Jon Lokkning dinni davlatdan ajratish gʻoyalari
![Mav zu: J on Lok k ning dinni
dav lat dan ajrat ish gʻoy alari
Reja:
1.J on Lok k ning hay ot i v a ijodi.
2.J on Lok k ning diniy
qarashlari](/data/documents/5e0fc07c-51ed-4500-a033-5265f87644c6/page_1.png)
![JON LOKK
(1632-1704)
Ingliz faylasufi Jon Lokk
Angliyaning janubi-g‘arbidagi
Somerset grafligiga qarashli
Rington shaharchasida tug‘ildi.
Lokkning otasi advokat bo‘lib,
Kromvel armiyasining otliq
eskadroniga qo‘mondonlik qilgan.
Jon Lokk Oksford dorilfununi
qoshidagi diniy kollejda ta’lim
oldi. Keyinchalik tibbiyot ilmini
o‘rgandi. 1656 yilda u Oksford
dorilfununining bakalavrlik, 1658
yilda esa magistrlik ilmiy
darajasiga sazovor bo‘ladi. U
kimyogar Robert Boyl bilan
do‘stlashadi. Bu do‘stlik unda
faylasuflar Dekart va Gassendi
ta’limotiga qiziqish uyg‘otadi.](/data/documents/5e0fc07c-51ed-4500-a033-5265f87644c6/page_2.png)
![Jon Lokk oliy hukumat idoralarida
xizmat qilib, mansab pog‘onalaridan tez
yuqorilab boradi va Angliya
hukumatining lord kantsleri lavozimiga
erishadi.
Jon Lokk 39 yoshidan boshlab falsafa
ilmini ishtiyoq bilan o‘rganishga
kirishadi. 1682 yilda olim hukumatda
yuz bergan siyosiy tanglik tufayli
Angliyani tashlab Niderlandiyada
yashaydi. 1689 yilda u vataniga qaytadi
va birin-ketin xorijda yozgan asarlarini
chop etadi.](/data/documents/5e0fc07c-51ed-4500-a033-5265f87644c6/page_3.png)
![Uning quyidagi asarlari ma’lum:
«Tabiat qonunlariga doir tajribalar»
(1662-1664 y.), «Din erkinligini e’tirof
etishga doir tajriba» (1667 y.),
«Tibbiyot san’ati haqida» (1669y.),
«Inson tafakkuriga doir tajribalar»
(1689 yil, olim bu asar ustida 20
yildan ziyod mehnat qilgan),
«Tarbiyaga oid ba’zi fikrlar» (1693 y.)
va hokazo.](/data/documents/5e0fc07c-51ed-4500-a033-5265f87644c6/page_4.png)
![](/data/documents/5e0fc07c-51ed-4500-a033-5265f87644c6/page_5.png)
![](/data/documents/5e0fc07c-51ed-4500-a033-5265f87644c6/page_6.png)
![Lok k duny oqarashining umumiy t amoyillari
quy idagilardan iborat e di. A badiy, che k siz,
dono va ezgu X udo makon va vaqt bilan
che k langan duny oni y arat di; duny o o'zida
X udoning che k siz x ususiy at larini ak s e t t iradi
va che k siz xilma-xildir. Eng k at t a bosqichma-
bosqichlik alohida ob'e k t lar va shax slarning
t abiat ida seziladi; ular e ng nomuk ammaldan
e ng muk ammal mavjudot ga sezilmas t arzda
o't adilar. Bu mavjudot larning barchasi o'zaro
t a'sirda; duny o har bir mavjudot o'z t abiat iga
ko'ra harak at qiladigan va o'zining aniq
maqsadiga e ga bo'lgan uy g'un kosmosdir.
