logo

AROSTOTEL ANTIK DUNYONING

Загружено в:

16.08.2023

Скачано:

0

Размер:

488.7509765625 KB
•
  
•
       AROSTOTEL ANTIK DUNYONING
•
UNVERSAL AQL EGASI.  •
Arast u y ok i Arist ot le (t alaff uzi:  A rist
ot e l ) ( y un. :  Ἀ ρισ τ οτ έλης ) ( / ˈ ærɪst ɒt əl /
) (miloddan av v algi 384/383, 
St agira — miloddan av v algi 
322/321,  X alqida ) —  qadimgi y unon  
fay lasufi ,  Afl ot un  shogirdi v a 
Isk andar Zulqarnay n  ust ozi 
boʻlgan.  Fizik a ,  met afi zik a ,  nazm , 
t eat r ,  mant iq ,  rit orik a ,  siy osat , 
et ik a ,  biologiy a  hamda  zoologiy aga
 oid ishlar y ozib qoldirgan.  •
Arist ot elning hay ot i haqida juda 
k am narsa maʼlum. Olim shimoliy  
Gret siy adagi  St agira  shahrida 
t ugʻilgan. Ot asi N ik omachus 
Arist ot el bolaligida v afot  et gan v a u 
v asiy ning qoʻlida t arbiy alangan. 
Miloddan av v algi 367-y ilda, oʻn 
y et t i-oʻn sak k iz y oshida,  Afi naga
 borib,  Plat on ak ademiy asida [2]
 t ahsil olgan. Oʻt t iz y et t i y oshgacha 
(miloddan av v algi 347-y il)gacha shu 
y erda qolgan.  •
Arastu (Aristotel) Qadimgi Yunonistonda buyuk 
kishilardan bo lgan. U hamma davrlarda yashab ʻ
o tgan buyuk faylasuflar sirasiga kiradi.Arastu 	
ʻ
faylasuf Aflotun huzurida yigirma yilga yaqin ta lim 	
ʼ
oladi. Aflotun vafot etgandan so`ng Arastu o z ta lim 	
ʻ ʼ
uslubini rivojlantira poshlaydi. U amalda inson duch 
keladigan barcha muammolar bilan qiziqardi. Aql 
qay tarzda ishlaydi? Haqiqat qayerda-yu yolg'on 
jayerdaligini qanday ajratib olishimiz mumkin? 
Hokimiyatning qanday shakli afzalroq?Arastu atrof 
muhitni kuzatgan va dalillar to'plagan holda bu 
savollarga javob topishga intildi. U har bir hodisa 
o'zining mantiqiy izohiga ega deb hisoblagan hamda 
tadqiqotlar va kuzatuvlardan huSsm chiqarib, uni 
ta'riflab.  •
Arast u olamdagi hodisalar v a 
predmet larning sabablarini t oʻrt  
guruhga boʻladi: 1) moddiy  sabab y ok i 
mat eriy a; 2) shak liy  sabab y ok i shak l; 3) 
y uzaga k elt iruv chi sabab; 4) oxirgi 
sabab y ok i maqsad. Garchi A rast u 
mat eriy ani dast labk i sabablardan biri, 
deb eʼt irof et sa ham, uni faqat  passiv  
asos, imk oniy at  xolos, qolgan uch 
sababni esa — faol sabab, deb 
hisoblay di. Masalan, uning fi k richa, 
shak lsiz hech qanday  narsaning boʻlishi 
aslo mumk in emas, shak l — borliq 
mohiy at idir, shak l — abadiy, oʻzgarmas 
v a moddiy  sababdan ust unroqdir.  •
I bn Sino bilan Beruniy  oʻrt asida A rast uning 
„Osmon haqida“  v a „ Fizik a“  asarlari 
t oʻgʻrisidagi munozarasi v at animizda A rast u 
merosiga qiziqish benazir boʻlganidan dalolat  
beradi. A rab fay lasufi  Ibn Rushd oʻz salafl ari 
Hunay n ibn I shoq, I shoq ibn Hunay n, Mat t o 
ibn Yunus v a Yahy o ibn A diy, al-Kindiy  k abi 
A rast u ijodini t argʻib et ib, asarlariga sharhlar 
y ozib, „ Buy uk  Shorih“  degan nom oldi. Oʻrt a 
asr Sharqida A rast u t aʼlimot ini dav om et t irib, 
uni Yev ropaga t anit ib, y et uk  ilmiy  asarlar 
y arat gan fay lasufl ar but un duny oda „ Sharq 
arist ot elchilari“  unv oni bilan mashxurdir.    •
A rast u barcha zamonlar olimlari ust oz deb 
bilgan buy uk  alloma. Uning qomusiy  
asarlari, Sharq mut afak k irlari ijodida ham 
chuqur iz qoldirgan. 7-8–asrlardan boshlab 
ay niqsa Horun ar-Rashid v a Maʼmun dav rida 
A rab xalifaligi hududida A rast u asarlari 
t arjima et ilib oʻrganildi, ularga oʻnlab izoh v a 
