XI- XII asrlarda Samarqanda islomiy ilmlarning rivojlanish tarixi
XI- XII asrlarda Samarqanda islomiy ilmlarning rivojlanish tarixi Reja: 1.bob- Arab xalifaligining Markaziy Osiyoni bosib olishi va islom dinini tarqalishi 1.1 Arab xalifalifining tashkil topishi va islom dinining shakllanishi..................... 1.2 Markaziy Osiyo va Samarqandni zabt etilishi ................................................. 1.3 Samarqandda ............................................................ 2 bob – Samarqandda islom dinining keng tarqalishi va islom tasiri . 1.1 Ijtimoiy-iqtisodiy hayotdagi o’zgarishlar............................................. 1.2 Samarqand madrasalarb paydo bo’lishi va ularning ta’limdagi ro’li................. 1.3 Ta’lim tizimidagi o’zgarishlar ........................................................... 3 .bob Samarqandda islomiy ilmlar taroqqiyoti . 1.1 Fiqh............................................................................................................. 1.2 Hadis........................................................................................................... 1.3 Tasavvuf.......................................................................................................
Magistrlik dissertatsiyasi mavzusining asoslanishi va dolzarbligi: Tadqiqotchi- olimlarning fikricha, Sharq, xususan, Markaziy Osiyo mintaqasi IX-XII va XIV- XV asrlarda bamisoli po‘rtanadek otilib chiqqan ikki qudratli ilmiy-madaniy yuksalishning manbai hisoblanib, jahonning boshqa mintaqalaridagi Renessans jarayonlariga ijobiy ta’sir ko‘rsatgan Sharq uyg‘onish davri – Sharq Renessansi sifatida dunyo ilmiy jamoatchiligi tomonidan haqli ravishda tan olingan. Shu bilan birga, ko‘plab tadqiqotchilar qayd etganidek, agar Yevropa Uyg‘onish davrining natijalari sifatida adabiyot va san’at asarlari, arxitektura durdonalari, tibbiyot va insonni anglash borasida yangi kashfiyotlar yuzaga kelgan bo‘lsa, Sharq Uyg‘onish davrining o‘ziga xos xususiyati, avvalo, matematika, astronomiya, fizika, ximiya, geodeziya, farmakologiya, tibbiyot kabi aniq va tabiiy fanlarning, shuningdek, tarix, falsafa va adabiyotning rivojlanishida namoyon bo‘ldi. O‘rta asrlarning ilk davrida Sharqda amalga oshirilgan buyuk ilmiy kashfiyotlar haqida gapirar ekanmiz, zamonaviy matematika, trigonometriya va geografiya fanlari taraqqiyotiga beqiyos hissa qo‘shgan Muhammad ibn Muso al-Xorazmiy nomini birinchilar qatorida tilga olamiz. U o‘nlik pozitsion hisoblash tizimini, nol belgisi va qutblar koordinatalarini birinchilardan bo‘lib asoslab berdi va amaliyotga tatbiq etdi. Bu esa matematika va astronomiya fanlari rivojida keskin burilish yasadi. Al-Xorazmiy algebra faniga asos soldi, ilmiy ma’lumot va traktatlarni bayon etishning aniq qoidalarini ishlab chiqdi, u astronomiya, geografiya va iqlim nazariyasi bo‘yicha ko‘plab ilmiy asarlar muallifidir. Allomaning dunyo ilm-fani rivojidagi xizmatlari umume’tirof etilgan bo‘lib, Sharq olimlari orasida faqat uning nomi va asarlari «algoritm» va «algebra» kabi zamonaviy ilmiy atamalarda abadiylashtirildi .
