logo

Talabalarning mustaqil ishlarini tashkil etish

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

69.3447265625 KB
Talabalarning mustaqil ishlarini tashkil etish
1. Talabalar mustaqil ishlarining o`quv jarayonida tutgan o`rni
2. Asosiy tushunchalar va ta’riflar
3. Talabalarning mustaqil ishlarini motivatsiyasi haqida
4. Mustaqil ishlarni tashkil etish va shakllari.
5. Mustaqil ishlarni uslubiy ta'minlash va nazorat qilish. Talabalarning mustaqil ishlarining o`quv jarayonida tutgan o`rni
Oliy   ta'limning   asosiy   vazifasi   o'z-o'zini   rivojlantirish,   o'z-o'zini   tarbiyalash   va
innovatsiyalarga qodir bo'lgan mutaxassisning ijodiy shaxsini shakllantirishdir. Bu
muammoni   faqat  o'qituvchidan   talabaga  tayyor   shaklda   o'tkazish   orqali  hal  qilish
qiyin.   O‘quvchini   passiv   bilim   iste’molchisidan   muammoni   shakllantirish,   uni
yechish yo‘llarini tahlil qilish, optimal natijani topish va uning to‘g‘riligini isbotlay
oladigan   faol   bilim   yaratuvchiga   o‘tkazish   zarur.   Hozirgi   oliy   ta’lim   islohoti
o‘qitish   paradigmasidan   ta’lim   paradigmasiga   o‘tish   bilan   uzviy   bog‘liqdir.   Shu
munosabat   bilan   shuni   e'tirof   etish   kerakki,   talaba   mustaqil   ishi   (SIW)   nafaqat
o'quv jarayonining muhim shakli, balki uning asosiga aylanishi kerak.
Bu bilimlarni o'zlashtirishning faol usullariga yo'naltirishni, o'quvchilarning ijodiy
qobiliyatlarini   rivojlantirishni,   shaxsning   ehtiyojlari   va   imkoniyatlarini   inobatga
olgan   holda   innovatsion   ta'limdan   individuallashtirilgan   ta'limga   o'tishni   nazarda
tutadi.   Bu   faqat   mustaqil   ish   uchun   soatlar   sonini   oshirish   haqida   emas.
Talabalarning   mustaqil   ishi   rolini   kuchaytirish   universitetdagi   o'quv   jarayonini
tashkil   etishni   tubdan   qayta   ko'rib   chiqishni   anglatadi,   u   bilim   olish   qobiliyatini
rivojlantiradigan,   talabaning   o'zini   o'zi   rivojlantirish,   ijodiy   qo'llash   qobiliyatini
shakllantiradigan   tarzda   qurilishi   kerak.   olingan   bilimlar,   zamonaviy   dunyoda
kasbiy faoliyatga moslashish usullari.
Shu   bilan   birga,   mustaqil   ish,   uni   rejalashtirish,   tashkiliy   shakl   va   usullari,
natijalarni   kuzatish   tizimi   oliy   ta’lim   amaliyotidagi   eng   zaif   nuqtalardan   biri   va
pedagogik nazariyaning, ayniqsa, zamonaviy o‘quv-uslubiy ta’limga nisbatan kam
o‘rganilgan   muammolaridan   biridir.   vaziyat   (oliy   ta'limni   diversifikatsiya   qilish,
ta'lim   standartlarini   joriy   etish,   pedagogik   monitoring   tizimini   joriy   etish   va
boshqalar).
Talabalarning   mustaqil   ishlarini   rejalashtirish   va   tashkil   etishga   bag‘ishlangan
tadqiqotlarda   (L.G.Vyatkin,   M.G.Garunov,   B.P.Esipov,   V.A.Kozakov,
I.Ya.Lerner,   M.I.Maxmutov,   N.A.Polovnikova,   P.I.Pidkasisty   va   boshqalar)
umumiy   didaktik,   psixologik,   tashkiliy   va.   faoliyati,   bu   faoliyatning   uslubiy,
mantiqiy   va   boshqa   jihatlari   ko‘rib   chiqiladi,   o‘rganilayotgan   muammoning   ko‘p jihatlari,   ayniqsa,   an’anaviy   didaktik   rejada   ochib   beriladi.   Shu   bilan   birga,
o'quvchilarning   mustaqil   sinf   va   sinfdan   tashqari   bilish   faoliyatini   motivatsion,
protsessual,   texnologik   ta'minlash   masalalari   alohida   e'tiborni   talab   qiladi   -
o'quvchilarning   individual   qiziqishlari,   qobiliyatlari   va   moyilliklarini   hisobga
oladigan yaxlit pedagogik tizim.
Asosiy tushunchalar va ta'riflar
Avvalo, talabalarning mustaqil ishi nima ekanligini aniq belgilash kerak. Umuman
olganda,   bu   kelajakdagi   mutaxassisning   tafakkurini   tarbiyalash   bilan   bog'liq   har
qanday   faoliyat.   Talabaning   mustaqil   fikrlash,   kognitiv   faolligi   yuzaga   kelishi
uchun   sharoit   yaratadigan   har   qanday   mashg`ulot   turi   mustaqil   ish   bilan   bog`liq.
Keng   ma'noda   mustaqil   ish   talabalarning   sinfda   ham,   undan   tashqarida   ham,
o'qituvchi   bilan   aloqada   bo'lgan   va   u   yo'qligidagi   barcha   mustaqil   faoliyatining
yig'indisi sifatida tushunilishi kerak.
Mustaqil ish amalga oshiriladi:
1.   To'g'ridan-to'g'ri   auditoriya   mashg'ulotlari   jarayonida   -   ma'ruza,   amaliy   va
seminar mashg'ulotlarida, laboratoriya ishlarini bajarishda.
2.   O'qituvchi   bilan   jadvaldan   tashqari   aloqada   -   ta'lim   masalalari   bo'yicha
maslahatlashuvlarda,   ijodiy   aloqalar   jarayonida,   qarzlarni   bartaraf   etishda,
individual topshiriqlarni bajarishda va hokazo.
3.   Kutubxonada,   uyda,   yotoqxonada,   kafedrada   talaba   o'quv   va   ijodiy   vazifalarni
bajarayotganda.
Ushbu turdagi ishlarning chegaralari ancha xiralashgan va mustaqil ish turlarining
o'zi kesishadi.
Shunday   qilib,   talabalarning   mustaqil   ishi   sinfda   ham,   undan   tashqarida   ham
bo'lishi   mumkin.   Shunga   qaramay,   talabalarning   mustaqil   ishi   masalalarini   ko'rib
chiqishda ular asosan sinfdan tashqari ishlarni anglatadi. Shuni ta'kidlash kerakki,
sinfda ishlash jarayonida bilimlarni  faol egallash uchun, hech bo'lmaganda, o'quv
materialini tushunish va eng maqbul tarzda uni ijodiy idrok etish kerak. Haqiqatda,
ayniqsa,   kichik   kurslarda   o'rganilayotgan   materialni   tushunish   elementlari   bilan
yodlash   tendentsiyasi   kuchli.   Kafedralar   va   o‘qituvchilar   ko‘pincha   o‘z   fanlarini taqdim   etishda   mantiqiy   tamoyilning   rolini   oshirib   yuborishadi   va   uni   talabalar
tomonidan   idrok   etish   muammosiga   e’tibor   bermaydilar.   Ichki   va   fanlararo
aloqalar   sust   yoritilgan,   uzluksiz   o`quv   dasturlari   mavjudligiga   qaramay   fanlar
ketma-ketligi   juda   past.   Aloqalar   bilan   ta'minlanmagan   o'quvchilarning   bilimlari
yomon   saqlanmoqda.   Bu,   ayniqsa,   fundamental   tayyorgarlikni   ta'minlaydigan
fanlar   uchun   xavflidir.
Ta’lim   standartlari   talabaning   o‘qish   vaqtining   yarmini   darsdan   tashqari   ishlarga
ajratsa-da,   ko‘p   hollarda   bu   me’yor   saqlanib   qolmaydi.   Mustaqil   ish   uchun
topshiriqlar soni va hajmi va fan bo'yicha nazorat tadbirlari ko'p hollarda o'qituvchi
yoki   kafedra   tomonidan   "qancha   ko'p   bo'lsa,   shuncha   yaxshi"   tamoyili   asosida
belgilanadi. Hatto mutaxassis  har  doim  ham  bajarilmaydi, ya'ni. o'qituvchilarning
shaxsiy tajribasi, topshiriqning murakkabligi va uni tayyorlash uchun zarur bo'lgan
vaqtni   baholash   bilan   oqlanadi.   Turli   fanlar   bo'yicha   uy   vazifalarini   topshirish
muddatlari har doim ham  o'z vaqtida muvofiqlashtirilmaydi, bu esa vaqt bo'yicha
mustaqil   ishlarning   notekis   taqsimlanishiga   olib   keladi.   Bu   omillarning   barchasi
talabalarni   ishni   bajarishga,   aldashga   va   paradoksal   ravishda   talabaning   ushbu
ishga   sarflaydigan   vaqtini   qisqartirishga   rasmiy   munosabatda   bo'lishga   undaydi.
Uy vazifalarini, kurs loyihalarini va ishlarni (ba'zan pullik) o'z-o'zidan bajarmaslik,
shuningdek,   nazorat   tadbirlarida   aldash   va   aldash   varaqlari   juda   keng   tarqalgan.
Ko'pgina   o'quv   vazifalari   talabalarning   faol   ishlashi   uchun   belgilanmagan,   ularni
amalga   oshirish   ko'pincha   bir   qator   rasmiy   harakatlar   darajasida,   ijodiy
yondashuvsiz  va hatto bajarilgan operatsiyalarni  tushunmasdan  amalga  oshirilishi
mumkin.
Talabalarning mustaqil ishini rag'batlantirish to'g'risida
Talabalarning   faol   mustaqil   ishi   faqat   jiddiy   va   barqaror   motivatsiya   mavjud
bo'lganda mumkin. Eng kuchli rag'batlantiruvchi omil - bu keyingi samarali kasbiy
faoliyatga   tayyorgarlik.
