logo

Islom sivilizatsiyasi va o’ziga xos xususiyatlari

Загружено в:

15.11.2024

Скачано:

0

Размер:

878.8408203125 KB
Islom sivilizatsiyasi va 
o’ziga xos xususiyatlari  
VIII y ok i IX  asrgacha Musulmon siv ilizat siy asi

Islom siy osiy  reallik  sifat ida bi necha y il ichida shak llandi. A rablar bosqinchilik  urushlari 
v osit asida imperiy ani y arat ishdi. Biroq islom siv ilizat siy asi shu impery ianing hamda qadimdan 
mav jud bo’lgan siv ilizat siy alar qorishmasining nat t ijasi bo’ldi. Bunga k o’p v aqt  hamda k o’p av lod 
k erak  bo’ldi.

        A rablarning o’z diniga e’t iqodlar k am edi, k o’o narsa o’sha dav rda k et ay organ jaray onlarga 
bog’liq edi: arablarning birinchi bosqinchilik  dav ri dav lat ni, imperiy ani y arat di, biroq 
siv ilizat siy ani emas.

Ba` zi t adqiqot chilarga k o` ra, dast lab arab bosqinchilari mag’lub bo’lganlarni o’z e’t iqodiga 
o’t k azishga ham, ularning e’t iqodiga o’t ishga ham harak at  qilishmagan. Ular faqat  
bo’y sundirilgan siv ilizat siy alardan foy dalanishgan, undan ziy ot isi emas: Fors, Suriy a, Misr, Rim 
Afrik asi (arablar bu y erni Ifrik a deb at ashgan, uning hududi bugungi k unda Tunisga t o’g’ri 
k eladi), Ipaniy a (hozirgi A ndaluziy a). Agar o’sha dav rda xrist ianlar islomni qabul qilishga harak at  
qilishsa, ularni t ay oq bilan jazolashgan. Bu jaray on soliqlar faqat  musulmon bo’lmaganlardan 
olingani uchun bo’lgan, y angi xo’jay inlar esa o’zlarining doromadining k amay ishiga qarshi edi.        «Bosib olingan mamlakatlar … o’zining hayotiy ukladini saqlab qolishgan 
hamda qo’pol musosabatda ularga nisbatan bo’lishmagan, biroq… ularga 
yaxshilab qarashni talab etadigan qimmatli chorvadek munosabatda 
bo’lishgan, buning sababi “qimmatli chorva” soliq ko’rinishida katta daromad 
keltirgan» (Gaston Vyet).
Bu jarayon 632 – 660 yillarda mamlakatni boshqargan Muhammad 
payg’ambarning to’rtda izdoshi “xaliflar” tomonidan boshqarilgan paytda 
bo’lgan (Xalif – voris, , boshqaruvchining o’rinbosari ma’nolarini anglatadi), 
keyinchalik 660 – 750 yillarda mamlakatni boshqargan Umaviylar davrida 
ham shunday bo’lgan, ular Damashqni o’z poytaxti qilishgan. O’sha yillarda 
to’xtovsiz urushlar bo’lmagan yoki deyarli hech qachon diniy faktor oldingi 
planga chiqmagan. Misol uchun, Vizantiya bilan urush siyosiy bo’lgan, diniy 
emas.Bundan tashqari, bosib olingan mamlakatlarda boshqaruv mahalliy 
aholi qo’lida bo’lgan; yozuv yo grek tilida, yo pahlaviy (o’rta fors tili) tilida 
bo’lgan; san’at hali ham ellinizmdan ilhomlangan, bu hattoki, masjitlar 
arxetekturasida bilinadi. Masjidlarning ichki qismlari, qator ustunlar, arkalar, 
gumbazlar Vizantiya obrazlarini eslatgan. Faqat aholini duoga undovchi 
muazzin uchun mo’ljallangan minora o’ziga xos (minora ham xristian 
qo’ng’iroqlar minorasini eslatgan).
Abbosiylar boshqaruv davrida tub o’zgarish: VIII asr o’rtalarida qat’iyatli 
o’zgarishlar ro’y beradi. Bular siyosiy, ijtimoiy va keyinchalik intelektual 
sohadagi burilishlar edi. Bu xalifalik Abbosiylarga o’tayotagan paytda 
hamda ularning qora shtandarti (davlat bayrog’i) oq shtandart o’rniga 
kelayotgan paytda yuz bergan.   BU DAV RDA  ARAB DUN YOSI  SHA RQQA  QA DA M QUYA DI  VA UN I  
OLDI N  O’ZI GA TORTGAN  O’RTAY ER DEN GI ZI DAN  SEKI N LI K  BI LA N  
UZOQLASHA DI . YA N GI  X A LI FLA R DAV RI DA I SLOM DUN YOSI N I N G 
POY TA X TI  DA MA SHQDAN  BOG’DODGA KO’CHI RI LA DI . BU HOLAT 
ERON LI K LA RN I N G HA MDA  BOSHQA  BOSI B OLI N GAN  X A LQLA RN I N G 
KUCHAY I SHI GA  OLI B KELA DI . BU HOKI MI YAT TEPA SI DA BI R ASR 
TURGAN , “ QON I  TOZA”  A RA BLA R HUKMRON LI GI N I N G YA KUN I N I  
EN GLATAR EDI , ULAR UCH YOKI  TO’RT AV LOD BOSHQARGAN . SHU 
