logo

Masofaviy ta’lim texnologiyalari

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

645.130859375 KB
Masofaviy ta’lim texnologiyalari
Reja:
1.Kirish
2.Asosiy qism
1. Masofaviy ta’lim texnologiyasi.
2. LMT-ta’lim
3. Moodle platformasi
4. SMM platformasi
5. YouTube va Google platformalari
3.Xulosa
4.Ilovalar(mavzuga oid krossvord yoki test)
5.Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
Masofaviy   ta'lim   (keyingi   o'rinlarda   -   DL)   -   bu   ilmiy-texnik   inqilobning   yuqori
texnologiyali   mahsuloti   bo'lib,   u   talabalarga   xizmat   ko'rsatishda   marketing
yondashuvi g'oyasini keng qo'llaydi, bu uning butun dunyo bo'ylab faol tarqalishini
tushuntiradi.   Bugungi   kunda   masofaviy   ta'lim   kompyuter   va   Internet   ta'lim
texnologiyalarini   o'z   ichiga   oladi.   Zamonaviy   texnologiyalar   o'zaro   ta'sir
ishtirokchilari, talabalar va o'qituvchi o'rtasidagi bog'lovchi bo'lib, ular bir-biridan
minglab   kilometrlar   bilan   ajralib   turadi.   Trening   korporativ   tarmoqda,   Internet
orqali, elektron pochta orqali va boshqa zamonaviy aloqa vositalari yordamida olib
boriladi.
Masofaviy   ta'lim   tizimi   shaxsiy   kompyuter   (keyingi   o'rinlarda   -   ShK)   va   Internet
tarmog'iga   kirishdan   foydalangan   holda   zarur   ko'nikmalar   va   yangi   bilimlarni
egallash imkonini beradi. Shaxsiy kompyuterning joylashuvi muhim emas, shuning
uchun   siz   uyda,   ishda,   DL   markazlaridan   birining   onlayn   sinfida,   shuningdek,
Internetga   ulangan   shaxsiy   kompyuter   mavjud   bo'lgan   boshqa   joyda   o'qishingiz
mumkin.   Bu   masofaviy   ta'limning   an'anaviy   ta'lim   shakllaridan   eng   muhim
ustunligidir. Har kim  DL  tizimlari  yordamida o'rganishi  mumkin. Yosh, hududiy,
ta'lim,   kasbiy   cheklovlar   yo'q,   sog'liq   uchun   kontrendikatsiyalar   deyarli   yo'q.   DL
jarayonining   ishtirokchilari   nafaqat   so'zning   an'anaviy   ma'nosida   talabalar,   balki
maktab o'quvchilari (va hatto maktabgacha yoshdagi bolalar) va, eng muhimi, o'z
mutaxassislari  uchun korporativ treninglar o'tkazadigan tashkilotlarning xodimlari
bo'lishi mumkin.
Qasos olish kerakki, an'anaviy ta'limga qaraganda masofaviy ta'lim shakli afzalroq
bo'lgan   odamlar   toifasi   mavjud.   Bular   qat'iy   belgilangan   joyda   va   qat'iy
belgilangan   vaqtda   mashg'ulotlarga   qatnashish   qiyin   bo'lganlardir.   Bularga,
birinchi   navbatda,   chekka   hududlarda   yashovchi   va   shuning   uchun   ta’lim
muassasasidan   hududiy   jihatdan   ajratilgan   talabalar,   chet   ellik   talabalar,   shu
jumladan   chet   eldagi   rusiyzabon   vatandoshlarning   katta   guruhi   va   nihoyat,   og‘ir
jismoniy   xastaliklardan   aziyat   chekayotgan   va   o‘z   maktabini   tark   etmayotgan
odamlar kiradi. chegaralar, turar-joylar. Nogironlar va shunga o'xshash tashkilotlar
uchun   reabilitatsiya   markazlari   tobora   ko'proq   DL   tizimlari   yordamiga   murojaat
qilmoqda. Asosiy qism
Masofaviy   ta’lim   tizimini   tahlil   qilish:   Moodle   LMS   Moodle   –   bu   Avstraliyada
ishlab   chiqilgan   modulli   yo’naltirilgan   dinamik   ta’lim   muhiti.   Avstraliyada
Moodle   Foundation   tomonidan   boshqariladigan   xalqaro   rivojlanish   guruhi   10
yildan   ortiq   vaqt   davomida   ushbu   tizim   ustida   ishlamoqda.   Moodle   doimo
rivojlanib   bormoqda,   chunki   butun   dunyo   bo’ylab   ishlab   chiquvchilar   va
foydalanuvchilar   jamoalarining   birlashgan   tajribasi   uni   doimiy   ravishda   yangi
vositalar   bilan   to’ldirishni   ta’minlaydi.   Tizim   ko’plab   o’quv   elementlari   va
manbalarni   yaratishga   imkon   beradi,   shuning   uchun   Moodle-dagi   kurslar
shunchaki   ma’ruzalar   va   topshiriqlar   to’plami   emas.   Tajribali   o’qituvchi
tomonidan yaratilgan Moodle tizimidagi kurs tashqi qiyofasi va maqsadi bilan farq
qiladigan   bir-birini   to’ldiruvchi   elementlarning   tuzilishiga   o’xshaydi.   Ma’ruzalar,
topshiriqlar va testlar kabi standart o’quv elementlaridan tashqari, Moodle tizimida
o’quv jarayonini diversifikatsiya qilishga yordam beradigan lug’at, vikilar, bloglar,
forumlar,   seminarlar   qo’llaniladi.   Yaxshi   rivojlangan   Moodle   aloqa   tizimini
ta’kidlash   kerak.   Forumda   siz   guruhlarda   munozaralar   o’tkazishingiz,   xabarlarni
baholashingiz,   ularga   har   qanday   formatdagi   fayllarni   biriktirishingiz   mumkin.
Shaxsiy xabarlarda va sharhlarda – muayyan muammoni o’qituvchi bilan shaxsan
muhokama   qiling.   Suhbatda   munozara   real   vaqtda   amalga   oshiriladi.   Agar   mana
shu   miqdordagi   mablag   ‘etarli   bo’lmasa   ham,   Moodle   ochiq   manbada   tarqatiladi
va   bu   har   bir   ta’lim   loyihasining   xususiyatlari   uchun   uni   “keskinlashtirish”
imkonini   beradi:boshqa   axborot   tizimlari   bilan   integratsiya   qilish;   yordamchi
funktsiyalar   yoki   hisobotlar   bilan   yangi   xizmatlar   bilan   to’ldirish;   tayyor   holda
o’rnatish   yoki   butunlay   yangi   qo’shimcha   modullarni   ishlab   chiqish   (faoliyat).
Moodle   o’quvchilarning   rivojlanishini   nazorat   qilishning   qulay   vositasini   taqdim
etadi. Moodle har bir talabaning portfelini yaratadi va saqlaydi: barcha taqdimotlar,
o’qituvchilarning baholari va sharhlari, forumdagi xabarlar. Talabalarning faolligi,
ularning   tarmoqdagi   o’quv   ishlari   vaqtini   “davomat”   ni   boshqarishga   imkon
beradi.   Natijada   o’qituvchi   o’z   vaqtini   samaraliroq   o’tkazadi.   U   talabalar
to’g’risidagi   statistik   ma’lumotlarni   to’plashi   mumkin:   ko’rilgan   ma’ruza
materiallari, qurib bitkazilgan uy binolari, testlarda ishlash va boshqalar. Shunday
qilib,   talabalar   mavzuni   qanday   tushunganliklarini   tushunish   oson   va   shularni
inobatga olgan holda keyingi o’rganish uchun material taklif qiladi. Moodle LMS-
ning asosiy afzalliklaridan biri bu uning dunyoda keng ommalashganligidir. Tizim
100   dan   ortiq   mamlakatlarda   60   mingdan   ortiq   installyatsiyaga   ega   va   bir   necha
o’nlab   tillarga   tarjima   qilingan.   Moodle   foydalanuvchilar   hamjamiyatida   siz
tizimdan   foydalanish   tajribangiz   bilan   o’rtoqlashishingiz   va   boshqa
foydalanuvchilarning   bu   haqda   foydali   ma’lumotlarini   bilib   olishingiz   mumkin.
Moodle.net ma’lumotlariga ko’ra Rossiya Federatsiyasida 1000 dan ortiq o’rnatish
ro’yxatdan o’tgan. Moodle platformasining o’ziga xos xususiyati  shundaki, uning
asosida   elektron   ta’limning   yangi   yo’nalishlaridan   biri   bo’lgan   massiv   onlayn
kurslarni   (MOOC)   o’tkazishni   tashkil   etish   mumkin.   DOT   Markazi   SDU
o’qituvchilari   uchun   malaka   oshirish   kurslarini   o’tkazadi,   u   erda   o’qituvchilar
Moodle-da   mustaqil   ravishda   kurslarni   rivojlantirish   uchun   zarur   bilimlarni
oladilar.   Samara   davlat   universiteti   filologiya   fakulteti   o’qituvchilari   tomonidan o’quv   jarayonini   tashkil   qilish   uchun   Moodle   platformasidan   foydalanish
Rossiyaning   aksariyat   universitetlari   LMS   Moodle-dan   elektron   ta’lim   muhiti
sifatida   foydalanadilar.   Asadullina   L.I.   “Universitet   o’qituvchisining   aralash
o’qitishda   vakolatlari”   asarida   yozadi:
Ta’lim uchun Google
Google-ning   o’quv   xizmatlari   zamonaviy   ta’lim   tizimining   tamoyillariga   javob
beradi.   Ammo   chuqurroq   ko’rib   chiqilsa,   elektron   ta’limda   foydalanish   nuqtai
nazaridan ushbu xizmatlarning bir qator kamchiliklari bor:
 barcha fayllar “begona” serverda saqlanadi; t
 a’lim   jarayonida   ishlatilishi   mumkin   bo’lgan   nisbatan   kam   sonli
elementlar.
Google   xizmatlariga   asoslangan   masofaviy   ta’limni   tashkil   qilish   va   boshqarish
oddiy   bo’ladi,   ammo   bunday   tizimning   sifati   Moodle   va   Efront-dan   juda   farq
qiladi.   Google   Services   veb-saytga   birlashtirilgan   MS   Office   to’plamidir.
Boshqaruv sifatida taqvim yoki jadvallardan foydalanish taklif etiladi (MS Excelga
o’xshash).   Moodle   va   uning   elementlari   (test,   ma’ruza,   topshiriq   va   boshqalar)
bilan   taqqoslaganda,   Google   xizmatlari   cheklangan   ko’rinishga   ega,   chunki   ular
taqdimotlar,   matnli   hujjatlar   va   kalendarlar   asosida   mashg’ulotlar   olib   boradi.
Google   xizmatlari   tashkilotlar   uchun   yaxshi   imkoniyatdir,   masalan,   o’z   serverida
bo’lmagan yoki ma’ruzalar va oddiy topshiriqlar ta’lim yuki sifatida etarli bo’lgan
maktablar. Albatta, ular elektron o’qitish rivojlangan universitetga mos kelmaydi.
Shuni   ham   ta’kidlash   joizki,   bir   qator   hududlarda   Google   xizmatlaridan   davlat
xizmatchilari   foydalanishi   taqiqlangan   va   xizmatlar   Rossiya   Internetining   “qora
ro’yxati” ga kiritilganligi to’g’risida bir necha bor xabarlar bo’lgan.
eFront   –   bu   Gretsiyada   ishlab   chiqarilgan   LMS.   Google   xizmatlaridan   farqli
o’laroq,   eFront   serverga   o’rnatishni   talab   qiladi.   EFront   ishlab   chiquvchilari   o’z
tizimlarining quyidagi asosiy afzalliklariga ishora qilmoqdalar:
 tizimning intuitiv ravshanligi va ulardan foydalanish qulayligi;
 sCORM tomonidan tasdiqlangan qo’llab-quvvatlash.
