logo

Abdulla Qahhor

Загружено в:

16.08.2023

Скачано:

0

Размер:

2970.5 KB
Mavzu: Abdulla QahhorMavzu: Abdulla Qahhor

                                              
Reja:Reja:

1. Abdulla Qahhor hayoti1. Abdulla Qahhor hayoti

2. Abdulla Qahhorning ijodi 2. Abdulla Qahhorning ijodi 

3. Abdulla Qahhor hikoyalari haqida3. Abdulla Qahhor hikoyalari haqida

4. “Sinchalak” qissasi haqida4. “Sinchalak” qissasi haqida

5.“Sarob” romani haqida5.“Sarob” romani haqida

Ilmiy adabiyotlarIlmiy adabiyotlar Abdulla Qaxxor (1907—1968) Abdulla Qaxxor (1907—1968) 
« Kuydirish uchun kuyish, ardoqlash uchun ardoqlanish « Kuydirish uchun kuyish, ardoqlash uchun ardoqlanish 
shart »shart »
Abdulla Qahhor.Abdulla Qahhor. Mohir hikoyanavis, yozuvchi va o‘zbek Mohir hikoyanavis, yozuvchi va o‘zbek 
adabiyotning atoqli namoyandasi adabiyotning atoqli namoyandasi 
Abdulda Qahhor 1907 yil 17 sentyabrda Abdulda Qahhor 1907 yil 17 sentyabrda 
Qo‘qonning Ko‘mir bozori mahallasida Qo‘qonning Ko‘mir bozori mahallasida 
temirchi oilasida tug‘ildi. Yozuvchi bu temirchi oilasida tug‘ildi. Yozuvchi bu 
haqda o‘z tarjimai holida shunday haqda o‘z tarjimai holida shunday 
yozgan: «Men 1907 yil kuzda, yozgan: «Men 1907 yil kuzda, 
chorshanba kuni 17 sentyabrda chorshanba kuni 17 sentyabrda 
Qo‘qonning Ko‘mir bozori mahallasida Qo‘qonning Ko‘mir bozori mahallasida 
tug‘ilganman. Otam temirchi edi».tug‘ilganman. Otam temirchi edi».
   Uning bolaligi Qo‘qon atrofidagi Uning bolaligi Qo‘qon atrofidagi 
Yaypan, Kudash, Buvayda, Olqor, Yaypan, Kudash, Buvayda, Olqor, 
Oqqo‘rg‘on singari qishloqlarda Oqqo‘rg‘on singari qishloqlarda 
o‘tadi. Abdulla dastlab Buvaydadagi o‘tadi. Abdulla dastlab Buvaydadagi 
eski maktabda o‘qiydi, keyin eski maktabda o‘qiydi, keyin 
Oqqo‘rg‘ondagi jadid maktabida, Oqqo‘rg‘ondagi jadid maktabida, 
Qo‘qondagi internatda, 1922-24 yillar Qo‘qondagi internatda, 1922-24 yillar 
mobaynida esa Qo‘qonda ochilgan mobaynida esa Qo‘qonda ochilgan 
o‘qituvchilar tayyorlaydigan o‘qituvchilar tayyorlaydigan 
texnikumda tahsil oladi.texnikumda tahsil oladi.
   SamDU ning tayyorlov fakultetini bitiradi SamDU ning tayyorlov fakultetini bitiradi 
va 1930 yilga qadar O’rta Osiyo Davlat va 1930 yilga qadar O’rta Osiyo Davlat 
universitetining pedagogika fakultetida universitetining pedagogika fakultetida 
o‘qiydi. Umri davomida barakali ijod qildi, o‘qiydi. Umri davomida barakali ijod qildi, 
«Qizil O’zbekiston», «Mushtum», xotin-«Qizil O’zbekiston», «Mushtum», xotin-
qizlar gazetasi «Yangi yo‘l» da «Nish», qizlar gazetasi «Yangi yo‘l» da «Nish», 
«Norin Shilpiq», «Mavlono Kufur», «Norin Shilpiq», «Mavlono Kufur», 
«Guluyor», «Erkaboy», «E-boy» imzolari «Guluyor», «Erkaboy», «E-boy» imzolari 
bilan qatnashib turgan. Chexovni o‘ziga bilan qatnashib turgan. Chexovni o‘ziga 
ustoz deb bilgan. Abdulla Qahhor 1968 ustoz deb bilgan. Abdulla Qahhor 1968 
