logo

Nikolo Makiavelining Hukmdor asari tarix falsafasi

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

2105.697265625 KB
Nik olo Mak iav elining 
''Huk mdor "  asari t arix 
falsafasi               
Italiyalik  faylasuf  Makiavelli  Florentsiyadagi  aslzoda, 
ammo  uncha  boy  bo‘lmagan  oilada  o‘sdi.  Uning  tarjimai 
holida  ko‘pgina  noaniqliklar  mavjud.
Makiavelli  1498  yildan  davlat  xizmatchisi  bo‘lib  ishlay 
boshladi. Makiavelli garchi yuqori mansablarda ishlamasa-
da,  katta  siyosatning  sir-asrorlarini  yaxshi  bilardi.  1512  yil 
hukumat  tepasiga  Medichi  kelishi  bilan  Makiavelli 
Florentsiyadan  quvib  chiqarildi.  U  keyinchalik  hibsga 
olinib,  qiynoqqa  solingani  haqida  ham  ma’lumotlar  bor.
Makiavelli  ham  barcha  kashfiyotchi  ijodkorlar  kabi  ta’qib 
va  tazyiqlarga  duchor  bo‘lgan.  Jan  Boden  va  Tommazo 
Kampanella  birinchi  bo‘lib  Makiavelli  qarashlarini 
qoralashgan.              
Makiavelli  an’anaviy  ravishda  siyosat  olamining  faylasufi 
hisoblanib  kelgan.
Uning  quyidagi  asarlari  ma’lum:  «Hukmdor»  (1513),  «Tit 
Liviyning  birinchi  10  ta  kitobiga  doir  mulohazalar»  (1516-
1517),  «Mandragora»  (1518),  «Harbiy  san’at  to‘g‘risida» 
(1519-1520),  «Andriya»  (1519),  «Katruchcho  Kastrakani 
hayoti» (1520), «Florentsiya tarixi», «Til haqida so‘zlashuv».
Bularning orasida eng mashhuri «Hukmdor» asaridir. 1559 
yilda  Makiavellining  hamma  asarlari  ilk  «Taqiqlangan 
kitoblar ro‘yxati»ga kiritilgan.              
Nikkolo  Makiavellining   " Hukmdor "  asari  o‘rta  asrlarda  yaratilgan  bo‘lib, 
bugungi  kungacha  siyosatchilar,  jamoat  arboblari,tadqiqotchilar  va  falsafaga 
qiziquvchilarni  o‘ziga  jalb  qiladi.  Yozuvchi  o‘z  davlat  tuzilishi,  uni  boshqarish 
tamoyillari,  xalqqa  qanday  munosabatda  bo‘lish  haqida  tavsiyalar  bergan  va 
fikrlarini  bayon  etgan.  Kitobda  ma’lum  va  mashhur  shaxslar,  hukmdorlar, 
tarixiy voqealar, davlat arboblari hayotidan ko‘plab misollar keltirgan, shu bois 
u hamma davrlarda o‘ziga xos qo‘llanma sifatida o‘rganib kelingan.

