logo

O'RTA OSIYO XALQLARIDA HAJ ZIYORATI

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

886.8056640625 KB
MAVZU: O'RTA OSIYO 
XALQLARIDA HAJ 
ZIYORATI Musulmonlarning tartibli ravishda, huzur va 
halovatda muqaddas shaharlarni ziyorat qilib 
kelishlari, u yerdagi vaziflarni shari'at 
qoidalariga muvofiq, to'la-to'kis ado 
etishlarini ta'minlash har doim muhim masala 
bo'lib kelgan. Islom dinining besh 
ustunlaridan biri bo'lgan haj borasida, 
Qur'oni karimda 25 oyat va alohida bir sura 
ham nozil qilingan. Ushbu maqolada 
Markaziy Osiyolik musulmonlarning haj 
safarlari hamda Chor Rossiyasi 
mustamlakachilik davrida haj ziyoratining 
holati o'z aksini topgan. Musulmonlarning muqaddas shaharlari bo'lgan 
Makka va Madina ziyorati islom dinining 
arkonlaridan biridir. Saudiya Arabistoni (1932 yildan 
shu nom bilan ataladi) davlati hududida joylashgan 
bu sharif shaharlarga har yili 3 million musulmon haj 
ziyorati uchun boradi. Mamlakat xazinasiga hojilar 
hisobidan bir yilda 8-10 milliard AQSH dollari 
miqdorida daromad tushayapti.
Islom dini Arabiston yarim orolida vujudga kelib, ilk 
bor o'sha hududda targ'ib qilingan bo'lsada, islom 
ma'naviyati va diniy ilmlar biz istiqomat qilayotgan 
mintaqada o'zining yuqori cho'qqisiga ko'tarildi. 
Imom al-Buxoriy, at-Termiziy, Abduqodir 
Marg'inoniy, Ahmad Yassaviy, Najmiddin Kubro, 
Abduxoliq G'ijduvoniy, Xoja Bahovuddin 
Naqshbandiy kabi ulug' insonlarning ta'limoti yer 
yuzidagi 120 mamlakatda yashovchi millionlab 
musulmonlar orasida yuksak hurmatga sazovordir. 
Mark aziy  Osiy o o'lk asida o'zga mamlak at larga aniq 
maqsadlar bilan say ohat  qilish qadim zamonlardan 
riv ojlangan bo'lib, o'lk amizdagi ilk  say y ohlik  k o'rinishlari 
Buy uk  Ipak  y o'liga borib t aqaladi. Bunda milloddan 
av v algi II asrda ochilgan Buy uk  Ipak  y o'lining ahamiy at i 
nihoy at da k at t a bo'lgan. Bu y o'l faqat  sav do-sot iq y o'li 
bo'lmay, ay ni pay t da duny o xalqlari o'rt asida madaniy -
ma'rifi y  v a ilm-fan t araqqiy ot i hamda xalqaro aloqalar 
y o'li bo'lgan. VII-VIII asrlarda arablar Mov arounnahrni 
zabt  et ish y o'li bilan mahalliy  xalqning urf-odat i, dini v a 
e't iqodi, qadimdan riv ojlanib k elay ot gan madaniy at ga 
o'z t a'sirini o't k azib, ast a-sek inlik  bilan islom dini k irib 
k ela boshladi. Mahalliy  xalqning islom diniga o't ishi 
bilan Mark aziy  Osiy oni Arab mamlak at lari Mak k ay u 
Madina bilan bog'ladi. Islom dini farzlaridan biri hajga 
borish hisoblanib, mov arounnahrlik lar o'z y urt laridan 
chiqib, A fg'onist on, Eron, Iroq, Suriy a orqali o't ib, 
Saudiy a A rabist onidagi Mak k a v a Madinada haj amalini 
bajarganlar. Bu y o'l mashaqqat li, og'ir, bir necha oy  v a 
y illarni o'z ichiga olgan bo'lsada, y ildan-y ilga hajga 
boruv chilarning soni ort ib borgan. O'rt a Osiy o musulmonlarining islom dinining 
muqaddas joy lariga (Mak k a v a Madina) ziy orat  
qilishlari t arix nav isligi xronologik  jihat dan t o'rt  
dav rga bo'linadi: 1) O'rt a Osiy oning Rossiy a imperiy asi 
t ark ibiga k irishigacha bo'lgan musulmonlarning 
muqaddas qadamjolarni ziy orat  qilishlari; 2) 1865 
y ildan 1917 y ilgacha musulmonlar ziy orat i; 3) Mark aziy  
Osiy o musulmonlarining sov et  dav ridagi ziy orat lari; 4) 
Sov et  It t ifoqidan k ey ingi Mark aziy  Osiy oda ziy orat  
qilish.