yil 25 mayda Moskvada vafot etdi.yil 25 mayda Moskvada vafot etdi. Abdulla Qahhor Pushkinning Abdulla Qahhor Pushkinning 
«Kapitan qizi» qissasini, Gogolning «Kapitan qizi» qissasini, Gogolning 
«Uylanish» va «Revizor» «Uylanish» va «Revizor» 
komediyalarini, rafiqasi Kibriyo komediyalarini, rafiqasi Kibriyo 
Qahharova bilan birga Tolstoyning Qahharova bilan birga Tolstoyning 
«Urush va Tinchlik» asarini o‘zbek «Urush va Tinchlik» asarini o‘zbek 
tiliga o‘girgan.tiliga o‘girgan. Abdulla 
Qahhor 
o‘zbek tiliga 
o‘girgan 
asarlar
Pushkinning 
«Kapitan 
qizi» 
qissasini Gogolning 
«Uylanish» va 
«Revizor» 
komediyalarini Tolstoyning 
«Urush va 
Tinchlik» 
asarini Yozuvchi o‘z tarjimai holida: Yozuvchi o‘z tarjimai holida: 
«...Ba’zan bularning oyog‘i «...Ba’zan bularning oyog‘i 
ostida o‘ralatib, ko‘nglimizni ostida o‘ralatib, ko‘nglimizni 
xira qilgan kimsalarga ham xira qilgan kimsalarga ham 
ko‘z tashlab «Xalal berma, ko‘z tashlab «Xalal berma, 
chetga chiq!» - deganman» - chetga chiq!» - deganman» - 
deb yozgan.deb yozgan. Asarlari; «Qishloq hukm ostida» Asarlari; «Qishloq hukm ostida» 
(1932, ilk kitobi), «Sarob» (1932, ilk kitobi), «Sarob» 
romani, «Hikoyalar» to‘plami, romani, «Hikoyalar» to‘plami, 
«Kampirlar sim qoqdi», «Kampirlar sim qoqdi», 
«Xotinlar», «O’g‘ri», «Bemor», «Xotinlar», «O’g‘ri», «Bemor», 
«Anor», «Sinchalak», «Anor», «Sinchalak», 
«Qo‘shchinor chiroqlari» (1951, «Qo‘shchinor chiroqlari» (1951, 
dastlab «Qo‘shchinor» deb dastlab «Qo‘shchinor» deb 
nomlangan.nomlangan.
   Romanlari
«Qishloq hukm 
ostida» (1932, 
ilk kitobi), «Sarob» romani Bu asarda O’zbekistonda Bu asarda O’zbekistonda 
jamoa xo‘jaligini tashkil qilish jamoa xo‘jaligini tashkil qilish 
(kollektivlashtirish) jarayoni, (kollektivlashtirish) jarayoni, 
bu jarayondagi bu jarayondagi 
murakkabliklar, kurash va murakkabliklar, kurash va 
qiyinchiliklar aks etgan. Asar qiyinchiliklar aks etgan. Asar 
haqida A. Qahhor shunday haqida A. Qahhor shunday 
yozadi:yozadi:
   «Men o‘z to‘pidan ayrilib, «Men o‘z to‘pidan ayrilib, 
keyinda qolgan batrak-so‘nggi keyinda qolgan batrak-so‘nggi 
batrakning o‘sha yangi yo‘lga batrakning o‘sha yangi yo‘lga 
chiqib olguncha boshdan chiqib olguncha boshdan 
kechirganlarini tasvir qilmoqchi kechirganlarini tasvir qilmoqchi 
bo‘ldim. Biroq o‘zimga bog‘liq bo‘ldim. Biroq o‘zimga bog‘liq 
bo‘lmagan sabablar bilan bo‘lmagan sabablar bilan 
maqsadimga yetolmadim...maqsadimga yetolmadim...
   romanni tanqid xush qabul qabul romanni tanqid xush qabul qabul 
qilgan bo‘lsa ham, ta’bimdagi qilgan bo‘lsa ham, ta’bimdagi 
kitob emas»), «Shohi so‘zana» kitob emas»), «Shohi so‘zana» 
(1950, qahramonlari: Dehqonboy, (1950, qahramonlari: Dehqonboy, 
Hafiza, Xolbuvi, Saltanat va Hafiza, Xolbuvi, Saltanat va 
boshq. Bu asarni yozishda adib boshq. Bu asarni yozishda adib 
dramaturgiya janrida o‘zini sinab dramaturgiya janrida o‘zini sinab 
ko‘rmoqchi bo‘lib,ko‘rmoqchi bo‘lib,
