Al-Hakim at-Termiziy hayoti va ijodi
![Al-Hakim at-Termiziy
hayoti va ijodi
Bekmirzayev Asadbek
304-guruh](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_1.png)
![
Bu allomaning to`liq ismi — Abu Abdulloh Muhammad ibn Ali ibn Hasan
ibn Bashir (ayrim manbalarda Bishr) al-Hakim at-Te rmiziy. Hakim at-
Te rmiziyning ilmiy va ijodiy faoliyati haqida ma`lumot To jiddin Subkiy
("Ta baqot ash-shafi`-iyya al-Kubro"), Xotib al-Bag`dodiy ("Ta rixi
Bag`dod"), Ibn Hajar al-Asqaloniy ("Lison al-miyzon"), as-Sulamiy
("Ta baqot as-sufiyya") va boshqa bir qator olimlar asarlarida keltirilgan.
Xakim at-Te rmiziy o`z hayoti to`g`risida o`zining "Bad`u sha`ni Abu
Abdulloh" asarida bayon etadi. Bu asar 1965 yilda Bayrutda Yahyo
Ismoil tomonidan olimning "Xatmul avliyo" asari bilan birga chop etilgan.](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_2.png)
![
Hakim at-Te rmiziyning tavalludi va vafoti
sanalari yozma manbalar hamda hozirgi
adabiyotlarda turlicha keltiriladi. Ba`zi
mualliflar, masalan, Hoji Xalifa "Kashf az-
zunun"da Hakim at-Te rmiziy vafoti yilini
milodiy 869 yil deb ko`rsatgan.](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_3.png)
![
Allomaning qabr toshida ham shu sana
keltirilgan. Hakim at-Termiziy yuz yildan
oshiq vaqt umr ko`rganidan kelib chiqilsa,
manbalarda ham u 112, 116, yoki hatto 120
yoshgacha umr ko`rgani keltiriladi, u holda
alloma I taxminan 750 — 760 yillar oralig`ida
tug`ilgan bo`lib chiqadi.](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_4.png)
![
Ayni mahalda bundan 30 yil oldin "Al-Hakim at-Te rmiziy va
nazariyyatuhu fil valoyati" asarini yozgan misrlik mashhur olim
Abdulfattoh Abdulloh Baraka Hakim at-Te rmiziy milodiy 820
yilda tavallud topib 112 yil yashab 932 yilda vafot etgan, deb
yozgan. Allomaning bo-lalik va yoshlik yillari haqida
manbalarda batafsil ma`lumot berilmagan. "Ta rjimai hol" iga
ko`ra, u sakkiz yoshidan boshlab diniy ilmlar bilan jiddiy
shug`ullangan, yigirma sakkiz yoshida esa Makkaga haj
safariga jo`nagan. Safardan qaytgach, Hakim at-Te rmiziy
sufiylik yo`lini tutgan: xilvatga ketib, nafsi ammorani yengib,
sufiyona risolalarni o`rgangan.](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_5.png)
![
Uning padari buzukvori Ali ibn Hasan bilimdon muhaddis olim
bo`lgan, ilm izlab Bag`dodga borgan, o`sha davrning taniqli
olimlari bilan xadisning turli masalalari borasida ilmiy
munozaralarda faol ishtirok etgan. Volidai muhtara-masi hamda
tog`asi ham hadisi nabaviyyaning durust bilimdonlari
hisoblanishgan. Binobarin, Hakim at-Te rmiziy o`z
dunyoqarashiga ulkan ta`sir ko`rsatgan bilimli va ilmiy muhitda
voyaga yetgan.](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_6.png)
![
Yozma manbalarda Hakim at-Te rmiziy
ustozlari haqida ishonchli ma`lumotlar
keltirilgan. Uning dastlabki ustozi otasi Ali
ibn al-Hasan at-Te rmiziy bo`lgan. Al-Xotiyb
al-Bag`dodiyning "Ta rixi Bag`dod" asarida
bir muncha ma`lumot keltirilgan. Ustozlari
orasida Qutayba ibn Sa`id as-Saqafiy al-
Balxiy (798 — 888 yillar), Ibn Xib-bonning
"Mashxur kishilar to`g`risida kitob" asarida
ancha dilbar gaplar aytilgan Solih ibn
Abdulloh at-Te rmiziy, bir qancha vaqt
Te rmiz qozisi bo`lgan Solih ibn Muhammad
at-Te rmiziy, Sufyon ibn Vakiy` (vafoti 860
yil), Hasan ibn Umar ibn Shafiq al-Bahriy