Qarasangiz,   bu   ortiqcha   narsalar   biroz   uzoqroq   ko’rinadi.   Masalan,   tizimning
qulayligi, albatta, tizimning o’ziga bog’liq, lekin asosan  foydalanuvchiga bog’liq.
Boshqa   tizim   foydalanuvchilari   uchun   eFront-dan   foydalanish   g’ayrioddiy   va
noqulay   bo’ladi,   chunki   eFront   ma’muriyat   va   kursni   ishlab   chiqishda   juda   farq
qiladi.   Ma’lum   bo’lishicha,   eFront   bunday   tizimlarda   ishlay   boshlagan   yangi
boshlanuvchilar uchun qulay va tushunarli. Keyin savol tug’iladi – tizimdagi qulay
ish   haqida   gapirganda   yangi   foydalanuvchilar   nimalarga   asoslanadi?   Tizim
intuitivligidan qat’i nazar, har qanday foydalanuvchini samarali ishlashga o’rgatish
kerak.  Ko’rib chiqilayotgan tizimning kamchiliklariga quyidagilar kiradi.
 O’quv materiallarini yaratish uchun kichik vositalar to’plami;
 Qo’shimcha modullar etarli emas;
 Foydalanuvchilarning kichik hamjamiyati.
Tizimning   qo’shimcha   funktsiyalari   va   imkoniyatlari   uning   pulli   versiyasida
taqdim   etilgan.   Shuni   ham   ta’kidlash   joizki,   ushbu   platformada   rus   tilida
so’zlashadigan   yaxshi   tizimlarning   bir   nechta   jonli   namunalarini   topish   imkonsiz bo’lib   qoldi.   EFront   tizimi   asosan   korxona   va   tashkilotlar   uchun   ishlatiladi.
Tizimning   rasmiy   veb-saytida   eFront-dan   foydalanadigan   tashkilotlar   ro’yxatini
topishingiz mumkin:
 Fujitsu Australia Limited Kalsec Inc.
 Janubiy Karolina universiteti
 Karachaganak Petroleum Operating B.V. Engel Austria GmbH Mobile
 Money Limited
Ushbu   tashkilotlar   orasida   faqat   Janubiy   Karolina   universiteti   ta’lim   uchun
eFront-ni tanladi.
  Elektron   ta’limni   tashkil   etish   uchun   tanlangan   platformalarning   tahlili   shuni
ko’rsatdiki,   LMS   Moodle   o’zining   imkoniyatlari   bo’yicha   eng   funktsionaldir.
Ishlab   chiquvchilarning   qo’llab-quvvatlashi   tufayli   u   doimo   rivojlanib   boradi   va
universal   hisoblanadi,   chunki   u   kichik   o’quv   markazlarida   ham,   katta
universitetlarda   ham   muayyan   muammolarni   hal   qilishda   ishlatilishi   mumkin.
aleksey   Dyachenkoning   maqolasi   Mijoz   eLearning   yoki   masofaviy   o’qitish
dasturlarini   joylashtirishni   so’raganda,   har   kim   o’z   ma’nosini   quyidagi   so’zlar
bilan ifodalaydi:
1. Sinf-dars tizimiga o’rganib qolgan repetitorlar  va o’qituvchilar  ko’pincha veb-
seminarlarni anglatadi – ular odatlanib qolganlarini faqat Internet orqali qilishni
xohlashadi.
2. Oflayn rejimda tark etishni rejalashtirmagan darslik noshirlari va o’qituvchilari
odatda o’quvchilarning o’zlarini o’rganish yoki yuzma-yuz darslarida namoyish
qilish uchun elektron darsliklarni orzu qiladilar.
3. Kichik universitetlar rahbarlari ba’zan “sehrli qora quti” ni tasavvur qilishadi, u
erda siz birinchi kurs talabalarini yuklashingiz va diplom berishda ularni eslab
qolishingiz   mumkin.   “Qutiga”   allaqachon   barcha   o’quv   materiallari   va   ularni
qo’llash algoritmlari kiritilganligi ma’qul.
4. Yirik   universitetlar   ko’pincha   plagiatni   avtomatik   tekshirish   bilan   yozma
ishlarni   sinash,   yig’ish   va   ko’rib   chiqish   uchun   markazlashtirilgan   tizimga
muhtoj.
5. Ba’zida eLearning universitetning barcha muammolarini hal qiladigan “kumush
o’q”   sifatida   taqdim   etiladi.   “Elektron   ta’lim”   ni   amalga   oshirishga   arziydi   va
hamma   narsa   zudlik   bilan   shunday   bo’ladi:   o’quv   dasturlari   paydo   bo’ladi   va
uchinchi avlod ta’lim standartlariga muvofiq o’z-o’zini sertifikatlaydi, Boloniya
tizimi va modulli o’qitish joriy etiladi, hech qaerdan ularga biriktirilgan o’quv
dasturlari   gullab-yashnaydigan   shoxchalar   daraxti   o’sadi.   materiallar   va   ijodiy
topshiriqlar,   o’qituvchilar   pora   olishni   to’xtatadilar,   ular   yoshroq   va
zamonaviylashadi,   talabalar   “topshirishni”   to’xtatadilar   va   “o’qishni”
boshlaydilar.   Chiroyli   qutiga   to’g’ri   “eLearning”   ni   tanlash,   sotib   olish   va
“O’rnatish”   tugmachasini   bosish   kifoya,   yoki   talabadan   uni   Internetdan   bepul
yuklab   olishini   va   laboratoriyada   Windows   98   o’rnatilgan   eski   mashinaga
o’rnatilishini so’rash yaxshidir. 6. Afsuski,   bu   eLearning   uchun   pul   ajratilgan   va   uni   qandaydir   tarzda   sarflashi
kerak bo’lgan mijozlarning juda keng tarqalgan toifasi. Ajablanarlisi shundaki,
IT-shnick   uchun   bu   eng   muammoli   toifalardan   biridir,   chunki   ular   ko’pincha
maqsadga   muvofiq   emas,   balki   ba’zi   texnologiyalar   va   atamalarning
mustahkamligi va obro’si haqidagi g’oyalaridan kelib chiqadi.
7. Til   maktabi   egalari   to’lov   tizimlari   bilan   birlashtirilgan   hisob-kitob,
buxgalteriya   va   videokonferentsaloqa   tizimini   xohlashadi.   Taksi
kompaniyalariga   o’xshash   narsa,   faqat   taksi   haydovchilari   o’rniga
videokonferentsiyada o’qituvchilar.
8. Kadrlar   uchun   xizmatlar   kasbiy   rivojlanish   tarixini   saqlash   va   ish   joyida
masofadan o’qitish va sertifikatlashni tashkil etish vositasiga muhtoj.
9. Yangi   tendentsiya   tijorat   kompaniyalari   yoki   mintaqaviy   davlat   idoralari,
odatda   ta’lim   bo’limlari   huzuridagi   markazlar   tomonidan   targ’ib   qilingan   bir
nechta   favoritlar   ko’rinishidagi   barcha   maktablarda   ixtiyoriy   ravishda
qo’llaniladigan   elektron   jurnallar   va   kundaliklardir.   Ularni   bitta   umumiy
xususiyat birlashtiradi: ular soliq hisobotlarining onlayn xizmatlari kabi tashkil
etilgan – ular qog’oz jurnallarga parallel ravishda o’qishga ulanmasdan, qo’lda
to’ldiriladi. Ya’ni, ba’zan qog’ozli  onlayn jurnal, ba’zan erp / crm  (resurslarni
taqsimlash, “mijoz” bilan aloqa), ammo ta’lim funktsiyasi  umuman yo’q, yoki
foydalanishga yaroqsiz.
10. Bundan   tashqari,   ekzotik   variantlar   juda   ko’p,   jumladan   virtual   olamlarda
o’qitish, virtual modellar va laboratoriyalar bilan ishlash.
Darhaqiqat,   yuqorida   aytib   o’tilganlarning   barchasidan   kengroq   bo’lgan   e-
Learning   tushunchasi,   avvalambor,   o’quv   jarayonining   yangi   modeli   bo’lib,
nafaqat   tanish   tajribalarni   skanerlangan   qo’llanmalar,   shoshilinch   ravishda
qadoqlangan   testlar   va   Internet-do’kon   funktsiyasini   qo’shish   bilan   bir   qatorda,
onlayn   rejimga   o’tkazilishi.   IT-nuqtai   nazardan,   eLearning   asosan   asosiy   va
qo’shimcha xizmatlarni ko’rsatadigan infratuzilma:
 foydalanuvchining autentifikatsiyasi va avtorizatsiyasi;
 foydalanuvchilar reestrini yuritish;
 vakolatlarni taqsimlash;
 kirishni boshqarish;
 moslashuvchan rol konfiguratsiyasi;
vakolatlarni tayinlash va bekor qilish, materiallar va tizim funktsiyalariga kirish;
tashqi   ma’lumotlar   bazalari   va   ta’limni   boshqarish   tizimlari   bilan   integratsiya
qilish;
muayyan   tarkib   turlarini   qo’llab-quvvatlaydigan   materiallarni   joylashtirish   uchun
platforma:
matnlar, veb-sahifalar, audio, video va o’zboshimchalik bilan fayllar;
avtomatik tekshirish bilan sinovlar;
aPI orqali platforma bilan o’zaro aloqada bo’lgan interaktiv o’quv materiallari;
avtomatik yoritilgan lug’atlar;
tashqi   ta’lim   resurslarini   o’zaro   ta’sir   standartlaridan   biriga   muvofiq   ulanishi;
foydalanuvchilar o’rtasidagi aloqa jo’natmalar; to’g’ridan-to’g’ri matnli xabarlar;
forumlar;
plagiatni yig’ish, hisobga olish, plagiatni tekshirish, talabalar ishini ko’rib chiqish
va baholash;
anketalar va anketalar;
veb-seminarlar va videokonferentsiyalar;
virtual olamlarda o’zaro ta’sir;
o’quv natijalarini tahlil qilish va saqlash;
tizimdagi foydalanuvchi harakatlarini qayd etish;
ballarni tejash va jami natijalarni hisoblash;
talabalar portfelini yuritish;
tashqi tizimlar bilan portfeldan ma’lumotlar almashinuvi;
vakolatlarni hisobga olish;
ta’lim natijalarini tashqi ta’limni boshqarish tizimlariga o’tkazish;
hisobotlarni yaratish, o’z hisobotlarini ulash uchun API taqdim etish;
mobil aloqa mijozlari bilan o’zaro aloqalar.