   Mirzacho‘ldagi bir jamoa Mirzacho‘ldagi bir jamoa 
xo‘jaligiga ko‘chib borgan), xo‘jaligiga ko‘chib borgan), 
«Og‘riq tishlar» (1954), «Og‘riq tishlar» (1954), 
«Tobutdan tovush» (1962, «Tobutdan tovush» (1962, 
keyingi nomi «So‘nggi keyingi nomi «So‘nggi 
nusxalar», poraxo‘rlik illati nusxalar», poraxo‘rlik illati 
fosh qilingan), «Ayajonlarim» fosh qilingan), «Ayajonlarim» 
(1966),(1966),
   «O’tmishdan ertaklar» (1964), «O’tmishdan ertaklar» (1964), 
«Muhabbat» (1966), «Muhabbat» (1966), 
«Mahalla», «Tomoshabog‘», «Mahalla», «Tomoshabog‘», 
«Millatchilar», «Adabiyot «Millatchilar», «Adabiyot 
muallimi», «Zilzila» muallimi», «Zilzila» 
(tugallanmay qolib, uning (tugallanmay qolib, uning 
vafotidai so‘ng nashr etilgan) vafotidai so‘ng nashr etilgan) 
va boshq.va boshq. Hikoyalar 
to’plami
«Kampirlar 
sim 
qoqdi», «Xotinlar»,
«O’g‘ri», «Bemor»
«Anor» «Sinchal
ak»
«Qo‘shc
hinor 
chiroqlar
i» Abdulla Qahhor Abdulla Qahhor 
hikoyalari haqidahikoyalari haqida
   Adib hikoyalarini shartli ravishda uch Adib hikoyalarini shartli ravishda uch 
yo‘nalishga ajratish mumkin: tarixiy yo‘nalishga ajratish mumkin: tarixiy 
hikoyalar, hajviy hikoyalar, zamonaviy hikoyalar, hajviy hikoyalar, zamonaviy 
hikoyalar. Abdulla Qahhor «Xotinlar», hikoyalar. Abdulla Qahhor «Xotinlar», 
«Asror bobo», «Ming bir jon», «Mahalla» «Asror bobo», «Ming bir jon», «Mahalla» 
hikoyalarida zamondoshlarining hikoyalarida zamondoshlarining 
ma’naviy dunyosini, insoniy xislatlarini, ma’naviy dunyosini, insoniy xislatlarini, 
axloqiy pokligini, ruhiy go‘zalligini axloqiy pokligini, ruhiy go‘zalligini 
ko‘rsatishga alohida e’tibor bergan. U ko‘rsatishga alohida e’tibor bergan. U 
hikoyalarida xalq maqollari va hikoyalarida xalq maqollari va 
matallaridan o‘rinli foydalangan.matallaridan o‘rinli foydalangan. «O’g‘ri» hikoyasida o‘zgalar baxtsizligini «O’g‘ri» hikoyasida o‘zgalar baxtsizligini 
tirikchilik manbaiga aylantirib olgan amaldorlar tirikchilik manbaiga aylantirib olgan amaldorlar 
obrazi berilgan. Unga «Otning o‘limi itning obrazi berilgan. Unga «Otning o‘limi itning 
bayrami» maqoli epigraf qilib olingan. bayrami» maqoli epigraf qilib olingan. 
«Dehqonning uyi kuysa kuysin, ho‘kizi «Dehqonning uyi kuysa kuysin, ho‘kizi 
yo‘qolmasin. Bir qop somon, o‘n-o‘n beshta yo‘qolmasin. Bir qop somon, o‘n-o‘n beshta 
xoda, bir arava qamish uy, ho‘kiz topish uchun xoda, bir arava qamish uy, ho‘kiz topish uchun 
necha zamonlar qozonni suvga tashlab qo‘yish necha zamonlar qozonni suvga tashlab qo‘yish 
kerak bo‘ladi» - kabi misralar shu hikoyadan kerak bo‘ladi» - kabi misralar shu hikoyadan 
olingan. «O’g‘ri» hikoyasida «Begim deguncha olingan. «O’g‘ri» hikoyasida «Begim deguncha 
belim sinadi», «Tekinga mushuk oftobga belim sinadi», «Tekinga mushuk oftobga 
chiqmaydi», «Berganga bitta ham ko‘p, chiqmaydi», «Berganga bitta ham ko‘p, 
olganga o‘nta ham oz», «Kuruq qoshiq og‘iz olganga o‘nta ham oz», «Kuruq qoshiq og‘iz 
