logo

”Avesto”ning qismlarini tanlab o'rganish, asardagi tangri Xo'rmuzdga oid sifatlarni belgilash.

Загружено в:

19.11.2024

Скачано:

0

Размер:

1629.2626953125 KB
REJA:	
I 	–	Kirish	
II 	–	Assiy	qisim	
1)	“Avesto	” 	va	Zardushtiylik	haqida	.	
2)“	Avesto”dagi	asosiy	qarashlar	, g’oyalar	va	uning	qismlari	.	
3)“	Avesto”da	ezgulik	, insoniy	va	adolatli	jamiyat	
boshqaruviga	doir	qarashlar	.	
III 	–	Xulosa	
MAVZU	:”	AVESTO”NING	QISMLARINI	TANLAB	
O'RGANISH	, 	ASARDAGI	TANGRI	XO'RMUZDGA	
OID	SIFATLARNI	BELGILASH	.  	."	Avesto	" 	–	jahon	madaniyatining	, jumladan	, Markaziy	Osiyo	va	Eron	xalqlari	
tarixining	qadimgi	noyob	yodgorligidir	. Zardushtlik	e`tiqodiga	amal	
qiluvchilarning	muqaddas	kitobi	sifatida	Yagona	Tangriga	topinish	shu	
ta`limotdan	boshlangan	. Bu 	kitob	tarkibi	, ifoda	uslubi	va	timsollar	tizimi	bilan	
adabiy	manbalarga	yaqin	turadi	. "	Avesto"da	tilga	olingan	joy 	nomlari	(Varaxsha	, 	
Vaxsh	)dan	kelib	chiqib	, uning	Amudaryo	sohillarida	yaratilgani	aniqlangan	. Shu	
asosda	uning	vatani	Xorazmdir	degan	qarash	mavjud	. "	Avesto	" 	oromiy	va	
pahlaviy	yozuvlari	asosida	yaratilgan	maxsus	alifboda	datslab	to`qqiz	ho`kiz	
terisiga	yozilgan	. Ilk 	nusxalari	asosida	sosoniylar	(mil. 	ol	. 7	-3 	asr	) 	davrida	21 	
kitob	holida	yig`ilgan	, bizgacha	ularning	chorak	qismi	yetib	kelgan	. Tiklangan	
matnga	"Zand	" 	nomi	bilan	sharhlar	bitilgan	. "	Avesto	" 	to`rt	qismdan	iborat	: Yasna	
("	Diniy	marosimlar	"), 	Yasht	(ma`no	jihatdan	Yasnaga	yaqin	), 	Visparad	("	Barcha	
ilohlar	haqidagi	kitob	"), 	Vendidad	("	Yovuz	ruhlarga	qarshi	qonunlar	majmuasi	"). 	
Yasna	tarkibiga	kirgan	madhlar	"Gatlar	" (	ayrim	manbalarda	"gohlar	") 	deb	
nomlanib	, ularni	Zardutsning	o`zi	yozgan	deb	taxmin	qilinadi	. Gatlar	tarkibida	
Jamshid	(Yima	), 	Gershasp	, Afrosiyob	(Alp 	Er	To`nga	) 	kabi	afsonaviy	
qahramonlar	hayoti	lavhalari	uchraydi.Ibn	Sino 	dunyoda	, birinchi	navbatda	, 	
buyuk	tabib	sifatida	mashhur	boʻlgani	bilan	birga	olimlar	nazdida	buyuk	faylasuf	
sifatida	ham 	hurmatli	. Uning	insonga	, birinchi	navbatda	, praktik	jihatdan	zarur	
boʻlgan	tibbiy	asarlari	olim	nomini	dastlab	butun	dunyoga	taratdi	va	uni	
oʻchmaslikka	olib	keldi	.  	"Avesto	" 	insoniyat	sivilizatsiya	tarixining	ilk 	sahifalarini	tashkil	etgani	
uchun	jahon	olimlarining	e`tiborini	tortgan	. U 	haqda	F.Nitsshe	, F. 	Shpigel	, 	
A. 	Mayllet	, V. 	Bartold	, E. 	Bertels	, Yan 	Ripka	, 	O.Makovelskiy	, I. 	Braginskiy	
v.b	. 	xorijiy	olimlarning	tadqiqotlari	mavjud	. 	O`zbekistonda	"Avesto"ni	
o`rganish	qadimdan	boshlangan	. Abu 	Rayhon	Beruniy	, Abu 	Jafar	Tabariy	, 	
Abu 	Baxr	Narshaxiy	asarlarida	"Avesto	" 	ta`limotiga	va	unda	tilga	olingan	
timsollarga	murojaat	mavjud	.	
