logo

Matematika oqitishda tarixiy ma'lumotlardan foydalanish metodikasi

Загружено в:

19.11.2024

Скачано:

0

Размер:

37.7666015625 KB
MAVZU:  M atematika oqitishda
tarixiy ma'lumotlardan
foydalanish metodikasi
REJA:
Kirish.
1. Matematika   darslarida   tarixiy   materiallardan   foydalanish
afzalliklari
2. Matematikada qadimgi allomalarimizning o’rni
3.
MATEMATIKA   DARSLARIDA   TARIXIY
MATERIALLARDAN FOYDALANISH AFZALLIKLARI
Annotatsiya:   Ushbu   maqolada   matematik   olimlarning   yaratgan
kashfiyotlari   haqida   ilmiy-g'oyaviy   ma'lumotlari   O'zbek
xalqining   buyuk   mutafakkirlarining   uzoq   o'tmishdayoq   olib
borgan   tadqiqotlari   va   amalga   oshirgan   kashfiyotlari   haqida
ma'lumot berilgan.
Kalit so'zlar: milliy qadryatlar, ajdodlar merosi, sonlar xossalari,
pedagogik ijodkorlik, pedagogik g'oyalar
"Matemateka hamma aniq fanlarga asos. Bu fanni yaxshi bilgan
bola   aqlli,   keng   tafakkurli   bo'lib   o'sadi,   istalgan   sohada
muvaffaqiyatli ishlab ketadi. "
Shavkat Mirziyoyev
Hozirgi   yoshlar   o'z   xalqining   jonkuyari   bo'lishi,   milliy
qadriyatlarimizni   chuqur   bilgan,   o'zlashtirgan,   ularni qadrlaydigan   bo'lishi   kerak.   Asrlar   davomida   ajdodlarimizning
aqlu-zakovati   bilan   yuzaga   kelgan   milliy   qadriyatlar   inson
shaxsining   har   tomonlama   kamol   topishida   yetakchi   omildir.
Shunday   ekan,   hozirgi   zamon   kishisi,   xususan,   yosh   avlodning
milliy   tushunchasini,   ongini   boyitib   borish   katta   ahamiyatga
ega.   Ota-bobolarimiz   tomonidan   yaratilgan   ilmiy   boyliklar
xalqimiz   tomonidan   ko'z   qorachig'idek   saqlanmoqda   va
o'rganilmoqda.
O'sib   kelayotgan   yosh   avlod   -   maktab   o'quvchilarini   mana   shu
asarlar   bilan   tanishtirish   ularning   dunyoqarashini   kengaytiradi,
bilim   saviyasini   yuksaltiradi.   Matematika   mashg'ulotlarida
sonlarning   xossalarini   o'rganishdan   tashqari,   ayrim   matematik
olimlarning   hayoti   bilan   ham   tanishtirib   boriladi.   Bu   suhbatlar
davomida   albatta   ularning   yaratgan   kashfiyotlari   haqida   ilmiy-
g'oyaviy ma'lumotlar beriladi. O'qituvchi o'z imkoniyatiga qarab
tinglovchilarni xalq ichidan yetishib chiqqan olimlarning fikrlari
va ma'rifatparvar g'oyalari bilan ularning fanga bo'lgan qo'shgan
hissalari,   matematikaga   doir   ishlari   bilan   tanishtirib   borsa,
o'quvchilarning   fanga   qiziqishi   ortadi   hamda   vatanparvarlik
dunyoqarashi ham shakllana boradi.
O'zbek   xalqining   buyuk   mutafakkirlari   ham   uzoq   o'tmishdayoq
olib brogan
tadqiqotlari   va   amalga   oshirgan   kashfiyotlarida   insonlami
odobli,   ma'naviyati   yuksak,   komil,   mehnatsevar,   vatanparvar
bo'lib   tarbiyalanishiga   yangi   g'oya   va   ta'limotlami   yaratganlar.
Bular:   Muso   al-Xorazmiy   (783-850),   Abu   Rayhon   Beruniy
(973-1048),   Ibn   Sino   (980-1037);   Umar   Hayyom   (1048-1131);
Nasriddin   at-Tusiy   (1201-1274);   Ulug'bek   (1394-1449),
G'iyosiddin   al-Koshiy;   Ali   Qushchi   (14021474);   va
boshqalaming   bizga   qoldirgan   boy   meroslari   fikrimizga   asos
bo'ldi.
Bu   allomalarimizning   asarlarida   bolalaming   o'qishi,   mehnati,
odobi   va   bu   ishda   muallimlarning   vazifalariga   katta   e'tibor
berilgan. Jumladan, Nasriddin at Tusiy fikri  bo'yicha o'qituvchi
o'quvchilami   aql-zakovatiga   ta'sir   qilishi   uchun   o'quvchilar
ishonchini   qozonish   va   qalbidan   joy   olish   mas'uliyatini   his qilishi   lozim.   Abu   Nasr   Forobiy   o'qituvchi   faoliyatida
yoshlaming axloqiy me'yorlari, amaliy ko'nikma va malakalarini
o'zlashtirishga   yo'naltirilganligi   asosiy   vazifalardan   biri
ekanligini ifodalaydi. Ibn Sino fikricha, tarixiy manbalami bilish
olijanob   va   foydali   faoliyatdir.   U   ilm   narsalaming   inson   aqli
yordami   bilan   o'rganilishi   shaxs   faoliyatida   muhim
hisoblanishini   ta'kidlab   o'tadi.   Abu   Rayhon   Beruniy   pedagogik
ijodida   tarbiyaning   maqsadi,   vazifalari   va   o'mi,   inson,   yosh
avlodning   rivojlanishi   haqidagi   fikrlari   chin   ma'noda
insonparvarlik   asosida   qurilgan.   Abu   Rayhon   Beruniyning
pedagogik   g'oyalaridan   eng   muhimi   bilimni   puxta   va
mustahkam   egallash   zarurligidir.   Ota-bobolarimizdan   qolgan
ilmiy   merosni   chuqur   o'rganib,   uni   ta'lim   va   tarbiya   jarayoniga
tatbiq   etish   har   bir   ma'naviyatli   va   ijod-   kor   mutaxassisning
muqaddas burchidir.
Mana shunday tarixiy ma'lumotlardan o'qituvchi dars jarayonida
mavzu bilan bog'liq hikoyalarni so'zlab berish orqali o'quvchida
matematika   faniga   bo'lgan   qiziqishning   ortishiga   sabab   bo'ladi.
Masalan   vaqtga   oid   mavzularni   o'tish   jarayonida   o'qituvchi
tomonidan quyidagi hikoyani so'zlab berilishi o'quvchida vaqtga
doir   tasavvur   ortadi.   Odamlar   vaqtni   o'lchash   uchun   soat
yaratdilar. Oldin quyosh soati paydo bo'ldi. Ulami faqat kunduzi
ishlatishar   edi.   Misr   quyosh   soatlarida   2   ta   uzun   taxtacha
burchak   shaklida   mustahkamlangan.   Ertalab   quyosh   chiqishi
bilan   uzun   taxtachada   soyani   belgilashgan.   Bu   vaqtni   ertalab
soat 6 00 deb hisoblashgan. Keyin ertalabki soyaning uzunligini
6 qismga bo'lishgan. Buning natijasida hammasi 12 soat bo'lib, 6
soat kunduz, 6 soat kechqurun kelib chiqqan.
Keyinchalik   boshqa   soatlar   paydo   bo'ldi.   Ular   kechki   vaqtni
ham   aniqlash   imkonini   berdi.   Masalan:   suv   soatlari,   qum
soatlari,   mexanik   va   elektoron   soatlar   bor.   Hozirgi   zamon
soatlarining   siferblati   12   ga   bo'lingan.   Har   bo'limning   oldiga   1
dan 12 gacha yozilgan. Soatning kichkina  strelkasi  1 soatdan 2
songa 1 soatda o'tadigan qilib tuzilgan. Soatning katta strelkasi 1
soatning ichida barcha sonlami bosib o'tadi. Buyuk   bobokalonimiz   Al-   Xorazmiy   butun   dunyoga
raqamlardan qanday foydalanish kerakligini orgatgan olimdir. U
1,2,3,4,5,6,7,8,9,   va   0   kabi   raqamlar   hisob-   kitob   ishlari   uchun
juda ham qulay ekanini isbotlab bergan. Bu haqida olim
ozining   arifmetikaga   oid   kitobida   batafsil   yozib   qoldirgan   Al-
Xorazmiy   arab   raqamlaridan   oziga   xoslikni   tushuntirib   beradi.
Ayniqsa,   0   raqamidan   foydalanib   istalgan   miqdorini   bildirish
qulay   ekanini,   bunda   rim   raqamlariday   qiyinchilik   tugilmasligi
isbotlaydi. Shu tariqa, yevropaliklar murakkab rim raqamlaridan
voz   kechib,   qulay   bolgan   arab   raqamlarini   ishlata   bebra
foshlashadi. Buyuk bobomizni esa algebra fani asoschisi sifatida
tan   olishadi.   Ikkinchi   va   uchinchi   sinfda   qoshish   va   ayirish
algoritmi   orgatilgan   song   bu   algoritmni   mohiyatida   Xorazmiy
merosidan  foydalanish  mumkin.  Quyidagi  keltirilgan  Xorazmiy
masalalaridan   dars   jarayonlarida   foydalanish   mumkin.