yirtadi», «O’ynashmagil arbob bilan - seni urar yirtadi», «O’ynashmagil arbob bilan - seni urar 
har bob bilan» kabi maqollar qo‘llangan.har bob bilan» kabi maqollar qo‘llangan. «Bemor» hikoyasida qattiq og‘rib, vafot «Bemor» hikoyasida qattiq og‘rib, vafot 
etgan ayol taqdiri va unga biror yordam etgan ayol taqdiri va unga biror yordam 
berishdan batamom ojiz, qo‘li kalta berishdan batamom ojiz, qo‘li kalta 
Sotiboldining ahvoli, uyquga to‘ymagan, Sotiboldining ahvoli, uyquga to‘ymagan, 
hali aniq shakl olmagan jujuq tilda hali aniq shakl olmagan jujuq tilda 
onaizoriga tuni bilan xudodan shifo tilab onaizoriga tuni bilan xudodan shifo tilab 
chiquvchi «begunoh go‘dak» - qizcha chiquvchi «begunoh go‘dak» - qizcha 
holati bayon etilgan. Ona esa har qanday holati bayon etilgan. Ona esa har qanday 
vaziyatda ham o‘z bolasini o‘ylaydi. Bu vaziyatda ham o‘z bolasini o‘ylaydi. Bu 
hikoyaga «Osmon yiroq, yer qattiq» hikoyaga «Osmon yiroq, yer qattiq» 
maqoli epigraf qilib olingan.maqoli epigraf qilib olingan. «Dahshat» hikoyasida Unsinning «O’g‘ri» dagi Qobil «Dahshat» hikoyasida Unsinning «O’g‘ri» dagi Qobil 
bobo, «Anor» dagi Turobjon, «Bemor» dagi bobo, «Anor» dagi Turobjon, «Bemor» dagi 
Sotiboldidan farqi shuki, u o‘z salaflariga o‘xshab Sotiboldidan farqi shuki, u o‘z salaflariga o‘xshab 
mute’lik asirasi va jaholat qurboni bo‘lib yashashni mute’lik asirasi va jaholat qurboni bo‘lib yashashni 
istamaydi. Olimbek dodxoning sakkiz xotini ichida eng istamaydi. Olimbek dodxoning sakkiz xotini ichida eng 
kichigi - bu dargohga tushganiga besh oygina bo‘lgan kichigi - bu dargohga tushganiga besh oygina bo‘lgan 
kelinchak - Unsin agar eri butunlay javobini bersa, kelinchak - Unsin agar eri butunlay javobini bersa, 
Ganjiravonga - o‘z uyiga ketmoqchi bo‘ladi. Dodxoning Ganjiravonga - o‘z uyiga ketmoqchi bo‘ladi. Dodxoning 
katta xotini Nodirmohbegim bir voqeani aytib katta xotini Nodirmohbegim bir voqeani aytib 
berayotganda «- Bola edim. Raxmatli dadam gap yer berayotganda «- Bola edim. Raxmatli dadam gap yer 
edilar. Bir mexmonxona yigit.. . Mana shunaqa shamol edilar. Bir mexmonxona yigit.. . Mana shunaqa shamol 
kechasi ekan. «Xozir kim go‘ristonga borib, kechasi ekan. «Xozir kim go‘ristonga borib, 
Asqarponsotning go‘riga pichoq sanchib keladi?» - Asqarponsotning go‘riga pichoq sanchib keladi?» - 
degan gap bo‘libdi» - deydi. Unsin Dodxo bergan degan gap bo‘libdi» - deydi. Unsin Dodxo bergan 
topshiriqni bajaraman deb borganda o‘tinni unutadi va topshiriqni bajaraman deb borganda o‘tinni unutadi va 
hikoya so‘ngida qo‘rqinchdan jon beradi.hikoya so‘ngida qo‘rqinchdan jon beradi. «Ming bir jon» hikoyasi 1956 yilda «Ming bir jon» hikoyasi 1956 yilda 
yozilgan. Asar qahramonlari yozilgan. Asar qahramonlari 
quyidagilar: jikkakkina kishi, o‘ziga quyidagilar: jikkakkina kishi, o‘ziga 