Bu 	nodir	ilmiy	asarlarning	qo`lyozma	va	bosma	nusxalari	O`R FA SHI 	
jamg`armasida	saqlanadi	. 	Hozirgi	o`zbek	olimlari	A.Qayumov	, H. 	Homidov	, 	
M. 	Isoqov	, N. 	Rahmonov	v.b.ning	ilmiy	tadqiqot	va	maqolalari	e`tiborli	. 	
O`zbekiston	Respublikasi	hukumatning	qarori	bilan	2001 	yilda	
"Avesto"ning	2700 	yilligi	nishonlandi	. "	Avesto	" 	vatani	Xorazmda	bog` 	
barpo	qilindi	, 	asarning	o`zbek	tilidagi	tarjimalari	chop 	etildi	, u 	haqda	yangi	
tadqiqotlar	yuzaga	chiqdi	. Zardushtiylik	eng 	qadimgi	dinlardan	bo`lib	, 	bu	din 	er.avval	VII	-VI 	asrlarda	
dastavval	O`rta	Osiyoda	-Xorazm	vohasida	paydo	bo`lgan	. 	Uning	payg`ambari	
Zardusht	tarixiy	shaxs	edi	. U 	mazdakiylik	dinini	isloh	qilib	, 	uning	asosida	yangi	
yakka	xudolik	dinini	ijod	etgan	. 	Zardushtiylik	paydo	bo`lgan	davr	birinchi	
sinfiy	jamiyat	, 	ya`ni	quldorlik	davri	endi	paydo	bo`layotgan	davr	edi	. U 	urug`	-	
qabilachilik	tuzumi	yemirilib	aholi	qullar	va	quldorlarga	, 	zolim	va	mazlumlarga	
bo`linayotgan	davr	bo`lgan	. Bu din eng 	avval	O`rta	Osiyo	, 	so`ng	Eron	, 	
Ozarbayjonda	qaror	topgan	edi	. 	I.A.Karimov	juda	o`rinli	qayd	qilganidek	, 	
«Xorazm	davlati	tarixini	biz 	2700 	yillik	tarix	deb	bilamiz	». Bu 	o`rinda	birinchi	
davlat	tashkil	topgandan	keyingi	«yozma	tarix	» 	nazarda	tutilgan	. 	Yunon	, 	Xitoy	
tarixchi	sayyohlari	o`z	xotiralarida	yozib	qoldirgan	keyin	Zardushtiylik	
yozuvlarida	berilgan	tarix	nazarda	tutilgan	. 	Xorazmda	o`troq	hayot	undan	
ham	birmuncha	oldin	yuzaga	kelgan	, 	davlat	uning	mahsuli	tarzida	tashkil	
topgan	. Bu 	haqda	bundan	tahminan	3 	ming	yil	avval	yaratilgan	«Avesto»ning	
qo`lyozmasi	binobarin	yozma	tarixning	ilk 	debochasi	ishonchli	dalolat	bergan	. 	
«Bu 	nodir	kitob	, 	deb	yozgan	edilar	, 	I.A.Karimov	, 	bundan	XXX 	asrlar	
muqaddam	ikkidaryo	oralig`ida	mana	shu	muqaddas	zamin	umrguzorlik	qilgan	
ajdodlarimizni	biz 	avlodlarga	qoldirgan	ma`naviy	, 	tarixiy	merosidir»	3. 	
