Texnologiya darslari jarayonida oʻquvchilarni milliy hunarmandchilikda ijodkorligini shakillantirish
Mavzu: Texnologiya darslari jarayonida o quvchilarni milliyʻ hunarmandchilikda ijodkorligini shakillantirish. Mundarija. Kirish. I-BOB. Xalq hunarmandchiligi haqida umumiy ma’lumotlar. 1.1. Adabiyotlar sharhi. 1.2. O’zbek milliy xalq hunarmandchiligi va uning turlari. 1.3. O‘zbek milliy xalq hunarmandchiligi tarixi va rivojlanish bosqichlar. 1.4. Xalq hunarmandchiligi sohasida Respublikamizda olib borilayotgan ijtimoiy-iqtisodiy islohotlar. II-BOB. Texnologiya darslarini tashkil etishda ijodkorlik faoliyatini shakllantirish. 2.1. Applikatsiya va mozaika bilan ishlashda ijodkorlikni shakillantirish. 2.2. Turli xil materiallar bilan ishlashda ijodkorlikni shakillantirish. III-BOB. Tajriba-sinov ishlarini tashkil etish, o'tkazish va tahlil qilish. 3.1 Tajriba-sinov ishlari va natijalar tahlili. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati. Ilova. 1
Kirish. Bitiruv malakaviy ishning dolzarbligi: Ta’lim jarayoniga xalq, jumladan, mintaqaviy madaniyat boyliklarini o‘rganish ham kiritilishi kerak. Asrlar va hatto ming yillar davomida to‘plangan ko‘p avlodlar tajribasini o‘zida aks ettiruvchi xalq amaliy san’ati, xalq hunarmandchiligi bilan tanishishda xalq an’analarini o‘rganish nihoyatda muhimdir. Milliy va jahon badiiy madaniyatining bir qismi sifatida ko'p asrlik kollektiv ijodiyotning donishmandligi va iste'dodini o'ziga singdirgan san'atning ana shunday turlari bolalarning estetik tarbiyasi uchun keng imkoniyatlar ochish, ularning hayotini ma'naviy jihatdan boyitishga imkon beradi. Xalq hunarmandchiligi mahalliy o ziga xos madaniy an analarniʻ ʼ rivojlantirishga, xalq badiiy dunyoqarashini, jamoaviy mehnat estetikasini ifodalashga xizmat qiladi. Xalq madaniyati an'analari yosh avlodni estetik qadriyatlar bilan tanishtirishga sezilarli ta'sir ko'rsatadigan ulkan tarbiyaviy salohiyatga ega ijodiy darsni o'rganish. Bitiruv malakaviy ishning maqsadi : Texnologiya darslarida umumta'lim maktablari o'quvchilarining xalq hunarmandchiligini o'rganish darsini ishlab chiqish. Belgilangan maqsad quyidagi vazifalarni belgilab berdi: texnologiya darslarida ta’limning noan’anaviy shakllari tushunchasining mohiyatini ochib berish; Texnologiya darslarini tashkil etish va o‘tkazishning o‘quv-uslubiy majmuasini o‘rganish; Texnologiya darsida milliy-mintaqaviy komponentdan foydalanish orqali umumta’lim maktablari o‘quvchilarining ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirishni aniqlash; 6-sinfda “Shimol xalqlarining milliy san’ati.Tilsim yasash” mavzusida dars ishlanmasi. Bitiruv malakaviy ishning gipotezasi quyidagicha shakllantirilgan : o‘qituvchi o‘rta yoshdagi maktab o‘quvchilarining ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirish uchun darsga milliy-mintaqaviy komponentni kiritish elementlari bilan texnologiya darsini tashkil qiladi. Bitiruv malakaviy ish davomida quyidagi usullardan foydalanilgan : 2
