Ilmiy tadqiqot olib borish kompetentligi - bo'lajak o'qituvchi shaxsini shakllantirish omili sifatida

Загружено в:

02.03.2025

Скачано:

0

Размер:

57.8 KB
ILMIY TADQIQOT OLIB BORISH 
KOMPETENTLIGI - BO'LAJAK 
O'QITUVCHI SHAXSINI 
SHAKLLANTIRISH OMILI SIFATIDA ■ Ilmiy tadqiqot olib borish kompetentligi va uning 
o'qituvchi shaxsini shakllantirishdagi o'rni.
■ Bo'lajak o'qituvchilarning ilmiy-tadqiqot 
qobiliyatlarini shakllantirishga nisbatan bugungi 
ta'lim jarayonining talablari. Ilmiy  t adqiqot  olib borish 
k ompet ent ligi nima?
■ Tushuncha: Ilmiy tadqiqot olib borish kompetentligi - o'qituvchilarda ilmiy 
ma'lumotlarga asoslangan ishlash, muammolarni hal qilish va yangi 
bilimlarni kashf etish malakasidir.
■ Asosiy tarkibiy qismlar:
■ Tadqiqot metodologiyasi
■ Mantiqiy tahlil qilish qobiliyati
■ Ilmiy yozuv va taqdimot malakasi
■ Tanqidiy fikrlash va ijodiy yondashuv Ilmiy  t adqiqot  olib borish 
k ompet ent ligining bo'lajak  o'qit uv chilar 
uchun ahamiy at i
■ Kasbiy rivojlanish: Ilmiy tadqiqot olib borish malakasi o'qituvchi kasbiy 
faoliyatini rivojlantirish uchun zarur bo'lgan ko'nikmalarni rivojlantiradi.
■ Intelektual mustaqillik: O'qituvchilar mustaqil fikrlashga va o'z bilimlarini 
boyitishga ko'nikadilar.
■ Yosh avlodni tarbiyalashda ahamiyati: O'qituvchilar yosh avlodga ilmiy 
yondashuv va analitik fikrlashni o'rgatishda namuna bo'lib xizmat qiladi. Ilmiy  t adqiqot  olib borish 
k ompet ent ligini shak llant irish usullari
■ Ta'lim jarayonida: Ilmiy metodlar bilan ishlash, tadqiqot olib borish bo'yicha 
amaliy mashg'ulotlar.
■ Loyihaviy ishlanmalar: Talabalar o'rtasida ilmiy loyihalarni amalga oshirish 
va taqdimot qilish.
■ Tajriba va o'rganish: Tadqiqotlar natijalarini amaliyotda qo'llash 
imkoniyatlarini yaratish. Bo'lajak  o'qit uv chining shaxsiy  v a 
k asbiy  riv ojlanishiga t a'sir k o'rsat ish
■ Shaxsiy xususiyatlar: Mustaqillik, mas'uliyatlilik, ijodiy fikrlash.
■ Kasbiy qobiliyatlar: Dars berish sifati, o'quvchilar bilan ishlashda ilmiy 
asoslangan yondashuv. Bo'lajak o'qituvchining shaxsini shakllantirishda ko'plab omillar mavjud. 
Ularning barchasi o'qituvchilik kasbining xususiyatlari, ta'lim jarayoniga 
qo'yiladigan talablar va o'quvchilar bilan ishlashda zarur bo'lgan 
ko'nikmalarni shakllantiradi. Quyida bu omillar asosida bo'lajak 
o'qituvchining shaxsini shakllantirish jarayoniga batafsil to'xtalamiz:
■ 1. Kasbiy  k ompet ent lik
■ O'qituvchi o'z fanini chuqur bilishi va ilmiy asosda ta'lim berishi lozim. 
Kasbiy kompetentlik bo'lajak o'qituvchining quyidagi qirralarini 
shakllantiradi:
■ Fan bo'yicha bilimlar: Keng qamrovli va chuqur bilim, yangiliklarni kuzatib 
borish.
■ Dars rejalashtirish: Yangi metodlarni tadbiq qilish orqali o'quvchilarga 
samarali ta'lim berish.
■ Pedagogik mahorat: O'qituvchilarning didaktik va metodik ko'nikmalarini 
rivojlantirish. 2. Shaxsiy fazilatlar va qobiliyatlar
■ Bo'lajak o'qituvchi tarbiyasi va shaxsiyati nafaqat bilimga, balki shaxsiy 
xususiyatlarga ham bog'liqdir:
•
Sabr-t oqat : O'qituvchilik kasbi mashaqqatli, sabr-toqatli bo'lishni talab 
qiladi.
•
Mas'uliy at lilik : Ta'lim jarayonida o'quvchilar taqdiri va kelajagiga 
javobgarlikni his qilish.
•
Adolat parv arli k  v a ob'ek t iv l ik : O'quvchilarga teng munosabatda bo'lish 
va ularga nisbatan adolatli yondashish.
•
Ijodiy lik : Har bir o'quvchiga individual yondashuv, yangi pedagogik 
texnologiyalardan foydalanish. 3. Pedagogik psixologiya bilimlari
■ Bo'lajak o'qituvchi o'quvchilar psixologiyasini yaxshi tushunishi zarur:
•
O'quv chi lar psixologiy asi : Har bir yosh guruhining o'ziga xos psixologik 
xususiyatlarini tushunish.
•
Mot iv at si y ani oshirish : O'quvchilarda o'rganishga qiziqishni oshirish 
yo'llarini izlab topish.
•
Muammol i v aziy at larni hal qi lish : O'quvchilarning xulq-atvoridagi 
muammolarni psixologik jihatdan to'g'ri boshqarish. 4. Kommunikativ ko'nikmalar
■ O'qituvchi uchun samarali muloqot qilish ko'nikmasi muhimdir:
•
O'quv chi lar bil an muloqot : O'quvchilar bilan ochiq, to'g'ri va tushunarli 
muloqot o'rnatish.
•
Hamk asblar bilan aloqalar : O'qituvchilar jamoasida yaxshi hamkorlik 
qilish va o'zaro yordam.
•
Ot a-onal ar bilan hamk orlik : Ota-onalar bilan mustahkam aloqalar 
o'rnatish va o'quvchi rivoji haqida muntazam fikr almashish. 5. Ijtimoiy va madaniy rivojlanish
■ O'qituvchining ijtimoiy va madaniy rivojlanishi uning shaxsiy kamolotida 
muhim omil hisoblanadi:
•
Madaniy  merosni bilish : Milliy va jahon madaniyati bo'yicha keng bilimga 
ega bo'lish.
•
Ijt i moiy  faoliy at da isht irok : Mahalla, jamiyat, maktabdan tashqari ta'lim 
va tarbiya ishlari bilan shug'ullanish. 6. Pedagogik refleksiya va o'z-o'zini 
rivojlantirish
■ Bo'lajak o'qituvchilar o'z faoliyatlarini doimiy tahlil qilish va o'zlarini 
rivojlantirishga e'tibor berishlari lozim:
•
O'z-o'zini t ahlil  qilish : Faoliyatini baholab, kamchiliklarni aniqlash va 
o'zgartirish.
•
Doimiy  o'rganish : Zamonaviy texnologiyalar va metodlardan foydalanishni 
o'rganish.
•
Ilmiy  t adqi qot  oli b bori sh : Tadqiqot malakalarini rivojlantirish orqali 
kasbiy mahoratni oshirish. X ulosa
■ Bu omillar bo'lajak o'qituvchining shaxsini har tomonlama rivojlantiradi va 
uning ta'lim jarayonidagi samaradorligini oshiradi.
■ Ilmiy tadqiqot olib borish kompetentligi o'qituvchilik kasbida 
muvaffaqiyatga erishishning muhim omili bo'lib, yosh avlodni ilmiy asosda 
tarbiyalashga katta hissa qo'shadi.

