logo

Fanda ijod qilish va ilmiy tadqiqot tushunchasi

Загружено в:

20.11.2024

Скачано:

0

Размер:

9905.466796875 KB
Fanda ijod qilish v a 
ilmiy  t adqiqot  
t ushunchasi   Reja:
1.  Ijodiy  taf ak k ur v a ijt imoiy -ijodiy  f aoliy at .
2.  Ilmiy  i jodiy otning ras ional v a noras ional tomonlari 
3.   Ilmiy  bilis h v a tadqiqot  t us hunchalari 
4 .   Ilmiy  t adqiqot :  t urlari,  s tr uk turas i 
5.   Ilmiy  bilis h darajalari v a s hak llari   Ijodiyot  inson  faoliyatining  yangi 
narsalar  yoki  qadriyatlar  yaratishga 
qaratilgan  xislatini  bildiradi.  Inson,  jamoa, 
kishilar  va  tashkilotlar  uyushmasini 
ijodiyot  subyekti,deb  atash  mumkin. 
Ijodiyotga  aniqroq  qilib  quyidagi  ta’rifni 
berish mumkin: Ijodiyot – bu insonni tobora takomillashib 
borayotgan xilma-xil ehtiyojlarini qondiradigan 
yangidan yangi moddiy, ijtimoiy va ma’naviy 
qadriyatlar yaratish faoliyatidir. Fanda 
yaratiladigan yangi g’oyalar,nazariyalar va 
texnologik loyihalar ma’naviy qadriyatlar turiga 
kiradi.  Fanda ijodiy tafakkur va ijtimoiy-ijodiy faoliyat 
birlashadi. Bunday birlashishni natijasi sifatida xalqaro 
ilmiy hamkorlik, fanning tashkiliy strukturalarini 
takomillashtirish, fan sohasida islohotlarni joriy qilish 
kabi jarayonlarni ko’rsatish mumkin.  Ijod deganda keng ma’noda shaxs yoki jamiyatning tabiiy, 
ijtimoiy va ma’naviy olamni insonning maqsad va 
vazifalariga, uning ehtiyojlari, istaklari va 
imkoniyatlariga muvofiq ravishda o’zgartirish borasidagi 
bunyodkor faolligi tushuniladi muhandislik 
ijodiyoti        — Someone Famous   I lmiy  t adqiqot ning asosiy  t ark ibiy  qismlari: 
1
2
5
4 3
Tadqiqot mavzusi – 
o’rganilayotgan sohaning 
qisqa va aniq cheklangan 
jihati Tadqiqot obyekti - izlanish 
doirasi (sohasi) Tadqiqot predmeti – obyekt 
ichidagi izlanish sohasining 
cheklangan jihati
Tadqiqot muammosi – javob berilishi 
kerak bo’lgan savol (masala); 
o’rganilayotgan hodisada noma’lum 
bo’lgan narsani aniq ifoda qilish 
(ta’riflash) Tadqiqotning maqsadi – 
tadqiqotning asosiy g’oyasi 
(rejasi, mo’l- jali); tadqiqot 
yakunida olinishi kerak bo’lgan 
ilmiy natija Ilmiy  tadqiqotni k o’ p bos qichli jaray on ek anligini 
k o’ zda tutib, uning bos hqa turdagi s truk turav iy  
modelini k o’ rs atis h mumk in:  

yo’nalish va mavzuni tanlash,uning dolzarbligini 
asoslash;        

  tadqiqot maqsadi,vazifalari va masalalarini  belgilash; 

  tadqiqot rejasini tuzish,zarur usul,vositalar va ta’minot    
       masalalarini aniqlash; 

  tadqiqotni o’tkazish; 

  tadqiqot jarayonini tavsiflash; 

  tadqiqot natijalarini muhokama qilish; 