Algebraik   risolaning   keyingi   boblari   Xorazmiy   yashagan
davrning   talabi   va   islom   huquq   normalariga   kora   merosxorlar
ortasida  mulk taqsimlashga  doir turli  xil  murakkab masalalarga
bagishlangan. Biz quyida shu masalalardan bazilarini keltiramiz:
1-masala. Bir kishi vafot etadi va undan tort ogil qoladi. Otadan
qolgan   mulkdan   har   bir   ogil   baravar   hissa   olishi   kerak.   U
olimidan   oldin   bir   odamga   ogillarining   har   biriga   tegadigan
hissani, ikkinchi bir odamga mulkning uchdan bir boladigan bir
ogil   hissasini   ayirib,   ayirmaning   tortdan   bir   bolagini   olishlarini
vasiyat qilgan.
2-masala.   Bir   xotin   vafot   etgan,   undan   ikki   qiz,   onasi   va   eri
qolgan.   U   bir   odamga   onasiga   tegadigan   hissani,   boshqa   bir
odamga hamma mulkning to'qqizdan bir qismini vasiyat qilgan.
Masalaning   mazmunidan   qizlariga,   onasiga   va   eriga   mulkning
qanday qismi tekkanini topish lozimligi koriladi.
Xorazmiy   tavsiya   etgan   yechish   usuli:   «Zarur   mulkning
bolaklari   (soni)ni   top,   u   on   uch   bolak,   bundan   ikki   bolagi
onasiga. Endi sen vasiyat qilingan ikki bolak va butun mulkning
toqqizdan bir bolagi ekanini bilasan. Undan merosxorlarga ikki
bolaksiz   25   toqqizdan   sakkiz   mulk   qoladi.   Ikki   bolaksiz
toqqizdan   sakkizni   on   uch   bolak   deb   hisoblab,   oz   mulkingni toldir,   yani   unga   ikki   bolakni   qosh,   undan   on   besh   teng
toqqizdan sakkiz mulk hosil boladi.
Songra   unga   sakkizdan   birni,   on   beshga   esa   uning   sakkizdan
biri,   yani   bir   va   sakkizga   ettini   qosh.   Kimga   toqqizdan   bir
vasiyat qilingan bolsa, unga bir va sakkizdan etti bolak (tegadi).
Boshqasiga,   (yani)   kimga   onasining   bolagi   vasiyat   qilingan
bolsa,   unga   ikki   qism   (tegadi).   On   uch   bolak   qoladi,   u   esa
merosxorlar   orasida   ularning   qismlari   boyicha   (bolinadi).   Agar
bir   yuz-u   ottiz   besh   bolak   bolsa,   u   butun   boladi».   Onasi   butun
mulkning   6   1   qismini,   eri   esa   4   1   qismini   olishi   kerak   bolgani
uchun   butun   mulkni   12   qismga   bolish   lozim.   Undan   2   qismini
onasi,   3qismini   eri   oladi,   u   holda   har   bir   qiziga   2   1   3   qismdan
tegadi.
Xorazmiy   kasrdan   qochib,   butun   mulkni   12   qismga   boladi,
ammo oldingi 12 qismga bolgani kabi onasi 2 qismni, eri esa 3
qismni   olaveradi,   har   bir   qiziga   esa  4   qismdan   tegadi.   Shuning
uchun   birinchi   vasiyat   qilingan   mablag   onasining   qismi   2
bolakka   teng,   ikkinchi   vasiyat   qilingan   mablag   hamma
mulkning 9 1 qismiga yoki butuni qolgan mulkning 8 1 qismiga,
yani 8 1 -15= 8 15 qismga teng. Umumiy
bolaklar soni 1б S 7 = S 135 ga teng. Hamma mulk 135 qismdan
iborat   deb,   onasi   1б   bolakni,   eri   24   bolakni,   har   bir   qizi   32
bolakdan olishini topamiz. Birinchi vasiyat qilingan mablag esa
15 qism boladi.
O'quvchilarga   qo'shish   va   ayirishni   o'rgatishda   tarixiy
materiallardan   foydalanish   usullari:   O'rta   osiyolik   bir   guruh
matematiklar   qo'shishni   birinchi   amal   hisoblaydilar.   Uning
mohiyati   va   bajarilish   usulini   tushuntiradilar.   Ayirish   amalini
esa   qo'shishning   teskarisi   deb   hisoblaydilar.   Nasriddin   Tusiy
qo=shish   va   ayirish   amallariga   quyidagicha   ta'rif
beradi:"Qo'shish biror sonning birliklari ustiga ikkinchi sonning
birliklarini   orttirishdir.   Qo'shish   amali   qo'shiluvchilarning
yig'indisini   topish   demakdir.   Ayirish   katta   sonni   kichik   son
qadar   kamaytirishdir.   Berilgan   ikki   sonning   farqini   topish
ayirish   amali   deyiladi."   Ko'paytirish   va   bo'lishni   o'rganishda
tarixiy   materiallardan   foydalanish   usullari.   O'rta   Osiyo matematiklari,   masalan   Xorazmiy,   Tusiy,   Nishopuriy,   Koshiy,
Ali   Kuvosiy   va   boshqalar   ko'paytirish   amaliga   tashqi
ko'rinishdan   qisman   farq   qiluvchi   mazmun   jihatidan   esa   bir   xil
bo'lgan   ikki   xil   ta'rif   beradilar.   Nasriddin   Tusiy   ko'paytirish
hamma   vaqt   ikki   son   orqali   bajarilishini   uqtirib   va   bulardan
birini   ko'payuvchi   /mazrub/,   ikkinchisini   ko'paytiruvchi
/magzub fixi/ nomi bilan atab, shunday ta'rif beradi: ko'paytirish
butun   sonlarni   qo'shish   amalidir,   ya'ni   ko'payuvchini
ko'paytuvchining birligi qadar takrorlab qo'shishdir.
Tusiy   o'z   ta'rifining   mazmunini   tushuntirish   uchun   bir   xonali
sonlarni   ko'paytirishga   misollar   keltiradi.   Masalan:   3   ni   4   ga
ko_paytirish-bu   3   ni   4   marta   yoki   4   ni   3   marta   takrorlab
qo=shish.   3x4=3+3+3+3=12   yoki   3x4=4+4+4=12   ekanligini
so'z bilan tushuntiradi.
MATEMATIKA   DARSLARIDA   O'RTA   OSIYOLIK
OLIMLAR IJODIDAN
FOYDALANISH
ANNOTATSIYA
Boshlang'ich sinf  o'quvchilarini  komil  inson  qilib  tarbiyalashda
matematika   fanining   o'rni   beqiyosdir.   Matematika   darsi
samaradorligini   oshirishda   tarixiy,   ilmiy-pedagogik   merosimiz
keng   imkoniyatga   ega.   Mazkur   maqolda   matematika   darslarida
O'rta   Osiyolik   olimlar   ijodidan   foydalanishga   doir   tavsiyalar
berilgan.
Kalit   so'zlar:   dars,   matematika,   O'rta   Osiyolik   olimlar   ijodi,
komil inson
O'zbek   xalqining   buyuk   mutafakkirlari   uzoq   o'tmishdayoq   olib
borgan   tadqiqotlari   va   kashfiyotlarida   insonni   odobli,   ma'naviy
barkamol   mehnatsevar,   vatanparvar   qilib   tarbiyalashga   oid
yangi   g'oya   va   ta'limotlarni   yaratganlar.   Muso   al   -Xorazmiy
(783-850),   Abu   Rayhon   Beruniy   (973-1048),   Ibn   Sino   (980   -
1037);   Umar   Hayyom   (1048-1131);   Nasriddin   at-Tusiy   (1201-
1274);   Ulug'bek   (2394-1449),   Fiyosiddin   al-Koshiy   (1385-
1437);   Ali   Qushchi   (1402-1474);   va   boshqalarning   bizga
qoldirgan   boy   meroslari   fikrimizning   asosidir.   Bu allomalarimizning   asarlarida   bolalarni   o'qitish,   mehnatga,
odobga   o'rgatishda   muallimlarning   vazifalariga   katta   e'tibor
berilgan.   Jumladan,   Nasriddin   Tusiy   fikricha   muallim
talabalarning   aql-zakovatiga   ta'sir   qilish   uchun   ularning
ishonchini   qozonish   va   qalbidan   joy   olish   mas'uliyatini   his
qilishi   lozim.   Ibn   Sino   fikricha,   tarixiy   manbalarni   bilish
olijanob   va   foydali   faoliyatdir.   U   ilm   -   narsalarning   inson   aqli
yordami   bilan   o'rganilishi   shaxs   faoliyatida   muhim   ekanligini
ta'kidlab   o'tadi.   Abu   Rayhon   Beruniyning   pedagogik   ijodida
tarbiyaning   maqsadi,   vazifalari   va   o'rni,   yosh   avlodning
rivojlanishi haqidagi fikrlari chin ma'noda
insonparvarlik va insonshunoslik asosiga qurilgan. Abu Rayhon
Beruniyning   pedagogik   g'oyalaridan   eng   muhimi   bilimni   puxta
va mustahkam egallash zarurligidir1.