Ahmad Farg‘oniy tomonidan IX asrda yaratilgan “Astronomiya asoslari” fundamental asarida olamning tuzilishi, Yerning o‘lchovi haqidagi dastlabki ma’lumotlar, sayyoramizning sharsimon ko‘rinishga ega ekani xususidagi dalillar mavjud bo‘lib, mazkur kitob XVII asrga qadar Yevropa universitetlarida astronomiya bo‘yicha asosiy darslik sifatida o‘qitib kelingan hamda Buyuk geografik kashfiyotlar davrida Kolumb, Magellan va boshqa sayohatchilarning kashfiyotlari uchun ilmiy asos bo‘lib xizmat qilgan. Ahmad Farg‘oniyning amaliy yutuqlaridan biri uning o‘rta asrlardagi asosiy astronomik asbob – usturlob nazariyasini ishlab chiqqani va shuningdek, Nil daryosida “nilomer” degan, ko‘p asrlar davomida suv sathini o‘lchaydigan asosiy vosita sifatida xizmat qilib kelgan mashhur inshootni yaratgani bo‘ldi 1 . ‘ Eng mu h imi, islo h otlarimiz samarasini yurtimizda yashayotgan h ar bir inson, h ar bir oila bugun o‘z h ayotida h is etishi kerak. Buning uchun barcha bo‘ g‘ indagi ra h barlar foizlar, ra q amlar, q o g‘ ozning ortidan q uvmasdan, h ar bir fu q aro uchun, uning h ayotiy manfaatlarini ta’minlash uchun ishlashi shart. Shunda nuroniy keksalarimiz, mu h taram otaxon va onaxonlarimiz, h urmatli ayollarimiz, aziz farzandlarimiz, jajji nabiralarimiz, ko‘pmillatli butun xal q imiz bizdan rozi bo‘ladi” 2 . IX-XII asrlar O‘rta Osiyo xalqlari tarixida moddiy va ma’naviy hayotning rivojlanishida oldingi davrlarga nisbatan keskin yuksalish davri bo‘ldi. VIII asrda Arab xalifaligi hozirda O‘rta Osiyo deb atalmish hududni fath etib bo‘lgan, bosib olingan yerlarda islom dini keng yoyilib, ijtimoiy-iqtisodiy va ma’naviy hayot Arab xalifaligi tartib-qoidalariga butunlay bo‘ysundirilgan edi. Xalifalik tarkibiga kiritilgan o‘lkalarda faqat islom dinigina emas, balki arab tili va uning imlosi ham 1 Prezident Islom Karimovning “O‘rta asrlar Sharq allomalari va mutafakkirlarining tarixiy merosi, uning zamonaviy sivilizatsiya rivojidagi roli va ahamiyati” mavzusidagi xalqaro konferensiyaning ochilish marosimidagi nutqi – 16.05.2014 2 O‘zbekiston Respublikasi Prezmidenti Shavkat Mirziyoevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi (2020 yil 25 yanvar) .uz.u
joriy etildi. Chunki arab tili xalifalikning davlat tili bo‘lsa, islom dini uning mafkurasi edi. Shu sababli bu mamlakatlarda arab tilini o‘zlashtirishga intilish kuchli bo‘lgan. Islomni qabul qilgan aholining arab tili bilan muloqoti, ibodat vaqtlarida qur’on suralarini tilovat qilishdan iborat bo‘lgan bo‘lsa, mahalliy zodagonlar arab tilini xalifalik ma’murlari bilan yaqinlashish va mamlakatda o‘z siyosiy mavqelarini tiklab uni mustahkamlashning garovi deb hisoblaydilar. Arab tiliga bo‘lgan bunday ehtiyoj va intilish tufayli ko‘p vaqt o‘tmay Movaraunnahrda xatto o‘z ona tilidan ko‘ra arab tili va yozuvi o‘zlashtirib olgan bilimdonlar paydo bo‘ldi. Muammoning o’rganilganlik darajasi va metodologik asosi. IX-XII asrlarda islomiy ilmlar musulmon sharqida tezlik bilan rivojlangan bunga sabab esa buyuk allomalarni yetishib chiqqanligini aytib o’tish mumkin. Bular : Imom al-Buxoriy, Imom at-Termiziy , Imom al-Moturidiy,Abu Lays Samarqandiy , Imom ad- Dorimiy kabi mutafakkirlar o’z hissalarini qo’shgan. Arablar o’rta osiyoni egglagandan so’ng islom dini tarqaldi va rivojlandi. Tadqiqot ish i ning ob’ektini : Allomalarni islomiy ilmlar rivojiga qo’shgan hissasi Tadqiqot ish i ning predmeti : Islomiy ilmlarni Samarqand misolida o’rganish va tahlil qilish. Tadqiqot ishining maqsadi. Islom ta’limoti (ilohiyoti va amaliyoti)da oila munosabatlarining etikasi hamda hozirgi davrdagi turmush ma’naviyatini yuksaltirish kontekstida tizimli, ilmiy – falsafiy tahlil orqali, oila munosabatlari tizimiga dunyoviy va diniy madaniyat elementlarini singdirish qonuniyatlari va mexanizmlarini ilmiy asoslashdan iborat. Tadqiqot ishining vazifalari : - islom ta’limotida oila munosabatlarining vujudga kelishi va takomillashuvi jarayonini falsafiy-nazariy tahlil etish; - Sharq va G‘arbdagi oila etikasining qiyosiy tahlili orqali islomiy qadriyatlarning roli ko‘rsatib berish;
- oilaviy munosabatlarni mustahkamlashda islom ta’limotidagi aqidaviy, huquqiy va diniy-falsafiy asoslarini o‘rganib, ulardan ijodiy foydalanish imkoniyatlarini aniqlash; - globallashuv jarayonida oilada ma’naviy barkamol, jismoniy sog‘lom avlodni tarbiyalashda diniy meros va milliy qadriyatlardan oqilona foylanish yo‘llari va usullarini ilmiy asoslash; Tadqiqotning ilmiy yangiluigi: “ IX-XII asrlarda Samarqannda islomiy ilmlar rivojlanishi” mavzusini yoritishda qo„yilgan maqsad va vazifalar quyidagilardan iborat. - Bu davrdagi allomalar ilmiy merosini o’rganish - Samarqandlik muhaddislarni ilmiy bayon qilish -