logo

Antik davr

Загружено в:

20.11.2024

Скачано:

0

Размер:

5084.169921875 KB
Antik davr
Antik davr madaniyati haqida tushuncha
Yunon –Baqtriya, Qadimgi Xorazm, Qadimgi 
Farg`ona (Davon) antik davr moddiy 
madaniyatining o`rganilishi                  ANTIK DAVRI ARXEOLOGIYASI

1. Antik davr haqida umumiy ma’lumot.

2. Shimoliy Qora dengiz hududidagi antik davr davlatlari.

3. Kavkaz hududidagi antik davlatlar    

4. Sibir hududidagi antik davr madaniyati

5. O'rta Osiyoda markazlashgan davlatlarning tashkil topishi.

6. Parfiya, Marg'iyona, Xorazm, Baqtriya, So'g'dda saroy va 
ibodatxonalar qurilrshi.

7. Haykaltaroshlik san'atining shakllanishi va o'sishi.

8. Me'morchilik va san'atda ellin hamda budda an'analarining paydo bo'lishi.                 Adabiyotlar

Annayev T., Tilovov B., Xudoyberdiyev Sh. Boysun arxeologik yodgorliklari. – 
T., 1999.

4. Annayev  Т.,  Shaydullayev Sh. Surxondaryo tarixidan lavhalar. –  Т., 1997.

5.  Buryakov Yu.F. Toshkent vohasining qadimgi karvon yo’llari. – T., Fan, 1978.

6. Isomiddinov M.H. Sopolga bitilgan tarix. – T., 1993.

7. Kabirov J., Sagdullayev A. O'rta Osiyo arxeologiyasi. –  Т., 1990.

8.  Muhammadjonov A.R. Qadimgi Buxoro. –  Т., 1990.                               

9.  Muhammadjonov A.R. Qadimgi Toshkent. –  Т., 1990.

10.  Sagdullayev A. Qadimgi O’rta Osiyo tarixi. – T., 2004.

11. Eshov B.J. Qadimgi O’rta Osiyoning shaharlari tarixi. – T., 2006.                 Antik davr haqida umumiy ma’lumot

Antika  iborasi  lotincha  « antigus »  so’zidan  olingan  bo’lib,  u  qadimgi  degan 
ma’noni  anglatadi.  Bu  ibora  XV  asrda  Italiya  gumanistlari  tomonidan  dastlab 
ishlatilgan  bo’lib,  u  asosan  qadimgi  Yunon  va  Rim  madaniyati  va  san’atini 
ta’riflash  uchun  qo’llanilgan.  U  quldorlik  davlatlarining  paydo  bo’lishi, 
rivojlanishi  va inqirozga  yuz tutishini ta’riflaydi. Aynan Yunoniston va Rimning 
qadimgi  madaniyat  o’chog’i,  deb  qabul  qilinishida  ramziy  ma’no  bor.  Chunki 
bu  hududda  qadimdan  buyuk  davlatlar  hukm  surgan  bo’lib,  ularning  har  biri 
qaysidir ma’noda jahon madaniyatiga ulkan hissa qo’shgan.                 Antik davr haqida umumiy ma’lumot

Mil.  avv.  I  ming  yillik  yunonlar  bosqini  va  ularning  keng 
hududlar  bo’ylab  tarqalishlari  bilan  bog’liqdir.  Yunon 
manzilgohlari  turli  joylarda  barpo  etilib,  metropoliyalarida 
bo’lgan antik jamiyat uchun xos bo’lgan quldorlik tuzumini olib 
kelishdi.  Bu  davrda  Yunonistonda  muhim  ijtimoiy  jarayon  – 
quldorlik  jamiyatining  shakllanishi  va  mustahkamlanishi  yuz 
bergan  edi.  Quldorlik  tuzumining  rivojlanishi  natijasida  ozod 
dehqonlar  xizmatidan  ko’ra  qullar  mehnatidan  foydalanish 
kuchaydi.  Bu  esa  ozod  dehqonlar  sonini  tobora  kamaytirib, 
ularni yerdan mahrum qilib qulga aylanishlariga olib keldi.                 Antik davr haqida umumiy ma’lumot