Ushbu ro’yxatni to’ldirish mumkin, ammo men o’quv jarayonini boshqarishni qavs
ichidan   olishimizga   rozi   bo’lishni   taklif   qilaman,   chunki   bu   erda   turli
tashkilotlarning   ehtiyojlari   yanada   farq   qiladi.   Shunday   qilib,   eLearning
arxitekturasi   paydo   bo’ladi:   boshqaruv   bazalari   bilan   birlashtirilgan   asosiy
platforma, shuningdek veb-seminarlar, interaktiv laboratoriyalar va boshqalar kabi
maxsus   xizmatlar   va   o’quv   materiallari.   Shunga   asoslanib,   bazaviy   platformani
rivojlantirishning   ochiqligi,   miqyosi,   barqarorligi,   kengayishi,   hujjatlari   va
barqarorligi talablari mavjud. Moodle – ob’ektiv yo’naltirilgan masofaviy o’qitish
muhiti  –  bu  talablarga  to’liq  javob  beradi.  Moodle-ni   yopiq  va  ochiq  o’xshashlar
bilan   taqqoslash   ushbu   maqolaning   mavzusi   emas.   Faqatgina   ichki   yoki   maxsus
ishlab   chiqish   uchun   ushbu   manbalarni   haqiqatan   ham   aniq   vazifalar   uchun
saqlang, masalan, yaxshi o’quv resurslarini yaratish, simulyatsiya qilish va ta’limni
boshqarish   tizimini   ishlab   chiqish   yoki   sozlash.   O’zingizning   velosipedingizni
ixtiro   qilish   bilan   siz   2002   yildan   beri   doimiy   ishlab   chiquvchilar   guruhini   topa
olmaysiz: Moodle bepul dasturiy ta’minot guruhining asosiy qismi Avstraliyadagi
Moodle   Foundation   fondi   xodimlari   bo’lib,   u   mintaqaviy   sheriklar   va   grantlar
tomonidan   moliyalashtiriladi.   Moodle   aniq   birlashma   platformasi   sifatida   juda
yaxshi: agar siz eksperimental versiyalarni o’rnatmasangiz (u holda siz 60 mingdan
ortiq   o’rnatmalar   muammolarning   ko’pini   ularni   sezmasdan   oldin   ochib   beradi),
miqyosi   (1   milliondan   ortiq   foydalanuvchiga   ega   bo’lgan   qurilmalar   mavjud)   va
modullik   va   ochiq   integratsiya   protokollarini   qo’llab-quvvatlasangiz   boshidanoq
ishlab   chiquvchining   ustuvor   vazifasi   bo’lib   kelgan.   Bundan   tashqari,   u
qo’llaniladigan   texnologiyalar   yordamida   amalga   oshiriladigan   barcha   o’quv
faoliyatlarini yuqori darajada qo’llab-quvvatlaydi. Afsuski, veb-seminarlar LAMP
xostingida ishlamaydigan oqim serverini talab qiladi, ammo ushbu toifadagi ochiq
manbali   yoki   tijorat   mahsulotlarining   aksariyati   allaqachon   Moodle-da   tayyor
integratsiya   modullariga   ega.
O’rnatish   jarayoni   iloji   boricha   avtomatlashtirilgan:   bosqichma-bosqich   sehrgar serverning   diagnostikasidan   ma’lumotlar   bazasi   tuzilishini   yaratishga   qadar   ko’p
ishlarni bajaradi.
LMS ( LEARNING BOSHQARUV TIZIMI)
Ta'limni   boshqarish   tizimi   (LMS)   -   bu   ma'muriy   hujjatlarni   rasmiylashtirish,
hujjatlashtirish,   kuzatib   borish   hisobot   berish,   o'quv   kurslarini,   o'quv   dasturlarini
yoki   o'quv   va   rivojlanish   dasturlarini   avtomatlashtirish   va   yetkazib   berish   uchun
dasturiy   ta'minot.   Ta'limni   boshqarish   tizimi   kontseptsiyasi   to'g'ridan-to'g'ri
elektron  ta'limdan   paydo  bo'ldi.   Birinchi   LMS   oliy  ta'lim   sohasida   paydo   bo'lgan
bo'lsa-da,   bugungi   kunda   LMSlarning   aksariyati   korporativ   bozorga   qaratilgan.
Ta'limni boshqarish tizimlari o'quv tizimi bozorining eng katta segmentini  tashkil
etadi.  LMSning birinchi kiritilishi 1990 yillarning oxirlarida bo'lgan.
       Ta'limni boshqarish tizimlari analitik ma'lumotlar va hisobotlardan foydalangan
holda o'qitish va o'qishdagi bo'shliqlarni aniqlashga mo'ljallangan. LMS-lar onlayn
o'qitishni   amalga   oshirishga   qaratilgan,   ammo   turli   xil   foydalanishni   qo'llab-
quvvatlaydi, shu bilan birga onlayn tarkib uchun platforma vazifasini bajaradi, shu
jumladan asenkron va sinxron asosidagi kurslar. LMS instruktorlar tomonidan olib
boriladigan   mashg'ulotlar   uchun   sinf   boshqaruvini   yoki   korporativ   maydonda
emas,   balki   oliy   o'quv   yurtlarida   foydalaniladigan   "Fliped"   sinfini   taklif   qilishi
mumkin.   Zamonaviy   LMSlar   foydalanuvchi   mahorati   profiliga   asoslanib   kurslar
uchun avtomatlashtirilgan tavsiyalar berish, shuningdek, ushbu tavsiyalarni yanada
aniqroq   qilish   uchun   o'quv   materiallaridan   meta-ma'lumotlarni   olish   uchun   aqlli
algoritmlarni o'z ichiga oladi. Multimediya o'qitish: Masofaviy ta'lim g'oyasining paydo bo'lishi va rivojlanishi
    Elektron   ta'lim   kontseptsiyasi   20-asrning   boshlarida   rivojlanib,   masofadan
o'qitish   uchun   ishlatiladigan   audio-video   aloqa   tizimlarining   paydo   bo'lishi   bilan
ajralib turdi.1909 yilda E.M. Forster o'zining "Mashina to'xtaydi" nomli hikoyasini
nashr   etdi   va   olis   auditoriyalarga   ma'ruzalar   o'qish   uchun   audio   aloqadan
foydalanishning   afzalliklarini   tushuntirdi.
    1920 yilda Sidney L. Pressey ko'plab amaliy mashg'ulotlar  va savol formatlarini
taklif   qiladigan   birinchi   o'quv   mashinasini   yaratdi.   Oradan   to'qqiz   yil   o'tgach,
Alberta   universiteti   professori   M.E.Zerte   ushbu   mashinani   muammolar   va
echimlarni taqqoslashga qodir bo'lgan muammoli silindrga aylantirildi.       Bu   ma'lum   ma'noda   "multimedia"   edi,   chunki   u   o'quvchilarga   bilim   berish   va
o'qitish uchun bir nechta ommaviy axborot vositalaridan foydalangan. Keyinchalik
bosma   materiallar   telefon,   radio   va   televidenie   orqali   eshittirishlar,   audio   va
videotasvirlar bilan birlashtirildi
        Dastlabki   tarmoqqa   ulangan   ta'lim   tizimi   1970-yillarda   Control   Data
Corporation   tomonidan   ishlab   chiqilgan   Platon   Learning   Management   (PLM)
tizimi edi.
                                   Talabalarning davomatini onlayn baholash va kuzatish
LMS   o'qituvchilarga   talabalar   uchun   moslashtirilgan   testlarni   yaratishda,   kirish
imkoniyati va Internetda taqdim etishda yordam berishi mumkin. Platformalar turli xil   savol   turlariga   imkon   beradi,   masalan:   bitta   ko'p   qatorli   javob;   ko'p   tanlovli
javob;   sudrab   olib   tashlash   tartibi;   insho;   haqiqiy   yoki   yolg'on   ha   yoki   yo'q;
bo'shliqlarni   to'ldiring;   kelishuv   ko'lami   va   oflayn   vazifalar.   Ba'zi   LMS-lar
qatnashuvchilarni   boshqarish   va   sinf   mashg'ulotlari   bilan   birlashtirishga   imkon
beradi, bunda ma'murlar o'quvchilarning qatnashgani, kech kelgani yoki darslar va
tadbirlarni o'tkazib yubormaganligi to'g'risidagi yozuvlarini ko'rishlari mumkin.
Moodle platformasi
Mashhur Moodle dasturiy ta’minot platformasi o’qituvchi va talabalar, shuningdek
talabalarning   bir-biri   bilan   faol   o’zaro   ta’sirini   qo’llab-quvvatlashga   –
muammolarni birgalikda hal qilish, muhokama qilish, bilim almashish va jamoaviy
ishning boshqa turlariga e’tibor qaratib, turli xil o’quv kurslarini yaratish va onlayn
tarzda o’tkazishga imkon beradi. Moodle o’quv platformasidan dunyoning 200 dan
ortiq   mamlakatlaridan,   shu   jumladan   Rossiyadan   50   mingdan   ortiq   tashkilotlar
foydalanadi,   bu   erda   bugungi   kunda   Moodle   eng   mashhur   ochiq   manbali   ta’lim
echimlaridan   biri   hisoblanadi   (SPO).   Rossiya   Federatsiyasida   600   dan   ortiq
inshootlar ro’yxatga olingan, ulardan ba’zilaridagi foydalanuvchilar soni 500 ming
kishiga   etadi.   Moodle   platformasi   modulli   tuzilishga   ega,   bu   tizimning
funksionalligini moslashuvchan ravishda o’zgartirish va to’ldirishga imkon beradi.
2011   yil   mart   oyida   Rossiyaning   SPIRIT   kompaniyasi   Internet-telefoniya   uchun
dasturiy   ta’minot   platformasi   ishlab   chiqaruvchisi   va   yetkazib   beruvchisi,   Linux
asosida   bepul   dasturiy   ta’minot   va   tarqatishlarni   ishlab   chiqish   sohasida
Rossiyaning   ALT   Linux   kompaniyasi   bilan   birgalikda   VideoMost
videokonferentsaloqa tizimini va ommabop mahsulotlarni birlashtirish uchun yangi
modulni   chiqarganligini   e’lon   qildi.   o’quv   platformasi   Moodle.
VideoBridge   Moodle-ga   qo’shimcha   modul   sifatida   o’rnatilishi   mumkin.   Moodle
LMS-ga   kiritilgan   VideoMost   foydalanuvchilarga   o’qituvchilar   va   talabalar
tomonidan   alohida   tashqi   aloqa   vositalaridan,   masalan,   Skype   yoki   Apple   iChat-
dan   foydalanishdan   farqli   o’laroq,   bir   qator   afzalliklarni   taqdim   etadi:   birma-bir
video  qo’ng’iroqlarni  emas,   balki   ko’p  foydalanuvchi  konferentsiyalarini   qo’llab-
quvvatlash; qulaylik va turli xil dasturlarda alohida ro’yxatdan o’tishga hojat yo’q,
chunki   tizimga   kirganingizda   barcha   funktsiyalar,   shu   jumladan
videokonferentsiyalar bir vaqtning o’zida bitta muhitdan foydalanish imkoniyatiga
ega bo’ladi; soddaligi – qo’ng’iroq o’quv kursining tanish interfeysida bitta tugma
yordamida   amalga   oshiriladi;   nazorat   –   yig’ish   va   statistik   hisobotlarni   taqdim
etish umumiy tizimga kerakli formatda amalga oshiriladi. O’qituvchi yoki talabalar
tomonidan   yaratilgan   hujjatlar   va   materiallarni   birgalikda   ko’rishning   funktsional
imkoniyatlari,   shuningdek   o’rnatilgan   matnli   chat   imkoniyati
videokonferentsiyalar   bilan   birlashtirilgan.   VideoMost   echimini   Moodle
platformasiga   qo’shish   uchun   qulaylik   yaratish   uchun   yaxshi   ishlab   chiqilgan
hujjatlar   bilan   ta’minlangan   bir   qator   maxsus   dasturiy   interfeyslar   va   plaginlar
yaratildi.   Rossiyaning   SPIRIT   kompaniyasi,   Internet-video   telefoniya   uchun
innovatsion tashuvchi  sinf dasturiy ta’minot  platformasini  ishlab chiqaruvchisi  va
etkazib beruvchisi, ALT Linux bilan birgalikda Rossiyada bepul dasturiy ta’minot
va   Linux   asosida   tarqatish   ishlab   chiqarishda   yetakchi   bo’lib,   VideoMost   yangi
videokonferentsaloqa integratsiyasi moduli va mashhur Moodle o’quv platformasi chiqarilishini   e’lon   qiladi.   …
Masofaviy   o’qitish   –   bu   ta’lim   jarayoni   ishtirokchilarining   aloqa   va   o’zaro
ta’sirining   samaradorligi   umuman   jarayonning   muvaffaqiyatiga   bevosita   ta’sir
ko’rsatadigan   sohadir,   shuning   uchun   masofaviy   ta’lim   tizimlarining   (LLS)
moslashuvchanligi   va   interaktivligi   ularning   foydalanuvchilari   uchun   tobora
muhim ahamiyat kasb etmoqda. LMS-da videokonferentsiyalar (VCS) variantining
joriy   etilishi   onlayn   ta’lim   tizimlarini   rivojlantirishning   mantiqiy   bosqichidir.