X V I asrdan boshlab, haj y o'llarining asosiy  qismi 
usmoniy lar dav lat i nazorat i ost iga o't ishi nat ijasida 
haj amirlari ham ular t omonidan t ay inlanib borilgan. 
X V III asrning oxirlariga qadar haj amirlari haj 
safarlarini t ashk il et ishda faol bo'lishgan, ammo 
k ey inchalik  quruqlik dagi haj y o'llarining nazorat siz 
qolishi oqibat ida ushbu v azifa amaliy  jihat dan o'z 
ahamiy at ini y o'qot gan. Shu jumladan, ushbu holat  
o't gan asrlarda O'zbek ist on hududidan borgan 
hojilarning safarlariga ham t a'sir et masdan qolmagan. 
X IX  asr ox iri - X X  asr boshlariga k elib, dengiz 
y o'llarining riv ojlanishi, qat nov larning qulay lashib 
borishi nat ijasida mazk ur haj am iri v azifasi bilan 
bog'liq t arib-qoidalar izdan chiqa boshlagan. Hojilar 
o'z y urt laridan m a'lum  guruhlarga bo'linib, port  
shaharlar bo'lm ish Bom bey, Odessa, Ist anbul, Yaff a 
shaharlari quruqlik dan esa, Bag'dodda t o'plangan 
holda safar qilishgan. Haj y o'llari must amlak achi 
dav lat lar nazorat iga o't ishi, dengiz y o'llarining 
ochilishi v a paroxodlar qat nov ining y o'lga qo'y ilishi 
nat ijasida hojilar t urli y o'llarda k ichik  guruhlarga 
bo'linib y ok i y olg'iz holda haj safariga chiqa 
boshlagan. Bu esa, o'z nav bat ida, nazorat ning y o'qligi, 
t arqoqlik  nat ijasida t urli y uqum li k asallik lar k eng 
miqy osda av j olishiga sabab bo'lgan. J um ladan, 
Hijozda t arqalgan v abo nat ijasida, birgina 1890 
y ilning 22 iy uT v a 22 av gust  oy lariga t o'g'ri k elgan haj 
mav sumida 2535 k ishi v abodan v afot  et gan. Shundan, 
82 nafarini t urk ist onlik  ziy orat chilar t ashk il qilgan. Haj y o'llarida hojil arga y o'l k o'rsat ish, t arjimonl ik  xizmat l arini  
t ashk il  et ish uchun Mak k ada mut av v ifl ar (t av of qildiruv chilar) 
ham faoliy at  y uri t ishgan. Ular hojilarga y o'l  k o'rsat ish bilan bi r 
qat orda haj  ibodat ini ado et ishlari uchun ham y ordam beri sh. 
