiga qarab
RGB   yoki   CMYK   modeliga   o'tkazilishi   mumkin.   Rang   qiymati   doira
markazidan   kelgan   vektor   sifatida   tanlanadi.   Markazdagi   nuqta   oq   (neytral)
rangi   va   atrofdagi   joylar   -   sof   ranglarga   mos   keladi.   Vektor   yo'nalishi
ranglarning   rangini   belgilaydi   va   HSB   modelida   burchak   darajasida
belgilanadi.   Vektor   uzunligi   ranglarning   to'yinganligini   aniqlaydi.   Rangning
yorqinligi alohida o'qga o'rnatiladi, nol nuqtasi qora.
EPS (Encapsulated PostScript). Format PostScriptning soddalashtirilgan
versiyasidan foydalanadi: u bitta faylda bir nechta sahifa bo'lmasligi mumkin,
printer   uchun   bir   qator   sozlamalarni   saqlamaydi.   EPS  vektorlarni   va   rasterni
nashriyot   tizimlariga   uzatish   uchun   mo'ljallangan   bo'lib,   grafikalar   bilan
ishlaydigan   deyarli   barcha   dasturlar   tomonidan   yaratiladi.   PostScript
21 qurilmasiga   chiqishda   faqat   uni   ishlatish   kerak.   EPS,   chop   etish   uchun   talab
qilinadigan   barcha   rangli   modellarni   qo'llab-quvvatlaydi.   EPS   ijodkor
dasturiga bog'liq holda ko'p navlarga ega. Eng ishonchli EPS Adobe Systems
kompaniyasining   ishlab   chiqarish   dasturini   yaratadi:   Photoshop ,   Illustrator,
InDesign.
Alohida piksel ranglaridan tashqari, alfa kanali ham saqlanishi mumkin;
unda shaffoflik bir bit yoki sakkiz bit bilan ifodalanishi mumkin. Quyida biz
raster ma'lumotlarini saqlashning ikkala usulini ta'riflaymiz. Avvalo, bu foto-
realistik grafikalar, asosan, mahalliy ishlab chiqaruvchi yorituvchi model bilan
ishlaydigan turli xil dasturchilar  yoki  dasturlarni  ishlab chiqarishdir. Keyingi
xat.   Faqat   shaffoflik   bayrog'i   etarli   bo'lsa,   siz   shaffoflik   uchun   bittadan   bit
o'rnatilgan   16   bitli   piksel   formatini   qo'llashingiz   mumkin   -   bu   holda
ranglarning   soni   32000   ni   tashkil   qiladi,   bu   tez-tez   ishlatiladigan   dokular
uchun yetarli.
CCX, Corel'dan vektor grafik formati. CorelDraw-dan tashqari, qo'llab-
quvvatlanmaydi. Matbuot va Internet uchun mos emas. Bu afzalliklarga faqat
ushbu   formatda   saqlangan   fayllarning   oz   miqdori   va   ko'plab   ajoyib   klipart
mavjudligi   kiradi.Shunday   qilib,   to'g'ri   chiziqni   ko'rsatish   uchun   faqat
koordinatalar   talab   qilinadi.   Bir   doira   uchun   -   markazning   koordinatalari   va
radiusi va boshqalar.   Grafik formatlari    qo'shimcha ma'lumot bo'lishi mumkin:
alfa   kanallari,   yo'llar,   rangli   model,   raster   lineature,   hatto   animatsiya.
Mahsulotlarni   chop   etish   formatini   tanlash,   avvalo,   chiqish   qurilmasiga
bog'liq. Fotosintez mashinasi Postscript tilini ishga tushiradi. Shuning uchun,
asosiy   ma'lumotlarni   saqlash   formatlarini   chop   etish   uchun   TIFF   va   EPS
mavjud.   Shunga   ko'ra,   raster   va   vektor   grafikalar   shakli.   Yaqinda   PDF
(Portable Document Format) tezlashdi.