Yurtboshimiz	«Avesto	» 	Xorazmdek	qadimiy	o`lkada	buyuk	davlat	, boy 	
ma`naviyat	qimmatli	madaniyat	bo`lganligini	hech	kim	inkor	eta 	olmasligini	
ham 	ta`kidlagan	. Zardushtiylik	eradan	avvalgi	7-6 	asrlarga	xos	bo`lgan	din 	sifatida	undan	oldingi	urug	` 	
qabilachilik	dinlari	negizida	paydo	bo`lgan	yakka	xudolik	dini	bo`lgan	. U to 	7-9 	asrlargacha	turli	
shaklda	davom	etib	, so`ng	o`rnini	islom	egalladi	. U 	dastavval	Xorazm	vohasida	shakllanib	, yaqin	
va	o`rta	Sharqqacha	tarqalib	, ayrim	qoldiqlari	haligacha	saqlanib	kelmoqda.Vujudga	kelishi	. 	
Zardushtiylik	mil. av. III	-II 	ming	yilliklarda	Markaziy	Osiyoda	vujudga	kelgan	dindir	. 	
Zardushtiylik	vahy	orqali	e`lon	qilingan	jahon	dinlarining	eng	qadimiysidir	. U 	insoniyatga	
boshqa	barcha	dinlarga	nisbatan	bevosita	va	bilvosita	eng	ko`p	ta`sir	o`tkazgan	dindir	. Insoniyat	
tarixida	har	bir	kishi	utsidan	ilohiy	hukm	ama	lga	oshirilishi	, jannat	va	jahannam	, qiyomat	-	
qoyim	, unda	tanalarning	qayta	tirilishi	, tana	va	ruh	qayta	birlashib	mangu	yashashi	haqida	
birinchi	bor	shu	din 	doirasida	fikr	yuritildi	. Keyingi	asrlarda	bu	g`oyalar	yahudiylik	, xritsianlik	
va	boshqa	dinlar	tarafidan	o`zlashtirildi	. Aytib	o`tish	joizki	, ushbu	din 	paydo	bo`lgan	davr	va	
uning	vatani	–	hali	fanda	oxirigacha	to`liq	yechilgan	masalalar	emas	. Zardushtiylik	dini	
payg`ambar	Zardus	
Aslida	esa	u 	mazkur	dinning 	muqaddas	kitobi	hisoblanmish	Avestoda	«Mazdayasna	» 	dini	deb 	
atalgan	. Bu 	so`zni	«Mazdaga	sig`inmoq	» deb 	tarjima	qilish	mumkin	. «Mazda» 	so`zi	«donish	, 	
donishmand	, oqil	» 	kabi	talqin	etiladi	. Zardushtiylik	yana	«Behdin	», 	ya`ni	«Eng	yaxshi	din» deb 	
ham 	ulug`langan	. Uning	ta`limotiga	ko`ra	, barcha	ezgu	borliq	Mazdaning	irodasi	bilan	
yaratilgan	. «Mazda» 	so`zi	oldiga	ulug`lash	ma`nosini	anglatuvchi	«Axura	» 	qo`shilib	, 	
zardushtiylikning	ilohiyati	–Axura	-Mazda 	nomi	paydo	bo`lgan	. Bu 	–	«Janob	Mazda» 	yoki	«Iloh	» 	
demakdir	. Zardusht	nomi	tadqiqotlarda	Zaratushtra	, Zarduts	, Zoroatsr	ko`rinishlarida	ham 	
ishlatiladi	. Tadqiqotchilar	o`rtasida	Zardushtning	tarixda	bo`lgan	yoki	bo`lmaganligi	borasida	
turli	fikrlar	mavjud	. Ba`zilar	uni	tarixiy	shaxs	deb 	bilsalar	, boshqalar	afsonaviy	shaxs	deb 	
hisoblaydilar	. Manbalarning	xabar	berishicha	, u 	taxminan	mil. av. 	1200	-570 	yillar	orasida	
yashagan	ilohiyotchi	, faylasuf	, shoirdir	. ht	nomiga	nisbat	berilib	, shartli	ravishda	shunday	atab	
kelinadi	. Tadqiqotchi	M. Boys 	ta`kidlashicha	, u mil. av. 1500	-	
1200 	yillar	orasida	yashagan	. Zardusht	Markaziy	Osiyo	
hududida	mavjud	bo`lgan	ko`pxudolikka	negizlangan	
qadimiy	diniy	tasavvur	va	e`tiqodlarni	isloh	qilib	, yangi	
dinga	asos	soldi	. Zardushtning	tug`ilgan	va	ilk 	diniy	
faoliyatini	boshlagan	joyi	xususida	ikki	xil	qarash	bor. 	