juda ham katta ko‘k xalatga burkanib juda ham katta ko‘k xalatga burkanib 
olgan, «bu xotinning joni bitta emas, olgan, «bu xotinning joni bitta emas, 
ming bitta» degan Mirrahimov, ming bitta» degan Mirrahimov, 
sakkiz oydan beri palatadan sakkiz oydan beri palatadan 
chiqmay yotgan, o‘n yildan beri chiqmay yotgan, o‘n yildan beri 
xasta ayol Mastura Alieva, xasta ayol Mastura Alieva, 
Masturaning eri Akromjon, Hoji aka.Masturaning eri Akromjon, Hoji aka. «Asror bobo» hikoyasida Usta Mo‘min «Asror bobo» hikoyasida Usta Mo‘min 
kitob ko‘rib, Asrorqulning o‘g‘liga kitob ko‘rib, Asrorqulning o‘g‘liga 
qochoq bo‘lib yurgan kunlardan yodgor qochoq bo‘lib yurgan kunlardan yodgor 
bo‘lsin deb, «Yodgor» ismini qo‘yadi. bo‘lsin deb, «Yodgor» ismini qo‘yadi. 
Hikoyada «Soxta tabassum» birikmasi Hikoyada «Soxta tabassum» birikmasi 
salbiy emas, balki qahramonning salbiy emas, balki qahramonning 
matonati, irodasi, bardoshi belgisi bo‘lib matonati, irodasi, bardoshi belgisi bo‘lib 
yuzaga chiqqan. Hikoya qahramoni Asror yuzaga chiqqan. Hikoya qahramoni Asror 
bobo Nikolay davrida tegirmonchi bobo Nikolay davrida tegirmonchi 
bo‘lgan.bo‘lgan. «Mayiz yemagan xotin» hikoyasida «Mayiz yemagan xotin» hikoyasida 
yozuvchi yangi zamondagi yozuvchi yangi zamondagi 
o‘zgarishlarni ko‘rolmaydigan, o‘zgarishlarni ko‘rolmaydigan, 
paranjini tashlagan qizaloqdan tortib paranjini tashlagan qizaloqdan tortib 
har bir keksa ayolgacha - barchaga har bir keksa ayolgacha - barchaga 
gumonsirab qaraydigan, ular haqida gumonsirab qaraydigan, ular haqida 
kurakda turmaydigan g‘iybat kurakda turmaydigan g‘iybat 
gaplarni tarqatishdan or qilmaydigan gaplarni tarqatishdan or qilmaydigan 
mulla Norqo‘zining hajviy qiyofasini mulla Norqo‘zining hajviy qiyofasini 
yarattan.yarattan. «Sinchalak» qissasi haqida«Sinchalak» qissasi haqida Bu qissa 1958 yilda yozilgan, 1959 yilda alohida Bu qissa 1958 yilda yozilgan, 1959 yilda alohida 
kitob holida nashr etilgan. Asarning asosiy kitob holida nashr etilgan. Asarning asosiy 
qahramonlari quyidagilar: «Xotin kishi qahramonlari quyidagilar: «Xotin kishi 
rahbarlik qilsa kalavasi uchini yo‘qotib rahbarlik qilsa kalavasi uchini yo‘qotib 
qo‘yadigan», «toshqin suv: tegirmonni buzishi qo‘yadigan», «toshqin suv: tegirmonni buzishi 
ham, yurgizishi ham mumkin» bo‘lgan ham, yurgizishi ham mumkin» bo‘lgan 
Arslonbek Qalandarov, «Ishlab chiqarishda, Arslonbek Qalandarov, «Ishlab chiqarishda, 
jamoat ishida erkaklardan qolishmagan holda jamoat ishida erkaklardan qolishmagan holda 
yana bola tug‘ib o‘stiradigan ayollarga jamiyat yana bola tug‘ib o‘stiradigan ayollarga jamiyat 
va davlat alohida g‘amxo‘rlik qilishi kerak, va davlat alohida g‘amxo‘rlik qilishi kerak, 
degan gapni hali ko‘p odamlar yaxshi tushunib degan gapni hali ko‘p odamlar yaxshi tushunib 
yetgan emas» deb hisoblovchi Saida Alieva, yetgan emas» deb hisoblovchi Saida Alieva, 
