logo

ISTE'MOLCHILAR HUQUQLARINI HIMOYA QILISH

Загружено в:

15.08.2023

Скачано:

0

Размер:

1356.2880859375 KB
ISTE'MOLCHILAR 
HUQUQLARINI 
HIMOYA QILISH ISTE'MOLCHILAR HUQUQLARINI HIMOYA QILISH
Iste'molchi   o'zi  kim ?
Istemolchining  asosiy huquqlari.
Iste'molchi huquqlarini himoya qilish.
O'zbekistonda  iste'molchi  huquqlari.
Ist e’molchilarning huquqlarini himoy a qil ish organl ari ning roli         Iste’molchi — foyda chiqarib olish bilan bog‘liq bo‘lmagan holda shaxsiy 
iste’mol yoki boshqa maqsadlarda tovar sotib oluvchi, ish, xizmatga 
buyurtma beruvchi yoxud shu niyatda bo‘lgan fuqaro ( jismoniy shaxs); Iste'molchi o'zi kim?
Yakuniy iste'molchi - bu sotib olingan mahsulot yoki xizmatni iste'mol qiladigan 
shaxs yoki yuridik shaxs, bu ularni sotib olgan shaxs yoki shaxs bo'lish shart 
emas.
Xizmatni yoki mahsulotni sotib olgan kishiga "sotib olish agenti" 
deyiladi.Yakuniy iste'molchi, albatta, mahsulotni sotib oladigan xarid agenti 
bo'lishi shart emas. XARIDOR VA YAKUNIY ISTE'MOLCHI
Yakuniy iste'molchi mahsulot yoki 
xizmatdan foydalanadigan, shuningdek 
uni sotib olgan shaxs bo'lishi mumkin. 
Shunday qilib, yakuniy iste'molchi 
shirinliklar sotib olish uchun do'konga 
kiradigan xaridor bo'lishi mumkin. Biroq, 
oxirgi iste'molchi har doim ham mijoz 
emas. Masalan, ota-ona konfet do'koniga kirib, 
konfet sotib oladi. U ularni iste'mol 
qilmaydi, shuning uchun u oxirgi 
iste'molchi emas. Sizning bolangiz 
shirinliklarni iste'mol qiladigan va oxirgi 
iste'molchi bo'lgan kishi, garchi u 
shirinliklarni sotib olmagan bo'lsa va 
shuning uchun xaridor bo'lmagan bo'lsa. Ishlab chiqaruvchilar to'g'ridan-
to'g'ri yoki ular orasidagi bir  
necha darajadagi kanallar orqa-
li oxirgi iste'molchiga etib 
borishlari mumkin.
Biroq, bu juda nozik bo'lishi mumkin. 
Masalan, xotin erining kiyim tanlashiga yoki 
o'g'il oilaning ta'til joyini tanlashiga ta'sir 
qilishi mumkin.Xaridor va oxirgi iste'molchi o'rtasidagi farqni 
bilishni talab qilishining sababi, oxirgi 
xaridor kabi, sotib olish to'g'risida qaror 
chiqarishga undovchi va ta'sir ko'rsatuvchi 
shaxsning xatti-harakatlarini tushunishdir. 
Masalan, bola qaysi shirinliklarni sotib olish 
to'g'risida otasining qaroriga ta'sir qilishi 
aniq. •
•
•
•
•Oxirgi iste'molchilarni to'liq tushunish muhimdir, chunki ular ishlab  chiqaruvchilar va savdogarlarni biznesda ushlab turadiganlardir.  Marketing nuqtai nazaridan mijozlar va oxirgi iste'molchilar qaror qabul  qilish bo'linmasini tashkil qilishadi. Bu har xil sotib olish maqsadlariga ega bo'lishi mumkin. Masalan,  bolasi uchun yangi poyabzal sotib olayotgan onani narx va chidamlilik  qiziqtirishi mumkin, bolasi (oxirgi iste'molchi) esa tovar belgisi va  zamonaviy qiyofa bilan ko'proq shug'ullanishi mumkin. Oxirgi iste'molchilarning mahsulotlarga bo'lgan munosabatiga bir  necha omillar ta'sir qiladi. Ushbu omillarning aksariyati ob'ektivdir. Masalan, yakuniy iste'molchining javobiga mahsulot muammoni hal  qiladimi yoki qoniqarli ishlaydimi ta'sir qilishi mumkin. Boshqa omillar  sub'ektiv bo'lib, ijtimoiy va psixologik ta'sirlarga asoslangan. Shu sababli, iste'molchining etarlicha fikrini olish uchun bozorni  o'rganish va foydalanuvchilarning fikri talab qilinadi.  Ist e’molchi   - bu mahsulot, ish yoki xizmatni shaxsiy iste’mol yoki  foy da oli sh bilan 
bog‘li q bo‘l magan  boshqa maqsadlarda sotib oladigan yoki buyurtma qiladigan fuqaro.
(ish, xizmat)  haqida, uni ishlab 
chiqaruvchi  (ijrochi, 
sotuvchi)  haqida  ishonchl i  va  t