Yunonistondagi  qullarning  ayovsiz  ekspluatatsiya  qilinishi  natijasida  ular 
orasida  o’limni  kuchaytirdi,  bu  esa  mazkur  davlatni  qullar  mehnatiga  bo’lgan 
ehtiyojni  keltirib  chiqardi.  Yunon  bosqini  mil.  avv.  VIII  asrdayoq  O’rta  Yer 
dengizi  bo’ylaridagi  yerlarni  bosib  olinishi  bilan  boshlangan  bo’lib,  mil.  avv. 
VII  asrga  kelib  yanada  kuchaydi.  Bu  hududda  vujudga  kelgan  yunon  shaharlari 
– koloniyalar metropoliyalardan mustaqil holda boshqarilar edi. Ular O’rta Yer 
dengizi  bo’ylarida  yashovchi  qabilalarning  ijtimoiy-iqtisodiy  hayotida  sezilarli 
ta‘sir o’tkazishdi.                 Manzilgohlar

Vaqt  o’tishi  bilan  yunonlar  o’z  hududlarini  tobora 
kengaytirib  Shimoliy  Qora  dengiz  bo’ylarini  ham  bosib 
ola  boshlaydilar.  Bu  yerdagi  eng  qadimiy  yunon 
koloniyalaridan  biri  Dnepropetrovsk-Bugskiy  rayoni 
bo’lgan.  Bu  yerda  Berezan  orolida  olib  borilgan 
arxeologik  tadqiqot  ishlari  jarayonida  aholisi  asosan 
baliqchilik  bilan  shug’ullangan  ilk  yunon 
manzilgohlaridan  biri  ochib  o’rganilgan.  Koloniya  ioniy 
qabilalariga  tegishli  bo’lib,  bu  yerdan  topilgan  sopol 
buyumlari  ioniy  uslubda  –  kulolchilik  charxida  yasalgan 
va  juda  sifatli  qilib  pishirilgan  va  turli  afsonaviy 
manzaralar,  o’simliksimon  va  geometrik  naqshlar 
solingan.                  Olviya
Keyinchalik  Janubiy  Bug 
daryosining  o’ng  qirg’og’ida  Olviya 
deb  nomlangan  koloniya  vujudga 
keladi  (yunonchadan  tarjimasi 
“Baxtli”).  Bu  yunon  koloniyalariga 
berilgan  odatiy  nomlardan  biridir. 
Olviya  50  ga  maydonga  ega  bo’lib 
arxeologlarning  taxminiga  ko’ra  15 
mingga yaqin kishi yashagan. Uning 
paydo  bo’lishi  haqidagi  ilk 
ma‘lumotlar  Gerodot  asarlarida 
berilgan.                 Olviya 
Olviya  shahriga  mil.  avv.  VII-  VI  asrlarda  Milet  shahridan 
kelgan  Kichik  osiyoliklar  asos  solishgan.  Olviyaning  gullab-
yashnagan davri mil. avv. IV asrga to’g’ri keladi. Mil. avv. 331-
330  yillarda  Aleksandr  Makedonskiy  sarkardalaridan  biri 
bo’lgan  Zopirion  qo’shinlari  tomonidan  qamal  qilinadi.  Mil. 
avv. III asrga kelib skif-sarmat qabilalarining bosqini natijasida 
boshqa yunon koloniyalari singari Olviya ham tushkunlikka yuz 
tutadi.  Mil.  avv.  II  asrda  Olviya  butunlay  skiflar  tomonidan 
bo’ysundiriladi.  Mil.  avv.  I  asrda  shahar  frakiy  qabilalar 
bo’lgan  getlar  bosqinini  boshdan  o’tkazadi.  Keyinchalik 
shaharning  avvalgi  maydonining  uchdan  bir  qismida  hayot 
yangidan  boshlanadi.  Ayrim  mahallalar  qabriston  tagiga  qolib 
ketadi.  Milodiy  III  aasrda  Olviya  shahridagi  hayot  gotlarning 
bosqini natijasida butunlay vayronaga aylanadi.                 
Olviya shahri atroflari yunonlarga qarashli bepoyon g’alla 
maydonlaridan iborat bo’lib, aholisi asosan don yetishtirish 
va eksporti bilan mashg’ul bo’lgan.