Birinchisi	–	«G`arb	nazariyasi	» 	bo`lib	, unga	ko`ra	Midiya	
(hozirgi	Eron	hududida	) 	Zardushtning	vatani	va	
zardushtiylikning	ilk 	tarqalgan	joyi	hisoblanadi	. Bu 	fikr	
tarafdorlarining	dalili	shuki	, birinchidan	, 	
zardushtiylikning	qadimiy	Eron	hududlarida	keng	
tarqalganligi	bo`lsa	, ikkinchidan	, zardushtiylikning	
muqaddas	kitobi	sanalmish	Avestoga	keyin	yozilgan	
sharhlarning	qadimiy	eron	-pahlaviy	tilida	bo`lganligidir	. 	
E`tibordan	chiqarmaslik	kerakki	, zardushtiylik	uch	
buyuk	Eron	imperiyasi	–	Ahamoniylar	, Arshakiylar	va	
Sosoniylar	davrlarida	, ya`ni	mil. av. XI 	asrdan	to mil. 	
XII 	asrigacha	ketma	ket	aynan	Yaqin	va	O`rta	Sharqda	
davlat	dini	maqomida	bo`lgan	. Ikkinchisi	, «	Sharq	
nazariyasi	» 	bo`lib	, unga	ko`ra	, Zardusht	vatani	va	
zardushtiylikning	ilk 	tarqalgan	joyi	Xorazm	hisoblanadi	. Ko`pchilik	manbashunoslar	ikkinchi	nazariya	
tarafdorlaridirlar	. 	Xorazm	zardushtiylikning	
muqaddas	olovi	Ozarxurra	birinchi	bor	yoqilgan	va	
eng	buyuk	xudo	–	Axura	-Mazdaning	Zardusht	bilan	
bog`langan	joyi	hisoblanadi	. 	Zardushtiylikning	
asosiy	manbasi	Avestoda	: «	Birinchi	bor	muqaddas	
olov	–	«	Ozarxurra	» «	AiryanemVayeja	» (	ba`zi	
manbalarda	–	«	Yeran	-vej	»)da 	yoqildi	», 	deyiladi	.  Axura	-Mazda 	tomonidan	yaratilgan	«	Barakot	va	najot	» 	sohibi	bo`lgan	bir	
qator	mamlakatlar	zikr	etiladi	va	ularning	eng 	birinchisi	, «	dunyoda	hech	
narsa	chiroyiga	teng	kela	olmas	Airyanem	-Vayeja	», 	keyin	esa	«	odamlar	va	
chorva	podalariga	mo`l	» 	Sug`d	(So`g`d	), «	qudratli	va	muqaddas	» 	Mouru	
(Marv), «	baland	ko`tarilgan	bayroqlar	mamlakati	» 	Baxdi	(Baqtriya	) 	zikr	
etiladi	. 	Zardushtiylik	ta`limoti	. 	Zardushtiylik	ta`limoti	Markaziy	Osiyoda	
ibtidoiy	davrda	mavjud	bo`lgan	tabiat	kuchlarini	ilohiylashtiruvchi	
e`tiqodlarga	(Markaziy	Osiyo	qadimgi	aholisining	«	yeski	dini»ga	) 	nisbatan	
monoteitsik	ta`limotdir	.	
