logo

FANDA IJOD QILISH

Загружено в:

15.08.2023

Скачано:

0

Размер:

17530.479492188 KB
MAVZU: FANDA IJOD QILISH.     1 •
Ijodiy tafakkur va ijtimoiy-ijodiy 
faoliyat
2 •
Ilmiy ijodiyotning rasional va 
norasional tomonlari 
3 •
Ilmiy bilishREJA:        Ijodiy tafakkur va ijtimoiy-ijodiy faoliyat
     Ijodiyot inson faoliyatining yangi narsalar yoki 
qadriyatlar yaratishga qaratilgan xislatini bildiradi. 
Inson,jamoa,kishilar va tashkilotlar uyushmasini 
ijodiyot subyekti,deb atash mumkin.
     Ijodiyotga aniqroq qilib quyidagi ta’rifni berish 
mumkin:ijodiyot– bu insonni tobora takomillashib 
borayotgan xilma-xil ehtiyojlarini qondiradigan 
yangidan-yangi moddiy,ijtimoiy va ma’naviy 
qadriyatlar yaratish faoliyatidir.             Fanda  yaratiladigan  yangi  g’oyalar,nazariyalar  va 
texnologik  loyihalar  ma’naviy  qadriyatlar  turiga  kiradi. 
Ijodiyot  xususida  so’z  yuritganda    ijodiy  tafakkur  va 
ijtimoiy-ijodiy  faoliyatni  farqlash  lozim.Birinchisi 
ma’naviyat,san’at,fan  sohasida  yaqqol  namoyon  bo’ladi. 
Islohotlarni  amalga  oshirish,yangi  ijtimoiy  tuzilmalarni 
bunyod    etish  ijtimoiy-ijodiy  faoliyatni  bildiradi.  Fanda 
ijodiy  tafakkur  va  ijtimoiy-ijodiy  faoliyat 
birlashadi.Bunday  birlashishni  natijasi  sifatida  xalqaro 
ilmiy  hamkorlik,fanning  tashkiliy  strukturalarini 
takomillashtirish,fan  sohasida  islohotlarni  joriy  qilish  kabi 
jarayonlarni ko’rsatish mumkin.             
Ijodiy ilmiy bosqich .     
Izlanish jarayonida ijod qilinadi, muammo hal 
etiladi, yangi tasavvur , tushuncha yoki nazariy 
xulosa hosil bo’ladi. Ijodiy faoliyat tufayli yangi 
g’oyalar, qarashlar, nazariyalar odamlarning 
qalbi va aqlida hukm sura boshlaydi, bu esa 
ijtimoiy taraqqiyotga olib keladi. Ijodiy 
jarayonga A.M.Seleznyov va I. Teylor  o’zlarining 
fikriga ko’ra turlicha fazilarlarini ko’rsatib o’tadi.  Ijodiy  jaray on bosqichlari:     .
Ilmiy kashfiyot , ilmiy g’oyani paydo 
bo’lishi. Ijodiy mahsulotlardan foydalanish va 
tatbiq qilish..
Axborot to’plash va tatqiqot 
metodologiyasini tanlash. Metaforalar, analogiyalar yordamida 
muammoni o’rganish, uni yechish.A.M.Seleznyov.                    I. Teylor 
Tatqiqot predmetini tanlash,maqsad va 
vazifalarini ifodalash. Muammoni qo’yish..                 REJA
     Ijod 
shakllari .         Badiiy ijodiyot..          Ijt imoiy  ijodiy ot .
Prezidentimiz ijtimoiy sohada 
olib borayotgan faoliyati. Ijtimoiy loyihalar.      Texnik  ijodiy ot .
Avtomabil ishlab chiqarish 
jarayoni. Qurilish loyihalari.   Ilmiy  ijodiy ot . 
Ilmiy maqolalar yozish. Ilmiy ish bajarish.    Dizay nerlik   ijodiy ot i.       Muhandislik  ijodiy ot i.     Mot iv at siy a beruv chi 
v ideorolik .     
     Aqliy bilish tafakkurning ratsionallik(lot.aqliy oqilonalik) hislatlarini 
namoyon etadi. Ratsionallikning asosiy belgisi mantiq qonun qoidalariga 
rioya qilib fikrlash, anglash, ilmiylik normallariga asoslanib mulohaza 
yuritish. Bu qanday normalar?