Mustaqil ishlarni faollashtirishga yordam beradigan ichki omillarni ko'rib chiqing.
Ular orasida quyidagilar mavjud: 1. Bajarilgan ishning foydaliligi. Agar talaba o'z ishining natijalari ma'ruza kursida,
uslubiy qo'llanmada,  laboratoriya ustaxonasida,  nashrni  tayyorlashda  yoki  boshqa
usullarda   qo'llanilishini   bilsa,   u   holda   topshiriqni   bajarishga   bo'lgan   munosabat
yaxshi tomonga sezilarli darajada o'zgaradi. bajarilayotgan ishlarning sifati oshadi.
Shu bilan birga, talabani psixologik jihatdan shakllantirish, unga ishning qanchalik
zarurligini ko'rsatish muhimdir.
Foydali   omildan   foydalanishning   yana   bir   varianti   -   kasbiy   tayyorgarlikda   ish
natijalaridan faol foydalanish. Masalan, agar talaba kichik kurslardan birida diplom
(malakaviy)   ishi   uchun   topshiriq   olgan   bo'lsa,   u   bir   qator   gumanitar   va   ijtimoiy-
iqtisodiy, tabiiy  fanlar   va umumiy  kasbiy  tsikllar  bo'yicha  mustaqil  topshiriqlarni
bajarishi mumkin. fanlar bo'lib, ular keyinchalik uning malakaviy ishiga bo'limlar
sifatida kiritiladi.
2.   Talabalarning   ijodiy   faoliyatda   ishtiroki.   Bu   ma'lum   bir   bo'limda   olib
boriladigan   tadqiqot,   ishlab   chiqish   yoki   uslubiy   ishlarda   ishtirok   etish   bo'lishi
mumkin.
3.   Muhim   motivatsion   omil   -   intensiv   pedagogika.   U   ta'lim   jarayoniga   faol
usullarni,   birinchi   navbatda,   innovatsion   va   tashkiliy-faol   o'yinlarga   asoslangan
o'yin mashg'ulotlarini joriy qilishni o'z ichiga oladi. Bunday o'yinlarda faqat qaror
qabul   qilish   ko'nikmalarini   egallash   emas,   balki   ob'ekt   haqida   bir   tomonlama
ma'lum   bilimlardan   ko'p   tomonlama   bilimga   o'tish,   uni   etakchi   qarama-
qarshiliklarni   aniqlash   bilan   modellashtirish   mavjud.   Ushbu   yondashuvdagi
birinchi   qadam   biznes   yoki   vaziyatli   o'rganish   shakllari,   shu   jumladan
kompyuterlardan foydalanadiganlardir.
4.   O‘quv   fanlari   bo‘yicha   olimpiadalarda,   ilmiy   tadqiqot   yoki   amaliy   ishlar
bo‘yicha tanlovlarda qatnashish va hokazo.
5.   Bilimlarni   nazorat   qilish   uchun   rag'batlantiruvchi   omillardan   foydalanish
(jamlangan   baholar,   reyting,   testlar,   nostandart   imtihon   tartiblari).   Bu   omillar,
ma'lum sharoitlarda, raqobatbardoshlikka intilishni keltirib chiqarishi mumkin, bu
o'z-o'zidan   talabaning   o'zini   o'zi   takomillashtirish   uchun   kuchli   motivatsion   omil
hisoblanadi. 6. Talabalarni o'qish va ijodiy faoliyatdagi muvaffaqiyatlari uchun rag'batlantirish
(stipendiyalar,   bonuslar,   rag'batlantirish   ballari)   va   yomon   o'qish   uchun
sanktsiyalar.   Masalan,   muddatidan   oldin   topshirilgan   ish   uchun   siz   oshirilgan
belgini qo'yishingiz mumkin, aks holda uni kamaytirishingiz mumkin.
7. Darsda ham, undan tashqarida ham bajariladigan vazifalarni individuallashtirish,
ularni doimiy ravishda yangilab turish.
8.   Kuchli   tarbiyaviy   ish   va   birinchi   navbatda   mustaqil   ishning   rag`batlantiruvchi
omili   o`qituvchi   shaxsidir.   O‘qituvchi   o‘quvchiga   kasb   egasi,   ijodkor   sifatida
namuna   bo‘la   oladi.   O'qituvchi   o'quvchining   ijodiy   imkoniyatlarini   ochishda,
uning ichki o'sishi istiqbollarini aniqlashda yordam berishi mumkin va kerak.
Yaxshi   ishingizni   bilimlar   bazasiga   yuborish   oddiy.   Quyidagi   shakldan
foydalaning
Bilimlar bazasidan o‘z o‘qish va faoliyatida foydalanayotgan talabalar, aspirantlar,
yosh olimlar sizdan juda minnatdor bo‘ladi.
MAVZU: Talabalarning mustaqil ishlarini tashkil etish
Kirish
2. Talabalarning mustaqil ishlarining motivatsiyasi va usullari haqida
Adabiyotlar ro'yxati
mustaqil ish talaba tarbiyaviy
Kirish
Oliy   ta'limning   asosiy   vazifasi   o'z-o'zini   rivojlantirish,   o'z-o'zini   tarbiyalash   va
innovatsiyalarga qodir bo'lgan mutaxassisning ijodiy shaxsini shakllantirishdir. Bu
muammoni   faqat  o'qituvchidan   talabaga  tayyor   shaklda   o'tkazish   orqali  hal  qilish
qiyin.   O‘quvchini   passiv   bilim   iste’molchisidan   muammoni   shakllantirish,   uni
yechish yo‘llarini tahlil qilish, optimal natijani topish va uning to‘g‘riligini isbotlay
oladigan   faol   bilim   yaratuvchiga   o‘tkazish   zarur.   Hozirgi   oliy   ta’lim   islohoti
o‘qitish   paradigmasidan   ta’lim   paradigmasiga   o‘tish   bilan   uzviy   bog‘liqdir.   Shu
munosabat   bilan   shuni   e'tirof   etish   kerakki,   talaba   mustaqil   ishi   (SIW)   nafaqat
o'quv jarayonining muhim shakli, balki uning asosiga aylanishi kerak. Bu bilimlarni o'zlashtirishning faol usullariga yo'naltirishni, o'quvchilarning ijodiy
qobiliyatlarini   rivojlantirishni,   shaxsning   ehtiyojlari   va   imkoniyatlarini   inobatga
olgan   holda   innovatsion   ta'limdan   individuallashtirilgan   ta'limga   o'tishni   nazarda
tutadi.   Bu   faqat   mustaqil   ish   uchun   soatlar   sonini   oshirish   haqida   emas.
Talabalarning   mustaqil   ishi   rolini   kuchaytirish   universitetdagi   o'quv   jarayonini
tashkil   etishni   tubdan   qayta   ko'rib   chiqishni   anglatadi,   u   bilim   olish   qobiliyatini
rivojlantiradigan,   talabaning   o'zini   o'zi   rivojlantirish,   ijodiy   qo'llash   qobiliyatini
shakllantiradigan   tarzda   qurilishi   kerak.   olingan   bilimlar,   zamonaviy   dunyoda
kasbiy faoliyatga moslashish usullari.
Shu   bilan   birga,   mustaqil   ish,   uni   rejalashtirish,   tashkiliy   shakl   va   usullari,
natijalarni   kuzatish   tizimi   oliy   ta’lim   amaliyotidagi   eng   zaif   nuqtalardan   biri   va
pedagogik nazariyaning, ayniqsa, zamonaviy o‘quv-uslubiy ta’limga nisbatan kam
o‘rganilgan   muammolaridan   biridir.   vaziyat   (oliy   ta'limni   diversifikatsiya   qilish,
ta'lim   standartlarini   joriy   etish,   pedagogik   monitoring   tizimini   joriy   etish   va
boshqalar).
Talabalarning   mustaqil   ishlarini   rejalashtirish   va   tashkil   etishga   bag‘ishlangan
tadqiqotlarda   (L.G.Vyatkin,   M.G.Garunov,   B.P.Esipov,   V.A.Kozakov,
I.Ya.Lerner,   M.I.Maxmutov,   N.A.Polovnikova,   P.I.Pidkasisty   va   boshqalar)
umumiy   didaktik,   psixologik,   tashkiliy   va.   faoliyati,   bu   faoliyatning   uslubiy,
mantiqiy   va   boshqa   jihatlari   ko‘rib   chiqiladi,   o‘rganilayotgan   muammoning   ko‘p
jihatlari,   ayniqsa,   an’anaviy   didaktik   rejada   ochib   beriladi.   Shu   bilan   birga,
o'quvchilarning   mustaqil   sinf   va   sinfdan   tashqari   bilish   faoliyatini   motivatsion,
protsessual,   texnologik   ta'minlash   masalalari   alohida   e'tiborni   talab   qiladi   -
o'quvchilarning   individual   qiziqishlari,   qobiliyatlari   va   moyilliklarini   hisobga
oladigan yaxlit pedagogik tizim.
1. Talabalar mustaqil ishlarining o`quv jarayonida tutgan o`rni
1.1 Asosiy tushunchalar va ta'riflar
Avvalo, talabalarning mustaqil ishi nima ekanligini aniq belgilash kerak. Umuman
olganda,   bu   kelajakdagi   mutaxassisning   tafakkurini   tarbiyalash   bilan   bog'liq   har
qanday   faoliyat.   Talabaning   mustaqil   fikrlash,   kognitiv   faolligi   yuzaga   kelishi uchun   sharoit   yaratadigan   har   qanday   mashg`ulot   turi   mustaqil   ish   bilan   bog`liq.
Keng   ma'noda   mustaqil   ish   talabalarning   sinfda   ham,   undan   tashqarida   ham,
o'qituvchi   bilan   aloqada   bo'lgan   va   u   yo'qligidagi   barcha   mustaqil   faoliyatining
yig'indisi sifatida tushunilishi kerak.