AVESTO “AVESTO”  	ahura	-mazdā	,	gruzincha	:	არმაზი, 	qadimgi	-	
forscha:ahuramazdā	,	tojikcha	:	Аҳура Маздо	,	armancha	:	Արամազդ	, 	
Aramazd	,	moʻgʻ	.:	, 	Xurmast	),	qadimgi	yunoncha	:	Ὠρομάσδης	—	
Ormazd	, 	Ormuzd	, (	paxlaviycha	: 	ʾwhrmzd	'),	avestocha	:	(Hurmuzd	)	—	
juda	qadim	zamonlarda	tasavvur	etilgan	ezgulik	xudosi	. 	Axura	Mazda 	
yorugʻlik	, 	obodonlik	, 	salomatlik	, 	tinchlik	, 	farovonlik	kabi	barcha	
ezguliklarni	yaratuvchi	va	boshqaruvchi	, 	deb	tushunilgan	. 	Unga	
qarshi	zulmat	-qorongʻulik	, 	ochlik	,	vabo	, 	ayoz	,	jang	, 	zaharli	jonivorlar	
kabi	barcha	yovuzliklarni	yaratuvchi	va	boshqaruvchi	An	-xramaynu	
(keyinchalik	oʻzgargan	shakli	Ahriman	) 	boʻlib	, 	doimo	Axura	Mazda 	
bilan	kurashadi	. 	Kurash	Axura	Mazdaning	gʻalabasi	bilan	tugaydi	. Bu 	
dualistik	qarash	zardushtiylik	taʼlimotining	asosi	Avesto	uchun	zamin	
boʻlgan	. 	Uning	keyingi	davrlarda	yozilgan	sahifalarida	Axura	Mazda 	
yakka	xudo	darajasiga	koʻtarilib	, 	tavhid	taʼlimotining	asosi	ni	tashkil	
etgan	.	Turon	va	Eron	xalqlarining	qadimgi	epik	asarlarida	Hurmuzd	–	
ezgulik	uchun	kurashuvchi	, 	Ahriman	–	yovuz	timsol	tarzida	
tasvirlanadi	. Xurmuz	tomonidan	yaratilgan	va	ikki	
vujuddan	: 	Hukiz	va	odamdan	tashkil	topgan	. 	
Insoniyatning	ashaddiy	dushmani	bo	‘lgan	
Axriman	Kayumarsni	o	‘ldiradi	. Kayumars	
tanasining	ho	‘kiz	qismidan	55 	xil	don, 	12 	xil	
o	‘simlik	, sigir	va	ho	‘kiz	, ulardan	esa	272 	xil	
foydali	hayvonlar	paydo	bo	‘ladi	, tananing	
odam	qismidan	esa	erkak	va	ayol	jinsi	
hamda	metall	vujudga	kelgan	deb	
tasvirlanadi	. SVESTO	
Ahura	Mazda (	shuningdek	, Ahura	-Mazda, 	kamdan	-kam	hollarda	
Ahuramazda	, Avest	. ahura	-mazdā	-, boshqa	forscha	ahuramazdā	-), 	
Ormazd	yoki	Ormuzd	(pehl	. ʾwhrmzd	»), «	Donishmand	» 	—	
xudoning	avestacha	nomi	eʼlon	qilingan	. Zardushtiy	payg'ambar	-	
Zardushtiylik	asoschisi	-Yagona	Xudo.Avestoda	Ahura	Mazda 	
cheksiz	nurda	yashaydigan	boshsiz	Yaratuvchi	, hamma	narsaning	
yaratuvchisi	va	barcha	yaxshi	narsalarni	beruvchi	, dunyoning	
hamma	narsani	biluvchi	tashkilotchisi	va	hukmdori	. va	avestada	