I nsonning maqsadi X udoni bilish va ulug'lash
va shu t uf ayli u dunyoda va oxirat da
saodat dir.](/data/documents/5e0fc07c-51ed-4500-a033-5265f87644c6/page_7.png)
![Uning axloq haqidagi fikrlari psixologik va gnoseologik
mulohazalari bilan bir xil xususiyatlar bilan ajralib turadi:
sog'lom fikr juda ko'p, lekin haqiqiy o'ziga xoslik va
balandlik yo'q. Lokk Molyneuxga yozgan maktubida (1696)
Injilni axloq haqidagi shunday ajoyib risola deb ataydiki,
agar inson aqli bunday tadqiqot bilan shug'ullanmasa, uni
oqlash mumkin. "Fazilat" Lokk deydi “Majburiyat sifatida
qabul qilish, tabiiy aql bilan topilgan Xudoning irodasidan
boshqa narsa emas; shuning uchun u qonun kuchiga ega](/data/documents/5e0fc07c-51ed-4500-a033-5265f87644c6/page_8.png)
![uning mazmuniga k e lsak , u f aqat o'ziga va
boshqalarga y axshilik qilishni t alab
qilishdan iborat ; ak sincha, y omonlik o'ziga
va boshqalarga zarar e t k azish ist agidan
boshqa narsa e mas. Eng k at t a illat bu e ng
zararli oqibat larga olib k e ladigan illat dir;
shuning uchun jamiy at ga qarshi barcha
jinoy at lar shaxsiy shaxsga qarshi
jinoy at larga qaraganda ancha
muhimroqdir. Yolg'izlik holat ida mut laqo
be gunoh bo'ladigan k o'plab harak at lar
t abiiy ravishda ijt imoiy t uzumda shaf qat siz
bo'lib chiqadi " ... Boshqa joy da Lok k
shunday dey di " I nson t abiat i baxt ni izlash
va azob-uqubat lardan qochishdir " ...](/data/documents/5e0fc07c-51ed-4500-a033-5265f87644c6/page_9.png)
![Baxt ruhni xursand qiladigan
va qondiradigan hamma
narsada, azob-uqubatlarda -
ruhni bezovta qiladigan,
bezovta qiladigan va
azoblaydigan hamma
narsadan iborat. O'tkinchi
zavqni uzoq, doimiy zavqdan
afzal ko'rish o'z baxtingizga
dushman bo'lishdir.](/data/documents/5e0fc07c-51ed-4500-a033-5265f87644c6/page_10.png)
![E ʼ TI BORI NGI Z
UCHUN RA HMAT](/data/documents/5e0fc07c-51ed-4500-a033-5265f87644c6/page_11.png)
Mav zu: J on Lok k ning dinni dav lat dan ajrat ish gʻoy alari Reja: 1.J on Lok k ning hay ot i v a ijodi. 2.J on Lok k ning diniy qarashlari
JON LOKK (1632-1704) Ingliz faylasufi Jon Lokk Angliyaning janubi-g‘arbidagi Somerset grafligiga qarashli Rington shaharchasida tug‘ildi. Lokkning otasi advokat bo‘lib, Kromvel armiyasining otliq eskadroniga qo‘mondonlik qilgan. Jon Lokk Oksford dorilfununi qoshidagi diniy kollejda ta’lim oldi. Keyinchalik tibbiyot ilmini o‘rgandi. 1656 yilda u Oksford dorilfununining bakalavrlik, 1658 yilda esa magistrlik ilmiy darajasiga sazovor bo‘ladi. U kimyogar Robert Boyl bilan do‘stlashadi. Bu do‘stlik unda faylasuflar Dekart va Gassendi ta’limotiga qiziqish uyg‘otadi.
Jon Lokk oliy hukumat idoralarida xizmat qilib, mansab pog‘onalaridan tez yuqorilab boradi va Angliya hukumatining lord kantsleri lavozimiga erishadi. Jon Lokk 39 yoshidan boshlab falsafa ilmini ishtiyoq bilan o‘rganishga kirishadi. 1682 yilda olim hukumatda yuz bergan siyosiy tanglik tufayli Angliyani tashlab Niderlandiyada yashaydi. 1689 yilda u vataniga qaytadi va birin-ketin xorijda yozgan asarlarini chop etadi.
Uning quyidagi asarlari ma’lum: «Tabiat qonunlariga doir tajribalar» (1662-1664 y.), «Din erkinligini e’tirof etishga doir tajriba» (1667 y.), «Tibbiyot san’ati haqida» (1669y.), «Inson tafakkuriga doir tajribalar» (1689 yil, olim bu asar ustida 20 yildan ziyod mehnat qilgan), «Tarbiyaga oid ba’zi fikrlar» (1693 y.) va hokazo.