Olviya uzoq shimoliy hududlargacha savdo aloqalarini olib 
borganligini tarixiy manbalar va ashyoviy topilmalar 
tasdiqlaydi. Olviyada ishlangan buyumlar Kiev va Poltava 
hududlaridan topilgan bo’lsa, shuningdek bu yerdan Volga 
bo’yi hududlariga olib boruvchi karvon yo’li boshlangan.                 
Arxeologik tadqiqotlar jarayonida turar-joy, xo’jalik binolari 
bilan birga savdo markazi qoldiqlari ham ochib o’rganilgan. 
Bu yerdan 700 ga yaqin tanga-chaqalar topilgan.

Tangalarning paydo bo’lish tarixiga nazar tashlasak, 
ularning paydo bo’lishi mil. avv. VII asrda lidiyaliklar 
tomonidan muomalaga kiritilgan va keyinchalik boshqa 
hududlarga ham tarqalgan. Ilk Olviya tangalari mil. avv. VI-
V asrlarda paydo bo’lgan. Ularda asosan delfinga 
tashlanayotgan burgut tasvirlangan.

Qal‘aning shimoliy qismida Zevs va Apollonga sig’iniladigan 
ibodatxona bunyod etilgan bo’lgan.                                   Markaziy osiyo manzilgohlari

Markaziy  Osiyo  hududida  qadimgi  davrda 
shakllangan  davlatlar  ham  o’z  navbatida  jahon 
sivilizatsiya  tarixida  katta  o’ringa  ega.  Sharq 
sivilizatsiyasini,  shahar  madaniyatini  Baqtriya, 
Qadimgi  Xorazm,  Farg’ona  moddiy  madaniyatisiz 
tasavvur etib bo’lmaydi.                 Markaziy osiyo manzilgohlari

Markaziy Osiyoning dastlabki davlatlari taraqqiyotining yangi ijtimoiy va 
iqtisodiy bosqichi mil.av. VI-IV asrlardagi ahmoniylar siyosati bilan 
bog’liqdir.  Mil. avv. 330 yilda Makedoniyalik Aleksandr Eron podshosi Doro III 
qo’shinlarini tor-mor qiladi. Mil. avv. 329-327 yillarda Parfiya va Marg’iyona, 
Xorazm, Farg’ona va Sirdaryoning shimoliy rayonlari mustaqil bo’lib qoladi. 
Markaziy Osiyo tarixida qadimgi dunyo - antik davrni vujudga keltiradi. 
Mil.avv. III asrning o’rtalarida Baqtriya va Parfiya Salavka davlatidan ajralib 
chiqadi. Baqtriya yerlarida Yunon-Baqtriya davlati tashkil topadi.                 Ahamoniylar va salavkiylar

Markaziy Osiyo hududlarining Ahamoniylar imperiyasiga qo’shib olinishi, garchi 
uning  Yaqin  Sharq  dunyosi  bilan  madaniy  aloqalari  kengayishiga  sezilarli 
darajada  ta’sir  etgan  bo’lsada,  ammo  mintaqada  asrlar  osha  davom  etib 
kelgan  moddiy  madaniyatning  hech  bir  jabhasida  tub  o’zgarishlarga  olib 
kelmadi. Ammo  mil.  avv.  330-327  yillarda Aleksandrning  O’rta  Osiyoga  qilgan 
harbiy  yurishlari  oqibatida  Parfiya,  Marg’iyona,  Baqtriya,  So’g’diyona  xalqlari 
madaniy  hayotida  iz  qoldi.  Lekin  ko’zga  tashlanarli  o’zgarishlar Amudaryodan 
shimoliy  viloyatlarda  faqat  salavkiylar  davridan  boshlanadi.  Mil.  avv.  III  asr 
o’rtalariga  kelib  Baqtriyada  Yunon-Baqtriya  davlatining  qaror  topishi  bilan 
mahalliy madaniyatga ellinizm elementlarining kirib kelishi jadallashdi.                  Antik davr mo shaharlari