Ota   bobolarimizdan   qolgan   ilmiy   merosni   chuqur   o'rganib,   uni
ta'lim  tarbiya jarayoniga  tatbiq  etish har bir ma'naviy barkamol
va ijodkor mutaxassisning muqaddas burchidir.Matematika fani
tarixi   ham   barcha   fanlar   tarixi   kabi   chinakam   fuqarolik   xulq-
atvori   va   olimlarning   yuksak   vatanparvarlik   harakatlariga   doir
misollarga   nihoyatda   boy.   Bolalarni   o'zligini   anglash   va
vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalashda   matematika   tarixiga   doir
ilmiy-nazariy ma'lumotlar katta ahamiyatga ega.
O'qituvchining matematika o'qitishdagi yutuqlari ayni damlarda
o'qitilayotgan materialga ehtiyoj qachon, qanday sabablar tufayli
va   qanday   vaziyatlarda   tug'ilganligi,   uning   yordamida   qanday
masalalar   yechilganligi   va   hozir   ham   yechilayotganligi,   u
matematikaning   yana   qanday   qismlari   bilan   aloqadorligi
haqidagi   savollarga   tarixiy   manbalardan   olinadigan   javoblarga
bog'liq.   Bunday   savollarga   javob   berolmaslik,   javob   berishdan
bosh tortish fikrlashni taqiqlab qo'yish bilan barobardir.
Pedagoglar   turli   davrlarda   matematika   o'qitishni   uning   tarix
bilan   bog'lash   va   uni   o'qitishni   u   yoki   bu   davlatning   ijtimoiy
tuzumi   va   maktablarning   umumiy   vazifalariga   qarab
belgilaganlar. Vaholanki,   milliy   o'zlikni   anglash   jarayonida   tarixiy
materiallarni o'rganish xozirgi davrda muhim ahamiyatga ega.
Shu sababli  matematika  darslarining  samaradorligini  oshirishda
O'rta Osiyolik olimlar ijodidan foydalanish muammosini tadqiq
etishni   hamda   tarixiy   tushunchalarni   shakllantirishning   ilmiy
pedagogik asoslarini yaratishga e'tibor qaratdik.
Boshlang'ich   sinf   uchun   darslik   va   o'quv   qo'llanmalari
(K.Qosimova,   R.A.Mavlonova),   o'qituvchilar   uchun
qo'llanmalar   (A.M.Pishkalo,   N.B.Istomina,   L.Sh.Levenberg,
N.U.Bikbaeva,   M.Jumaev)   va   o'quvchilar   uchun,   tajriba-sinov
qo'llanmalari   (A.Ahmedov,   M.Jumaev,   N.Abduraxmonov,
R.Ibragimov),   mualliflari   qo'llanmalari   (o'quv   materiallari)
orqali   boshlang'ich   sinf   o'quvchilarining   fikrlash   qobiliyatlarini
shakllantirish   masalalariga   to'xtalib   o'tishgan.   Didaktika   va
ta'lim   metodikasining   xususiy   masalalariga   bag'ishlangan
ishlarda   dars   samaradorligini   oshirishda   O'rta   Osiyolik   olimlar
ijodidan   foydalanish   muammosi   umumiy   holda   ko'zda   tutiladi.
Biroq maxsus tadqiqot predmeti sifatida ajratib olinmagan.
O'qitish,   o'rgatish   jarayonining   o'ziga   xos   xususiyatlar   qonuni
hamda   metod   va   tamoyillari   didaktik,   ilmiy   -   nazariy   jihatdan
o'rganildi.
Didaktik shart-sharoitlarni aniqlash quyidagicha guruhlanadi:
Birinchi   guruhga   oid   shart-sharoitlarga   amal   qilish   faoliyat
motivini shakllantirishni ta'minlaydi:
a) bilish ehtiyojini shakllantirish;
b) ustivor bilishga qiziqishini tarbiyalash.
1 Tarihiy xotirasiz kelajak yoq. -T.: "O'zbekiston", 1999.
Uzbekistan www.scientificprogress.uz
Ikkinchi   guruhga   amal   qilishda   ta'lim   jarayonini   o'z-o'zini
boshqarish   asosida   bilimlar   tizimini   muvaffaqiyatli
shakllantirishni ta'minlashdan iborat o'z yetakchi maqsadga ega:
a)   o'zlashtiriluvchi   axborotni   qayta   ishlash   bilan   bog'liq
intelektual uquvni shakllantirish; b) ta'lim jarayonida rejalashtirish, o'z-o'zini tashkil etish va o'z-
o'zini nazorat qilishni amalga oshirish o'quvini shakllantirish.
Uchinchi guruhga faol o'quv jarayoniga ham bir o'quvchini olib
kirishni ko'zda
tutadi:
a) ommaviy ishlarda individual yondashuvni amalga oshirish;
b) o'quvchilarning o'quv, bilish faoliyatini nazorat etish .
Shunday   qilib,   matematika   darslarida   tarixiy   materiallardan
foydalanib   dars   o'tish   o'quvchilar   bilish   faoliyatining   barcha
bosqichlarida bilimlari qiziqishlarni kuchaytiradi.
O'tmish  tariximizda  buyuk mutafakkir olimlar  juda katta ilmiy-
didaktik meros qoldirganlar.
Tarix   xalqning   haqiqiy   tarbiyachisidir.   Ulug'   ajdodlarimizning
ishlari   va   jasorati   tarixiy   xotiralarni   jonlantiradi,   yangicha
dunyoqarashni   shakllantiradi,   tarixiy-ahloqiy   tarbiya   va   saboq
olishning manbaiga aylanadi. Markaziy Osiyo tarixida, o'zlarida
siyosiy   ong,   ahloqiy   jasoratni,   diniy   dunyoqarash   va   qomusiy
bilimlarni   mujassamlashtirgan   buyuk   siymolar   juda   ko'p
bo'lgan.Yaqin  va O'rta  Sharqda Al-Xorazmiy,   Al-Forobiy,  Abu
Rayhon   Beruniy,   Ibn   Sino,   Umar   Hayyom,   Tusiy   kabi
mutafakkirlar ilmiy didaktika asoschilaridir. Ularning izdoshlari
qarashlarining   muhim   xususiyati   shundan   iborat   ediki,   mazkur
olimlar   doimo   predmetning   qiyofasi   inson   ongida
mavhumlashuvi jarayoniga, mana shu predmetning mohiyati va
o'ziga   xosligini   tushunish,   sodir   bo'lishi   hamda   shakllanishiga
e'tibor   berganlar.   Ular   bilishning   predmeti   va   manbalariga,
bilish   jarayoni   qanday   bosqichlardan   tarkib   topishiga,   bilish
faoliyati   bilan   amaliy   faoliyat   o'rtasidagi   munosabatlarga
qiziqqanlar.
Al-Xorazmiy   shaxsning   uzluksiz   kamol   topishi   nazariyasini
rivojlantirish borasida muhim xizmat qildi, induktiv va deduktiv
tafakkurdagi aloqidalik hamda umumiylikning birligi printsipini
muayyanlashtirdi . Al-Forobiy   o'qitish  usullarining  tasnifini  ishlab  chiqqan.   Ularni
amaliy   va   nazariy   metodlarga   ajratgan,   shu   tariqa   o'qitishning
amaliy   yo'nalishi   va   kishilarning   hayoti   hamda   kundalik
faoliyati   bilan   bog'liqlik   g'oyalarini   ilgari   surgan.   Olim
o'qitishning tajriba va ko'rgazmali, induktiv va deduktiv, amaliy
metodlariga   alohida   e'tibor   beradi.   Barcha   metodlarni
o'quvchining hayotiy tajribasiga, mantiqiy tafakkuriga tayangan
holda birlashtiradi. O'quv jarayonini tashkil etishga qo'yiladigan
talablarni   ishlab   chiqishda   deduktiv   metodni   ustun   qo'yib,
o'quvchilarga materialni tushuntirishda nimalarga alohida e'tibor
berish haqida, eng muhim narsalarni ishonchli bilim beradigan
2   A6y   Hacp   ®opoÖHH.   Pnco^arap.   -T.:   «®a»>,   1975.-   144
6eT.
Uzbekistan www.scientificprogress.uz
va   shubhalantirmaydigan   dalillar   bilan   yoritish   va   h.k.   ga   oid
qimmatli tavsiyalarini bayon qiladi.