o‘zlarini	mazdayasna	deb	ataydigan	zardushtiylarning	eng 	oliy	
ehtirom	ob’ekti	–	“Mazdaning	muxlisi”.Axura	Mazda 	–	Ashaning	
otasi	(to‘g‘rilik	-haqiqat	) –	dunyo	unga	ko‘ra	rivojlanayotgan	
qonun	, solihning	homiysi	. inson	va	barcha	ezgu	kuchlarning	
boshlig'i	, "	yolg'on	" 	-dunyoda	uning	irodasiga	qarshi	sodir	
bo'ladigan	yovuzlik	va	halokatga	qarshi	kurashuvchi	. borliqning	
yakuniy	o'zgarishida	(Frashkarde	) u 	barcha	yaxshi	mavjudotlar	
bilan	birgalikda	yakuniy	tozalashni	yakunlaydi	. dunyoni	yovuz	
kuchlardan	. Har	narsakim	zamon	buzib	, xor	aylar	,   	
Dsunyoyi	xazi	Ahura	(ahura	-) 	-	bu	sanskrit	
tilidagi	asura	"Lord" 	ga	mos	keladi	, Rig	-	
Vedadagi	ko'plab	xudolarning	epiteti	, 	
ayniqsa	Varuna	. Asuralar	-	borliq	asoslari	
va	insoniyat	jamiyatining	axloqi	bilan	
bog'liq	bo'lgan	hind	-eron	xudolarining	bir	
turi	, devlardan	farqli	o'laroq	"oqsoqol	
xudolar	", "	yosh	xudolar	". Hind 	urf	-	
odatlarida	ular	"xudolarga	(devalarga	) 	
hasad	qiluvchilar	" 	sifatida	yana	
shaytonlashtirilgan	. Zardushtiylikda	esa	, 	
aksincha	, devalar	la'natlangan	, Axura	va	
Axura	oliy	darajada	hurmatga	sazovor	-	
Ahura	Mazda.	
nabon	yig`ib,bor	aylar	.    	Mayl	etsayu	yuz	
asliga	evrilsa	falak	,   	G`ayb	pardasin	haq	
yana	oshkor	aylar Shunday	qilib	, 	Ahura	Mazda 	
nomi	shartli	ravishda	
"	Hikmatli	Rabbiy	", "	Hikmat	
Rabbiy	", "	Fikrlar	Rabbiysi	" 	
deb	tarjima	qilinishi	mumkin	. 	
Zaratushtra	gatalarida	
Xudoning	ikki	ismi	ko'pincha	
bir	-biridan	mustaqil	ravishda	
va	erkin	tartibda	qo'llaniladi	. 	
Kichik	Avesto	davridan	
boshlab	, 	muzlatilgan	ibodat	
shakllaridan	tashqari	, 	keyingi	
shartnoma	shakllarining	
manbai	bo'lgan	"	Ahura	
Mazda" 	tartibi	o'rnatiladi	.

REJA: I – Kirish II – Assiy qisim 1) “Avesto ” va Zardushtiylik haqida . 2)“ Avesto”dagi asosiy qarashlar , g’oyalar va uning qismlari . 3)“ Avesto”da ezgulik , insoniy va adolatli jamiyat boshqaruviga doir qarashlar . III – Xulosa MAVZU :” AVESTO”NING QISMLARINI TANLAB O'RGANISH , ASARDAGI TANGRI XO'RMUZDGA OID SIFATLARNI BELGILASH .