(vafoti 840 yil), Ahmad ibn Hadravayh
(vafoti 854 yil), Abu Turob al-Naxshabiy,
Yahyo ibn Maoz ar-Roziylar (vafoti 875 yil)
bo`lishgan.](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_7.png)
![
Hakim at-Te rmiziy xayoti va faoliyatini
tavsiflovchi yozma manbalar ma`lumotiga
asoslangan holda uning uzun hayotini
quyidagi bosqichlarga bo`lish mumkin.](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_8.png)
![
Birinchi bosqich — sakkiz yoshgacha bo`lgan bolalik
yillari. Taassuflar bo`lsinki, uning hayotining bu davri
haqida aniq ma`lumotlarga ega emasmiz. Shunday
bo`lsa-da, u o`z tengdoshlaridan farqli ravishda, shu
yoshga xos turli o`yinlarga ko`ngil ko`ymagan, balki
o`zini istiqboldagi ilmiy hayotga tayyorlab borgan —
ustozlaridan ko`proq dars olgan, turli ilmlarni
(ayniqsa kalom ilmini) o`rgangan, sirli ma`naviy
hayotga o`zini chog`lagan, deb aytish mumkin.](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_9.png)
![
Ikkinchi bosqich Hakim at-Te rmiziyning
sakkiz yoshdan yigirma sakkiz yoshgacha
bo`lgan hayotini o`z ichiga oladi. Bu davrda u
turli shayxlardan bilim o`rgangan. Ilm izlab
Sharqning boshqa shaharlariga borgan,
Makkada bo`lib, Baytullohni ziyorat qilgan.
Hayotining shu davrida u hadis o`rganishga
hamda fiqh masalalariga ko`proq e`tibor
bergan.](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_10.png)
![
Alloma hayotining uchinchi bosqichida
Qur`oni karimni chuqur o`rganish bilan
mashg`ul bo`lgan. U kalomullohni, uning
mohiyatini chuqur o`rganish, ro`za tutish,
ibodat qilish, taqvo va hokazolar bilan
shug`ullangan. Al-Antokiyning "Qalb
muolajasi" falsafiy-tasavvufiy asari unga
ayniqsa qattiq ta`sir ko`rsatgan.](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_11.png)
![
Hakim at-Te rmiziyning shogirdlari ham ko`p bo`lgan.
Bular: Abu Muhammad Yahyo ibn Mansur al-Qoziy
(vafoti 960 yil), Abu Ali Mansur ibn Abdulloh ibn Xolid
az-Zuhliy al-Hiraviy, Abu Ali al-Hasan ibn Ali al-
Jurjoniy, Ahmad ibn Muhammad ibn Iso, Abu Bakr
Muhammad ibn Umar al-Hakim al-Varroq,
Muhammad ibn Ja`far ibn Muhammad ibn al-Xaysam
ibn Umron ibn Burayda va boshqalardir.](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_12.png)
![
Hakim at-Te rmiziyning ilmiy-ijodiy faoliyati uning boshqa mamlakatlar
va shaharlarga sayohati bilan chambarchas bog`liq. U Balxda,
Nishopurda bo`lgan, fan va madaniyat yuksak rivojlangan Bag`dodga
borgan. Bu shaharlarda u mashxur olimlar bilan uchrashgan, ilmiy
munozaralarda qatnashgan. Shunday bo`lsa-da, Hakim at-
Te rmiziyning ilmiy-ijodiy hayotida uning ona shahri — Termiz juda
muhim rol o`ynagan, o`zining asosiy asarlarini alloma shu yerda
yaratgan. Uning mav`izayu xutbalari, shuningdek ayrim asarlari va,
eng avvalo mu-sulmonlik marosimlari, Allohga oshiqlik, sufiylarning
ayrim toifalari, "xotamul anbiyo" bilan bir qatorda bo`lgan "xatmul
avliyo" to`g`risida mulohaza yuritilgan "Xatmul-avliyo", "Ilal ash-shari`a"
faqihlar va arboblarning ma`lum qismida norozilik uyg`otgan. Hakim at-
Te rmiziy badxohlar ta`qibidan qutulish uchun Balxga, so`ng
Nishopurga ketishga majbur bo`lgan. U yerlarda allomani kuvonch
bilan kutib olishgan. Keyinchalik u yerlarda tarafdorlari va izdoshlari
ko`paygan.](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_13.png)
