ENG YANGI DAVR SHARQ FALSAFASI
![ENG YANGI DAVR
SHARQ FALSAFASI](/data/documents/ab36c211-0bb4-4dcf-bd0a-4d556e561539/page_1.png)
![jadidlar ma’rifat parv arligining falsafi y -nazariy
zaminlari: milliy falsafi y meros, an’anav iy islom,
t asav v uf t a’limot i, shariat , Ev ropada pay do bo‘lgan
pozit iv izm falsafasi qarashlariga borib t aqaladi.
Mark aziy Osiy o, xususan, Turk ist onda shak llangan
jadidchilik ma’rifat parv arlik g‘oy alari milliy
must aqillik , milliy v at anparv arlik g‘oy alaridan
iborat bo‘lib, ular umumbashariy demok rat ik
qadriy at lar bilan y o‘g‘rilgan edi. Lek in must aqillik
mafk urasi nuqt ai nazaridan jadidlarning eng ezgu
g‘oy alari umuminsoniy qadriy at lar sifat ida
umuminsoniy orzular, ijt imoiy adolat v a t englik
haqidagi qarashligiga k o‘ra, ularning hammasida
bir xil fi k r, bir xil qarash bo‘lmagan. Bunda
xarak t erli t omoni shundak i, jadidlarning eng izchil
milliy v a demok rat ik mav qeda bo‘lgan v ak illari:
Behbudiy, Fit rat , CHo‘lpon v a shu k abilar
k ommunist ik aqidalar v a qarashlarni qat ’iy ink or
et ish y o‘lida t urganlar.](/data/documents/ab36c211-0bb4-4dcf-bd0a-4d556e561539/page_2.png)
![](/data/documents/ab36c211-0bb4-4dcf-bd0a-4d556e561539/page_3.png)
![](/data/documents/ab36c211-0bb4-4dcf-bd0a-4d556e561539/page_4.png)
![
1905 yildagi birinchi rus inqilobi jadidlar
faoliyatini ancha jonlantirib, ularning olib
borayotgan tadbirlari Turkistondagi
islohotchilik harakatlari Toshkentda
Munavvar Qori-Abdurashidxon o‘g‘li,
Abdulla Avloniy, Ismoil Obidov, Ubaydulla
Xo‘jaev; Samarqandda M.Behbudiy, Hoji
Muyon, Akobir SHomansurzoda,
Yimandxo‘ja Siddiqiy; Namanganda
Nosirxon To‘ra; Qo‘qonda Obidjon
Mahmudov, Ashurali Zohidiy va Po‘lat
Solievlar rahbarligida shahar aholisi
o‘rtasida keng avj oladi.](/data/documents/ab36c211-0bb4-4dcf-bd0a-4d556e561539/page_5.png)
![
Jadidlarning faoliyatidagi muhim
ko‘rsatkich - bu nafaqat ularning yangi
usuladagi maktablar ochish, balki
ularning nashriyot va matbaa ishlarida,
oynoma va yilnomalarning ko‘plab nashr
etishlarida ham namoyon bo‘ldi.
Jadidlar, ayniqsa, 1915-1917 yillarda o‘z
faoliyatlarida ham siyosiy, ham tashkiliy va
ham mafkuraviy jihatdan ancha o‘sdilar. I
jahon urushi Rossiyadagi fevral
demokratik inqilob jadidlarning fikrlash
tarzini ancha o‘zgartirdilar.](/data/documents/ab36c211-0bb4-4dcf-bd0a-4d556e561539/page_6.png)
![
jadidchilikning bizning tariximizdagi o‘r ni va
bugungi kun bizning mustaqilligimizni
mustahkamlashdagi ahamiyati shundan iboratki,
jadidlar birinchi bo‘lib mustaqillik milliy
mafkurasiga asos soldilar, ular g‘aflat uyqusida
yotgan mazlum va ezilgan xalqni uyg‘otdi, uning
ko‘zini ochdi, ozodlik, erk, mustaqillik, milliy
g‘urur, iftixor, tuyg‘ularini paydo qildi; ular buyuk
tariximiz, falsafiy merosimiz haqida, buyuk
ajdodlarimiz, boy madaniyatimiz va
ma’naviyatimiz haqida, mustamlaka va istibdod
davrida unitila boshlagan qadriyatlarimizni
tiklash haqida jar soldilar. Jadidchilar ning buyuk
tarixiy xizmatlaridan yana biri – ular etilib qolgan
muammolar ni hal qilishda rivojlanishning
evolyusion yo‘li – islohotlar yo‘lini ishlab
chiqdilar.](/data/documents/ab36c211-0bb4-4dcf-bd0a-4d556e561539/page_7.png)
ENG YANGI DAVR SHARQ FALSAFASI
jadidlar ma’rifat parv arligining falsafi y -nazariy zaminlari: milliy falsafi y meros, an’anav iy islom, t asav v uf t a’limot i, shariat , Ev ropada pay do bo‘lgan pozit iv izm falsafasi qarashlariga borib t aqaladi. Mark aziy Osiy o, xususan, Turk ist onda shak llangan jadidchilik ma’rifat parv arlik g‘oy alari milliy must aqillik , milliy v at anparv arlik g‘oy alaridan iborat bo‘lib, ular umumbashariy demok rat ik qadriy at lar bilan y o‘g‘rilgan edi. Lek in must aqillik mafk urasi nuqt ai nazaridan jadidlarning eng ezgu g‘oy alari umuminsoniy qadriy at lar sifat ida umuminsoniy orzular, ijt imoiy adolat v a t englik haqidagi qarashligiga k o‘ra, ularning hammasida bir xil fi k r, bir xil qarash bo‘lmagan. Bunda xarak t erli t omoni shundak i, jadidlarning eng izchil milliy v a demok rat ik mav qeda bo‘lgan v ak illari: Behbudiy, Fit rat , CHo‘lpon v a shu k abilar k ommunist ik aqidalar v a qarashlarni qat ’iy ink or et ish y o‘lida t urganlar.
1905 yildagi birinchi rus inqilobi jadidlar faoliyatini ancha jonlantirib, ularning olib borayotgan tadbirlari Turkistondagi islohotchilik harakatlari Toshkentda Munavvar Qori-Abdurashidxon o‘g‘li, Abdulla Avloniy, Ismoil Obidov, Ubaydulla Xo‘jaev; Samarqandda M.Behbudiy, Hoji Muyon, Akobir SHomansurzoda, Yimandxo‘ja Siddiqiy; Namanganda Nosirxon To‘ra; Qo‘qonda Obidjon Mahmudov, Ashurali Zohidiy va Po‘lat Solievlar rahbarligida shahar aholisi o‘rtasida keng avj oladi.