DAV R MOBAY N I DA  “ Y UQORI  TA BAQA”  BOY LI K VA HASHMAT 
BOTQOG’I GA  BOTI B QOLDI , SI V I LI ZATSI YA  ROHATI DA O’Z 
AFZA LLI K LA RI N I  YO’QOTADI . I BN  X ALDUN , AN DA LUSI YALI K 
ASLZODA  A RA B, KEY I N CHA LI K BU SI V I LI ZATSI YA NI  
“ PERSON I FI TSI YALASHGA N  Y OV UZLI K”  (SHAX SLA N TI RI LGA N , 
J ON LAN TI RI LGAN ) DEB ATAY DI .
TA BI I Y KI , MODDI Y  TA RAQQI YOT HA MMA J OYGA  Y ETI B BORGAN  
SHAROI TI DA  BI RI N CHI  O’RI N GA ESKI  SI V I LI ZATSI YALASHGA N  
MA MLA KATLA R CHI QA DI . 820 – Y I LGA  KELI B X A LI FA N I N G 
DAROMADI  O’SHA  DAV RDAGI  V I ZA N TI YA I MPERI YASI N I N G Y I LLI K 
DAROMADI DA N  5 MA RTA KO’P DA ROMAD KELGAN . K ATTA  BOY LI K 
I LK SAV DO K API TA LI ZMI , X I TOY  VA  HI N DI STON , FOR KO’RFAZI  
DAV LATLA RI , EFI OPI YA , QI ZI L DEN GI Z MA MLA KATLARI , I FRI K A, 
AN DA LUZI YA  VA  BOSHQA MAMLA KATLA R BI LAN  SAV DO A LOQALARI  
RI VOJ LAN GAN LI GI  TUFAY LI  TO’PLA NGA N.         Kapit alizm t ermini uchalik  ham arxaik  emas. Islom dini huk mronlik  qilgan k at t a hudud t ufay li t ov arlar bilan chay qov chilik  qilish 
chegara bilmasdi. A rab y ozuv chisi X ariri arab sav dogarining t ili bilan shunday  so’zlarni ay t adi: « Men fors shafranini (zafaronini) 
X it oy ga olib borish niy at im bor, mish – mishlarga qaraganda X it oy da uning narxi baland ek an. So’ng X it oy  farforini (chinnisini) 
Gret siy aga, grek  parchasini (k imxobini) Hindist onga, A leppo shishasini Yamanga, Yaman y o’l – y o’l mat olari Fors ga olib borish 
niy at im bor… »  Basrada sav dogarlar o’rt asidagi shart nomalar hozirgi k liringga (t ashqi sav do munosabat larida bank larning schot  v a 
v a hujjat lar asosida naqd pulsiz hisob – k it ob y urgizish) o’xshash sav do munosabat lari asosida amalga oshirilgan.
Sav do shart nomalarini shaharlarsiz amalga oshirib bo’lmas edi. Kat t a shahar mark azlari v ujudga k eladi: faqat  Bog’dod (762 – 
y ildan t o shaharni mo’g’ullar v ay ron qilguncha - 1258 – y ilgacha shahar Esk i Duny oning eng boy  v a ‘ma’rifat langan”  poy t axt i edi) 
emas, balk i Bog’doddan uncha uzoq bo’lmagan Tigr dary osining sohilida joy lashgan Samarra (836 – y ili asos solingan), Basra – 
o’zining k at t a port i bilan, Kair (Qohira), Damashq, Tunis (qay t a t ik langan Karfagen),Kordov alar huk mron mav qega erishadi,
Bu shaharlarda hamjihat lik dagi harak at lar bilan Qur ’on t ili v a poeziy a (nazm) t illari asosida arab “adabiy ”  t ili (so’zsiz sun’iy  v a 
y ozma) y arat ildi v a qay t a y arat ildi. Bu t il t ez orada barcha islom dav lat lari uchun umumiy  t ilga ay lanadi, xuddi xrist ianlar uchun 
lot in t ili umumiy  bo’lgani k abi. A rabist ondagi arab t ilining o’zi v a boshqa mamlak at larning so’zlashuv  t illari dialek t  (shev a) larga 
ay lanadi. Bu faqat  t il emas, balk i adabiy ot , g’oy a, ek umenik  g’ay rat , Bog’dodda v ujudga k elgan v a duny o bo’y lab t arqalgan 
siv ilizat siy a edi.
Hali A bbosiy lar hok imiy at  t epasiga k elguncha mansabdor shaxslarni t ay inlash prinsipi o’zgargandi. 700 – y ili umav iy  xalifa A bdul 
Malik  Ioanna Damashqiy ni (k ey inchalik  655 – 749 y illarda monax (ruhoniy ) bo’lgan) maslahat chi sifat ida chaqiradi: xalifa unga grek  
t ilini rasmiy  muomaladan zudlik  bilan chiqarishni ay t adi. A rab t arixchisi Baladorining ay t ishicha:” bu Sargunada k at t a norozilik  
uy g’ot di (buni Sergiy a deb t ushunish k erak , bu I onna Daashqiy ning boshqa nomi edi), so’ng u xalifani chuqur g’am bilan t ark  et di, 
y o’lda grek  amaldorlarini k o’rib, ularga shunday  degan: « endi boshqa ish qidiringlar, bu ishingizni X udo olib quy di»  degan” .        Bu modus v i v endining y a k unini angla t ar edi – x ri st i anla r v a musulmonla r o’rt asi dagi k o’p y ill ik  o’zaro sabr; 