Harbiy  nazariyotchi  kuchli  davlatning  kuchli  hukmdori  o‘ziga  ishonishi,  dadil 
qaror  qbul  qilishi,  adolatga  tayangan  holda  vaziyatga  moslashishi  kerak  deb 
biladi  va  xuddi  shu  fazilatlar,  Makiavellining  fikricha,  hukmdor  yuritayotgan 
siyosatning  muvaffaqiyatini  tashkil  qildai.  Asar  o‘ta  jiddiy  mavzuga 
bag‘ishlanib,  unda  o‘ta  jiddiy  masalalar  muhokama  qilingan  bo‘lsada,  ungil 
hazil-mutoyibaga  ham  yo‘g‘rilkanki,  kitob  bundan  besh  asr  ilgari  emas,  ayni 
bizning zamonamizda zilganga o‘xshaydi.              
Maqsad vositani oqlaydi.
* * *
Faqirligim — halolligim va sodiqligim isboti.
* * *
Har qanday vaziyatda ham marhamatli bo‘lishni istovchi odamga ko‘plab marhamatsiz 
kishilar orasida halok bo‘lishdan o‘zga yo‘l qolmaydi.
* * *
Hokimiyatni saqlab qolishni istovchi odam zolimlikka tayanishi kerak.
* * *
Har bir ishni u qanday vositalar bilan amalga oshirilganiga qarab emas, balki maqsadga 
erishilgan-erishilmaganiga ko‘ra baholaydilar.
* * *
Zamon va axloqiy mezonlar o‘zgaruvchandir. Shuning uchun zamonga peshvoz chiqqan 
kimsaning hamma orzusi ushaladi va u baxtiyor bo‘ladi. Zamondan va vaziyatdan yuz 
o‘girgan odam baxtsizlikka mahkum.               
Xushomadni  yo‘qotishga  uringan  hukmdor  o‘ziga  nisbatan  nafrat  uyg‘otib 
qo‘yishi  mumkin.  Buning  sababi  shunday  izohlanadi:  tabiblar  deydilarki,  sil 
kasalligini  boshlang‘ich  davrda  aniqlash  qiyin,  ammo  davolash  oson.  Agar 
xastalik  o‘tkazib  yuborilgan  bo‘lsa,  aksincha,  uni  aniqlash  oson-u,  davolash 
mushkul.  Davlat  ishlarida  ham  shunday:  endigina  paydo  bo‘layotgan  illat  o‘z 
vaqtida  aniqlansa,  uni  yo‘qotish  qiyin  emas.  Bunga  faqat  dono 
hukmdorlargina qodirdirlar. Agar illat har kimga yaqqol ko‘rinadigan darajada 
avj  olgan  bo‘lsa,  hech  qanday  dori-darmon  kor  qilmaydi.
*  *  *
Mamlakat  ichidagi  favqulodda  farmonlar  ham  hukmdorlarga  ulug‘vorlik 
bag‘ishlaydi...  Boshqacharoq  aytganda,  fuqarolardan  biri  diqqatga  loyiq  ishga 
qo‘l  urganda  hukmdor  uni  imkon  qadar  uzoqroq  yodda  saqlanib  qoladigan 
tarzda  taqdirlashi  yoki  jazolashi  foydalidir.  Hukmdor  uchun  eng  asosiysi 
barcha  amallari  bilan  yuksak  aql-idrokka  ega  bo‘lgan  buyuk  inson  shuhratiga 
erishishga intilishdir.              
Insonning izlagani va topgani o‘rtasidagi doimiy nomuvofiqlikdan kim 
bexabar?
* * *
Faqat to‘g‘ri qaror qabul qilishga umid bog‘lash yaramaydi. Har qanday 
qarorning shubhali ekaniga tan berish kerak. Chunki odatda bir ko‘ngilsizlikka 
chap berib, ikkinchisiga ro‘para bo‘lamiz. Ammo barcha ko‘ngilsizliklarni 
taroziga solib, eng oz darajadagisini ezgulik deb qadrlash aqllilikdir.
* * *
Yaxshilik ham xuddi yomonlik kabi nafrat uyg‘otishi mumkin.
* * *
Garchi yangi tartiblar odamlar ongini o‘zgartirsa-da, eskisini imkon qadar 
ko‘proq saqlab qolish kerak.              
Hech  bir  ish  yo‘qki,  uning  amalga  oshishi  eski  tartiblarni  yangilari  bilan 
almashtirishga  nisbatan  og‘irroq,  kechishi  xavfliroq,  muvaffaqiyati 
shubhaliroq  bo‘lsin.  Yangi  tartiblarni  joriy  etishni  boshlagan  har  bir  odamni 
eski  tartib  tarafdorlarining  adovati,  yangilaridan  manfaatdorlarning 
beparvoligi  kutadi.  Beparvolikni  qisman  qonun  himoyasidagi  raqibdan 
cho‘chish,  qisman  amaliyotda  ijobiy  baho  olmaguncha  yangilikka 
ishonmaydigan  odamlarning  ishonchsizligi  bilan  izohlash  mumkin.  Eskilik 
tarafdorlari  imkoniyat  tug‘ilishi  hamonoq  shiddat  bilan  xuruj  qilganda, 
yangilik  tarafdorlari  sustkashlik  bilan  mudofaaga  o‘tadilar.
*  *  *
Faqat  o‘zingga  va  jasoratingga  asoslangan  himoyadan  yaxshirog‘i, 
ishonchlirog‘i, pishiqrog‘i yo‘q.                            
Makiavellining yaratgan tarixida ilohiy qudrat uchun joy yo‘qdir. Jamiyatdagi barcha 
voqealar va hodisalar uning fikricha tabiiy qonunlarga binoan sodir bo‘ladi.

