Sport formasi taraqqiyotining qonuniyatlari
Sport formasi taraqqiyotining qonuniyatlari Reja: Kirish I.bob. Sport mashg'ulotlarida sportchini tayyorlash 1. Sport mashg`ulotlarining maqsadi, vazifalari, xarakterli xususiyatlari 1.2. Sport mashg`ulotlari vositalari 1.3. Sport mashg`ulotlarining umumiy va xususiy tamoyillari II bob. Sport tayyorgarligi asoslari 2.1 Kichik o'quv tsikllari (mikrosikllar) xususiyatlari 2.2 Mezosikllarning turlari va tuzilishi 2.3 Yillik va ko'p yillik sikllarning tarkibi 2.4 Ko'p yillik o'qitish tuzilmasi Xulosa Adabiyot 1
Kirish Umumiy pedagogik nuqtai nazardan sportchini tayyorlashning tizimli tartiblangan jarayoni uzoq muddatli amaliy-ixtisoslashtirilgan tayyorgarlik va tarbiya jarayoni sifatida namoyon bo'ladi. Bu shuni anglatadiki, uning jarayonida bu jarayon pedagogik tartibga solish sharoitida mutaxassis (murabbiy, murabbiy) tomonidan yo'naltirilsa, murabbiy muntazam ravishda sportda zarur bo'lgan ma'lum bilimlarni uzatadi va sportchi o'zlashtiradi, malakasini shakllantirish va takomillashtirish. va sport sohasida talab qilinadigan qobiliyatlar ta'minlanadi.shaxsning jismoniy, kuchli irodali, axloqiy va boshqa fazilatlarini tarbiyalash bilan bir qatorda sportda muvaffaqiyatga erishish uchun zarur. Shu munosabat bilan sportchini tayyorlashni umumiy didaktik va tarbiyaviy qonuniyatlarga bo'ysunadigan pedagogik yo'naltirilgan jarayon sifatida tavsiflash to'g'ridir. Shu bilan birga, bu sportchining o'z-o'zini tarbiyalash va o'z-o'zini tarbiyalash jarayoni bo'lib, ko'proq darajada uning sportga tayyorgarlik va musobaqa tajribasi, bilimi, ko'nikma va qobiliyati qanchalik boy va mukammal bo'lsa, unga imkon beradi. sport faoliyati maqsadlarini mustaqil ravishda amalga oshirish. Sportchini tayyorlashning murakkab tizimi sport natijalariga erishish uchun heterojen (nafaqat pedagogik, balki boshqa) vositalar, usullar va sharoitlardan foydalanishning turli sohalari bilan bog'liq bo'lgan o'ziga xos "quyi tizimlar" ga ega. Buni shu jihatdan kelib chiqib, ular quyidagilarni ajratib ko'rsatishadi: mashg'ulotlar tizimi, tayyorgarlik musobaqalari tizimi va sport mashg'ulotlarining turli xil qo'shimcha omillaridan tizimli foydalanish. Ikkinchisi mashg'ulot va raqobatni hamroh bo'lgan ta'sirlar orqali to'ldiradi va umuman sportchining holati dinamikasini optimallashtirishga yordam beradi (chunki bunga uning hayotining umumiy rejimini sport faoliyati, ixtisoslashtirilgan ovqatlanish va boshqa ko'plab vositalar talablariga muvofiq tartibga solish orqali erishiladi. mashg'ulotlar va musobaqalar bilan cheklanmaydi). Sportchini tayyorlashda asosiy rol, albatta, uning mashg'ulotining 2
asosiy qismi va asosiy shakli sifatida sport mashg'ulotlariga tegishli. Sport tayyorgarligining eng muhim tarkibiy qismi bo'lgan jismoniy tayyorgarlikning shakllanishi, rivojlanishi va saqlanishi hal qiluvchi darajada mashg'ulotlarga bog'liq. 3