o‘liq ma’lumot  oli sh ; t ov ar   (ish, xizmat) ni 
erkin  t anl ashga  va uning 
tegishli darajada sifatli 
bo‘lishini talab qilish; tovar  (ish, 
xizmat) ning  xav fsiz  bo‘lishini 
talab qilish;
sotuvchi  (ishlab chiqaruvchi, 
ijrochi)  tomonidan 
etkazilgan  zararni ng 
qoplanishini  talab qilish; buzilgan huquqlarini tiklash 
bo‘yicha  sudga  yoki 
v ak olat li organlarga  murojaat 
etish. iste’molchilarning  jamoat  
birlashmalarini  tuzish.Iste’molchi quyidagi huquqlarga egaO‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING   ISTE’MOLCHILA RN IN G HUQUQLA RIN I 
HIMOYA  QILISH TO‘G‘RISIDAGI QONUNI GA BINOAN: Tov ar haqi da axborot  olish huquqi.
Qommga muvofiq («Tovarlar to 'g'risidagi ma ’lurnot» 6-moddasi) bu ma ’lumotni sotuvchi berishi shart. Tovarlar 
haqidagi ma 'hmotlarda quyidagilar ко'rsatiladi:
-asosiy iste 'mol  xususiyatlari ;
-ish  lab chiqarilgan sanasi ;
-ish lab chiqaruvchining  kafillik majburiyatlari ;
-xizmat qilish (yaroqlilik) muddati;
-saqlash  usuli hamda qoidalari ;
-ta 'mirlash-tuzatish ishlarini bajaradigan va texnikaviy xizmat ко ‘rsatadigan
-korxonalarning manzillari.
Kassa che k i  —  tovarning sotib olinganligini yoki ish (xizmat) ning haqi to 'langanligini  tasdiqlaydigan , tovar 
(ish. xizmat)  ning bahosi , haq to ‘langan sana va kassa apparatining raqami ко ‘rsatilgan hujjat. •
•
•Ushbu qonunni ng 7-m oddasi Tov a r (i sh, x i zm a t ) ha qi da  not o‘g‘ri  m a’l um ot  beri l ga n t a qdi rda   i st e’m ol chi ni ng huquql a ri .        Agar tovar (ish, xizmat) haqida noto‘g‘ri yoki yetarli darajada to‘liq                     bo‘lmagan ma’lumot berilganligi: zarur iste’mol xossalariga ega bo‘lmagan tovar (ish, xizmat) sotib  olinishiga sabab bo‘lsa, iste’molchi shartnomani bekor qilishga va o‘ziga  yetkazilgan zararning qoplanishini talab qilishga haqlidir; sotib olingan tovar (ish, xizmat)dan ko‘zlangan maqsadda foydalana  olmaslikka sabab bo‘lsa, iste’molchi tegishli ma’lumot oqilona qisqa (ko‘pi  bilan uch kunlik) muddatda berilishini talab qilishga haqlidir. Agar  ma’lumot aytilgan muddatda berilmasa, iste’molchi shartnomani bekor  qilib, zararning qoplanishini talab qilishga haqlidir; iste’molchining hayotiga, sog‘lig‘iga yoxud mol-mulkiga zarar  yetkazilishiga sabab bo‘lsa, u ishlab chiqaruvchi (ijrochi, sotuvchi) oldiga  qonun hujjatlarida nazarda tutilgan talablarni qo‘yishga haqlidir.  •
• 15-mart — Butunjahon iste'molchilar kuniDunyo mamlakatlarida iste'molchilar huquqlari eng yuqori darajada  ta'minlanishiga guvoh bo'lamiz. Bunga fuqarolarning iste'molchi madaniyati  va huquqlaridan to'la xabardorligi ham sabab. Boisi, aksariyat davlatlarda  bu boradagi targ'ibotlarga katta e'tibor qaratiladi. Turli tadbirlar, reklamalar  orqali iste'molchi huquqlari haqida ma'lumotlar berib boriladi. Har yili 15-mart sanasida nishonlanadigan Butunjahon iste'molchilar  huquqlarini himoya qilish kuni ham ana shu maqsadlarga yo'naltiriladi. Sana  tarixi o'tgan asrning 60—80-yillarida AQSHda sodir bo'lgan bir voqea bilan  bog'liq. Gap shundaki, mamlakatda temiryo'l kompaniyalarining yo'lovchi va  yuk tashish xizmatlari narxlarini keskin oshirib yuborishi iste'molchilarning  noroziliklari, ya'ni huquq va manfaatlarini muhofaza qilishga qaratilgan  harakatlar avj olishiga sabab bo'ladi. Natijada temiryo'l tariflari ustidan  davlat o'z nazoratni o'rnatib, Senatda yangi maxsus organ — shtatlararo  savdo bo'yicha komissiya tuziladi. Mazkur iste'molchilik ijtimoiy harakati  BMT tomonidan e'tirof etilishi ortidan alohida sana joriy etilgan.  •
