Nutq va muomala
![Mav zu: N ut q v a muomala
Reja:
1.Nut q odobi t ushunchasi.
2.Nut qning shak llanishidagi shart -sharoit lar .
3.Nut qiy vaziy at va nut q odobi.](/data/documents/fa5ae181-3da4-49a3-9afa-9af29dc02097/page_1.png)
![To‘g‘ri, nutq madaniyati muammosi insoniyat sivilizatsiyasining barcha
bosqichlarida o‘rtaga qo‘yib kelinganligi ham sir emas. U ta’limot sifatida qadimgi
Rim va Afinada shakllangan bo‘lsa ham, shunga qadar Misr va Assuriyada,
Hindiston va Xitoyda mavjud bo‘lganligi notiqlik san’ati tajribasidan ma’lum. Gap
shundaki, u paytlarda davlat arboblarining obro‘-e’tibori va yuqori lavozimlarga
ko‘tarilishi ularning notiqlik mahoratiga ham bog‘liq bo‘lgan. Yunon
notig‘i Demosfen (eramizdan oldingi 384-322) va
Rim notig‘i Sitseron (eramizgacha
106-43) larning hayoti bunga misol bo‘la oladi.
O‘rta Osiyo madaniyati tarixida ham nutq madaniyati bi
lan shug‘ullanish
o‘ziga xos mavqega ega bo‘lgan. Ulug‘ turkolog olimlar Mahmud
Koshg‘ariyning
«Devonu lug‘otit turk» , Yusuf Xos
Hojibning
«Qutadg‘u bilig» asarlari bu masalaning juda qadimdan o‘rtaga qo‘yib
kelinganligidan dalolat beradi. U paytlar
«nutq odobi» deb yuritilgan sodda va
o‘rinli gapirish, qisqa va mazmundor so‘zlash, ezmalik va laqmalikni qoralash,
keksalar va ustozlar oldida gapirganda odob saqlash, to‘g‘ri, rost va dadil gapirish,
yolg‘onchilik va tilyog‘lamalikni qoralash
singari bir qator qoida va ko ’ rsatmalar
bugun biz
«nutq madaniyati» deb atab kelayotgan tushunchaning aynan o‘zidir .](/data/documents/fa5ae181-3da4-49a3-9afa-9af29dc02097/page_2.png)
![Mahmud Koshg’ariy
Mahmud
Koshg‘ariyning «Devon» ida nutq odobi
uchun ahamiyatli bo‘lgan til ma’lumotlari
bilan birgalikda nutq, nutq madaniyati,
nutqiy go‘zallikka oid qimmatli ma’lumotlar
mavjud.
Birgina misol: Ko‘p sukutga qush
qo‘nar, Ko‘rkluk kishiga so‘z kelar, ya’ni,
shoxi ko‘p, shoxlari o‘ralib ketgan daraxtga
qush qo‘nadi, yaxshi kishiga so‘z (maqtov)
keladi. Yana:
Ardam boshi til, ya’ni odob va
fazilatning boshi tildir.](/data/documents/fa5ae181-3da4-49a3-9afa-9af29dc02097/page_3.png)
![Alisher N av oiy
U lug‘ shoir va mutafakkir Alisher
Navoiyning nomini alohida ehtirom bilan
tilga olamiz. O‘z ijodi bilan so‘z qudrati va
notiqlik san’atini yuksak darajaga ko‘targan
alloma nutq madaniyati nazariyasi bilan ham
jiddiy shug‘ullangan. U «Mahbub-ul
qulub»
asarining 24-bobini voizlikka
(notiqlik san’atiga)
bag‘ishlagan,
«Muhokamat-ul
lug‘atayn»
va «Majolis-un nafois» asarlari
esa bevosita tilshunoslikning nazariy
muammolarini hal qilishga, turkiy (o‘zbek)
tilining boshqa tillar orasidagi o‘rnini
belgilab berishga hamda nutq madaniyatini
o‘rganishga qaratilgan edi.
«Xamsa»
ning har bir dostonida so‘zga
bo‘lgan ehtiromini alohida qayd qiladi.
Quyida dostonlarning nasriy bayonidan
ayrim parchalarni keltiramiz.
«Hayratul
abror» dan:
So‘z gavharining sharafi
shunchalik yuksakki, gavhardek
qimmat -
baho narsa horn unga sadaf bo‘la olmaydi.