 ." Avesto " – jahon madaniyatining , jumladan , Markaziy Osiyo va Eron xalqlari tarixining qadimgi noyob yodgorligidir . Zardushtlik e`tiqodiga amal qiluvchilarning muqaddas kitobi sifatida Yagona Tangriga topinish shu ta`limotdan boshlangan . Bu kitob tarkibi , ifoda uslubi va timsollar tizimi bilan adabiy manbalarga yaqin turadi . " Avesto"da tilga olingan joy nomlari (Varaxsha , Vaxsh )dan kelib chiqib , uning Amudaryo sohillarida yaratilgani aniqlangan . Shu asosda uning vatani Xorazmdir degan qarash mavjud . " Avesto " oromiy va pahlaviy yozuvlari asosida yaratilgan maxsus alifboda datslab to`qqiz ho`kiz terisiga yozilgan . Ilk nusxalari asosida sosoniylar (mil. ol . 7 -3 asr ) davrida 21 kitob holida yig`ilgan , bizgacha ularning chorak qismi yetib kelgan . Tiklangan matnga "Zand " nomi bilan sharhlar bitilgan . " Avesto " to`rt qismdan iborat : Yasna (" Diniy marosimlar "), Yasht (ma`no jihatdan Yasnaga yaqin ), Visparad (" Barcha ilohlar haqidagi kitob "), Vendidad (" Yovuz ruhlarga qarshi qonunlar majmuasi "). Yasna tarkibiga kirgan madhlar "Gatlar " ( ayrim manbalarda "gohlar ") deb nomlanib , ularni Zardutsning o`zi yozgan deb taxmin qilinadi . Gatlar tarkibida Jamshid (Yima ), Gershasp , Afrosiyob (Alp Er To`nga ) kabi afsonaviy qahramonlar hayoti lavhalari uchraydi.Ibn Sino dunyoda , birinchi navbatda , buyuk tabib sifatida mashhur boʻlgani bilan birga olimlar nazdida buyuk faylasuf sifatida ham hurmatli . Uning insonga , birinchi navbatda , praktik jihatdan zarur boʻlgan tibbiy asarlari olim nomini dastlab butun dunyoga taratdi va uni oʻchmaslikka olib keldi .

 "Avesto " insoniyat sivilizatsiya tarixining ilk sahifalarini tashkil etgani uchun jahon olimlarining e`tiborini tortgan . U haqda F.Nitsshe , F. Shpigel , A. Mayllet , V. Bartold , E. Bertels , Yan Ripka , O.Makovelskiy , I. Braginskiy v.b . xorijiy olimlarning tadqiqotlari mavjud . O`zbekistonda "Avesto"ni o`rganish qadimdan boshlangan . Abu Rayhon Beruniy , Abu Jafar Tabariy , Abu Baxr Narshaxiy asarlarida "Avesto " ta`limotiga va unda tilga olingan timsollarga murojaat mavjud . Bu nodir ilmiy asarlarning qo`lyozma va bosma nusxalari O`R FA SHI jamg`armasida saqlanadi . Hozirgi o`zbek olimlari A.Qayumov , H. Homidov , M. Isoqov , N. Rahmonov v.b.ning ilmiy tadqiqot va maqolalari e`tiborli . O`zbekiston Respublikasi hukumatning qarori bilan 2001 yilda "Avesto"ning 2700 yilligi nishonlandi . " Avesto " vatani Xorazmda bog` barpo qilindi , asarning o`zbek tilidagi tarjimalari chop etildi , u haqda yangi tadqiqotlar yuzaga chiqdi .

Zardushtiylik eng qadimgi dinlardan bo`lib , bu din er.avval VII -VI asrlarda dastavval O`rta Osiyoda -Xorazm vohasida paydo bo`lgan . Uning payg`ambari Zardusht tarixiy shaxs edi . U mazdakiylik dinini isloh qilib , uning asosida yangi yakka xudolik dinini ijod etgan . Zardushtiylik paydo bo`lgan davr birinchi sinfiy jamiyat , ya`ni quldorlik davri endi paydo bo`layotgan davr edi . U urug` - qabilachilik tuzumi yemirilib aholi qullar va quldorlarga , zolim va mazlumlarga bo`linayotgan davr bo`lgan . Bu din eng avval O`rta Osiyo , so`ng Eron , Ozarbayjonda qaror topgan edi . I.A.Karimov juda o`rinli qayd qilganidek , «Xorazm davlati tarixini biz 2700 yillik tarix deb bilamiz ». Bu o`rinda birinchi davlat tashkil topgandan keyingi «yozma tarix » nazarda tutilgan . Yunon , Xitoy tarixchi sayyohlari o`z xotiralarida yozib qoldirgan keyin Zardushtiylik yozuvlarida berilgan tarix nazarda tutilgan . Xorazmda o`troq hayot undan ham birmuncha oldin yuzaga kelgan , davlat uning mahsuli tarzida tashkil topgan . Bu haqda bundan tahminan 3 ming yil avval yaratilgan «Avesto»ning qo`lyozmasi binobarin yozma tarixning ilk debochasi ishonchli dalolat bergan . «Bu nodir kitob , deb yozgan edilar , I.A.Karimov , bundan XXX asrlar muqaddam ikkidaryo oralig`ida mana shu muqaddas zamin umrguzorlik qilgan ajdodlarimizni biz avlodlarga qoldirgan ma`naviy , tarixiy merosidir» 3. Yurtboshimiz «Avesto » Xorazmdek qadimiy o`lkada buyuk davlat , boy ma`naviyat qimmatli madaniyat bo`lganligini hech kim inkor eta olmasligini ham ta`kidlagan .