VideoMost   mahalliy   videokonferentsaloqa   tizimini   va   ochiq   manbali   dasturiy
ta’minotga   asoslangan   mashhur   Moodle   o’quv   platformasini   birlashtirish   uchun
yangi   modulning   yaratilishi   Rossiya   dasturiy   ta’minotining   raqobatbardosh
imkoniyatlarini   kengaytirib,   Milliy   dasturiy   ta’minot   platformasi   (AES)
kontseptsiyasiga   mos   keladi.   Videokonferentsaloqa   moduli   Moodle   o’quv   kursini
yaratish   uchun   ishlatilishi   mumkin.   Bunday   holda,   videokonferentsiya
rejalashtirilgan   dars   davomida   (seminar,   ma’ruza   va   boshqalar)   yoki   o’qituvchi
tomonidan   belgilangan   boshqa   vaqtda   tashkil   etiladi.   Konferentsiyaga   kirish
huquqiga   ega   bo’lgan   ishtirokchilar   tarkibi   kurs   ishtirokchilari   tarkibiga   to’g’ri
keladi.   Videokonferentsiya   variantlari   o’qituvchi   tomonidan   tahrir   qilinishi
mumkin,   u   konferentsiya   ishtirokchilarini   boshqarish   vositalariga,   shu   jumladan
ovoz   berish   huquqlarini   berish   va   rad   etish,   videoni   namoyish   qilish   va   h.k.
VideoMost   dasturiy   ta’minoti   boshqa   dasturiy   echimlar   bilan   birlashtirilishi
mumkin,   bu   ularning   funksiyalarini   bitta   tizim   ichida   o’rnatilgan
videokonferentsaloqa   birligi   bilan   to’ldiradi.   Istalgan   miqdordagi   ishtirokchilar
bilan   video-sessiyani   bir   zumda   o’tkazish   qobiliyati   tizim   foydalanuvchilari
o’rtasidagi   o’zaro   ta’sir   samaradorligini   sifat   jihatidan   yangi   darajaga   ko’tarish
imkonini beradi.
SMM platformalari haqida tushuncha.
S ocial   M edia   M arketing   [SMM]   –   bu   ingliz   tilidan   ijtimoiy   media   marketing
bo’lib,   Internet   marketingning   bir   turi   deb   hisoblanadi.   Uning   asosiy   maqsadi   –
ijtimoiy tarmoqlardan mijozlarni mahsulot va xizmatlaringizga jalb etish.
Mutaxassislar   bergan   ma'lumotlarga   ko'ra,   mijozlar   biron   tovarni   sotib   olishdan
yoki xizmatdan foydalanishdan avval o'rtacha 10.4 ta maqolani o'rganib chiqishar
ekan. Oddiy foydalanuvchi o'rtacha 5.8 ta akkauntga ega bo'lib, ularni 2.8 tasidan
faol   ravishda   foydalanar   ekan.   Bu   esa   mahsulot   yoki   xizmat   egalarida  aynan   shu
muhitlarda   foydalanuvchilar   bilan   aloqani   yo'lgda   qo'yish,   o'z   mahsulot   yoki
xizmarlarini aynan shu muhitlarda reklama qilish, uni qo'llab-quvvatlash zaruratini
tug'diradi. Ijtimoiy   tarmoqlarda   marketing   -   juda   effektiv   qurol   bo'lib,   uning   yordamida,
ijtimoiy   tarmoqlardan,   bloglardan,   kundaliklardan   va   forumlardan   saytga
foydalanuvchilarni jalb etish mumkin.  
Foydalanuvchilar   va   potensial   mijozlarni   jalb   etishni   reklama   yordamida   sotib
olish   mumkin.   Ammo   potensial   auditoriyani   sotib   olish   mumkin   emas.   Uni
ishonchini   qozonish   mumkin.   Ijtimoiy   medida   muhitlar   -   bu
mijozlar/foydalanuvchilar   bilan   muloqot   qilish   quroli.   Hozirgi   kunda   bu
auditoriyani   teletomoshabinlar   auditoriyasi   bilan   solishtirish   mumkin.   Eng   katta
farqi   shundagi,   bu   auditoriya   teletomoshabinlar   auditoriyasidan   ko'ra   ancha
ehtiyotkor,   faolroq   va   juda   diqqatlidir.   SMM   reklamadan   ko'ra   ko'proq   PR'ga
o'xshash. SMM bu bevosita har xil jamoalar, jamiyatlar, foydalanuvchilar guruhlari
bilan ishlashdir.
SMM yordami bilan hal qilish mumkin bo'lgan vazifalar:
 brend yaratish va uni yurgizish/tanitish;
 brendni mashhur qilish, unga bo'lgan qiziqishni oshirish;
 PR;
 kompaniya saytiga tashrif buyuruvchilar sonini oshirish;
 mijozlar,   foydalanuvchilarda   xizmat,   tovar   va   mahsulot   yuzasidan
paydo bo'lgan savollar tezkor javob berish, xizmat ko'rsatish.
    SMM   hozirda   bajaradigan   vazifasiga   ko'ra   noananaviy   qurollardan   biri
hisoblandi.   Shunga   qaramay,   hozirda   ko'pchilik   mutaxassislar   juda   katta   qiziqish
va uning kelajagiga katta ishonch bilan qarashayotgan vosita hisoblanadi. Ijtimoiy tarmoqlarda marketing - hozirda nafaqat katta kompaniyalar, o'z bozorlari
faollari,   balkim,   o'rta   va   kichik   biznes   vakillari   ham   keng   miqyosida
foydalanishmoqda. Uning yordamida ular, o'z mijozlari bilan qayta aloqani yo'lga
qo'yishmoqda.
Odatiy ijtimoy mediada marketing quroli:
 har xil muhitlarda bloglar yaratish, uni ma'lumotlar bilan to'ldirish va
bu resursni tanitish;
 blogni yurgazish;
 tematik   saytlarda,   guruhlarda   mahsulot   yoki   xizmatni   qo'llab-
quvvatlash bilan shug'ullanish;
 tematik   forumlar   yaratish,   ularda   mahsulot   yoki   tovar   yuzasidan
beriladigan savollarga javob berish;
 kompaniya nomidan munozara va mulohazalarda qatnashish;
 virusli marketing;
 mahsulot   yoki   xizmatga   bo'lgan   yaxshi   va   yomon   kayfiyatlarni
kuzatib borish;
 kompaniya   internet   resurslarini   ijtimoiy   mediaga   moslash,
optimizatsiya qilish.
Ijtimoiy   tarmoqlarda   marketing   kompaniya   saytini   SMO   -   Social   Media
Optimization talablariga moslashni ham talab qiladi
So'nggi   yillarda   dunyodagi   eng   mashhur   beshta   ijtimoiy   tarmoq   o'zgarmadi.
Ulardan     -   Telegram,   Youtube,   Facebook,   Instagram,   Twitter.   Bizda   asosan
Telegram,   Youtube,   Facebook   eng   ommabob   bo’lib   hisoblanadi.   Instagram   va
Twitter asosan Evropa va AQShda mashhur.
Ijtimoiy tarmoqlar nafaqat odamlarning aloqa qilish joyi, balki potentsial mijozlar
bilan   ishlash,   tezkor   javoblar   va   maqsadli   auditoriyani   jalb   qilish   uchun
aktsiyalarni o'tkazish uchun platformadir. Agar siz o'zingizning biznesingizni yoki
mahsulotingizni   ijtimoiy   tarmoqlarda   targ'ib   qilishga   qaror   qilsangiz,   asosiy
printsiplarni eslang: Bir   nechta   ijtimoiy   tarmoqdagi   yaxshi   reklama,   bir   nechta   yomon   reklama
qilishdan yaxshiroq;
Rag'batlantirish   uchun   tanlangan   ijtimoiy   tarmoq   brendning   o'ziga   xos
xususiyatlariga mos kelishi kerak:
 Vizual   tarkibning   ijtimoiy   tarmoqlari   orqali   kosmetika   va
parfyumeriya vositalarini namoyish qilish yaxshiroqdir;
 Tarkib ham ijtimoiy tarmoq, ham brendga mos kelishi kerak;
 Ba'zi ijtimoiy tarmoqlar uchun auditoriya bilan o'zaro munosabat juda
muhim va bu aktsiyalarni, tanlovlarni ishlab chiqish uchun qo'shimcha
xarajatlar bo'lib, ular smeta tuzishda hisobga olinishi kerak;
Ba'zi ijtimoiy tarmoqlarda targ'ibot reklama qilishga ijobiy ta'sir ko'rsatadi qidiruv
tizimlari,   bu,   ayniqsa,   ijtimoiy   tarmoq   platformasi   va   qidiruv   tizimi   bitta
kompaniyaga tegishli bo'lsa, to'g'ri keladi.
Ijtimoiy   tarmoqlar   nafaqat   muloqot   uchun   yangi   makon,   balki   o'zini   namoyon
qilish,   ishlash,   xarid   qilish,   kerakli   ma'lumotlarni   va   odamlarni   topish   joyiga
aylandi. Siz ijtimoiy tarmoqdagi odamning profilidan odam haqida ko'p narsalarni
bilib   olishingiz   mumkin   va   ko'p   odamlar   undan   foydalanadilar.   Shu   jumladan,
unga   ko'rsatiladigan   reklamani   tanlash   uchun   shaxs   haqidagi   ma'lumotlardan
foydalanadigan savdo kompaniyalari.
Hech   qanday   ijtimoiy   tarmoqda   bo'lmagan   va   bo'lmagan   odamni   topish   qiyin.
Ammo, agar siz biron bir joyda ro'yxatdan o'tmagan bo'lsangiz yoki faqat bittasini
ishlatsangiz   ijtimoiy   platforma,   keyin   siz   o'zaro   aloqangizni   kengaytirmoqchi   va
ro'yxatdan   o'tishga   tayyor   bo'lgan   ijtimoiy   tarmoqni   tanlamoqchisiz   va   boshqalar
bilan muloqot qilishni va almashishni boshlaysiz. Bizda   tanlashni   osonlashtirish   uchun,   shuningdek,   dunyodagi   ijtimoiy
tarmoqlarning   rivojlanishining   umumiy   tendentsiyasini   tushunish   uchun   biz
dunyodagi   eng   mashhur   6   ijtimoiy   tarmoqlar   tahlili   bilan   maqola   tayyorladik.
Ularning   har   biri   o'ziga   xos   xususiyatga   ega,   garchi   shunga   o'xshash   narsalar
mavjud.
SMM mutahassisi uchun eng kerakli tushunchalar
1. Ij timoiy   media   —   ko‘plab   faol   foydalanuvchilarga   ega   internet
platforma.   SMM   (ijtimoiy   media   marketing)   —   marketing
faoliyatining ijtimoiy mediada amalga oshirilishi.
2. Brend   — bir mahsulotning boshqa mahsulotlardan farqlanib turuvchi
dizaynga   ega   belgisi.   Maqsadli   auditoriya   —   mahsulotingizni   sotib
olish   yoki   xizmatingizdan   foydalanish   ehtimoli   yuqori   bo‘lgan
shaxslar.
3. Kontent   — maqsadli  loyiha uchun yaratilgan sahifa, videorolik yoki
tasvir.
4. Platforma   —   o‘zining   imkoniyati   va   funksiyalari   orqali   boshqa
tizimlarni yo‘lga qo‘yishga xizmat qiluvchi “o‘zak dastur”. Millionlab
foydalanuvchilar o‘z vaqtining aksariyat qismini ijtimoiy tarmoqlarda
o‘tkazadi: maqola o‘qishadi, rasm tomosha qilishadi, do‘st-birodarlari
bilan suhbatlashishadi.  Bunday   katta auditoriya marketing  faoliyatini
yuritish   uchun   eng   katta   yutuq   hisoblanadi.   Shu   sababli,   ijtimoiy
media marketing tez sur’atlarda rivojlanib b ormoqda.