![Al-Hakim at-Termiziy asarlari
1. Kitob as-salot va maqosidiho.
2. Kitob al-hajj va asrorihi.
3. Kitob al-Ehtiyotot.
4. Kitob al-Jumal al-lozim ma`rifatiho.
5. Kitob al-Furuq va man` at-taroduf.
6. Kitob haqiqat al-odamiyya.
7. Kitob Urs al-muvahhadiyn.
8. Kitob al-A`zo val-nafs va yusammo kazalika g`avr al-umur.
9. Kitob Manozil al-ibod min al-ibodati.
10.Kitob al-Aql val-havo.
11.Kitob al-Amsol min al-Kitob vas-Sunna.
12.Kitob al-Manohiy.](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_14.png)
![
Xakim at-Te rmiziy qalamiga mansub asarlar soni to`g`risida yozma
manbalarda turli raqamlarkeltirilgan. Ba`zi mualliflar uning asarlari
adadi to`rt yuzga boradi, deyishgan. Biroq ko`pchilik mualliflar uning
asarlari soni saksonga yaqin, deb hisoblashadi. Abdulfattox Abdulloh
Baraka yozishicha, Hakim at-Te rmiziyshshg to`rt yuz asaridan
oltmishga yaqini yetib kelgan. Eng muhimi, bizgacha allomaning ilmiy-
ma`naviy merosining asosini tashkil qiluvchi asarlari yetib kelgan (2).
Ular orasidan, eng avvalo, 291 hadisni o`z ichiga oluvchi "Navodir al-
usul fi ma`rifat axbor ar-Rasul" nomli asarini ko`rsatib o`tish zarur. Bu
asarda Hakim at-Te rmiziy dunyoqarashi muayyan darajada bayon
etilgan. "Navodir al-usul"ning bir qo`lyozma nusxasi To shkentda,
O`zbekiston musulmonlari diniy idorasining kutubxona fondida
saqlanadi. Allomaning nashr etilgan boshqa asarlaridan "Kitob xaqiqat
al-odamiya", "Adab an-nafs"ni sanab o`tish lozim.](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_15.png)
![
Damashkda, az-Zohiriyya kutubxonasida Hakim at-
Te rmiziyning ikki asari va besh risolasi qo`lyozmalari
(tasavvuf turkumi, 104-raqami ostida); Misrdagi
Iskandariya shahrida uch risolasi (Maktabat al-
baladiyya, 3585-raqami ostida) saqlanmoqda.