    Bular quyidagilar:

1-isbotlanganlik

2-mantiq qonun qoidalariga asoslanib fikrlash

3-asoslanganlik

4-tushuntirish va bashorat qilishga qobil bo’lish

5-olingan natijalar tajribada tasdiqlanishi

6-eksperimental ma’lumotlarga, faktlarga tayanish.Ilmiy  ijodiy ot ning rat sional v a 
norat sional t omonlari.     
Tatqiqot amaliyotida shunday vaziyatlar ham 
bo;lib turadiki, ratsionallik normalari(masalan, 
mantiq qonun qoidalari) nihoyatda murakkab, 
ziddiyatli muammolarni hal qilishda, ob’ektni 
yangicha tushuntiradigan g’oyani olg’a surishda 
yetarli bo’lmay qoladi. Aniq xulosaga kelish 
uchun faktlar ham yetarli bo’lmay qolishi ham 
mumkin.    N orat sionallik .     SAVOLLAR.
SAVOLLARGA JAVOB BERING!
1. Ijodiyot nima? 

2. Ijodiy tafakkur va ijtimoiy-ijodiy 
faoliyat, ular o’rtasidagi umumiylik 
va farqni izohlab bering? 

3.Ijodiyot nima asosida (qanday 
sabablarga ko’ra) turlarga bo’linadi? 

4.Muammoni qo’yishda ijodiyot 
qanday namoyon bo’ladi? 

5.«Aqliy bilish» va «rasionallik» 
tushunchalari o’rtasidagi umumiylik 
va farqni izohlab bering? 
   
6.Ilmiy rasionallik normalari 
qanday qoida va talablardan 
iborat? 
   7. Norasionallikning xislatlari 
nimalardan iborat? 

8.Norasional ijodiyotni 
qanday faollashtirish yo’llari 
mavjud? 

9.Bilish insonni faoliyatida 
qanday o’rinni egallaydi? 

10.Ilmiy tadqiqotni kelib 
chiqishini sababi nimada?Sav ollar.     ILMIY BILISH .              Aniqlik, chuqur va har tomonlama asoslanganlik mezonlaridan kelib
  chiqadigan  bo’lsak,ixtisoslashmagan  va  ixtisoslashgan  bilishni  farqlash 
mumkin. 
•
       1-Ixtisoslashmagan bilish asosan kundalik hayot va muloqot ehtiyojlarini
•
  qondiradi, aniqlik va mantiqan asoslanganlik nuqtai nazaridan ilmiylik
•
  mezonlariga javob bera olmaydi. 
•
       2-Ixtisoslashgan bilish faoliyatida narsa va xodisalarning xossalari,
•
  xarakat va o’zgarish qonuniyatlari maxsus til, vosita va usullar yordamida 
•
o’rganiladi, obyekt mohiyatini tushuntirib beradigan g’oyalar, ta’limotlar va 
•
nazariyalar ishlab chiqiladi.  
Ijtimoiy ishlab chiqarishning turli sohalarida,xususan, madaniyat, san’at,
  menedjment, texnologiya, fan va boshqa jabxalarda mehnat qilayotgan
  mutaxassislar ixtisoslashgan bilimga ega bo’ladilar. 
         Ixtisoslashgan  ilmiy bilish– bu  o’rganilayotgan obyektning xossasalari,
  tuzilishi, xarakati va o’zgarishi qonuniyatlarini ilmiylik mezonlariga 
asoslangan holda tushuntirib beradigan g’oyalar, tasavvurlar va nazariyalarni 
ishlab chiqarish  faoliyatidir.  
Ilmiy  bilishni  muntazam  asosda  tashkil  qilish  tadqiqot  faoliyatini  namoyon 
etadi.          Mav zu y uzasidan t est lar.
1. Tadqiqot texnologiyasi bu: 
a)ilmiy faoliyatni tashkil qilishga 
doir qoidalar, talabalar va 
tavsiyalar tizimi; 
b)tadqiqot maqsadi va 
vazifalarini asoslash;  
c)tadqiqotni ma’lum metodika 
asosida olib borish; 
d)izlanishni tizimli va izchillik 
bilan amalga oshirish. 
  2. Ilmiy ijodiyot bu: 
a)kashfiyot, ixtiro qilish, yangi 
ilmiy qadriyatlarni yaratish;  
b) izlanish faoliyati bilan 
shug’ullanish;  
fanda tadqiqot olib borish; 
d)ilmiy asarlar yozish.      Mav zu y uzasidan t est lar.
   3. Ijod qilish qobiliyati bu: 
a) tafakkur teranligi; 
b)muammoni qo’yish va hal qilish; 
c) bilimni boyitib borish; 
d)tahliliy fikrlashga moyillik. 
    4 . Ilmiy rasionallik normalari bu: 
a)mantiqiylik, asoslanganlik, 
isbotlanganlik, faktlarga tayanib 
tushuntirish; 
b) rasional hukm chiqarish;  
c) natijalarni asoslash, tajribada 
tasdiqlash; 
d)muammolarni to’g’ri qo’yish va 
asoslash. 
      Mav zu y uzasidan t est lar.
5. Mantiqiy fikrlash yetarli 
bo’lmagan vaziyatlar: 
a)o’ta murakkab, ziddiyatli 
tomonlarga ega bo’lgan obyekt; 
b) mushohadaning kuchi yetmay 
qolishi;  
c)matematik usuldan foydalanish 
samara bermaydi; 
d)yechimi borligi noma’lum bo’lgan 
muammo.
  6 . Ilmiy bilishda norasionallik bu: 
a)mantiqiy fikrlash, rasional anglash 
amal qilmaydigan xislat, intuitiv 
bilish; 
b) obyektni nogohon takfirlash;  
c)to’satdan g’oyani olg’a surish;  
d)qalban mushohada qilish. 
      
