AROSTOTEL ANTIK DUNYONING
• • AROSTOTEL ANTIK DUNYONING • UNVERSAL AQL EGASI.
• Arast u y ok i Arist ot le (t alaff uzi: A rist ot e l ) ( y un. : Ἀ ρισ τ οτ έλης ) ( / ˈ ærɪst ɒt əl / ) (miloddan av v algi 384/383, St agira — miloddan av v algi 322/321, X alqida ) — qadimgi y unon fay lasufi , Afl ot un shogirdi v a Isk andar Zulqarnay n ust ozi boʻlgan. Fizik a , met afi zik a , nazm , t eat r , mant iq , rit orik a , siy osat , et ik a , biologiy a hamda zoologiy aga oid ishlar y ozib qoldirgan.
• Arist ot elning hay ot i haqida juda k am narsa maʼlum. Olim shimoliy Gret siy adagi St agira shahrida t ugʻilgan. Ot asi N ik omachus Arist ot el bolaligida v afot et gan v a u v asiy ning qoʻlida t arbiy alangan. Miloddan av v algi 367-y ilda, oʻn y et t i-oʻn sak k iz y oshida, Afi naga borib, Plat on ak ademiy asida [2] t ahsil olgan. Oʻt t iz y et t i y oshgacha (miloddan av v algi 347-y il)gacha shu y erda qolgan.
• Arastu (Aristotel) Qadimgi Yunonistonda buyuk kishilardan bo lgan. U hamma davrlarda yashab ʻ o tgan buyuk faylasuflar sirasiga kiradi.Arastu ʻ faylasuf Aflotun huzurida yigirma yilga yaqin ta lim ʼ oladi. Aflotun vafot etgandan so`ng Arastu o z ta lim ʻ ʼ uslubini rivojlantira poshlaydi. U amalda inson duch keladigan barcha muammolar bilan qiziqardi. Aql qay tarzda ishlaydi? Haqiqat qayerda-yu yolg'on jayerdaligini qanday ajratib olishimiz mumkin? Hokimiyatning qanday shakli afzalroq?Arastu atrof muhitni kuzatgan va dalillar to'plagan holda bu savollarga javob topishga intildi. U har bir hodisa o'zining mantiqiy izohiga ega deb hisoblagan hamda tadqiqotlar va kuzatuvlardan huSsm chiqarib, uni ta'riflab.
• Arast u olamdagi hodisalar v a predmet larning sabablarini t oʻrt guruhga boʻladi: 1) moddiy sabab y ok i mat eriy a; 2) shak liy sabab y ok i shak l; 3) y uzaga k elt iruv chi sabab; 4) oxirgi sabab y ok i maqsad. Garchi A rast u mat eriy ani dast labk i sabablardan biri, deb eʼt irof et sa ham, uni faqat passiv asos, imk oniy at xolos, qolgan uch sababni esa — faol sabab, deb hisoblay di. Masalan, uning fi k richa, shak lsiz hech qanday narsaning boʻlishi aslo mumk in emas, shak l — borliq mohiy at idir, shak l — abadiy, oʻzgarmas v a moddiy sababdan ust unroqdir.