Mustaqil ish amalga oshiriladi:
1.   To'g'ridan-to'g'ri   auditoriya   mashg'ulotlari   jarayonida   -   ma'ruza,   amaliy   va
seminar mashg'ulotlarida, laboratoriya ishlarini bajarishda.
2.   O'qituvchi   bilan   jadvaldan   tashqari   aloqada   -   ta'lim   masalalari   bo'yicha
maslahatlashuvlarda,   ijodiy   aloqalar   jarayonida,   qarzlarni   bartaraf   etishda,
individual topshiriqlarni bajarishda va hokazo.
3.   Kutubxonada,   uyda,   yotoqxonada,   kafedrada   talaba   o‘quv-ijodiy   topshiriqlarni
bajarayotganda.
Ushbu turdagi ishlarning chegaralari ancha xiralashgan va mustaqil ish turlarining
o'zi kesishadi.
Shunday   qilib,   talabalarning   mustaqil   ishi   sinfda   ham,   undan   tashqarida   ham
bo'lishi   mumkin.   Shunga   qaramay,   talabalarning   mustaqil   ishi   masalalarini   ko'rib
chiqishda ular asosan sinfdan tashqari ishlarni anglatadi. Shuni ta'kidlash kerakki,
sinfda ishlash jarayonida bilimlarni  faol egallash uchun, hech bo'lmaganda, o'quv
materialini tushunish va eng maqbul tarzda uni ijodiy idrok etish kerak. Haqiqatda,
ayniqsa,   kichik   kurslarda   o'rganilayotgan   materialni   tushunish   elementlari   bilan
yodlash   tendentsiyasi   kuchli.   Kafedralar   va   o‘qituvchilar   ko‘pincha   o‘z   fanlarini
taqdim   etishda   mantiqiy   tamoyilning   rolini   oshirib   yuborishadi   va   uni   talabalar
tomonidan   idrok   etish   muammosiga   e’tibor   bermaydilar.   Ichki   va   fanlararo
aloqalar   sust   yoritilgan,   uzluksiz   o`quv   dasturlari   mavjudligiga   qaramay   fanlar
ketma-ketligi   juda   past.   Aloqalar   bilan   ta'minlanmagan   o'quvchilarning   bilimlari
yomon   saqlanmoqda.   Bu,   ayniqsa,   fundamental   tayyorgarlikni   ta'minlaydigan
fanlar   uchun   xavflidir.
Ta’lim   standartlari   talabaning   o‘qish   vaqtining   yarmini   darsdan   tashqari   ishlarga
ajratsa-da,   ko‘p   hollarda   bu   me’yor   saqlanib   qolmaydi.   Mustaqil   ish   uchun
topshiriqlar soni va hajmi va fan bo'yicha nazorat tadbirlari ko'p hollarda o'qituvchi yoki   kafedra   tomonidan   "qancha   ko'p   bo'lsa,   shuncha   yaxshi"   tamoyili   asosida
belgilanadi. Hatto mutaxassis  har  doim  ham  bajarilmaydi, ya'ni. o'qituvchilarning
shaxsiy tajribasi, topshiriqning murakkabligi va uni tayyorlash uchun zarur bo'lgan
vaqtni   baholash   bilan   oqlanadi.   Turli   fanlar   bo'yicha   uy   vazifalarini   topshirish
muddatlari har doim ham  o'z vaqtida muvofiqlashtirilmaydi, bu esa vaqt bo'yicha
mustaqil   ishlarning   notekis   taqsimlanishiga   olib   keladi.   Bu   omillarning   barchasi
talabalarni   ishni   bajarishga,   aldashga   va   paradoksal   ravishda   talabaning   ushbu
ishga   sarflaydigan   vaqtini   qisqartirishga   rasmiy   munosabatda   bo'lishga   undaydi.
Uy vazifalarini, kurs loyihalarini va ishlarni (ba'zan pullik) o'z-o'zidan bajarmaslik,
shuningdek,   nazorat   tadbirlarida   aldash   va   aldash   varaqlari   juda   keng   tarqalgan.
Ko'pgina   o'quv   vazifalari   talabalarning   faol   ishlashi   uchun   belgilanmagan,   ularni
amalga   oshirish   ko'pincha   bir   qator   rasmiy   harakatlar   darajasida,   ijodiy
yondashuvsiz  va hatto bajarilgan operatsiyalarni  tushunmasdan  amalga  oshirilishi
mumkin.
2. Talabalarning mustaqil ishlarini motivatsiyasi haqida
2.1 Mustaqil ishlarni tashkil etish va shakllari
Talabalar   mustaqil   ishining   maqsadi   -   turli   manbalardan   yangi   bilimlarni
o'zlashtirish   jarayonida   ularning  shaxsiy  rivojlanishi.  Mustaqil   ishlarga  darsliklar,
o‘quv-uslubiy   qo‘llanmalar,   psixologiya   klassiklarining   ilmiy   ishlari,
monografiyalar,   ilmiy   maqolalar   to‘plamlari   va   ilmiy   ma’ruzalar,
ixtisoslashtirilgan   psixologik   jurnallardagi   ilmiy   maqolalar,   davriy   nashrlardagi
psixologiyaga   oid   materiallar,   badiiy   adabiyotlar   bilan   ishlash   kiradi.   So'nggi
paytlarda   mustaqil   ishlarda   elektron   shakldagi   manbalar   (Internet   tizimi,
kompyuter dasturlari va elektron tashuvchilardagi ma'lumotlar) bilan ishlash katta
o'rin   egalladi.   Talabalarning   mustaqil   ishlariga   insholar,   izohlar,   tezislar   yozish
kiradi.
Darsliklar   va   o'quv   qo'llanmalari   bilan   ishlash   ko'pincha   talaba   uchun   eng   ko'p
vaqtni oladi.
Psixologiyada   darslikni   fan   bo'yicha   barcha   yoki   deyarli   barcha   dasturiy
materiallarni   o'z   ichiga   olgan   kitob   deb   atash   odatiy   holdir.   Qoidaga   ko‘ra, darsliklar mualliflar guruhlari tomonidan tuziladi, darslik muhri esa tegishli ta’lim
organlari tomonidan belgilanadi.
Darslik dasturning barcha masalalarini to'liq qamrab olishga da'vo qilmaydi va fan
bo'yicha o'quv materialini o'z ichiga oladi, shu bilan birga alohida mavzular to'liq
ishlab   chiqilishi   mumkin,   dasturning   boshqa   mavzulari   umuman   ko'rib
chiqilmaydi.
Darslik   va   o‘quv   qo‘llanma   bilan   ishlash   ham   tizimli   bo‘lishi   kerak.   U   uch
bosqichdan   iborat.   Birinchi   bosqichda   talaba   darslik   yoki   o‘quv   qo‘llanma   bilan
tanishadi,   mualliflarning   ism-shariflariga,   izohlarga   e’tibor   beradi,   mazmunini
ko‘rib   chiqadi,   mundarija,   diagramma,   chizmalarni   ko‘zdan   kechiradi,   o‘zi
qiziqqan matnga murojaat qiladi. .
Ikkinchi   bosqichda   talaba   darslikni   (qo‘llanmani)   birinchi   sahifasidan   to   oxirgi
sahifasigacha   alohida   varaqlarda   majburiy   yozuvlar   bilan   diqqat   bilan   o‘qib
chiqadi   (kitoblarga   eslatma   qo‘yish   tavsiya   etilmaydi).   Ushbu   belgilar   o'qilgan
narsalarni   asosiy   va   ikkilamchi,   muhim   va   ahamiyatsiz,   qiziqarli   va   qiziq
bo'lmagan,   hodisalarning   ta'riflari   va   tavsiflarini,   shuningdek,   materialni
farqlashning   boshqa   mezonlaridan   foydalangan   holda   farqlash   imkonini   beradi.
Bunday holda, eslatmada manba sahifasi va uning nomi ko'rsatilishi shart.
Uchinchi   bosqichda   kitobning   qisqacha   mazmuni   amalga   oshiriladi,   eslatmalar
asosida material so'zma-so'z yoziladi yoki uning ma'nosi bayon qilinadi, lekin har
doim  ko'chirma  manbaning qaysi  sahifasida  olinganligi  belgilanadi. Bu  kelajakda
kurs ishlari, ilmiy ishlar yozishda, plagiatdan qochish uchun tezis yozishda yordam
beradi.
Shu   bilan   birga,   shuni   ta'kidlash   kerakki,   psixologiya   darsliklarida   ko'pincha
barcha nazariy yondashuvlar hisobga olinmaydi va shuning uchun nisbatan tizimli
bilimga ega bo'lish uchun bir fan bo'yicha bir nechta darsliklar va etarli miqdordagi
darsliklarni o'rganish kerak.
Afsuski,   ayrim   o‘quvchilar   darslik   va   o‘quv   qo‘llanmalaridan   quyidagi   tarzda
foydalanadilar. Seminarlarga, test yoki imtihonga tayyorgarlik ko'rayotganda, ular
kitobning   mazmuni   bo'limini,   ularning   fikricha,   savolga   to'liq   mos   keladigan paragrafni   qidiradilar.   Darslikdan   bunday   foydalanishni   uni   o'rganish   deb
bo'lmaydi va bu yo'l bilan olingan bilim tizimli bo'lmaydi.
Klassiklarning   asarlari   bilan   tanishishning   boshlanishi,   qoida   tariqasida,
psixologiya   bo'yicha   antologiyalar   bilan   ishlashda   sodir   bo'ladi,   ular
tuzuvchilarning   fikriga   ko'ra,   talaba   uchun   zarur   bo'lgan   ilmiy   ishlarning
parchalarini   o'z   ichiga   oladi.   Biroq,   antologiyalar   materiallari   dunyoga   mashhur
olimlarning   ilmiy   yutuqlari   haqida   to'liq   ma'lumot   bermaydi   va   shuning   uchun
ma'lum   bir  ketma-ketlikda,  albatta,   talabaning  manfaatlarini  hisobga   olgan  holda,
asosiy narsalarni diqqat bilan o'rganish kerak. psixologiyaga oid klassik asarlar.