•
•O‘zbekistonda  1996 y i l  26 a prel  k u n i  mamlakatimizda  “ I st e’m ol ch i l a r n i n g hu qu ql a r i n i  h i m oy a  qi l i sh   t o‘g‘r i si da” gi   Qonun qabul qilinganidan beri  Bu t u n j a h on   I st e’m ol ch i l a r  h u qu ql a r i n i  h i m oy a  qi l i sh  k u ni  nishonlab kelinadi. Qo‘mita tomonidan joriy yilning 15 martda Butunjahon  iste’molchilar  huquqlarini himoya qilish kuni  munosabati bilan 2  bosqichdan iborat  “Moliyaviy savodxon yosh iste’molchi”  onlayn  olimpiadasi o‘tkazildi.Unda respublikadagi oliy va o‘rta maxsus ta’lim  muassasalaridan  600 n a f a rga  y a qi n  t a l a ba  ishtirok etib, o‘zlarining  moliyaviy sohadagi bilimlarini namoyish qildilar. Qo‘mita tomonidan 2022 yilning o‘tgan davri mobaynida  iste’molchilar huquqlarini himoya qilish va reklama bozorini tartibga  solish sohasida quyidagi ishlar amalga oshirildi:  2023 yil 14 mart kuni O‘zbekiston Respublikasi Raqobatni riovjlantirish va iste’molchilar 
huquqlarini himoya qilish qo‘mitasi tomonidan “ Iste’molchilar huquqlarini himoya qilish: 
muammo va yechimlar”  mavzuida konferensiya o‘tkazildi.
Tadbirda O‘zbekiston hamda xalqaro tashkilotlar rahbar va  mas’ul vakillarining sohadagi 
yangilik, muammo va yechimlar yuzasidan taqdimotlari bo‘lib o‘tdi.
Iste’molchilar  huquqi  buzilishi  sabablarini  tahlil  qilish,  ularni  bartaraf  etish  yuzasidan  takliflar 
tayyorlash hamda iste’molchilar huquqi buzilishi holatlarining oldini olish sohasida:
Iste’molchilardan  kelib  tushgan  murojaatlar  asosida  iste’molchilarning  nomuayyan  doirasi 
huquqlarini  himoya  qilish  maqsadida  turli  yo‘nalishlarda  257 ta  o‘rganish  va  tahlillar 
o‘tkazilgan.
Mazkur  o‘rganishlar  va  tahlillar  natijasida  iste’molchilardan  jami  57,8 mlrd  so‘m  miqdorida 
ortiqcha  mablag‘lar  olingani  aniqlanib,  bugungi  kunda  2 049 761 nafar  iste’molchilarga 
44,7 mlrd. so‘m  mablag‘lar  qayta  hisob-kitob  qilinib,  qolgan  mablag‘larni  qaytarish  ishlari 
davom ettirilmoqda. Iste'molchilarning huquqlarini himoya qilish 
organlarining ro'li.
•
Qaysi davlatda bo‘lishidan qat’iy nazar, iste’molchilar huquqlarini himoya qilishga 
vakolatli bo‘lgan organlarning asosiy maqsadlari va vazifalari belgilab qo‘yilgan.
•
Iste’molchilarning huquqlarini himoya qilish sohasida samarali siyosatni amalga 
oshirish iste’molchilar huquqlarini himoya qilish milliy tizimining tarkibiy qismi bo‘lgan 
davlat boshqaruv organlari, tadbirkorlik sub’yektlari va jamoat tashkilotlarining 
rivojlanishiga hamda ular o‘rtasida o‘zaro hamkorlikning mavjudligiga chambarchas 
bog‘liq. Iste’molchilar huquqlarini himoya qilish milliy tizimini yaratish davlatning ichki 
siyosati hisoblanib, ko‘plab omillar, shu jumladan, huquqiy rivojlanish, ijtimoiy-
iqtisodiy holat, urf-odatlar va huquqiy madaniyat darajasi muhim ahamiyat kasb etadi Xorij davlatlari amaliyotiga nazar tashlar ekanmiz,  turli davlat muassasalari ko‘rinishidagi vakolatli  davlat organlarining faoliyat yuritishiga guvoh  bo‘lishimiz mumkin, jumladan, iste’molchilar  huquqlarini himoya qilish sohasidagi davlat  vakolatli organlari Savdo vazirligi huzurida, Bosh  vazir devoni tarkibidagi bo‘limlar ko‘rinishida yoki  alohida idora va ba’zi hollarda Iste’molchilar ishlari  vazirligi kabi davlat organlari sifatida faoliyat  ko‘rsatib kelmoqda. Aksariyat hollarda,  iste’molchilar huquqlarini himoya qilish vazifasi bir  necha sohalarni tartibga soluvchi vazirliklarga  tegishli, masalan, Avstriyada xotin-qizlar faoliyati  vaziriga, Avstraliyada ilm-fan va turizm vaziri  vakolatlari doirasiga, Norvegiyada esa bolalar va  oila faoliyati vaziriga qarashli. Iste’molchilar  huquqlarini himoya qilish bo‘yicha Yevropa  komissarlari ham ushbu faoliyatni ko‘plab  qo‘shimcha sohalar bilan birgalikda olib borishadi.  mamlakatda xavfsiz iste’mol 