I.bob. Sport mashg'ulotlari sportchini tayyorlash 1. Sport mashg`ulotlarining maqsadi, vazifalari, xarakterli xususiyatlari Sport mashg'ulotlari sportchini tayyorlashning ajralmas qismidir. Bu sportchining tanlagan sport faoliyati turi bo‘yicha eng yuqori natijalarga erishishga tayyorligini belgilovchi muayyan sifatlar, ko‘nikmalarni rivojlantirish hamda zarur bilim, ko‘nikma va malakalarni shakllantirishga qaratilgan sportni takomillashtirishning pedagogik jihatdan tashkil etilgan jarayonidir. Mashg'ulotlar jarayonida sportni takomillashtirish sportchining rivojlanishiga bevosita ta'sir ko'rsatishga va pirovardida uning ko'rsatkichlari (mashqlari) darajasini oshirishga imkon beradigan mashg'ulot va mashg'ulotdan tashqari omillarning butun majmuasidan foydalanishni o'z ichiga oladi, ya'ni. tanasining ma'lum bir ishga moslashishi. Sport mashg'ulotlarining maqsadi - musobaqa faoliyatining o'ziga xos xususiyatlaridan kelib chiqqan holda, ma'lum bir sportchi uchun eng yuqori darajadagi tayyorgarlik darajasiga erishish va muhim musobaqalarda rejalashtirilgan sport natijalarini namoyish etishni kafolatlash. Ushbu maqsadga erishish uchun o'quv jarayonida quyidagi asosiy vazifalar hal etiladi: . Tanlangan sport fanining texnikasi va taktikasini egallash. . Jismoniy qobiliyatlarni rivojlantirish va tananing funktsional tizimlarining imkoniyatlarini oshirish, musobaqa mashg'ulotlarini muvaffaqiyatli bajarish va rejalashtirilgan natijalarga erishishni ta'minlash. . Sportchilar shaxsining psixik jarayonlari, funktsiyalari, axloqiy-axloqiy, hissiy-irodaviy, estetik, intellektual va boshqa aqliy sifatlarini takomillashtirish, mashg'ulotlar va musobaqalarda sportchining kuchlarini maksimal darajada jamlash va safarbar etishni ta'minlash. . Mashg'ulotlarni eng oqilona qurish, uni boshqarish, sportchi, murabbiy, 4
tadqiqotchi va shifokorning yaqin hamkorligini ta'minlash imkonini beradigan nazariy va amaliy bilimlarni o'zlashtirish. . Mavsumning mas'uliyatli startlari va musobaqalarida erishilgan tayyorgarlik darajasini amalga oshirish qobiliyatini har tomonlama takomillashtirish. Sanab o'tilgan vazifalarning umumiyligi sport mashg'ulotlarining mazmunini belgilaydi. Vazifalarning har bir guruhi mashg'ulot jarayonida sportchini tayyorlashning asosiy turlari (tomonlari) bilan chambarchas bog'liq - texnik, taktik, jismoniy, psixologik, nazariy (intellektual) va integral. Ushbu muammolarni hal qilish natijasida jismoniy, texnik va boshqa turdagi tayyorgarlikning tegishli darajasi ta'minlanadi, bu umuman olganda sportchining tanlangan sport turidagi sport yutuqlariga tayyorligini tavsiflaydi. Sportchining sportni takomillashtirishning ma'lum bir bosqichida (bir yillik yoki ko'p yillik mashg'ulot tsikli doirasida) eng yuqori tayyorgarligi holati uning sport shaklini tavsiflaydi. Sport formasi holatida sportchi o'zi uchun maksimal sport natijasini ko'rsatadi. Sport tayyorgarligining asosiy vazifalari quyidagilarga qarab batafsil bayon etilgan: 1) sportchilarning individual xususiyatlari (jinsi, yoshi, sog'lig'i holati, malakasi va boshqalar); 2) sport turi va alohida sport intizomining o‘ziga xosligi; 3) tayyorgarlik davri, bosqichi va boshqa bir qator omillar. Bunday tafsilotlar natijasida alohida mashg'ulot, mashg'ulot kuni va mashg'ulot jarayonining kattaroq qismlari (bir oy, bir yil, bir necha yil va boshqalar) uchun sport mashg'ulotlarining aniq vazifalari belgilanadi. Sport mashg'ulotlari o'ziga xos xususiyatlar bilan tavsiflanadi, ularni quyidagicha aniqlash mumkin: bir sport yoki sport intizomi bo'yicha individual ravishda mumkin bo'lgan eng yuqori natijaga erishishga yo'naltirilganligi; sportchining tanlangan sport turi yoki uning muayyan intizomi bo'yicha erta (o'z vaqtida) va chuqur ixtisoslashuvi; 5