5. Brend   —   raqobatchilardan   farqlanish   maqsadida   aniq   sotuvchi   yoki
sotuvchilar   guruhi   tomonidan   tovar   va   xizmatlarini   belgilash   uchun
qo‘llaniladigan so‘z, ifoda, belgi, ramz, dizaynerlik ishi yoki ularning
kombinatsiyasidir   (Amerika   Marketing   Assosiatsiyasi   —   American
Marketing Assosiations).
Hozirgi   kunda   Televizordagi   reklamalar   yaxshi   foyda   bermayabti.   Nimaga?
Chunki hamma internetda SMM esa ayni mudao! Ijtimoiy tarmoqlarda marketing
qilish juda foydali.Shu sababli hozirgi kunda SMMning pog'onasi boshqa reklama
turlaridan ancha baland hisoblanadi.   SMM ni o'rganish yo'llari:
 Internetdan   har-hil   manbalardan   foydalangan   xolda ,   bepul
videodarslarni   ko'rish.   Buning   afzalligi   bepul,   lekin   eng   kerakli
ko'nikmlarni bilib olish uchun xam vaqt talab qilinadi, shuning uchun
uzog'i 3 oyda o'rgansa bo'ladi
 O'quv   Markazlarda,   IT-Akademiyalarda   o'rganish.   Buning
afzalligi   shundaki   sizga   ustoz   eng   kerakli   ma'lumotlarni   aniq   qilib
sizga yetqazadi va siz uni google qidiruv tizimidan topishingiz kerak
emas.
 Mustaqil   ravishda   professional   mutahassilarni   kuzatgan   xolda
o'rganish. Bu xam juda yaxshi yo'l, chunki siz faqat amaliyot qilasiz,
men xam shu yo'l bilan SMM ni yaxshi o'rgana oldim. SMM kamchiliklari
Bu   erda   ham   ba'zi   kamchiliklar   mavjud.   Masalan,   tezkor   natijalarga   erishish
mumkin   emas.   SMM   kampaniyasi   ish   boshlashdan   oldin   uni   bir   necha   oy
davomida   targ'ib   qilish   kerak.   Suhbatlar   ham   juda   salbiy   rol   o'ynashi   mumkin,
masalan, salbiy sharhlar  sharhlarsiz qolsa  yoki  sahifada boshqa reklama xabarlari
paydo   bo'lsa.   Bundan   tashqari,   hech   kim   yakuniy   muvaffaqiyatni   kafolatlay
olmaydi.   SMM   marketingida   auditoriyani   jalb   qilish   va   muvaffaqiyatga   erishish
uchun   siz   rioya   qilishingiz   kerak   bo'lgan   aniq   qoidalar   yo'q.   Byudjetni   hisoblash
qiyin,   chunki   reklama   kampaniyasi   qancha   davom   etishi   ma'lum   emas.   Bundan
tashqari, ijtimoiy tarmoqlar har bir mahsulot uchun mos emas, agar foydalanuvchi
o'ziga xos narsalarni qidirsa, u ehtimol qidiruv tizimiga murojaat qiladi.
SMM boshqaruvining vazifalari
SMM   o'z-o'zidan   amalga   oshirilmasligi   aniq,   bu   jarayon   ortida   bir   odam   turibdi.
Ular uni boshqacha chaqirishadi: smm-menejer, SMM-menejer, SMM-mutaxassis,
internet-marketolog.   Buning   mohiyati   o'zgarmaydi   va   har   qanday   holatda   ham
vazifalar bir xil:
1. Maqsadli auditoriyani aniqlang va uning qiziqishlarini o'rganing.
2. Joy   tahlilini   o'tkazing:   brendni   qaysi   platformada   targ'ib   qilish   yaxshiroq,
qanday usullar va vositalar.
3. Reklama,   aktsiyalar,   tanlovlar   va   lotereyalarni   o'z   ichiga   olgan   tadbirlar
to'plami orqali tomoshabinlarning ko'payishiga erishish.
4. Kompaniyaning   imidjini   yaratish   ustida   ishlang:   PR   kampaniyasini
o'tkazing, fikr-mulohazalarni kuzatib boring, salbiyni yo'q qiling.
5. Rag'batlantirish   jarayonini   kuzatib   boring:   statistik   ma'lumotlarni   tahlil
qilish, dinamika.
SMM reklamasi oson ish emas, bir necha bosqichda amalga oshiriladi: 1. Maqsadli auditoriyangiz uchun sayt tanlash. Nima uchun bu muhim bo'lishi
mumkin?   Chunki   hozirda   juda   ko'p   ijtimoiy   tarmoqlar   mavjud   va   ularning
har biri o'z kontingentiga ega.  Shunga ko'ra, ularning manfaatlari boshqacha.
2. Aloqa   platformasini   joylashtirish.   Ijtimoiy   tarmoqda   qaror   qabul   qilib,
muloqot qilish uchun tomoshabinlarni to'plash joyi haqida o'ylash kerak.  Bu
nima   bo'lishi   mumkin?   Maxsus   yaratilgan   guruh,   hamjamiyat,   jamoat   yoki
sizning   hisobingiz.   Asosiysi,   bu   emas,   balki   bu   platforma   doimiy   ravishda
ishlashi,   tomoshabinlarga   "non   va   sirklar",   ya'ni   kerakli   tarkibni   taqdim
etishi kerak.  Va bu keyingi bosqich.
3. Kontent   yaratish   va   joylashtirish.   Bu   nafaqat   qiziqarli   va   foydali,   balki
virusli,   ya'ni   yoqtirgan   va   baham   ko'rilgan   bo'lishi   kerak.   Ommangizni
tezroq   targ'ib   qilish   uchun   siz   pul   sarflashingiz   va   reklamalarni   ishga
tushirishingiz kerak.
4. Foyda   olish   yoki   loyihani   monetizatsiya   qilish.   Eng   qiyin   va   munozarali
bosqich,   chunki   smr-ning   asosiy   maqsadi   obunachilarning   asosiy   qismini
mijozning veb-saytiga o'tkazish va ularni iste'molchiga aylantirishdir. Mana,
omadingiz bor. Muvaffaqiyatli va aksincha, turli xil monetizatsiya holatlari
mavjud:  siz 3-5 ming obunachi  bo'lgan guruhda yaxshi  daromad olishingiz
mumkin yoki "yuz ming" guruhlardan "oddiy tiyinlar" olishingiz mumkin.
Bu erda, ehtimol, loyihani  muvaffaqiyatli  amalga oshirish  uchun to'g'ri  strategiya
va taktikani  ishlab chiqish haqida eslatish foydali bo'ladi. Va shuningdek, har bir
holatda, rejadan tashqari, sizga o'z mexanizmlari va vositalari kerak bo'ladi.
   YouTube platformasi.
YouTube-   katta   hajmdagi   video   fayllar   jamlangan   sayt   hisoblanadi.   Tizimdan
professional videolavhalardan tortib, havaskorlar videolarini hamda videoblogerlar
materiallarini   topish   mumkin.   YouTube   sayti   yordamida   kanal   ochib,   u   orqali
biznes   loyihalarni   yuritish   mumkin.   YouTube   sayti   Steve   Chen,   Chad   Hurley,
Jawed   Karim   tomonidan   amalga   oshirilgan   loyiha   bo‘lib,   2005-yil   14-fevralda
ro‘yxatdan o‘tgan.
  YouTubedan   foydalanish   qulay   va  ko rish   osonligi   tufayli   juda   ham   mashhur   vaʻ
kirib   ko ruvchilari   soni   ko pligi   bo yicha   jahonda   uchinchi   o rinda   turadigan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
saytdir.   Saytda   video   ko ruvchilar   soni   kuniga   2	
ʻ   milliarddan   ortiq   hisoblanadi.
Saytda professional  videolavhalardan tortib, havaskor videolar, videobloglargacha
taqdim etilgan.
2018-yilning dekabrida O zbekistonda YouTube bloklandi. 
ʻ Google   kompaniyasi   2021-yil   yozidan   youTube da   reklama   orqali   pul   topadiganʼ
AQSHdan   tashqaridagi   videoblogerlardan   daromad   solig i   ushlab   qolishni	
ʻ
boshlashi   mumkin.   Soliq   bloger   tomonidan   e lon   qilingan   videoning   Qo shma	
ʼ ʻ
Shtatlarda   qayd   etilgan   ko rishlar   sonidan   tushadigan   daromadga   solinadi.   Agar	
ʻ
bloger   zarur   ma lumotlarni   vaqtida   taqdim   etsa,   soliq   stavkasi   mamlakatda   amal	
ʼ
qiluvchi   qonunga   binoan   daromadning   noldan   30   foizigachani   tashkil   etadi.
Google ning   AQSHda   bo lmagan   blogerlar   uchun   solinadigan   solig i   2021-yil	
ʼ ʻ ʻ
iyundan   boshlab   kuchga   kirgan.   Hozirda   Youtubening   YPP   (youtube   sheriklik
dasturi)   O zbekistonda   ishlamaydi.	
ʻ 2005-yil   15-fevralda   PayPal   ning   sobiq   3
ishchisi   tomonidan   yaratilgan   mashhur   video   ulashuvchi   vebsayt   bo lib,   unda	
ʻ
foydalanuvchilar   videolarni   yuklashlari,   ko rishlari   va   bir   birlari   bilan   baham	
ʻ
ko rishlari   mumkin.   Videolar   reyting   orqali   baholanishi   mumkin.   2021-yil   mart	
ʻ
oyida   YouTube   funksiyalaridan   biriga   o zgartirish   kiritishi   haqida   xabar   berdi.	
ʻ
Kontentga   qo yilgan   dizlayklar   soni   yashiringan   bo ladi.   Kontent   ostidagi   salbiy	
ʻ ʻ
baholarni   esa   faqat   videoblogerning   o zi   ko ra   oladi.   YouTube   rahbariyati	
ʻ ʻ
videoblogerlarning   kontent   ostidagi   dizlayklarsoni   sabab   yetkazilayotgan   salbiy
ta’siri haqidagi shikoyatidan kelib chiqib ushbu qarorga kelgan. Youtube 2023-yil
fevral oyi boshida shorts  udeolarni monetizatsiya qilishni rejalashtirmoqda.
YouTube muvaffaqiyatining sabablari
Youtube.com   xizmatining   asosiy   g oyasi   keyinchalik   shakllandi:   dastlab   sayt	
ʻ
asoschilari  foydalanuvchilar  bir nechta videoni  do stlari bilan bo lishish  imkonini	
ʻ ʻ
beruvchi   tizim   yaratmoqchi   edilar.   Qo shimcha   tarzda,   loyihaning   yana   bir	
ʻ
xususiyati   videoni   boshqa   foydalanuvchilar   tomonidan   baholash   funksiyasi
bo lishi kerak edi.	
ʻ
Youtube asoschilari g oyalari bilan xizmat ko rsatish bozorida ayni kerakli vaqtda	
ʻ ʻ
paydo bo lishdi. Bu loyiha yaratilishidan oldin foydalanuvchilar do stlariga video	
ʻ ʻ
yuborish   uchun   elektron   pochtadan   foydalanganlar,   pochta   orqali   video   yuborish
juda   noqulay   va   imkoniyatlari   ham   ancha   cheklangan   bo lgan,   shuningdek,	
ʻ
BitTorrent   mijozi   yoki   videoxostingda   ham   shunday   holat   kuzatilgan.   Oxirgi
variant   ham   yaxshi   tugallanmagan:   serverga   yuklashda   videoning   hajmi   qat iy	
ʼ
cheklangan va imkoniyatlarni kengaytirish uchun oylik obuna to lash talab etilgan.	