Al-Forobiy   matematika   fani   misollari   asosida   o'qitishning
ilmiylik,   ko'rgazmalilik,   tushunarlilik   va   izchillik   printsiplarini
ishlab   chiqadi.   Bilish   jarayonining   va   fandagi   bilim   shakllarini
mohiyatini yoritadi. Uning fikricha, ana shu jarayonlar qonunlar
sifatida   shakllanadi   va   ularga   rioya   qilish   fikrlashni
takomillashtiradi   hamda   murakkab   bilish   jarayonida   qo'pol
xatolarning   oldini   oladi.   Bilish   jarayoni   fikrlash   mantiqi   orqali
o'tishi   kerak.   Mantiq   ob'ekti   anglashga   qaratilgan   va   aql
yetadigan   mohiyatlar   tahlil   etiladigan   fikrlash   jarayonining
to'q'rililigini   belgilashga   xizmat   qiladi.   Mantiq   quroldir   va   u
narsalarni aniq bilishga yordam beradi.
-5
Al -Forobiy bilish faoliyatini tashkil etish masalalariga oid ham
anchagina   mufassal   tavsiyalarni   ishlab   chiqadi.   Uning
yozishicha,   yaxshi   nazariyotchi   bo'lish   uchun   nazariya   qaysi
fanga   taalluqli   bo'lsa-da,   quyidagi   uchta   shartga   rioya   qilish
shart:
1) mazkur fan asosidagi barcha printsiplarni to'liq bilish; 2) mana shu prinsiplardan va mazkur fanga doir ma'lumotlardan
tegishli xulosalar chiqara bilish;
3)   noto'g'ri   nazariyani   rad   eta   bilish   va   haqiqatni   yolg'ondan
farqlash, xatoni to'g'rilash uchun boshqa mualliflarning fikrlarini
tahlil qila bilish;
Ibn   Sinoning   bilim   orqali   erishiladigan   natijalar   haqidagi
ta'limoti   o'qitish   nazariyasida   alohida   o'rin   egallaydi.   Uning
fikricha, buyumlarni chinakam bilishga tashqi ko'rinishini tahlil
qilish, sabablarini aniqlash asosida aql bilan erishiladi. Ibn Sino
aqlning   rivojlanish   bosqichlarini   ishlab   chiqadi.   Mushohada
bilan   idrok   qilishning   birinchi   bosqichi   aqliy   kategoriyalarni
tushuntirishdan   iborat.   Ikkinchi   bosqichi   ikki   xil   fikrni   idrok
etishdir.   Aqliy   rivojlanishning   uchinchi   bosqichiga
o'zlashtirilgan   fikrlarni   idrok   etish   bilan   erishiladi.   Shunda   uni
haqiqiy aql deyiladi.
Matematikani   o'qitish   jarayonida   tarixiy   materiallardan
foydalanishni   tashkil   etish,   o'zining   tizimiga   asosan,   ikki
maqsadni   parallel   ravishda   amalga   oshiradi.   Birinchidan,
matematik   qonuniyat,   dalil,   formulalarni,   matematik   talqinini
amalga   oshirsa,   ikkinchi   tomondan,   bu   qonuniyat,   dalil,
formulalarning   na   faqat   matematikada,   balki   boshqa   fanlarda
ham   undan   foydalanish   uslublari   ko'rsatiladi,   natijada   shu
soxada   o'quvchilar   bilimi   chuqurlashadi.   Shuning   uchun   ham
matematikani   o'rta   maktabda,   ayniqsa   boshlang'ich   sinflarda
o'quvchilarga   bilimi   chuqurlashadi.   Shuning   uchun   ham
matematikani   o'rta   maktabda,   ayniqsa   boshlang'ich   sinflarda
o'quvchilarga   tarixiy   materiallar   bilan   qo'shib   o'qitishda   o'zini
pedagogik   va   psixologik   jihatlari   bilan   farq   qilishi   bilan   birga
o'qitish   jarayonida   ishlatiladigan   metodlarni   o'zaro   uzviyligi
didaktik ketma-ketligi bilan ham farq qiladi.
Kuzatishning   borishi,   faktlar,   sodir   bo‘layotgan   voqealar,
jihozlar kuzatish kundaligiga qayd qilinib boriladi.
Kuzatish tutashyoki tanlamabo‘lishi mumkin. 
Тutash kuzatishda kengroq olingan hodisa (masalan, matematika
darslarida kichik yoshdagi o‘quvchilarning  bilish   faoliyatlari),   tanlama   kuzatashda   kichik-kichik   hajmdagi
hodisalar (masalan, 
matematika   darslarida   o‘quvchilarning   mustaqil   ishlari)
kuzatiladi.  Qaror yozish yoki kundalik yuritish  kuzatishni  qayd
qilishning   eng   sodda   metodidir.   Ammo   kuzatishlarni   qayd
qilishning eng ishonchli metodi texnik vositalar, video, foto va 
kinosyomkadan, teleekrandan foydalanishdir.
Foydalaniladigan   kuzatish   metodlaridan   biri   ilg‘or   pedagogik
tajribani   o‘rganish   va   umumlashtirishdan   iborat.   Bu   metoddan
muvaffaqiyatli   foydalanishning   majburiy   asosiy   sharti   shundan
iboratki, o‘qituvchilar tajribasining tavsifi qo‘yilgan tadqiqot 
vazifasiga   javob   beradigan   bo‘lishi   kerak   (bizning
mamlakatimizda   ilg‘or   pedagogik   tajribani   o‘rganishga   doir
katta ish olib borilmoqda. Bu tajribaning umumlashtirilishi 
ilmiy-amaliy   konferensiyalarning   va   pedagogika   o‘qishlarining
materiallari   to‘plamlarida,   monografiyalarda   va   jurnal
maqolalaridaaxboroy tehnologiyalarini 
qo‘llash jarayonida o‘z aksini topmoqda).
3. Tajriba 
Tajriba   -bu   ham   kuzatish   bo‘lib,   maxsus   tashkil   qilingan,
tadqiqotchitomonidan   nazorat   qilib   turiladigan   va   tizimli
ravishda o‘zgartirib turiladigan sharoitda o‘tkaziladi. Pedagogik
Tajriba o‘qitishning va tarbiyalashning u yoki bu usulining, 
ko‘rsatma –qo‘llanmalarining samaradorligini tadqiq qil
ishda   qo‘llaniladi.Tajriba   o‘tkazishdan   oldin   tadqiqotchi   tadqiq
qilinishi kerak bo‘lgan masalalarni  aniq ifodalab olishi, bunday
masalalarni hal qilinishi maktab amaliyotida va pedagogika fani
uchun ahamiyatga ega bo‘lishi kerak. Tajriba o‘tkazishdan oldin
tadqiqotchi   o‘rganish   predmeti   bo‘lmish   masalaning   nazariyasi
va   tarixi   bilan,shuningdek,   shu   soha   bo‘yicha   amaliy   ish
tajribasi bilan tanishib chiqadi. Т
adqiqotda   ilmiy   farazni   o‘rni   katta   ahamiyatga   ega.   Butun
tajribani tashkil qilish ilmiy farazni tekshirishga yo‘naltiriladi. U
material   to‘plash   yo‘larini   belgilash   imkonini   beradi,
tadqiqotchining   faktik   materialda   chalkashib   ketishiga   yo‘l
quymaydi.Tajriba   natijalarini   tahlil   qilish,   taqqoslash   metodi
bilan   o‘tkaziladi.   Buning   uchun   ikki   yoki   bir   necha   guruh tuziladi,   bu   guruhlarga   kirgan   o‘quvchilar   tarkibi   bo‘yicha
tayyorgarlik darajalari va boshqa ko‘rsatkichlar bo‘yicha imkoni
boricha   bir   xilda   bo‘lishi   kerak.   Bir   xil   sinflarda   tadqiqotchi
tomonidan maxsus ishlab chiqilgan tajriba materiali bo‘yicha ish
bajariladi. Тaqqoslash uchun nazorat sinflari tanlanadi, bu 
sinflar   o‘quvchilar   tarkibi,   ularning   bilim   darajalari   bo‘yicha
taxminan   tajriba   sinflarga   teng   kuchli   bo‘lishi   kerak,   bu
sinflarda   matematika   tajriba   sinflarda   qo‘llaniladigan
metodlar,vositalar va boshqalar qo‘llanilmaydi.
Tajriba   natijalari   haqida   obektiv   ma’lumotlar   olishning   boshqa
usullaridan ham 
foydalaniladi:
1. Tajriba-
sinov   o‘tkaziladigan   sinflarda   boshlang‘ich   shartlar   nazorat
sinfidagiga qaraganda bir muncha eng qulayroqdir; 
agar tajriba sinflarda bunday sharoitlarda 
yaxshi natijalar olingan bo‘lsa, masalani tajriba hal qilishi o‘zini
oqlagan hisoblanadi;
2.   O‘quvchilarnig   tarkibi   taxminan   bir   xil   bo‘lgan   ikkita   sinf
olinadi;   tadqiq   qilinayotgan   masalaning   yangi   yechimi   shu
sinflarning   bittasida   qullaniladi,   so‘ngra   boshqa   mavzu
materiallarida ikkinchi bir sinfda qo‘llaniladi; agar bunday 
qo‘llanishdagi   yangi   metod,   usul   yaxshi   natija   bersa,   bu   usul,
metod o‘zini oqlagan bo‘ladi.Tajribani boshlashdan oldin, uning
oraliq   bosqichlarida   va   oxirida   hamma   sinf   o‘quvchilarining
bilimlari tekshiriladi. Olingan ma’lumotlarni tahlil qilish asosida
tadqiq   qilinayotgan   metodning,   usulning   va   h.k.   samaradorligi
haqida   xulosalar   chiqariladi.   Tajriba-sinov   o‘tkaziladigan
sinflardanolingan   sifat   va   miqdoriy   natijalarni   tahlil   qilish
asosida xulosa chiqariladi. Miqdoriy kattaliklarni aniqlashning 
turli   xil   usullari   (o‘zlashtirilishi   bo‘yicha,   to‘g‘ri   va   noto‘g‘ri
javoblarni taqqosdash va h.k.) mavjud. Keyingi vaqtlarda shu
Maqsadda variasion statistika metodlaridan har 
xil   hisoblash   texnikasi   va   kibernetik   vositalardan
foydalanilmoqda.   Ba’zi   muhim   qoidalarni   tajribaviy   tekshirish
ommaviy Tajriba yo‘li bilan amalga oshiriladi. 