Davlat to‘ntarishlari, siyosiy tuzumning o‘zgarishlarining asosiy sababi Makiavelli fikricha 
insonning tabiatiga borib taqaladi.

“ Tarixiy voqealarni tahlil qilib” deb yozadi Makiavelli “Jamiyat doimo bir xil ekan degan 
fikrga keldim.

Unda doimo yaxshilik va yomonlik o‘rtasida kurash ketadi. Lekin bu kurash har xil 
shakllarda bo‘lib, bir davlatdan ikkinchi bir davlatga o‘tib turadi”.

Makiavelli fikricha barcha davlatlar paydo bo‘ladi rivojlanadi va nihoyat inqirozga uchraydi. 
Bu xuddi tabiatdagi girdob harakatiga o‘xshaydir. “Har bir davlatning va hukmdorni 
hayotini belgilovchi taqdiri bordir. Taqdirdagi o‘zgarishlar inson harakatiga ham bog‘liqdir. 
Uning faolligi yoki sustkashligi taqdirdagi o‘zgarishlarga ham ta’sir qiladi.-deb yozadi 
Makiavelli.              
Makiavelli fikricha inson faqat taqdirga bo‘ysunib yashash xatodir. U o‘z qo‘lidan kelgan 
faoliyatni yuritishi kerak va bu faoliyat orqali u o‘z taqdiriga ta’sir ko‘rsatadi. “Taqdir xuddi asov 
daryoga o‘xshaydi, u yo‘lida duch kelgan barcha narsalarni oqizib yuboradi. Ammo bu 
daryoning o‘zani va oqimini bilgan siyosatchi ehtiyotkorlik bilan oldindan harakat qilishi 
mumkin. U xavf- xatarni oldini olish uchun darayoning ayrim joylariga to‘g‘on qurishi mumkin 
va bu to‘g‘onlar orqali o‘zini xavf-xatardan asaraydi. Taqdir o‘yinlarida omad ko‘proq tavakkal 
qiluvchilarga kulib boqadi” deb yozadi Makiavelli.

Insonlar tomonidan sodir bo‘ladigan buzg‘unchiliklarga qarshi davlat qonun-qoidalar ishlab 
chiqaradi.              
Dinning kelib chiqishi masalasiga to‘xtab Makiavelli bu masalani uning ijtimoiy zaruriyatdan 
paydo bo‘lganligini uqtirib o‘tadi. Xalq birligini ta’minlovchi asosiy ijtimoiy kuchlardan biri bu 
dindir.

Xristian dinining axloqiy asoslari Makiavelli davridagi biron-bir Yevropa davlatlarida e’tiborga 
olinmadi. Agar bu axloqiy printsiplarga rioya qilinganda edi deb hisoblaydi. Makiavelli-Yevropa 
davlatlari o‘rtasidagi nizolarga barham berilgan bo‘lur edi.

Makiavelli Rim katolik cherkovini axloqsizlikda ayblab qoralaydi va bu cherkovning faoliyati ko‘p 
fuqarolarni yo‘ldan adashishiga sabab bo‘ldi deydi Makiavelli.