1) tadqiqot muammosini qamrab oluvchi pedagogik va psixologik adabiyotlarni nazariy tahlil qilish; 2) Ilg‘or pedagogik tajribani tahlil qilish va umumlashtirish; 3) Tajribani aniqlash: a) Ijodiy qobiliyatlarning rivojlanish darajasini aniqlash maqsadida kuzatish; b) O quvchilarning Shimoldagi tub xalqlarning xalq hunarmandchiligiʻ haqidagi bilimlarini aniqlash maqsadida talabalar bilan suhbat; 4) Formativ eksperiment: a) Texnologiya darsining mazmunini xalq hunarmandchiligini o‘rganish elementlari bilan ishlab chiqish; 5) Nazorat tajribasi: a) Ijodiy qobiliyatlarning shakllanish darajasini aniqlash maqsadida so`roq qilish. Bitiruv malakaviy ishning uslubiy asoslari: G.S. Altshuller TRTL (ijodiy shaxsni rivojlantirish nazariyasi) muallifi, V.A. Suxomlinskiy, A.V.Xutorskoy, D.Rosman, A.S.Makarenko. Bitiruv malakaviy ishning birinchi bosqichida mavzu bo'yicha bibliografik ro'yxat ishlab chiqildi. Ilmiy manbalar bilan ishlash jarayonida olingan nazariy tahlil ma'lumotlari ishning nazariy qismini tizimli ravishda taqdim etish uchun asos bo'ldi. Ishning ikkinchi bosqichida "Shimol xalqlarining milliy san'ati. Tumor yasash" mavzusida dars ishlandi. Darsni ishlab chiqish milliy- mintaqaviy komponentni hisobga olgan holda amalga oshirildi. Bitiruv malakaviy ishning tuzilishi: Diplom ishi birinchi o’rinda “Kirish” ikkinchi o’rinda “I-BOB” uchinchi o’rinda “II-BOB” va diplom ishning so’ngida “Xulosa” va “Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati” dan iborat shu bilan Bitiruv malakaviy ishimiz yakunlanadi. 3
I-BOB. XALQ HUNARMANDCHILIGI HAQIDA UMUMIY MA’LUMOTLAR. 1.1. Adabiyotlar sharhlari Sanoqulov X.R, Xodieva qD.P. Satbaeva “Texnologiya va uni o’qitish metodikasi” Darslik . Texnologiya;TDPU.2. Mavlonova R.A, Sanoqulov X.R, Xodiyeva D.P Texnologiya va uni o’qitish metodikasi” O’quv qo’llanma. 2018-yil ushbu adabiyot Texnologiya fanidan turli xil o qitish metodlaridan foydalanishgaʻ juda qulay o quv jarayonida o quvchilarning ijodkorligini oshiradiSanaqulov X., ʻ ʻ Xaydarov M “Boshlang’ich sinflarda qog’ozdan amaliy ishlar” o’quv-metodik qo’llanma .T.;Navruz. 2013- yil. I.Mannopova, R.Mavlonova, N.Ibragimova TEXNOLOGIYA umumiy o’rta ta’lim maktablarining 1-sinfi uchun darslik .Toshkent 2017. I.Mannopova, R.Mavlonova, N.Ibragimova TEXNOLOGIYA umumiy o’rta ta’lim maktablarining 4-sinfi uchun darslik .Toshkent 2017 Matlab Tilavova ”Mehnat va uni o’qitish metodikasi ”.Toshkent ”Turon Zamin Ziyo” 2017. The Exquisite Book of Paper Flowers: A Guide to Making Unbelievably Realistic Paper USA, 2014 Blooms. USA, 2014. Paperback New York, Boston. MatlabMatlab Tilavova “Texnologiya va uni o’qitish metodikasi”. Toshkent “Muharrir nashriyoti”. 