YOSH VA JINS XUSUSIYATLARI FAOLLIKDAGI IXTIYORILIKKA TA'SIRI
YOSH VA JINS XUSUSIYATLARI FAOLLIKDAGI IXTIYORILIKKA TA'SIRI MUNDARIJA KIRISH………………………………………………... …................................................. 3 I BOB. Yosh davrlari psixologiyasi……………………………………............ 5 1.1 Yosh davrlari va ularga tasnif…………………….…....………...... 5 1.2 Ongni rivojlanishi va unga ijtimoiy tarixiy tajribalarni o'zlashtirilishi.……........ 9 II BOB. O'SMIRLIK, O'SPIRINLIK VA KEKSALIKNING YOSH VA JINSIY FAOLIYATI………………................................... 1 5 2.1. O'smirlik va o'spirinlik davri psixologiyasi yosh va jins xususiyatlari. …….........……........ ......................................... 1 5 2.2 Gerantopsixologiya................................................................. 2 4 XULOSA............................................................................................. ..... 2 8 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’Y X ATI……………… ………................. 2 9 1
KIRISH Mavzuning dolzarbligi. Yosh va jins xususiyatlarini tahliliy o'rganish ularni o'smirlik, o'spirinlik, yoshlik, yetuklik, qarilik, keksalik va hokazo davrlarda yoshi jinsi bilan bog'liq psixologik fiziologik faoliyatlarni tahlil qilish. Hozirgi avlodning o'tmishdagi ajdodlarga nisbatan biologik, fiziologik, psixologik o'zgarishlarini yoritish. O' smirlik yoshida bo'layotgan turli xil faoliyatlar bilan bog'liq mavzularni yoritish orqali bu yo'nalishni yanada chuqurroq o'rganish. Turli maktab va maktabgacha yosh davridagi bolalar bilan eksperimentlar o'tkazish ulani yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda maslahatlar berish faoliyati bilan shug'ullanishni olib borish. O'g'il bolalar va qiz bolalarda bo'layotgan jins bilan bog'liq faoliyatlar ulardagi jinsiy tafovutlarni o'rganib oqilona maslahatlar berishni olib borishni amalga oshirish, hozirgi kunda o'g'il bolalarga nisbatan qizlarda jinoyatchilikning ko'payganligi va qizlar bilan tushintirish targ'ibot ishlarini olib borishni amalga oshirish, ularga psixolog maslahatlarini berish Yoshlarimizning faoliyati yurtimiz kelajagida muhim ahamiyat kasb etishini tushintirish turli xil kasalliklarga qarshi kurashish va oldini olish bo'yicha tushintirish, yoshlar bilan ishlashdan oldin ota-onalar, kattalar faoliyati bilan alohida ishlash, ularni farzandini kelajakda yaxshi shaxs bo'lib yetishishida hissasi nihoyatda katta ekanligini tushuntirish mavzuning hozirgi kunda naqadar dolzarb mavzu ekanligini 2
bildiradi. Yoshlarimiz qobiliyat, iqtidor, ixtiyoriylik, o'z sevgan kasbiga yo'naltirish ham bugungi kunning dolzarb mavzusi hisoblanadi. Goho o‘smirlar orasida axloqan tubanlashuv hollari ro‘y berishi mumkin. Ulami bunday qiliqlardan порок guruh va to‘dalardan xalos etish maqsadga muvofiqdir.Ijtimoiy hayotda yaramas odatlami keltirib chiqaruvchi anchagina manbalar bor: birinchidan, kino zallari va televidenieda o‘smirlarga to‘g ‘ri kelmaydigan fillarga ruxsat qilinishi; ikkinchidan, jamoat joylarida va ko‘cha-ko‘yda kattalaming nojoiz qiliqlar ko‘rsatishIari; uchinchidan ta’limda biologik o‘sish to‘g‘risida yetarli bilimlar berilmasligi; to‘rtinchidan, vrachlaming bu sohada keng ko‘lamda ish olib bormasligi; beshinchidan, ota-onalarda fiziologik va psixologik bilimlar yetishmasligi; oltinchidan, o‘smir bolalar va qizlarga mo‘ljallangan materiallaming kamligi va hokazolar. Kurs ishing maqsadi: Ilmiy adabiyotlar va ilmiy tadqiqot ishlarini tahliliy o’rganish asosida yosh davrlarida faollik va ixtiyoriylikni o’rganish . Kurs ishing obyekti: Yosh xususiyatlarini tahlili . Kurs ishi predmeti: Yosh tushunchasining psixologiyadagi tahlili jarayoni . Kurs ish ing vazifalari : 1. Mavzuga oid ilmiy-nazariy manbalar , darslik va o’quv qo’llanmalar hamda ilmiy maqolalarni tahliliy o’rganish; 2. Yosh davrlari nazariyalarini yoritish; 3. Yosh davrlarini tahlil qilish; Tanlangan metodikalar: 1. Tahlil metodi . 2 Qiyosiy tahlil metodi . 3
3 O’rganish metodi. 4. Kuzatish metodi. Kurs ishining tarkibi: Kirish,2ta bob,2ta bo'lim,xulosa va foydalanilgan adabiyotlar I BOB. YOSH DAVRLARI PSIXOLOGIYASI 1.1.Yosh davrlari va ularga tasnif Bolaning rivojlanish bosqichini biz ikki davrga bolamiz. Birinchi davr embrionlik davri hisoblansa, ikkinchi davr tug ilgandan keyingi davr. Embrionlik davrida yosh bola bir xujayralilardan tortib to hozirgi kunga qadar rivojlanish bosqichlarini qaytaradi. Bola tug ilgandan keyingi davrlar quyidagi bosqichlarga bo linadi. 4
Chaqaloqlik davri: (tug ilganidan 1 oylikkacha bo lgan davr) Go daklik davri (1 oydan- 1 yoshgacha) Ilk bolalik davri (1 yoshdan 3 yoshgacha) Maktabgacha yoshdagi davr ( 3 yoshdan- 7 yoshgacha) Kichik maktab yoshi davri (7 yoshdan -10 yoshgacha) O smirlik davri (10 yoshdan-15 yoshgacha) O spirinlik davri (15 yoshdan-21 yoshgacha) Yetuklik davri (23 yoshdan-55 (60) yoshgacha) Keksayish davri (60 yoshdan -74 yoshgacha) Keksalik davri (75 yoshdan -90 yoshgacha) Uzoq umr ko ruvchilar (70 yosh va undan yuqori) Chaqaloqlik dav ri . Bolaning ona qornidagi o sish davri onaning organizmiga uzviy bog liq holda kechadi. Chaqaloqning barcha hayotiy funksiyalari ovqatlanish, nafas olish, nafas chiqarish, havo haroratining o zgarishiga va atmosferadagi moddalar almashinuviga moslashish va hakozolar onaning organizmi orqali amalga oshadi. Chaqaloq hayvonlarning bolalariga qaraganda himoyaga muhtojroq, nochorroq bo lib tug iladi. Tug ilish arafasida unda nasliy yo l bilan mustahkamlangan ayrim mehanizmlar, shartsiz reflekslar paydo bo ladiki, bular yangi hayot sharoitiga moslashishni birmuncha yengillashtiradi. Chaqaloqning nerv faoliyati shartsiz va shartli 5