Zardushtiylik eradan avvalgi 7-6 asrlarga xos bo`lgan din sifatida undan oldingi urug ` qabilachilik dinlari negizida paydo bo`lgan yakka xudolik dini bo`lgan . U to 7-9 asrlargacha turli shaklda davom etib , so`ng o`rnini islom egalladi . U dastavval Xorazm vohasida shakllanib , yaqin va o`rta Sharqqacha tarqalib , ayrim qoldiqlari haligacha saqlanib kelmoqda.Vujudga kelishi . Zardushtiylik mil. av. III -II ming yilliklarda Markaziy Osiyoda vujudga kelgan dindir . Zardushtiylik vahy orqali e`lon qilingan jahon dinlarining eng qadimiysidir . U insoniyatga boshqa barcha dinlarga nisbatan bevosita va bilvosita eng ko`p ta`sir o`tkazgan dindir . Insoniyat tarixida har bir kishi utsidan ilohiy hukm ama lga oshirilishi , jannat va jahannam , qiyomat - qoyim , unda tanalarning qayta tirilishi , tana va ruh qayta birlashib mangu yashashi haqida birinchi bor shu din doirasida fikr yuritildi . Keyingi asrlarda bu g`oyalar yahudiylik , xritsianlik va boshqa dinlar tarafidan o`zlashtirildi . Aytib o`tish joizki , ushbu din paydo bo`lgan davr va uning vatani – hali fanda oxirigacha to`liq yechilgan masalalar emas . Zardushtiylik dini payg`ambar Zardus Aslida esa u mazkur dinning muqaddas kitobi hisoblanmish Avestoda «Mazdayasna » dini deb atalgan . Bu so`zni «Mazdaga sig`inmoq » deb tarjima qilish mumkin . «Mazda» so`zi «donish , donishmand , oqil » kabi talqin etiladi . Zardushtiylik yana «Behdin », ya`ni «Eng yaxshi din» deb ham ulug`langan . Uning ta`limotiga ko`ra , barcha ezgu borliq Mazdaning irodasi bilan yaratilgan . «Mazda» so`zi oldiga ulug`lash ma`nosini anglatuvchi «Axura » qo`shilib , zardushtiylikning ilohiyati –Axura -Mazda nomi paydo bo`lgan . Bu – «Janob Mazda» yoki «Iloh » demakdir . Zardusht nomi tadqiqotlarda Zaratushtra , Zarduts , Zoroatsr ko`rinishlarida ham ishlatiladi . Tadqiqotchilar o`rtasida Zardushtning tarixda bo`lgan yoki bo`lmaganligi borasida turli fikrlar mavjud . Ba`zilar uni tarixiy shaxs deb bilsalar , boshqalar afsonaviy shaxs deb hisoblaydilar . Manbalarning xabar berishicha , u taxminan mil. av. 1200 -570 yillar orasida yashagan ilohiyotchi , faylasuf , shoirdir . ht nomiga nisbat berilib , shartli ravishda shunday atab kelinadi .