4. Maktab hujjatlarini o‘rganish. Pedagogik   tadqiqotlarning   keng   tarqalgan   metodlaridan   biri
o‘quvchilar   ishlari   va   hujjatlarini   o‘rganishdan   iborat.
O‘quvchilarning ishlari ularni das
turning   ayrim   bo‘limlari   bo‘yicha   tayyorgarlik   darajasini
aniqlash, o‘qitishning ma’lum davri 
davomida   o‘sishi   va   rivojlanishlarini   kuzatish   imkonini   beradi.
Masalan,   maxsus   yozma   va   grafik   ishlar   shu   maqsadda
o‘tkaziladiki, bularni tekshirish natijasida 
bolalarning matematikadan olgan bilimlarini va malakalari aniq
ko‘rinishi kerak; ma’lum vaqt oralig‘ida bunday maxsus ishlarni
bajartirib turish, o‘quvchilar olg‘a 
siljiyotganini   va   qanday   darajada   siljiyotganini   ko‘rsatadi.
O‘quvchilarning   yozma   ishlarida   yo‘l   qo‘ygan   xatolarini   tahlil
qilish muhim ahamiyatga ega. Bunday tahlil 
butun   sinf   o‘quvchilarining   duch   keladigan   murakkab
qiyinchiliklarini,   shuningdek,   o‘quvchilarning   matematikani
o‘zlashtirishlaridagi induvidual xususiyatlarini aniqlash 
imkonini beradi.
O‘quv hujjatlari (o‘quv rejasi, dasturi, metodik ishlar  hujjatlari,
hisobotlar va h.k.) o‘quv tarbiyaviy ishlarni rivojlanish jarayoni
va holatini aks ettiradi.
O‘quvchilarning daftarlarini o‘rganish, ilmiy tadqiqot ishi uchun
ahamiyatga ega. 
Uzoq   vaqt   davomida   o‘quvchilar   jamoasini   qarab   chiqish   va
tahlil qilish o‘qituvchi ishi tizimini, o‘quvchilarishining
xususiyatlarini ochishga yordam beradi. 
5. Suhbat metodi. 
Pedagogik   tadqiqotlarda   suhbat   metodidan   ham   foydalaniladi.
Bu metoddan 
foydalanish   kuzatishdan   olingan   ma’lumotlarni   to‘ldiruvchi   va
aniqlovchi materiallar 
olish, topshirishlar
bajarish
imkonini beradi. Bu metod muvaffaqiyatining asosi 
bolalar   bilan   aloqa   o‘rnatilishi,   ular   bilan   bemalol   erkin
muloqotda bo‘lish 
imkoniyatidan iborat Suhbat   uchun   uning   maqsadini   belgilash,   dastur   ishlanmasi,
yo‘nalishi va metodikani asoslash judamuhimdir
. Suhbat metodi bevosita berilgan savollarga 
javoblarning   ishonchliligini   tekshirish   imkonini   beruvchi
bevosita va bilvosita savollarni kiritishni nazarda tutadi. 
Suhbat   metodi   o‘qituvchilarga,   ota-onalarga   qaratilgan   bo‘lishi
ham   mumkin,   bu   holda   aytib   o‘tilgan   ehtiyotkorlikning   hojati
yo‘q, shu sababli, bunda tadqiqotchining suhbatdoshiga nisbatan
munosabati ochiq-oydin bo‘lishi mumkin. 
6. Anketalashtirish so‘rovnoma o‘tkazish metodi
. 
Biror   masalaga   nisbatan   fikrlarni   aniqlash,   ba’zi   faktlarni
to‘plash   talab   qilingan   hollarda   anketalashtirish   metodidan
foydalaniladi. Agar javoblar og‘zaki olinadigan 
bo‘lsa, u holda bu javoblar qarorga to‘la yoziladi. Ko‘pchilik bir
savolning   o‘ziga   javob   berganda,   buning   ustiga   har   kim
mustaqil javob bersa, yozma anketalash 
qimmatli bo‘ladi.
Anketadan   foydalanilganda   quyidagi   ikki   talabga   amal   qilish
zarur:
1) anketada savollar kam bo‘lishi kerak;
2)   savollar   shunday   tuzilishi   kerakki,   ularni   hamma   bir   xil
tushinsin, ular aniq (mujmal bo‘lmagan)
javoblarni talab qilsin.Ilmiy -
pedagogik   tadqiqotlarda   nazariy   metodlar   etakchi   o‘rin   tutadi.
Har   bir   tadqiqotda   oldin   o‘rganish   ob’ektini   tanlash,   nazariy
tahlil asosida ob’ekt qaysi 
faktlarda   bog‘liqligini   aniqlash   va   tekshirish   uchun   ulardan
etakchilarini tanlash kerak. Тadqiqotning maqsad va vazifalarini
yaqqol aniqlash gipotezasini tuzish shunga mos 
ravishda   tadqiqot   o‘tkazish   metodikasini   ishlab   chiqish,
tadqiqotning borishida olingan 
faktlarni   tushuntirish   va   tahlil   qilish   usullarini   tanlash   va
xulosalarni   ifodalash   lozim.   Bu   ishlarning   hammasini   bajarish
uchun tadqiq qilinayotgan masalaning ilgari va  hozirgi   vaqtdagi   nazariyasi   va   amaliyotini   yorituvchi   adabiy
manbalarni   o‘rganish   va   tahlil   qilish   kerak.   Nazariy   metodlar
boshqa metodlar bilan bir qatorda matematika 
metodikasiga   oid   har   bir   tadqiqodga   qo‘llaniladi.   Har   qanday
ilmiy   muammolarni   hal   qilishda   eng   oldin   qilinayotgan
masalaga oid hamma adabiyotni o‘rganish va nazariy 
tadqiqot   o‘tkazish   kerak.   Busiz   maqsadga   yo‘naltirilgan
bo‘lmaydi,   sinash   bazan   xatolar   yo‘li   bilan   olib   boriladi,   shu
bilan birga har doim ham qo‘yilgan masalaning 
to‘la   jalb   qilinishiga   olib   kelinavermaydi.   Shu   bilan   birga
adabiyotni o‘rganmay turib va nazariy tahlil qilmay turib, fanda
izchillik   ta’minlanmaydi.Matematika   metodikasiga   doir
tadqiqotlarda boshqa metodlardan ham foydalaniladi. Odatda bu
metodlarning   hammasidan   birgalikda   foydalanish,   bu   xil
natijalarning   ishonchli   bo‘lishini   ta’minlaydi.Hozirgi   zamon
didaktikasida   o‘qitish   metodlari   klassifikasiyasiga   har   xil
yondoshi   mavjud.   Bizning   fikrimizga   eng   maqsadga   muvofiq,
har xil metodlarni o‘z ichiga olgan klassifikasiyadir.
Yuqorida   keltirilgan   ta’rifdan   o‘qitish   metodlari   o‘qituvchi   va
o‘quvchilarning birgalikdagi faoliyatidan iborat ekani ko‘rinadi.
Binobarin,   bunday   faoliyat   tashkil   qilish   rag‘batlantirish   va
nazorat   qilishni   nazarda   tutadi,   shunga   ko‘ra   o‘qitish   metodlari
ham   uchta   katta   guruhga   bo‘linadi:   o‘quv   faoliyatini   tashkil
qilish   metodlari;   o‘quv   faoliyatini   rag‘batlantirish   metodlari;
o‘quv faoliyatinisamaradorligini nazorat qilish metodlari.
O‘quv   bilish   faoliyatini   tashkil   qilish   metodlarini   bir   nechta
guruhlarga bo‘lib klassifikasiya qilish mumkin.
I. O‘quvchilar bilim oladigan manbalar bo‘yicha:
Og‘zaki, ko‘rsatmali va amaliy metodla
r (tushuntirish, suhbat, hikoya, kitob bilan ishlash va h.k).