Jamiyatdagi barcha buzg‘unchiliklar Makiavelli fikricha diniy, axloqiy qarashlar ularga to‘siq 
bo‘lishi mumkin edi. Lekin diniy rahbarlarning o‘z nafs va hirslarga berilib ketishi natijasida din 
o‘zining ijobiy natijasini bajarmay qo‘ydi.              E’ TIBORIN GIZ 
UCHUN  RA X MAT

Nik olo Mak iav elining ''Huk mdor " asari t arix falsafasi

 Italiyalik faylasuf Makiavelli Florentsiyadagi aslzoda, ammo uncha boy bo‘lmagan oilada o‘sdi. Uning tarjimai holida ko‘pgina noaniqliklar mavjud. Makiavelli 1498 yildan davlat xizmatchisi bo‘lib ishlay boshladi. Makiavelli garchi yuqori mansablarda ishlamasa- da, katta siyosatning sir-asrorlarini yaxshi bilardi. 1512 yil hukumat tepasiga Medichi kelishi bilan Makiavelli Florentsiyadan quvib chiqarildi. U keyinchalik hibsga olinib, qiynoqqa solingani haqida ham ma’lumotlar bor. Makiavelli ham barcha kashfiyotchi ijodkorlar kabi ta’qib va tazyiqlarga duchor bo‘lgan. Jan Boden va Tommazo Kampanella birinchi bo‘lib Makiavelli qarashlarini qoralashgan.

 Makiavelli an’anaviy ravishda siyosat olamining faylasufi hisoblanib kelgan. Uning quyidagi asarlari ma’lum: «Hukmdor» (1513), «Tit Liviyning birinchi 10 ta kitobiga doir mulohazalar» (1516- 1517), «Mandragora» (1518), «Harbiy san’at to‘g‘risida» (1519-1520), «Andriya» (1519), «Katruchcho Kastrakani hayoti» (1520), «Florentsiya tarixi», «Til haqida so‘zlashuv». Bularning orasida eng mashhuri «Hukmdor» asaridir. 1559 yilda Makiavellining hamma asarlari ilk «Taqiqlangan kitoblar ro‘yxati»ga kiritilgan.

 Nikkolo Makiavellining " Hukmdor " asari o‘rta asrlarda yaratilgan bo‘lib, bugungi kungacha siyosatchilar, jamoat arboblari,tadqiqotchilar va falsafaga qiziquvchilarni o‘ziga jalb qiladi. Yozuvchi o‘z davlat tuzilishi, uni boshqarish tamoyillari, xalqqa qanday munosabatda bo‘lish haqida tavsiyalar bergan va fikrlarini bayon etgan. Kitobda ma’lum va mashhur shaxslar, hukmdorlar, tarixiy voqealar, davlat arboblari hayotidan ko‘plab misollar keltirgan, shu bois u hamma davrlarda o‘ziga xos qo‘llanma sifatida o‘rganib kelingan.  Harbiy nazariyotchi kuchli davlatning kuchli hukmdori o‘ziga ishonishi, dadil qaror qbul qilishi, adolatga tayangan holda vaziyatga moslashishi kerak deb biladi va xuddi shu fazilatlar, Makiavellining fikricha, hukmdor yuritayotgan siyosatning muvaffaqiyatini tashkil qildai. Asar o‘ta jiddiy mavzuga bag‘ishlanib, unda o‘ta jiddiy masalalar muhokama qilingan bo‘lsada, ungil hazil-mutoyibaga ham yo‘g‘rilkanki, kitob bundan besh asr ilgari emas, ayni bizning zamonamizda zilganga o‘xshaydi.

 Maqsad vositani oqlaydi. * * * Faqirligim — halolligim va sodiqligim isboti. * * * Har qanday vaziyatda ham marhamatli bo‘lishni istovchi odamga ko‘plab marhamatsiz kishilar orasida halok bo‘lishdan o‘zga yo‘l qolmaydi. * * * Hokimiyatni saqlab qolishni istovchi odam zolimlikka tayanishi kerak. * * * Har bir ishni u qanday vositalar bilan amalga oshirilganiga qarab emas, balki maqsadga erishilgan-erishilmaganiga ko‘ra baholaydilar. * * * Zamon va axloqiy mezonlar o‘zgaruvchandir. Shuning uchun zamonga peshvoz chiqqan kimsaning hamma orzusi ushaladi va u baxtiyor bo‘ladi. Zamondan va vaziyatdan yuz o‘girgan odam baxtsizlikka mahkum.