Talabalarning   faol   mustaqil   ishi   faqat   jiddiy   va   barqaror   motivatsiya   mavjud
bo'lganda mumkin. Eng kuchli rag'batlantiruvchi omil - bu keyingi samarali kasbiy
faoliyatga tayyorgarlik.
Mustaqil ishlarni faollashtirishga yordam beradigan ichki omillarni ko'rib chiqing.
Ular orasida quyidagilar mavjud:
1. Bajarilgan ishning foydaliligi. Agar talaba o'z ishining natijalari ma'ruza kursida,
uslubiy qo'llanmada,  laboratoriya ustaxonasida,  nashrni  tayyorlashda  yoki  boshqa
usullarda   qo'llanilishini   bilsa,   u   holda   topshiriqni   bajarishga   bo'lgan   munosabat
yaxshi tomonga sezilarli darajada o'zgaradi. bajarilayotgan ishlarning sifati oshadi.
Shu bilan birga, talabani psixologik jihatdan shakllantirish, unga ishning qanchalik
zarurligini ko'rsatish muhimdir.
Foydali   omildan   foydalanishning   yana   bir   varianti   -   kasbiy   tayyorgarlikda   ish
natijalaridan faol foydalanish. Masalan, agar talaba kichik kurslardan birida diplom
(malakaviy)   ishi   uchun   topshiriq   olgan   bo'lsa,   u   bir   qator   gumanitar   va   ijtimoiy-
iqtisodiy, tabiiy  fanlar   va umumiy  kasbiy  tsikllar  bo'yicha  mustaqil  topshiriqlarni
bajarishi mumkin. fanlar bo'lib, ular keyinchalik uning malakaviy ishiga bo'limlar
sifatida kiritiladi.
2.   Talabalarning   ijodiy   faoliyatda   ishtiroki.   Bu   ma'lum   bir   bo'limda   olib
boriladigan   tadqiqot,   ishlab   chiqish   yoki   uslubiy   ishlarda   ishtirok   etish   bo'lishi
mumkin. 3.   Muhim   motivatsion   omil   -   intensiv   pedagogika.   U   ta'lim   jarayoniga   faol
usullarni,   birinchi   navbatda,   innovatsion   va   tashkiliy-faol   o'yinlarga   asoslangan
o'yin mashg'ulotlarini joriy qilishni o'z ichiga oladi. Bunday o'yinlarda faqat qaror
qabul   qilish   ko'nikmalarini   egallash   emas,   balki   ob'ekt   haqida   bir   tomonlama
ma'lum   bilimlardan   ko'p   tomonlama   bilimga   o'tish,   uni   etakchi   qarama-
qarshiliklarni   aniqlash   bilan   modellashtirish   mavjud.   Ushbu   yondashuvdagi
birinchi   qadam   biznes   yoki   vaziyatli   o'rganish   shakllari,   shu   jumladan
kompyuterlardan foydalanadiganlardir.
4.   O‘quv   fanlari   bo‘yicha   olimpiadalarda,   ilmiy   tadqiqot   yoki   amaliy   ishlar
bo‘yicha tanlovlarda qatnashish va hokazo.
5.   Bilimlarni   nazorat   qilish   uchun   rag'batlantiruvchi   omillardan   foydalanish
(jamlangan   baholar,   reyting,   testlar,   nostandart   imtihon   tartiblari).   Bu   omillar,
ma'lum sharoitlarda, raqobatbardoshlikka intilishni keltirib chiqarishi mumkin, bu
o'z-o'zidan   talabaning   o'zini   o'zi   takomillashtirish   uchun   kuchli   motivatsion   omil
hisoblanadi.
6. Talabalarni o'qish va ijodiy faoliyatdagi muvaffaqiyatlari uchun rag'batlantirish
(stipendiyalar,   bonuslar,   rag'batlantirish   ballari)   va   yomon   o'qish   uchun
sanktsiyalar.   Masalan,   muddatidan   oldin   topshirilgan   ish   uchun   siz   oshirilgan
belgini qo'yishingiz mumkin, aks holda uni kamaytirishingiz mumkin.
7. Darsda ham, undan tashqarida ham bajariladigan vazifalarni individuallashtirish,
ularni doimiy ravishda yangilab turish.
8.   Kuchli   tarbiyaviy   ish   va   birinchi   navbatda   mustaqil   ishning   rag`batlantiruvchi
omili   o`qituvchi   shaxsidir.   O‘qituvchi   o‘quvchiga   kasb   egasi,   ijodkor   sifatida
namuna   bo‘la   oladi.   O'qituvchi   o'quvchining   ijodiy   imkoniyatlarini   ochishda,
uning ichki o'sishi istiqbollarini aniqlashda yordam berishi mumkin va kerak.
9. Mustaqil  ta'lim faoliyati uchun motivatsiyani o'quv jarayonini tashkil etishning
tsiklik   mashg'ulot   ("immersion   usuli")   kabi   shaklidan   foydalanish   orqali   oshirish
mumkin.   Ushbu   usul   sizga   materialni   o'rganishni   faollashtirishga   imkon   beradi,
chunki   ma'lum   bir   fan   bo'yicha   darslar   orasidagi   intervalni   qisqartirish   kurs
mazmuniga   doimiy   e'tibor   berishni   talab   qiladi   va   unutish   darajasini   pasaytiradi. Ushbu turdagi treningning o'zgarishi kursning bir nechta mavzularini qamrab olgan
va   o'zaro   bog'liq   muammolarni   hal   qilishga   qaratilgan   ko'p   soatlik   amaliy
mashg'ulotlar o'tkazishdir.
Universitetda   talabalarning   mustaqil   ishlarini   tashkil   etishning   strategik
yo‘nalishidagi   asosiy   narsa   uning   alohida   turlarini   optimallashtirish   emas,   balki
barcha turdagi  darslarda  darsda  va undan tashqarida  talabalarning yuqori  faolligi,
mustaqilligi   va   mas’uliyati   uchun   sharoit   yaratishdir.   ta'lim   faoliyati.
Eng   oddiy   usul   -   mustaqil   ish   foydasiga   auditoriya   mashg'ulotlari   sonini
qisqartirish   -   ta'lim   sifatini   yaxshilash   yoki   hatto   bir   xil   darajada   ushlab   turish
muammosini hal qilmaydi, chunki sinfdagi ish hajmining kamayishi har doim ham
o'z-o'zidan   o'tish   bilan   birga   bo'lmaydi.   passiv   tarzda   amalga   oshirilishi   mumkin
bo'lgan mustaqil ishning haqiqiy o'sishi.
Oliy   kasbiy   ta'lim   standartlarida   talabaning   vaqt   byudjetining   kamida   yarmi
darsdan tashqari ishlarga ajratiladi - butun o'qish davri uchun haftasiga o'rtacha 27
soat.   Bu   vaqt   mustaqil   ish   uchun   to'liq   ishlatilishi   mumkin.   Bundan   tashqari,
auditoriya   vaqtining   ko'p   qismi   mustaqil   ishlarni   ham   o'z   ichiga   oladi.   Shunday
qilib, o'quv jarayonida mustaqil  ishlash  uchun etarli vaqt  bor, bu vaqtdan qanday
samarali foydalanish masalasi.
Umuman olganda, o'quv jarayonini talabalarning mustaqil ishi  asosida qurishning
ikkita   asosiy   yo'nalishi   mavjud.   Birinchisi,   darsda   mustaqil   ishlarning   rolini
oshirish.   Bu   yo‘lni   amalga   oshirish   o‘qituvchilardan   o‘quvchilar   mustaqilligini
yuqori darajada ta’minlash va kadrlar tayyorlash sifatini oshirish mumkin bo‘lgan
sinf faoliyatini tashkil etishning uslub va shakllarini ishlab chiqishni talab etadi.
Ikkinchisi,   sinfdan   tashqari   vaqtlarda   talabalarning   mustaqil   ishning   barcha
sohalarida   faolligini   oshirish.   Sinfdan   tashqari   ishlarda   talabalarning   faolligini
oshirish   bir   qator   qiyinchiliklar   bilan   bog'liq.   Birinchidan,   bu   ko'pchilik
talabalarning   ham,   o'qituvchilarning   ham   kasbiy   va   psixologik   jihatdan   tayyor
emasligi.   Bundan   tashqari,   mustaqil   ishlarni   samarali   tashkil   etish   uchun   o‘quv
jarayonining mavjud axborot ta’minoti yetarli emas. Talabalarning mustaqil ishlarini (SIW) tashkil etishning asosiy vazifasi har qanday
shakldagi   sinfda   intellektual   tashabbus   va   tafakkurni   rivojlantirish   uchun
psixologik-didaktik   sharoitlarni   yaratishdir.   Talabaning   passiv   roli   bilan   ma'lum
topshiriqlarni   rasmiy   bajarishdan   muammoli   masalani   hal   qilishda   o'z   fikrini
shakllantirish   bilan   kognitiv   faoliyatga   o'tish   bilan   barcha   talabalarni   individual
ishlashga   o'tkazish   SQSni   tashkil   etishning   asosiy   printsipi   bo'lishi   kerak.
masalalar   va   vazifalar.   SIWning   maqsadi   talabaga   kelajakda   o‘z   malakalarini
doimiy   ravishda   oshirish   qobiliyatini   singdirish   uchun   avvalo   o‘quv   materiali,
so‘ngra   ilmiy   ma’lumotlar   bilan   mazmunli   va   mustaqil   ishlashga   o‘rgatish,   o‘z-
o‘zini tashkil etish va o‘z-o‘zini tarbiyalash asoslarini yaratishdan iborat. .