sharxlar bit ildi. Bu ishda Oʻrt a Osiy oning 
ulugʻ olimlari k at t a rol oʻy nadi. A bu N asr 
Forobiy  Arast uning „ Met afi zik a“ , „ J on 
haqida“ , „ Et ik a“ , „ Kat egoriy alar“ , „Topik a“ , 
„ A nalit ik a“  asarlariga ilmiy  sharxlar y ozib, 
„ Sharq Arast usi“  degan unv onga sazov or 
boʻldi. Abu A li ibn Sino oʻz ust ozlarining ilgʻor 
gʻoy alarini y anada riv ojlant irib, A rast u v a 
Forobiy dan k ey in „ Uchinchi muallim“  deb 
at aldi.  •
Arastuning tarbiya nazariyasi zamirida axloqiy 
va ruhiy qarashlari yotadi: tarbiyadan 
maqsad — ruhning oliy jihatlari boʻlmish aql-
zakovat va irodani kamol toptirishdir. 
Tarbiyaning oʻzaro chambarchas bogʻliq uch 
jihati — jismoniy, axloqiy va aqliy tarbiya — 
ruhning uch turiga muvofiq keladi, yaʼni 
kamolatga erishishning harakatlantiruvchi 
kuchlari — tabiiy qobiliyat, koʻnikma va aql-
idrokdan iborat hamda tarbiya ishi ayni shu 
kuchlarga asoslanishi zarur. Arastu oʻz iqtisodiy 
taʼlimotida qullik — tabiiy bir hodisa va u 
doimo ishlab chiqarish
?  negizi boʻlishi lozim, 
degan nuqtai nazarga suyanadi.   •
boy lik  (uni A rast u „ t abiiy  boy lik “  deb at ay di) 
manbai — dehqonchilik  v a hunarmandchilik  
boʻlib, k ishilarning t ub eht iy ojlarini qondirish 
uchun xizmat  qiladi. 2-t ur boy lik  esa (uni 
A rast u „ gʻay rit abiiy  boy lik “  deb nomlagan) 
ak sincha, bev osit a eht iy oj buy umlaridan 
iborat  boʻlmay, oʻzaro ay irboshlash, 
muomala negizida v ujudga k eladi. Boy lik  1-
t urining miqdori inson eht iy ojlari bilan 
chegaralansa, 2-t urining miqdorini esa aslo 
chek lab-chegaralab boʻlmay di. Shuningdek  
A rast u ist eʼmol qiy mat i bilan t ov ar qiy mat i 
oʻrt asidagi chegarani birinchi boʻlib belgilab 
berdi, t urli xil t ov arlari faqat  pul v osit asida 
oʻzaro qiy oslash mumk in, deb hisobladi.  •
Arast u bilish haqidagi t aʼlimot ida „ dialek t ik “  
bilish bilan „ apodik t ik “  bilishni bir-biridan 
farqlay di. „ Dialek t ik “  bilish — t ajriba samarasi 
boʻlmish „ fi k r“ ni, „ apodik t ik “  bilish esa 
ishonchli bilimni v ujudga k elt iradi. Ammo 
Arast u t ajribani ishonchli bilimning oliy  
darajasi, deb hisoblamay di, uning fi k richa, 
bilimning eng oliy  qonun qoidalari bev osit a 
aql v osit asidagina idrok  et iladi.
•
Arast u mant iq ilmining asoschisidir. Arast u 
y arat gan v a „ analit ik a“  deb nomlagan mazk ur 
fan t afak k urning t ushuncha, muhok ama, 
xulosa k abi asosiy  shak llaridan, ay niy at , 
qarama-qarshilik  v a uchinchisi ist isno 
qonunlaridan, fi k rni isbot lash y oxud rad et ish 
uslublaridan, bir qancha k at egoriy alardan 
iborat  •
Arast u dav lat ni idora et ishning ucht a maʼqul 
v a ucht a nomaʼqul shak li mav jud, degan 
gʻoy ani olgʻa suradi. Yaxshi boshqaruv  
shak llari amal qilgan dav lat da undan gʻarazli 
maqsadlarda foy dalanish imk oni ist isno 
et iladi, hok imiy at  esa but un jamiy at  
xizmat ida boʻladik i, bular — monarxiy a 
(y ak k a podsho huk mronligi), arist ok rat iy a 
(aslzodalar huk mronligi) v a „ polit iy a“  (oʻrt a 
t abaqa, moʻʼt adil demok rat iy a 
huk mronligi)dir. A k sincha, t iraniy a (zolimona 
huk mronlik ), sof oligarxiy a (qudrat li k ishilar 
t oʻdasining huk mronligi) v a oxlok rat iy a 
(haddan oshgan olomon huk mronligi) — 
monarxiy a, arist ok rat iy a v a „ polit iy a“  
shak llarining v aqt  oʻt ishi bilan bat amom 
ay nigan, y uz t uban k et gan k oʻrinishidir.