So‘z jon bo‘lib, ruh uning qotipidir. Tanida
ruhi bor odam unga ehtiyoj sezadi. So‘z
dunyodagi barcha ko‘ngillarning qutisidagi
javhar, hammaning og‘iz qutisidagi
qimmatbaho gavhardir. Agar til bamisoli bir
po‘lat zanjir bo‘lsa, so‘z unga qadalgan
injulardir. Til shu chamanning ochilgan
bo‘lsa, so‘z durlari unga qo‘ngan
shabnamlardir. So‘z odamning tanasiga ро k
ruh bag‘ishlaydi. So‘zdan tandagi tirik ruh
halok bo‘lishi mumkin.](/data/documents/fa5ae181-3da4-49a3-9afa-9af29dc02097/page_4.png)
![Jumladan , uning muomala madaniyati va muloqot odobi haqidagi
qarashlari ana shu umuminsoniy fazilatlarning tarkibiy qismi sifatida qaraladi.
Koshifiy quyidagilarni yozadi: «Tilning odobi qaysi deb so‘rasalar, bu olti narsaga
tilni ochish va sakkiz narsadan tilni saqlash deb aytgil. Tilni ochish kerak bo‘lgan
narsalar qaysi deb so‘rasalar, aytgil: hojat zarurati yuzasidan ko‘ngillarda yashirin
bo‘lgan rozni izhor etish, mazlumlar faryodiga javob berish va marhumlar imdodi
uchun so‘z aytish. Chunki bu so‘zlar orqali zolimning zulmi mazlumlar boshidan
ko‘tarilishi mumkin.
Tilni saqlash lozim bo‘gan narsalar qaysi deb so‘rasa lar,
aytgil: birinchidan, yolg‘on gapirishdan, zero, yolg‘onchi xudoning
dushmanidir. Ikkinchi , va’daga xilof gapirish va munofiqona so‘z
aytishdan. Uchinchi , g‘iybat va bo‘hton gaplardan , chunki bo‘hton fosihlar
ishidir. To‘rtinchi behuda bahsu munoqashadan, ayb qilishdan va gap tashishdan.
Bular shayton vasvasasiga kiradi. Beshinchi, o‘zini maqtash va ta‘riflashdanki, bu
xudbinlikka olib keladi. Oltinchi , navkar va xizmatkorlarni la’natlashdan. Yettinchi ,
qarg‘ashdan, duoibad qilishdan, chunki bu jonu dilning ofatidir. Sakkizinchi,
mazax-masxara qilish va hazil - huzuldan».](/data/documents/fa5ae181-3da4-49a3-9afa-9af29dc02097/page_5.png)
![Olim shu bobning «Suhbat odobi haqida» deb nomlangan oltinchi faslida til odobi
haqidagi mulohazalarini davom ettirib, quyidagilarni bayon qiladi: «Bilgilki, odamzodning sharafi
nutq bilan va nutq odobiga rioya qiladigan odam bu sharafdan bebahradir. So‘z hamma vaqt savob
uchun ishlatilishi, to‘g‘ri va haqqoniy bo‘lishi kerak. Agar shunday bo‘lmasa, jim turgan ma’qui.
Shayxlar va boshqa martabaga erishganlar uchun ham, hali martabaga erishmagan kishilar,
muridlar uchun ham rioya qilinishi zarur bo‘lgan bir qancha suhbat odobi mavjud . Agar
martabaga erishganlar suhbatda qaysi qoidalarga amal qilishi kerak deb so‘rasalar, aytgilki,
quyidagi sakkiz qoidani saqlash kerak:
B irinchidan,
har kimning ahvoliga qarab, munosib so‘z aytsin.
Ikkinchidan,
dag‘allik qilmasdan, lutf va muloyimlik bilan gapirsin.
Uchinchidan,
gapirayotganda tabassum qilib, ochilib gapirsin.
To‘rtinchidan , ovozini baland ko‘tarmasin, eshituvchilarga malol kelmaydigan qilib
gapirsin.
Beshinchidan , odamlarga nafi tegadigan ma’noli gaplarni gapirsin.