«gapga kelganda burganing yo‘talidan bo‘ron «gapga kelganda burganing yo‘talidan bo‘ron 
qo‘porishga qodir» bo‘lgan Eshon va boshq.qo‘porishga qodir» bo‘lgan Eshon va boshq. «Sarob» romani haqida«Sarob» romani haqida
Bu asar 1934 yilda yozilgan bo‘lib, adib unda 20-yillar Bu asar 1934 yilda yozilgan bo‘lib, adib unda 20-yillar 
oxiri, 30-yillarning boshlaridagi «millatchilar» deb oxiri, 30-yillarning boshlaridagi «millatchilar» deb 
atalgan ijtimoiy kuchning mahv etilishi, o‘z g‘oya va atalgan ijtimoiy kuchning mahv etilishi, o‘z g‘oya va 
orzularini amalga oshirolmay, inqirozga goz tutishi orzularini amalga oshirolmay, inqirozga goz tutishi 
jarayonini badiiy gavdalantargan. Asarda bosh jarayonini badiiy gavdalantargan. Asarda bosh 
qahramon - Rahimjon Saidiy, Uning hammaslaklari qahramon - Rahimjon Saidiy, Uning hammaslaklari 
Salimxon, Abbosxon, Murodxo‘ja singari obrazlar Salimxon, Abbosxon, Murodxo‘ja singari obrazlar 
orqali sho‘rolarga qarshi olib borilgan maxfiy orqali sho‘rolarga qarshi olib borilgan maxfiy 
kurashlarni badiiy gavdalantirgan. Saidiylar yo‘li kurashlarni badiiy gavdalantirgan. Saidiylar yo‘li 
halokatli yo‘ldir, bu orzular hech qachon amalga halokatli yo‘ldir, bu orzular hech qachon amalga 
oshmaydigan ro‘yo va sarobdir, degan badiiy xulosa oshmaydigan ro‘yo va sarobdir, degan badiiy xulosa 
chiqarilgan.chiqarilgan.
Asar qahramonlari quyidagilar: Saidiy, Munisxon Asar qahramonlari quyidagilar: Saidiy, Munisxon 
(o‘zigi-o‘zi otib o‘ldirgan), Murodxo‘ja domla, Soraxon (o‘zigi-o‘zi otib o‘ldirgan), Murodxo‘ja domla, Soraxon 
va boshq.va boshq. Sharafiddinov O. Abdulla Qahhor. Toshkent. «Yosh Sharafiddinov O. Abdulla Qahhor. Toshkent. «Yosh 
gvardiya», 1988.gvardiya», 1988.
Qo’shjonov M. Abdulla Qahhor mahorati. Toshkent, G’. Qo’shjonov M. Abdulla Qahhor mahorati. Toshkent, G’. 
G’ulom nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti, 1984.G’ulom nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti, 1984.
Sanjar Sodiqov. So’z san’ati jozibasi. Toshkent. Sanjar Sodiqov. So’z san’ati jozibasi. Toshkent. 
«O’zbekiston», 1996.«O’zbekiston», 1996.
Sanjar Sodiq. Abdulla Qahhor ijodi va adabiy tanqid. Sanjar Sodiq. Abdulla Qahhor ijodi va adabiy tanqid. 
Toshkent, «Universitet», 1996.Toshkent, «Universitet», 1996.
Normatov U. Abdulla Qahhorni anglash mashaqqati. Normatov U. Abdulla Qahhorni anglash mashaqqati. 
Toshkent. «Universitet», 1999.Toshkent. «Universitet», 1999.
Qo’chqorov R. Men bilan munozara qilsangiz. -T.  Qo’chqorov R. Men bilan munozara qilsangiz. -T.  
Ma’naviyat nashr. 1999.Ma’naviyat nashr. 1999.
Karimov N. va boshqalar. XX asr o’zbek adabiyoti Karimov N. va boshqalar. XX asr o’zbek adabiyoti 
tarixi. — T. : «O’qituvchi», 1999tarixi. — T. : «O’qituvchi», 1999 Foydalanilgan adabiyotlarFoydalanilgan adabiyotlar ADABIYOTGA E’TIBOR ADABIYOTGA E’TIBOR 
- MA’NAVIYATGA, - MA’NAVIYATGA, 
KELAJAKKA E’TIBOR.KELAJAKKA E’TIBOR.
I. A. I. A. 
KARIMOVKARIMOV