22 ILOVA
COREL DRAW DASTURINING OYNASI QUYIDAGICHA:
Logotip yaratish corel Drawdagi kpo’rinishi quyidagicha:
23 VIZITKA YARATISH QUYIDAGICHA:
24 25 PHOTOSHOP DASTURI 
PHOTOSHOP OYNASINING UMUMIY KO’RINISHI:
26 JPG FAYL OLINDI:
27 28 XULOSA
Xulosa qilib aytganda bugungi kunga kelib butun dunyo miqyosida fan 
va texnologiyalar sohasidaulkan o'zgarishlar sodir bo’lmoqda.Men bu kurs 
ishida  kompyuter grafikasi fani bilan yanada chuqurroq tanishib chiqdim.bu 
fan bizga ko’p sohalarda kerak ekan.Kompyuter grafikasi fani 2d va 3d  grafik
fayllar bilan ishlashni yanada yaxshiroq o’rganishga yordam berdi. Bundan 
tashqari vektorli va rastrli grafiklar bilan ishladim. Men JPEG, RLE, CCITT, 
ZIP. PDF-da, asl Postscript faylida joylashgan chiqish qurilmasi uchun barcha
ma'lumotlarni saqlashini  va shunga o’xshash grafik formatlar bilan bilan 
ishlashni o’rgandim va bu formatli tasvirlar ustida bir qancha ishlarni ko’rdim.
Masalan berilgan tasvirni ko’rinishini,rangini holatini formatini va tahrirlashni
shunga o’xshash ishlarini ko’rib chiqdim.Bunda  men corel draw va 
photoshop dasturida ko’proq ishladim.Misol sifatida men Corel draw 
dasturida  xaritani chizdim.Photoshopda esa grafik fayllardan tasvirlar ustida 
ishlashni, tahrirlashni o’rgandim.Bular asosida keraklicha bilimga ega bo’ldim
va o’rganishga harakat qildim. 
29 Foydalanilgan adabiyotlar
1.Kompyuter grafikasi asoslari 
OLiy   ta’lim   muassasalari   uchun   darslik.   /   Alimov   F,   Shodimetov   X,
Ibragimov A, Rixsiboev T. 
2.  1. M.M. Aripov, T. Imomov va boshqalar. Informatika va AT. 
Axborot texnologiyalari. O`quv qo`llanmasi, 1-2-qism, Toshkent, 2005, 
TDTU 334 b. Va 394 b.
2. van   Dam,   Andris (1998),   Grafika   standartlari   bo'yicha   ba'zi
shaxsiy   xotiralar"    ,   SIGGRAPH   Kompyuter   grafikasi   yangiliklari, 32   (1),
dan   arxivlangan   asl   nusxasi      2016   yil   20   dekabrda ,   olingan   26   yanvar
2010 .
3.   John   M.   Blain   The   Complete   Guide   to   ender   Graphics:   Computer
Modeling & Animation.  A K Peters/CRC Press.  USA, 2016. 550-p.
4. Петров . CorelDraw 9:  Справочник . –  Мtква :  Бином , 2000  г .
5.Миронов Д.  CorelDraw  9: Учебный курс.мtква, 2000 г.
6.Макарова   Н.В.   и   др.   Инфоматика   – M .:   Финансы   и   статистика,
1997 г.
7.Aripov M. Internet va elektron pochta asoslari.- T .; 2000  y .
8.Компьютерные   сети.   Учебный   курс:   eициальное   пtобие
Microsoft   для     самtтоятельнl   пdготовки.Пер.с   англ.   2   изд.   – M .:
«Русская редакция», 1999 г.
9.М.Бурлаков.  CorelDraw  12. Мtква, “ BHV -Петербург”, 2004   г.