  xulosa chiqarish,olingan natijalarni baholash.  Gipoteza  –isbotlash kerak 
bo’lgan, o’rganilayotgan 
predmet xususida cheklangan 
faktlar asosida qilingan faraz, 
taxminiy fikrdir      Haqiqiy ilmiy gipoteza bir qator talablarga javob 
berishi lozim 
4 5
6
7•
Fandagi oldin kashf etilgan qonunlarga zid kelmasligi kerak. 
•
lozim. 
•
Gipoteza shakliy mantiqiy ziddiyatlardan holi bo’lishi kerak. 
•
Gipoteza tasdiqlash yoki rad etilishi imkoniyatiga ega bo’lishi kerak. 
•
Fandagi  oldin  kashf 
etilgan  qonunlarga  zid 
kelmasligi kerak.  •
Gipoteza  cheklangan 
doirada  bo’lsa  ham  faktik 
ma’lumotlarga  mos  kelishi 
lozim. 
•
Gipoteza 
shakliy  mantiqiy 
ziddiyatlardan 
holi  bo’lishi 
kerak.  •
Gipoteza  tasdiqlash  yoki  rad 
etilishi  imkoniyatiga  ega  bo’lishi 
kerak.   Keyingi izlanishlarda yangi faktlar yig’iladi, 
umumlashtiriladi, natijada gipoteza tasdiqlanadi yoki rad 
etiladi. Tasdiqlangan gipoteza ishlab chiqiladigan nazariyani 
tarkibiy qismiga aylanadi. 
 Ilmiy tadqiqotning eng muhim natijasi  nazariyadir . 
Nazariya ilmiy bilishning eng murakkab, bir butun shaklidir.
  Nazariyani bilish va amaliyotdagi roli, izlanishdagi 
metodologik ahamiyati nihoyatda  katta desak mubolag’a 
bo’lmaydi. Bunda nazariyaning tarkibiy unsurlari – 
tushuncha, aksioma, tamoyil  turli xarakterdagi 
metodologik vazifalarni bajaradi.   Bahodir Karimov – Ijod psixologiyasi va ijodkor laboratoriyasi Savollar: 
1.Ijodiyot nima? 
2.Ijodiy  tafakkur  va  ijtimoiy-ijodiy  faoliyat,  ular  o’rtasidagi  umumiylik  va  farqni  izohlab 
bering? 
3.Magistrantni izlanishida ijodiyot qanday namoyon bo’lishi mumkin? 
4.Ijodiyot nima asosida (qanday sabablarga ko’ra) turlarga bo’linadi? 
5.Kashf qilish va ixtiro o’rtasida qanday farq bor? 
6.Muammoni qo’yishda ijodiyot qanday namoyon bo’ladi? 
7. Tafakkur teranligi qanday xislat? 
8.«Aqliy  bilish»  va  «rasionallik»  tushunchalari  o’rtasidagi  umumiylik  va  farqni  izohlab 
bering? 
9.Ilmiy rasionallik normalari qanday qoida va talablardan iborat? 
10.Rasional va norasional ijod qilish modelini (1-rasm) izohlab bering? 
11. Norasionallikning xislatlari nimalardan iborat? 
12.Ong osti qatlamida (jabxasida) qanday jarayonlar sodir bo’ladi?  13.Norasional ijodiyotni qanday faollashtirish yo’llari mavjud? 
14.Intuisiya nima va u qanday ishlaydi? 
15.Tadqiqotdagi yangilik yaratish bosqichlarini izohlab bering? 
16.Bilish insonni faoliyatida qanday o’rinni egallaydi? 
17.Bilishni turlarga bo’linishini sababi nimada? 
18.Ilmiy bilish qanday xislatlari bilan ajralib turadi? 
19.Ilmiy tadqiqotni kelib chiqishini sababi nimada? 
20.Ilmiylik mezonlari qanday xislatlardan tashkil topgan va ular nima uchun kerak? 
21. Ilmiy tadqiqot qanday turlarga bo’linadi va bo’linishni asosida nima yotadi?         
22. Ilmiy tadqiqot strukturaga egami?  Ilmiy bilishni qanday darajalari mavjud? 
23.Empirik bilish qanaqa daraja, uning xususiyati nimadan iborat? 
24.  Nazariy  bilish  qanday  amalga  oshadi,  qanday  natija  qo’lga  kiritiladi?         
25.«Ilmiy bilish shakllari» tushunchasi nimani bildiradi?   Mavzuga oid testlar 
1. Tadqiqot texnologiyasi bu: 
a)ilmiy faoliyatni tashkil qilishga doir qoidalar, talabalar va tavsiyalar tizimi; 
b)tadqiqot maqsadi va vazifalarini asoslash;  
c)tadqiqotni ma’lum metodika asosida olib borish; 
d)izlanishni tizimli va izchillik bilan amalga oshirish. 
 
2. Ilmiy ijodiyot bu: 
a)kashfiyot, ixtiro qilish, yangi ilmiy qadriyatlarni yaratish;  
b) izlanish faoliyati bilan shug’ullanish;  
c) fanda tadqiqot olib borish; 
d)ilmiy asarlar yozish. 
 
3. Ijod qilish qobiliyati bu: 
a) tafakkur teranligi; 
b)muammoni qo’yish va hal qilish; 
c) bilimni boyitib borish; 
d)tahliliy fikrlashga moyillik. 
 
4. Tafakkurning rasionallik xislatini namoyon etadi: 
a)mantiq qonun-qoidalari va faktlarni tahlil qilishga asoslangan aqliy bilish; 
b) voqyelikni tushuntirish qobiliyati;  
c)verbal va rasional tarzda fikrlash;  
d)obyekt haqida aniq fikrlash. 
 