y angi  da v r boshlanay ot gan edi. Yagona t il ning v ujudga  k elishi  int elek t ua l v a i sh ay i rboshla sh imk oni ni 
pa y o qil di, huk mdorl aar o’rt asidagi munosabat l arni soddalasht irdi . Yuqorida eslat ib o’t ilgan y ahudiy  
sav dogarlarining mak t ublari esk i y ahudi y  ha rfl a ri bil an bo’lsa – da, arab t il ida y ozilgan.
Yagona t il  madaniy at ning riv ojlanishiga asos bo’ldi. Mashhur x ali fa  X orun ar – Rashidning o’g’li al – Ma’mun 
(813 – 833) k o’p chet  el k it obl ari ni a rab t ili ga o’girishni buy uradi, a v v a lo grek  t ilidagi  k it oblarni. Bu y a ngi 
k it oblar juda t ez t arqal ar edi, ust iga – ust ak  islom t ez orada pergament da n arzon bo’lgan qog’oz haqida  
xabar t opishdi. K ordov a xa lifasi A l – Hal im I I  (961 – 972), ay t ishlaricha, 400 000 qo’ly ozmadan iborat  
k ut ubxonaga  egal ik  qil ga n (44 t om lik  k at a log). Bu raqamla r bo’rt t iri b k o’rsat il gan bo’lsa ha m, bu 
raqamlarni  Ka rl V ning k ut ubxonasidagi 900 qo’ly ozma bi lan qiy oslasa bo’ladi .2
I sl om uchun muhi m bo’lgan bu a srlarda i chk i o’zga risha lr ham bo’ldi. Muhammadning dini Vi zant iy a 
t ipidagi t al qinlar hi sobi ga  mura k k ablashadi, unga  mist ik a  element lari k iri b k eladi, bunda  olimla r 
neoplat onizmni  qa y t a  v uj udga  k eli shi ni k o’radi. Ha t t ok i, shi’a y o’nali shi ning k o’pgina muv aff aqqiy at lari 
da st l abk i a rab islomi ga behona bo’lga n holat larga bog’li q. Shi alik lar o’zl arining pay do bo’lishini Umav i y lar 
t omonidan o’dirilgan A li  bil an bo’gl ashadi. Ul ar o’zlarini  isl omni ng an’a nal ariga v a musul monl arning 
k o’pchil igi ni t a shk i l qi ladigan sunniy larga  qarshi  qo’y adi. Shiali k la r ziy orat gohi – I roqdafi  Kerbela di r, u 
y erga minglab ziy ora t chil ar boradi. « A l i I soga, uning ona si – Fot ima esa  A v l iy o Ma ry amga t englasht iri lgan. 
A li v a uning o’g’i llarining o’li mi  azob – uqubat  deb t asa v v ur qil inadi»  (E.F.Got y e).
Shunda y  qili b I slomning a sosl ari qadi mgi Sharq v a O’rt a y er dengizi si v il izat siy alaridan olish hisobiga 
boshqacha t alqin qil inadi, ular esa o’z nav ba t ida y osharish jaray oniga uchray di . Bu siv ilizat siy al arning 
hamma si umumiy  t il bila n bog’li q holda y agona  v a imt el ek t ual v a zifani baja radi; A rabist on t arix iy  
epi zodlarni ng biri , xolos; ma’l um nuqt ay i naza rdan qara lsa, musulmon siv ilizat siy a si  arab bo’lmagan 
xal ql arning islomga  o’t ishi, musul mon ma k t ablari ning k o’pa y ishi, A nlant ik a da n t o Pomirgacha bo’lgan 
hududda i sl omga e’t iqod qiluv chil arning birlashmasi v ujudga k elishining nat ija sida pay do bo’lgan. A y t ish 
mumk ink i, esk i v inoni y a ngi t eriga  quy ishy apt i deb.               Islomni ng olt i n asri: V III -X II asrlar
To’rt  y ok i  besh asr dav omida Isl om Esk i  Duny oning eng zo’r siv il izat siy asi  bo’l ib qol di. Umuman v a xususan olganda, 
X alifalik ni ng olt in asri X orun ar- Rashidning o’g’li Al – Ma’mun (813 – 833) dav ri dan boshlanadi, u Bog’dodda 
Donishmandlik  uy i ga (bir v aqt ni ng o’zi da ham k ut ubxona, ham t arjima mark azi  v a ast ronomik  abserv at oriy a edi) asos 
soladi, v a olt in asr Av v eroesa (Ibn Rushda) ni ng o’limi gacha dav om et gan, u mashhur arab fay lasufl aridan bi ri  bo’l ib, 
1198 – y ili  Marok ashda ol amdan o’t adi (o’sha pay t  u 72 y oshda bo’lgan). Biroq g’iy a v a san’at  t arixi o’zi bilan Isl omning 
buy uk ligi ni t ushunt irib bermay di.
Musulmon falsafasini ng t adqiqot chisi Leon Got y ening fi k richa, islom g’oy asining riv ojlani shi uchun eng qul ay  pay t  