30

Mavzu: KOMPYUTER GRAFIKASI.GRAFIK FAYLLARNING KO’RINISHLARI Mundarija: Kirish; Nazariy qism; 1.Kompyuter grafikasi turlari 2.grafik fayllarning ko’rinishlari 3.grafik fayllarning formatlari Amaliy qism II.Ilova III.Xulosa IV.Foydalanilgan adabiyotlar 1

Kirish Bugungi kunga kelib butun dunyo miqyosida fan va texnologiyalar sohasida ulkan o'zgarishlar sodir bo’lmoqda. Bu o’zgarishlar bevosita axborot texnologiyalarining taraqqiyoti bilan bog’liqdir. Aynan axborot texnologiyalari sohasidagi zamonaviy muhandislar faoliyati bilan bog’liq o’zgarishlar, oliy texnik ta’lim tizimida olib borilayotgan islohotlar, bo’lajak muhandis kadrlarga qo’yiladigan talablarning oshishi mazkur sohada tayyorlanayotgan talabalarning kasbiy kompetentligini shakllantirish zaruriyatini keltirib chiqaradi. Axborot texnologiyalari iqtisodiyotning barcha tarmoqlariga kirib borgan va shu sohaning rivojlanishiga o’z hissasini qo’shib kelayotgan bir vaqtda, aynan mazkur yo’nalishlarga bog’liq axborot texnologiyalarining tadbiqi alohida fan sifatida vujudga kelmoqda. Bu esa axborot texnologiyalari fani sohasi ko’lamining kengayishiga olib keladi. Xususan, raqamli kontentlar uchun maxsus effektlar - kino, klip, reklama, san’at, dizayn, taqdimotlar, dinamikalar immitatsiyasi, shuningdek kompyuter o’yinlari va ta’limiy dasturlar yaratish kabi sohalarda zarur uskunaviy vosita hisoblanib, kompyuter grafikasining muhim yo’nalishlaridan biri sanaladi. Har kuni ko’z o’ngimizda yangi mo'jizalar yaratilmoqdaki, buni ajoyib video tasvirlar, o’zgacha tasvirlarda mujassam bo’lgan kosmik kemalar, tabiatda mavjud bo’lmagan narsalar va boshqalar orqali ko’rishimiz mumkin. Zamonaviy kinoda film yaratuvchilar montaj, ovoz va ranglar bilan bir qatorda barcha texnik vositalar va usullar yordamida o’zlari xoxlagandek asarlarini olib chiqishlari imkoniyati yaratildiki,bugun kino chegara bilmas darajada rivojlanayotganligini bemalol aytish mumkin. Elektronika va kibernetikaning rivojlanishi asosida va tasvirlarni qayta ishlashni kompyuter dasturlarida amalga oshirish natijasida yuzaga kelgan yangi vositalar, ularning keng tarqalishi tasviriy san’atda yangi bir yo’nalish -kompyuter grafikasining paydo bo’lishiga olib keldi. Bu esa sanoat va maishiy dizayn ko’rinishini 2

o’zgarishiga sabab bo’ldi. Kompyuter grafikasi termini endlikda kino sanoatida “Kompyuter maxsus effektlari” deb qo’llanilmoqda. Biz axborot texnalogiyalar asrida yashayapmiz. Hozirgi kunda axborotni boshqarish juda muhim tushunchaga aylanib bo’ldi. Axborot dunyosidagi eng asosiy vazifa – uni qayta ishlashdir. Axborotni qayta ishlash esa eng murakkab jarayonlardan biridir. Umuman olganda, ma’lumotlarni qayta ishlash deganda, ular ustida bajariladigan amallar – saqlash, uzatish, tahrirdan o’tkazish kabilarni tushunishimiz mumkin. Axborotlar ustida amallar bajarish uchun ularni bir joyga to’plash muhim hisoblanadi. Axborotlar miqdori oz bo’lmaganligi sababli bu jarayon, albatta, kompyuterlar yordamida amalga oshirilmoqda. Kompyuter grafikasi — grafik displey ( monitor ) ekranida tasviriy informatsiyani vizuallash („ko rinadigan“ qilish). ʻ Tasvirni qog’ozda fotoplyonkada , kinolenta va boshqalarda aks ettirish usulidan farqli ravishda Kompyuter grafikasida kompyuterda hosil qilingan tasvirni darhol