Bu  jarayon  ayniqsa  moddiy  madaniyatda,  uning  me’moriy  qurilish  jabhalarida 
yaqqol  ko’zga  tashlanadi.  O’rta  Osiyoning  janubiy  rayonlarini  keng  xalqaro 
munosabatlarga  tortilishi,  o’lka  viloyatlarining  qadimgi  Sharq  va  Yunoniston, 
Makedoniya  davlatlari  bilan  keng  madaniy  va  savdo  aloqalarda  bo’lishi  o’z 
navbatida  uning  markaziy  va  shimoliy  viloyatlari  –  So’g’d,  Xorazm,  Shosh  va 
Qadimgi  Farg’onani  ham  chetlab  o’tmadi.  O’sha  davr  madaniy 
hayotidagi  yuksalishlar  Baqtriyada  Dalvarzintepada,  Eski  Termiz, 
Jondavlattepa:  So’g’dda  Afrosiyob,  Erqo’rg’on,  Poykent;  Xorazmda 
Jonbasqal’a,  Ayozqal’a,  Tuproqqal’a;  Chochda  Qanqa,  Shoshtepa, 
Qovunchitepa;  Qadimgi  Farg’onada  Asxikent,  Koson,  Marhamat  kaba 
yodgorliklar  va  yuzlab  kichik  shaharlar  va  qishloqlar  shaklidagi  arxeologik 
yodgorliklar misolida ko’zga tashlanadi.                 ko’chmanchi yuechji

Miloddan  avvalgi  II  asrning  2-yarmida  O’rta  Osiyoning  shimoli-sharqidan 
ko’chmanchi  yuechji  (tohar)  qabilalari  Qadimgi  Farg’ona,  Usrushona,  So’g’d 
orqali  Qadimgi  Baqtriya  yerlariga  kirib  keladi.  Milodiy  I  asrning  boshlarida 
yuechjilarning  guyshan  qabilasi  boshchiligida  Kushonlar  davlati  tashkil  topadi. 
Uning  hududiy  chegarasi  Hindistonda  Hind  va  Ganga  daryolarining 
havzalarigacha  borib  yetadi.  Qadimgi  Farg’onada  Davon  davlati,  O’rta 
Osiyoning  qolgan  hududlari  (Xorazm  va  So’g’d)  esa  Sirdaryoning  o’rta 
havzasida  qadimgi  davrda  qad  ko’targan  Qang’  davlati  tarkibida  rivojlanishda 
davom  etadi.  Mil.  avv.  III  asridan  boshlab  Kushonlar  saltanati  inqirozga 
uchraydi.  Shu  tariqa  O’rta  Osiyoning  davlatlari  quldorlik  munosabatlari 
tushkunligi bilan bog’liq holda tanazzulga yuz tutadi.                 Yunon-Baqtriya

Yunon-Baqtriya  Sharqning  yirik  davlati  sifatida  120  yildan  ortiq  (mil.av.  250-
128  yillar)  vaqt  yashadi.  Yunon-Baqtriya  davlatining  asosini  Baqtriya, 
So’g’diyona,  Marg’iyona  yerlari  tashkil  etgan  bo’lib,  ular  iqtisodiy  jihatdan 
to’q,  shaharlari  ko’p,  tabiiy  boyliklari  mo’l  hududlar  edi.  Yunon-Baqtriyaning 
ko’plab  yodgorliklari  qadimgi  davrga  mansub  bo’lib,  ularning  asosiy  qismi 
arxeologlar  tomonidan  o’rganilgan.  Baqtriyada  –  (Afg’oniston  qismida) 
Bagram,  Baqtra,  Oyxonum,  Dalvarzin  kabi;  Qabadshoh,  Qayqabod, 
Ko’hnaqal’a (Tojikiston qismida), Dalvarzintepa, Dunyotepa, Jondavlattepa 
va  boshqa  ko’plab  qadimgi  shahar  xarobalari  (O’zbekiston  qismida)  ochib 
o’rganilgan.  So’g’diyonada  Yerqo’rg’on,  Afrosiyob,  Talli  Barzu 
yodgorliklarining shu davrga oid madaniy qatlamlari, Marg’iyonada Govurqal’a 
kabi shahar qoldiqlari tadqiq etilgan.                 Antik davrda Yunon-Baqtriyada dehqonchilik va chorvachili-
kdan tashqari kulolchilik sohasi yuksak darajada taraqqiy 
qilgan bo’lib, bu davrda yasalgan kulolchilik buyumlarining 
tengi yo’q edi.                 Davrga xos xususiyatlar