Allomaning Londonda saqlanayotgan asarlari
ro`yxatida beshta risola ko`rsatilgan. Qohirada, "Dor
al-kutub al-ilmiyya"da "Ilal al-u`budiyya" asarining
qo`lyozma nusxasi mavjud. "Kitob as-salot" asarining
qisqartirilgan varianti bo`lgan bu risola ko`proq "Ilal
ash-shariy`a" nomi bilan mashhur.](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_16.png)
![
Hakim at-Te rmiziyning sufiylik tarixidagi ahamiyati asosan uning risolalari bilan
belgilanadi. Ularda "rux" va uning "holati" hamda "harakati" to`g`risidagi, o`zini-
o`zi takomil toptirish hamda tuban xatti-harakatlarni jilovlash usullari haqidagi,
poklanishga olib keluvchi iztirob va shu kabilar sufiylik ruhiyatining rivojlanishiga
ulkan ta`sir ko`rsatdi. Hakim at-Termiziy sufiyona "ma`rifat" ("hikmat")ni inson
yetishishi mumkin bo`lgan oliy bilim deb hisoblagan. Bu bilimni u inson qalbidan
joy olgan "ilohiy nur" ga o`xshatgan. Shariat qoidalarini sharhlash va
qo`llashdan iborat bo`lgan odatiy ilmdan farkli o`laroq "ma`rifat" narsalarning
ichki mohiyatini va oxir oqibatda, "ilohiy mohiyatni" anglab yetadi. Ilmni ta`lim
jarayonida egallash mumkin bo`lsa, "ma`rifat" Allohning suygan bandalariga
nozil qilgan rahmatidir. Ilmni tatbiq etish sohasi hamda vaqti cheklangan,
"ma`rifat"ning esa cheki yo`q. Qalbini dunyo mehridan poklagan va Allohga
oshiq bo`lganlargina ma`rifatga yetishadilar. Hakim at-Te rmiziy sufiy valiylarni
shundaylardan deb hisoblagan. Ular qolgan dindorlardan ayni ma`rifatga
yetishganliklari bilan ajralib turishadi.](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_17.png)
![](/data/documents/afcc52fd-0813-4e91-852d-be50303efa3a/page_18.png)
Al-Hakim at-Termiziy hayoti va ijodi Bekmirzayev Asadbek 304-guruh
Bu allomaning to`liq ismi — Abu Abdulloh Muhammad ibn Ali ibn Hasan ibn Bashir (ayrim manbalarda Bishr) al-Hakim at-Te rmiziy. Hakim at- Te rmiziyning ilmiy va ijodiy faoliyati haqida ma`lumot To jiddin Subkiy ("Ta baqot ash-shafi`-iyya al-Kubro"), Xotib al-Bag`dodiy ("Ta rixi Bag`dod"), Ibn Hajar al-Asqaloniy ("Lison al-miyzon"), as-Sulamiy ("Ta baqot as-sufiyya") va boshqa bir qator olimlar asarlarida keltirilgan. Xakim at-Te rmiziy o`z hayoti to`g`risida o`zining "Bad`u sha`ni Abu Abdulloh" asarida bayon etadi. Bu asar 1965 yilda Bayrutda Yahyo Ismoil tomonidan olimning "Xatmul avliyo" asari bilan birga chop etilgan.
Hakim at-Te rmiziyning tavalludi va vafoti sanalari yozma manbalar hamda hozirgi adabiyotlarda turlicha keltiriladi. Ba`zi mualliflar, masalan, Hoji Xalifa "Kashf az- zunun"da Hakim at-Te rmiziy vafoti yilini milodiy 869 yil deb ko`rsatgan.
Allomaning qabr toshida ham shu sana keltirilgan. Hakim at-Termiziy yuz yildan oshiq vaqt umr ko`rganidan kelib chiqilsa, manbalarda ham u 112, 116, yoki hatto 120 yoshgacha umr ko`rgani keltiriladi, u holda alloma I taxminan 750 — 760 yillar oralig`ida tug`ilgan bo`lib chiqadi.
Ayni mahalda bundan 30 yil oldin "Al-Hakim at-Te rmiziy va nazariyyatuhu fil valoyati" asarini yozgan misrlik mashhur olim Abdulfattoh Abdulloh Baraka Hakim at-Te rmiziy milodiy 820 yilda tavallud topib 112 yil yashab 932 yilda vafot etgan, deb yozgan. Allomaning bo-lalik va yoshlik yillari haqida manbalarda batafsil ma`lumot berilmagan. "Ta rjimai hol" iga ko`ra, u sakkiz yoshidan boshlab diniy ilmlar bilan jiddiy shug`ullangan, yigirma sakkiz yoshida esa Makkaga haj safariga jo`nagan. Safardan qaytgach, Hakim at-Te rmiziy sufiylik yo`lini tutgan: xilvatga ketib, nafsi ammorani yengib, sufiyona risolalarni o`rgangan.