hamma narsaga qodir v a ma’rifat l angan xalifaning himoy asiga umid qiladigan pay t da – « t inchli k  v a umumriv ojlanish 
dav rida»  bo’lgan. VI II – IX  asrlarda Sharqda Al – Mansurdan t ort ib t ok i  Al – Mut av ak k i lgacha bo’lgan xalifalar shunday  
huk mdor bo’lishgan, ular dey arl i y uz y il dav omida musulmon ol amida grek  ilm – fani  v a falsafasi ning riv ojl anishi uchun 
zamin y arat ishdi , av v alo bet araf – xrist ianlar t omonidan qilingan k o’p sonli t arjimalar t ufay li bo’ldi ; xuddi shu gapni 
Almoxadax xali falari (X I I asr) haqida ham ay t sa bo’ladi, ular o’ziga y aqi n fay lasuf v a shi fok orlar bilan y uzma – y uz 
suhbat  qurish odat i bor edi. X uddi shunday  qulay  dav e sifat ida y agona imperiy asini ng so’nishi v aqt ini  k o’rsat ish 
mumk i n, chunk i bu dav rda jasur bil im sohibl ar mahalli y  huk mdorlar orasidan u y ok i  bu huk mdorni homiy  sifat ida 
t anlashi mumk in edi; Al – Farobiy  uchun IX  asrning bi ri nchi y armida shunday  homiy  Al eppo amiri Say f ad – Daula bo’ldi .
Leon Got y e o’zingiz k o’rib t urganingi zdek , muammoni siy osiy  t arix t erminlarida deb k o’rsat moqda. Siv ilizat siy a 
huk mdorlarga, “ ma’rifat l angan despot larga”  bog’li q edi. Bog’dod xalifaligining t ezl ik  bilan qul ashi  aqlbov ar qilmas 
siy osiy  t arqoqlik ni k elt irib chiqardi, biroq g’oy aning t arqalishiga zarar y et k azmadi. Ak sincha, u ma’lum daraj ada 
int elek t ual erk i nli k k a y ordam berdi, chunk i o’qimishli odaml arga qudrat li homi y larni v a dav lat l arni almasht irish 
imk onini bergan. N at ijada xuddi shudnay  jaray on uy g’oni sh dav rida it aliy ada, X V II v a X VII I asrl arda Yev ropada 
t ak rorlanadi. Islom siv i lizat siy asi da bu ma’rifat langan odamlarning imt i y ozi bo’lgan.          Tafak k urning bunday  umt iy ozi y et arli cha bo’lm agan. Tafak k urni moddiy  imt iy ozlar bi lan qo’llab – 
quv v at lash k erak  edi. 750 -y ilga I slom  asosan o’zining asosiy  t ashqi cgegaralariga y et adi ; bu dav rga k elib 
uning ek spansiy asi him oy alanuv chilar m uv aff aqiy at i t ufay li t o’xt at ildi (718 – y ili qamal qilingan 
Konst ant inopol uning him oy achi lari qahram onligi t ufay li saqlab qolindi; galliy a v a G’arb 732 – y ili y ok i 733 
– y ili Puat edagi jangda o’zining ozodligini y ut i b olishdi, shuningdek  o’sha dav rda Mag’ribda boshlangan 
isy on t ufay li ham ). N at ijada chegaralarda o’ziga xos t inchlik  o’rnat i ldi (nisbat an), imperiy aning ichida esa 
farov onlik  holat ining k o’t arilishi bilan iqt isodiy  k o’t arilish ro’y  beradi.
I qt isodning k o’t arilishi bozor iqt isodi y ot ining v ujudga k elishiga oli b k eldi, qishloq xo’jalik  m ahslot larini 
« k omm ersalizat si y alash»  (t ijorat  y ok i sav do qilish) k uchay di; ularning m a’lum qism i o’sha y erda ist e’mol 
qilinar edi, ort iqcha mahsulot  esa shaharlarda sot iladigan v a oxirgi k o’rsat gichlarni k o’t arilishiga olib 
k eladigan t ov arga ay lanar edi. X urm o sav dosi har y ili 100 000 y uk  t ashiy digan t uy ani t alab qilardi. 
Shaharlarning y opiq bozorlar qov un uy lari nom ini olishgandi, t ransok sian qov unlari boshqacha m ashhur 
edi. Qurit ilgan qov unlarni k at t a hajm da G’arbga junat ishgan. Yangi pishgan qov unlarni m axsus pocht a 
y o’nalishlari orqal i Bog’dodga olib k elishgan: qov unlarni m uz solingan t eri meshlarda t ashishgan. 
Shak arqam ishni o’st irish sanoat ning y angi t armog’i pay do bo’lishiga olib k eldi.
Qishloq xo’jalik  m ahsulot larining sav dosi haqi da gapirganda, t egirm onlar haqida eslat maslik ning iloji  y o’q. 
suv  t egirmonlarning pay do bo’lishi (Bog’dod y aqinida) v a sham ol t egirmonlarini pay do bo’lishi y ordam 