Uy-joylarshohona  saroylar,  ibodatxonalar  hamda  mudofaa  inshoatlari 
qurilishda bu  o’lkalar  xalqi antik  davr olamida  yuksalishning yuqori  nuqtasiga 
ko’tarilgan. Bu davrda Baqtriya va So’g’d yozuvlari shakllanadi va rivojlanadi. 
Tasviriy san’at, me’morchilik, zargarlik san’atida katta yutuqlarga erishiladi.                 baqtriya

Antik davr mualliflari Baqtriyani 1000 shaharli mamlakat, deb 
ta’riflaganlar. Yunon-Baqtriya aholisi zardushtiylik diniy e’tiqodida bo’lib, 
mahalliy diniy tasavvurlar yunon mifologiyasi obrazlari bilan chatishib 
ketgan. Suvga, yerga, quyoshga bo’lgan hurmat va e’tiqod ilohlarga bo’lgan 
(Mitra, Naxid) e’tiqod bilan uyg’unlashib ketgan.                                  Kushonlar imperiyasi

Ko’chmanchi  qabilalarning  Yunon-Baqtriya  yerlariga  kirib  kelishi  uni  inqirozga 
uchratadi.  110  yilda  yuechji  qabilalari  Yunon-Baqtriya  yerlariga  kirib  kelib,  o’z 
hukmronligini  o’rnatdi.  Guyshan  qabilasi  yabg’usi  Kudzula  Kadfiz  boshqa  qabila 
yabg’ularini  tobe  etib,  o’zini  hukmdor  deb  e’lon  qiladi. Tarix  sahnasiga  shu  tariqa 
Kushonlar davlati kelib, u uzoq muddat, milodning IV asrigacha hokimiyatga egalik 
qildi.  Uning  hududiy  chegarasi  Amudaryo  qirg’oqlaridan  janubda  Hindistonning 
janubiy rayonlarigacha tarqaldi. Kushonlar podsholigida shahar qurilishi, me’moriy-
monumental, amaliy va tasviriy san’at, haykaltaroshlik rivojlandi.buddaviylik diniy 
e’tiqodi  davlat  dini  darajasiga  ko’tarildi.  Budda  va  uning  sanamlari  (badisatva)  ni 
haykallari  bilan  ibldatxonalarni  bezash  ruhiy  va  ma’naviy  zaruratga  aylandi. 
Dehqonchilik,  uning  asosi  hisoblangan  irrigatsiya  inshoatlari  barpo  etish  taraqqiy 
etdi. Bu ishlarning davlat tasarrufiga olinishi ko’plab moddiy boyliklar yaratilishiga 
imkon  berdi.  Kushonlar  davrida  ichki  va  tashqi  savdo  kuchaydi.  Buyuk  Ipak  yo’li 
g’arb va sharq xalqlarining hayotida katta rol o’ynadi.                                  «Xolchayon hokimining saroyi»

Kushonlar  davrining  katta  ahamiyatga 
ega bo’lgan yodgorliklaridan biri milodiy 
I  asr  boshlariga  mansub  bo’lgan 
«Xolchayon  hokimining  saroyi»  dir. 
Xolchayon  saroyining  kutish  zalini 
qadimgi  haykallar  kompazitsiyasi 
egallagan  bo’lib,  ularda  turli 
etnoslarning  qiyofalari  o’z  aksini 
topgan.  Shuningdek,  saroyda  a’yonlar, 
kurash  sahnasi,  og’ir  gulchambarlarni 
ko’tarib  turgan  bolalar  haykallari, 
musiqa  asboblari  tutgan  ayol  haykallari 
topilgan.                 Ayritom
Buddaviylik  bilan  bog’liq  bo’lgan  yodgorliklardan  biri  Ayritom   bo’lib,  u  Termiz  yaqinida 
Amudaryo  bo’yida  joylashgan.  Bu  yerdan  topilgan  me’moriy  san’at  asarlarida  turli  xil 
musiqa  asbobi  chalayotgan  musiqachilar  tasvirlangan.  1932  yilda  tadqiqotchi  M.  Masson 
ushbu  hududda  musiqachilar  va  gulchambar  ko‘targan  insonlar  tasvirlari  tushirilgan  bir 
nechta  noyob  buddaviylik  haykallari  va  tosh  plitalarini  topgan.
Qoratepa, Fayoztepa                 KANISHKA I tangasi
Fayoztepa
Rim imperatori Trayan  
( 98-117  y.) tangasi, 
ibodatxonadan topilan                   Dalvarzintepa