Key inchal ik  mut av v ifl ar "dalil"  y ok i "dal lol "  deb ham at ala 
boshlangan. Dast lab dallollar Mak k a v oliy sining maxsus farmoni 
bilan t ay inl anib, ular asosan Mak k ada ist iqomat  qilgan. J idda, 
Ist anbul v a Bombey  port  shaharl arida esa, ularning v ak ill ari 
faoli y at  y urit gan. Vaqt  o'it ishi bilan ularni ng faoliy at  doirasi 
k engay ib ziy orat chilarga paraxod v a poezdlar uchun bilet l ar 
oli sh, t arjimonlik , musofi rxona, mehmonxona v a t ak y alarga 
joy lasht irish k abi  xizmat larni k o'rsat ishgan hamda y o'lboshchili k  
ishlarini ham ular bajarishgan. X IX  asr ox iri - X X  asr boshlari da 
haj y o'llaridagi shaharlarda " Buxorolik  dall oll ar " , " Dog'ist on 
dallollari" , " Qirim dal lol lari " , " Qozon dallollari"dan i borat  bir 
necha guruh dal lollar faol iy at  y uri t gan. X ususan, bulardan, 
" Qozon dallollari"  v a " Buxorolik  dal lol lar "  O'rt a Osiy odan borgan 
ziy orat chilarga xizmat  k o'rsat gan. Lek in, mazk ur asrlarda 
y ozilgan hajnoma v a haj ziy orat i esdali k l arida dallollar faoliy at i 
qat t iq t anqid ost iga olinganini  alohida t a'k idlab o't i sh o'rinlidir. J umladan, 1891 hajga borgan Zok irjon Holmuhammad o'g'li 
Furqat  o'zining haj safari esdalik larida asli t urk ist onl ik  
bo'lgan Sulay monxo'ja ismli bir fi ribgar dallolning 
ziy orat chilarga bilet  olib berish bahonasida ularni pull arini 
aldov  y o'li bilan olib qo'y ay ot gani v a unga nisbat an Turk ist on 
huk umat i t omonidan chora k o'rish k erak ligi haqida ham 
y ozadi .
Mark aziy  Osiy o dav lat chiligi t arixidan ma'lumk i, dav l at  
huk mdorlari k o'p hollarda t axt dan v oz k echsa y oxud 
t ushi rilsa, oxirat  amallarini bajarish, shariat  ark onlaridan 
birini ado et ish uchun Mak k a v a Madinaga y o'l oladilar. Ular 
o'sha y erda v afot  et ish orzusida Mak k a v a Madinada 
umrlarining oxirlariga qadar faqirlik da, t oat -ibodat da hay ot  
k echiradilar. Taxt dan t ushirilgan huk mdorlarga Haj ziy orat iga 
borish t ak lifi  k o'p hollarda fi t na ni y at ida ham bildiril ganligi 
t arixdan ma'lum. Masalan, 1449 y il Mirzo Ulug'bek k a qarshi 
shunday  fi t na uy usht irilgan edi. O'rt a Osiy o dav lat laridan 
o'nlab huk mdorlar ma'lum muddat  Mak k a y ok i 
Madinaday ashab, shu y erda v afot  et ib, dafn et ilgan. Masalan, Boburiy l ar dav lat ida Humoy un v a Komronmirzo 
o'rt asida uzoq k urashlardan k ey in, 1555 y il Boburiy larning 
Afg'onist on hududidagi huk mdori , Boburning ik k inchi  o'g'l i 
Komronmirzo suy urg'ollardan mahrum et ilib, k o'zlari k o'r 
qilinib, Haj ziy orat iga y uborilgan. 1557 y i lda Mak k ada v afot  
et gan shahzoda, shu y erda dafn et ilgan. Buxoro xonligida 
huk mronli k  qi lgan asht arxoniy  huk mdorlar -Boqi Muhammad, 
Vali Muhammad, Imomqulixon, N adr Muhammadxon, 
Abdulazizxon, Subhonqulixon, Ubay dullaxon, Abulfay zxon,
Abdulmo'minxonl arning ik k i nafari Madinada, biri  esa Eronda 
v afot  et gan. Biroq ularni ng har uchalasi ham Madinada dafn 
et ilgan. Din Muhammadxon ibn J onibek xonning o'g'li, Buxoro 
xoni Imomqulixon (1611-1642 y illarda huk mronlik  qilgan) 1642 
y il uk asi  N adr Muhammadxon foy dasiga t axt dan v oz k echib, 
Haj
ziy orat i uchun Mak k a v a Madinaga y o'l oladi. Madinada ik k i-
uch y il y ashab, shu shaharda Mov arounnahrdan borgan 
ziy orat chilar dam olib k et ishlari uchun Chorbog', Mak k adagi 
Ka'baga k irav eri sh darv ozal aridan bi riga olt in v a k umush
t ut qichli y og'och zi na qurdiradi.  