muhitini yaratish, 
iste’molchilarning huquqlarini 
himoya qilish va buning uchun 
sohadagi qonun hujjatlarini 
takomillashtirish; iste’molchilik madaniyatini 
oshirish, sifatli tovarlar va 
xizmatlar bozori yaratilishini 
rag‘batlantirish,   iste’molchilarga ishlab 
chiqarilayotgan va taklif 
etilayotgan tovarlar va 
xizmatlar sifati to‘g‘risida 
ob’yektiv ma’lumotlarni 
tarqatishdan iborat.Qay si  dav lat da bo‘l ishi dan qat ’iy  nazar, ist e’molchi lar huquqlarini 
himoy a qilishga v ak olat li bo‘lgan organlarning asosiy  maqsadlari v a 
v azi falari:
Dunyoda iste’molchilarning huquqlarini himoyalashni ta’minlaydigan turli xil tizi
mlar mavjud, ular bir-
biridan hukumat tarkibidaligi va avtonom sub’yekt ekanligi bilan farqlanadi. "Muvofiqlik sertifikati" - sertifikatlangan mahsulotning belgilangan 
talablarga muvofiqligini tasdiqlaydigan hujjat.  
  " Mahsulot l ar v a x izmat larni sert ifi k at lasht iri sh t o'g'risida "gi Qonunga muvofiq 
iste'molchi uchun mo'ljallangan barcha mahsulotlar baholanishi va 
mahsulotning belgilangan talablariga muvofiqligi tasdiqlangan taqdirda maxsus 
sertifikatga ega bo'lishi kerak.  X arid qilingan t ov arni almasht irish y ok i qay t arish huquqi:
Iste’molchilar shuni yodda tutishlari kerakki, nafaqat zarur sifatga ega bo lmagan tovarlar, balki sifatli ʻ
tovarlar  ham  qaytarilishi/almashtirilishi  mumkin.  Ayrim  holatlarda  va  ma’lum  majburiy  shartlarga 
amal  qilinganda,  iste’molchi  sifatli  mahsulotni  ham  qaytarib  berishi  yoki  almashtirishi  mumkin. 
Tabiiyki,  sotuvchilarning  aksariyati  хaridorlarning  bunday  huquqlarini  amalga  oshirishga  monelik 
qiladilar.
Shunday  qilib,  agar  mahsulotda  kamchiliklar  bo lmasa,  lekin  o lchami,  rangi,  teхnik  хususiyatlari  va 	
ʻ ʻ
boshqa  sabablarga  ko ra  mos  kelmasa,  iste’molchi  nooziq-ovqat  tovar  unga  berilgan  paytdan 	
ʻ
boshlab  10  kun  mobaynida  (oziq-ovqat  tovarlariga  nisbatan  24  soat  mobaynida)  sotib  olingan 
tovarni  хarid  qilingan  joyda  aynan  shunday  tovarga  almashtirishi,  sotuvchida  almashtirish  uchun 
zarur  tovar  bo lmagan  taqdirda  хaridor  tovarni  sotuvchiga  qaytarishga  va  uning  uchun  to langan 	
ʻ ʻ
summani qaytarib olishga haqlidir.
Yana  shuni  esda  tutish  lozimki,  sifatli  tovarlar  qaytarilganda  ular  iste’mol  qilinmagan  bo lishi,  tovar 	
ʻ
ko rinishini yo qotmagan, iste’mol хossalari, plombasi, yorliqlari saqlangan holatda bo lishi kerak.	
ʻ ʻ ʻ Quyidagilarni almashtirish/qaaytarish mumkin emas:
dori vositalari va 
tibbiy asboblar, shaхsiy gigiyena 
buyumlari, attorlik-pardoz 
tovarlari, toʻqimachilik 
tovarlari hamda 
metrlab sotiladigan 
boshqa tovarlar, tikuvchilik va trikotaj 
buyumlari 
(tikuvchilik 
buyumlari va 
trikotaj ichki 
kiyimlar, paypoq va 
qoʻlqop buyumlari), oziq-ovqat 
materiallari bilan 
bogʻliq boʻlgan 
buyum va 
materiallar,
maishiy kimyo 
tovarlari, pestitsidlar va 
agroхimikatlar, mebel, zargarlik buyumlari, avtomototransport 
vositalari, maishiy elektr 
tovarlari,
shuningdek, 
hayvonlar va 
oʻsimliklar. E'TIBORINGIZ UCHUN RAHMAT!