Oltinchidan , agar so‘zning qimmati – qadri bo‘lmasa , uni tilga olmasin, chunki
ulug‘larning so‘zi bamisoli urug‘dir, agar urug‘ puch yoki chirigan bo‘lsa , uni qay yerga ekmang,
unib chiqmaydi.](/data/documents/fa5ae181-3da4-49a3-9afa-9af29dc02097/page_6.png)
![Voiz Koshifiy mana shu tarzda asarning oltinchi bobining ikkinchi faslida ma’raka
tuzuvchi so‘z ahli, ya’ni notiqlar haqida ma’lumot berib, ularni uch toifaga
ajratadi: «birinchi
toifa – maddohlar, g‘azalxonlar va saqqolar (meshkobchilar). Ikkinchi toifa –
xossago‘ylar (dorifurushlar) va bisotandozlar (ko‘rgazmachilar).
Uchinchi toifa – qissa
so‘ylaguvchilar va afsona aytuvchilar.
Ularning har birining fazilatlari haqida so‘z yuritib, adab shakllarini birma-bir ko‘rsatib, nutq
so‘zlaganlarida me’yorni saqlash lozimligini bir necha bor takrorlaydi.
O‘rta Osiyo notiqligining o‘ziga xos xususiyati uning xalq ommasi hayotining turli
jabhalarini qamrab olganligida edi. O‘sha davr nutqiy san’at ustalarining nadimlar, qissago‘ylar,
masalgo‘ylar, badihago‘ylar, qiroatxonlar, muammogo‘ylar, voizlar, go‘yandalar, maddohlar,
qasidaxonlar deb yuritilganliklari ham slumdan dalolat beradi.
Tajriba shuni ko‘rsatadiki, muomala odobini saqlash nihoyatda og‘ir va mas’uliyatli
vazifa. Garchi uning umuminsoniy va milliy qoidalari mavjud bo‘lsa ham, u har bir kishida
ularning o‘zligini ko‘rsatuvchi alohida fazilat sifatida namoyon bo‘ladi. Shuning uchun ham bir
vaziyatdagi muomala jarayoni ikkinchi holatda qaytarilmasligi mumkin. Har qalay, biz odobning
umuminsoniy aqidalaridan xabardor bo‘lishimiz zarur.](/data/documents/fa5ae181-3da4-49a3-9afa-9af29dc02097/page_7.png)
![Muloqot
Tushunishimizcha, nutq odobining zarur sharti
yoshi, jinsi, jamiyatda tutgan mavqeidan qat’i
nazar, suhbatdoshlar o‘rtasidagi samimiy
munosabat va hurmat-ehtirom bo‘lib
hisoblanadi. Mana shu omillar bo‘lgan joyda
so‘zlovchining o‘z shaxsini ustun qo‘yishiga,
suhbatdoshini mensimasligiga, fikrini ortiqcha
ovoz va harakatlar bilan ifoda etishiga o‘rin
qolmaydi. Bunday paytlarda, odatda, suhbat
ijobiy yakunlanadi.
Muloqot jarayonida har ikki omil
– til va tildan
tashqaridagi
omillar baravar ishtirok etganligi
hamda birdek ahamiyatga ega bo‘lganligi uchun
bu o‘rinda ularni ajratishga harakat qilmaymiz.
Asosiy e’tiborni jarayonning o‘ziga qaratamiz.](/data/documents/fa5ae181-3da4-49a3-9afa-9af29dc02097/page_8.png)
![Harqalay , bugunga kelib nutq madaniyatiga bo‘lgan talab tubdan o‘zgardi. Chunki
mustaqil O‘zbekiston kelajakda o‘ziga xos va o‘ziga mos taraqqiyot yo‘lini tanlab oldi. Bu yo‘lda
adashmay borish uchun miliiy istiqiol g‘oyasini ishlab chiqdi. Ana shu milliy istiqlol g‘oyasini
xalqimiz qalbi va ongiga singdirishda nutqiy ta’sirchanlik ham alohida mavqega
ega. «O‘rnida ishlatilgan so‘zlar, yorqin va dildan bayon etilgan nutq, bama’ni fikr har doim
odamlarning xulq-atvoriga ijobiy ta’sir
ko‘rsatadi.