Mavzu: Abdulla QahhorMavzu: Abdulla Qahhor  Reja:Reja:  1. Abdulla Qahhor hayoti1. Abdulla Qahhor hayoti  2. Abdulla Qahhorning ijodi 2. Abdulla Qahhorning ijodi  3. Abdulla Qahhor hikoyalari haqida3. Abdulla Qahhor hikoyalari haqida  4. “Sinchalak” qissasi haqida4. “Sinchalak” qissasi haqida  5.“Sarob” romani haqida5.“Sarob” romani haqida  Ilmiy adabiyotlarIlmiy adabiyotlar

Abdulla Qaxxor (1907—1968) Abdulla Qaxxor (1907—1968) « Kuydirish uchun kuyish, ardoqlash uchun ardoqlanish « Kuydirish uchun kuyish, ardoqlash uchun ardoqlanish shart »shart » Abdulla Qahhor.Abdulla Qahhor.

Mohir hikoyanavis, yozuvchi va o‘zbek Mohir hikoyanavis, yozuvchi va o‘zbek adabiyotning atoqli namoyandasi adabiyotning atoqli namoyandasi Abdulda Qahhor 1907 yil 17 sentyabrda Abdulda Qahhor 1907 yil 17 sentyabrda Qo‘qonning Ko‘mir bozori mahallasida Qo‘qonning Ko‘mir bozori mahallasida temirchi oilasida tug‘ildi. Yozuvchi bu temirchi oilasida tug‘ildi. Yozuvchi bu haqda o‘z tarjimai holida shunday haqda o‘z tarjimai holida shunday yozgan: «Men 1907 yil kuzda, yozgan: «Men 1907 yil kuzda, chorshanba kuni 17 sentyabrda chorshanba kuni 17 sentyabrda Qo‘qonning Ko‘mir bozori mahallasida Qo‘qonning Ko‘mir bozori mahallasida tug‘ilganman. Otam temirchi edi».tug‘ilganman. Otam temirchi edi».

Uning bolaligi Qo‘qon atrofidagi Uning bolaligi Qo‘qon atrofidagi Yaypan, Kudash, Buvayda, Olqor, Yaypan, Kudash, Buvayda, Olqor, Oqqo‘rg‘on singari qishloqlarda Oqqo‘rg‘on singari qishloqlarda o‘tadi. Abdulla dastlab Buvaydadagi o‘tadi. Abdulla dastlab Buvaydadagi eski maktabda o‘qiydi, keyin eski maktabda o‘qiydi, keyin Oqqo‘rg‘ondagi jadid maktabida, Oqqo‘rg‘ondagi jadid maktabida, Qo‘qondagi internatda, 1922-24 yillar Qo‘qondagi internatda, 1922-24 yillar mobaynida esa Qo‘qonda ochilgan mobaynida esa Qo‘qonda ochilgan o‘qituvchilar tayyorlaydigan o‘qituvchilar tayyorlaydigan texnikumda tahsil oladi.texnikumda tahsil oladi.

SamDU ning tayyorlov fakultetini bitiradi SamDU ning tayyorlov fakultetini bitiradi va 1930 yilga qadar O’rta Osiyo Davlat va 1930 yilga qadar O’rta Osiyo Davlat universitetining pedagogika fakultetida universitetining pedagogika fakultetida o‘qiydi. Umri davomida barakali ijod qildi, o‘qiydi. Umri davomida barakali ijod qildi, «Qizil O’zbekiston», «Mushtum», xotin-«Qizil O’zbekiston», «Mushtum», xotin- qizlar gazetasi «Yangi yo‘l» da «Nish», qizlar gazetasi «Yangi yo‘l» da «Nish», «Norin Shilpiq», «Mavlono Kufur», «Norin Shilpiq», «Mavlono Kufur», «Guluyor», «Erkaboy», «E-boy» imzolari «Guluyor», «Erkaboy», «E-boy» imzolari bilan qatnashib turgan. Chexovni o‘ziga bilan qatnashib turgan. Chexovni o‘ziga ustoz deb bilgan. Abdulla Qahhor 1968 ustoz deb bilgan. Abdulla Qahhor 1968 yil 25 mayda Moskvada vafot etdi.yil 25 mayda Moskvada vafot etdi.