Vafot  et gach, Madinadagi Baqia qabrist onida dafn et iladi. Uning 
uk asi N adr Muhammadxon (1642-1645 y illarda huk mronlik  qilgan; 
1651 y ilda v afot  et gan) Buxoro t ax t idan m ahrum bo'lgach, Balx  v a 
Badax shonda huk mronlik  qildi. Eron safav iy lari y ordamiga 
t ay angan holda Buxoro hok imiy at ini qay t arib olishga harak at  
qildi. Unga safav iy  shohlarining y ordam berishiga sabab N adr 
Muhammadning onasi Mashhad say y idlaridan bo'lganligi, Eron 
safav iy lari xonadoniga ham qarindoshligida edi. Balx  v a 
Badax shonda uzoq v aqt  huk mronlik  qilgan xon Mak k a v a Madina 
ziy orat ini ix t iy or qilib, o'sha y erda umrining so'nggigacha qolish 
uchun shu sharif shaharlar t omon y o'l oladi. Lek in y o'lda, 
Eronning Simnon v iloy at ida t o'sat dan v afot  et adi. Uning jasadini 
Eron shohi eht irom bilan Madinaga olib borib dafn et ishni 
buy urgan. Shu t ariqa, N adr Muhammadning jasadi Madinaga, 
Baqia qabrist oniga, ak asi I momqulixon qabri y oniga dafn et ilgan. 
A sht arxoniy larning beshinchi xoni A bdulazizxon (1613-1682 
y illarda y ashagan; 1645-1681 y illarda huk mronlik  qilgan) 1681 y il 
o'z uk asi Subhonqulixonni Buxoro t ax t iga chiqarib, o'zi Umra 
ziy orat i uchun Mak k a v a Madina shaharlariga y o'l olgan. U 1682 
y il Madinada 70 y oshida v afot  et gan v a amak i bobosi (ot asi N adr 
Muhammadning ak asi) I momqulixon maqbarasi y onida, Baqia 
qabrist oniga dafn et ilgan. 
Ma'lum k i , Rossiy a im peri y asi  Mark aziy  Osi y o i slom iga nisbat an 
"aral ashm asl ik "  siy osat ini  oli b bordi. Rossiy a i m periy asi O'rt a Osiy oni  
bosib olgandan k ey i n A rabist onga oli b boruv chi y o'llar o'z y o'nal ishini  
o'zgart irganini  ham  hi sobga ol ishi ngi z k erak . A gar i lgari ziy orat chil ar 
asosan Hi ndist on orqali  dengiz y o'l idan, Eron v a Iroq orqali  o't adi gan 
quruqli k  y o'l idan foy dalangan bo'l sa, 20-asr boshlari da Odessa port i 
orqal i O'rt a Osiy o ziy orat chil arining y o'nal ishi Rossiy ani ng janubi ga 
k o'chib o't di. Yana bir m uhim  fak t ni qay d et i shi m iz k erak k i , Farg'ona 
v odiy si da paxt a t ov arini ng oshishi zi y orat chi larning k esk in k o'pay ishi ga 
olib k el di . A fsusk i , Mark azi y  Osi y o ziy orat i haqida y ozay ot gan barcha 
t arixchi v a sharqshunos oli m lar ham  bu hodi saga t a'sir k o'rsat gan 
barcha om i llarni  hisobga olm ay dil ar.Bu m asal ani  o'rganishda unga har 
t omonlam a y ondashish, t om onl ar, y a'ni m a'm uriy at  ham , hoj il arning 
ham  fi k rlari ni hi sobga oli sh zarur, deb hi soblay m i z. O'rt a Osiy o 
m usul m onlari  t arixshunosli gi m uam m osi bil an qism an D.Yu.A rapov  [1], 
V.P.Lit v inov  [2], A .T.Si bgat ul lina k abi t adqiqot chi lar shug'ull angan. Biz A . 