Muloqot jarayonida fikrga , sog‘lom g‘oyaga ega bo‘lish masalaning bir jihati. Uning
boshqa bir
muhim jihati ana shu fikrlarni bayon eta olish qobiliyatidir». O‘zbek xalqi dunyoda o‘z
ma’naviyati va madaniyati mavjud bo‘lgan turkiy xalqlarning biri sifatida tildan foydalanishda
ham qadimiy an’analari, odat va ko‘nikmalariga ega. Zero, ana shu ana’ana va odatlar har bir
xalqning o‘zligini ko‘rsata oladigan belgilar sanaladi. Ona tilimizning bu ijtimoiy jihatlari
tadqiqotchilarimizning ham e’tiborini tortgan. Ammo keyingi o‘n yillikda ushbu mavzuga
bag‘ishlangan ikkita yirik tadqiqot – S. Mo‘minov va Sh. Iskandarovalarning monografik ishlari
maydonga keldiki, biz mazkur mavzuni yoritishda bevosita ana shu kuzatishlar natijalariga
asoslanamiz.
Ma’lumki, inson faoliyati uning jamiyat mahsuli sifatida mavjudligi sanalib, ana shu
faoliyat jarayonida u ma’lum harakatlarni amalga oshiradi hamda jamiyat a’zolari bilan til
muomalasida: muloqotda, fikr almashishda bo‘ladi. Ammo bu muomala tildan
foydalanuvchilarning madaniyati darajasiga ko‘tarilgunga qadar uzoq davrni bosib o‘tishi tabiiy.
O‘zbek nutqi ham bugungi taraqqiyot bosqichiga yetgunga qadar ana shunday vaqt sinovidan
o‘tgan.](/data/documents/fa5ae181-3da4-49a3-9afa-9af29dc02097/page_9.png)
![Foy dalanilgan adabiy ot lar ro’y x at i:
1. Aristotel. Ritorika. М., 1978.
2 . Abu Rayhon Beruniy. Tanlangan asarlar. Ill tom. Toshkent, “Fan”, 1982.
3 . Abu Homid G'azzoliy. Mukoshafat ul-qulub. Toshkent, Yangi asr avlodi, 2004.
4 . Amir Temur Ko'rog'on. Temur tuzuklari. Toshkent, 1991.
5 . Alisher Navoiy. Muhokamat ul-lug'atayn. Toshkent, “Fan”, 1982.
6 . Alisher Navoiy. Mahbub ul-qulub. Toshkent, Fan, 1982.
7 . Alisher Navoiy. Nazm ul-javohir. Toshkent, Fan, 1982.
8 . Alisher Navoiy. Majolis un-nafois” Toshkent, Fan, 1982.
9 . Alimuhamedov A. Antik adabiyot tarixi. Toshkent, O'qituvchi, 1969.
1 0 . Ahmedov A. Notiqlik san'ati. Toshkent, O'zbekiston, 1967.](/data/documents/fa5ae181-3da4-49a3-9afa-9af29dc02097/page_10.png)
Mav zu: N ut q v a muomala Reja: 1.Nut q odobi t ushunchasi. 2.Nut qning shak llanishidagi shart -sharoit lar . 3.Nut qiy vaziy at va nut q odobi.
To‘g‘ri, nutq madaniyati muammosi insoniyat sivilizatsiyasining barcha bosqichlarida o‘rtaga qo‘yib kelinganligi ham sir emas. U ta’limot sifatida qadimgi Rim va Afinada shakllangan bo‘lsa ham, shunga qadar Misr va Assuriyada, Hindiston va Xitoyda mavjud bo‘lganligi notiqlik san’ati tajribasidan ma’lum. Gap shundaki, u paytlarda davlat arboblarining obro‘-e’tibori va yuqori lavozimlarga ko‘tarilishi ularning notiqlik mahoratiga ham bog‘liq bo‘lgan. Yunon notig‘i Demosfen (eramizdan oldingi 384-322) va Rim notig‘i Sitseron (eramizgacha 106-43) larning hayoti bunga misol bo‘la oladi. O‘rta Osiyo madaniyati tarixida ham nutq madaniyati bi lan shug‘ullanish o‘ziga xos mavqega ega bo‘lgan. Ulug‘ turkolog olimlar Mahmud Koshg‘ariyning «Devonu lug‘otit turk» , Yusuf Xos Hojibning «Qutadg‘u bilig» asarlari bu masalaning juda qadimdan o‘rtaga qo‘yib kelinganligidan dalolat beradi. U paytlar «nutq odobi» deb yuritilgan sodda va o‘rinli gapirish, qisqa va mazmundor so‘zlash, ezmalik va laqmalikni qoralash, keksalar va ustozlar oldida gapirganda odob saqlash, to‘g‘ri, rost va dadil gapirish, yolg‘onchilik va tilyog‘lamalikni qoralash singari bir qator qoida va ko ’ rsatmalar bugun biz «nutq madaniyati» deb atab kelayotgan tushunchaning aynan o‘zidir .