Kushonlar  davriga  oid  yodgorliklarning  yana  biri 
Dalvarzintepa   bo’lib,  u  Surxondaryo  viloyatida 
joylashgan. 1972 yilda Dalvarzintepani qazish vaqtida 
34  kg  og’irlikda  tilladan  ishlangan  115  dona  buyum 
topilgan.  Ular  bilaguzuklar,  uzuk,  to’g’nag’ichlar 
bo’lib,  yuksak  mahorat  bilan  yasalgan. 
Dalvarzintepani  qazish  vaqtida  60  ta  turli  xil  metal 
buyumlar  topilgan.  Metall  bilan  bog’liq 
hunarmandchilikning  rivoji  haqida  gap  ketganda 
Dalvarzintepadan  topilgan  tosh  qoliplarni  ham 
ko’rsatish  mumkin.  bu  qoliplarda  oyna,  o’roq, 
pichoq,  bigiz  va  boshqa  shunga  o’xshash  ho’jalik 
buyumlari  quyilgan.  Metall  esa  sopol  idishlarda 
tigellarda  eritilganligi  olimlar  tomonidan  aniqlanib, 
o’rganilgan.  Dalvarzintepani  qazish  vaqtida  ot 
uzangilari  va  suvlig’i,  oyna ,  bilaguzuk,  halqa  va 
qarmoqlar, ikki parrakli bronza paykonlari topildi.                                  Chust madaniyati

Chust  madaniyati  yodgorliklarida  toshdan  mehnat  qurollari  yasash  davom 
etadi.  Masalan,  birgina  Dalvarzintepani  qazish  vaqtida  1500  ga  yaqin  tosh 
qurollar  topilgan.  Tosh  qurollar  orasida  qum-toshdan  yasalgan  o’roqsimon 
pichoqlar  yasash  alohida  diqqatga  sazovordir.  Bu  yerdan  400  yaqin  ana 
shunday  tosh  pichoqlar  topilgan.  Topilmalarga  qaraganda  o’sha  davrda 
suyakdan   qurol  yasash  ham  keng  yo’l  qo’yilgan.  Suyakdan  yasalgan-taroq, 
moki,  bigiz,  urchuq  va  boshqa  buyumlar  ham  Davlvarzintepada  ko’plab 
uchraydi.                                  Qo’yqirilganqal’a

Antik  davr  yodgorliklari  Xorazm  hududlaridan  ham  topib  o’rganilgan. 
Qadimgi  Xorazm  tarixi  va  madaniyati  haqida  ma’lumot  beruvchi 
yodgorliklardan biri –Qo’yqirilganqal’adir.                 Qo’yqirilganqal’a

Qo’yqirilganqal’a da  1951-57  yillarda  arxeologik  qazish  va  qidiruv  ishlari  olib 
borilgan.  Bu  yodgorlik  qadimgi  Xorazmning  mil.  avv.  IV  –  milodning  I  asriga 
mansub  bo’lgan  shaharlaridan  biri  bo’lgan.  Shahar  doira  shaklidagi  qal’adan 
iborat  bo’lib,  u  tashqi  va  ichki  devorlar  bilan  o’rab  olingan.  Arxeologlar  3 
qatordan iborat bo’lgan mudofaa devori bo’lganligini, tashqi devorning yuqori 
qismida  kamonchilar  uchun  qilingan  tuynuklar,  aylana  shaklida  burjlar  o’rnini 
aniqlaganlar.  Qal’ada  kulolchilik  rivojlangan  idishlar  sirtiga  afsonaviy  qushlar 
rasmi  chizilgan.  Ko’plab  idishlarda  chopar  ot  ustidagi  sipohiylar  surati 
solingan.  Tulpor  ot  tasviri  esa  ko’plab  uchraydi.  Urug’  totemlari  bilan  bog’liq 
xususiyatlarni  aks  ettiruvchi  arslon,  jayron,  tuya  singari  hayvonlarning 
suratlari solingan buyumlar keng tarqalgan.                 Tuproqqal’a