berdi: sham ol t egirm onlaridan 947 – y ili Seist onda foy dal anishagan, shu pay t  Basradagi suv  t egirm onlarini 
harak at ga k elt irish uchun Tigr dary osining oqimidan foy dalanishgan.        i qtisodiyotning intensiv 
rivojlanishi sanoatning yangi 
sohalari paydo bo’lishiga olib 
keldi: metallurgiya, yog’ochni 
qayta ishlash, to’qimachilik (zig’ir 
tolasi, paxta, ipak, jun). Sharqda 
katta maydonlarda paxtachilik 
rivojlana boshladi. Buxoro, 
Armaniston, Fors gilamlari 
hamma yerda mashhur bo’lgan. 
Basra asosan bo’yoqlarni import 
qilgan, asosan indigo (to’q ko’k 
rang) sotib olgan. Qobul orqali 
keltirilgan hinf indigosi ancha 
sifatli bo’lgan, yuqori Misrnikiga 
qaraganda. Shuncha tovarlarning harakati 
o’zining ortidan ko’p sonli 
natijalarni keltirgan. Monetar 
iqtisodiyoq senyor va dehqon 
o’rtasidagi munosabatlarga 
asoslanadigan ukladning asoslarini 
zirqiratdi, boylar yanada 
boylashgan va surbetlashgan; 
kambag’allar esa rad etilganlarga 
aylanishgan. Bunga irrigatsiya 
texnikasining rivojlanishi 
dehqonlarning krepostnoy 
qaramligini 
kuchaytirganiniqo’shadigan bo’lsak, 
jamiyatda sotsial vaziyat qanchalik 
tang avolda bo’lganini ko’ramiz. Agar bu holat hal qiluvchi faktor 
bo’lmasa ham, ko’p narsani 
tushintirishi mumkin, xusussan, 
jamiyatdagi inqilobiy kayfiyatni, 
shahar va qishloqlardagi 
to’xtovsiz xavotirlikni, milliy 
ozodlik harakatlari bilan bog’liq 
bu Eron misoldida yaqqol 
namoyon bo’ladi. O’sha davr 
adabiyoti hozirgi zamon 
zamonaviy tushunchalarni 
eslashga undaydi: natsionalizm 
(milliylik), kapitalizm, sinfiy 
kurash.          “
”Bularning hammasi o’zaro bog’langan: shu olt in asrda k o’pay ib k et gan bit ’at larni ng o’rt a Yev ropasi 
k a bi siy osiy  v a ijt i moiy  ildizl ari  mav jud. Boshqa cha o’y lay digan odamla rni guruhi  pay do bo’la di , 
riv oj lanadi, t aqi bga uchrab y ok i hok imi y at  t epa sidagila r t omonidan quv g’inga uchrab y o’qolib k et a di . 
I sl om g’oy asini ng t arixi  jamiy at  barqarorl igi uchun xav fl i bo’lgan shuna qa ngi guruhlar bi lan bog’l iq.
I sl omni ng olt in asrini  t a’ri fl ay  t urib, t a rixchi A .Met s « Renessa ns»  deb a t aluv chi  ik k i ma’noli  
t ermi ndan foy da langan.
Bu narsa mo’jizav i y  I t aliy a Renessansi  bi lan bog’lash uchun qi lingan. Har qanday  holat da t a qqosla sh 
afzal lik larga ega, bu y erda diqqat ni moddiy  v a int elek t ual  boy lik k a qarat ish mumk in, bu hol at  
da st l ab I sl om siv il izat siy asi uchun, k ey i nchalik  X V a srda I t aliy a Siv i liza t si y asi uchun uzoq y il lar 
da v omi da  riv ojl anishni t a’mi nladi.        U sivilizatsiya ham, bu sivilizatsiya ham savdo va boylikning quylayliklaridan 
foydalanishga imkon beruvchi shahar jamiyatlariga tayangan; ikkala sivilizatsiya ham 
antik sivilizatsiyasidan ilhomlangan, unga hurmat bilan qaraydigan, o’z davrini bir 
necha asrlarga oshib o’tgan tor doiradagi g’aroyib tafakkur sohiblari tomonidan 
yaratilgan. Ikkala holatda ham ularning turmushiga xavf soladigan qo’shni varvar 
qabilalari mavjud bo’lgan. Italiya uchun XV asr oxirida shvetsariyalik kantonlar to’dasi, 
shimoliy nemislar, fransuzlar, oyoq kiyimi ip bilan bog’lanadigan ispanlar, turklar (1480 – 
yil turklar tomonidan Otranta shahri olingan) ana shunday varvar bo’lgan. Islom uchun 
saljuqiy turklar, berberlar, G’arb aholisi, Saxroi Kabirda yashaydigan badaviylar shunday 
qabilalar bo’lishgan.
Agar davrni butunligicha oladigan bo’lsak, biz tomonimizdan qabul qilingan sanalar – 
(813 – 1198) – bu islom sivilizatsiyaning mustahkamlanish davridir ( bu faqat tashqi 
tomondan qarasa qarama – qarshiday tuyuladi), sivilizatsiya sifatida tinch va diniy bir 
vaqtning o’zida ham yagona va turlichadir.