2019 “Buyuk va muqaddassan, mustaqil Batan’’. Ilmiy-ommabop risola. “O’qituvchi” nashriyot- matbaa uyi. Toshkent-2011 Ta’lim to’g’risidagi O’zbekiston Respublikasining qonuni (Barkamol avlod O’zbekiston taraqiyotining poydevori 1997-yil Toshkent “Sharq” nashriyoti) kadrlar tayyorlash tayyorlash bo’yicha milliy dastur (Barkamol avlodO’zbekiston taraqiyotining poydevori, 1997-yil Toshkent “Sharq” nashriyoti). I.A. Karimov. .O’zbekiston buyuk kelajak sari. Toshkent. O’zbekiston 1998-yil .I.A. Karimov. O’zbekiston XVI asrga intilmoqda Toshkent O’zbekiston 1999-yil. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2004-yil 21-mayda “2004-2009 yillarda maktab ta’limini rivojlantirish Davlat umummiliy dasturi to’g’risida”gi Farmoni Ma’rifat 2004-yil 22-may. Umumiy o’rta ta’limning davlat talim standarti va o’quv dasturi. Boshlang’ich ta’lim (Ta’lim taraqqiyoti N7 maxsus son 1999- 4
yil) Boshlang’ich ta’lim fanlari bo’yicha standart tekshiruv ishlari to’plami “Marifat-madatkor” Toshkent-2002-yil) R.Safarova, U.Musayeva, P.Musayev, F.Yunusova. O’zbekiston Respublikasida umum o’rta ta’lim strategiyasi muammolari va ta’lim mazmuning yangi moddalari ularni tadbiq etish yo’llari. Bu adabiyot o qituvchilarni texnologiya jarayonida milliy hunarmandchilikʻ ijodkorligini shakillantirish terisidagi asosiy vazifalari belgilangan. (Fan nashriyoti Toshkent-2005-yil). Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P., Sanaqulova A.K. “Texnologiya ta’limi” 2-sinf darsligi, “Nafis bezak”. Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P., Sanaqulova A.K. “Texnologiya ta’limi” 3-sinf darsligi. “Nafis bezak”. Applikatsionniye raboti v nachalnix klassax Moskva “Prosveshiniy” 1990-yil. V.G. Nechayova “Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni mehnatda tarbiyalash Toshkent “O’qituvchi” 1985-yil. E.K. Tulamov. Bolalarga ustachilikni o’rgating. Toshkent (O’qituvchi). E.G’o’ziyev “Texnologiya” Toshkent. O’qituvchi 1994-yil. I.A.Vorobey, “Pedagigichiskiye osnoviy trudovogo vaspitaniy shkolnikov. “O’qituvchi” Toshkent-1978. I.K.Sheplikina, V.I.Romanina. L.Pеrеvеrtin Sаmоdеlki iz bumаgi. Mоskvа 1983. Kaykovus “O’qituvchi” nashriyoti Toshkent 2006-yil. Karim Maxmudov “Texnologiya” Toshkent “Yosh avlod” nashriyoti 2019-yil. K.K. Sultonova “Badiy mehnat” Toshkent ”O’qituvchi” 1993- yil. L.P Maltsevo “Tikuvchilik material shunosligi” Toshkent “O’qituvchi” 1986-yil. Mа’rifаt-Mаdаdkоr Bоshlаng’ich tа’lim bo’yichа stаndаrt tеkshiruv ishlаri to’plаmi Toshkent 2002-yil Sanoqulov X.R, Xodieva D.P. Satbaeva “Texnologiya va uni o’qitish metodikasi” Darslik . Texnologiya;TDPU. Mavlonova R.A, Sanoqulov X.R, Xodiyeva D.P Texnologiya va uni o’qitish metodikasi” O’quv qo’llanma. 2018-yil TDPU. Sanaqulov X., Xaydarov M “Boshlang’ich sinflarda qog’ozdan amaliy ishlar” o’quv-metodik qo’llanma .T.;Navruz. 2013- yil. I.Mannopova, R.Mavlonova, N.Ibragimova TEXNOLOGIYA umumiy o’rta ta’lim maktablarining 1-sinfi uchun darslik .Toshkent2017. I.Mannopova, R.Mavlonova, N.Ibragimova TEXNOLOGIYA umumiy o’rta ta’lim maktablarining 4-sinfi uchun darslik .Toshkent2017. Matlab Tilavova ”Mehnat va uni o’qitish metodikasi ”.Toshkent ”Turon Zamin Ziyo” 2017. The Exquisite Book of Paper Flowers: A 5