• • AROSTOTEL ANTIK DUNYONING • UNVERSAL AQL EGASI.

• Arast u y ok i Arist ot le (t alaff uzi:  A rist ot e l ) ( y un. :  Ἀ ρισ τ οτ έλης ) ( / ˈ ærɪst ɒt əl / ) (miloddan av v algi 384/383, St agira — miloddan av v algi 322/321,  X alqida ) —  qadimgi y unon   fay lasufi ,  Afl ot un  shogirdi v a  Isk andar Zulqarnay n  ust ozi boʻlgan.  Fizik a ,  met afi zik a ,  nazm ,  t eat r ,  mant iq ,  rit orik a ,  siy osat ,  et ik a ,  biologiy a  hamda  zoologiy aga  oid ishlar y ozib qoldirgan.

• Arist ot elning hay ot i haqida juda k am narsa maʼlum. Olim shimoliy Gret siy adagi  St agira  shahrida t ugʻilgan. Ot asi N ik omachus Arist ot el bolaligida v afot et gan v a u v asiy ning qoʻlida t arbiy alangan. Miloddan av v algi 367-y ilda, oʻn y et t i-oʻn sak k iz y oshida,  Afi naga  borib,  Plat on ak ademiy asida [2]  t ahsil olgan. Oʻt t iz y et t i y oshgacha (miloddan av v algi 347-y il)gacha shu y erda qolgan.

• Arastu (Aristotel) Qadimgi Yunonistonda buyuk kishilardan bo lgan. U hamma davrlarda yashab ʻ o tgan buyuk faylasuflar sirasiga kiradi.Arastu ʻ faylasuf Aflotun huzurida yigirma yilga yaqin ta lim ʼ oladi. Aflotun vafot etgandan so`ng Arastu o z ta lim ʻ ʼ uslubini rivojlantira poshlaydi. U amalda inson duch keladigan barcha muammolar bilan qiziqardi. Aql qay tarzda ishlaydi? Haqiqat qayerda-yu yolg'on jayerdaligini qanday ajratib olishimiz mumkin? Hokimiyatning qanday shakli afzalroq?Arastu atrof muhitni kuzatgan va dalillar to'plagan holda bu savollarga javob topishga intildi. U har bir hodisa o'zining mantiqiy izohiga ega deb hisoblagan hamda tadqiqotlar va kuzatuvlardan huSsm chiqarib, uni ta'riflab.

• Arast u olamdagi hodisalar v a predmet larning sabablarini t oʻrt guruhga boʻladi: 1) moddiy sabab y ok i mat eriy a; 2) shak liy sabab y ok i shak l; 3) y uzaga k elt iruv chi sabab; 4) oxirgi sabab y ok i maqsad. Garchi A rast u mat eriy ani dast labk i sabablardan biri, deb eʼt irof et sa ham, uni faqat passiv asos, imk oniy at xolos, qolgan uch sababni esa — faol sabab, deb hisoblay di. Masalan, uning fi k richa, shak lsiz hech qanday narsaning boʻlishi aslo mumk in emas, shak l — borliq mohiy at idir, shak l — abadiy, oʻzgarmas v a moddiy sababdan ust unroqdir.