Islom sivilizatsiyasi va o’ziga xos xususiyatlari

 VIII y ok i IX asrgacha Musulmon siv ilizat siy asi  Islom siy osiy reallik sifat ida bi necha y il ichida shak llandi. A rablar bosqinchilik urushlari v osit asida imperiy ani y arat ishdi. Biroq islom siv ilizat siy asi shu impery ianing hamda qadimdan mav jud bo’lgan siv ilizat siy alar qorishmasining nat t ijasi bo’ldi. Bunga k o’p v aqt hamda k o’p av lod k erak bo’ldi.  A rablarning o’z diniga e’t iqodlar k am edi, k o’o narsa o’sha dav rda k et ay organ jaray onlarga bog’liq edi: arablarning birinchi bosqinchilik dav ri dav lat ni, imperiy ani y arat di, biroq siv ilizat siy ani emas.  Ba` zi t adqiqot chilarga k o` ra, dast lab arab bosqinchilari mag’lub bo’lganlarni o’z e’t iqodiga o’t k azishga ham, ularning e’t iqodiga o’t ishga ham harak at qilishmagan. Ular faqat bo’y sundirilgan siv ilizat siy alardan foy dalanishgan, undan ziy ot isi emas: Fors, Suriy a, Misr, Rim Afrik asi (arablar bu y erni Ifrik a deb at ashgan, uning hududi bugungi k unda Tunisga t o’g’ri k eladi), Ipaniy a (hozirgi A ndaluziy a). Agar o’sha dav rda xrist ianlar islomni qabul qilishga harak at qilishsa, ularni t ay oq bilan jazolashgan. Bu jaray on soliqlar faqat musulmon bo’lmaganlardan olingani uchun bo’lgan, y angi xo’jay inlar esa o’zlarining doromadining k amay ishiga qarshi edi.