T. Sibgat ul li na i shi m isol ida m usulm on ziy orat ini  t ushunt irishning 
y ondashuv lari v a m odel lari ga amal qi lishga harak at  qil ami z. Mark azi y  
Osiy o ziy orat ini  har t om onlam a o'rgangan v a o'rganishda dav om  
et ay ot gan t adqiqot chilardan biri  A . Sibgat ulli nadir [3]. U Rossiy a 
im peri y asi ning zi y orat  sohasi dagi  si y osat i ni t anqid qi ladi . Uning 
y ozi shi cha, 19-20-asrlardagi  Rossiy a huk um at i  v ak il larini ng fi k riga k o'ra, 
" haj  di niy  v a siy osiy  izol y at si y aga i nt i li sh m a'nosida m usulm on 
fanat i zm i ni qo'zg'at ish v a k uchay t i ri shning eng k uchli  v osi t alari dan bi ri  
bo'li b xi zm at  qil gan. sunni y  musul monl arning xal q v a dav l at ga t egishli  
bo'lm agan m uhim  bosqichl arini ng qadrl i rahbari t om oni dan y ashirin t an 
olini shi 
  Turk padishahi dindorlarning ruhiy va dunyoviy hukmdori sifatida" [3, 
s. 17]. Bunday siyosiy zaminning mavjudligi ko'pincha Rossiya 
fuqarolarining Haj ziyoratini ado etishiga to'sqinlik qilgan. Shuni ham 
ta'kidlash kerakki, uning fikricha, Rossiya hukumati musulmonlarning 
haj muammolari bilan deyarli shug'ullanmagan. Chet el pasportlarini 
berish bo'yicha aniq tartibga solish yo'q edi. Ko'p ziyoratchilar, 
avvalgidek, 20-asrning boshlarida. nazoratsiz va uyushmagan holda 
chegarani pasportsiz kesib o'tgan.Rossiya va xorijiy kemalar uchun 
chiptalar sotish tartibga solinmagan, turli yig'imlar undirilishi ustidan 
nazorat yo'q edi [3, b. 29] Toshkentdan Samaraga temir yo'l 
ochilgandan so'ng ziyoratchilar ushbu transport usuli bilan sayohat tez 
va qulay bo'lishini kutishgan. Ammo vagonlar gavjum va musulmon 
yo'lovchilar uchun moslashtirilmagan. A.Sibgatullina ziyorat paytida 
epidemiyalar va karantin masalalariga ham e'tibor qaratdi. Qayd etish 
joizki, musulmonlarning Makkaga yillik haj safari uzoq vaqtdan beri 
Yevropaga epidemik kasalliklar, xususan, vabo va vaboni olib 
kirishning mumkin bo'lgan usuli sifatida tibbiy xizmatlar e'tiborini 
tortgan. Shu sababli, tarkibida musulmon aholisi bo'lgan davlatlar 
kasalliklarning tarqalish xavfini oldini olish yoki kamaytirish uchun 
turli choralarni ko'rishga harakat qildilar. 1881-1893 yillarda Hijozda 
vabo xavfi kuchayganligi sababli Usmonli imperiyasi karantinlar sonini 
ko'paytirishga va mavjudlarini isloh qilishga majbur bo'ldi  Hijozda t ibbiy  nazorat ni y ev ropalik lar qo'liga o't k azish g'oy asi 
muhok ama qilindi, ammo chet  el aralashuv ini ist amagan Sult on 
Abdulhamid I I Hijozda ziy orat  qilish sharoit larini y axshilash v a 
y uqumli k asallik larning oldini olishga alohida e't ibor qarat di. 
