Avesto
Avesto» – jahon madaniyatining, jumladan, Markaziy Osiyo va Eron xalqlari tarixining qadimgi noyob yodgorligidir. Avesto (parfiyoncha: apastak – matn; ko pincha "Zend-Avesto", ya’ni "tafsir qilingan matn" deb ataladi) – Zardusht dinining Muqaddas kitoblari to plami.ʻ ʻ Zardusht diniga amal qiluvchilarning muqaddas kitobi sifatida Yagona Tangriga topinish shu ta limotdan boshlangan. Bu kitob tarkibi, ifoda uslubi va ʼ timsollar tizimi bilan adabiy manbalarga yaqin turadi. «Avesto»da tilga olingan joy nomlari (Varaxsha, Vaxsh)dan kelib chiqib, uning Amudaryo sohillarida yaratilgani aniqlangan. Shu asosda uning vatani Xorazmdir degan qarash mavjud.
Avesto» – jahon madaniyatining, jumladan, Markaziy Osiyo va Eron xalqlari tarixining qadimgi noyob yodgorligidir. Avesto (parfiyoncha: apastak – matn; ko pincha "Zend-Avesto", ya’ni "tafsir ʻ qilingan matn" deb ataladi) – Zardusht dinining Muqaddas kitoblari to plami. ʻ Zardusht diniga amal qiluvchilarning muqaddas kitobi sifatida Yagona Tangriga topinish shu ta limotdan ʼ boshlangan. Bu kitob tarkibi, ifoda uslubi va timsollar tizimi bilan adabiy manbalarga yaqin turadi. «Avesto»da tilga olingan joy nomlari (Varaxsha, Vaxsh)dan kelib chiqib, uning Amudaryo sohillarida yaratilgani aniqlangan. Shu asosda uning vatani Xorazmdir degan qarash mavjud. Avesto» oromiy va pahlaviy yozuvlari asosida yaratilgan maxsus alifboda dastlab to qqiz ʻ ho kiz terisiga yozilgan. Ilk ʻ nusxalari asosida sosoniylar (mil. ol. 7-3 asr) davrida 21 kitob holida yig ilgan, bizgacha ularning ʻ chorak qismi yetib kelgan. Tiklangan matnga «Zand» nomi bilan sharhlar bitilgan. «Avesto» to rt qismdan iborat: ʻ Yasna («Diniy marosimlar»),Yasht (ma no jihatdan Yasnaga ʼ yaqin),Visparad («Barcha Ilohlar haqidagi kitob»),Vendidad («Yovuz ruhlarga qarshi qonunlar majmuasi »).
Yasna tarkibiga kirgan madhlar «Gatlar» (ayrim manbalarda «gohlar») deb nomlanib, ularni Zardushtning o zi yozgan deb ʻ taxmin qilinadi. Gatlar tarkibida Jamshid (Yima), Gershasp, Afrosiyob (Alp Erto nga) kabi ʻ afsonaviy qahramonlar hayoti lavhalari uchraydi. «Avesto» insoniyat sivilizatsiya tarixining ilk sahifalarini tashkil etgani uchun jahon olimlarining e tiborini tortgan. U ʼ haqda F.Nitsshe, F. Shpigel, A. Mayllet, V. Bartold, E. Bertels, Yan Ripka, O. Makovelskiy, I. Braginskiy v.b. xorijiy olimlarning tadqiqotlari mavjud. O zbekistonda «Avesto»ni o rganish ʻ ʻ qadimdan boshlangan. Abu Rayhon Beruniy, Abu Jafar Tabariy, Abu Baxr Narshaxiy asarlarida «Avesto» ta limotiga va unda tilga olingan ʼ timsollarga murojaat mavjud. Bu nodir ilmiy asarlarning qo lyozma va bosma ʻ nusxalari O`R Fanlar Akademiyasi ShI jamg armasida saqlanadi. Hozirgi ʻ o zbek olimlari A.Qayumov, H. ʻ Homidov, M. Is’hoqov, N. Rahmonov v.b.ning ilmiy tadqiqot va maqolalari e tiborli.ʼ O zbekiston ʻ Respublikasi hukumatning qarori bilan 2001-yilda «Avesto»ning 2700-yilligi nishonlandi. «Avesto» vatani Xorazmda bog barpo qilindi, ʻ asarning o zbek tilidagi tarjimalari ʻ chop etildi, u haqda yangi tadqiqotlar yuzaga chiqdi.
Вставка рисунка O zbekiston Respublikasi hukumatning qarori bilan 2001-yilda «Avesto»ning 2700-yilligi nishonlandi. «Avesto» vatani Xorazmda bog barpo qilindi, asarning o zbek ʻ ʻ ʻ tilidagi tarjimalari chop etildi, u haqda yangi tadqiqotlar yuzaga chiqdi. Ko pchilik tadqiqotchilar fikriga ko ra, A. O rta Osiyoda, xususan Xorazmda miloddan avvalgi 1-ming yillikning 1-yarmida vujudga kelgan. A.da keltirilgan ʻ ʻ ʻ geografik ma’lumotlar ham buni tasdiqlaydi. Mac, xudo yaratgan o lkalar sanab o tilar ekan, boyligi va ko rkamligi jihatidan qadimgi Xorazm, Gava (Sug d), ʻ ʻ ʻ ʻ Marg iyona (Marv), Baqtriya (Balx) birinchi bo lib tilga olinadi, Orol dengizi (Vorukasha yohud Vurukasha) va Amudaryo (Daiti) tavsiflanadi. ʻ ʻ