Devorning  muhim  madaniy  yodgorliklaridan  biri  Tuproqqal’a dir.  Tuproqqal’a 
Xorazmshohlar  podsholarining  markaziy  shahri  bo’lgan.  Yodgorlikda  keng 
ko’lamdagi  ishlar  1945  yildan  S.P.Tolstov  tomonidan  olib  borilgan. 
Tuproqqal’aning  maydoni  17,5  ga  bo’lib,  u  III-IV  asrlarga  mansub  noyob 
yodgorlik.  Yodgorlik  markazida  80 х80  m  hududni  podsho  saroyi  egallagan. 
Saroyning  devorlari  haykallar  bilan  bezatilgan.  Saroy  xonalari  esa  har  xil 
maqsadlar  uchun  mo’ljallangan. Arxeologlar  ularni  « podsho  zali »,  « raqqoslar 
zali » degan shartli nomlar bilan atashgan.                 Tuproqqal’a

Podsho  zalida  ko’plab  haykallar  bo’lib,  ularning  barchasi  loydan  ishlangan. 
Ular  qimmatbaho  va  turli  rangdagi  liboslarda  tasvirlangan.  (yaxtak,  sholvor 
kiygan  erkaklar,  burmalangan  ko’lakdagi  ayollarning  haykallari).  “ Qizil  tanli 
harbiylar  zali ”da  podsho  haykali  qo’yilgan,  uning  ikki  tomonida  o’ziga  xos 
bosh  kiyimdagi  qurolli  harbiylar  haykali  o’rnatilgan.  Podshoh  saroyining  yana 
bir  zalida  mayho’rlik  bazmi  ko’rsatilgan.  Tuproqqal’a  yodgorligidan  podsho 
arxivi  topilgan,  u  100  ga  yaqin  hujjat  bo’lib,  shundan  18  tasi  yog’ochga, 
ko’pchiligi  teriga  yozilgan,  hozirgi  kungacha  ularning  8  tasi  yaxshi  saqlangan. 
100  ga  yaqin  hujjatdan  26  tasi  o’qishga  yaroqli.  Tuproqqal’a   Xorazm 
davlatining  III-IVasrlarda  poytaxti  bilan  bu  shahar  antik  davr  shahar 
madaniyatining yorqin timsolidir.                                  Qang’ davlati

Toshkent  viloyatida,  Sirdaryo  va  Janubiy  Qozog’iston  yerlarida  mil.  avv.  III 
asrda  yarim  o’troq  Qang’  davlati  tashkil  topgan.  Qang’  davlatining  hayoti, 
turmush  tarzi  va  madaniyati  haqida  Xitoy  manbalarida  ma’lumotlar  uchraydi. 
Qang’da  yashagan  qang’uylarning  madaniyati  va  ho’jaligi  haqida  Qovunchi 
yodgorligi  ma’lumot  beradi,  Qang’  davlatining  poytaxti  qang’diz-qanqa 
(hozirgi  Oqqo’rg’on  markazida)  shahar  xarobasi  hisoblanadi.  Uning  umumiy 
maydoni  150  ga  bo’lib,  atrofi  qalin  mudofaa  devorlari  bilan  o’rab  olingan. 
Shahar  xarobasidan  arki  a’lo,  (o’rda),  ibodatxona,  savdo  va  hunarmandchilik 
mavzelari, shahar yo’llari, maydonlar, hovuzlarning o’rni topib o’rganilgan.                                  Davan

Ma’lumki,  O’rta  Osiyoda  mil.  avv.  III-II  asrlarda  Farg’ona  davlati-Davan 
shakllangan  davlat  sifatida  mavjud  edi.  U  qadimda  Parkana,  Xitoy 
manbalarida esa Davan deb atalgan.                 Davan davlati

Xitoy manbalarida mil.avv. I asrda Davan ko’p aholisi bor, dehqonchilik va 
hunarmandchilik ho’jaliklari yuksak rivojlangan, shaharlar

Davanda 70 ga yaqin obod shahar bo’lgan. Bu hududda bog’dorchilik, 
ziroatchilik, to’qimachilik rivojlangan. Farg’onaning samoviy duldurlari-
afsonaviy otlari mashhur bo’lgan; Ershi, Axsi, Quva singari shaharlar taraqqiy 
etgan.                                  xulosa