SSVni tashkil etishda hal qiluvchi rol o'qituvchiga tegishli bo'lib, u o'quvchi bilan
"umuman"   emas,   balki   o'ziga   xos   shaxs,   kuchli   va   zaif   tomonlari,   individual
qobiliyatlari   va   moyilliklari   bilan   ishlashi   kerak.   O'qituvchining   vazifasi
o'quvchining   kelajakdagi   yuqori   malakali   mutaxassis   sifatidagi   eng   yaxshi
fazilatlarini ko'rish va rivojlantirishdir.
Har   bir   fanni   o'rganishda   SRSni   tashkil   etish   uchta   o'zaro   bog'liq   shaklning
birligini ifodalashi kerak:
1. Sinfdan tashqari mustaqil ishlar;
2. O`qituvchining bevosita rahbarligida bajariladigan auditoriya mustaqil ishi;
3. Ijodiy, shu jumladan tadqiqot ishlari.
Sinfdan   tashqari   SSV   turlari   xilma-xildir:   berilgan   mavzular   bo‘yicha   referatlar,
ma’ruzalar,   insholar   va   boshqa   yozma   ishlarni   tayyorlash   va   yozish.   Talabaga
mavzu tanlash  huquqi  va hattoki  rahbar  ham  berilishi  maqsadga  muvofiq;  har  xil
turdagi   uy   vazifalari.   Bu   muammoni   hal   qilish;   matnlarni   tarjima   qilish   va   qayta
hikoya   qilish;   adabiy   manbalarni   tanlash   va   o‘rganish;   turli   sxemalarni   ishlab
chiqish   va   tuzish;   grafik   ishlarni   bajarish;   hisob-kitoblarni   amalga   oshirish   va
boshqalar;   talabalarning   mustaqilligi   va   tashabbuskorligini   rivojlantirishga
qaratilgan   individual   topshiriqlarni   bajarish.   Individual   topshiriqni   har   bir   talaba
ham, guruh talabalarining bir qismi ham olishi mumkin; kurs loyihalari va ishlarini
amalga oshirish; ilmiy-nazariy   konferensiyalar,   taqrizlar,   olimpiadalar   va   boshqalarda   ishtirok
etishga tayyorgarlik.
Talabalarning sinfdan tashqari SIVga ijobiy munosabatini shakllantirish uchun har
bir   bosqichda   ishning   maqsadlarini   tushuntirish,   talabalar   tomonidan   ushbu
maqsadlarni tushunishlarini nazorat qilish, ularda mustaqil ravishda vazifa qo'yish
va maqsad tanlash qobiliyatini bosqichma-bosqich shakllantirish kerak.
Auditoriyadagi   mustaqil   ishlar   amaliy   mashg‘ulotlar,   seminarlar,   laboratoriya
mashg‘ulotlari va ma’ruza mashg‘ulotlari davomida amalga oshirilishi mumkin.
Ma'ruza   kursini   bevosita   auditoriyada   o'qiyotganda,   ma'lum   mavzular   bo'yicha
ekspress   so'rovlar   o'tkazish,   bilim   nazoratini   tekshirish   va   talabalarga   "Nima?
Qayerda? Qachon?" va hokazo.
Amaliy va seminar mashg'ulotlarida turli xil SIW turlari o'quv jarayonini qiziqarli
qiladi va guruh talabalarining muhim qismining faolligini oshiradi.
Tabiatshunoslik   va   texnika   fanlari   bo‘yicha   amaliy   mashg‘ulotlarda   ikki   soatdan
kamida   1   soat   (vaqtning   50%)   mustaqil   masalalar   yechishga   ajratilishi   kerak.
Amaliy mashg'ulotlarni quyidagi tarzda qurish tavsiya etiladi:
1. O'qituvchining kirish so'zi  (darsning maqsadlari, ko'rib chiqilishi kerak bo'lgan
asosiy masalalar).
2. Tezkor so'rov.
3. Doskada 1-2 ta tipik topshiriqlarni yechish.
4. Masalalarni mustaqil yechish.
5.   Yechishdagi   tipik   xatolarni   tahlil   qilish   (joriy   dars   oxirida   yoki   keyingi   dars
boshida).
Mashg'ulotlarni   o'tkazish   uchun   mustaqil   hal   qilish   uchun   vazifalar   va
vazifalarning   katta   bankiga   ega   bo'lish   kerak   va   bu   vazifalarni   murakkablik
darajasiga   ko'ra   farqlash   mumkin.   Intizomga   yoki   uning   bo'limiga   qarab,   ikkita
usuldan foydalanish mumkin:
1. Mustaqil  hal qilish uchun qiyinchilik bo'yicha teng bo'lgan ma'lum miqdordagi
vazifalarni bering va ma'lum vaqt ichida hal qilingan vazifalar soniga baho qo'ying. 2.   Turli   qiyinchilikdagi   topshiriqlar   bilan   topshiriqlar   chiqaring   va   echilgan
vazifaning qiyinligiga baho qo'ying.
Mustaqil   masalalarni   yechish   natijalariga   ko'ra   har   bir   dars   uchun   baho   berilishi
kerak.   Talabaning   amaliy   darsga   dastlabki   tayyorgarligini   baholash   ekspress   test
(yopiq   shakldagi   test   topshiriqlari)   orqali   5,   maksimal   -   10   daqiqa   davomida
amalga oshirilishi mumkin. Shunday qilib, intensiv ish bilan har bir o'quvchiga har
bir darsda kamida ikkita ball qo'yish mumkin.
Modul yoki bo'lim materiallariga asoslanib, talabaga uy vazifasini berish va bo'lim
yoki   modul   bo'yicha   oxirgi   amaliy   mashg'ulotda   uning   o'rganish   natijalarini
umumlashtirish   tavsiya   etiladi   (masalan,   dars   uchun   umumiy   test   o'tkazish).
moduli),   har   bir   talabaning   baholarini   muhokama   qiling,   baholarini   oshirishni
istagan   talabalarga   qo'shimcha   topshiriqlar   bering.   Ushbu   topshiriqlarni   bajarish
natijalari   semestr   oxirida,   test   haftasida   bahoni   oshiradi,   ya'ni.   semestr   boshidagi
reyting faqat joriy ish uchun, test  haftasi  oxiridagi reyting esa barcha qo‘shimcha
ish turlarini hisobga oladi.
SIWning   turli   shakllaridan   "ish   o'yinlari"   yuqori   kurslarda   amaliy   mashg'ulotlar
uchun eng mos keladi. O'yin mavzusi muayyan ishlab chiqarish muammolari bilan
bog'liq   bo'lishi   yoki   amaliy   xarakterga   ega   bo'lishi   mumkin,   dolzarb   muammolar
bo'yicha   vaziyatni   modellashtirish   vazifalarini   o'z   ichiga   oladi   va   hokazo.
Ishbilarmonlik   o'yinining   maqsadi   o'quvchiga   simulyatsiya   sharoitida   rivojlanish
va qaror qabul qilish imkoniyatini berishdir.
Seminar   va   amaliy   mashg‘ulotlarni   o‘tkazishda   talabalar   SIWni   ham   yakka
tartibda, ham  kichik guruhlarda (ijodiy jamoalarda) bajarishlari mumkin, ularning
har   biri   o‘z   loyihasini   (topshiriqlarini)   ishlab   chiqadi.   Tugallangan   loyiha
(muammoli   vazifani   hal   qilish)   keyin   boshqa   jamoa   tomonidan   aylanma   tizimda
ko'rib chiqiladi. Ommaviy muhokama qilish va o'z versiyasini himoya qilish CDS
rolini   oshiradi   va   uni   sifatli   amalga   oshirish   istagini   kuchaytiradi.   Amaliy
mashg'ulotlarni tashkil etishning ushbu tizimi tadqiqot elementlarini topshiriqlarga
kiritish, vazifalarni soddalashtirish yoki murakkablashtirish imkonini beradi. Talabalarning   oddiy   amaliy   mashg‘ulotlardagi   faolligini   SIVning   yangi   shaklini
joriy   etish   orqali   oshirish   mumkin,   uning   mohiyati   shundan   iboratki,   har   bir
topshiriq   uchun   talaba   o‘ziga   xos   individual   topshiriq   (variant)   oladi,   shu   bilan
birga   topshiriqning   sharti   bir   xil   bo‘ladi.   barcha   talabalar   uchun   va   dastlabki
ma'lumotlar   boshqacha.   Vazifani   boshlashdan   oldin   o'qituvchi   faqat   umumiy
ko'rsatmalar beradi  (yechishning  umumiy tartibi, muayyan miqdorlarning aniqligi
va   o'lchov   birliklari,   mavjud   ma'lumotnomalar   va   boshqalar).   SIWni   o'qituvchi
tomonidan   tekshirilgan   natijalar   bilan   sinfda   amalga   oshirish   talabalarni   texnik
hisob-kitoblarni   malakali   va   to'g'ri   bajarishga,   hisoblash   vositalaridan   va
ma'lumotnoma   ma'lumotlaridan   foydalanishga   o'rgatadi.   O'rganilayotgan   material
chuqurroq o'zlashtiriladi, talabalarning ma'ruzalarga munosabati  o'zgaradi, chunki
mavzu   nazariyasini   tushunmasdan,   yaxshi   konspektsiz   muammoni   hal   qilishda
muvaffaqiyatga ishonish qiyin. Bu amaliy va ma'ruza mashg'ulotlariga qatnashish
darajasini oshiradi.
Amaliy   mashg‘ulotlarda   SIW   ning   yana   bir   shakli   o‘qituvchi   tomonidan
o‘quvchilarga   nazorat   savollari   bilan   birga   tarqatiladigan   sxemalar,   sxemalar,
dasturlar va boshqalarni mustaqil o‘rganish bo‘lishi mumkin, ularga dars davomida
talaba javob berishi kerak.
Laboratoriya   mashg'ulotlarini   o'tkazish,   boshqa   o'quv   faoliyati   turlari   kabi,   faol
o'qitish   usullaridan   foydalanish   va   individual   yondashuv   asosida   SIWni   tashkil
qilish uchun ko'plab imkoniyatlarni o'z ichiga oladi.