o chirib ʻ tashlash, unga tuzatish kiritish, istalgan yo nalishda toraytirish yoki cho zish, ʻ ʻ yaqinlashtirish va uzoqlashtirish, rakurenn o zlashtirish, burish, ʻ harakatlantirish, rangini o zgartirish va boshqa amallarni bajarish mumkin. ʻ Kitoblarni bezash, rasm va chizmalarni tayyorlashda buyumlarni loyihalash va modellarini yasashda, telereklamalar yaratishda, television eshittirishlar „qistirmalari“( zastavkalari ) ni, multfilmlarni yaratishda, kinofilmlarda qiziqarli kadrlar hosil qilish va boshqa ko p sohalarda qo llaniladi. ʻ ʻ 3

Kompyuter grafikasi yangi informatsion texnologiyalar orasida tuxtovsiz rivojlanib bora etgan yunalishlardan biri xisoblanadi. Bunday rivojlanish texnika soxasida xam (grafika stantsiyalari), programmaviy vositalar sohasida ham (SUPER ANIMATOR yoki 3-D STUDIO ) ko’zga tashlanmoqda. Ular videofilm kadrlari bilan sifat buyicha taqqoslashga loyiq xaqiqiy, xajmli xarakatlanuvchi tasvirlarni yaratishga imkon beradi. Bu programmaviy maxsulotlar reklamalar ishlab chiqaruvchi vositalar xisoblanib, san’at va multimediya texnologiyasi sohalarida qo’llaniladi. Bundan tashkari namoyish grafikasiga , geometrik modellashtirishga, grafik interfeyslarni loyihalashga, animatsiya (hayvonlar tasviri bilan ishlash)ga va ko’zga ko’rinuvchi (vizual) xarakatni kurishga katta e’tibor berilmoqda. Kompyuter grafikasi iqtisodiyot sohasida, ayniqsa iqtisodiy ko’rsatkichlarni tahlil qilishda muvaffaqiyatli qo’llanilishi mumkin. 4

“ Kompyuter grafikasi” to’g’risida umumiy tushuncha. Kompyuter grafikasi jahonda yangi fundamental fan xisoblanib, iqtisodiyot soxasida kadrlar tayyorlab berishda o’ziga xos mustaqil ahamiyatga egadir. Maxsus kompyuter programmalari xuddi bir varoq oq qog’ozga qalam yoki ruchka bilan har xil rasmlarni solish singari kompyuter ekranida sichqoncha yordamida rasm chizish, ya’ni tasvir tuzish, tuzatish va ularni harakatlantirish imkonini yaratdi. Bu programmalar rasm solish programmalari yoki grafik redaktorlar hisoblanib , ular yordamida rasmning elementlari boshqarib boriladi. Kompyuter grafikasining juda tez rivojlanib borishi va uning texnikaviy va programmaviy vositalarining yangilanib turilishi kursni hamisha takomillashtirishga, bu soxadagi yangi yunalishlarni tinmay urganib borishni takozo etadi. Oxirgi yillarda bu soxada juda katta uzgarishlar (siljishlar) yuz berdi, ya’ni 16 mln.dan ortik rang va rang turlarini (ottenok) uzida aks ettira oladigan displeylar, grafik axborotlarni (paper part) kirituvchi moslama- skanerlar, grafik ish stantsiyalari; programmaviy vositalar soxasida esa xakikiy kompyuter dunyosini kashf kila oladigan programmalar dunega keldi. Bundan tashkari jamiyat ongida xam uzgarishlar sodir buldi, endi kompyuter grafikasi kirib bormagan soxa kolmaydi. Kompyuter grafikasi asta-sekin informatika ukuv rejalarining ajralmas kismi bulib bormokda va 80-chi yillarning boshidan boshlab injenerlik ma’lumotini egallashda markaziy o’rinni egallab turibdi. Hozirgi vaqtda kompyuter grafikasi quyidagi kurslarning tarkibiy qismi hisoblanadi: 1.“Iqtisodiy informatika va hisoblash texnikasi” 2.“Kompyuter informatsion sistemalari” 3.“Moddiy resurslarning kompyuter informatsion sistemalari (marketing)” ADP (amaliy dasturlar paketi) 4.“Kompyuter tarmoqlari” va boshqalar. 5