5. Ilmiy rasionallik normalari bu: 
a)mantiqiylik, asoslanganlik, isbotlanganlik, faktlarga tayanib tushuntirish; 
b)b rasional hukm chiqarish;  
c) natijalarni asoslash, tajribada tasdiqlash; 
d)muammolarni to’g’ri qo’yish va asoslash. 
   6. Mantiqiy fikrlash yetarli bo’lmagan vaziyatlar: 
a)o’ta murakkab, ziddiyatli tomonlarga ega bo’lgan obyekt; 
b) mushohadaning kuchi yetmay qolishi;  
c)matematik usuldan foydalanish samara bermaydi; 
d)yechimi borligi noma’lum bo’lgan muammo. 
 
7. Ilmiy bilishda norasionallik bu: 
a)mantiqiy fikrlash, rasional anglash amal qilmaydigan xislat, intuitiv bilish; 
b) obyektni nogohon takfirlash;  
c)to’satdan g’oyani olg’a surish;  
d)qalban mushohada qilish. 
 
8. Yangi g’oyani ong, anglash qatlamiga olib chiqadigan ruhiy mexanizm bu: a) intuisiya; 
a)ixtiro qilish
b) tasavvur qilish; 
c)xulosa chiqarish;  
d)kashfiyot qilish 
 
9. Tadqiqotda yangi g’oyani hosil bo’lishi bu: 
a)davriy va nodavriy (intuitic)tarzda namoyon bo’ladigan ijodiy jarayon; 
b)doimo tadqiqot bilan shug’ullanish natijasi;  
c)muammoni qo’yish va yechimini topish;  
d)izlanishda natijaga erishish 
 
10. Rasionallik mezonlariga ega bo’lgan bilim sohasi bu:  
a) ilmiy bilim; 
b)h ayotiy bilim;  
c)amaliy bilim;  
d)badiiy bilim. 
   
11. Ixtisoslashgan bilish faoliyati bu: 
a)i lmiy tadqiqot;  
b) voqyelikni in’ikos etish;  
c)ongda ilmiy tasavvurlar hosil qilish;  
d)ilmiy muassasada faoliyat ko’rsatish. 
 
12. Ilmiy bilish bu: 
a)obyektning xossa va qonuniyatlarini tushuntirib beradigan, ilmiylik mezonlariga asoslanadigan bilish jarayoni; 
b)tasdiqlangan reja asosida tadqiqot olib borish;  
c)empirik ma’lumotlar yig’ish va ularni o’rganish; 
d)jamiyatni ilmga bo’lgan ehtiyojini qondirish. 
 
13. Tadqiqotda qo’llaniladigan ilmiylik mezonlari: 
a) obyektivlik, isbotlanganlik, aniqlik, tajribada tasdiqlash. 
b)oqilonalik, mohirlik, usuldan foydalana bilish;  
c)faktlarga tayanish, muammoni to’g’ri qo’yish, g’oyalarni asoslash; 
d)izchillik, aniqlik va samaradorlik. 
 
14. Qaysi ilm dargohida geografik va kartografik tadqiqotlar olib borilgan? 
a)Bag’doddagi «Bayt ul xikma»da; 
b) Aleksandriyadagi Muzeonda;  
c)Platon akademiyasida;  
d)Aristotelni Liseonida  
 
15. Ilmiy tadqiqot turlari bu: 
a)fundamental, empirik, eksperimental, texnologik va kompleks tadqiqotlar; 
b)xududiy, mantiqaviy va xalqaro hamkorlik doirasidagi tadqiqotlar;  
c)texnik, nazariy eksperimental tadqiqotlar;  
d)tabiiy, texnik, ijtimoiy-gumanitar va sinergetik tadqiqotlar.  E ’tiboringiz uchun rahmat!

Fanda ijod qilish v a ilmiy t adqiqot t ushunchasi

Reja: 1. Ijodiy taf ak k ur v a ijt imoiy -ijodiy f aoliy at . 2. Ilmiy i jodiy otning ras ional v a noras ional tomonlari 3. Ilmiy bilis h v a tadqiqot t us hunchalari 4 . Ilmiy t adqiqot : t urlari, s tr uk turas i 5. Ilmiy bilis h darajalari v a s hak llari

Ijodiyot inson faoliyatining yangi narsalar yoki qadriyatlar yaratishga qaratilgan xislatini bildiradi. Inson, jamoa, kishilar va tashkilotlar uyushmasini ijodiyot subyekti,deb atash mumkin. Ijodiyotga aniqroq qilib quyidagi ta’rifni berish mumkin:

Ijodiyot – bu insonni tobora takomillashib borayotgan xilma-xil ehtiyojlarini qondiradigan yangidan yangi moddiy, ijtimoiy va ma’naviy qadriyatlar yaratish faoliyatidir. Fanda yaratiladigan yangi g’oyalar,nazariyalar va texnologik loyihalar ma’naviy qadriyatlar turiga kiradi.

Fanda ijodiy tafakkur va ijtimoiy-ijodiy faoliyat birlashadi. Bunday birlashishni natijasi sifatida xalqaro ilmiy hamkorlik, fanning tashkiliy strukturalarini takomillashtirish, fan sohasida islohotlarni joriy qilish kabi jarayonlarni ko’rsatish mumkin.