ʻ
Bundan   tashqari,   videoni   real   vaqt   rejimida   tomosha   qilishning   iloji   yo q   edi.	
ʻ
To liq   yuklanishi   ma lum   vaqt   talab   etgan,   shuning   o zi   ham   hatto   bu   videoni	
ʻ ʼ ʻ
ko rishga kafolat bermagan.
ʻ Shuning   uchun   Xyorli,   Chen   va   Karim   faqatgina   mavjud   bo lgan   onlaynʻ
xizmatlarning   kamchiliklarini   hisobga   olishi   va   video   kontentni   faol   ravishda
ulashishni   istagan   foydalanuvchilarga   e tibor   qaratishi,   shu   bilan   bir   qatorda	
ʼ
tubdan yangi narsalarni yaratishi kerak edi.
YouTube ijodkorlari jamoasining asosiy muvaffaqiyati sababi nafaqat g oya, balki	
ʻ
uzoq muddatli ijodiy amalga oshirish imkoni edi.
Hozirgi kunda Youtube.com da video tomosha qilishning qulayligi maxsus pleyer	
ʼ
yoki kodekni yuklab olishning hojati yo qligidir. Ishlab chiquvchilar Macromedia	
ʻ
Flash   asosida   pleyerlardan   foydalanishni   boshladilar.   Bundan   tashqari,   endi
videolarni  kalit  so zlar  orqali   qidirish,   mavzuga  tegishli  videolarni  ko rish   va  hk.	
ʻ ʻ
YouTube da birinchi marta video reyting xususiyati yaratildi, ya ni eng ommabop	
ʼ ʼ
videolar foydalanuvchilar reytingi asosida shakllandi.
YouTube   yaratilishining   birinchi   oyidayoq   rivojlangan   xizmatlarning   oltiligiga
kirganligining   yana   bir   muhim   omili   bu   saytning   tarkibidir.   Xizmat   tufayli
mualliflik   huquqi   bilan   himoyalangan   mashhur   tarkibni   tarqatish   imkoni   paydo
bo ldi, oldinlari ma lumotlarni internetdan topish oson bo lmagan.	
ʻ ʼ ʻ
YouTube foydalanuvchilarining o sishiga vidjetlar marketingi sabab bo ldi. Ushbu	
ʻ ʻ
video xizmat paydo bo lishi bilan, har bir kishi YouTube veb-saytidagi har qanday	
ʻ
videoni   blog   postlariga,   forum   muhokamalariga   va   boshqalarga   joylashtirish
imkoniyatiga   ega   bo ldi.   Ushbu   imkoniyat   ayniqsa   MySpace.com	
ʻ
foydalanuvchilariga juda yoqdi.
Yana   bir   foydali   jihati,   bu   keng   qamrovli   internetning   tobora   kengayib
borayotganligi   sababli   amalga   oshirildi.   YouTube   narxi,   tariflar   yana-da
arzonlashdi, ko proq imkoniyatlar paydo bo ldi.	
ʻ ʻ
YouTube   asoschilari   kompyuter   texnologiyalari   ancha   soddalashtirilganligi   va
qulayroq bo lganligi haqida o ylashdi. USB port yoki FireWire orqali arzon video	
ʻ ʻ
kamerani yoki mobil  telefon kamerasini  kompyuterga ulash imkoni paydo bo ldi.	
ʻ
Shu   munosabat   bilan   video   bloglar   ommalasha   boshladi   va   YouTube   o zini
ʻ
kengroq   namoyish   etib,   foydalanuvchilar   ko rishni   istagan   har   bir   mavzuni   chop	
ʻ
eta boshladi. Youtube.com   yana   bir   o zgarishni   amalga   oshirdi:   foydalanuvchilar   har   birʻ
yuklangan   videoni   belgilab   qo ygan   kalit   so zlar   orqali   boshqa   shunga   o xshash	
ʻ ʻ ʻ
videoni topish anchagina osonlashdi.
YouTube Investorlari
Kompaniyaning tez o sishi “Sequoia Capital” va “Time Warner” fondlari e tiborini	
ʻ ʼ
tortdi.   “Sequoia   Capital”   2005-yil   noyabr   oyida   YouTube ga   3   million   dollar	
ʼ
sarmoya   kiritdi,   bu   esa   video   servis   yaratuvchilariga   o zlarining   yaratgan
ʻ
mahsulotlariga jamoatchilik uchun kirish imkoniyatini ochish imkonini berdi. Shu
munosabat   bilan   2005-yil   22-noyabrni   YouTube ning   “tug ilgan   kuni”   sifatida	
ʼ ʻ
belgilashdi.
“Sequoia   Capital”   dastlab   YouTube ga   11,5   million   dollar   sarmoya   kiritdi   va	
ʼ
keyinchalik   investorlar   30   foiz   aksiyalarni   nazorat   qilishdi,   ularning   umumiy
qiymati   495   million   dollarga   yetdi,   bu   dastlabki   investitsiyalardan   deyarli   43
baravar ko p edi.	
ʻ
YouTube   trafigining   o sishiga   keskin   turtki   bo lgan   sarmoyadorlar   mablag lari	
ʻ ʻ ʻ
hisobidan   tashkil   qilingan   iPod   Nano   4   GB   pleyerlarining   har   kunlik   sovg asi	
ʻ
bo lgan.   Saytga   kuniga   50   millionta   tashrif   buyurish   soni   2006-yil   yanvar   oyida	
ʻ
250   millionga   yetdi.   Bunga   NBC   kanalidagi   “Saturday   Night   Live”   musiqiy   va
hazil dasturining navbatdagi sonida ko rsatilgan video klipni yuklab olish yordam	
ʻ
berdi.
O sha yili may oyida “Alexa” Internet analitik kompaniyasi Youtube.com kunlik 2	
ʻ
milliard trafikka ega ekanligi va bu AQSHdagi eng ko p tashrif buyurilgan saytlar	
ʻ
orasida 10-o rinni egallagani haqida xabar berdi.	
ʻ
YouTube   bugungi   kunda   dunyodagi   eng   mashhur   uchinchi   sayt.   Ehtimol,
qachondir   YouTube.com   zamonaviy   televizorlar   o rnini   egallaydi.   YouTube da	
ʻ ʼ
jonli tarzda tomosha qilishingiz mumkin bo lgan onlayn konsertlar, ma ruzalar va	
ʻ ʼ
seminarlarning translyatsiyalari mavjud va shu orqali videoblogerlar YouTube dan	
ʼ
katta pul ishlashadi.
Google platformasi.
Google korporatsiyasining yaratilish tarixi. 
Google 1996 yil martda fan nomzodi Larri Peyj va Sergey Brin  tomonidan 
ilmiy   loyiha   sifatida   paydo   bo'ldi.   ,   Stenford   talabalari   Stenford   Raqamli
Kutubxona 
Loyihasida  (SDLP)  ishladilar.  SDLP  "Birlashtirilgan,  integratsiyalashgan  va 
universal raqamli kutubxona uchun ilg'or texnologiyalarni ishlab chiqish" maqsadi 
bo'lib,  boshqa  federal  agentliklar  qatorida  Milliy  ilmiy  jamg'arma  tomonidan 
moliyalashtirilgan. Dissertatsiya mavzularini izlashda, Page, shu bilan bir qatorda, 
Umumjahon Internetning matematik xususiyatlarini o'rganish, ulanishlar jadvalini 
ulkan grafik ko'rinishida taqdim etish. Uning ilmiy rahbari Terri Vinograda ushbu 
g'oyani   tanlashni   tavsiya   qildi   (Page   keyinchalik   u   “men   olgan   eng   yaxshi
maslahat” 
deb nomlangan) va Page ushbu sonni va sonini hisobga olgan holda ushbu sahifaga
qaysi  veb-sahifalarni ulashni  aniqlash  muammolariga  e'tibor  qaratdi.  sahifadagi
ma'lumotlarning  ahamiyati  nuqtai  nazaridan  bunday  aloqalarning  tabiati  (ilmiy nashrlarda  iqtiboslar  roliga  o'xshash).  BackRub  deb  nomlangan  ushbu  ilmiy 
loyihada  unga  tez  orada  f.f.d.  Sergey  Brin  qo'shildi.  Stenford,  Milliy  Ilmiy 
Jamg'arma  Bitiruvchilar  Hamkorligi  tomonidan  qo'llab-quvvatlanadi.  Brin 
allaqachon  Peyjning  yaqin  do'sti  edi, u  birinchi  marta  1995  yil yozida birinchi
guruhda uchrashdi va Brin talabalar shaharchasini namoyish etishni xohladi. 1996 
yil mart oyida qidiruv roboti Internet sahifalarini indekslashni boshladi, bu sahifa 
Stenfordning  bosh  sahifasidan  tuzilgan.  To'plangan  ma'lumotlarni  ushbu  veb-
sahifaning   muhimlik   darajasiga   o'tkazish   uchun   Brin   va   Page   PageRank
algoritmini   ishlab   chiqdilar.   Ushbu   URL-ga   bog'lanishlar   soni   bo'yicha
tartiblangan URL-lar ro'yxatidan iborat BackRub natijalarini tahlil qilgandan so'ng,
PageRankga   asoslangan   qidiruv   mexanizmi   mavjud   qidiruv   algoritmlariga
qaraganda yaxshiroq 
natijalarga  olib  kelishini  angladilar  (o'sha  paytda  mavjud  qidiruv  tizimlari 
sahifalarni saralashgan. qidiruv atamasi sahifada necha marta paydo bo'lishi). 
Robin  Li  tomonidan  1996  yildan  beri  ishlab  chiqilgan  IDD  Information 
Services (Dow Jones sho''ba korxonasi) tomonidan yaratilgan "RankDex"  kichik 
qidiruv  mexanizmi  shu kabi  sahifalar  reytingi  va  reyting strategiyasini o'rganib 
chiqqan. Li Xitoyda Baidu kompaniyasini tashkil qilganida RankDex texnologiyasi
patentlangan va keyinchalik ishlatilgan. 
Boshqa yuqori martabali sahifalar bilan eng ko'p bog'langan sahifalar qidiruvda 
eng  muhim bo'lishi  kerakligiga  ishonch  hosil  qilib, Peyj va Brin dissertatsiyani 
tadqiqotning   bir   qismi   sifatida   sinab   ko'rishdi   va   ularni   izlash   uchun   asos
yaratdilar. 
1997 yil boshida Backrub tavsifi sahifasi quyidagicha edi: 
Ba'zi bir qo'pol statistik ma'lumotlar (1996 yil 29-avgustdan boshlab) Umumiy 
indekslangan  sahifalar:  75.2306  million Umumiy  yuklanishlar:  207.022 
gigabayt   …   BackRub     Java     va     Python-da     yozilgan     va     Linux-da   ishlaydigan
Sun 
Ultra va Intel Pentium serverlarida ishlaydi. Asosiy ma'lumotlar bazasi 28 GB disk
bilan Sun Ultra II-da saqlanadi. Skott Xassan va Alan Steremberg ko'plab iste'dodli
yordam ko'rsatdilar. Sergey Brin ham faol ishtirok etdi va katta minnatdorchilikka 
loyiqdir.     Larri Peyj page@cs.stanford.edu 
Dastlab  qidiruv  tizimi  Stenfordning  google.stanford.edu  saytida  edi. 