1. O’zbekiston Respublikasining Konstitusiyasi. -T.: “O’zbekiston”, 
2019 

2. Karimov I.A. Yuqori malakali mutaxassislar taraqqiyot omili. 
T.: 1995. 

Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz 
bilan birga quramiz. - Toshkent: ―O’zbekiston, 2017.-491 b. 

3. Alemasov V., Mamadaliyev Sh.O. «Ilmiy tadqiqot: 
metodologiya, metodika, ijodiyot» kursidan katta ilmiy xodimlar-
izlanuvchilar va mustaqil izlanuvchilar uchun o’quv  qo’llanma.  – 
 T.:  O’zbekiston  Respublikasi  IIV  Akademiyasi, 2015. – 102 b.  

4.  Davronov Z., M.Primov “Ilmiy tadqiqot metodologiyasi” 
fanidan O’quv-uslubiy majmua. – Toshkent: Moliya instituti. – 
2014 y.Foy dalanilgan adabiy ot lar ro’y hat i.     E’TIBORINGIZ
UCHUN RAHMAT.

MAVZU: FANDA IJOD QILISH.

1 • Ijodiy tafakkur va ijtimoiy-ijodiy faoliyat 2 • Ilmiy ijodiyotning rasional va norasional tomonlari 3 • Ilmiy bilishREJA:

Ijodiy tafakkur va ijtimoiy-ijodiy faoliyat Ijodiyot inson faoliyatining yangi narsalar yoki qadriyatlar yaratishga qaratilgan xislatini bildiradi. Inson,jamoa,kishilar va tashkilotlar uyushmasini ijodiyot subyekti,deb atash mumkin. Ijodiyotga aniqroq qilib quyidagi ta’rifni berish mumkin:ijodiyot– bu insonni tobora takomillashib borayotgan xilma-xil ehtiyojlarini qondiradigan yangidan-yangi moddiy,ijtimoiy va ma’naviy qadriyatlar yaratish faoliyatidir.

Fanda yaratiladigan yangi g’oyalar,nazariyalar va texnologik loyihalar ma’naviy qadriyatlar turiga kiradi. Ijodiyot xususida so’z yuritganda ijodiy tafakkur va ijtimoiy-ijodiy faoliyatni farqlash lozim.Birinchisi ma’naviyat,san’at,fan sohasida yaqqol namoyon bo’ladi. Islohotlarni amalga oshirish,yangi ijtimoiy tuzilmalarni bunyod etish ijtimoiy-ijodiy faoliyatni bildiradi. Fanda ijodiy tafakkur va ijtimoiy-ijodiy faoliyat birlashadi.Bunday birlashishni natijasi sifatida xalqaro ilmiy hamkorlik,fanning tashkiliy strukturalarini takomillashtirish,fan sohasida islohotlarni joriy qilish kabi jarayonlarni ko’rsatish mumkin.

Ijodiy ilmiy bosqich .