Laboratoriya   seminarini   o'tkazishda   laboratoriya   ishlarini   eng   mustaqil   bajarish
uchun sharoit yaratish kerak. Shuning uchun, ishni bajarishda siz:
1.   Ishni   bajarish   uchun   zarur   bo'lgan   nazariy   material   bo'yicha   ekspress   so'rov
(og'zaki yoki test shaklida) o'tkazish (baholash bilan).
2.   Talabaning   uyda   tayyorlagan   laboratoriya   ish   rejalarini   tekshirish   (baholash
bilan).
3.   Talabaning   laboratoriyadagi   ishini   va   u   tomonidan   olingan   ma'lumotlarni
baholash (baholash).
4. Hisobotni tekshiring va baholang. Har   qanday   laboratoriya   ishi   nazariy   materialni   chuqur   mustaqil   o'rganishni,
eksperimentni o'tkazish va rejalashtirish usullarini o'rganishni, o'lchov vositalarini
ishlab   chiqishni,   eksperimental   ma'lumotlarni   qayta   ishlash   va   sharhlashni   o'z
ichiga   olishi   kerak.   Shu   bilan   birga,   ishlarning   bir   qismi   majburiy   bo'lmasligi
mumkin, lekin kurs bo'yicha mustaqil ishning bir qismi sifatida amalga oshirilishi
mumkin.   Bir   qator   ishlarga   ilmiy   tadqiqotning   qo‘shimcha   elementlari   bo‘lgan
bo‘limlarni kiritish maqsadga muvofiq, bu esa nazariy materialni chuqur mustaqil
o‘rganishni talab qiladi.
2.2 Mustaqil ishlarni uslubiy ta'minlash va nazorat qilish
O'quv   jarayonini   uslubiy   ta'minlash   kompleksini   ishlab   chiqish   talabalarning
mustaqil   ishi   samaradorligining   eng   muhim   shartidir.   Bunday   majmua   ma'ruza
matnlari, o'quv-uslubiy  qo'llanmalar, laboratoriya mashg'ulotlari, real  ma'lumotlar
asosida   tuzilgan   topshiriqlar   va   topshiriqlar   banki,   hisoblash,   modellashtirish,
o'quv   dasturlari   va   o'z-o'zini   boshqarish   dasturlari,   avtomatlashtirilgan   o'qitish   va
boshqarish   tizimlarini   o'z   ichiga   olishi   kerak.   ,   fan   yoki   guruhga   oid   fanlarning
axborot   bazalari   va   boshqalar.   Bu   talaba   ta'lim   jarayonining   teng   huquqli
ishtirokchisi bo'lgan muammoli ta'limni tashkil etish imkonini beradi.
Talabalarning   mustaqil   ishlarining   samaradorligi   ko'p   jihatdan   uni   nazorat
qilishning   faol   usullari   mavjudligi   bilan   belgilanadi.   Quyidagi   nazorat   turlari
mavjud:
Keyingi   fanni   o'rganish   boshida   talabalarning   bilim   va   ko'nikmalarini   kiritish
nazorati;
Joriy nazorat, ya'ni  ma'ruza, amaliy va laboratoriya mashg'ulotlarida materialning
o'zlashtirilishi darajasini muntazam nazorat qilish;
Kurs bo'limi yoki modulini o'rganish yakunida oraliq nazorat;
Nazorat   tadbirlariga   tayyorgarlik   ko'rishda   fanni   o'rganish   jarayonida   talaba
tomonidan amalga oshiriladigan o'z-o'zini nazorat qilish;
Test yoki imtihon shaklida fan bo'yicha yakuniy nazorat;
Fanni   o'rganishni   tugatgandan   keyin   ma'lum   vaqtdan   keyin   qolgan   bilim   va
ko'nikmalarni nazorat qilish. Keyingi   yillarda   nazoratning   an’anaviy   shakllari   –   kollokvium,   test,   imtihonlar
bilan   bir   qatorda   yangi   usullar   ham   keng   joriy   etilmoqda,   ya’ni   talabalarning
mustaqil   ishini   tashkil   etish   zamonaviy   ta’lim   texnologiyalariga   asoslangan.   Oliy
kasbiy   ta'limning   zamonaviy   amaliyotida   bunday   texnologiya   sifatida   ko'pincha
ta'limning reyting tizimi ko'rib chiqiladi, bu talaba va o'qituvchiga ta'lim faoliyati
sub'ektlari sifatida harakat qilish imkonini beradi, ya'ni. sherik bo'ling.
Ta'limning   reyting   tizimi   o'quvchilarni   ko'p   ballli   baholashni   o'z   ichiga   oladi,
ammo bu besh ballik shkaladan oddiy o'tish emas, balki o'quvchilarning individual
qobiliyatlarini   baholash   doirasi   kengayishini   ob'ektiv   ravishda   aks   ettirish
imkoniyatidir. u yoki bu turdagi mustaqil ishlarni bajarishga sarflangan harakatlar.
Differensiyalangan   individual   vazifalar   blokini   yaratish   uchun   juda   ko'p
imkoniyatlar   mavjud,   ularning   har   biri   o'z   "narxi"   ga   ega.   Reytingli   ta’limning
to‘g‘ri tashkil etilgan texnologiyasi boshidanoq besh ballik baholash tizimidan voz
kechish   va   unga   faqat   umumlashtirganda,   ya’ni   o‘quvchilar   to‘plagan   ballar
odatdagi   baholarga   (a’lo,   yaxshi,   qoniqarli)   aylantirilganda   kelish   imkonini
beradi.   ,   qoniqarsiz).   Bundan   tashqari,   reyting   tizimi   o'ziga   xoslik,   mustaqil   ish
yoki ilmiy muammolarni hal qilish uchun topshiriqlarni bajarish yondashuvlarining
yangiligi   uchun   qo'shimcha   rag'batlantiruvchi   balllarni   o'z   ichiga   oladi.   Talaba
darsdan   tashqari   mashg‘ulotlarda   (olimpiada,   konferensiyalarda   qatnashish;
individual   ijodiy   topshiriqlar,   referatlar   bajarish;   ilmiy   to‘garak   ishida   qatnashish
va h.k.) ishtirok etish orqali ta’lim reytingini oshirish imkoniyatiga ega. Shu bilan
birga,   ishini   vaqtida   topshirishga   shoshilmayotgan   talabalar   ham   salbiy   ball
olishlari   mumkin.   Shu   bilan   birga,   alohida   talabalar   tomonidan   dasturning   tezroq
o'tishi   rag'batlantiriladi.   Misol   uchun,   agar   talaba   guruh   oldidan   test   topshirishga
yoki   mustaqil   ish   yozishga   tayyor   bo'lsa,   unga   qo'shimcha   ball   qo'shishingiz
mumkin.
Reyting   tizimi   –   o‘quv   jarayonida   bilim   va   ko‘nikmalarni   o‘zlashtirish   sifatini,
mustaqil ishlarning rejalashtirilgan hajmining bajarilishini muntazam nazorat qilib
borishdan   iborat.   Ko'p   ballli   baholash   tizimini   yuritish,   bir   tomondan,   ballar
oralig'ida   o'quvchilarning   individual   xususiyatlarini   aks   ettirishga   imkon   beradi, boshqa   tomondan,   talabalarning   muayyan   turdagi   ishlarni   bajarishga   sarflagan
sa'y-harakatlarini   ball   bilan   ob'ektiv   baholashga   imkon   beradi.   .   Shunday   qilib,
o'quv   faoliyatining   har   bir   turi   o'ziga   xos   "narx"   ni   oladi.   Ma'lum   bo'lishicha,
talaba tomonidan benuqson bajarilgan ishning "xarajati" topshiriqni muvaffaqiyatli
bajarish uchun zarur bo'lgan u o'rgangan o'quv materiali jamida uning tayyorgarligi
sifatining   miqdoriy   o'lchovidir.   Intizom   bo'yicha   reytingni   yakuniy   besh   ballik
bahoga   aylantirish   uchun   ishlab   chiqilgan   shkala   mavjud   bo'lib,   uni   o'qituvchi
ham,   talaba   ham   oson   hisoblab   chiqadi:   maksimal   ballning   85%   -100%   -   "a'lo",
70%  -85%  - " yaxshi",  50%  -70%  - "qoniqarli", maksimal  miqdorning 50%  yoki
undan kami - "qoniqarsiz".
·   asosiy   e'tibor   o'quv   faoliyatining   faol   turlarini   tashkil   etishga   qaratiladi,
o'quvchilarning faolligi taklif etilgan vazifalarni ijodiy idrok etishga o'tadi;
·   o‘qituvchi   va   o‘quvchilar   o‘rtasidagi   munosabatlarda   hamkorlik   va   birgalikda
ijod   qilish,   o‘qituvchining   har   bir   o‘quvchining   “Men-kontseptsiyasi”ning
individual o‘ziga xosligi faktiga psixologik va amaliy tayyorgarligi vujudga keladi;
·   o'qituvchining   talabalarning   mustaqil   ishiga   aralashuvining   turli   xil
rag'batlantiruvchi,   hissiy-tartibga   soluvchi,   yo'naltiruvchi   va   tashkil   etuvchi
usullari (zarurat bo'lganda) nazarda tutilgan;
O'qituvchi   o'qituvchi-menejer   va   o'quv   direktori   vazifasini   bajaradi,   talabalarga
minimal   zarur   o'quv   qo'llanmalarini   taklif   qilishga   tayyor   va   nafaqat   ta'lim
ma'lumotlarini   uzatadi;   talaba   o'qituvchi   bilan   birga   faoliyat   sub'ekti   sifatida
harakat   qiladi   va   uning   individualligini   rivojlantirish   asosiy   ta'lim   maqsadlaridan
biri sifatida ishlaydi;
ta'lim ma'lumotlari o'rganish maqsadi sifatida emas, balki o'quv faoliyatini tashkil
etish vositasi sifatida ishlatiladi.