ILMIY TADQIQOT OLIB BORISH KOMPETENTLIGI - BO'LAJAK O'QITUVCHI SHAXSINI SHAKLLANTIRISH OMILI SIFATIDA

■ Ilmiy tadqiqot olib borish kompetentligi va uning o'qituvchi shaxsini shakllantirishdagi o'rni. ■ Bo'lajak o'qituvchilarning ilmiy-tadqiqot qobiliyatlarini shakllantirishga nisbatan bugungi ta'lim jarayonining talablari.

Ilmiy t adqiqot olib borish k ompet ent ligi nima? ■ Tushuncha: Ilmiy tadqiqot olib borish kompetentligi - o'qituvchilarda ilmiy ma'lumotlarga asoslangan ishlash, muammolarni hal qilish va yangi bilimlarni kashf etish malakasidir. ■ Asosiy tarkibiy qismlar: ■ Tadqiqot metodologiyasi ■ Mantiqiy tahlil qilish qobiliyati ■ Ilmiy yozuv va taqdimot malakasi ■ Tanqidiy fikrlash va ijodiy yondashuv

Ilmiy t adqiqot olib borish k ompet ent ligining bo'lajak o'qit uv chilar uchun ahamiy at i ■ Kasbiy rivojlanish: Ilmiy tadqiqot olib borish malakasi o'qituvchi kasbiy faoliyatini rivojlantirish uchun zarur bo'lgan ko'nikmalarni rivojlantiradi. ■ Intelektual mustaqillik: O'qituvchilar mustaqil fikrlashga va o'z bilimlarini boyitishga ko'nikadilar. ■ Yosh avlodni tarbiyalashda ahamiyati: O'qituvchilar yosh avlodga ilmiy yondashuv va analitik fikrlashni o'rgatishda namuna bo'lib xizmat qiladi.

Загрузите документ, чтобы увидеть его полностью.