Ko‘rsatmali   metodlar   (tevarak   atrofdagi   predmetlar   va
hodisalarni kuzatish, 
ularning   modellari   va   tasvirlarini   qarash)   o‘quvchilarning
amaliy ishlari
II. O‘quvchilar fikrining yo‘nalishi bo‘yicha:
Induksiya, deduksiya va analogiya. III.   Pedagogik   ta’sir,   boshqarishning   darajasi,   o‘quvchilarning
o‘qishda mustaqilliklar darajasi bo‘yicha:
O‘qituvchi boshchiligida bajariladigan o‘quv ishi metodi;
O‘quvchilarning mustaqil ishlari metodi.
IV. O‘quvchilarning mustaqil faolliklari darajasi bo‘yicha:
Izohli-illyustrativ metod;
Reproduktiv metod:bilimlarni muammoli bayon qilish me
todi;qisman izlanish va tadqiq qilish metodi.
I.Og‘zaki, ko‘rsatmali va amaliy metodlar 
1)   Og‘zaki   metodlar–qisqa   muddat   ichida   hajmi   bo‘yicha   eng
ko‘p   ma’lymotlarni   berish,   o‘quvchilar   oldiga   muammolar
qo‘yish, ularni hal qilish yo‘llarini ko‘rsatish imkonini beradi.
Bu   metodlar   o‘quvchilarning   abstrakt   tafakkurlarining
rivojlanishiga sharoit yaratadi.a) Тushuntirish
.
Bilimlarni tushuntirish metodining mohiyati shundan iboratki, 
bunda   o‘qituvchi   materialni   bayon   qiladi,   o‘quvchilar   esa   uni,
ya’ni bilimlarni tayyor holda qabul qilib ol
ishadi.Materialning bayoni aniq, tushunarli, qisqa bo‘lishi kerak.
Boshlang‘ich   matematika   kursining   bir   qator   masalalarini
qarashda bilimlarning izchil bayoni zarur. 
Misollar:   1.   ko‘p   xonali   sonni   bir   xonali   songa   yozma   bo‘lish
algoritmi
(656:4; 1896:6)...
2. 1 yoki 0 ga ko‘paytirish hollari. Bolalarda ko‘paytirish amali
haqida   tarkib   topgan   bilimlar   1   yoki   0   ga   ko‘paytirish   holini
tushunib   olishlariga   yordam   bermaydi.   o‘qituvchi   bilimlarni
tayyor holda yetkazishi kerak.
O‘qituvchining   bilimlarni   tushuntirish   metodidan   ma’lumotlar
to‘g‘rsidagi   nazariy   materiallar   ishlatish   bo‘yicha   yo‘l-yo‘riq
berishda foydalaniladi.
b)   Suhbat   bu   eng   ko‘p   tarqalgan   va   yetakchi   o‘qitish
metodlaridan   biri   bo‘lib,   darsning   har   xil   bosqichlarida,   har   xil
o‘quv   maqsadlarida   qo‘llanishi   mumkin,   ya’ni   uyga   berilgan
topshiriqlarni va mustaqil ishlarni tekshirishda, yangi materialni 
tushuntirishda,   mustahkamlash   va   takrorlashda   qo‘llanilishi
mumkin.Suhbat –o‘qitishning savol- javob metodidir, bunda o‘qituvchi o‘quvchilarning 
bilimlarini   qay   darajada   o‘zlashtir-ganliklari   va   amaliy
tajribalariga   tayangan   holda,   maxsus   tanlangan   savollar   va
ularga beriladigan javoblar yo‘li bilan o‘quvchilarni 
qo‘yilgan   ta’limiy   va   tarbiyaviy   masalalarini   hal   qilishga   olib
keladi.Metodik   adabiyotda   suhbat   metodidan   ko‘pincha
matematik   tushunchalar   bilan   tanishtirilayotganda   (son,
arifmetik amallar va hokazo) qonuniyatlar tipidagi bilimlar 
(arifmetik   amallar   xossalari   va   ular   komponentlari   bilan
natijalari   orasidagi   bog‘lanishlar)   tanishtirishda   foydalanish
tavsiya   etiladi.O‘qitishda   suhbatning   ikki   xilidan,   ya’ni
katexezik va evrestik suhbatdan foydalaniladi.
Katexezik suhbat –shunday savollar tizimi asosida tuziladiki, bu
savollar ilgari o‘zlashtirilgan bilimlar, ta’riflarni oddiygina qayta
eslatishni talab etadi.Bu suhbatdan asosan bilimlarnitekshi
rish   va   baholashda   yangi   materialni   mustahkamlashdava
takrorlashda foydalaniladi.
2.Ko‘rsatmali metodlar.
O‘qitishning ko‘rsatmali metodlari 
–
o‘quvchilarga kuzatishlar asosida bilimlar 
olish imkonini beradi. K
u
zatish hissiy tafakkurning faol shaklidir,
bundan 
o‘qitishda, 
ayniqsa, boshlang‘ich sinflarda keng foydalaniladi. 
T
e
varak atrofdagi predmet va 
hodisalar va ularning turli
-
tuman modellari (har xil tipdagi ko‘rsatma
-
qo‘llanmalar) 
k
u zatish ob’ektlari hisoblanadi. o‘qitishning ko‘rsatmali metodla
rini o‘q
itishning 
og‘zaki metodlaridan ajratib qo‘yib bo‘lmaydi. Ko‘rsatma
-
qo‘llanmalarni namoyish 
qilishni har doim o‘qituvchining va o‘quvchilarning tushuntiris
h
lari bilan birgalikda 
olib boriladi. O‘qituvchining so‘zi bilan ko‘rsatma vositalardan
birgalik
da 
foydalanishning 4 ta asosiy shakli aniqlangan:
1)   o‘qituvchi   so‘zlar   yordamida   o‘quvchilarning   kuzatishlarini
bos
h
qaradi;
2) og‘zaki tushuntirishlar ob’ektning bevosita ko‘rin
-
maydigan tomonlari haqida 
ma’lumotlar beradi;
3) Ko‘rsatma
-
qo‘llan
malari o
‘qituvchining og‘zaki tushuntirishlarini tasdiqlovchi 
yoki konkre
t
lashtiruvchi illyustrasiya bo‘lib xizmat qiladi;
4)   o‘qituvchi   o‘quvchilar   kuzatishlarini   umumlashtiradi   va
umumiy x
u
losa 
chiqaradi. 
3. Amaliy 
metodlar.
Malaka va ko‘nikmalarn i shaklla
ntirish va 
mukammalashtirish jarayoni bilan bog‘liq bo‘lgan meto
d
lar o‘qitishning amaliy 
metodlari   hisoblanadi.   Xususan,   bunday   metodlar   jumlasiga
yozma va og‘zaki 
mashqlar, amaliy va labor
a
toriya ishlari, mustaqil ishlarning ba’zi turlari kirad
i. 
Mashql
ar  asosan  mustahkamlash  va  bilimlarni   tatbiq   qilish,   malaka  va
ko‘nikmalarni 
shakllantirish metodi sifatida qo‘llaniladi. 
Mashq
deb   biror   amalni,   shu   amalni   o‘zlashtirish   yoki   mustahkamlash
maqsadida 
rejali ravishda tashkil qilingan takroriy baj
arishga a
ytiladi. Mas
h
qlar tayyorlash, 
mashq   qildirish   va   ijodiy   mashqlarga   katta   ahamiyat   beriladi.
Ijodiy xaraktyerdagi 
mashqlarga   masalan,   masala   va   misollarni   turli   usullar   bilan
yechish, ifoda bo‘yicha 
masala tuzish, qisqa yozuv, chizmaga ko‘ra mas
ala tuzis
h, muammoli masalalarni 
yechish mashqlari va boshqa mashqlar kiradi.
IN
DUKSIYA, DEDUKSIYA, ANALOGIYA
Bu   uch   metod   yangi   bilimlarni   egallashning   asosida   yotuvchi
xulosalarning 
xususiyatlariga qarab bir
- biridan farq qil
i
nadi.
Induksiya
metodi bil
ishning s
hunday yo‘liki, bunda o‘quvchining fikri birlikdan 
umumiylikka, xususiy x
u
losalardan umumiy xulosaga o‘sib boradi. 
Induktiv xulosa
–
xususiydan umumiyga qarab boradigan xulosadir. Bu metoddan
foydalanib biror 
qonuniyatni ochish yoki qoidani chiqa
rish uchu
n o‘qituvchi misollar, masalalar, 
ko‘rsatmali materia
l
larni puxtalik bilan tanlaydi.
Boshlang‘ich   sinflarda   induksiya   metodi   bilan   uzviy   bog‘liq
holda 
deduksiya
metodidan ham keng foydalaniladi. Bos
h
lang‘ich sinflarning yangi o‘qitish dasturi 
ta
lablariga
o‘tishi   munosabati   bilan   deduksiya   metodidan   foydalanish
chegaralari 
ancha   kengaydi.   Odatdagi   metodika   deyarli   induktiv   metoddan
foydalanishni, deduktiv 
metoddan foydalanishning chekla
n
ganligini uqtirib turardi.
Deduksiya metodi
bilishning shunda y yo‘liki
, bu yo‘l umumiyroq bilimlar asosida 
yangi xususiy bilimlarni 
olishdan ib
o
ratdir.