Mark aziy  Osiy odagi ziy orat chilar harak at i rahbari t adqiqot chisi 
Saidg'ani Saidazimboy ev a ham e't ibordan chet da qolmadi. 
X abaringiz bor, Saidazimboev  ziy orat chilarni Arabist onga jo'nat ish 
bo'y icha t ashk ilot ni o'z zimmasiga olishga uringan. A.Sibgat ullina 
t a'k idlaganidek , Saidg'ani Saidazimboy ev ning shax si v a uning 
Rossiy adan k elgan ziy orat chilar harak at i y et ak chisi sifat idagi 
rolini aniq baholash qiy in. Bir t omondan, u Rossiy a musulmonlari 
orasida xay riy a ishlarining t ashabbusk ori v a t inimsiz 
t ashk ilot chisi; v a u haqiqat an ham Rossiy a t emir y o'llari v a dengiz 
orqali J iddaga ziy orat chilarning harak at lanishi uchun sharoit larni 
y axshilashni xohlagan k o'rinadi. Yana bir narsa, u qanday  v a 
qanday  v osit alar bilan bunga erishdi, musulmon jamiy at ining o'zi 
bunga qanday  munosabat da bo'ldi. Saidazimboy ev ning 
mehnat sev arligi uchun dav lat  muk ofot lari bilan t aqdirlangani 
ham uning beqiy os shaxs, e't ibor v a xot iraga loy iqligidan dalolat  
beradi [3, b. 65]. 1908 y ilda Saidazimboev  o'z dindoshlarining 
muammolari bilan shug'ullanishga qaror qildi. 
Vok zal bek at larida binolarning y o'qligi, ularning 
musulmon ziy orat chilar uchun y aroqsizligi v a milliy  
t aomlardan iborat  bufet larning y o'qligi, dey di 
Saidazimboy ev, ziy orat chilar salomat ligiga ay niqsa 
og'ir t a'sir qilgan. Shuning uchun u birinchi nav bat da 
bu k amchilik ni bart araf et ishga qaror qildi. Av v alo, 
ziy orat chilar y o'lida bir necht a t o'x t ash joy lari 
(musulmon st ant siy alari) qurish k erak  edi: Toshk ent , 
Odessa, Feodosiy a.Mark aziy  Osiy odagi musulmon 
ziy orat chilarni qabul qilishning mark aziy  punk t i - 
Toshk ent dan Odessa port igacha y o'lov chi poy ezdlari 
but un y o'lni t axminan 8 k unda bosib o't di. "Agar 8-9 
v agondan iborat  ziy orat  poy ezdlari har k uni k amida 
300 ziy orat chini qabul qilsa, - dedi Saidazimboy ev, - 27 
t a poy ezd y ok i 216 v agon k erak  bo'ladi. Ammo bu 
v agonlar soni aslida k amay adi, chunk i poezdlar 
but un t ashish dav rida ma'lum nuqt alar orasida 2-3 
mart a ay lanishi mumk in; Ziy orat chilarni t ashish 
uchun 70 t a v agon y et arli y ok i qat nashuv chi 
y o'llarning har biri ziy orat chilarni t ashish uchun 5 
t adan v agonni t a'minlashi shart " 
.1908 y il 13 mart  Saidazimboev  rasman ziy orat chilar 
harak at i rahbari et ib t ay inlandi. Muv aff aqiy at dan 
ruhlangan Saidazimboy ev  Odessa, Feodosiy a shaharlarida 
ham x uddi shunday  "m ahalliy "  st ansiy alar v a ziy orat  
y o'nalishidagi 14 joy da oziq-ov qat  shoxobchalarini qurishni 
rejalasht irgan. U bir qancha y uk  t ashish k ompaniy alaridan 