Ta'limning   reyting   tizimi   o'quvchilarga   yo'naltirilgan   ta'lim   texnologiyalari
(muammo,   dialog,   muhokama,   evristik,   o'yin   va   boshqa   ta'lim   texnologiyalari)
orqali amalga oshirilgan taqdirda, o'quvchilarning mustaqil bilish faoliyatining eng
katta axborot, protsessual va ijodiy mahsuldorligini ta'minlaydi. Aksariyat   talabalar   tayyorgarlik   natijalarini   kuzatishning   bunday   tizimiga   ijobiy
munosabatda bo'lib, ta'limning reyting tizimi semestr davomida ularning kuchlarini
teng   taqsimlashga   hissa   qo'shishini,   o'quv   ma'lumotlarini   o'zlashtirishni
yaxshilashini   va   tizimli   ishlashni   ta'minlaydi.   amaliy   ish”   mashg‘uloti   davomida.
Mustaqil   ta'lim   uchun   taklif   qilinadigan   ko'plab   turli   xil   topshiriqlar   va   ularni
baholashning   turli   shkalalari   talabaga   ularning   muvaffaqiyatini   kuzatish   imkonini
beradi va agar xohlasa, ular doimo kutmasdan o'z reytingini (qo'shimcha mustaqil
ish   turlarini   bajarish   orqali)   yaxshilash   imkoniyatiga   ega.   imtihon   uchun.
Mamlakatimizning ayrim oliy o‘quv yurtlarida reyting tizimini joriy etish tajribasi
natijalarini tahlil qilar ekanmiz, shuni ta’kidlab o‘tish mumkinki, o‘quv jarayonini
ta’limning   reyting   tizimi   doirasida   mustaqil   ishlarning   har   xil   turlaridan
foydalangan holda tashkil etish yanada yaxshi natijalarga erishish imkonini beradi.
an'anaviy universitet ta'lim tizimiga nisbatan talabalarni o'rganishda.
Reyting   tizimidan   foydalanish   talabaning   semestr   davomida   yanada   ritmik
ishlashiga   erishish   imkonini   beradi,   shuningdek,   talabalarning   ijodiy   faolligini
rag'batlantirish   orqali   bilim   faolligini   faollashtiradi.   Reytingni   joriy   etish   fanlar
mazmunini   tuzish,   turli   darajadagi   murakkablikdagi   vazifalarni   ishlab   chiqish   va
hokazolar bo'yicha qo'shimcha ishlar tufayli o'qituvchilarning ish yukini oshirishga
olib   kelishi   mumkin.   Ammo   bunday   ish   o'qituvchiga   o'zining   pedagogik
imkoniyatlarini   ochib   berishga   va   o'quv   jarayonini   takomillashtirish   bo'yicha   o'z
g'oyalarini amalga oshirishga imkon beradi.
Bizning   fikrimizcha,   ob'ektivligi   bilan   ajralib   turadigan,   o'qituvchining   vaqtini
tejaydigan,   uni   odatdagi   ishlardan   ko'proq   ozod   qiladigan   va   o'qitishning   ijodiy
qismiga   ko'proq   e'tiborni   qaratishga   imkon   beradigan   talabalar   bilim   va
ko'nikmalarini   sinovdan   o'tkazish   juda   foydali   bo'lishi   mumkin.   fanlarni   bilim   va
ko'nikmalar   darajasi   bo'yicha   yuqori   darajada   farqlash   va   reyting   tizimini   joriy
etishda   juda   samarali   bo'lib,   amaliy   mashg'ulotlar,   individual   va   mustaqil   ishlar
uchun   individual   topshiriqlarni   tanlash   orqali   o'quv   jarayonini   sezilarli   darajada
individuallashtirishga   imkon   beradi,   har   bir   talabaning   bilim   olish   tezligi   va
samaradorligi. Test sinovi o‘qituvchiga o‘quvchilar bilimi tarkibini aniqlashga va shu asosda fan
bo‘yicha   o‘qitishning   uslubiy   yondashuvlarini   qayta   ko‘rib   chiqishga,   o‘quv
jarayonini   individuallashtirishga   yordam   beradi.   Testlardan   bevosita   o‘quv
jarayonida,   talabalarning   mustaqil   ishi   bilan   foydalanish   juda   samarali.   Bunda
talabaning   o`zi   bilimini   tekshiradi.   Test   topshirig'iga   darhol   javob   bermasdan,
talaba   topshiriqning   mantiqiyligini   tushuntiruvchi   maslahat   oladi   va   uni   ikkinchi
marta bajaradi.
Shuni   ham   ta'kidlash   kerakki,   o'qitish   va   o'qitishni   boshqarishning
avtomatlashtirilgan   tizimlari   o'quv   jarayoniga   tobora   ko'proq   kirib   bormoqda,   bu
talabaga   ma'lum   bir   fanni   mustaqil   o'rganish   imkonini   beradi   va   shu   bilan   birga
materialni o'zlashtirish darajasini nazorat qiladi.
Xulosa   qilib   shuni   ta'kidlaymizki,   o'quv   kursi,   talabalarning   tayyorgarlik   darajasi
va   boshqa   omillarni   hisobga   olgan   holda   talabalarning   mustaqil   ishlarini   tashkil
etishning o'ziga xos usullari va shakllari o'qituvchining ijodiy faoliyati jarayonida
belgilanadi, shuning uchun ushbu tavsiyalar universal deb da'vo qilmang. Ularning
maqsadi   o'qituvchiga   mustaqil   ishni   tashkil   qilish   uchun   o'z   ijodiy   tizimini
shakllantirishga yordam berishdir.
Zamonaviy   jamiyatda   zamonaviy   o'qituvchining   vazifalari   keskin   o'zgarib
bormoqda.   O'qituvchi   passiv   ob'ektlar   emas,   balki   ta'lim   jarayonining   sub'ektlari
bo'lgan   talabalarning   kognitiv,   o'zgartiruvchi   faoliyatining   tashkilotchisiga
aylanadi.   Har   qanday   yangi   mutaxassis   o'z   profilida   fundamental   bilim,   kasbiy
ko'nikma va ko'nikmalarga, yangi muammolarni hal qilish uchun ijodiy va tadqiqot
faoliyati   tajribasiga,   ijtimoiy   va   baholash   faoliyati   tajribasiga   ega   bo'lishi   kerak,
chunki   oliy   ma'lumot   insonning   kasbiy   rivojlanishiga   ta'sir   qiluvchi   omillardan
biridir. . Binobarin, shaxsning muvaffaqiyati va umuman, butun jamiyatning ijobiy
rivojlanishi   taklif   etilayotgan   oliy   ta’lim   sifatiga   bevosita   bog‘liq.   Ta'lim
muvaffaqiyatining   ko'rsatkichlaridan   biri   o'quvchilarning   mustaqilligi   bo'lib,   bu
o'quvchining ta'lim qiyinchiliklarini bartaraf etish jarayonida mustaqil fikr yuritishi
va   harakat   qilishi   uchun   zarurdir.   Shuning   uchun   talabalarning   mustaqil   ishlarini
to'g'ri tashkil etish muvaffaqiyatli kelajak insonning asosiy omillaridan biridir. Adabiyotlar ro'yxati
1.   Rivojlanish   va   pedagogik   psixologiya:   matnlar   /   kompozitsiya   va   sharhlar.
Shuare Marta O. M .: Moskva nashriyoti. un-ta, 2010. 262 b.
2.   Rivojlanish   va   pedagogik   psixologiya:   darslik.   nafaqa.   M.V.Gamezo.   M.:
Ma'rifat, 2010. 144 b.
3.   Rivojlanish   va   pedagogik   psixologiya:   darslik.   nafaqa   /   M.V.   Matyuxina,   T.S.
Mixalchik,   N.F.Prokina   va   boshqalar;   ostida   qizil.   M.V.   Gamezo.   M.:   Ta'lim,
2013. 222 b.
4. Komarova T.S. O'qitish metodikasi. - Moskva: Ma'rifat, 2014. 160 b.
5. Kulagina I.Yu. Yosh psixologiyasi. M., 2012. 192 b.
6.   Lixachev   B.T.   Pedagogika.   Ma'ruza   kursi:   Pedagogika   ta'lim   muassasalari
talabalari   va   IPK   va   FPC   tinglovchilari   uchun   o'quv   qo'llanma.   M.:   Prometey,
Yurayt, 2013. 206 b.
7. Shapovalenko I.V. Yosh psixologiyasi. M.: Gardariki, 2012. 9 b.

Talabalarning mustaqil ishlarini tashkil etish 1. Talabalar mustaqil ishlarining o`quv jarayonida tutgan o`rni 2. Asosiy tushunchalar va ta’riflar 3. Talabalarning mustaqil ishlarini motivatsiyasi haqida 4. Mustaqil ishlarni tashkil etish va shakllari. 5. Mustaqil ishlarni uslubiy ta'minlash va nazorat qilish.