«Bosib olingan mamlakatlar … o’zining hayotiy ukladini saqlab qolishgan hamda qo’pol musosabatda ularga nisbatan bo’lishmagan, biroq… ularga yaxshilab qarashni talab etadigan qimmatli chorvadek munosabatda bo’lishgan, buning sababi “qimmatli chorva” soliq ko’rinishida katta daromad keltirgan» (Gaston Vyet). Bu jarayon 632 – 660 yillarda mamlakatni boshqargan Muhammad payg’ambarning to’rtda izdoshi “xaliflar” tomonidan boshqarilgan paytda bo’lgan (Xalif – voris, , boshqaruvchining o’rinbosari ma’nolarini anglatadi), keyinchalik 660 – 750 yillarda mamlakatni boshqargan Umaviylar davrida ham shunday bo’lgan, ular Damashqni o’z poytaxti qilishgan. O’sha yillarda to’xtovsiz urushlar bo’lmagan yoki deyarli hech qachon diniy faktor oldingi planga chiqmagan. Misol uchun, Vizantiya bilan urush siyosiy bo’lgan, diniy emas.Bundan tashqari, bosib olingan mamlakatlarda boshqaruv mahalliy aholi qo’lida bo’lgan; yozuv yo grek tilida, yo pahlaviy (o’rta fors tili) tilida bo’lgan; san’at hali ham ellinizmdan ilhomlangan, bu hattoki, masjitlar arxetekturasida bilinadi. Masjidlarning ichki qismlari, qator ustunlar, arkalar, gumbazlar Vizantiya obrazlarini eslatgan. Faqat aholini duoga undovchi muazzin uchun mo’ljallangan minora o’ziga xos (minora ham xristian qo’ng’iroqlar minorasini eslatgan). Abbosiylar boshqaruv davrida tub o’zgarish: VIII asr o’rtalarida qat’iyatli o’zgarishlar ro’y beradi. Bular siyosiy, ijtimoiy va keyinchalik intelektual sohadagi burilishlar edi. Bu xalifalik Abbosiylarga o’tayotagan paytda hamda ularning qora shtandarti (davlat bayrog’i) oq shtandart o’rniga kelayotgan paytda yuz bergan. BU DAV RDA ARAB DUN YOSI SHA RQQA QA DA M QUYA DI VA UN I OLDI N O’ZI GA TORTGAN O’RTAY ER DEN GI ZI DAN SEKI N LI K BI LA N UZOQLASHA DI . YA N GI X A LI FLA R DAV RI DA I SLOM DUN YOSI N I N G POY TA X TI DA MA SHQDAN BOG’DODGA KO’CHI RI LA DI . BU HOLAT ERON LI K LA RN I N G HA MDA BOSHQA BOSI B OLI N GAN X A LQLA RN I N G KUCHAY I SHI GA OLI B KELA DI . BU HOKI MI YAT TEPA SI DA BI R ASR TURGAN , “ QON I TOZA” A RA BLA R HUKMRON LI GI N I N G YA KUN I N I EN GLATAR EDI , ULAR UCH YOKI TO’RT AV LOD BOSHQARGAN . SHU DAV R MOBAY N I DA “ Y UQORI TA BAQA” BOY LI K VA HASHMAT BOTQOG’I GA BOTI B QOLDI , SI V I LI ZATSI YA ROHATI DA O’Z AFZA LLI K LA RI N I YO’QOTADI . I BN X ALDUN , AN DA LUSI YALI K ASLZODA A RA B, KEY I N CHA LI K BU SI V I LI ZATSI YA NI “ PERSON I FI TSI YALASHGA N Y OV UZLI K” (SHAX SLA N TI RI LGA N , J ON LAN TI RI LGAN ) DEB ATAY DI . TA BI I Y KI , MODDI Y TA RAQQI YOT HA MMA J OYGA Y ETI B BORGAN SHAROI TI DA BI RI N CHI O’RI N GA ESKI SI V I LI ZATSI YALASHGA N MA MLA KATLA R CHI QA DI . 820 – Y I LGA KELI B X A LI FA N I N G DAROMADI O’SHA DAV RDAGI V I ZA N TI YA I MPERI YASI N I N G Y I LLI K DAROMADI DA N 5 MA RTA KO’P DA ROMAD KELGAN . K ATTA BOY LI K I LK SAV DO K API TA LI ZMI , X I TOY VA HI N DI STON , FOR KO’RFAZI DAV LATLA RI , EFI OPI YA , QI ZI L DEN GI Z MA MLA KATLARI , I FRI K A, AN DA LUZI YA VA BOSHQA MAMLA KATLA R BI LAN SAV DO A LOQALARI RI VOJ LAN GAN LI GI TUFAY LI TO’PLA NGA N.

Kapit alizm t ermini uchalik ham arxaik emas. Islom dini huk mronlik qilgan k at t a hudud t ufay li t ov arlar bilan chay qov chilik qilish chegara bilmasdi. A rab y ozuv chisi X ariri arab sav dogarining t ili bilan shunday so’zlarni ay t adi: « Men fors shafranini (zafaronini) X it oy ga olib borish niy at im bor, mish – mishlarga qaraganda X it oy da uning narxi baland ek an. So’ng X it oy farforini (chinnisini) Gret siy aga, grek parchasini (k imxobini) Hindist onga, A leppo shishasini Yamanga, Yaman y o’l – y o’l mat olari Fors ga olib borish niy at im bor… » Basrada sav dogarlar o’rt asidagi shart nomalar hozirgi k liringga (t ashqi sav do munosabat larida bank larning schot v a v a hujjat lar asosida naqd pulsiz hisob – k it ob y urgizish) o’xshash sav do munosabat lari asosida amalga oshirilgan. Sav do shart nomalarini shaharlarsiz amalga oshirib bo’lmas edi. Kat t a shahar mark azlari v ujudga k eladi: faqat Bog’dod (762 – y ildan t o shaharni mo’g’ullar v ay ron qilguncha - 1258 – y ilgacha shahar Esk i Duny oning eng boy v a ‘ma’rifat langan” poy t axt i edi) emas, balk i Bog’doddan uncha uzoq bo’lmagan Tigr dary osining sohilida joy lashgan Samarra (836 – y ili asos solingan), Basra – o’zining k at t a port i bilan, Kair (Qohira), Damashq, Tunis (qay t a t ik langan Karfagen),Kordov alar huk mron mav qega erishadi, Bu shaharlarda hamjihat lik dagi harak at lar bilan Qur ’on t ili v a poeziy a (nazm) t illari asosida arab “adabiy ” t ili (so’zsiz sun’iy v a y ozma) y arat ildi v a qay t a y arat ildi. Bu t il t ez orada barcha islom dav lat lari uchun umumiy t ilga ay lanadi, xuddi xrist ianlar uchun lot in t ili umumiy bo’lgani k abi. A rabist ondagi arab t ilining o’zi v a boshqa mamlak at larning so’zlashuv t illari dialek t (shev a) larga ay lanadi. Bu faqat t il emas, balk i adabiy ot , g’oy a, ek umenik g’ay rat , Bog’dodda v ujudga k elgan v a duny o bo’y lab t arqalgan siv ilizat siy a edi. Hali A bbosiy lar hok imiy at t epasiga k elguncha mansabdor shaxslarni t ay inlash prinsipi o’zgargandi. 700 – y ili umav iy xalifa A bdul Malik Ioanna Damashqiy ni (k ey inchalik 655 – 749 y illarda monax (ruhoniy ) bo’lgan) maslahat chi sifat ida chaqiradi: xalifa unga grek t ilini rasmiy muomaladan zudlik bilan chiqarishni ay t adi. A rab t arixchisi Baladorining ay t ishicha:” bu Sargunada k at t a norozilik uy g’ot di (buni Sergiy a deb t ushunish k erak , bu I onna Daashqiy ning boshqa nomi edi), so’ng u xalifani chuqur g’am bilan t ark et di, y o’lda grek amaldorlarini k o’rib, ularga shunday degan: « endi boshqa ish qidiringlar, bu ishingizni X udo olib quy di» degan” .