Xulosa  qilib  shuni  qayd  etish  kerakki,  O’rta  Osiyo  antik  davrda  shahar 
madaniyatining  uzluksiz  rivojlanishi  jarayoniga  tortilgan  bo’lib,  bu  yerda 
Qadimgi  Sharq  sivilizatsiyasiga  xos  mahalliy  shahar  qurilishi  an’analari 
shakllanadi.  Me’morchiligida  mudofaa  inshootlari,  diniy  va  dunyoviy 
monumental  inshootlarning  paydo  bo’lishi  shahar  madaniyati  taraqqiyotini 
belgilab  beradi.  Moddiy  madaniyatning  barcha  jabhalarida  originallik,  amaliy 
va  tasviriy  asarlarida  yuksak  did  va  mahorat  ruhi  antik  madaniyatni  mazmun 
va mohiyatini belgilab beradi.

Antik davr Antik davr madaniyati haqida tushuncha Yunon –Baqtriya, Qadimgi Xorazm, Qadimgi Farg`ona (Davon) antik davr moddiy madaniyatining o`rganilishi

ANTIK DAVRI ARXEOLOGIYASI  1. Antik davr haqida umumiy ma’lumot.  2. Shimoliy Qora dengiz hududidagi antik davr davlatlari.  3. Kavkaz hududidagi antik davlatlar      4. Sibir hududidagi antik davr madaniyati  5. O'rta Osiyoda markazlashgan davlatlarning tashkil topishi.  6. Parfiya, Marg'iyona, Xorazm, Baqtriya, So'g'dda saroy va ibodatxonalar qurilrshi.  7. Haykaltaroshlik san'atining shakllanishi va o'sishi.  8. Me'morchilik va san'atda ellin hamda budda an'analarining paydo bo'lishi.

Adabiyotlar  Annayev T., Tilovov B., Xudoyberdiyev Sh. Boysun arxeologik yodgorliklari. – T., 1999.  4. Annayev Т., Shaydullayev Sh. Surxondaryo tarixidan lavhalar. – Т., 1997.  5. Buryakov Yu.F. Toshkent vohasining qadimgi karvon yo’llari. – T., Fan, 1978.  6. Isomiddinov M.H. Sopolga bitilgan tarix. – T., 1993.  7. Kabirov J., Sagdullayev A. O'rta Osiyo arxeologiyasi. – Т., 1990.  8. Muhammadjonov A.R. Qadimgi Buxoro. – Т., 1990.                                 9. Muhammadjonov A.R. Qadimgi Toshkent. – Т., 1990.  10. Sagdullayev A. Qadimgi O’rta Osiyo tarixi. – T., 2004.  11. Eshov B.J. Qadimgi O’rta Osiyoning shaharlari tarixi. – T., 2006.

Antik davr haqida umumiy ma’lumot  Antika iborasi lotincha « antigus » so’zidan olingan bo’lib, u qadimgi degan ma’noni anglatadi. Bu ibora  XV asrda Italiya gumanistlari  tomonidan dastlab ishlatilgan bo’lib, u asosan qadimgi Yunon va Rim madaniyati va san’atini ta’riflash uchun qo’llanilgan. U quldorlik davlatlarining paydo bo’lishi, rivojlanishi va inqirozga yuz tutishini ta’riflaydi. Aynan Yunoniston va Rimning qadimgi madaniyat o’chog’i, deb qabul qilinishida ramziy ma’no bor. Chunki bu hududda qadimdan buyuk davlatlar hukm surgan bo’lib, ularning har biri qaysidir ma’noda jahon madaniyatiga ulkan hissa qo’shgan.

Antik davr haqida umumiy ma’lumot  Mil. avv.  I  ming yillik yunonlar bosqini va ularning keng hududlar bo’ylab tarqalishlari bilan bog’liqdir. Yunon manzilgohlari turli joylarda barpo etilib, metropoliyalarida bo’lgan antik jamiyat uchun xos bo’lgan quldorlik tuzumini olib kelishdi. Bu davrda Yunonistonda muhim ijtimoiy jarayon – quldorlik jamiyatining shakllanishi va mustahkamlanishi yuz bergan edi. Quldorlik tuzumining rivojlanishi natijasida ozod dehqonlar xizmatidan ko’ra qullar mehnatidan foydalanish kuchaydi. Bu esa ozod dehqonlar sonini tobora kamaytirib, ularni yerdan mahrum qilib qulga aylanishlariga olib keldi.