Talabalarning mustaqil ishlarining o`quv jarayonida tutgan o`rni Oliy ta'limning asosiy vazifasi o'z-o'zini rivojlantirish, o'z-o'zini tarbiyalash va innovatsiyalarga qodir bo'lgan mutaxassisning ijodiy shaxsini shakllantirishdir. Bu muammoni faqat o'qituvchidan talabaga tayyor shaklda o'tkazish orqali hal qilish qiyin. O‘quvchini passiv bilim iste’molchisidan muammoni shakllantirish, uni yechish yo‘llarini tahlil qilish, optimal natijani topish va uning to‘g‘riligini isbotlay oladigan faol bilim yaratuvchiga o‘tkazish zarur. Hozirgi oliy ta’lim islohoti o‘qitish paradigmasidan ta’lim paradigmasiga o‘tish bilan uzviy bog‘liqdir. Shu munosabat bilan shuni e'tirof etish kerakki, talaba mustaqil ishi (SIW) nafaqat o'quv jarayonining muhim shakli, balki uning asosiga aylanishi kerak. Bu bilimlarni o'zlashtirishning faol usullariga yo'naltirishni, o'quvchilarning ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirishni, shaxsning ehtiyojlari va imkoniyatlarini inobatga olgan holda innovatsion ta'limdan individuallashtirilgan ta'limga o'tishni nazarda tutadi. Bu faqat mustaqil ish uchun soatlar sonini oshirish haqida emas. Talabalarning mustaqil ishi rolini kuchaytirish universitetdagi o'quv jarayonini tashkil etishni tubdan qayta ko'rib chiqishni anglatadi, u bilim olish qobiliyatini rivojlantiradigan, talabaning o'zini o'zi rivojlantirish, ijodiy qo'llash qobiliyatini shakllantiradigan tarzda qurilishi kerak. olingan bilimlar, zamonaviy dunyoda kasbiy faoliyatga moslashish usullari. Shu bilan birga, mustaqil ish, uni rejalashtirish, tashkiliy shakl va usullari, natijalarni kuzatish tizimi oliy ta’lim amaliyotidagi eng zaif nuqtalardan biri va pedagogik nazariyaning, ayniqsa, zamonaviy o‘quv-uslubiy ta’limga nisbatan kam o‘rganilgan muammolaridan biridir. vaziyat (oliy ta'limni diversifikatsiya qilish, ta'lim standartlarini joriy etish, pedagogik monitoring tizimini joriy etish va boshqalar). Talabalarning mustaqil ishlarini rejalashtirish va tashkil etishga bag‘ishlangan tadqiqotlarda (L.G.Vyatkin, M.G.Garunov, B.P.Esipov, V.A.Kozakov, I.Ya.Lerner, M.I.Maxmutov, N.A.Polovnikova, P.I.Pidkasisty va boshqalar) umumiy didaktik, psixologik, tashkiliy va. faoliyati, bu faoliyatning uslubiy, mantiqiy va boshqa jihatlari ko‘rib chiqiladi, o‘rganilayotgan muammoning ko‘p

jihatlari, ayniqsa, an’anaviy didaktik rejada ochib beriladi. Shu bilan birga, o'quvchilarning mustaqil sinf va sinfdan tashqari bilish faoliyatini motivatsion, protsessual, texnologik ta'minlash masalalari alohida e'tiborni talab qiladi - o'quvchilarning individual qiziqishlari, qobiliyatlari va moyilliklarini hisobga oladigan yaxlit pedagogik tizim. Asosiy tushunchalar va ta'riflar Avvalo, talabalarning mustaqil ishi nima ekanligini aniq belgilash kerak. Umuman olganda, bu kelajakdagi mutaxassisning tafakkurini tarbiyalash bilan bog'liq har qanday faoliyat. Talabaning mustaqil fikrlash, kognitiv faolligi yuzaga kelishi uchun sharoit yaratadigan har qanday mashg`ulot turi mustaqil ish bilan bog`liq. Keng ma'noda mustaqil ish talabalarning sinfda ham, undan tashqarida ham, o'qituvchi bilan aloqada bo'lgan va u yo'qligidagi barcha mustaqil faoliyatining yig'indisi sifatida tushunilishi kerak. Mustaqil ish amalga oshiriladi: 1. To'g'ridan-to'g'ri auditoriya mashg'ulotlari jarayonida - ma'ruza, amaliy va seminar mashg'ulotlarida, laboratoriya ishlarini bajarishda. 2. O'qituvchi bilan jadvaldan tashqari aloqada - ta'lim masalalari bo'yicha maslahatlashuvlarda, ijodiy aloqalar jarayonida, qarzlarni bartaraf etishda, individual topshiriqlarni bajarishda va hokazo. 3. Kutubxonada, uyda, yotoqxonada, kafedrada talaba o'quv va ijodiy vazifalarni bajarayotganda. Ushbu turdagi ishlarning chegaralari ancha xiralashgan va mustaqil ish turlarining o'zi kesishadi. Shunday qilib, talabalarning mustaqil ishi sinfda ham, undan tashqarida ham bo'lishi mumkin. Shunga qaramay, talabalarning mustaqil ishi masalalarini ko'rib chiqishda ular asosan sinfdan tashqari ishlarni anglatadi. Shuni ta'kidlash kerakki, sinfda ishlash jarayonida bilimlarni faol egallash uchun, hech bo'lmaganda, o'quv materialini tushunish va eng maqbul tarzda uni ijodiy idrok etish kerak. Haqiqatda, ayniqsa, kichik kurslarda o'rganilayotgan materialni tushunish elementlari bilan yodlash tendentsiyasi kuchli. Kafedralar va o‘qituvchilar ko‘pincha o‘z fanlarini

taqdim etishda mantiqiy tamoyilning rolini oshirib yuborishadi va uni talabalar tomonidan idrok etish muammosiga e’tibor bermaydilar. Ichki va fanlararo aloqalar sust yoritilgan, uzluksiz o`quv dasturlari mavjudligiga qaramay fanlar ketma-ketligi juda past. Aloqalar bilan ta'minlanmagan o'quvchilarning bilimlari yomon saqlanmoqda. Bu, ayniqsa, fundamental tayyorgarlikni ta'minlaydigan fanlar uchun xavflidir. Ta’lim standartlari talabaning o‘qish vaqtining yarmini darsdan tashqari ishlarga ajratsa-da, ko‘p hollarda bu me’yor saqlanib qolmaydi. Mustaqil ish uchun topshiriqlar soni va hajmi va fan bo'yicha nazorat tadbirlari ko'p hollarda o'qituvchi yoki kafedra tomonidan "qancha ko'p bo'lsa, shuncha yaxshi" tamoyili asosida belgilanadi. Hatto mutaxassis har doim ham bajarilmaydi, ya'ni. o'qituvchilarning shaxsiy tajribasi, topshiriqning murakkabligi va uni tayyorlash uchun zarur bo'lgan vaqtni baholash bilan oqlanadi. Turli fanlar bo'yicha uy vazifalarini topshirish muddatlari har doim ham o'z vaqtida muvofiqlashtirilmaydi, bu esa vaqt bo'yicha mustaqil ishlarning notekis taqsimlanishiga olib keladi. Bu omillarning barchasi talabalarni ishni bajarishga, aldashga va paradoksal ravishda talabaning ushbu ishga sarflaydigan vaqtini qisqartirishga rasmiy munosabatda bo'lishga undaydi. Uy vazifalarini, kurs loyihalarini va ishlarni (ba'zan pullik) o'z-o'zidan bajarmaslik, shuningdek, nazorat tadbirlarida aldash va aldash varaqlari juda keng tarqalgan. Ko'pgina o'quv vazifalari talabalarning faol ishlashi uchun belgilanmagan, ularni amalga oshirish ko'pincha bir qator rasmiy harakatlar darajasida, ijodiy yondashuvsiz va hatto bajarilgan operatsiyalarni tushunmasdan amalga oshirilishi mumkin. Talabalarning mustaqil ishini rag'batlantirish to'g'risida Talabalarning faol mustaqil ishi faqat jiddiy va barqaror motivatsiya mavjud bo'lganda mumkin. Eng kuchli rag'batlantiruvchi omil - bu keyingi samarali kasbiy faoliyatga tayyorgarlik. Mustaqil ishlarni faollashtirishga yordam beradigan ichki omillarni ko'rib chiqing. Ular orasida quyidagilar mavjud:

1. Bajarilgan ishning foydaliligi. Agar talaba o'z ishining natijalari ma'ruza kursida, uslubiy qo'llanmada, laboratoriya ustaxonasida, nashrni tayyorlashda yoki boshqa usullarda qo'llanilishini bilsa, u holda topshiriqni bajarishga bo'lgan munosabat yaxshi tomonga sezilarli darajada o'zgaradi. bajarilayotgan ishlarning sifati oshadi. Shu bilan birga, talabani psixologik jihatdan shakllantirish, unga ishning qanchalik zarurligini ko'rsatish muhimdir. Foydali omildan foydalanishning yana bir varianti - kasbiy tayyorgarlikda ish natijalaridan faol foydalanish. Masalan, agar talaba kichik kurslardan birida diplom (malakaviy) ishi uchun topshiriq olgan bo'lsa, u bir qator gumanitar va ijtimoiy- iqtisodiy, tabiiy fanlar va umumiy kasbiy tsikllar bo'yicha mustaqil topshiriqlarni bajarishi mumkin. fanlar bo'lib, ular keyinchalik uning malakaviy ishiga bo'limlar sifatida kiritiladi. 2. Talabalarning ijodiy faoliyatda ishtiroki. Bu ma'lum bir bo'limda olib boriladigan tadqiqot, ishlab chiqish yoki uslubiy ishlarda ishtirok etish bo'lishi mumkin. 3. Muhim motivatsion omil - intensiv pedagogika. U ta'lim jarayoniga faol usullarni, birinchi navbatda, innovatsion va tashkiliy-faol o'yinlarga asoslangan o'yin mashg'ulotlarini joriy qilishni o'z ichiga oladi. Bunday o'yinlarda faqat qaror qabul qilish ko'nikmalarini egallash emas, balki ob'ekt haqida bir tomonlama ma'lum bilimlardan ko'p tomonlama bilimga o'tish, uni etakchi qarama- qarshiliklarni aniqlash bilan modellashtirish mavjud. Ushbu yondashuvdagi birinchi qadam biznes yoki vaziyatli o'rganish shakllari, shu jumladan kompyuterlardan foydalanadiganlardir. 4. O‘quv fanlari bo‘yicha olimpiadalarda, ilmiy tadqiqot yoki amaliy ishlar bo‘yicha tanlovlarda qatnashish va hokazo. 5. Bilimlarni nazorat qilish uchun rag'batlantiruvchi omillardan foydalanish (jamlangan baholar, reyting, testlar, nostandart imtihon tartiblari). Bu omillar, ma'lum sharoitlarda, raqobatbardoshlikka intilishni keltirib chiqarishi mumkin, bu o'z-o'zidan talabaning o'zini o'zi takomillashtirish uchun kuchli motivatsion omil hisoblanadi.