1+2=3 3 
-
2=1 3 
-
1=2
Deduksiya
bu, umumiy qoidalardan xususiy misollarga va konkret qo
i
dalarga 
o‘tishdir.
Induktiv va deduktiv xulosalarga misollar keltiramiz. 
Birinchi 
sinf o‘quvchilariga 
yig‘indi   bilan   qo‘shiluvchi   orasidagi   bog‘lanishni   tushuntirish
uchun bolalarni 
xulosaga induktiv yo‘l bilan olib kelamiz. ko‘rsatmalilikdan (har
xil doirachalardan) 
foydalanib, oldin hamma doirachalar qanchaligi top
i
ladi (1 +
2 =3) 
Sh
undan   keyin   1   ta   qizil   doiracha   (birinchi   qo‘shiluvchini
ifodalovchi) surib 
qo‘yiladi,   bunda   bolalar   2   ta   ko‘k   doiracha   ya’ni   ikkinchi
qo‘shiluvchi qolishiga 
ishonch hosil qilishadi. (3 
–
2 = 1) Shu
n
dan keyin 3 ta doirachadan 2 ta ko‘k doiracha (ikkinch
i   qo‘shiluvchini   ifodalovchi)   ayirilsa,   1   ta   qizil   doiracha,   ya’ni
birinchi 
qo‘shiluvchi qo
l
ishiga ishonch hosil qiladilar (3 
–
1 =2). Shundan keyin boshqa sonlar 
hamda boshqa ko‘rsatmali materiallar bilan bir qatorda shunday
mashqlar bajariladi 
v
a bolalar
ning o‘zlari  ushbu umumiy  xulosani  ifodalashadi:  agar  birinchi
qo‘shiluvchi, 
ayirilsa,   ikkinchi   qo‘shiluvchi   qoladi,  agar   yig‘indidan  ikkinchi
qushiluvchi ayirilsa, 
birinchi qo‘shiluvchi
qoladi.
Bolalar tomonidan induktiv yo‘l bilan chig‘arilgan 
xulosa 5,
6,7,8,9 sonlarini 
ayirish qaralayotganda deduktiv mulohazalar yuritish uchun fo
y
dalaniladi.
Analogiya 
–
shunday xulosaki, bunda predmetlar ba’zi belgilari
n
ing o‘xshashligi 
bo‘yicha bu predmetlar boshqa belgilari bo‘yicha ham o‘xshash,
de
gan taxminiy 
xulosa   chiqariladi.   Analogiya   “xususiydan   xususiyga
boradigan”, bir konkret faktdan 
boshqa konkret faktlarga boradigan x
u
losadir. Masalan,   uch   xonali   sonlarni   qo‘shish   va   ayirishning   yozma
usullarini ko‘p xonali 
sonlarni qo‘shish va a
y
irishga
o‘tkazish analogiya usulini qo‘llashga asoslangan. Shu 
maqsadda   metodik   adabiyotlarda   ko‘p   xonali   sonlarni   yozma
qo‘shish va ayirish bilan 
tanishtirishda   shunday   misollarni   yechish   tavsiya   qilinadiki,
bunda har bir navbatdagi 
misol oldingi
s
ini o‘z ichiga
oladi. Masalan:
126 4752 54752 837 6837 76837
+172
+ 
3246
+
43246
-
425
-
2425
-
52425
Klaster metodi
Xulosa
Xulosa   sifatida   shuni   aytish   joiz,   mana   shunday
tarixiy   ma'lumotlardan   o'qituvchi   dars   jarayonida
mavzu   bilan   bog'liq   hikoyalarni   so'zlab   berish
orqali   o'quvchida   matematika   faniga   bo'lgan
qiziqishning   ortishiga   sabab   bo'ladi.   Ota-
bobolarimizdan   qolgan   ilmiy   merosni   chuqur
o'rganib, uni ta'lim va tarbiyajarayoniga tatbiq etish har   bir   ma'naviyatli   va   ijod-   kor   mutaxassisning
muqaddas burchidir.
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati:
1.   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev
2022-   yil   3-fevraldagi   F-   22-   son   "Xalq   ta'limi   tizimini   isloh
qilish bo'yicha chora- tadbirlar to'g'risida" gi farmoyishi.
2.   O'zbekiston   Respublikasi   ta'lim   to'g'risidagi   qonun.   2020-yil
19-may.
3.   S.   Alixonox   Matematika   o'qitish   metodikasi,   Cho'lpon
nashriyot matbaa uyi, 2G11-yil.
4.   Ahadova.   M.O'rta   osiyolik   mashhur   olimlar   va   ularning
matematikaga doir ishlari. Toshkent. O'qituvchi. 1983.
5.   Ahmedov.S.A.   O'rta   osiyoda   matematika   o'qitish   tarixidan.
Toshkent. O'qituvchi. 1977.
6. Uzedu. Uz sayti
7.N.U.   Bikbayeva   va   boshqalar.   “Boshlang’ich   sinflarda
matematika o’q
itish 
metodikasi”. Toshkent. “O’qituvchi” 1996 yil. 
8.B.Toshmurodov.   “Boshlang’ich   sinflarda   matematika
o’qitishni takomilashtirish”. 
Toshkent. “O’qituvchi” 2000 yil. 
9.R.J.Ishmuhammedov   “Innovatsion   texnologiyalar   yordamida
ta’lim samaradorligini 
oshirish y
o’llari”. Toshkent 2009 yil. 
10.M.E.   Jumayev   “Matematika   o’qitish   metodikasi”.   Toshkent.
“O’qituvchi”. 2004 yil. 
11.M.E.Jumayev   “Matematika   o’qitish   metodikasidan
praktikum”. Toshkent. O’qituvchi. 
2004 yil. 
12.M.Axmedov va boshqalar. “Matematika 1 sinf uchun dar
slik”. Toshkent 2003 yil.  13.M.Axmedov   va   boshqalar   “Matematika   o’qituvchi   uchun
darslik”. O’qituvchi. Toshkent 
2003 yil

MAVZU: M atematika oqitishda tarixiy ma'lumotlardan foydalanish metodikasi REJA: Kirish. 1. Matematika darslarida tarixiy materiallardan foydalanish afzalliklari 2. Matematikada qadimgi allomalarimizning o’rni 3. MATEMATIKA DARSLARIDA TARIXIY MATERIALLARDAN FOYDALANISH AFZALLIKLARI Annotatsiya: Ushbu maqolada matematik olimlarning yaratgan kashfiyotlari haqida ilmiy-g'oyaviy ma'lumotlari O'zbek xalqining buyuk mutafakkirlarining uzoq o'tmishdayoq olib borgan tadqiqotlari va amalga oshirgan kashfiyotlari haqida ma'lumot berilgan. Kalit so'zlar: milliy qadryatlar, ajdodlar merosi, sonlar xossalari, pedagogik ijodkorlik, pedagogik g'oyalar "Matemateka hamma aniq fanlarga asos. Bu fanni yaxshi bilgan bola aqlli, keng tafakkurli bo'lib o'sadi, istalgan sohada muvaffaqiyatli ishlab ketadi. " Shavkat Mirziyoyev Hozirgi yoshlar o'z xalqining jonkuyari bo'lishi, milliy qadriyatlarimizni chuqur bilgan, o'zlashtirgan, ularni

qadrlaydigan bo'lishi kerak. Asrlar davomida ajdodlarimizning aqlu-zakovati bilan yuzaga kelgan milliy qadriyatlar inson shaxsining har tomonlama kamol topishida yetakchi omildir. Shunday ekan, hozirgi zamon kishisi, xususan, yosh avlodning milliy tushunchasini, ongini boyitib borish katta ahamiyatga ega. Ota-bobolarimiz tomonidan yaratilgan ilmiy boyliklar xalqimiz tomonidan ko'z qorachig'idek saqlanmoqda va o'rganilmoqda. O'sib kelayotgan yosh avlod - maktab o'quvchilarini mana shu asarlar bilan tanishtirish ularning dunyoqarashini kengaytiradi, bilim saviyasini yuksaltiradi. Matematika mashg'ulotlarida sonlarning xossalarini o'rganishdan tashqari, ayrim matematik olimlarning hayoti bilan ham tanishtirib boriladi. Bu suhbatlar davomida albatta ularning yaratgan kashfiyotlari haqida ilmiy- g'oyaviy ma'lumotlar beriladi. O'qituvchi o'z imkoniyatiga qarab tinglovchilarni xalq ichidan yetishib chiqqan olimlarning fikrlari va ma'rifatparvar g'oyalari bilan ularning fanga bo'lgan qo'shgan hissalari, matematikaga doir ishlari bilan tanishtirib borsa, o'quvchilarning fanga qiziqishi ortadi hamda vatanparvarlik dunyoqarashi ham shakllana boradi. O'zbek xalqining buyuk mutafakkirlari ham uzoq o'tmishdayoq olib brogan tadqiqotlari va amalga oshirgan kashfiyotlarida insonlami odobli, ma'naviyati yuksak, komil, mehnatsevar, vatanparvar bo'lib tarbiyalanishiga yangi g'oya va ta'limotlami yaratganlar. Bular: Muso al-Xorazmiy (783-850), Abu Rayhon Beruniy (973-1048), Ibn Sino (980-1037); Umar Hayyom (1048-1131); Nasriddin at-Tusiy (1201-1274); Ulug'bek (1394-1449), G'iyosiddin al-Koshiy; Ali Qushchi (14021474); va boshqalaming bizga qoldirgan boy meroslari fikrimizga asos bo'ldi. Bu allomalarimizning asarlarida bolalaming o'qishi, mehnati, odobi va bu ishda muallimlarning vazifalariga katta e'tibor berilgan. Jumladan, Nasriddin at Tusiy fikri bo'yicha o'qituvchi o'quvchilami aql-zakovatiga ta'sir qilishi uchun o'quvchilar ishonchini qozonish va qalbidan joy olish mas'uliyatini his