Bu modus v i v endining y a k unini angla t ar edi – x ri st i anla r v a musulmonla r o’rt asi dagi k o’p y ill ik o’zaro sabr; y angi da v r boshlanay ot gan edi. Yagona t il ning v ujudga k elishi int elek t ua l v a i sh ay i rboshla sh imk oni ni pa y o qil di, huk mdorl aar o’rt asidagi munosabat l arni soddalasht irdi . Yuqorida eslat ib o’t ilgan y ahudiy sav dogarlarining mak t ublari esk i y ahudi y ha rfl a ri bil an bo’lsa – da, arab t il ida y ozilgan. Yagona t il madaniy at ning riv ojlanishiga asos bo’ldi. Mashhur x ali fa X orun ar – Rashidning o’g’li al – Ma’mun (813 – 833) k o’p chet el k it obl ari ni a rab t ili ga o’girishni buy uradi, a v v a lo grek t ilidagi k it oblarni. Bu y a ngi k it oblar juda t ez t arqal ar edi, ust iga – ust ak islom t ez orada pergament da n arzon bo’lgan qog’oz haqida xabar t opishdi. K ordov a xa lifasi A l – Hal im I I (961 – 972), ay t ishlaricha, 400 000 qo’ly ozmadan iborat k ut ubxonaga egal ik qil ga n (44 t om lik k at a log). Bu raqamla r bo’rt t iri b k o’rsat il gan bo’lsa ha m, bu raqamlarni Ka rl V ning k ut ubxonasidagi 900 qo’ly ozma bi lan qiy oslasa bo’ladi .2 I sl om uchun muhi m bo’lgan bu a srlarda i chk i o’zga risha lr ham bo’ldi. Muhammadning dini Vi zant iy a t ipidagi t al qinlar hi sobi ga mura k k ablashadi, unga mist ik a element lari k iri b k eladi, bunda olimla r neoplat onizmni qa y t a v uj udga k eli shi ni k o’radi. Ha t t ok i, shi’a y o’nali shi ning k o’pgina muv aff aqqiy at lari da st l abk i a rab islomi ga behona bo’lga n holat larga bog’li q. Shi alik lar o’zl arining pay do bo’lishini Umav i y lar t omonidan o’dirilgan A li bil an bo’gl ashadi. Ul ar o’zlarini isl omni ng an’a nal ariga v a musul monl arning k o’pchil igi ni t a shk i l qi ladigan sunniy larga qarshi qo’y adi. Shiali k la r ziy orat gohi – I roqdafi Kerbela di r, u y erga minglab ziy ora t chil ar boradi. « A l i I soga, uning ona si – Fot ima esa A v l iy o Ma ry amga t englasht iri lgan. A li v a uning o’g’i llarining o’li mi azob – uqubat deb t asa v v ur qil inadi» (E.F.Got y e). Shunda y qili b I slomning a sosl ari qadi mgi Sharq v a O’rt a y er dengizi si v il izat siy alaridan olish hisobiga boshqacha t alqin qil inadi, ular esa o’z nav ba t ida y osharish jaray oniga uchray di . Bu siv ilizat siy al arning hamma si umumiy t il bila n bog’li q holda y agona v a imt el ek t ual v a zifani baja radi; A rabist on t arix iy epi zodlarni ng biri , xolos; ma’l um nuqt ay i naza rdan qara lsa, musulmon siv ilizat siy a si arab bo’lmagan xal ql arning islomga o’t ishi, musul mon ma k t ablari ning k o’pa y ishi, A nlant ik a da n t o Pomirgacha bo’lgan hududda i sl omga e’t iqod qiluv chil arning birlashmasi v ujudga k elishining nat ija sida pay do bo’lgan. A y t ish mumk ink i, esk i v inoni y a ngi t eriga quy ishy apt i deb.