Domen google.com  1997 yil 15 sentyabrda ro'yxatga olingan   Google   kompaniyasi   butun   dunyoni   egallab   oldi.   Shubxasiz   bizning
mamlakatimizni ham. Unda har xil ijtimoiy tarmoqlarga kirib videolar, kinofilmlar,
har   xil   kerakli   maqolalarni   yozib   o'qib   olamiz.   Google   internet   tarmog'ida
foydalanuvchilar  o'zlariga har  xil  kerakli matnli dasturlarni  topib o'zlariga yuklab
olishlari   mumkin.   Hozzirgi   kunda   Google   internet   tarmog'idan   juda   ham   ko'p
insonlar   foydalanishadilar.   Internetda   foydalanuvchilarning   85%   googleni   qidiruv
tizimi  sifatida tan olishgan. Google tarmog'i  1998-yilning 4-sentabrida  Kalifornia
shtatida   ro'yxatdan   o'tkazilgan   Google   tarmog'ining   asoschilari   Larri   Peyj   va
Sergey   Brin   hisoblanadi.   Ular   qalin   do'stlar   bo'lishgan   va   bir   universitetda   tahsil
olganalar. Aynan shu vaqtda Google ijtimoiy tarmog'ini yaratishdi. Har bir ijtimoiy
tarmoqning   shiori   bo'lganidek,   Google   ijtimoy   tarmog'ining   ham   shiori   mavjud.
Uning shiori shunday " Eng muhim diqqatni foydalanuvchiga qaratish, qolganlari
esa   asta-sekinlik   bilan   o'z   maromiga   tushaveradi.   Google   LLC
Alphabet   kompaniyasiga   tegishli   transmilliy
korporatsiyadir .   Amazon ,   Apple ,   Meta   va   Microsoft   kompaniyalari   bilan
birgalikda   „Katta   Beshlik“   axborot   texnologiyalari   kompaniyalaridan   biri
hisoblanadi.
Ushbu tizim hozirda   internetda   mashhurligi bo yicha birinchi o rinda bormoqda (uʻ ʻ
70   %   qidiruv   so rovlarini   amalga   oshiradi).   Hozirda   u   kuniga   50	
ʻ   million   qidiruv
so rovlarini ro yxatdan o tkazadi va ayni vaqtda 8	
ʻ ʻ ʻ   milliarddan ortiq veb sahifalarni
indeksatsiyalagan. Google qidiruv tizimi 101 tadan ortiq tillarda so rovlarni qayta	
ʻ
ishlaydi   va   132   mingdan   ortiq   kompyuterlardan   iborat   (2004-yil   avgust   oyi
ma lumotlariga asosan).	
ʼ
Google qidiruv roboti tarkibida User Agent bor. User Agent   — Googlebot(Qidiruv
roboti)   —   bu   sahifalarni   tarkibini   qidirishda   indekslash   uchun   skaner   qiluvchi
asosiy   robotlardan   biri   hisoblanadi.   Bundan   tashqari   bu   kabi   bir   qancha   robotlar
mavjud:   —   Googlebot-Mobile   —   mobil   qurilmalar   saytlarini   indekslovchi   robot;
—   Google   Search   Appliance   (Google)   gsa-crawler   —   yangi   apparat-dasturiy
kompleksi   Search   Appliance   ning   qidiruv   roboti;   —   Googlebot-Image   —
rasmlarni   indekslash   uchun   sahifalarni   skaner   qiluvchi   robot;   —   Mediapartners-
Google   —  sahifalar   tarkibida   uchrovchi   AdSense   bo yicha   skaner   qiluvchi   robot;	
ʻ
— Adsbot-Google   — AdWords bo yicha skaner qiluvchi robot.	
ʻ XULOSA
Xulosa qilib aytganda, shuni yodda tutish kerakki, bugungi kunda kompaniya yoki
brendni ijtimoiy platformalarda targ'ib qilishning bepul usullari deyarli yo'q. Agar
siz   o'zingiz   reklama   bilan   shug'ullanishni   rejalashtirmoqchi   bo'lsangiz,   unda   siz
investitsiyalarsiz   qilolmaysiz.   Kontent   yaratish,   hamjamiyatlarda   va   bloggerlar
orasida  reklama qilish, maqsadni  belgilash  qo'shimcha xarajatlarni  talab qiladi  va
kompaniyaning   har   bir   xodimi   ijtimoiy   tarmoqda   reklama   qilish   ko'nikmalariga
ega   emas.   Shuning   uchun   kompaniyani   malakali   va   samarali   targ'ib   qilish   uchun
o'z sohasidagi mutaxassislarga murojaat qiling.
Uniap kompaniyasi  - SMM haqida hamma narsani va undan ham ko'proq narsani
biladi.   Mutaxassislarimiz   kompaniyangizni   ilgari   surish   bo'yicha   malakali
strategiyani   ishlab   chiqadi,   yuqori   sifatli   va   qiziqarli   kontent   yaratadi   va   sizning
mijozlaringizga aylanadigan ko'plab obunachilarni olib keladi.  
Google   kompaniyasi   butun   dunyoni   egallab   oldi.   Shubxasiz   bizning
mamlakatimizni ham. Unda har xil ijtimoiy tarmoqlarga kirib videolar, kinofilmlar,
har   xil   kerakli   maqolalarni   yozib   o'qib   olamiz.   Google   internet   tarmog'ida
foydalanuvchilar  o'zlariga har  xil  kerakli matnli dasturlarni  topib o'zlariga yuklab
olishlari mumkin. Hozzirgi kunda Google internet tarmog'idan juda ham ko'p. Mavzuga doir Test savollar
1. Masofaviy   ta’lim   g’oyasining   paydo   bulishi   rivojlanishi   electron   ta’lim
kontsepsiyasi nechanchi yil asrlarning boshida rivojlanib boshlagan
A)20-asrlarda    B)18-asrlarda        C) 20-asrlarda
2.   E.M.Forster   nechanchi   yilda   uzining   Mashina   tuxtaydi   nomli   hikoyasini   nashr
qilgan
A)1826-yil       B) 1909-yil     C)1983-yil
3. Sidney   L.Pressey   kuplab   amaliy   mashg’ulotlar   va   savol   formatlarini   tashkil
qiladigan birinchi uquv mashinasini nechanchi yilda yaratadi.
A )1920                B)1885                 C)1756
4. Dastlabki   tarmoqqa   ulangan   ta’lim   tizimi   nechanchi   yilda   control   Data
Corparation tomonidan ishlab chiqilgan
A)1983              B)1970)                  C)1880
5. Mutaxassislar bergan ma’lumotlarga kura mijozlar bir tovarni sotib olishdan yoki
xizmatdan urtacha qancha maqolani urganib chiqadi
A) 10.4           B)12.8      C)10.65
6. SMM yordami bilan hal qilish mumkin bulgan vazifalar
A) brend yaratish va uni yurg’izish,brend mashxur qilish,pr
B)Skaner,windows            C)boshqa dastur
7. Dunyoning eng mashxur 5 ta ishtimoiy tarmog’i
A) telegram,youtube,Instagram,facebook,twiter               B)watsab,viber,imo
telegram,youtube            C)xamma javob tug’ri
8. SMM mutahassisi uchun eng kerakli tushunchalar qaysi
A) brend,content,ijtimoiy media       B)dastur excel      C)xammasi tug’ri
9. Youtube plstformasi nechanchi yil ruyxatdan utgan
A)1998-yil 18-noyabr        B) 2005-yil 14-fevral     C)2000-yil
10. Google nechanchi yil ilmiy loyixa sifatida paydo buldi
A) 1996-yil     B)1880-yil      C)1879-yil FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.   https://www.texnoman.uz/post/smm--nima.html
2. ↑     https://oqila.uz/smm-nima
3. Fitzpatrick,   Alex   (September   4,   2014).   „Google   Used   to   Be   the   Company
That Did 'Nothing But Search'“ .   Time .
4. ↑   „When   is   Google's   birthday   –   and   why   are   people   confused?“    .   The
Telegraph   (27-sentabr   2019-yil).   10-yanvar   2022-yilda   asl
nusxadan   arxivlandi .
5. ↑     Griffin,   Andrew   „Google   birthday:   The   one   big   problem   with   the
company's celebratory doodle“ .   The Independent   (27-sentabr 2019-yil).
6. ↑     Wray,   Richard   „Happy   birthday   Google“ .   The   Guardian   (5-sentabr   2008-
yil).
7. ↑     „Alphabet   Finishes   Reorganization   With   New   XXVI   Company“ .
Bloomberg   L.P.   (1-sentabr   2017-yil).   19-oktabr   2017-yilda   asl
nusxadan   arxivlandi .  Qaraldi:   31-oktabr 2017-yil.
8.   „Google АҚШдан ташқаридаги ютуберлардан даромад солиғи олишни
бошлайди“ .   Bugun.uz .   24-iyul   2021-yilda   asl   nusxadan   arxivlandi .
Qaraldi:   2021   йил   12   март.   Arxivlandi   24-iyul   2021- yil        Wayback   
Machine   saytida.
9. ↑     „YouTube   функцияларидан   бирига   ўзгартириш   киритади“ .   Bugun.uz .
Qaraldi:   31-mart 2021-yil.

Masofaviy ta’lim texnologiyalari Reja: 1.Kirish 2.Asosiy qism 1. Masofaviy ta’lim texnologiyasi. 2. LMT-ta’lim 3. Moodle platformasi 4. SMM platformasi 5. YouTube va Google platformalari 3.Xulosa 4.Ilovalar(mavzuga oid krossvord yoki test) 5.Foydalanilgan adabiyotlar

Kirish Masofaviy ta'lim (keyingi o'rinlarda - DL) - bu ilmiy-texnik inqilobning yuqori texnologiyali mahsuloti bo'lib, u talabalarga xizmat ko'rsatishda marketing yondashuvi g'oyasini keng qo'llaydi, bu uning butun dunyo bo'ylab faol tarqalishini tushuntiradi. Bugungi kunda masofaviy ta'lim kompyuter va Internet ta'lim texnologiyalarini o'z ichiga oladi. Zamonaviy texnologiyalar o'zaro ta'sir ishtirokchilari, talabalar va o'qituvchi o'rtasidagi bog'lovchi bo'lib, ular bir-biridan minglab kilometrlar bilan ajralib turadi. Trening korporativ tarmoqda, Internet orqali, elektron pochta orqali va boshqa zamonaviy aloqa vositalari yordamida olib boriladi. Masofaviy ta'lim tizimi shaxsiy kompyuter (keyingi o'rinlarda - ShK) va Internet tarmog'iga kirishdan foydalangan holda zarur ko'nikmalar va yangi bilimlarni egallash imkonini beradi. Shaxsiy kompyuterning joylashuvi muhim emas, shuning uchun siz uyda, ishda, DL markazlaridan birining onlayn sinfida, shuningdek, Internetga ulangan shaxsiy kompyuter mavjud bo'lgan boshqa joyda o'qishingiz mumkin. Bu masofaviy ta'limning an'anaviy ta'lim shakllaridan eng muhim ustunligidir. Har kim DL tizimlari yordamida o'rganishi mumkin. Yosh, hududiy, ta'lim, kasbiy cheklovlar yo'q, sog'liq uchun kontrendikatsiyalar deyarli yo'q. DL jarayonining ishtirokchilari nafaqat so'zning an'anaviy ma'nosida talabalar, balki maktab o'quvchilari (va hatto maktabgacha yoshdagi bolalar) va, eng muhimi, o'z mutaxassislari uchun korporativ treninglar o'tkazadigan tashkilotlarning xodimlari bo'lishi mumkin. Qasos olish kerakki, an'anaviy ta'limga qaraganda masofaviy ta'lim shakli afzalroq bo'lgan odamlar toifasi mavjud. Bular qat'iy belgilangan joyda va qat'iy belgilangan vaqtda mashg'ulotlarga qatnashish qiyin bo'lganlardir. Bularga, birinchi navbatda, chekka hududlarda yashovchi va shuning uchun ta’lim muassasasidan hududiy jihatdan ajratilgan talabalar, chet ellik talabalar, shu jumladan chet eldagi rusiyzabon vatandoshlarning katta guruhi va nihoyat, og‘ir jismoniy xastaliklardan aziyat chekayotgan va o‘z maktabini tark etmayotgan odamlar kiradi. chegaralar, turar-joylar. Nogironlar va shunga o'xshash tashkilotlar uchun reabilitatsiya markazlari tobora ko'proq DL tizimlari yordamiga murojaat qilmoqda.