ziy orat chilarni t ashish bo'y icha x izmat lar k o'rsat ish 
bo'y icha t ak lifl ar oldi. Saidazimboev  bosh agent  sifat ida 
ixt iy oriy  fl ot  qo'mit asi bilan shart nom a t uzdi, unda, 
xususan, ziy orat chilarni Odessadan J iddaga (Mak k adan 
eng y aqin port ) v a Feodosiy aga et k azib berish shart lari v a 
v aqt i k o'rsat ilgan. Shart nomaga k o'ra, k o'ngilli fl ot  
k emalarida musulmonlar uchun t urli xil qulay lik lar 
y arat ilishi k erak  edi, masalan: musulmon dini qonunlari 
bilan ist e'mol qilishga ruxsat  berilgan oziq-ov qat larni 
et k azib berish, ay ollar uchun diniy  marosimlar v a t ahorat  
qilishlari uchun alohida xonadonlar. , dori v osit alarini 
berish bilan bepul t ibbiy  y ordam v a boshqalar Bundan 
t ashqari, k o'ngillilar fl ot i ziy orat chilarga y ordam berish 
ist agidan k elib chiqib, eng k ambag'al musulmonlar uchun 
5%  bepul chipt alar berishga qaror qildi. 1908 y ilgi ziy orat  
mav sumi y aqinlashib qoldi v a Saidazimboev ning ishlari 
ancha muv aff aqiy at li k echdi. 
Ammo biráaniga Toshk ent da allaqachon qu г ilgan 
"mahalliy "  v ok zal bilan bog'liq muammolar y uzaga 
k eldi. Musulmon y o'lov chilar u y erda t o'xt aganda, bir 
k echada 5 k ishi bo'g'ilib v afot  et gan. Tek shiruv  
nat ijasida t ay inlangan t aft ish k omissiy asi y angi 
st ansiy ani foy dalanishga y aroqsiz deb t opdi [3, b. 51]. 
Barcha muv aff aqiy at sizlik larga qaramay, 
S.Saidazimboy ev  musulmonlarni muqaddas 
ziy orat gohlarga jo'nat ish bo г asidagi " y ax shi"  ishini 
dav om et t i г di. Musulmonlar haj safari qarori av v alo, 
barcha musulmonlar uchun ik k i duny o saodat iga 
erishmoqlik , el y urt  rav naqi hamda islom dini 
t araqqiy ot i y o'lida sadoqat  bilan x izmat  qilmoqlik  
niy at ida amalga oshirilgan. Umuman olganda, haj 
ziy orat i - bir e't iqod ost ida t urli rang, t urli t oifa, t urli 
t abaqa k ishilarni umuminsoniy  manfaat lar y o'lida 
birlasht irib, diniy, iqt isodiy, t arix iy  v a jo'g'rofi y  
bilimlarni egallashga, shuningdek , t inchlik  y rlida 
hamjihat lik k a, huquqiy  jihat dan t englik k a x izmat  
qiladigan diniy, siy osiy, madaniy  faoliy at  hisoblanadi. ETIBORINGIZ 
UCHUN RAHMAT!!!

MAVZU: O'RTA OSIYO XALQLARIDA HAJ ZIYORATI

Musulmonlarning tartibli ravishda, huzur va halovatda muqaddas shaharlarni ziyorat qilib kelishlari, u yerdagi vaziflarni shari'at qoidalariga muvofiq, to'la-to'kis ado etishlarini ta'minlash har doim muhim masala bo'lib kelgan. Islom dinining besh ustunlaridan biri bo'lgan haj borasida, Qur'oni karimda 25 oyat va alohida bir sura ham nozil qilingan. Ushbu maqolada Markaziy Osiyolik musulmonlarning haj safarlari hamda Chor Rossiyasi mustamlakachilik davrida haj ziyoratining holati o'z aksini topgan.