ISTE'MOLCHILAR HUQUQLARINI HIMOYA QILISH

ISTE'MOLCHILAR HUQUQLARINI HIMOYA QILISH Iste'molchi  o'zi kim ? Istemolchining asosiy huquqlari. Iste'molchi huquqlarini himoya qilish. O'zbekistonda iste'molchi huquqlari. Ist e’molchilarning huquqlarini himoy a qil ish organl ari ning roli

Iste’molchi — foyda chiqarib olish bilan bog‘liq bo‘lmagan holda shaxsiy iste’mol yoki boshqa maqsadlarda tovar sotib oluvchi, ish, xizmatga buyurtma beruvchi yoxud shu niyatda bo‘lgan fuqaro ( jismoniy shaxs); Iste'molchi o'zi kim? Yakuniy iste'molchi - bu sotib olingan mahsulot yoki xizmatni iste'mol qiladigan shaxs yoki yuridik shaxs, bu ularni sotib olgan shaxs yoki shaxs bo'lish shart emas. Xizmatni yoki mahsulotni sotib olgan kishiga "sotib olish agenti" deyiladi.Yakuniy iste'molchi, albatta, mahsulotni sotib oladigan xarid agenti bo'lishi shart emas.

XARIDOR VA YAKUNIY ISTE'MOLCHI Yakuniy iste'molchi mahsulot yoki xizmatdan foydalanadigan, shuningdek uni sotib olgan shaxs bo'lishi mumkin. Shunday qilib, yakuniy iste'molchi shirinliklar sotib olish uchun do'konga kiradigan xaridor bo'lishi mumkin. Biroq, oxirgi iste'molchi har doim ham mijoz emas. Masalan, ota-ona konfet do'koniga kirib, konfet sotib oladi. U ularni iste'mol qilmaydi, shuning uchun u oxirgi iste'molchi emas. Sizning bolangiz shirinliklarni iste'mol qiladigan va oxirgi iste'molchi bo'lgan kishi, garchi u shirinliklarni sotib olmagan bo'lsa va shuning uchun xaridor bo'lmagan bo'lsa.

Ishlab chiqaruvchilar to'g'ridan- to'g'ri yoki ular orasidagi bir  necha darajadagi kanallar orqa- li oxirgi iste'molchiga etib  borishlari mumkin. Biroq, bu juda nozik bo'lishi mumkin. Masalan, xotin erining kiyim tanlashiga yoki o'g'il oilaning ta'til joyini tanlashiga ta'sir qilishi mumkin.Xaridor va oxirgi iste'molchi o'rtasidagi farqni bilishni talab qilishining sababi, oxirgi xaridor kabi, sotib olish to'g'risida qaror chiqarishga undovchi va ta'sir ko'rsatuvchi shaxsning xatti-harakatlarini tushunishdir. Masalan, bola qaysi shirinliklarni sotib olish to'g'risida otasining qaroriga ta'sir qilishi aniq.