Asosiy qism Masofaviy ta’lim tizimini tahlil qilish: Moodle LMS Moodle – bu Avstraliyada ishlab chiqilgan modulli yo’naltirilgan dinamik ta’lim muhiti. Avstraliyada Moodle Foundation tomonidan boshqariladigan xalqaro rivojlanish guruhi 10 yildan ortiq vaqt davomida ushbu tizim ustida ishlamoqda. Moodle doimo rivojlanib bormoqda, chunki butun dunyo bo’ylab ishlab chiquvchilar va foydalanuvchilar jamoalarining birlashgan tajribasi uni doimiy ravishda yangi vositalar bilan to’ldirishni ta’minlaydi. Tizim ko’plab o’quv elementlari va manbalarni yaratishga imkon beradi, shuning uchun Moodle-dagi kurslar shunchaki ma’ruzalar va topshiriqlar to’plami emas. Tajribali o’qituvchi tomonidan yaratilgan Moodle tizimidagi kurs tashqi qiyofasi va maqsadi bilan farq qiladigan bir-birini to’ldiruvchi elementlarning tuzilishiga o’xshaydi. Ma’ruzalar, topshiriqlar va testlar kabi standart o’quv elementlaridan tashqari, Moodle tizimida o’quv jarayonini diversifikatsiya qilishga yordam beradigan lug’at, vikilar, bloglar, forumlar, seminarlar qo’llaniladi. Yaxshi rivojlangan Moodle aloqa tizimini ta’kidlash kerak. Forumda siz guruhlarda munozaralar o’tkazishingiz, xabarlarni baholashingiz, ularga har qanday formatdagi fayllarni biriktirishingiz mumkin. Shaxsiy xabarlarda va sharhlarda – muayyan muammoni o’qituvchi bilan shaxsan muhokama qiling. Suhbatda munozara real vaqtda amalga oshiriladi. Agar mana shu miqdordagi mablag ‘etarli bo’lmasa ham, Moodle ochiq manbada tarqatiladi va bu har bir ta’lim loyihasining xususiyatlari uchun uni “keskinlashtirish” imkonini beradi:boshqa axborot tizimlari bilan integratsiya qilish; yordamchi funktsiyalar yoki hisobotlar bilan yangi xizmatlar bilan to’ldirish; tayyor holda o’rnatish yoki butunlay yangi qo’shimcha modullarni ishlab chiqish (faoliyat). Moodle o’quvchilarning rivojlanishini nazorat qilishning qulay vositasini taqdim etadi. Moodle har bir talabaning portfelini yaratadi va saqlaydi: barcha taqdimotlar, o’qituvchilarning baholari va sharhlari, forumdagi xabarlar. Talabalarning faolligi, ularning tarmoqdagi o’quv ishlari vaqtini “davomat” ni boshqarishga imkon beradi. Natijada o’qituvchi o’z vaqtini samaraliroq o’tkazadi. U talabalar to’g’risidagi statistik ma’lumotlarni to’plashi mumkin: ko’rilgan ma’ruza materiallari, qurib bitkazilgan uy binolari, testlarda ishlash va boshqalar. Shunday qilib, talabalar mavzuni qanday tushunganliklarini tushunish oson va shularni inobatga olgan holda keyingi o’rganish uchun material taklif qiladi. Moodle LMS- ning asosiy afzalliklaridan biri bu uning dunyoda keng ommalashganligidir. Tizim 100 dan ortiq mamlakatlarda 60 mingdan ortiq installyatsiyaga ega va bir necha o’nlab tillarga tarjima qilingan. Moodle foydalanuvchilar hamjamiyatida siz tizimdan foydalanish tajribangiz bilan o’rtoqlashishingiz va boshqa foydalanuvchilarning bu haqda foydali ma’lumotlarini bilib olishingiz mumkin. Moodle.net ma’lumotlariga ko’ra Rossiya Federatsiyasida 1000 dan ortiq o’rnatish ro’yxatdan o’tgan. Moodle platformasining o’ziga xos xususiyati shundaki, uning asosida elektron ta’limning yangi yo’nalishlaridan biri bo’lgan massiv onlayn kurslarni (MOOC) o’tkazishni tashkil etish mumkin. DOT Markazi SDU o’qituvchilari uchun malaka oshirish kurslarini o’tkazadi, u erda o’qituvchilar Moodle-da mustaqil ravishda kurslarni rivojlantirish uchun zarur bilimlarni oladilar. Samara davlat universiteti filologiya fakulteti o’qituvchilari tomonidan

o’quv jarayonini tashkil qilish uchun Moodle platformasidan foydalanish Rossiyaning aksariyat universitetlari LMS Moodle-dan elektron ta’lim muhiti sifatida foydalanadilar. Asadullina L.I. “Universitet o’qituvchisining aralash o’qitishda vakolatlari” asarida yozadi: Ta’lim uchun Google Google-ning o’quv xizmatlari zamonaviy ta’lim tizimining tamoyillariga javob beradi. Ammo chuqurroq ko’rib chiqilsa, elektron ta’limda foydalanish nuqtai nazaridan ushbu xizmatlarning bir qator kamchiliklari bor:  barcha fayllar “begona” serverda saqlanadi; t  a’lim jarayonida ishlatilishi mumkin bo’lgan nisbatan kam sonli elementlar. Google xizmatlariga asoslangan masofaviy ta’limni tashkil qilish va boshqarish oddiy bo’ladi, ammo bunday tizimning sifati Moodle va Efront-dan juda farq qiladi. Google Services veb-saytga birlashtirilgan MS Office to’plamidir. Boshqaruv sifatida taqvim yoki jadvallardan foydalanish taklif etiladi (MS Excelga o’xshash). Moodle va uning elementlari (test, ma’ruza, topshiriq va boshqalar) bilan taqqoslaganda, Google xizmatlari cheklangan ko’rinishga ega, chunki ular taqdimotlar, matnli hujjatlar va kalendarlar asosida mashg’ulotlar olib boradi. Google xizmatlari tashkilotlar uchun yaxshi imkoniyatdir, masalan, o’z serverida bo’lmagan yoki ma’ruzalar va oddiy topshiriqlar ta’lim yuki sifatida etarli bo’lgan maktablar. Albatta, ular elektron o’qitish rivojlangan universitetga mos kelmaydi. Shuni ham ta’kidlash joizki, bir qator hududlarda Google xizmatlaridan davlat xizmatchilari foydalanishi taqiqlangan va xizmatlar Rossiya Internetining “qora ro’yxati” ga kiritilganligi to’g’risida bir necha bor xabarlar bo’lgan. eFront – bu Gretsiyada ishlab chiqarilgan LMS. Google xizmatlaridan farqli o’laroq, eFront serverga o’rnatishni talab qiladi. EFront ishlab chiquvchilari o’z tizimlarining quyidagi asosiy afzalliklariga ishora qilmoqdalar:  tizimning intuitiv ravshanligi va ulardan foydalanish qulayligi;  sCORM tomonidan tasdiqlangan qo’llab-quvvatlash. Qarasangiz, bu ortiqcha narsalar biroz uzoqroq ko’rinadi. Masalan, tizimning qulayligi, albatta, tizimning o’ziga bog’liq, lekin asosan foydalanuvchiga bog’liq. Boshqa tizim foydalanuvchilari uchun eFront-dan foydalanish g’ayrioddiy va noqulay bo’ladi, chunki eFront ma’muriyat va kursni ishlab chiqishda juda farq qiladi. Ma’lum bo’lishicha, eFront bunday tizimlarda ishlay boshlagan yangi boshlanuvchilar uchun qulay va tushunarli. Keyin savol tug’iladi – tizimdagi qulay ish haqida gapirganda yangi foydalanuvchilar nimalarga asoslanadi? Tizim intuitivligidan qat’i nazar, har qanday foydalanuvchini samarali ishlashga o’rgatish kerak. Ko’rib chiqilayotgan tizimning kamchiliklariga quyidagilar kiradi.  O’quv materiallarini yaratish uchun kichik vositalar to’plami;  Qo’shimcha modullar etarli emas;  Foydalanuvchilarning kichik hamjamiyati. Tizimning qo’shimcha funktsiyalari va imkoniyatlari uning pulli versiyasida taqdim etilgan. Shuni ham ta’kidlash joizki, ushbu platformada rus tilida so’zlashadigan yaxshi tizimlarning bir nechta jonli namunalarini topish imkonsiz

bo’lib qoldi. EFront tizimi asosan korxona va tashkilotlar uchun ishlatiladi. Tizimning rasmiy veb-saytida eFront-dan foydalanadigan tashkilotlar ro’yxatini topishingiz mumkin:  Fujitsu Australia Limited Kalsec Inc.  Janubiy Karolina universiteti  Karachaganak Petroleum Operating B.V. Engel Austria GmbH Mobile  Money Limited Ushbu tashkilotlar orasida faqat Janubiy Karolina universiteti ta’lim uchun eFront-ni tanladi. Elektron ta’limni tashkil etish uchun tanlangan platformalarning tahlili shuni ko’rsatdiki, LMS Moodle o’zining imkoniyatlari bo’yicha eng funktsionaldir. Ishlab chiquvchilarning qo’llab-quvvatlashi tufayli u doimo rivojlanib boradi va universal hisoblanadi, chunki u kichik o’quv markazlarida ham, katta universitetlarda ham muayyan muammolarni hal qilishda ishlatilishi mumkin. aleksey Dyachenkoning maqolasi Mijoz eLearning yoki masofaviy o’qitish dasturlarini joylashtirishni so’raganda, har kim o’z ma’nosini quyidagi so’zlar bilan ifodalaydi: 1. Sinf-dars tizimiga o’rganib qolgan repetitorlar va o’qituvchilar ko’pincha veb- seminarlarni anglatadi – ular odatlanib qolganlarini faqat Internet orqali qilishni xohlashadi. 2. Oflayn rejimda tark etishni rejalashtirmagan darslik noshirlari va o’qituvchilari odatda o’quvchilarning o’zlarini o’rganish yoki yuzma-yuz darslarida namoyish qilish uchun elektron darsliklarni orzu qiladilar. 3. Kichik universitetlar rahbarlari ba’zan “sehrli qora quti” ni tasavvur qilishadi, u erda siz birinchi kurs talabalarini yuklashingiz va diplom berishda ularni eslab qolishingiz mumkin. “Qutiga” allaqachon barcha o’quv materiallari va ularni qo’llash algoritmlari kiritilganligi ma’qul. 4. Yirik universitetlar ko’pincha plagiatni avtomatik tekshirish bilan yozma ishlarni sinash, yig’ish va ko’rib chiqish uchun markazlashtirilgan tizimga muhtoj. 5. Ba’zida eLearning universitetning barcha muammolarini hal qiladigan “kumush o’q” sifatida taqdim etiladi. “Elektron ta’lim” ni amalga oshirishga arziydi va hamma narsa zudlik bilan shunday bo’ladi: o’quv dasturlari paydo bo’ladi va uchinchi avlod ta’lim standartlariga muvofiq o’z-o’zini sertifikatlaydi, Boloniya tizimi va modulli o’qitish joriy etiladi, hech qaerdan ularga biriktirilgan o’quv dasturlari gullab-yashnaydigan shoxchalar daraxti o’sadi. materiallar va ijodiy topshiriqlar, o’qituvchilar pora olishni to’xtatadilar, ular yoshroq va zamonaviylashadi, talabalar “topshirishni” to’xtatadilar va “o’qishni” boshlaydilar. Chiroyli qutiga to’g’ri “eLearning” ni tanlash, sotib olish va “O’rnatish” tugmachasini bosish kifoya, yoki talabadan uni Internetdan bepul yuklab olishini va laboratoriyada Windows 98 o’rnatilgan eski mashinaga o’rnatilishini so’rash yaxshidir.