Mahmud Koshg’ariy Mahmud Koshg‘ariyning «Devon» ida nutq odobi uchun ahamiyatli bo‘lgan til ma’lumotlari bilan birgalikda nutq, nutq madaniyati, nutqiy go‘zallikka oid qimmatli ma’lumotlar mavjud. Birgina misol: Ko‘p sukutga qush qo‘nar, Ko‘rkluk kishiga so‘z kelar, ya’ni, shoxi ko‘p, shoxlari o‘ralib ketgan daraxtga qush qo‘nadi, yaxshi kishiga so‘z (maqtov) keladi. Yana: Ardam boshi til, ya’ni odob va fazilatning boshi tildir.
Alisher N av oiy U lug‘ shoir va mutafakkir Alisher Navoiyning nomini alohida ehtirom bilan tilga olamiz. O‘z ijodi bilan so‘z qudrati va notiqlik san’atini yuksak darajaga ko‘targan alloma nutq madaniyati nazariyasi bilan ham jiddiy shug‘ullangan. U «Mahbub-ul qulub» asarining 24-bobini voizlikka (notiqlik san’atiga) bag‘ishlagan, «Muhokamat-ul lug‘atayn» va «Majolis-un nafois» asarlari esa bevosita tilshunoslikning nazariy muammolarini hal qilishga, turkiy (o‘zbek) tilining boshqa tillar orasidagi o‘rnini belgilab berishga hamda nutq madaniyatini o‘rganishga qaratilgan edi. «Xamsa» ning har bir dostonida so‘zga bo‘lgan ehtiromini alohida qayd qiladi. Quyida dostonlarning nasriy bayonidan ayrim parchalarni keltiramiz. «Hayratul abror» dan: So‘z gavharining sharafi shunchalik yuksakki, gavhardek qimmat - baho narsa horn unga sadaf bo‘la olmaydi. So‘z jon bo‘lib, ruh uning qotipidir. Tanida ruhi bor odam unga ehtiyoj sezadi. So‘z dunyodagi barcha ko‘ngillarning qutisidagi javhar, hammaning og‘iz qutisidagi qimmatbaho gavhardir. Agar til bamisoli bir po‘lat zanjir bo‘lsa, so‘z unga qadalgan injulardir. Til shu chamanning ochilgan bo‘lsa, so‘z durlari unga qo‘ngan shabnamlardir. So‘z odamning tanasiga ро k ruh bag‘ishlaydi. So‘zdan tandagi tirik ruh halok bo‘lishi mumkin.
Jumladan , uning muomala madaniyati va muloqot odobi haqidagi qarashlari ana shu umuminsoniy fazilatlarning tarkibiy qismi sifatida qaraladi. Koshifiy quyidagilarni yozadi: «Tilning odobi qaysi deb so‘rasalar, bu olti narsaga tilni ochish va sakkiz narsadan tilni saqlash deb aytgil. Tilni ochish kerak bo‘lgan narsalar qaysi deb so‘rasalar, aytgil: hojat zarurati yuzasidan ko‘ngillarda yashirin bo‘lgan rozni izhor etish, mazlumlar faryodiga javob berish va marhumlar imdodi uchun so‘z aytish. Chunki bu so‘zlar orqali zolimning zulmi mazlumlar boshidan ko‘tarilishi mumkin. Tilni saqlash lozim bo‘gan narsalar qaysi deb so‘rasa lar, aytgil: birinchidan, yolg‘on gapirishdan, zero, yolg‘onchi xudoning dushmanidir. Ikkinchi , va’daga xilof gapirish va munofiqona so‘z aytishdan. Uchinchi , g‘iybat va bo‘hton gaplardan , chunki bo‘hton fosihlar ishidir. To‘rtinchi behuda bahsu munoqashadan, ayb qilishdan va gap tashishdan. Bular shayton vasvasasiga kiradi. Beshinchi, o‘zini maqtash va ta‘riflashdanki, bu xudbinlikka olib keladi. Oltinchi , navkar va xizmatkorlarni la’natlashdan. Yettinchi , qarg‘ashdan, duoibad qilishdan, chunki bu jonu dilning ofatidir. Sakkizinchi, mazax-masxara qilish va hazil - huzuldan».