qilishi lozim. Abu Nasr Forobiy o'qituvchi faoliyatida yoshlaming axloqiy me'yorlari, amaliy ko'nikma va malakalarini o'zlashtirishga yo'naltirilganligi asosiy vazifalardan biri ekanligini ifodalaydi. Ibn Sino fikricha, tarixiy manbalami bilish olijanob va foydali faoliyatdir. U ilm narsalaming inson aqli yordami bilan o'rganilishi shaxs faoliyatida muhim hisoblanishini ta'kidlab o'tadi. Abu Rayhon Beruniy pedagogik ijodida tarbiyaning maqsadi, vazifalari va o'mi, inson, yosh avlodning rivojlanishi haqidagi fikrlari chin ma'noda insonparvarlik asosida qurilgan. Abu Rayhon Beruniyning pedagogik g'oyalaridan eng muhimi bilimni puxta va mustahkam egallash zarurligidir. Ota-bobolarimizdan qolgan ilmiy merosni chuqur o'rganib, uni ta'lim va tarbiya jarayoniga tatbiq etish har bir ma'naviyatli va ijod- kor mutaxassisning muqaddas burchidir. Mana shunday tarixiy ma'lumotlardan o'qituvchi dars jarayonida mavzu bilan bog'liq hikoyalarni so'zlab berish orqali o'quvchida matematika faniga bo'lgan qiziqishning ortishiga sabab bo'ladi. Masalan vaqtga oid mavzularni o'tish jarayonida o'qituvchi tomonidan quyidagi hikoyani so'zlab berilishi o'quvchida vaqtga doir tasavvur ortadi. Odamlar vaqtni o'lchash uchun soat yaratdilar. Oldin quyosh soati paydo bo'ldi. Ulami faqat kunduzi ishlatishar edi. Misr quyosh soatlarida 2 ta uzun taxtacha burchak shaklida mustahkamlangan. Ertalab quyosh chiqishi bilan uzun taxtachada soyani belgilashgan. Bu vaqtni ertalab soat 6 00 deb hisoblashgan. Keyin ertalabki soyaning uzunligini 6 qismga bo'lishgan. Buning natijasida hammasi 12 soat bo'lib, 6 soat kunduz, 6 soat kechqurun kelib chiqqan. Keyinchalik boshqa soatlar paydo bo'ldi. Ular kechki vaqtni ham aniqlash imkonini berdi. Masalan: suv soatlari, qum soatlari, mexanik va elektoron soatlar bor. Hozirgi zamon soatlarining siferblati 12 ga bo'lingan. Har bo'limning oldiga 1 dan 12 gacha yozilgan. Soatning kichkina strelkasi 1 soatdan 2 songa 1 soatda o'tadigan qilib tuzilgan. Soatning katta strelkasi 1 soatning ichida barcha sonlami bosib o'tadi.

Buyuk bobokalonimiz Al- Xorazmiy butun dunyoga raqamlardan qanday foydalanish kerakligini orgatgan olimdir. U 1,2,3,4,5,6,7,8,9, va 0 kabi raqamlar hisob- kitob ishlari uchun juda ham qulay ekanini isbotlab bergan. Bu haqida olim ozining arifmetikaga oid kitobida batafsil yozib qoldirgan Al- Xorazmiy arab raqamlaridan oziga xoslikni tushuntirib beradi. Ayniqsa, 0 raqamidan foydalanib istalgan miqdorini bildirish qulay ekanini, bunda rim raqamlariday qiyinchilik tugilmasligi isbotlaydi. Shu tariqa, yevropaliklar murakkab rim raqamlaridan voz kechib, qulay bolgan arab raqamlarini ishlata bebra foshlashadi. Buyuk bobomizni esa algebra fani asoschisi sifatida tan olishadi. Ikkinchi va uchinchi sinfda qoshish va ayirish algoritmi orgatilgan song bu algoritmni mohiyatida Xorazmiy merosidan foydalanish mumkin. Quyidagi keltirilgan Xorazmiy masalalaridan dars jarayonlarida foydalanish mumkin. Algebraik risolaning keyingi boblari Xorazmiy yashagan davrning talabi va islom huquq normalariga kora merosxorlar ortasida mulk taqsimlashga doir turli xil murakkab masalalarga bagishlangan. Biz quyida shu masalalardan bazilarini keltiramiz: 1-masala. Bir kishi vafot etadi va undan tort ogil qoladi. Otadan qolgan mulkdan har bir ogil baravar hissa olishi kerak. U olimidan oldin bir odamga ogillarining har biriga tegadigan hissani, ikkinchi bir odamga mulkning uchdan bir boladigan bir ogil hissasini ayirib, ayirmaning tortdan bir bolagini olishlarini vasiyat qilgan. 2-masala. Bir xotin vafot etgan, undan ikki qiz, onasi va eri qolgan. U bir odamga onasiga tegadigan hissani, boshqa bir odamga hamma mulkning to'qqizdan bir qismini vasiyat qilgan. Masalaning mazmunidan qizlariga, onasiga va eriga mulkning qanday qismi tekkanini topish lozimligi koriladi. Xorazmiy tavsiya etgan yechish usuli: «Zarur mulkning bolaklari (soni)ni top, u on uch bolak, bundan ikki bolagi onasiga. Endi sen vasiyat qilingan ikki bolak va butun mulkning toqqizdan bir bolagi ekanini bilasan. Undan merosxorlarga ikki bolaksiz 25 toqqizdan sakkiz mulk qoladi. Ikki bolaksiz toqqizdan sakkizni on uch bolak deb hisoblab, oz mulkingni

toldir, yani unga ikki bolakni qosh, undan on besh teng toqqizdan sakkiz mulk hosil boladi. Songra unga sakkizdan birni, on beshga esa uning sakkizdan biri, yani bir va sakkizga ettini qosh. Kimga toqqizdan bir vasiyat qilingan bolsa, unga bir va sakkizdan etti bolak (tegadi). Boshqasiga, (yani) kimga onasining bolagi vasiyat qilingan bolsa, unga ikki qism (tegadi). On uch bolak qoladi, u esa merosxorlar orasida ularning qismlari boyicha (bolinadi). Agar bir yuz-u ottiz besh bolak bolsa, u butun boladi». Onasi butun mulkning 6 1 qismini, eri esa 4 1 qismini olishi kerak bolgani uchun butun mulkni 12 qismga bolish lozim. Undan 2 qismini onasi, 3qismini eri oladi, u holda har bir qiziga 2 1 3 qismdan tegadi. Xorazmiy kasrdan qochib, butun mulkni 12 qismga boladi, ammo oldingi 12 qismga bolgani kabi onasi 2 qismni, eri esa 3 qismni olaveradi, har bir qiziga esa 4 qismdan tegadi. Shuning uchun birinchi vasiyat qilingan mablag onasining qismi 2 bolakka teng, ikkinchi vasiyat qilingan mablag hamma mulkning 9 1 qismiga yoki butuni qolgan mulkning 8 1 qismiga, yani 8 1 -15= 8 15 qismga teng. Umumiy bolaklar soni 1б S 7 = S 135 ga teng. Hamma mulk 135 qismdan iborat deb, onasi 1б bolakni, eri 24 bolakni, har bir qizi 32 bolakdan olishini topamiz. Birinchi vasiyat qilingan mablag esa 15 qism boladi. O'quvchilarga qo'shish va ayirishni o'rgatishda tarixiy materiallardan foydalanish usullari: O'rta osiyolik bir guruh matematiklar qo'shishni birinchi amal hisoblaydilar. Uning mohiyati va bajarilish usulini tushuntiradilar. Ayirish amalini esa qo'shishning teskarisi deb hisoblaydilar. Nasriddin Tusiy qo=shish va ayirish amallariga quyidagicha ta'rif beradi:"Qo'shish biror sonning birliklari ustiga ikkinchi sonning birliklarini orttirishdir. Qo'shish amali qo'shiluvchilarning yig'indisini topish demakdir. Ayirish katta sonni kichik son qadar kamaytirishdir. Berilgan ikki sonning farqini topish ayirish amali deyiladi." Ko'paytirish va bo'lishni o'rganishda tarixiy materiallardan foydalanish usullari. O'rta Osiyo