Musulmonlarning muqaddas shaharlari bo'lgan Makka va Madina ziyorati islom dinining arkonlaridan biridir. Saudiya Arabistoni (1932 yildan shu nom bilan ataladi) davlati hududida joylashgan bu sharif shaharlarga har yili 3 million musulmon haj ziyorati uchun boradi. Mamlakat xazinasiga hojilar hisobidan bir yilda 8-10 milliard AQSH dollari miqdorida daromad tushayapti. Islom dini Arabiston yarim orolida vujudga kelib, ilk bor o'sha hududda targ'ib qilingan bo'lsada, islom ma'naviyati va diniy ilmlar biz istiqomat qilayotgan mintaqada o'zining yuqori cho'qqisiga ko'tarildi. Imom al-Buxoriy, at-Termiziy, Abduqodir Marg'inoniy, Ahmad Yassaviy, Najmiddin Kubro, Abduxoliq G'ijduvoniy, Xoja Bahovuddin Naqshbandiy kabi ulug' insonlarning ta'limoti yer yuzidagi 120 mamlakatda yashovchi millionlab musulmonlar orasida yuksak hurmatga sazovordir.

 Mark aziy Osiy o o'lk asida o'zga mamlak at larga aniq maqsadlar bilan say ohat qilish qadim zamonlardan riv ojlangan bo'lib, o'lk amizdagi ilk say y ohlik k o'rinishlari Buy uk Ipak y o'liga borib t aqaladi. Bunda milloddan av v algi II asrda ochilgan Buy uk Ipak y o'lining ahamiy at i nihoy at da k at t a bo'lgan. Bu y o'l faqat sav do-sot iq y o'li bo'lmay, ay ni pay t da duny o xalqlari o'rt asida madaniy - ma'rifi y v a ilm-fan t araqqiy ot i hamda xalqaro aloqalar y o'li bo'lgan. VII-VIII asrlarda arablar Mov arounnahrni zabt et ish y o'li bilan mahalliy xalqning urf-odat i, dini v a e't iqodi, qadimdan riv ojlanib k elay ot gan madaniy at ga o'z t a'sirini o't k azib, ast a-sek inlik bilan islom dini k irib k ela boshladi. Mahalliy xalqning islom diniga o't ishi bilan Mark aziy Osiy oni Arab mamlak at lari Mak k ay u Madina bilan bog'ladi. Islom dini farzlaridan biri hajga borish hisoblanib, mov arounnahrlik lar o'z y urt laridan chiqib, A fg'onist on, Eron, Iroq, Suriy a orqali o't ib, Saudiy a A rabist onidagi Mak k a v a Madinada haj amalini bajarganlar. Bu y o'l mashaqqat li, og'ir, bir necha oy v a y illarni o'z ichiga olgan bo'lsada, y ildan-y ilga hajga boruv chilarning soni ort ib borgan.

O'rt a Osiy o musulmonlarining islom dinining muqaddas joy lariga (Mak k a v a Madina) ziy orat qilishlari t arix nav isligi xronologik jihat dan t o'rt dav rga bo'linadi: 1) O'rt a Osiy oning Rossiy a imperiy asi t ark ibiga k irishigacha bo'lgan musulmonlarning muqaddas qadamjolarni ziy orat qilishlari; 2) 1865 y ildan 1917 y ilgacha musulmonlar ziy orat i; 3) Mark aziy Osiy o musulmonlarining sov et dav ridagi ziy orat lari; 4) Sov et It t ifoqidan k ey ingi Mark aziy Osiy oda ziy orat qilish. X V I asrdan boshlab, haj y o'llarining asosiy qismi usmoniy lar dav lat i nazorat i ost iga o't ishi nat ijasida haj amirlari ham ular t omonidan t ay inlanib borilgan. X V III asrning oxirlariga qadar haj amirlari haj safarlarini t ashk il et ishda faol bo'lishgan, ammo k ey inchalik quruqlik dagi haj y o'llarining nazorat siz qolishi oqibat ida ushbu v azifa amaliy jihat dan o'z ahamiy at ini y o'qot gan. Shu jumladan, ushbu holat o't gan asrlarda O'zbek ist on hududidan borgan hojilarning safarlariga ham t a'sir et masdan qolmagan.